I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Att cutta sig på armarna!?

Övrigt - Blandat

2009-11-18 15:36
Pinsamt tycker jag verkligen inte det är, sen tycker jag inte alls att det är ovanligt med andra sätt att göra illa sig själv på än att skära sig.

En genomgående "trend" med att skära känns det däremot som det är, , det är det kändaste och samtidigt ett väldigt tydligt sätt att göra illa sig så vill man ha uppmärksamhet är det ju effektivt.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-11-18 15:38
Håller med mörten där, verkligen ignorant. Att jämföra sina problem med andra gör inte att man inte har problem! Bara för att någon någon annanstans kanske har det "värre" så gör inte det mina problem mindre, för mig är dom fortfarande lika stora och behövs göra något åt.
- Det släcks.

2009-11-18 16:38
Anenkefali
haha rolig jämförelse :)

2009-11-18 16:45
Mörten

Fokuserade främst på psykiskt lidande. Många som skär sig har faktiskt otroligt bra situationer och borde skärpa sig. Det är inte synd om svenskar.

2009-11-18 16:46
d-beck

Men sätt det i perspektiv så kanske åtminstone några rycker upp sig och inser hur jävla larviga dom är. Det är ju inte på något sätt konstruktivt att skära sig.

Sen är det en sak att tänka på andra problem än barnen i Afrika och så, klart man inte kan hålla på så hela tiden, men just att sitta och må dåligt och tycka synd om sig själv känns så fruktansvärt onödigt.

2009-11-18 16:47
Fokuserade främst på psykiskt lidande. Många som skär sig har faktiskt otroligt bra situationer och borde skärpa sig. Det är inte synd om svenskar.

Väldigt ignorant och felaktigt tankesätt faktiskt..

2009-11-18 16:51
"Oerhört ignorant, varför tänka på något överhuvudtaget då om barnen i afrika är toppen av allt? heh"

Kanske något annat än sig själv och hur dåligt man har det? Har vi det dåligt i Sverige? Nej. Ryssarna i gulagerna, judarna i koncentrationslägrena och tutsierna i Rwanda. Då kan man fan snacka om att lida, att må dåligt för att man "inte är älskad" eller "är en värdelös människa" eller något annat SKIT och sen skära sig för att man måste få ut känslorna på något sätt är helt vrickat.

Och snackar vi självdestruktiva människor som åtminstone inte tycker synd om sig själva, utan faktiskt har en störning (snarare ett beteende utanför normen, rätt eller fel är ju rätt subjektivt) så är jag okej med det. Så länge det inte är snorungar som gråter för att dom känner sig värdelösa och svaga, för att sedan försöka skära upp armarna med knappnålar för att få uppmärksamhet så är jag nöjd.

2009-11-18 16:53
jeppehehe

Jag blir typ som jag blir när femåringar sitter och ska få mat och typ "DET SKULLE JU INTE VARA KETCHUP PÅ KÖTTFÄRSSÅSEN!", och sen grinar som fan.

Som sagt, självdestruktivt beteende ELLER svår uppväxt/situation (klart det finns i Sverige...) är väl ändå vettigt, men det är så fruktansvärt många nu som bara skiter i alla andra och vill ha uppmärksamhet. Dessa borde tänka på exempelvis barnen i Afrika, eller egentligen bara någon annan. Sluta tänka på sig själva helt enkelt.

2009-11-18 16:58
KaptenKrok

Men du som gnäller på de som gnäller på ungdomar som skär sig då, fortsätter det så eller är du lite mer mogen?

Jag känner ett antal människor som skär sig/har skurit sig. Dessa har haft problem med både det ena och det andra, så då blir jag ganska förbannad om någon liten snorunge som tycker att sångaren i Tokio Hotel är världens snyggaste KILLE (av alla kön) börjar skära sig och lägga upp bilder på bilddagboken och säga "Förlåt alla! -.- ^^ blev bara lite lezzen idag, lol ^.^" för att få kommentarer i stil med "NEJ BABE SLUTA VI ÄLSKAR JU DIG, DU ÄR BÄST!" och svara på dessa med "TACK <3<3<3<3 MEN NEJ JAG ÄR VÄRDELÖS!".

ARGHHH

2009-11-18 17:11
Ankeli:

Vad är det för bra psykisk sjuka sitter i menar du?

Men sätt det i perspektiv så kanske åtminstone några rycker upp sig och inser hur jävla larviga dom är. Det är ju inte på något sätt konstruktivt att skära sig.
Sen är det en sak att tänka på andra problem än barnen i Afrika och så, klart man inte kan hålla på så hela tiden, men just att sitta och må dåligt och tycka synd om sig själv känns så fruktansvärt onödigt.

Är du lika cynisk utanför datorn med? Vad vet du om hur folk känner sig? Uppenbart får ju dem som skär sig din uppmärksamhet vilket är precis vad dem vill ha. Oavsett hur man "visar" att man mår dåligt kan ju inte ses som automatisk patetiskt. Det finns jämt en sjuk person bakom ärren vilket du verka glömma.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-18 17:14
Sen spelar det väl ingen roll vad som gör dig förbannad eller inte? Nånting är ju uppenbarligen galet oavsett vilken anledning man har för att skära sig.
- Det släcks.

2009-11-18 17:18
Nånting är ju uppenbarligen galet oavsett vilken anledning man har för att skära sig.

Instämmer.

2009-11-18 17:20
testie...som tur var så var killens namn jag skar in bara 3 bokstäver långt. så det tog ju inte upp så stor del av armen..haha..:D
Amazighen will remember

2009-11-18 17:51
Som sagt, självdestruktivt beteende ELLER svår uppväxt/situation (klart det finns i Sverige...) är väl ändå vettigt, men det är så fruktansvärt många nu som bara skiter i alla andra och vill ha uppmärksamhet. Dessa borde tänka på exempelvis barnen i Afrika, eller egentligen bara någon annan. Sluta tänka på sig själva helt enkelt.

Att hålla på att larva sig endast för uppmärksamhet är väldigt töntigt, ja det håller jag med om. I övrigt så går vi väldigt skilda vägar..

Varför i helvete ska jag tänka på andra? Om jag har mina egna problem så kommer de alltid gå före, speciellt om alternativet är att må dåligt över människor 500 mil härifrån som jag aldrig har träffat och aldrig kommer att träffa.

Visst är det väldigt många människor som är enormt utsatta men det finns ingen logisk anledning till varför de skulle gå före mig, eller att jag ens skulle tänka på det. Jag har levt varje dag, varje timme, varje minut, varje sekund som mig själv. Jag har levt med min egen hjärna och kropp, så kommer det även förbli.

I mina ögon är jag värd mer än alla andra. :) Bortsett från familj och vänner så skiter jag fullständigt i övriga världen.

2009-11-18 17:57
Jeppehehe: självklart är vi alla egoister, anledningen till att vi överhuvudtaget överlever är ju en stark självbevarelsedrift och utan att ta hand om oss själva så skulle vi ju lika gärna kunna lägga oss i ett hörn och självdö; faktum kvarstår ju dock att vi faktiskt bryr oss om andra människor också, de allre flesta av oss, det kallas empati och är en av mänsklighetens allra starkaste förmågor som faktiskt tagit oss dit vi är idag. Samarbete och gemensam strävan kan vi alla skriva under på är väldigt bra egenskaper, jag tror inte du är en sån tuff ensamvarg som du verkar vilja framstå som, sen överöses vi ju förstås av olika främmande människors eländen och lidanden dagarna i ända, så att kunna avskärma sig är nog väldigt viktigt, men att du skulle vara lika kall om du stod intill människan i fråga, bara du och denne, då hade du inte sagt sådär...
Intressepenisen hårdnar!

2009-11-18 18:02
wasteapa01, jag vill inte framstå som tuff och kall, snarare uppriktigt istället för att sitta och snacka massor bullshit som vissa andra..

Exemplet jag gav var ju som sagt gällande människor som egentligen inte är annat en liten textrad eller ett videoklipp i mitt liv. Människor som jag faktiskt träffat och som behöver hjälp är det ju annorlunda med.. Sedan skadar det ju inte att ge pengar till hjälporganisationer etc, men i slutändan så bryr jag mig inte nämnvärt.

2009-11-18 18:12
Ryssarna i gulagerna, judarna i koncentrationslägrena och tutsierna i Rwanda behövde å andra sidan inte skära sig, dom hade andra som gjorde det åt dom.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Moderator

2009-11-18 18:26
Anenkefali Det omogna jag ser är väl att påstå att ingen i ett land som har det gott ställt kan må dåligt, att folk som skär sig egentligen inte mår dåligt utan bara vill ha uppmärksamhet och den övriga attityden som försiggår här i tråden. Att påpeka det tycker jag inte är omoget, nej.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-11-18 18:42
jeppehehe

Varför i helvete ska jag tänka på andra? Om jag har mina egna problem så kommer de alltid gå före, speciellt om alternativet är att må dåligt över människor 500 mil härifrån som jag aldrig har träffat och aldrig kommer att träffa.

Isåfall är det en väldigt ologisk och kortsiktig lösning att skära sig, oavsett hur någon annan mår.

2009-11-18 18:43
App

Särskilt tutsierna...
Moderator

2009-11-18 18:53
Isåfall är det en väldigt ologisk och kortsiktig lösning att skära sig, oavsett hur någon annan mår.
Vad fick dig att tro att någon som skär sig tänker logiskt och långsiktigt?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-11-18 18:58
KaptenKrok

Well, långsiktigt tänker inte jag heller, men en viss logik kan jag få fram. Mår jag dåligt så vet jag att ett sår i armen inte löser någonting.
Moderator

2009-11-18 20:33
Jag förstår folk som skär sig. Ett rop på hjälp, när det inte finns någon som lyssnar på en och man gör en desperat handling för att den psykiska smärtan ska försvinna bort en stund, för den fysiska tar överhanden. Förmodligen är det så. Och det blir som ett beronde när man mår dåligt att försöka få bort det så snabbt som möjligt. Ibland är bara ord inte tillräckliga för att folk ska lyssna på en.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Moderator

2009-11-18 21:02
Anenkefali Jag vet också att ett sår i armen inte löser någonting, jag vet även att alla inte vet samma saker som jag.

2009-11-19 10:14
Som många är inne på så handlar detta om att ersätta en ogreppbar själslig smärta med en mer påtaglig. Skär man sig ser man vart det gör ont, man förstår varför och man vet att det går över. Det gör världen lite lättare att hantera en stund.

Detta är dessutom en sjukdom som "smittar". Inom BUP finns det avdelningar där alla tvingas ha långärmade tröjor för att de som har skurit sig på armarna inte ska "inspirera" andra att göra det.

Det är inte ett mode, och inte en uppmärksamhetsgrej utan en psykisk åkomma, som knappast är ett nytt fenomen. Att skära sig i armarna som "lösnig" på sin inre smärta har dock ökat lavinartat de senaste åren av just den ovan nämnda anledningen. Tidigare generationer har hanterat den på andra sätt.

Varför tjejen på bilden gör som hon gör kan nog ingen, förmodligen ens hon själv, svara på. Många som skär sig skäms otroligt mycket för det. Om hon gör det för att bygga upp en fasad, eller för att hon genuint är stolt över sina ärr låter jag vara osagt. men det är ovanligt att folk som skär sig har ett sådant självförtroende som tjejen verkar vilja få oss att tro att hon har...

Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-11-19 12:18
Håller med friktion i det han säger, och tycker att trådskaparen ska fråga sig själv om attentionwhore verkligen är samma sak som att söka uppmärksamhet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-19 14:32
Anenkefali: Det är många nivåers skillnad mellan att må lite dåligt och att ha så kraftig ångest att den tar över ALLT. Det är ett överanvänt uttryck, men i det här fallet stämmer det faktiskt att det är omöjligt att förstå om man inte varit där, du får helt enkelt lita på att det är en "fungerande" metod.

Självklart finns det andra sätt att hantera sådan kraftig ångest, men de flesta man kommer på i ett sådant irrationellt psykosliknande stadie brukar vara rätt destruktiva. Själv har jag mest kört på att supa mig till apstadie, bränna alla mina pengar, knulla, göra mig ovän med folk jag tycker om och slå sönder mina ägodelar.

Se där! Bråk och ekonomiska problem, också mer påtagliga problem man kan uppehålla hjärnan med ett tag istället för en outhärdlig och oförklarlig ångest!

De flesta jag känner som skär/har skurit sig skär sig på ställen som inte syns eller använder alla metoder, sticka sig till exempel.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2009-11-19 14:32
*använder andra metoder
"jag har fin hår. som en waterfall."

2009-11-19 15:19
Ny metod: Fröken höger, om hon söker uppmärksamhet, use the webcam.
One Love!

2009-11-19 16:01
friktion P23
Äntligen ett vettigt inlägg. Tack.

2009-11-19 16:52
bättre sår på armen än klåda i tarmen
Slap a bitch, allways

2009-11-19 17:53
det är precis vad en sådan tjej behöver; uppmärksamhet dvs. uppmuntran, närhet, ömhet etc. enklare än så är det väl ändå inte?
love will conquer evil!
pistol

2009-11-20 23:39
själv får jag ont i magen över vad hälften av er här tror sig veta.

2009-11-20 23:46
Anenkefali

Finns du på riktigt? Du kritiserar folk som skär sig för att deras lösning är "ologisk"?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-11-21 01:30
Jag tror att det är rätt meningslöst att spekulera i varför personen TS lade upp bild på har skurit sig, lagt upp bild och skrivit som hon har gjort. Det vet möjligen hon, om ens det. Det kan finnas tusen olika anledningar till det.

Men det är ett faktum att det inte måste handla om "uppmärksamhet" att hon är öppen med att hon skurit sig. Det kan lika gärna handla om att hon är trött på stirrandet och pekandet som så många utsätts för och behövde ventilera. Jag har en vän som har både armarna fulla av djupa ärr i både riktningar över armarna. Efter många år har hon äntligen slutat, men ärren finns ju kvar. Folk viskar och pekar eller kommenterar ibland högt. När hon i somras gick i kortärmat och satt på tunnelbanan sa en tant till henne att hon borde gå i långärmat. Jag tycker det är jävligt vidrigt att folk har mage att göra så, för i hennes fall är det sjukdomsrelaterat. På samma nivå som att kommentera en cancersjuks hårlöshet.

Ska vi sedan tala om rationalitet i att skära sig i armarna, så är det rätt efterblivet. Enligt mig finns det inga irrationella, medvetna handlingar. Människor agerar från sina erfarenheter, situation och verklighetsuppfattning. Bara för att kanske du inte skulle hantera ångest eller liknande på ett sådant sätt som du uppfattar som "irrationellt" handlar snarare om att du har andra förutsättningar. Jag tycker att människor ska sluta vara så dömmande istället för att försöka få förståelse.
Delam tange barat

2009-11-21 02:53
Friktion och Rachel: Thx!
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-11-21 03:21
let's just lock this muddafukker down.

2009-11-21 11:53
Att skära sig är för att för en stund ha kontroll över sin situation och kanske känna att livet är lite lättare. Att få se blodet rinna ut och hoppas på att det tar det onda med sig. Att få ut sin aggresioner kanske även hämnd mot sig själv för att man mår som man gör.

Min kusin är 14 år. Hon har massa vänner osv osv. Är alltid ute på och hittar på saker. Men ändå har hon "skärt" sig. Jag såg detta och konfronterade henne direkt.
Varför?
Hon sa att hon mådde lite dåligt. Enligt mig var det skitsnack. Jag känner henne som min egen bakficka. Ärren hon hade och de "färska" såkallade såren var ytliga. Vilket tydde på att hon inte riktigt vågade skära sig. Det var mer symbolsikt och hon kunde sen visa upp det för sina vänner och få medömkan.
DET mina kära vänner är uppmärksamhets-sökande. Efter mitt och hennes lilla talk har hon inte skärt sig mer.

Sen har jag en vän som mår riktigt riktigt psykiskt dåligt. Han skär sig så allvarligt att han måste åka in och sy för att inte förblöda. Han känner inte ens att det gör ont när han skär sig.
Ett gravt självdestruktivt beteende även kallat borderline.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2009-11-21 11:54
Det jag ville komma till var att det är skillnad på att skära sig och att skära sig.

2009-11-21 12:05
lacroix

det är en rätt vanlig missuppfattning att borderline = skära sig.
folk med borderline kan mycket väl skära sig, men borderline är en personlighetsstörning, att skära sig är "bara" ett av symtomen.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2009-11-21 15:08
Misery_chick

Visst är det så. Men det är fortfarande skillnad på att skära sig och att skära sig.
Han är klassad som borderline-patient och han skär sig. Sen är det klart att det finns andra med samma personlighetsstörning som inte skär sig utan skadar sig på annat sätt, eller inte alls.

2009-11-22 01:03
Det känns tryggt att tro att de flesta stolpskotten i den här tråden inte arbetar inom vård- och omsorgsyrken. Bara för att Du inte förstår betydelsen av en handling gör det inte handlingen meningslös. Bara för att Du hanterar ångest på ett annat sätt betyder det inte att någon annan kan hantera sin ångest på samma sätt. Du kanske aldrig skulle skära dig, medan den andre aldrig skulle slå sönder sina ägodelar. Sluta vara så oförstående och låsta i erat tankesätt. Istället för att kalla dessa personer för smuts, kalla dem egoistiska och uppmärksamhetshoror, kan ni läsa lite psykologi. Det behöver inte ens vara något avancerat, jag antar att ni ändå inte skulle förstå någonting av det, läs bara DSMkriterierna för depression, och ni kommer att inse att självdestruktivitet kan ha en djupare betydelse än uppmärksamhet på internet och bland "likasinnade" vänner.

2009-11-23 11:23
shit vilka idioter.
folk som säger att dom är smuts för att dom skär sig?!
vad tänker ni med? är dom inte mänskliga för att dom gör så? är det bättre att halsa en kvarting explorer och gå ut och slå på folk? hon kanske visar upp att hon har kommit ur ett psykiskt dimma och mår bra igen. har känt och känner massor med folk som har skurit sig, folk som har slutat och folk som fortfarande håller på.
världens trevligaste tjejer och KILLAR. folk som inte har vetat vart dom ska ta vägen när dom får panik och har ingen som kan hjälpa dom.
att se blod, eller känna fysiksmärta lättar ångesten iaf för stunden. folk skär sig inte för skojs skull. det gör ont och man är desperat och tar till dig som sista utväg.

jag är kille och har försökt ta livet av mig genom att skära upp handlederna.
jag har även tagit överdoser så sitt inte och säg att folk som skär sig är idioter oc smuts, fråga hur dom mår ist, prata med dom och se att dom är vanligt folk som dig och mig. lite sympati och medmänsklighet kan man väl visa?

2009-12-01 15:32
Jag har ett sår på vardera arm som fick sys ihop. På ena armen skulle jag skära ett kors. Det hände under påverkan av väldigt mycket iktorivil. Fråga mig inte hur jag tänkte allt är svart. Fick sitta på psyk efter det.

2009-12-01 16:23
Refused och antagligen några fler

Är inte sämre än att jag kan se när jag skrivit onödigt dumma saker. Självklart är det ologiskt att skära sig för att må bättre (tycker jag, destruktivt beteende leder sällan till något bra) så jag tycker att det är tråkigt att så många gör det. Både mår dåligt och skär sig i och för sig.

Poängen är att jag inte direkt kan stå för något jag skrivit i tråden.

2009-12-01 16:30
Har hört att man frigör endorfiner när man skär sig vilket gör att man mår bättre för tillfället.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Rappare

2009-12-02 20:47
kan börja med att säga att jag inte läst alla inlägg.

det finns ju olika anledningar, antingen att man mår dåligt, vill ha uppmärksamhet eller ett rent självmordsförsök. fast skulle jag ta livet av mig skulle jag inte välja att cutta. men jag tycker det är upp till var och en hur den "bearbetar" sin smärta eller hur man ska säga, och tycker samtidigt inte man ska klandra någon för det den gjort.

det är hur jag ser på det, och jag vet att alla ser på det olika. kanske har det med om man själv har skurit sig eller inte, i dont know.
www.myspace.com/lizenmusic
Groupie

2009-12-14 02:27
Jag kan inte se en enda rationell tanke med att skära sig.

Det lär ju vara det mest korkade man kan göra.
När självbevarelsedriften inte är högre än så, ja då jävlar är det skrattretande..

jag har mått skit långa perioder i mitt liv, men jag skulle ALDRIG få för mig att göra något sånt där. Plain stupid! är vad det är!!!!
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2009-12-14 02:30
Lacroix F20

Jag tror f.ö att du har en grav missuppfattning av bordeline om du tror att gravt självdestruktivt beteende per auto är borderline.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2009-12-14 14:58
whosa

Dom här tjejerna har jag ingenting för, absolut ingenting. SMUTS!

Är du sinnesjuk eller? Unga förvirrade tjejer, vad är det som gör dom till SMUTS? Även om de gör det för att få uppmärksamhet. Bara för att dom inte är lika kapabla psykiskt att ta allt skit som det här sjuka samhället kastar över oss så är dom SMUTS?

Folk verkar fan helt avsakna empati. Det är en sak att kanske skojja lite om det och driva med dem. Men du låter ju som om du har ett brinnande hat för dem. Vad har de gjort dig? Stjäl de din uppmärksamhet?