http://img193.imageshack.us/img193/7357/coltm1911presentation4k.jpg Renderad med Mental Ray, Modellerad i Max, Normal Maps/Texturer i Zbrush/Photoshop... Alla texturer är handmålade...
whooh, den var frääsh!
ehh, skulle man skriva nåt vettigt här eller? hmm..
@mctwist: Antar att det var riktat till mig så tack så mycket! =) @leo_riq: Riktigt sjysst! Gillar hela looken på montaget som fan! Typ lite tecknat men fortfarande realistiska detaljer p.g.a. foton! Det jag dock gärna skulle se är mer skugga under tv-apparaterna, speciellt den längst till vänster! Men sjysst skit som fan! Gillar barnet framförallt, och din treatment av hans t-shirt...
Pigeon : tack ! o dedär me skuggan har du nog rätt i... skulle nog se bättre ut
Ja, ser lite ut som att de flyger! Får ofta den effekten när jag renderar p.g.a. global illumination (i princip simulation av hur ljus studsar) och måste då rendera ut ett extra lager med enbart skuggor i princip, så man har väl fått lite tränat öga för det =)
Pigeon_ P20 Riktigt sjysst modell. Men jag vet inte om jag gillar renderingen.. Tror delvis det handlar om själva ljussättningen. Det är svårt att uttyda vart ljuset kommer ifrån, vad det är för slags ljus, och vad det är för färg på ljuset. Sen tror jag att modellens material reflekterar på tok för mycket. Det är svårt att uttyda vilken sorts metall det är på vapnet. En colt kan ju komma i flera olika metallsorter, kan komma i rätt ljus metall, eller så kan den komma i rätt mörk metall. Men något den väl har rätt så gemensamt är att den inte reflekterar speciellt mycket.. Detta för att metallen inte ska blända den som skjuter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
leo_riq Som pigeon sa så skulle lite skugga under tvn göra så det inte ser ut som att de flyger. Sen skulle lite ljus på marken framför tvn göra så det ser ut som att de faktiskt är i rummet. Sen om du på själva den ljusa kanten runt pojkens ansikte gör det mycket rödare, speciellt örat, då kommer det se ut som lite subsurface scattering. Och du skulle kunna ta bort lite av ljuset på kanten på tröjjan kanske.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lynguistic: Tack för kommentaren! Ljuset försökte jag bara göra väldigt jämnt, så jag körde 2 omni-lights och en spotlight, samt en HDR-dome för att ha något att reflektera samt fylla inte lite luckor lite. Poängen med rendern var ju mest att visa upp modellen (därför scenen är väldigt tom)... Angående materialet så hade jag det väldigt diffust först och gillade den mer tecknade känslan den gav, men efter att jag kollade på mina referensbilder så bestämde jag för att köra mer reflektioner/spec tillsammans med den slitna texturen. För att reflektionerna inte skulle bli för rena dock så körde jag med ett cell-mönster som bröt upp det hela lite... Men det är möjligt att en Colt enbart kommer i de färgerna. Pistoler är inte riktigt min grej så jag kollade bara på lite referenser för att få ett hum om materialet och sedan körde jag lite på min egna kreativa vision om du fattar. Samma sak med modellen så är det en blandning av några olika årsmodeller... Blir ofta tråkigt att göra exakt som i verkliga livet så brukar ofta köra lite av min egen spinn på vissa saker. Inte för att det varken blir lättare eller svårare, utan helt enkelt för att det blir roligare. Men rendering är ganska nytt för mig, vet inte om du minns men jag började med Max för ganska exakt ett år sedan (vet att jag pratade lite med dig då i någon sådan här tråd) så jag fortsätter lära mig bara. Har främst hållt på med modellering mer än något annat så... men stort tack för din kommentar! Alltid bra med konstruktiv kritik!
Pigeon_ P20 Hehe det där med egna kreativa vision förstår jag när det gäller vapen. =P Det är svårt att sätta sig in i exakt vilka olika versioner det finns av vapnena, för det finns så många olika versioner av alla vapen... Men det bästa är att hitta bra bilder av ett o samma vapen, sen följa dom mycket. Vad är omni lights för typ av ljus? Känns spontant som att du har lite för mycket olika ljus i scenen. När det gäller ljus så är det bästa att försöka hålla ljussättningen så enkel som möjligt. När det gäller materialet, det är svårt att se vad det är för material. Det ser ut som att det delvis är vapnet som är jätte ljust, men att den samtidigt reflekterar väldigt mycket. Det blir väldigt svårt att se hur det fungerar.
Omni-lights är helt enkelt omni-direction, alltså att det är ett jämnt ljus åt alla håll... Men förstår vad du menar angående material... Jag antar att du syftar på att det är väldigt diffust i allmänhet men sedan på vissa ställen har väldigt mycket specularity/reflektion? Jag tänkte faktiskt också en del på men samtidigt gillade jag det för att jag ville ge intrycket av en väldigt smutsig/sliten pistol, men att den självklart hade sin spekularitet på sina ställen... Men du har definitivt en poäng och det är verkligen något jag ska ta med mig till mitt nästa projekt... just material tycker jag är ganska svårt att få till bra, men jag antar att det blir lättare med tiden och med mer träning! Men du har rätt med att man borde köra på en och samma modell och stanna vid den. Grejen var att när jag skulle samla referens så gjorde jag en google image search och drog upp så mycket bilder som möjligt i flera flikar (hade väl uppemot en 70-80 flikar uppe) och började sedan bara spara ner allihopa utan att riktigt tänka på skillnaderna... sedan när jag väl hade mdoellerad basen av mantel och började bläddra bland mina referenser så insåg jag att det skilde sig ganska mycket mellan de olika årsmodellerna, så jag tog det jag gillade och satte ihop det i en och samma modell helt enkelt. När det ändå är ett personligt projekt så kan man ju faktiskt ha lite kul :)
Hehe. .Det är sant. När det är personligt projekt så spelar det ingen roll. Men ska du lägga in det i portfolion så kan det vara bra att det är samma. =P Men spillerill egentligen. När det gäller att få till rätt materialkänsla, då kan det vara bra att läsa lite optik o fysik, för att försöka lära in lite grann vad det är som gör att material ser ut på ett visst sätt.
Att läsa optik/fysik har jag faktiskt inte tänkt på! Men det är en bra idé för det är ju det som egentligen grejen med allt man gör i 3D - man simulerar ju något från riktiga livet och för att kunna återskapa det måste man förstå det... Men får se om jag lägger in den i portfolion, men om jag gör det kan jag ju alltid förklara varför jag gjorde vad i en anekdot typ... Jag har ju trots allt andra modeller som är exakta som man kan komplettera med :)
Hehe.. Att rendera är ju egentligen nästintill bara optik. Det handlar om hur ljuset färdas in i ögat. =D O sen så handlar det om att veta på vilket sätt de olika renderarna förenklar det verkliga livet, och hur riktiga material fungerar.
Jo det är sant... Men rendering involverar ju en del annat mer teoretiskt också, t.ex. när det gäller arbetsflöden för komposition, anti aliasing, motion blur etc... men jo, till större del är det ju optik, åtminstone när det gäller ray tracing, men det är ju väääldigt sällan man använder något annat... =)
vykort på gång av den
Promotor
2009-05-25 16:47
skön bild :]
www.RekFoto.se
Hangaround
2009-05-27 06:41
Redaktionen
2009-06-03 17:25
ser fint ut cade one
cade_one jag diggar verkligen dina grejer!
---
Alla mina projekt är sega just nu, så gjorde en snabb spontanteckning idag så jag fick känna att jag faktiskt gör någonting.
Delam tange barat
Klockrena solupp/nedgångsbilder Lexi! Sen gillar jag som vanligt färgtonen dina bilder har :)
Look with your own eyes - See with your own mind
Redaktionen
2009-06-12 10:04
pendragon tackar, det var nedgång ;) uppskattas 370hssv THAANKS MAN ;)
www.RekFoto.se
Fick äntligen igång min andra domän igen, så nu ligger det något som halvliknar en mini-portfolio (fast egentligen mest är random bilder jag orkade dra ihop och göra ett galler iav) ^^
http://www.pendragon.se
cade_one: satan vilken nice hemsida. feta grejjer!
Forumssignatur...<br>
Dagens pill I photoshop helt enkelt
lilKido Fresh som vita sneakers
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br> inte målaren tillståndet
kaos Fresh som vita sneakers? thats a hell of a nice compliment
Kletade med akrylfärger igår. Tre stycken små tavlor med samma tema, ska ha dem som väggdekor i nya lyan.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Färdigkladdat nu. :) gjorde vita ramar.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
Hangaround
2009-07-11 16:37
Graffare
2009-07-13 00:06
Ska vell försöka lägga upp något snart. Är ganska mycket nybörjare än så länge. Hehe :)
Jag är miljöaktivist, tycker det gröna är gott. Om det går att röka förstås.
Graffare
2009-07-13 00:24
Ajja, lite resultat.
Jag är miljöaktivist, tycker det gröna är gott. Om det går att röka förstås.
den var frääsch leo!
ehh, skulle man skriva nåt vettigt här eller? hmm..