alla är inte mörkhyade
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Super-Nerd P18 Nej men berätta vilken färg dom har på huden.. om det inte finns något ord för vilken färg dom har så får ni komma på ord för det.. Bättre än att benämna dom som nått man inte vet om..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lynguistic P19 haha ja men bra.. du vet att alla "invandrare" inte är mörkhyade va?
mycket enklare om alla levde fotboll istället
A de e braaaa, tjaaa
Ene192 P20 Men du förstår principen.. Benämn dom efter vilken färg dom har på huden.. inte vilken Bakgrund dom kanske har som du inte vet om..
Lynguistic P19 men skulle jag benämna dom med vilken färg dom hade på hyn så skulle folk reagera också, för de är ju bara att inse, vad man än säger och gör i detta land så klassas man som rasist..
varför känner alla ett behov av att dela upp folk i grupper? "benämn dom efter vilken färg dom har på huden". Varför? det är såna här indelningar som ligger till grund för rasism. benämn personer efter deras yrke eller namn goddammit...
We call them winerbrods.
skunkafied F23 yepp, men nu snackade vi (eller iaf jag) om hur jag skulle säga när jag måste ge signalement på personer. annars så säger jag aldrig sånt, men eftersom att jag ibland måste ge signalement på personer så säger jag de.
Ene192 P20 Nej.. Varför ska du då klassas som rasist.?? Det var ju faktiskt så dom såg ut om du såg dom rätt.. Om någon klagar på att du är rasist så säger du att det var deras signalement.. Inget mer med det.. Det e inget rasistiskt att påpeka att vissa har mörkare hy än andra.. att däremot dra dom över en kam och säga att dom kommer från andra länder och att dom inte är svenska.. när dom lika gärna kan va adopterade.. det är fel..
Lynguistic P19 mjo men de är ju exakt så jag tycker också. jag skrev där uppe att jag inte gillar ordet invandrare, men nu har jag ju även förklarat att jag måste använda mig av sådana ord för att kunna beskriva personer som begått en brottslig handling.
jag måste använda mig av sådana ord för att kunna beskriva personer som begått en brottslig handling. - eh. nej. du måste inte använda dig av ordet invandrare för att beskriva en person som begått en brottslig handling. varför inte säga hårfärg, längd osv. "invandrare" säger inte så mycket...om man då inte har förutfattade meningar om hur en invandrare ser ut.
We call them winerbrods.
skunkafied F23 men är det ett gäng av "invandrare" så blir de lätt så att jag säger "det var ett gäng invandrare/ett gäng med utländsk bakgrund" och sedan beskriver jag vad dom hade på sig osv. eller så säger jag mörkhyade.
lyngusitic i asien, europa, mellanöstern, latinamerika, afrika och oceanien finns det folk med OLIKA hudfärg. svart, kritvit, mulatt, brun, mindre brun. hur fan ska man rangordna?
Ene192 P20 MEN... det är ordet invandrare det är fel på.. Om du ska ge signalement så säg om den är mörkhyad eller vilken färg på huden den har.. MEN SÄG INTE INVANDRARE.. eftersom att säga invandrare är helt fel.. Super-Nerd P18 Jag vet inte.. man får väl hitta på nått system.. Men du kan ju inte säga att om man säger "Invandrare" så förklarar man Hur dom ser ut om dom kommer från asien eller Latinamerika osv.?
Nej, det har jag inte sagt heller. Jag tycker att invandrare är ett jobbigt ord, men bättre än de flesta alternativ som finns. Men jag kommer inte med nästan ännu mer korkade beteckningar.
Ene192 P20 - men hur vet du att de är invandrare? för att dom har mörkare hud är dig? de är kanske födda i sverige, då har de inte invandrat. om du exempelvis säger till polisen "ett gäng invandrare rånade min polare", visst fan letar dom efter araber, inte norrmän.
We call them winerbrods.
det är ju inte svenskt längre.... - vad krävs för att sverige ska bli svenskt? att alla är födda i sverige? kära nån...en stor majoritet av dem som är "svenskar" är ättlingar till invandrare...varesig det är invandrare som har invandrat för 30 år sen eller 300. Invandrare får gärna stanna i sverige så länge de sköter sig och inte lever på våra skatte pengar... kungen lever också på dina skattepengar...
We call them winerbrods.
genotyp P18 Man placerar inte ut invandrare.. Dom får bo vart dom vill. Och eftersom dom kan känna tillhörighet med dom som pratar ens egna språk osv så flyttar dom till samma område.. det är svårt att tvinga folk att bo på vissa ställen.. men det är ju inte svenskt längre.... Vad är svenskt.??? Det finns inget som är typiskt svenskt.. det e det dummaste jag hört.. Super-Nerd P18 Men gahh.. förstår du inte.?? Om man istället benämner dom som mörkhyad.. Asiatiskt utseende.. eller vad det nu får heta så är det bättre än invandrare.. FÖR då specificerar man hur dom faktiskt ser ut.. Och om man ska ge signalement så ska man göra det.. Så då e det inte rätt att säga invandrare.. Däremot är det rätt att säga mörkhyad.. Sluta va så jävla rädd för att bli kallad rasist..
Lynguistic P19 Allt som du sagt hitills håller jag med om.
Tycker att ditt exempel är lika korkat som termen invandrare, eftersom båda sätter människor i ett negativt fack. Eller tror du det klingar rätt med ordet "asiat" när man benämner 3 miljarder människor med helt olika kultur, utseende och värderingar, till ett ord? En kines ser inte ut som en filipin, en från fiji ser inte ut som en från indien. Förstår du? Rädd för att kallas för rasist? Driver du med mig? Grabben, jag är svartskalle själv. Skärp dig.
Peaches Vart går gränsen för att sköta sig? Hur drar du den? Leva på skattepengar? Tycker du att handikappade i sverige som lever på skattepengar ska utvisas?
Super-Nerd P18 Nej.. Den är inte lika idiotisk som termen invandrare.. eftersom invandrare betyder att dom kommer från ett annat land.. Däremot om man säger att dom är mörkhyade.. så betyder det endast att dom har mörkare hud.. Det benämner hur dom ser ut.. Vilket är nödvändigt om dom ska ge signalement.. Och om man säger att någon har asiatiskt utseende.. det förstår dom flesta människor hur det ser ut.. Men det är ju fan inte negativt.. Rädd för att kallas för rasist? Driver du med mig? Grabben, jag är svartskalle själv. Skärp dig. Jag kan lova dig att du kan vara lika mycket rasist som alla vita killar kan vara.. Bara för du är "svartskalle" gör dig inte mindre benägen att vara rasist..
Nej.. Den är inte lika idiotisk som termen invandrare.. eftersom invandrare betyder att dom kommer från ett annat land.. Däremot om man säger att dom är mörkhyade.. så betyder det endast att dom har mörkare hud.. Det benämner hur dom ser ut.. Vilket är nödvändigt om dom ska ge signalement.. Och om man säger att någon har asiatiskt utseende.. det förstår dom flesta människor hur det ser ut.. Men det är ju fan inte negativt.. Båda handlar om att sätta något i fack. Att kategorisera saker är korkat. Hellre kör jag på något som är mer använt, istället för att börja bruka nåt nytt som är lika dumt. 1 dålig bil + 1 dålig bil = 2 dåliga bilar. Mörk hy? Det finns mer 100 nyanser mayn. Lätt att ge signalement med din mentalitet. Shit, vi från mellanöstern måste nästan känna oss som boskap. För DIG är det inte nagativt, men du kanske inte vet hur en blatte kan känna om den saken? Jag kan lova dig att du kan vara lika mycket rasist som alla vita killar kan vara.. Bara för du är "svartskalle" gör dig inte mindre benägen att vara rasist.. Thanx for the groundbreaking NEWS maestro! Du såg tydligen inte den ironiska tråden i det jag skrev, too bad.
Super-Nerd P18 Båda handlar om att sätta något i fack. Att kategorisera saker är korkat. Hellre kör jag på något som är mer använt, istället för att börja bruka nåt nytt som är lika dumt. 1 dålig bil + 1 dålig bil = 2 dåliga bilar. Men det jag säger är att om man ska ge signalement så ska man ge det där.. Generellt sätt i samhället ska man inte säga det såvida det inte är relevant.. Och en persons bakgrund är ofta inte relevant så man behöver inte säga invandrare eller hudfärg.. Men i just situationen där man ska ge signalement så Ska man säga hudfärg... Men jag säger inte att man generellt ska säga invandrare eller hudfärg och sånt i andra sammanhang.. för det finns nästan inga sammanhang där det spelar roll.. men vid just signalement så är det ju viktigt.. Thanx for the groundbreaking NEWS maestro! Du såg tydligen inte den ironiska tråden i det jag skrev, too bad. Ironi fungerar inte lika bra på nätet som i verkligheten..
Men det jag säger är att om man ska ge signalement så ska man ge det där.. Generellt sätt i samhället ska man inte säga det såvida det inte är relevant.. Och en persons bakgrund är ofta inte relevant så man behöver inte säga invandrare eller hudfärg.. Men i just situationen där man ska ge signalement så Ska man säga hudfärg... Om det är person du vet är utländsk, men som är albino, och du inte ser vilket ursprung den har. what's up dude? Men jag säger inte att man generellt ska säga invandrare eller hudfärg och sånt i andra sammanhang.. för det finns nästan inga sammanhang där det spelar roll.. men vid just signalement så är det ju viktigt.. Säger du inte det? det är precis vad du gör väl? Ironi fungerar inte lika bra på nätet som i verkligheten.. Inte för alla tydligen ;)
Super-Nerd P18 Ironi fungerar inte lika bra på nätet som i verkligheten.. Inte för alla tydligen ;) Jag låvar det funkar inte lika bra.. för när man är ironisk så använder man mycket rösten och kroppsspråket för att visa att man är ironisk.. ska man göra det på internet måste man överdriva grovt eller se till att den andra fattar att det är ironi.. annars så missförstås man.. Säger du inte det? det är precis vad du gör väl? Men gahhh.. vad e det du inte förstår.. Om man ska ge signalement så är det nödvändigt att säga hur en person såg ut.. Dvs hudfärg spelar roll.. Däremot spelar inte ursprunget någon roll.. Därför går ordet "invandrare" bort. Men mörkhyad funkar om personen är mörkhyad... Men i dom flesta andra sammanhang så har inte hudfärg eller ursprung någon betydelse.. Därför behöver man inte påpeka ursprung eller hudfärg..
jag har umgåtts många år bland enbart invandrare och jag kan ju säga att det knappast hjälpt mig att få en bra syn på dem generellt...
Bose-Einstein Condensation
Om det är person du vet är utländsk, men som är albino, och du inte ser vilket ursprung den har. what's up dude? ska du svara? Men gahhh.. vad e det du inte förstår.. Om man ska ge signalement så är det nödvändigt att säga hur en person såg ut.. Dvs hudfärg spelar roll.. Däremot spelar inte ursprunget någon roll.. Därför går ordet "invandrare" bort. Men mörkhyad funkar om personen är mörkhyad... varför spelar inte ursprunget nån roll? varför är inte det viktigare än hudfärgen? varför envisas du med att enbart snacka om signalement, när vi diskuterar laddningen i ett visst ord?
Super-Nerd P18 Om det är person du vet är utländsk, men som är albino, och du inte ser vilket ursprung den har. what's up dude? jag fattar inte frågan.. varför spelar inte ursprunget nån roll? varför är inte det viktigare än hudfärgen? varför envisas du med att enbart snacka om signalement, när vi diskuterar laddningen i ett visst ord? Om man ska ge signalement så spelar bara hudfärgen roll eftersom det är det som är signalementet.. Inte en persons ursprung.. Och anledningen att jag envisas att snacka om signalement e för att det är det enda jag diskuterat hittils.!!! jag har inte diskuterat nått annat..
Hundra inlääg!!!!!! Jag tog det
Men det jag säger är att om man ska ge signalement så ska man ge det där.. Generellt sätt i samhället ska man inte säga det såvida det inte är relevant.. Och en persons bakgrund är ofta inte relevant så man behöver inte säga invandrare eller hudfärg.. Men i just situationen där man ska ge signalement så Ska man säga hudfärg... Om det är person du vet är utländsk, men som är albino, och du inte ser vilket ursprung den har. what's up dude? fattar du inte än? Men varför pratar man om att dom är "Invandrare" Att man pratar om dom för att dom håller på och stökar e ju självklart.. Men varför måste man benämna dom som "Invandrare".. Att dom är "Invandrare" är knappast anledningen till att dom bråkar.. Ditt första inlägg hade inget med signalement att göra.
fattar du inte än? Nej fattar inte.. förklara närmare.. Ditt första inlägg hade inget med signalement att göra. Vad e det du anser e så fel med det jag sa dådå.?
Orkar inte läsa genom tråden så jag hoppas ni inte tar illa upp men jag var bara tvungen å skriva. Sånt här går jag verkligen igång på och jag blir så jävla förbannad. Vad menar du med att invandrare "särbehandlas"? Är det något du upptäckt själv eftersom du varit på varenda rättegång som finns lr? Och hur definierar du en invandrare? Vem är det du tycker särbehandlas? Alla som har utländsk härkomst? Shet om folk bara kan sluta se folk i färger och som individer istället skulle världen vara en bättre plats att leva på. Jag läste nån som skrev att "invandrare är bra så länge dom inte lever på våra skattepengar". Så jävla idiotiskt. Som om att en svensk har större rättighet att leva på dina jävla skattepengar än en invandrare. Hat föder hat, fattar ni inte det. Någon måste ju bryta cirkeln. Öppna ögonen och börja tänka lite själva istället för att vara så jävla fördomsfulla.
Tänk på universum
Lyng. Om du inte kan se eller bestämma vilken nationalitet en okänd person på stan har, pga. den är albino - hur fan fungerar din "signalement" mentalitet då? Vad e det du anser e så fel med det jag sa dådå? Jag har inte sagt att ngt är fel!? Jag motbevisade bara att du inte började dina kommentarer med "signalement-snack" som du först hävdade med "Och anledningen att jag envisas att snacka om signalement e för att det är det enda jag diskuterat hittils.!!! jag har inte diskuterat nått annat.." Sofia Till vem skriver du allt detta, människa? :)
Jag började skriva den till som startade tråden eftersom det var enda jag läste. Nu har jag dock läst lite fler inlägg och jag insåg att det mesta redan var sagt. Så sorry :)
Tänk på universum
no problem man :)
uh.. uhm.. girl!
Och jag måste tillägga att vissa uttalanden skrämmer mig och jag hoppas att folk inte är helt seriösa. Och om ni är seriösa: Jag blir äcklad av såna som ni som ser ner på människor som varit med om saker ni drömmer mardrömmar om och ser på nyheterna medan ni sitter i eran jävla soffa och kolla på efterlyst och spär på era jävla fördomar. Fy fan för er.
Tänk på universum
oOSofiaOo F16 vilka spär på fördommar.? Super-Nerd P18 Jag har inte sagt att ngt är fel!? Jag motbevisade bara att du inte började dina kommentarer med "signalement-snack" som du först hävdade med Om du går tillbaka och kollar vad du o jag började diskutera så har vi endast diskuterat signalement snack.. inget annat.. Om du inte kan se eller bestämma vilken nationalitet en okänd person på stan har, pga. den är albino - hur fan fungerar din "signalement" mentalitet då? Om han är albino så är det bara att försöka beskriva hur han ser ut så bra det går. jag är då inte så insatt i hur en albino ser ut.. Men det e bara att beskriva hur han ser ut..
Om han är albino så är det bara att försöka beskriva hur han ser ut så bra det går. jag är då inte så insatt i hur en albino ser ut.. Men det e bara att beskriva hur han ser ut.. Är det verkligen så simpelt? Tänk om det är en polis som måste veta från dig om det är den albinon som är turist och därmed oskyldig, eller albinon som har invandrat till sverige för tre år sen och sedan länge är känd hos polisen. Jag tar saker till sin spets bara för att visa att "beskriva saker" inte håller. Hur bra det än låter.
Lynguistic P19 Dom som jag inte vet om de är seriösa lr inte.
Tänk på universum
Super-Nerd P18 Om polisen frågar efter ett vittne så är det inte lika viktigt.. När jag diskuterade signalement så diskuterade jag först med en kille som hade det som jobb.. Dvs han var polis eller väktare eller nått sånt.. Därför skulle han ge signalement till sina arbetskompisar.. Det är inte speciellt ofta som en polis kommer fram och frågar en om att vara vittne.. Men enligt mig är det inte speciellt trovärdigt eftersom ingen kan komma ihåg nått dom sett så länge dom inte lägger märke till det.. Tänk om det är en polis som måste veta från dig om det är den albinon som är turist och därmed oskyldig, Om man är vittne så har man inte så mycket inflytande över en utredning.. För mig så är det grovt överskattat med vittnen.. Människans hjärna är svag på det området..
Vad har du för underlag till att invandrare "särbehandlas i rätten osv"?
ska man komma med sådana påståenden borde man länka till källa
svt2 P20 - du kan inte tänka dig att det är dina invandrarpolares personlighet, livsstil etc som har påverkat din syn, och inte själva "invandrarskapet"? bara för att du har jobbiga invandrarpolare kan du ju liksom inte tycka illa om alla. ska jag hata alla svenskar som har förföljt mig i fina butiker? eller varje gång man har gått förbi äldre svenska damer så har de tryckt sin handväska närmare kroppen? snälla...
We call them winerbrods.
Upprepar säkert någon nu men det är så lätt att hata eller skaffa sig fördomar mot det man inte vet något om,det som är främmande. Det gäller ju inte bara invandrare...hip hopare har fördomar mot punkare och tvärtom t.ex.
www.susei.blogg.se
skunk: självklart kan jag tänka mig det, men tyvärr har jag stött på för mycket skit bland unga invandrare generellt för att inte kunna ha det i åtanke, bara för att jag tycker på ett sätt om dom betyder det ju inte att jag inte tycker saker om svenskar generellt, popsnören, hiphopare, gamla, unga etc, jag tycker saker om allt. Hatar någon gör jag dock inte, jag bara tycker saker om dem.
men man kan ju inte basera "vad man tycker" på saker som ett antal personer har gjort / sagt. man kan tycka saker om personerna i fråga, men inte andra som kanske har samma musiksmak, etnicitet eller svart hår på armarna.
We call them winerbrods.
Dumt att låsa sig vid en åsikt och inte vara öppen för nya intryck...det är då som fördomar blir till rasism.
www.susei.blogg.se
genotyp P18 Istället för att bara säga så vore det väl bättre att komma med förslag på hur det skulle kunna bli bättre?Eller?
www.susei.blogg.se