I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Översättningar till svenska som är så dåliga att de blir komiska!

Övrigt - Blandat

Rappare

2009-08-14 01:58
Var såklart tvungen att googla "snorgärs", och det var uppenbarligen en fisk. Fan vad man lär sig.

2009-08-14 02:03
Såg någon amerikansk humorserie någon dag.
En av huvudrollerna har hittat en tjej. Killen presenterar tjejen för sin chef.

Efter att hon och chefen pratat lite, vänder sig mot killen och säger:
Wow! She's a keeper!
Vilket tydligen betydde "Hoppsan, hon är skogsvaktare!"

Den är rätt fet... :D
Signatur får rum här
Rappare

2009-08-14 02:17
Haha, den ska jag lätt köra på när någon av polarna fått ny brud. Snacka om alldagliga saker och sen dra till med "Hoppsan, hon är skogsvaktare."
Klockrent.

2009-08-14 08:03
Tjejen= "you wanna have make up sex?"
Översättning= "vill du ha smink kön?"

samma film översatte även
kille= "But honey...."
översättning= "men honung.."

måste varit ett program som direktöversatte.

och ja, det var en rippad kopia. Filmen hette I love you, man.
/ Ergonomi är en viktig faktor

2009-08-14 08:29
Rappare

2009-08-14 12:06
Jag hatar när man råkar ladda ner en film som har blivit översatt av datorer. Fast det kan ju vara ganska roligt också, fast det sabbar ju filmen totalt.

2009-08-14 12:17
I from dusk till dawn:

"You're in my cool book."

Översatt till:

"Ni är i min kyliga bok."
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-08-14 12:44
Om ni vill ha sunkiga översättningar så kolla alla avsnitt av Family Guy (eller var det simpsons?) som översatts av en viss alexander Schulman. Mängder av "aja, men det låter som att han säger 'Lucky is' så jag skriver 'Lucky är'"- och "jahapp, nu var det en referens till populärkultur som jag inte förstår, så jag direktöversätter"-påhitt.
Killen kan troligtvis inte ens översätta någonting som skulle rädda livet på honom.

Dock var det nog inte han som i nåt program översatte "Tracy Lords" till "Prisa Gud!" ("tracy lords" / "praise the lord").

snapphona - "K9" hade nog inte lockat så många om den hade översatts till det mer korrekta "Hundpatrullen". "En snut på hugget" har ju lite mer av orginaltitelns dubbelmening :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-08-14 13:15
Störde mig som fan när jag såg 8mile på bio att dom hade översatt whiteboy till svenne.

( Veckan efter va jag ute på stan, skulle hem å fråga en tjej typ 40 år om hon ville dela taxi. Det ville hon å vi pratade lite. Det visade sig att hon jobbade som översättare. Onykter som jag var började jag skälla ut henne efter noter...)

2009-08-14 15:55
minns ni blood in blood out
översättningen var förmodligen korrekt men varför blir spanskt och engelskt slag alltid helt sär när man översätter?

"håll i kulorna killar nu är det spiken i botten"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-14 16:25
mabande

k9 refererar ju till det latinska ordet canine, alltså hörntand. det hade vart en rolig översättning om det hade misstolkats så bokstavligt. eller det kanske inte var så kul egentligen...
http://www.kommandot.se/wp/

2009-08-14 17:31
k9 refererar ju till det latinska ordet canine, alltså hörntand

Det latinska ordet som refereras till är väl iofs. canis, som i canis lupus familiaris dvs. hund
Mabuhay!

2009-08-14 17:50
A police dog is a dog that is trained specifically to assist police and similar law-enforcement personnel with their work. Police dogs are often referred to by the term K9, which is a homophone of the term "canine", a word that generally refers to the dog and its relatives.
Intressepenisen hårdnar!

2009-08-14 19:12
homophone

homo... höö hö hö
Mabuhay!

2009-08-14 20:13
Den klassiska är väl annars

"I'm gonna kick your balls!"

"Jag ska sparka dig i ballarna!"

Liksom, vem använder ballarna i pluralis när det bara handlar om en person?
Jag vill verkligen ha ett svar, är det korrekt svenska att använda "ballarna" när man menar pungkulorna. Det är ju så jävla vanligt översatt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-08-14 21:01
tack_för_fisken

Ballarna är korrekt slang för kulorna, däremot syftar "ballen" till penis, och inte 1 testikel.

Jag ska sparka dig på ballarna
jag ska sparka dig på kulorna

jag ska sparka dig på ballen
ja ska sparka dig på kuken
Moderator

2009-08-14 21:46
Married with childrens översattes till Våra värsta år. smått skojsigt:)
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2009-08-15 00:04
C-ro P17 men det är fan ingen som säger ballarna på riktigt, gör du?

Jag säger det bara för att göra mig rolig över den frekventa användningen av ordet i översättningar.

SMÅLAND!

2009-08-15 00:12
Herr_Berg: Jag har hört det användas ett flertal gånger på riktigt? Inget ord jag använder själv, men många som gör det...

2009-08-15 00:16
Helt stört, rada upp dom och skjut dom i ansiktet. Omgående!
SMÅLAND!

2009-08-15 00:21
Skjut dem i ballarna?
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-08-15 00:32
Ja, det med.
SMÅLAND!

2009-08-17 17:50
bperb - "K9 (canine) unit" = "hundpatrull"
...som wasteapa01 citerade :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Rappare

2009-08-18 01:06
Hur får man Beagle Boys till Björnligan förresten?

2009-08-18 01:31
Married with children översattes till Våra värsta år. smått skojsigt:)

Ja, för det hade ju låtit bättre på svenska: Gift med barn. Duh!
Signatur får rum här

2009-08-18 02:51
Alltid undrat varför dom ofta översätter hälsningsfraser till "Tjänare"? Vem fan säger ens så liksom "Tjänare!"

2009-08-18 09:10
Värsta jag sett är någon dans-ghetto film på tv4... tror det är den med Jessica Alba.

I got flow - Jag har mens (och det var en kille som sa det)
Rock out with your cock out!
Toastare

2009-08-18 09:34
Inte så taskig översättning, men chockerande. I Two and a half men så säger hon hushållerskan något om att när hon blir full så är det nått med hennes kvinnliga ägodelar och biljardbollar. Lite så där amerikanskt småhintat.. det översattes till "När jag är full kan jag skjuta biljardbollar med fittan" .... rodnade nästan när jag läste det!
Jag skyller allt på Emma!

2009-08-18 11:12
såg en ganska kass actionrulle en gång, dock blev den mycket roligare med översättningen.

det var någon som skulle mörda någon, och chifen frågar ju givetvis om han klarar av detta, han svarar då:
- Piece of cake.
Blev plötsligt:
- Vill du ha en bit tårta?

När han sedan frågar vad han ska göra med liket säger den andre:
- Make up something!
Och det blev:
Sminka nåt!

minns dock inte vad filmen hette, var någon random action från 2001 eller nåt.
typ, eller?

2009-08-18 11:22
Någon film jag såg för ett tag sedan hade översatt "dickhead" till "ollontopp". Så sjukt kul och sjukt fult att jag själv börjat använda ordet.
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!

2009-08-18 13:46
"Lucky är en familjefar"
Från introlåten till family guy där dom sjunger, "Lucky there's a family guy"

Sen gillar jag översättningen i första Die Hard filmen där dom översätter "motherfucker" till "kuksugare", blev väldigt glad när jag såg det som liten :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-08-18 14:14
Jag kan inte förstå hur dom fått Batman till Läderlappen på svenska.

2009-08-18 18:36
hahaha jag har också funderat på det

2009-08-18 21:11
Är det ett av dom där schulmanäcklena som får översätta världens smartaste och bästa tv-serie Family Guy??? Inte undra på att dom bommar i översättningen, missar skämt och översätter till svenska kändisar istället.. Fyfan jag har länge tänkt skicka in klagobrev till tv6 och nu är måttet rågat!!
Men lika glad är jag för det!

2009-08-21 08:53
Hatar dåliga översättningar som förstör skämten totalt, och det är skitvanligt dessutom!

Kräks
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-08-21 16:29
jag har en kompis som satt på en allmän toa och sket..sedan kom jag in och då ropade han..
- no, no, sorry, its uptaken

2009-08-21 17:52

Det finns en familj fladdermöss som heter "Läderlappar" där t. ex. alla svenska fladdermöss ingår. Sen så kom väl Batman-serien till Sverige på 50-talet, ALLT som uppfattades som ballt på den tiden är skrattmaterial idag, hur mycket våra pappor än reminissar. Läderlappen låter iaf bättre än "Fladdermusmannen".

Wasteapa01 = Buzz Killington
Intressepenisen hårdnar!

2009-08-22 00:18
Den senaste översättning jag sett som jag verkligen stört mig på var när något ljushuvud fått för sig att översätta "Bender" i Futurama till "Krökarn"... Vitsigt så det förslår, men kom igen!
"jag har fin hår. som en waterfall."
Moderator

2009-08-22 11:16
Three tomatoes are walking down the street, a poppa tomato, a momma tomato, and a little baby tomato. The baby tomato is lagging behind the poppa and momma tomato. The poppa tomato gets mad, goes over to the baby tomato and stamps on him --
(STAMPS on the ground)
-- and says: catch up.

Två tomater går över vägen. Den ena kommer lite efter och blir påkörd av en bil. Då går den andra tomaten tillbaka och säger: kom nu, ketchup, så går vi.

Jag stör mig så sjukt hårt på att de har översatt det här skämtet. Det är en halvbra ordvits på engelska, på svenska betyder det ingenting.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-08-22 13:39
Kollar på Kidutlhood för åttioelfte gången och ser att en amatöröversättare har översatt "dickhead" till "kulis"... det är inte okej!
"slept with" som i "legat med" har personen översatt till "luggit" och en annan rolig var när en gravid tjej säger att hon har "morning sickness" som personen har översatt till "morgon trött", wtf liksom haha!
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2009-08-22 14:12
Ytterligare en från fängelseserien Oz:

Ordet word översätts till bombis. Alltså, det word som används när någon säger nåt bra eller någon bara håller med.
Intressepenisen hårdnar!

2009-08-24 02:17
fresh prince:

"high five!" blev "ge mej en stereo!".. antar att översättaren tyckte att high five lät som hi-fi

2009-08-24 11:25
I nåt avsnitt av simpsons jag såg för länge sen lyckades de få fel på sjukt många av namnen..
Bernie, Krusty McClown och Edna Krubapov. Tyckte iofs att det var hysteriskt kul att de fick Krabappel till Krubapov.. man kan ju börja ifrågasätta hennes egentliga nationalitet.

Annars är det alltid kul när ordet motherfucker översätts till "sumprunkare".

Prophet P16: Den där med "röv-skämt" såg jag med.. så jävla dåligt
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2009-08-24 11:27
En favorit som jag inte vet om någon har nämnt i tråden ännu..

80-talsfilmen Thrashin' fick den svenska titeln Gängkrig på rullbräda

2009-08-24 11:35
Originaltitel: My Blue Heaven
Svensk titel: Hur jag lärde en FBI-agent dansa marengo

det är ju ingen översättning men känns ändå on-topic.. ibland undrar man varför de ska försöka hitta på såna där "lustiga" titlar.

2009-08-24 11:37
Annars är det alltid kul när ordet motherfucker översätts till "sumprunkare".

Hahah, klockrent ju!
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-08-24 12:47
Qnivqast: Man köper ju sumprunkare som svordom när Kapten Haddock säger det, men det känns mindre trovärdigt när det kommer från en ghettothug :)

2009-08-24 13:00
Filbunke

"Thrashin'" till "Gängkrig på rullbräda" är en sjukt dum översättning, man var dock inte helt nöjd med den titeln utan bytte några år senare lite otippat till "Skateboardmassakern" som också är en rätt kul titel.

2009-08-24 13:41
Haha, det visste jag inte :)
Rappare

2009-08-28 13:32
Häromdagen så kollade jag på filmen Dur och Moll (Sweet and Lowdown), och i den slänger huvudrollsinnehavaren ur sig "I got to get a cab" vilket jag antar betyder att han vill ha tag i en taxi. Istället får jag reda på att det betyder "Jag måste skaffa en bulle". Förklara detta för mig.