I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Busstrejk i Sthlm 1 Juli

Övrigt - Blandat

2008-06-30 12:33
Omen22

Strejken innefattar INTE bussar som ersätter tåg. Från Åkersberga kommer ersättningsbussarna gå som vanligt till Galoppfältet.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2008-06-30 13:20
Borde inte de som kör ersättningsbussarna anses som strejkbrytare?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-30 13:29
Man har ansökt om dispens som omfattar alla ersättningsbussar samt typ Tyresö/Värmdö, kommunal har mig veterligen inte svarat ännu
 DIF!
DJ

2008-06-30 15:01
Det handlar om busstrafik i Stockholm som körs av privata bussbolag, d.v.s. de bussbolag som genom avtal kör SL-trafiken. Det finns möjligheter till dispens, jag vet att sjuktransporter och färdtjänst redan är undantaget.

Strejken riktar sig alltså mot privata bussarbetsgivarna, eftersom Kommunal redan skrivit ett avtal med kommunala bussbolag där de fått igenom den löneökning de krävt. I Stockholm handlar det om Busslink och Swebus, vilka jag fattat det som kör i princip all SL:s busstrafik i Stockholms län. Förutom lönekraven så handlar det även om vissa arbetsvillkor, t.ex. vill arbetsgivarna förkorta dygnsvilan som bussförarna har rätt till och detta godtar inte Kommunal. Jag har en kompis som kör för Busslink och han hävdade att facket också är missnöjda med att arbetsgivarna utnyttjar systemet med timanställning för mycket istället för att ge riktiga anställningar.

Jag tycker för övrigt att de som tjänar hyfsat bra och har något slött kontorsjobb kan ta och lugna ner sig lite...

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-06-30 16:12
Man får ju hoppas att de har vett nog att köra bussarna som måste gå.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-30 21:03
Stöd deras kamp vafan.
Chaufförerna är ju uppenbart viktiga i vårat samhälle, så många som strejken påverkar.
Det är de som gör grovjobbet och de förtjänar att få schyssta villkor och bra lön.
Va sura på bussbolagen istället som försöker maxa sina vinster genom att försämra arbetsvilkoren för dem som i egenskap av anställda inte har någon makt att påverka sina villkor annat än genom facklig kamp.
Strejka mera!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-06-30 21:35
tycker inte att deras krav är något att tjafsa om ens. tycker att det verkar helt rimligt att de borde få sina krav uppfyllda..

dock suger det fett att jag nu antagligen får gå i 45-60 minuter för att ta mej till pendeln. speciellt som jag oftast börjar halv 7 om mornarna så det lär suga.

2008-06-30 22:25
Idag stannade inte chaufförjäveln när jag sprang till bussen. Inte fan stöder jag personer som beter sig så där.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-06-30 22:25
Jag stödjer busstrejken helt, tycker det är skönt att dom gör det. Även fast jag själv blir lidande när jag ska gå i 40min till mitt jobb där jag ska slita ut kroppen för att sedan gå hem igen. Men jag ser inga problem i det alls. Att gå till jobbet/tunnelbanan/pendeln är ju inte hela världen. Och ett tips hade ju varit att idag innan ni slutade på era jobb skulle vara att prata med era arbetskamrater att samåka i någon bil eller något sånt. Så dom som klagar på strejken tycker jag är riktigt jävla bortskämmda! allt går att lösa på ett eller ett annat sätt.
hmmm...

2008-06-30 22:29
Jag har inga problem att ta mig till jobbet, jag måste bara åka pendeltåg i stället. Jag stöder det fortfarande inte. Se ovan! :)
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-01 00:42
Kom i tid nästa gång så stannar han nog!
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"

2008-07-01 07:29
Nej, då står han nog redan stilla.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-01 07:38
kommer nog bli finfint att ta pendeltåg o tunnelbana under strejken ska ni se....lovely...

bor ni i stan gå eller cykla för fan så oss stackare från ytterområdena kan ta oss hem.

undrar hur min farmor ska ta sig hem från sjukhuset idag- tänkte inte på att strejken säkert berör sjukresor också , även om de inte sker me buss. its gonna be a loooong fucking day.

sedan undrar jag hur de komemr gå för min hund som är ensam hemma idag pga mitt besök till sjukhus me farmor- mamma ska hem tidigt- men lär vara mad ass köer hem från hennes jobb...stackars min hund.

2008-07-01 07:39
sedan kan man ju glömma o gå ut tills strjeken är över- nattbussar byebye?

2008-07-01 07:40
Tunnelbanan går ju. Fast segt att inte kunna ta bussen till Trädgårn.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-01 07:47
tänk dig belastningen på tunnelbanan på pendeltågen under de här dagarna
jag tippar på att de tar mig kanske 3-4 timmar hem idag ifrån sthlm. och då är de ändå semester.
tunnelbanan o pendeltågen i sthlm klarar inte av vanlig belastning. tänk då denna.

2008-07-01 07:48
och tunnelbanan går tyvärr inte till södertälje, inte heller pendeltågen på natten. så som sagtt att gå ut o festa är att glömma under denna period.

2008-07-01 08:11
peppis
du låter som en långtidssjukskrivning som väntar på att hända.

2008-07-01 08:17
Det är när man läser om sådant här elände som man förstår hur pass jävla värt det är faktiskt och äga en bil. Man får väl styra med kompisar o släkt o ställa upp :). Tur att inte många har min telenummer :) (: :) (:

2008-07-01 08:30
Man får ju inte köra bil när man är full!

Var inte mer folk än vanligt på pendeltåget/tunnelbanan när jag åkte till jobbet i dag. Får se hur det ser ut när man åker hem.
jagvillocksåhaenblog.com
DJ

2008-07-01 08:37
Peppis:

Sjukresor är undantagna från strejken. Om jag förstått saken rätt.

//NickeMannen
I'm back!

2008-07-01 08:38
Midas
Som godtroende muslim så dricker man inte alkohol...

2008-07-01 09:15
Sjukt roligt att hela Stockholms infrastruktur faller samman på grund av det här. Slå ett slag för folkhälsan och cykla eller gå till jobbet.
http://www.myspace.com/dirtydonline

2008-07-01 09:29
Fan då. Min tredagarssemester pajas av det här.

Hehe, jävligt världsliga problem man har men det är typ min längsta ledighetsperiod på hela sommaren :(

Har dålig inblick i hur dom har det som chaufförer men rent spontant supportar jag det här.

2008-07-01 09:30
hade tur som fick skjuts idag till närmaste t-banestation, dock så kom jag till jobbet vid 7 tiden i morse (en timme för tidigt) men det va helt okej.
har dock inte löst det än hur jag skall ta mig hem men vafan i värsta fall får man väll klippa en taxi. :/

2008-07-01 10:38
Alltså, snacka om I-lands problem. Klaga bara för att alla är så jävla lata.
Det handlar kanske om ett par dagar, max ett par veckor. Ut och rör på er förfan.
Jävla stockholmare. Ni har ju tunnelbana, dock så vet jag att dom som bor i yttreområdena, eller Södertälje, fungerar inte den lösningen, men vad fan.

Allt ska hela tiden kretsa kring stockholm. Börjar fan bli less på det nu alltså.
Cykla eller nått. Samåk i bilar, whatever.
Skulle detta hända längre upp i Sverige, skulle folk kanske säga. Jävla skit, sen tar dom cykeln eller något annat och biter ihop.

Det är dessutom dessa jävla politiker som håller på och daddar på.
Bil behövs ju inte alls här i STHLM, man kan ju åka tunnelbana, så jag vet, vi höjer skatten på bensinen... så vi som bor i Norrland går i personlig konkurs för att vi har 25 mil till jobbet, inte kan ta bilen.

Näe sluta klaga över ett litet problem för att det tar 25 min att gå till pendeln eller nått.
och att klaga för att ni inte kan gå ut på krogen för att det inte går några nattbussar.. Ja, kanske kan göra något annat istället för att dricka sprit ute. Finns massor av andra saker man kan göra när det är sommar. Gå till en park, spela lite brännboll, kubb, kasta Frisbe eller nått med nära och kära. Förbannat mycket roligare än att vara ute på krogen, som du kan göra alla de andra 9 månaderna utav året.
Näe nån måtta får det fan vara.
Wasn't it good enough for you? I'll be back in a second!
En dag i mitt liv är lika vass som skägget på en nyrakad arab!

2008-07-01 10:56
Mycket att göra på stans större taxibolag kan jag informera om, vill ni ha en bil så ring i god tid och förboka istället för att tro att ni kan ringa halv fyra och få en bil på studs.

2008-07-01 11:29
Kaneida

Aaah, jag är inte särskilt godtroende så!

jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-01 11:50
Dirty_D P27
Jag ringde och skulle boka taxi igår kväll, alla bilar var upptagna från 04:00 - 10:00...

2008-07-01 12:01
Så vem stannade hemma idag? ;)
Follow the dao, right about....NOW!

2008-07-01 12:07
Någon som törs gissa på, ungefär hur lång tid detta kommer att fortgå?
..

2008-07-01 12:12
Jag chansar på två veckor!
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-01 13:30
Kungsängen - Hässelby Strand = jobbigt without busses............ sucken
..

2008-07-01 13:54
Alltså detta är för jävliggt! Att de strider för högre löner det stödjer jag, men de kunde väntat tills Augusti när 18 är klar. Som det nu är så är denna strejk = husarrest.
Få mina freebeats före whoa får dem! http://subscribe.m4um.net
Om ni addar min msn och jag nekar, så kan det bero på att jag av misstag stänger fel fönster. På't igen. :)

2008-07-01 14:38
GöranOne P62 : funkar inte T-banan på den sträckan?

2008-07-01 14:38
Det primära i strejken är fortfarande inte lönen som 9/10 här verkar tro.
Det primära är arbetstiderna som är helt absurda.
9timmars dygnsvila har bussförarna idag.
Lycka till att försöka vara trevlig och fokuserad på jobbet när du har 9timmars dygnsvila utav vilket du kanske hinner att sova 6-7timmar om du är snabb.

2008-07-01 14:58
Peacerich P25

du vet väl att strejken inte bara berör stthlm va?
att de dag efter dag kommer ta ut fler o fler städer i strejk- inklusive veolia eller vad de heter som sköter tågen till bla umeå.

2008-07-01 15:21
Dirty_D P27

jo, men gå först till stationen vilket tar 20 min. sen att bussförbindelserna mellan spånga och gröna linjen bryts suger ju.. måste åka till tc och loosa 30min typ
..

2008-07-01 15:36
Från och med nu kommer jag alltid att hata busschaffisar. Giriga fittor rent ut sagt. Vilka kommer förlora på det här? Dom som inte har bil! Dom grinar om att man ska visa empati, vart är då sympatin för dom som inte kan ta sig till sina arbetsplatser och kommer förlora massvis med pengar? Ska busschaufförerna betala deras räkningar?

Jag kan förstå deras krav om bättre arbetstider osv, men INTE löneökningen!
20.000 eller vad dom nu har är inte dåligt när du inte är utbildad.

Alltså, snacka om I-lands problem. Klaga bara för att alla är så jävla lata.
Det handlar kanske om ett par dagar, max ett par veckor. Ut och rör på er förfan.
Jävla stockholmare. Ni har ju tunnelbana, dock så vet jag att dom som bor i yttreområdena, eller Södertälje, fungerar inte den lösningen, men vad fan.

Allt ska hela tiden kretsa kring stockholm. Börjar fan bli less på det nu alltså.
Cykla eller nått. Samåk i bilar, whatever.
Skulle detta hända längre upp i Sverige, skulle folk kanske säga. Jävla skit, sen tar dom cykeln eller något annat och biter ihop.

Det är dessutom dessa jävla politiker som håller på och daddar på.
Bil behövs ju inte alls här i STHLM, man kan ju åka tunnelbana, så jag vet, vi höjer skatten på bensinen... så vi som bor i Norrland går i personlig konkurs för att vi har 25 mil till jobbet, inte kan ta bilen.

Näe sluta klaga över ett litet problem för att det tar 25 min att gå till pendeln eller nått.
och att klaga för att ni inte kan gå ut på krogen för att det inte går några nattbussar.. Ja, kanske kan göra något annat istället för att dricka sprit ute. Finns massor av andra saker man kan göra när det är sommar. Gå till en park, spela lite brännboll, kubb, kasta Frisbe eller nått med nära och kära. Förbannat mycket roligare än att vara ute på krogen, som du kan göra alla de andra 9 månaderna utav året.
Näe nån måtta får det fan vara.

Vem har sagt något att festa? Det handlar om stora ekonomiska förluster för dom som inte kan ta sig till sina arbetsplatser! Och vaddå tunnelbana? Dom områden det här gäller har INTE tillgång till någon tunnelbana! Det är bussbundna förorter det gäller. För övrigt betalar jag inte 700:- varenda jävla månad för att GÅ eller CYKLA och bli ihjälkörd på Essingeleden. Sitt i din lilla håla och tro att du vet något, patetiskt!

2008-07-01 15:58
stöder strejken helt.

midas
om en busschaufför inte stannar när man springer efter kanske det beror på att han/hon bara sovit 6 timmar på grund av sjuka arbetstider? om man har helt förjävliga arbetsvilkor så kanske man inte kan vara helt supersnäll dygnet runt.

2008-07-01 16:10
midas
om en busschaufför inte stannar när man springer efter kanske det beror på att han/hon bara sovit 6 timmar på grund av sjuka arbetstider? om man har helt förjävliga arbetsvilkor så kanske man inte kan vara helt supersnäll dygnet runt.

Är det okej om jag som resturanganställd spottar i din mat? Jag kanske inte heller har sovit mer än sex timmar.

2008-07-01 16:39
Jag är lika hjälpsam varje gång en danskjävel ringer mig, även om jag svär åt honom efteråt. Men i det ögonblick han vill ha hjälp så är jag fan trevlig i alla fall.
jagvillocksåhaenblog.com

2008-07-01 16:52
Se det från den ljusa sidan - svarttaxi-branschen blomstrar nu! :)

2008-07-01 16:57
hehe word.
DJ

2008-07-01 17:05
_babyphat:

Försök att se det här lite objektivt istället för bara utifrån din egen synvinkel? Pengarna är inte det viktiga utan det handlar om arbetstiden. Hur jävla kul tror du att det är att jobba och sen bara ha totalt 8 timmar ledigt innan nästa arbetspass börjar? Jag har full förståelse för strejken och att oskyldiga drabbas är förstås tråkigt, men det ligger ju i strejkens natur. Då borde man ju skylla på arbetsgivarna som inte accepterar rimliga krav snarare än att skylla på facket.

//NickeMannen
I'm back!

2008-07-01 17:13
Nickemannen

Arbetsgivarna har accepterat medlarna bud!! Det är kommunal som inte är nöjda...
Och min egen synvinkel? Jag är mammaledig och bor på tunnelbanelinjen så mig berör inte strejken nämnvärt. Dock känner jag med dom som kommer få sin privatekonomi förstörd på grund av detta: Dom som inte har kommunal i ryggen.

Tycker du är bussförarna ska ha högre lön? Vad är rimligt för någon som är outbildad tycker du? 30 papp?

2008-07-01 17:16
Och Nickemannen!

Jag har tidigare skrivit att jag kan förstå att dom vill ha bättre arbetstider! Dock tycker jag det är helt för jävligt rent ut sagt att dra in ALL busstrafik från förorter där det ej finns tunnelbana eller pendeltåg. Dom kunde haft en bussavgång en gång varann timme eller så så folk kan ta sig till och från jobben. Då hade dom fått mer sympatier av gemene man.

2008-07-01 17:24
ja...jag lade just ut 550 kr på en taxiresa för min farmor till sthlm som sjukhusen inte går med på att återbetala i form av sjukresa- så de känns helt lovely detta.

2008-07-01 17:44
De sög lite när måndagen väl kom och man måste cykla...
DJ

2008-07-01 18:02
babyphat:

Det finns ju inget som säger att medlarnas bud är objektivt rätt utan det är ju också en värdering eller försök att hitta en kompromiss. Men jag tycker att busschaufförernas krav är fullt rimliga och att de därmed inte behöver kompromissa så mycket med dem som medlarnas bud innebär. Att anta medlarnas bud skulle innebär att privatanställda busschaufförer får mindre betalt än de som är anställda av kommunala bolag och det känns inte rimligt. Dessutom skulle det innebär att låga löner och sämre villkor blir en konkurrensfördel när det gäller att vinna upphandlingar, vilket inte är någon bra utveckling.

Vilka får sin privatekonomi förstörd? Visst är det lite krångligt, men de allra flesta lyckas nog ta sig till jobbet, eventuellt till lite högre kostnad. Passagerare generellt har också, enligt de som strejkat, visat stor förståelse för förarnas krav även om strejken inneburit lite extra krångel för dem själva.

"Dock tycker jag det är helt för jävligt rent ut sagt att dra in ALL busstrafik från förorter där det ej finns tunnelbana eller pendeltåg."

Stockholmarna är ju ganska bortskämda normalt när det gäller kollektivtrafik. Grejen är att poängen med en strejk helt faller om man ska mildra effekterna så mycket att den inte påverkar. Om strejken inte märks är den ju totalt meningslös. Dessutom tror jag mer på strategin att lägga ner trafiken helt än att trappa upp lite för varje dag/vecka. Att lägga ett stort varsel direkt sätter högre press på arbetsgivarna och innebär att strejken troligen inte blir lika långvarig.

Det jag inte förstår är varför du lägger hela skulden på Kommunal och ingen del på arbetsgivarna?

Peppis:

Som jag har fattat det är sjukresor undantagna, eller?

//NickeMannen
I'm back!