I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Malmös pärlor - bring 'em!

Övrigt - Blandat

2008-07-10 10:24

Malmös pärlor - bring 'em!

Eftersom jag har noll koll på malmö vill jag gärna ha lite whoa-guidning. Det verkar som om jag lyckats fixa ett trevligt jobb där så flyttar ner på vinst och förlust till helgen. Är taggad som fan - staden verkar soft. :)

Anyhow, kom med tips gällande mathak, klubb, sevärdheter, bra områden att bo vid et.c.

Om någon har en lägenhet att hyra ut fr.o.m. den 1sep eller tidigare får ni gärna skrika till.

Tack!

I drop one verse - other cats be rhyming for weeks.

2008-07-10 10:32
Världens godaste pizza (ingen överdrift) äter du på Amanos Pizzeria som ligger mittemot Big Bowl (Ö. Förstadsgatan 21). Dom har även fullständiga rättigheter och helt okej priser på drickat.

Walking the street of dreams

2008-07-10 11:34
Ok. Check på godast pizza, tack!

Någon annan? Skippa steka sol idag och upplys en broder istället! :)

2008-07-10 11:48
godast pizza är fan inte amanos....
Allegro =)=)
Sen har du fancy pizza på VESPA som är god som fan men du får betala en hundring iaf.

sjyssta burgare har du på Debaser, chiliburgaren där e sjuk.
även vinylbaren brevid KB har grym american-style meny.
sen har du ju alla kebabställen i stan, JALLA JALLA är najs efter en kväll på möllan och KB.

Möllan är najs som fan att bo vid... massa pubar, restauranger, små affärer och torghandel på dagarna.

klubbande beror ju lite på vad du är för typ av människa.

Etage - halvbratigt och har svenska hits-rum
Slagt - köttmarknad och mest folk utanför stan som åker dit
KB - pop/rockigt med ganska laidback stämning
Buddha - hiphop-ställe med sjysst musik men mycket kickers
Debaser - oftast rockigt men sjysst uteservering och häng
Cuba Cafe - som det låter, bar/restaurang med salsa på helgerna och oftast skön stämning
Amore - verkar ha blivit brat-hangout nr.1
Chokladfabriken - just nu strand-tema, rätt skabbigt med blandat folk
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-10 11:48
Haha godaste pizzan, bullshit.

Man ska bo mellan triangeln och mollan, men faktiskt sa finns det ganska fa omraden i malmo dar man inte vill bo. Runt nobeltorget och folkets park ar ocksa shysst.

Du vill inte bo pa almgarden eller i oxie.

Klubb och utgang. KB, Inkonst, Jeriko, Volym, Retro, Panora, debaser, cuba cafe.

De mesta ligger runt mollan eller bergsgatan.

http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-07-10 11:49
haha glömde visst massa ställen som inkonst och jeriko på klubbsidan...
Tur att ASUL har koll!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-10 11:53
Bra tips BobbyBlingBling & ASUL!

Har lägenhet vid Möllan nu fram till slutet av augusti iaf. Bra utgångspunkt alltså? :) När det kommer till musik blir det mest hiphop och electronica, men en hel del annat slinker också ner.

2008-07-10 11:55
Hip Hop och typ techno ar ungefar det som malmos uteliv baseras pa. Finns massa indepop och sa med men dar har jag ingen koll faktiskt.

2008-07-10 11:56
Mollan ar bra utgangspunkt som fan!

2008-07-10 11:57
möllan är utmärkt utgångspunkt, bor själv precis bakom möllan och jag trivs som fan här

2008-07-10 12:02
Nice! Är det problem att fixa boende (hyres) framöver i krokarna med hyfsat kort varsel tror ni? Antar att det inte är lika kört som i STHLM i vilket fall och det känns ju sådär att inhandla lägenhet det första man gör innan man vet var man trivs bäst.

2008-07-10 12:11
sthlm e ju i en klass för sig.....
www.mkbfastighet.se
www.jyma.se
www.heimstaden.se
www.hsb.se
www.stenafastigheter.se
www.bytalya.se

här är lite sidor du kan kolla på, vet inte om alla har lägenheter kring möllan men värt en chansning.

2008-07-10 12:12
va e det för jobb du fått här nere då?

2008-07-10 12:15
Sweet! Ska genast kika!

BobbyBlingBling:
Är det du som kör Twentyfourseven Records eller blandar jag ihop dig med någon annan? :)

2008-07-10 12:16
Projektledare, reklambyrå. Sort of. Har inte skrivit papper än så allt kan ju givetvis skita sig. Men vafan, do or die. Det finns fler jobb i värsta fall.

2008-07-10 13:06
mathak:krua thai
falafal nr1
sushin inne på lilla torg hallen

klubb: inkonst

bra områden: jag söker mig tillbaka till södra malmö igen, från triangeln o nedåt , max nedåt nydala. (dvs typ södra innerstaden, augustenborg, eriksfält)

24/7 körs av bobby dollars här på whoa

drar också ned (igen), men inte fullt lika snart :-)

2008-07-10 13:46
ring runt till alla fastighetsbolag o hetsa hetsa hetsa så kommer det säkert lösa sig...kolla blocket o sånt skit också...vem vet du kanske har tur min polare fick ett 1'a hans kontrakt o många andra har hittat 2'a osv...det löser sig iaf!
Graffare

2008-07-10 14:12
Malmös finaste pizzor hittar du på Pizza Amore :)

Malmös bästa falafel/Kebabhak är:

1. Värnhems falafel
2. Super falafel vid stadsbiblioteket

Besök aldrig gatuköket Svalan. Äckligast falafel, korv, hamburgare osv bara skit!

Bästa internetcafé:

Dragonnet på möllan vid ölkcaféet!

Malmös fräschaste sushi hittar du på Limhamn!

Malmös schysstaste stränder:
1. Ribban, där alla samlas!
2. Klagshamn, inte lika mycket folk men najs som fan.
3. Västra Hamnen (egentligen ingen strand), men vill du leka brat eller arab med ca$h så är det din strand.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-07-10 14:30
Just- glömde trevliga mötesplatser: alla parker är faneme nice om sommaren. sedan finns de ngt bageri som har typ brunch vid traingeln(har jag för mig) på söndagar som ska vara great, dock aldrig kommit dit.

2008-07-10 14:33
Shit vilka tips! :) Det här kommer bli bra. Ah Oui!

2008-07-10 14:34
hey malmö rockar, finns massa schysta tips. we''ll keep em coming.
lycka nu till med lägenhetssökande o allt. finns massa kollektiv att hamna i till en början annars.

2008-07-10 14:38
Kan rekommendera Café Grannen (Länk 1, Länk 2) på Värnhem, ägs av två softa killar & en brud & är ett sjukt nice ställe på alla sätt & vis, deras frukostbuffé är off the hook & de har alltid intressant konst hängandes på väggarna (Roots har ställt ut sina grejer där bl.a).

Puligaste glassen hittar du på Dolce Sicilia vid Drottningstorget & kungen av kebab är utan tvekan Chaplins Grill vid Värnhem, kom ihåg, extra mycket saltgurka! Superfalafeln vid Stadsbiblioteket går heller inte av för hackor.
Celebrate and emulate aesthetic lumpiness and quixotic idiosyncrasies, wherever they can be found.

2008-07-10 14:40
Tackar Peppis! Samt alla andra bidragsgivare! Mucho tacksam.

2008-07-10 15:04
Jag bor på Möllan och det är faktiskt grymt. 5 min gångväg till triangeln och sen har man torget med marknaden där man kan köpa frukt o grönsaker osv samt haken där omkring.
Har faktiskt inte så mkt gott att säga om något uteställe i Malmö men å andra sidan är jag kräsen när det gäller den biten också.

Godast mat
Prisklass låg: falafel no 1, falafel kitchen,
Prissklass mellan/hög: Elysée, Mello Yello på Lilla Torg.
Bästa fik: Pronto på Lilla Torg
Bästa glass: i västra hamnen ligger det något italienskt fik som gör egen ekologisk glass som är godast i staden vill jag lova.

På sommaren är det nice att dra ut till någon park, Pildammsparken och Slottsparken (heter den så?) är mina favoriter, men det kan vara trevligt att hänga i Västra Hamnen när det inte är brudar me silikonlökar och överspända killar där hela tiden.

Kan vara lite problematiskt med boende ja, men andrahand e hyfsat lätt att få tag i ,det är bara att kolla runt på blocket. Jag satte faktiskt in en annons själv att jag sökte bostad och då ringde ett fastighetsbolag upp och erbjöd mig o min f.d en tvåa på möllan :) så det kan ju vara värt, men om du inte är riktigt säker på att du trivs är det ju kanske bäst med andra hand till att börja med.

Graffare

2008-07-10 15:26
dessutom bor sveriges skönaste människor i Malmö!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2008-07-10 15:32
Nattugglan. Jag börjar inse detta. :) Väldigt bra vibbar när jag varit nere på intervju och lite häng. I like that shiznit.

2008-07-10 15:33
Azziz. Hahah! Uppringd av fastighetsbolag? Det var lyxigt värre. Iallafall med tanke på läget. :)

2008-07-10 20:10
Jag kan rekommendera huset jag bor i, Carolihuset, det är fyllt av jävla massa ettor på 43kvm och här flyttar fan folk ut och in hela tiden så borde vara lätt att få en lägenhet. Huset säljs hela jävla tiden men just nu tror jag det ägs av cfs förvaltning. Rätt sletet hus men jävligt fint med ett helt shoppingcentra i bottenvåningen. Nattugglan kanske har rätt i om att Sveriges skönaste människor bor här i Malmö men även Sveriges tjuvaktigaste, räkna med bilinbrott cirka en gång/halvår om du har bil. Klubbarna håller jag med alla föregående talare om att Möllan har nog skönaste ställena.
men oj broder nu ska du lyssna extremt noga...tyvärr vi är redan gamla, tjejerna ger oss inte dessa ungdomliga blickar längre utan det är mer va fan gubbjävel skaffa dig en kärring istället

2008-07-10 20:17
Kanske för att Carolihuset bebos av Socfall i div. skumrask

2008-07-10 20:28
haha ja fan här stinker hasch i korridorerna och det är alltid konstiga gamlingar som vill prata med en när man står i hissen, men endå, här lär ju vara lätt att få lägenhet =)
men oj broder nu ska du lyssna extremt noga...tyvärr vi är redan gamla, tjejerna ger oss inte dessa ungdomliga blickar längre utan det är mer va fan gubbjävel skaffa dig en kärring istället

2008-07-10 20:31
hm, kanske är annan del av caroli, men de jag känner som bott där har haft sviiindyra hyror. men kanske inte är samma del som sagt.

2008-07-10 20:40
hmm ja azå man måste ju vara en working man eller ha feta socialbidrag för att bo här för det kostar ju 4 tusingar i månaden för en etta, men endå, här lär ju vara lätt att få lägenhet =)

2008-07-10 20:42
oki, ye de funkar ju. inget jag personligen är intresserad av- helt fel del av staden- men är man inte kräsen o måste ha ngt snabbt låter de ju gulden.
Toastare

2008-07-10 21:17
fluid, då kan du fixa in mig som originalare på reklambyrån ;)

Ring hyresvärdar hela tiden och tjata, så fick min storebror en tvåa på 64kvm för 4300kr/mån precis vid möllan. Tog han en månad.

Carolihuset är ju ghettot i city, så jävla skabbigt..

Annars har alla kommit med bra tips. Dock är det mest electro som spelas, inte techno... Inkonst, Debaser och Jeriko står för de bästa klubbarna/bokningarna. Mycket bra dj's som bokas.

Lite fel om bästa sushin där från Nattugglan. ALLA vet att bästa sushin finns på Chill Out sushi på Södra förstadsgatan. Så tokfräsh att den nästan lever!

Jag skyller allt på Emma!

2008-07-10 21:20
haha fan va ni alla har rätt, nu vill jag flytta fan
Toastare

2008-07-10 21:23
Basie, äh det är ändå schysst läge ju..
Jag skyller allt på Emma!

2008-07-10 21:24
hahaha basie, hey jag bodde i ett gammalt vårdhem (de hade typ satt en platta för där receptionen hade varit innan, var inte gjort så mkt mer, sjukhushissar o dylikt) i södra soffe där de skedde mord två våningar under mig och jag blev attackerad av en knarkares schäfer, uteliggare bodde i trappuppgången etc.

de kan vi kalla ghetto.

trivdes som fan i den lägenheten- den blev dock för dyr genom privatvärd och så....var d kanske...liiiite för mkt...ghetto...för min smak...

men vill gärna tillbaka till däromkring

2008-07-10 22:01
Bästa falafel'n: Persborg Falafel #1
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2008-07-11 00:43
jag har hört att bästa sushin är på Nilsson Sushi på Kungsgatan

24/7? inte jag inte.... im a simple working class- man

2008-07-11 10:40
BountyBoo: kan höra mig för lite om du vill. En del polare som jobbar på olika byråer. Bara malmö som är aktuellt? Inte lika bra kontakter där..än. :) Nu sitter jag på tåg mot malmö. Yiiiha! Fler tips?

2008-07-11 11:04
fler tips....hm...håll dig söder om triangeln. just fan, kom på, du kan behöva veta lite malmöslang , tog mig ett halvår o fatta en del grejer. hehe

men kommer ju självklart bara på tre grejer nu...(och malmöiter kan undvika garva arslet av siog till min stavning och översättningar hehe)

xavi (det säger vi)
tji den (ja hur fan översätts det enklast, hahahah inte den? fan på den? hahaha)
och puligt (enklast översättning gott)

snälla malmöiter fyll på och översätt bättre.

2008-07-11 12:04
hahah! Det där kunde t.o.m jag. Saarvi! :) Det regnar på vägen söderut. Likaså i malmö? Klädaffärer att rekommendera? Propert street. Inget jävla 2pac-mode. Var hittar jag trevliga sneakers? SNS har jag koll på, något mer av värde?

2008-07-11 12:14
Köpenhamn. där hittar du trevliga kläder o skor. De har ofta grymma priser på lagom mainstream sneaks på ströget tom.

2008-07-11 12:15
alrights, låter tokbra! Tackartackar!

2008-07-11 12:17
finns ju säkert i malmö osså. har inte bott där på typ 3 år nu så har ingen större koll. dessutom är jag budgetshopper så brukar inte gå på dyra street-affärer, men de finns säkert.

vafan hette den galna affären där sci-fi bokhandeln väl ligger numera? africans som kunde ta in "allt" o körde på fake fubu hela vägen?

2008-07-11 12:20
kulego fashion??

2008-07-11 12:20
ah hahaha just fan kulego...
lovely just lovely.

2008-07-11 12:23
hehe dessutom får du det fake till det strålande priset
fast dom var jävligt sköna hustlers
men visst är de borta nu?
eller såg jag i syne. trodde de låg där sci fi ligger nu?

2008-07-11 12:23
kulego fixar allt du vill ha i klädväg till special price, sen att det är dyrare än ordinariepriset är en annan sak...

2008-07-11 12:24
vet faktiskt inte om kulego finns kvar....
Verkar som det ligger sci-fi-butiken och en butik som heter Dust där nu.

2008-07-11 12:25
på tal om slang...

baxa är inte samma sak i malmö som i sthlm, inte balle heller.