Skaffa Katt
Hej. Jag har googlat lite men inte hittat något bra svar. Hur stor lägenhet bör man ha för att skaffa en katt? Jag har cirka 26 kvm, räcker det?
They´re not big in the game/ They´re finished/ Like a man trying to fit a flathead into a phillips
För att ha innekatt? Absolut inte.
It's only gay if balls are touching
Nej, det låter inte bra alls. Personligen är jag skeptisk till innekatt öht, katter är utedjur...
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
jag skulle vilja påstå att alla djur är utedjur. att några stackars sällskapsdjur är framavlade för att inte klara sig utan människor försvarar ingenting. skaffa barn om du är ute efter ansvaret, flytta ut på landet om du är ute efter naturupplevelsen (eller vad man ska kalla det).
http://www.kommandot.se/wp/
bperb: Du har ju en poäng, men nog måste man säga att djuren har olika stort behov av att röra sig fritt.
Människor är inte heller gjorda för att vara inomhus. Vi tillhör den dominanta arten på planeten och ingen annan än oss själva kan hindra oss från att använda andra arter som sällskapsdjur. Det finns inget att försvara sig emot, alltså behöver vi inte försvara oss, vill vi ha djur inne så har vi det. Bperb har ingen poäng.
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."
refused jo visst är det så, men i princip så tycker jag att all form av "sällskapsdjur" är grymt egoistiskt. det är klart att jag inte skulle skälla ut nån för denna har ett akvarium hemma direkt, men jag tycker inte det är fel att påpeka att önskan att få en utökad familj knappast är ömsesidigt för någon som funderar på att exempelvis ha en katt i en 26 kvm stor lägenhet. eller 260 kvm heller för den delen
negative jo, människor ÄR anpassade efter ett liv mer eller mindre inomhus. vad menar du med dominant art? antyder du att den starkare har rätt att med våld framföra sin åsikt och utnyttja andra individer tack vare det? vafan menar du med försvara sig mot?
Negative: Du skojar väl? Resonemanget låter neanderthal, minst sagt. bperb: Som sagt, jag tycker inte heller katter ska hållas inomhus... och skulle jag skaffa hund skulle jag iaf vilja ha trädgård som den kunde lufsa runt i när den själv ville.
refused ja, det tycker jag att man kan ha som minimikrav om man nu ska skaffa hund (eller vilket djur det nu handlar om)
jo, människor ÄR anpassade efter ett liv mer eller mindre inomhus. Det är vi inte alls. Människor lider av att vara inomhus och av att inte röra sig. Precis som katter gör. Frågan är vem man ska ha mest medlidande med?
antyder du att den starkare har rätt att med våld framföra sin åsikt och utnyttja andra individer tack vare det? Inom vissa rimliga ramer, ja. Jag anser självklart inte att vi ska utsätta katten för onödigt lidande såsom att sparka på den vid vredesutbrott, jag menar att om våran mentala hälsa kan förbättras genom att ha ett inomhusdjur så är det värt att katten inte har ett perfekt liv.
Självfallet är det bättre för katten att ha en större yta att leva på men varför ska vi förhindra andra människors välbefinnande? Om de sköter om katten så bör det inte spela någon roll hur stor lägenheten är. Katten skulle ändå inte existera om det inte var för att den personen ville ta hand om den.
vafan menar du med försvara sig mot? Det var du som nämnde det först.
Du skojar väl? Resonemanget låter neanderthal, minst sagt. Du känner förstås många neanderthalare? Så du har referensramar för att uttala dig om det menar jag. Förövrigt tror jag inte neanderthalare hade några hus att ha sina djur i.
negative
Det är vi inte alls. Människor lider av att vara inomhus och av att inte röra sig. Precis som katter gör. Frågan är vem man ska ha mest medlidande med? jo det är vi visst. att vi sen behöver vara utomhus och röra oss också är en helt annan sak.
Inom vissa rimliga ramer, ja. Jag anser självklart inte att vi ska utsätta katten för onödigt lidande såsom att sparka på den vid vredesutbrott, jag menar att om våran mentala hälsa kan förbättras genom att ha ett inomhusdjur så är det värt att katten inte har ett perfekt liv. Självfallet är det bättre för katten att ha en större yta att leva på men varför ska vi förhindra andra människors välbefinnande? Om de sköter om katten så bör det inte spela någon roll hur stor lägenheten är. Katten skulle ändå inte existera om det inte var för att den personen ville ta hand om den. om vi vill förbättra vår mentala hälsa finns det betydligt enklare sätt än att skaffa ett husdjur, sätt som också har den positiva bieffekten att inga djur behöver lida för det. alltså inget onödigt lidande, oavsett hur mycket du värderar en katts liv
Det var du som nämnde det först. ok, missförstod. det finns ingen ursäkt att skaffa husdjur, läs stycket ovanför
Du känner förstås många neanderthalare? Så du har referensramar för att uttala dig om det menar jag. Förövrigt tror jag inte neanderthalare hade några hus att ha sina djur i. nu nämnde visserligen inte jag neanderthalarna, men för att vara petig så var de faktiskt de första att skaffa vad man skulle kunna kalla "hus"
nu nämnde visserligen inte jag neanderthalarna, men för att vara petig så var de faktiskt de första att skaffa vad man skulle kunna kalla "hus" Intressant att de skaffade hus. Vad jag förstod var de den typen som inte kunde anpassa sig till klimatförändringarna. Nå väl, det är för en annan tråd. :) Intressant ändock.
jo det är vi visst. att vi sen behöver vara utomhus och röra oss också är en helt annan sak. Men detta är ju exakt den anledningen jag anser man inte kan kalla en människa ett innedjur. På vilket sätt är vi mer anpassade för att bo inne än en katt? Katter kan t.o.m. lära sig gå på toalett. Varken vi eller katten är särskilt väl lämpade för "inomhusbruk".
om vi vill förbättra vår mentala hälsa finns det betydligt enklare sätt än att skaffa ett husdjur, sätt som också har den positiva bieffekten att inga djur behöver lida för det. alltså inget onödigt lidande, oavsett hur mycket du värderar en katts liv ok, missförstod. det finns ingen ursäkt att skaffa husdjur, läs stycket ovanförHusdjur är en av dem bästa pedagogiska elementen för att komma i kontakt med t.ex. förståndshandikappade. Att känna samhörighet med ett djur som inte ställer några ångestrelaterade krav på personen är trevligt för i princip alla människor. Det är väldigt lätt att förändra sinnesstämning med kelgoa djur. Just saying.
Btw, nej 26 kvadrat räcker inte.
Skaffa dig du en katt. Om inte för din egen skull så för kattens.
Utilitarism och (husdjur) (av Torbjörn Tännsjö - nedklippt och modiferad av mig, paranteserna är mina)
Den lära jag i Benthams efterföljd försvarar är den hedonistiska utilitarismen, enligt vilken lycka och lidande är de moraliskt intressanta storheterna. Vi bör skapa ett så stort överskott av lycka över olycka som möjligt. Med denna utgångspunkt är det lätt att se att vi måste jämställa människor och djur moraliskt. Både människor och djur kan känna lycka och lidande.
Enligt min klassiska utilitarism finns det två sätt på vilka man kan förbättra världen. Man kan göra existerande varelser lyckligare och man kan skapa nya lyckliga varelser. Dessa två sätt att förbättra världen är moraliskt sett jämställda.
Anlägger vi detta synsätt är det en empirisk fråga om vi får (hålla oss med) djur. Vi får (det) om det innebär att den samlade lyckan i världen maximeras då vi gör det. I annat fall är det fel.
Men är det alls möjligt att bereda stora mängder av djur anständiga levnadsvillkor, är nästa invändning. Måste inte djur som föds upp (...) komma att leva liv, som det vore bättre för dem om de aldrig hade behövt leva. Detta sägs ofta, men jag tror inte att det stämmer. Det stämmer nog för vidrig miljöer i djurfabriker, men inte generellt. Två fördomar bidrar till människors tro att djur i fångenskap måste ha det illa: en romatisk föreställning om det vilda och naturliga livet och en civilisationskritisk föreställning om eländet i fångenskap.
Det är sant att vi inte alltid vet hur (våra husdjur mår), men just att skapa klarhet på den punkten måste vara en viktig uppgift för rörelsen till försvar för djurens sak. Sådan kunskap kan sedan läggas till grund för ... aktioner mot djurförtrycket.
Allt detta är som jag ser det förenligt med att vi fortsätter att (hålla oss med) djur. Ja, djur bör vi — om den hedonistiska utilitarismen är riktig — (hålla oss med)! Vi bör så att säga (hålla oss med) dem för deras eget bästa.
negative nu orkar jag inte hålla på och dra en lång harang om anpassning och människa vs natur eller huruvida människan har naturliga fiender eller står högst på någon nazitysk feltolkning av någon socialdarwinistisk scala naturae etcetc. människan har gjort sig beroende av det samhälle hon har skapat, och det är vår anpassning. vår framgångsrika anpassning kanske ska tilläggas. den egenskap som nog skulle stå som den utmärkande för människoarten är vår förmåga att hitta på hjälpmedel och kreativa lösningar som underlättar i vår vardag, det är så selektionen har verkat på människan. utan alla dessa påfund (inklusive uppvärmda hus) skulle troligtvis inte människan som art vara vidare framgångsrik (eller knappast ens samma "art"). men detta betyder inte på något sätt att vi "har rätt" att utnyttja en annan art, även om det eventuellt också skulle kunna ses som en form av anpassning. men isåfall får man väl snarare hävda att vi lever i ett parasitiskt förhållande till tamhunden och tamkatten. jag kan gå med på den terapeutiska utnyttjandet av djur till förmån för förståndshandikappade, men jag skulle ändå vilja påstå att de utgör en verklig minoritet, och troligtvis inte heller är fallet med just trådskaparen. har jag fel tar jag tillbaka. apati det där var verkligt intressant, men jag vill belysa det faktum att allt det där är sett med människan som referens, med mänskliga känslor som utgångspunkt. jag säger inte att djur inte känner smärta och lider (för det är jag övertygad om att de gör), jag säger bara att jag tror att det blir helt fel att använda en mänsklig mall för att värdera djurs känslor. ett sätt att rättfärdiga sina egna husdjur. visst kan det vara så att vissa djur mår bra av att leva tillsammans med människor (om vi bortser från parasiter och annat mög som på ett sätt är beroende av oss), men jag tror aldrig att vi kommer att kunna mäta det, speciellt inte med oss själva som referens
Jag har googlat lite men inte hittat något bra svar. Hur stor lägenhet bör man ha för att skaffa en katt? Jag har cirka 26 kvm, räcker det? Jag har inte mycket till övers för att upprepa mig, men samma invändning gäller givetvis taktiken att
ställa om samma fråga tills man får det svar man vill ha.
26m² är för litet om man vill att katten ska kunna göra saker som generellt får katter att må bra, såsom att springa. Har själv haft katter i lägenheter på över 100m², och även det var på tok för litet.
Jag är 15 kvinnor från att vara en one woman man
Så länge du har tid för katten, aktiverar och leker med den mycket, dagligen så ser jag inte på vilket sätt den skulle ta skada av att vara inomhus. Har alltid haft innekatt, och utekatt. En av dem vägrar gå ut, han gillar inte det helt enkelt. Må så vara att han är ett "utedjur", men det verkar han ge blanka fan i.
En kompis som har katt och är en typisk kattant (även fast han är under trettio) hävdade bestämt att 25 kvm räcker per katt, eftersom katter använder höjden också. själv är jag skeptisk till påståendet, men han hade läst på å grejer. går det inte att kombinera med att ha honom ute ibland?
Sofia är en ärkeaktivist å i hjärtat en sann anarkist www.fittforcefive.wordpress.com
Det är väldigt litet för en katt. Men tänker du inte ha den som bara innekatt så är det nog inga problem. Jag hade katt med den fick bo kvar hos mamma och pappa. Han är uppväxt där och han hade nog mått skitdåligt om han hade flyttat med mig till min lgh på 24 kvm. Men om katten bor i en liten lägenhet från början tror jag inte det är så farligt. Bara han/hon får komma ut. bperb Så du menar att ett djur egentligen inte har någon som helst nytta av en människa?
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
Jag måse bara gör att litet inlägg om innekatter. Jag har en honkatt på 1,5 år som bor inne o hon stormtrivs!! Har fösökt att släppa ut henne några gånger men hon e totalt livrädd för utomhus(bor i ett lugnt område så inget skämmande ljud ute eller så)! hon e helnöjd bara hon får gå ut på balkongen när hon själv känner för det. hon säger själv till när hon vill leka, i överigt ligger hon mest o sover(o ja, hon e fullt frisk). Bor i en lägenhet på 60kvm o de funkar jätte bra!(bara för att påpeka att det är inte alltid fel att ha dom inne) men 24 kvm låter extremt lite.
Det låter lite litet med 26 (fast jag har iofs 2 katter på 55kvm) skaffa en kanin istället dom är jättesöta och kan också bli väldigt tillgivna.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Producent
2009-08-07 10:40
har 2 katter på 35 kvm fungerar bra men litet är det ju jag skulle tro att 26 kvm ligger precis på gränsen, men inga större problem ändå det viktigaste är att man finns mycket hos dom, leker med dom, ser till att rensa lådan, ge mat osv
Om du vill ha en katt så tycker jag att du ska införskaffa dig en katt, skit i vad katten vill. Mvh // KittyKat!