I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svårt att somna

Övrigt - Blandat

   
Groupie

2012-01-18 02:48

Svårt att somna

Jag vill ha era bästa tips på hur man gör för att somna snabbt!

Som rubriken avslöjar har jag jättesvårt att somna.

Det är absolut inte ovanligt att jag går och lägger mig klockan 24 men ligger vaken till typ 04. Man blir så jävla rastlös och irriterad när det inte går snabbt och det slutar med att man tänker, helvete nu får jag bara X timmars sömn, och då blir det inte direkt lättare att somna.
Detta kommer och går i perioder så nått beror det ju på, nu har jag haft såhär i kanske 5 dagar i sträck, att jag lägger mig den vanliga tiden 24 - 01 och ligger och tycker synd om sig själv till kanske 4. Nu under skrivandes stund är klockan 02:24 och jag har gett upp. Dygnsryttmen blir ju bara mer och mer uppfuckad när man sitter uppe till 5 så det blir ännu svårare att somna nästa natt etc.

Jag är i 9 av 10 fall trött när jag går och lägger mig men lyckas ändå inte somna. Nu blev det här mycket längre än nödvändigt men förhoppningsvis blev jag tröttare av det.

Så snälla kom med bra tips jag är jävligt trött på att sitta uppe hela nätterna. Gärna tips som fungerar inte massa bullshit om att räkna får för det tröttnar man på innan man somnar.

Säkert massa stavfel är trött och lack som fan, sry för det. Peace


Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Moderator

2012-01-18 03:04
Min läkare säger åt mig att inte ligga kvar i sängen längre än en kvart typ, för att inte göra sängen till ett grubblandeställe utan ett sovställe. andra läkare säger annat. Förvisso lider jag av en grav sömnstörning så mina tips kanske inte blir de bästa.
Gör spänningsövningar på kvällen, sjukgymnastik typ. Spänn ben, armar, nacke, ja.. typ hela kroppen, kan gå lite mer inpå hur man gör om du tycker det låter lockande. Kroppen blir iallafall lite mer avslappnad.

Sen kan du ju köra det vanliga racet, ingen dator, tv, mobil en timme innan du går och lägger dig för att varva ner ytterligare. Du säger dock att du är trött men ändå inte kan somna. Säker på att du inte är tex trött vid kanske 22-23 och sen sitter tröttheten kvar efter det? Vi har ju alla (de flesta) s.k "sömntåg" som går ungefär samma tid varje dygn. Om det är så föreslår jag att du går och lägger dig då istället om inte det är så så kanske det är något som stör sömnen, kan du komma på något som sker varje kväll(?) som du kanske inte tänkt på tidigare alls som kanske kan va en faktor?

Det är jävligt krävande att ligga vaken varje natt, sömntabletter kanske inte är det bästa att rekommendera heller. Men faktiskt, jag har nog inga bra idéer än de jag redan skrivit, spänningsövningar, elektronik/eventuell stress kring det ska vara av en timme innan sängdags, om du ligger och funderar på saker som ska göras senare efter du sovit föreslår jag att du skriver ner allt på en lapp så slipper du ligga och tänka på det och naturligtvis, dricker du kaffe eller cola eller något annat uppiggande innan sängdags, eller ens långt innan dess så bör du ju naturligtvis trappa ner på det och sen sluta med det helt.

Allt blev säkert konstigt skrivet nu, återkommer med en del till förslag senare idag, när jag sovit och kan tänka ordentligt.

Lycka till så länge.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Groupie

2012-01-18 03:41
Tack för svar!
Jag svarar i en annan ordning än den du skrev.

Jag dricker inte läsk eller kaffe. Inte heller godis eller mat direkt innan. Mat äter jag ju självklart vid middag eventuellt nån macka eller så runt 22.

Det där med att inte sitta vid datorn 1 timme innan bryter jag mot, men sen ligger jag ju som sagt i sänger över 1 timme så jag tänker att jag väger upp den timmen. Men då bryter jag ju samtidigt mot din "15 minuters-regel" (som jag inte har hört tidigare).

Sömntabletter vill jag gärna utesluta, men ibland har jag mina perioder under kanske 1 månads tid och då funderar jag seriöst på att ta tabletter men gör aldrig det.

Jag tror faktiskt att problemet kan ligga i att jag ligger och tänker. "Nu måste jag somna för att få 8 timmars sömn, fan nu har det gått 30 minuter". "okej nu har det vart så här i X dar, ikväll måste jag kunna somna".
Att inte tänka på det går inte, då tänker jag istället: "tänk inte på att jag måste sova i 8 timmar", och det är ju i princip samma sak haha.

Om du säger att spänningsövningar fungerar så gör dom säkert det. Så dom kan du få ge lite detaljer på :) Känner dock inte för att göra Yoga eller liknande i 30 minuter dagligen, så om det är det spännigsövningarna innabär säger jag tack men nej tack.

För övrigt tränar jag dagligen, äter "rätt". Har inga andra problem som depression etc.

I och med att man somnar så sent vaknar man längre in på dagen, (är konsult och saknar för tillfället uppdrag). Vilket gör att man blir tröttare lite senare. Vilket leder till att man somnar ännu senare och vaknar ännu senare. Så det går runt i en cirkel som bara blir mer och mer jobbig.

Kanske värt att tillägga är att jag inte mår dåligt/är trött under dagarna pga detta. Jag går runt med svarta ringar runt ögonen som en jävla panda vilket kanske inte är optimalt för kunder/medarbetare, men rent personligt påverkar inte detta mina dagar alls. (tror jag iaf).
Det är just att ligga i en säng vaken 4 timmar som tär på psyket haha.

Redaktionen

2012-01-18 11:40
1. gör du av med tillräckligt med energi under dagen?

2. går man upp sent är det inte konstigt om man vaknar sent. (nu verkar det som att du har ett jobb iofs och borde därför gå upp tidigt, men sover du nånting under dagen när du kommer hem? ligger du o slackar på soffan/sitter vid datorn från 18-24?)


jag har också haft sömnproblem. eller jag har sömnproblem såfort jag slackar efter och känner att jag inte gör nåt konstruktivt. det skapar hjärnspöken som håller en vaken, plus att jag har all extra energi som inte fått komma ut.

röker du cannabis? det stör iaf min sömn otroligt mycket.


en sovövning som har fungerat på mig några gånger är att trötta ut hjärnan genom att visualisera en fyrkant. man koncentrerar sig på ett hörn i taget väldigt intensivt. när man känner att man koncentrerat sig klart på ett hörn så går man vidare till nästa - sen fortsätter man så tills man inte pallar mer.
namaste
Redaktionen

2012-01-18 12:03
Jag har inte allt för stora problem att sova. Men när jag väl har det beror det oftast på att jag ligger och tänker på något. Då brukar det funka att börja räkna. Bestämmer mig för att räkna till 500. Då trillar dom andra tankarna bort och jag gör istället nåt basic som inte kräver mycket hjärnaktivitet.

Hoppas det löser sig, det suger verkligen att inte kunna sova. :S

Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se
Manager

2012-01-18 13:31
Drick ett glas rödvin nån timme innan du ska sova. Det är nyttigt för dig och du blir sådär mysig och seg av det.
Redline!

2012-01-18 13:35
Dra ut och kuta och avsluta med att basta, då blir du garanterat trött sen så du kan somna
http://duckdown82.tumblr.com/

2012-01-18 14:17
Jag har haft sömnproblem i över två år, förra året sov jag ungefär 3-4 timmar per natt! Men å andra sidan så jobbade jag väldigt mycket! Det finns en sak som alltid hjälper, starka jävla sömntabletter med lite whiskey. Låter kanske barnsligt, men du sover ut dagen efter :)
Moderator

2012-01-18 20:33
Spänningsövningar är inte yoga eller något liknande. Det är jävligt simpelt faktiskt, allt du behöver göra är att ligga ner! och en kudde behövs.
1. Du spänner fötterna(tog ett tag för mig att lyckas med det) i tio sekunder sen vilar du i fem sekunder och repeterar detta tre gånger.
2. Du lägger en kunde precis under knäna och spänner benen, typ låren och smalbenen. Samma sak som tidigare, tio sekunder, vila fem och repetera tre gånger.
3. Spänn rumpan och samma där tio sekunder vila fem och repetera tre gånger
4. Sträck ut fingrarna och spänn handen, samma sak, tio sekunder, vila fem repetera tre gånger
5. Spänn axlarna framåt tre gånger sen bakåt tre gånger och samma där tio sekunder fem sekunder vila
6. nacken! och huvudet. vrid huvudet åt höger och spänn, sen åt vänster sen bak och där gör du en av varje men samma tio sekunder och fem sekunders vila
Sen är du klar, detta är rätt utmattande och kanske inte funkar direkt första natten men som sagt det är utmattande och spänningar släpper. Allt som allt tar det typ en kvart - tjugo minuter.
Lycka till!
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Producent

2012-01-18 21:11

2012-01-18 22:15
Indicadominerat.