Mina kompisar som själva är invandrare säger till mig, sesiöst, att alla invandrare är dumma. dem säger att om man ser på statistik så är det bara invandrare som går och förstör och är rasistiska mot svenskar. hehe, det är jag som är svensk som får försvara invandrare från rasistiska anklagelser från andra invandrare.
Jag har fördommar mot en del, mot dom som springer runt på stan t ex och bråkar och skriker, sånna som man inte kan gå förbi utan att få ett fult ord riktat imot sig, men sen finns det ju också svenskar som är lika dana. Sen finns det ju också invandrare som är trevliga. Ca 50% av alla polare jag har är invandrare på nått vis och alla är trevliga. Men sen också om svenska skolorna la ner mer tid på att lära invandrarna det svenska språket bättre och allt annat om sverige så skulle inte jobbproblemet vara lika stort, visste skulle det finnas där för all rasism. Men många arbeten vill ha anstälda som talar språket flytande och tydligt. ( Notera att jag anklagar skolorna och inte invandrarna så skippa allt klagande ) Finns säkert inte mycket rätt i det jag skriver men det är vad jag tror iafl =)=) Fredens
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq
Glömde skriva en sak. Kan tyvärr inte plocka fram fakta på detta men såg det på SVT för nått år sen i ett program om invandrare i sverige. Hade inte Sverige tagit in invandrare så hade landet blivit ett UR-Land. Svenska befolkningen förökade sig för lite just då och efter massa år så hade sverige vart utdött. Det skulle ju ha tagit en jävla massa år men det var så dom sa i programet iafl :D Sen om man tror på det eller inte det bestämer man ju själv :D:D hehe
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq
Magasin P14 Christer petterson e ju inte dömd för nått.! Men ärligt, det är ju oftast svennar som gör dom allra allvarligaste brotten... FÖRSTÅ att folk gör brott har INGET som helst med vilket land dom kommer ifrån.. Utan det handlar ofta om hur deras förhållanden och uppväxt har varit.. Att man ens ska diskutera vart folk kommer ifrån när det handlar om brottslingar är idiotiskt och skapar rasism.. En brottsling är en brottsling.. han är varken invandrare eller svenne..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Soppa_Opa P19 Bakgrund ja.. det spelar roll.. Men om dom kommer från utlandet eller ej spelar mindre roll.. supsup P3 Ordet invandrare är så jävla dåligt.. Använd inte det ordet.. Menar du dom som faktiskt kommit hit till sverige från andra länder begår fler brott.?? Eller är det så att dom fälls för brott oftare.?? Sen så är inte anledningen till att dom begår brott för att dom kommit från andra länder.. Så därför är det ganska orelevant..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Pink_Bahamas F18 Du kan väl definera innebörden exakt..
Pink_Bahamas F18 Bevisa att du har fel.??? Jag undrar vad du definerar som invandrare.. Och sedan tänkte jag förklara varför jag tycker att det är ett dåligt ord..
Pink_Bahamas F18 Nejdå.. du har helt rätt.. Däremot så används ordet invandrare FÖr ofta.. i fel sammanhang.. Folk väljer att använda ordet invandrare bara för att det är allmänt accepterat.. Även fast det är felaktigt.. Tex så används ofta termen invandrare när man diskuterar integrationspolitik. Arbetslösheten är hög bland dom som är invandrare ja.. Men.. Arbetslösheten är nästan lika hög bland dom som har minst en utlandsfött förälder men är född i sverige. Som då enligt den definitionen inte är invandrare.. Därför bör man inte använda termen invandrare i det syftet.. Och sedan så använder svenska folket ordet invandrare jätte mycket.. Dom använder det så fort som man snackar om folk som Har utlänskt namn eller ser utlänska ut.. Men det är helt fel eftersom man inte vet om dom har invandrat till sverige eller om dom är födda i sverige.. SÅ ordet invandrare används för ofta vid tillfällen då det egentligen inte har någon betydelse. Men sen så har en del uppfattningen om att ordet invandrare infattar dom som också har utlandsfödda föräldrar.. Och då kan man använda ordet lite mer.. Men då generaliserar man ännu mer. för om man räknar med folk som har utlandsfödda föräldrar så e det JÄTTTTTE många svenskar som räknas som invandrare. Och vissa använder den definitionen av ordet invandrare.. Och då generaliserar man i stora mängder.. Ordet används För ofta. Och när det väl används så används det fel. Och det finns olika definitioner på det..
Pink_Bahamas F18 Om det används i fel sammanhang så används det kanske för ofta.. Eftersom själva ordet invandrare generaliserar över en sån stoor grupp människor. så det är ganska onödigt.. Det är som att generalisera över människor med Mörkt hår.. eller att generalisera över människor som är överviktiga.. Grejjen är att invandrare används alltför ofta i fel sammanhang. och i dom sammanhangen så används ordet fel. Och då skulle man kunna använda andra bättre ord.. Men jag tycker det e ganska dumt.. För man måste inte generalisera över invandrare så ofta som det görs.. Ordet invandrare kommer upp för ofta i samhället..
Bergsjöbarn P20 Är ordet turk ett fult ord.?? Kommer man från turkiet är man väl en turk.. Och en arab är väl någon som kommer från ett arabisktalande land.. eller som har ursprung från den arabiska halvön typ.. Inget av dom är väl fula ord.??
dom kommer hít utnytjar vårt system, föder en massa barn , snor våra kvinnor, våldtar våra barn och rånar, deras mål i liver är att saborera det lilla svenska vi har kvar.... whoa..
alltså, det är ju allmänt känt att invandrare i regel inte har samma mentala förmåga att uppträda civiliserat
Bose-Einstein Condensation
Inte så kul att kalla en kurd för turk t.ex. :S
Lynguistic P19 Jävla tjafs om ordet invandrare, andra kanske inte gillar "turk"
svt2 P20 alltså, det är ju allmänt känt att invandrare i regel inte har samma mentala förmåga att uppträda civiliserat Eller inte.?? Att dra alla invandrare över samma kam är dummt.. Dom som kommit hit från andra länder har exakt samma mentala förmåga att uppträda civiliserat som vi som bott här hela livet har.. Bergsjöbarn P20 Ja dom orden kan användas i nedlåtande syfte.. Men det betyder inte att dom är fula.. det beror på hur man säger det.. Varför är inte ordet turk korrekt.???? Ordet invandrare används så otroligt ofta i vardagsspråket bara för att det låter fint.. men det används i fel sammanghang och det överanvänds.. one_mic P15 Vad e det för fel på ordet turk.? En som kommer ifrån turkiet är en turk.. ! Sedan e det ju rätt så svårt att utskilja vem som är turk eller inte.. Därför e det onödigt att använda det ordet om man inte specifikt menar någon från turkiet..
Bergsjöbarn P20 det är inte korrekt att använda ordet turk som samlingsnamn för alla nysvenskar, det var det jag menade. Nej det är det såklart inte.. Men det är faktiskt så att man aldrig ens använder begreppet Nysvenskar.. Eftersom när många säger invandrare.. Så syftar dom ofta på folk som har en bakgrund från utlandet.. eller som ser ut som dom kommer ifrån ett annat land.. Så att använda ordet invandrare är ofta lika inkorrekt som att använda ordet turk.. Men folk använder det ändå.. utan att tänka sig för. det är idiotiskt..
Jag har för mig att andra generationens invandrare också räknas in i statistiken? Ordet invandrare är inte felaktigt, men när man buntar ihop folk bara för att de råkar vara just invandrare till en stor homogen grupp så ger man ordet helt fel egenskaper, jämför en finne som varit här sen ettårsåldern och en nigerian som kom hit förra året, båda är lika mycket invandrare enligt statistiken, men kan bunta ihop dem i samma grupp när man talar om integrationspolitik? För övrigt så borde alla människor som använder begreppet turk om andra människor än de som kommer ifrån Turkiet tvångssteriliseras.
Armageddy P19 jo det är precis det jag menar.. Om man nu räknar med andra generationens invandrare.. Då är det över en miljon som räknas som invandrare.. Då räknas även jag in som invandrare.. Och enligt mig så har jag knappast några svårigheter att få jobb eftersom jag har helsvenskt namn och jag ser helsvensk ut och jag pratar flytande svenska.. Så när man pratar om diskriminering då kan man inte prata med ordet invandrare.. eftersom det är felaktigt.. Och när man använder ordet invandrare då generaliserar man i så stora grupper.. Och folk använder det som en beteckning på folk som ser ut som dom kommer från andra länder.. vilket är helt fel.. För man kan inte ser på folk om dom är invandrare eller ej.. Ordet invandrare är dåligt.. och fungerar knappast.. Ordet turk och arab är lika dåligt när dom används fel..
Fast säger man inte att vi har ungefär en miljon invandrare i Sverige? Håller med om allt du säger, jag räknas också som invandare och inte fan märks det på mitt utseende, men sådana som jag glöms bort när man snackar om invandrare, invandrare har blivit synonymt med muslimer och folk från Mellanöstern ungefär och man applicerar sina fördomar om dem på begreppet invandrare.
Armageddy P19 Jo.. iof.. det är 800000 som har invandrat till sverige.. iaf sen 1980 o framåt.. innan dess har vi ingen statistik.. Och om man sedan räknar alla som har föräldrar som är utlandsfödda.. ja då kommer man nog upp i över 2 miljoner skulle jag tro..
Soppa_Opa P19 Men den allmäna definitionen är så felaktig att använda.. Och den riktiga definitionen är också felaktig att använda.. i dom flesta fall så är det inget ord som man behöver använda.. för det finns nästan inga sammanhang där just det ordet passar bra in.. däremot används det för Allmän generalisering över folk Som ser utlänska ut eller folk med utlänskt efternamn..
Såsom så många andra säger, så är det inte alls så att rasism och fördomsfullhet bara finns i Sverige och Danmark. Balkan, som ovan nämnt, har tex stora problem med rasism. -"Min pojkvän är bosnier... Men det märks inte, han ser och uppträder heeeelt normalt!!" av en kroat -"Asså Patricia, du vet att du är min vän, men jag kommer aldrig kunna lite på dig eftersom du är kroat" sagt av en montenegrin efter att man varit vänner i tre år.
Soppa_Opa P19 Men samtidigt så är det inget problem man kan lösa på en dag.. Det tar många många år för att förändra det hela..
Pink_Bahamas F18 Invandrare: korrekt definition: En person som flyttat till ett annat land än sitt hemland, och som är medborgare i det nya landet. allmän tolkning: Någon som inte ser svensk ut.
Statistik angående invandrare som gör brott är rätt underlig som sagt... Andra generationens räknas. Och av vad jag har hört så räknas det även om bara en av föräldrarna invandrat.
Soppa_Opa P19 Ja precis.. vi kommer aldrig uppnå ett perfekt samhälle.. Och dom invecklade problemen såsom rasism och Ojämnställdhet i samhället går aldrig att lösa över en natt.. Om man skulle försöka lösa det på en natt skulle nog samhället ha svårt att klara det.. Det krävs nya generationer som ser på saken annorlunda..
Pink_Bahamas F18 om man använder den korrekta definitionen så finns det knappt några sammanhang man bör använda ordet i..
Pink_Bahamas F18 Okej.. Men i vilka sammanhang pratar man om invandrare då.?? I vilka sammanhang pratar man just om sådana som invandrat till sverige.?
Pink_Bahamas F18 Okej.. Hur ofta pratar normalt folk om sådana situationer.?? Sen så e dom flesta av dom där rätt så generaliserade.. Tex vad får invandrare för hjälp när dom ska bosätta sig i sverige.. Det beror helt på hur dom invandrat till sverige.. Men i vanliga svenska språket.. för sånt där pratar inte normala människor om..
soppa: Jag vet att det är så. Men det är tragiskt att det ska behöva vara så. Man är inte speciellt häftig om man måste hävda sig hela tiden. Vad tycker du att man ska göra? Jag tycker definitivt att straffen ska skärpas vid brott. Jag vet att invandrare blir diskriminerade på krogen eftersom dom inte kan uppföra sig. Krögarna som oftast är invandrare själva, vill inte ha in dom.
Yeah!
själv hatar jag alla tills dom bevisat motsatsen.
villson P19 Det är knappast någon som säger att ordet svart är nedsättande.. Det är inte heller speciellt många som tycker Nogger black är rasistiskt.. då kan man tänka sig, hur skulle folket i usa se på svarta om de nu inte hade brottsförklarats genom tv? Men Afroamerikaner är också amerikaner. Så man måste se på hur dom ser på sig själva också.. Och dom ser knappast sig som brottslingar.. Men att svarta har det tuffare i usa än vita är knappast nått man ska dölja.. Därför skulle det vara ganska proportioneligt att dom visas upp oftare i media.. Däremot har det inget med att dom e svarta att göra.. utan på grund av deras situation. Pink_Bahamas F18 Själva grejjen är när ordet invandrare används i vardagsspråket så omfattar det en grupp människor på minst 2 miljoner invåndare.. Ordet invandrare är inte nedsättande eller dåligt på det sättet.. Men det används ofta i vardaliga situationer när man diskuterar politik.. Och då är det ofta som vissa menar en sak med ordet.. och andra använder en annan uppfattning.. och då blir det hela helt fel.. man ska specificera sig mer..
jocce invandrare får bo i kollektiv bland andra invandrare som kanske redan är kriminella. nu tror jag du överdriver situationen lite grann.. Det är inte så många som kommer från andra länder som är kriminella.. Och changsen att dom får bo hos någon annan som kommer från ett annat land som är kriminell är väldigt väldigt liten.. Men att vi inte kan förse invandrare med jobb stämmer inte.. det är snarare så att vi inte vill ge Folk som ser utlänska ut eller har utlänskt efternamn nått jobb.. Dom har högre arbetslöshet än dom som ser och har namn som låter svenska.. Men skillnaden i arbetslöshet är inte så himla gigantisk... Och det är brist på jobb för övrigt i sverige.. Och grejjen e väl att mer svenskar slipper fängelse bara för att dom är just svenskar.. det finns väldigt mycket som skruvar till statistiken..
Soppa_Opa P19 Jo jag förstår vad du menar.. Men det är inte svartheten i sig som gör att dom inte får jobb. utan det är hur folk betraktar dom och deras diskriminering som gör att svarta inte får jobb..
skulle inte ha nått mot å va latina iaf.:) tjejr tände pårom ju
Graffare
2005-05-14 20:11
För att "dem" sticker ut i mängden och folk är rädda för sånnt
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Pikasso : bullshit.. ge mig stats på att norrmän, danskar och finnar begår flest brott e du snäll..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
och jag hoppas att du inte snckar om miljöbrott, ekonomiskt brott osv.. antar att vi snckar våldsbrott?
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Sverige är ett av de mest rasistiska länder, med mest fördomar mot invandrare, aneldning är kanske att det nästan bara kommit två generationer till Sverige. Medan man t.ex. i england har flera generationer..
www.Pangbrallis.se Incorporated
Poria: HAHAHAHAHAHA *torkar tårarna* Tack så underbart mycket för dagens asgarv :D
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
Jupcut, förstår inte vad du skrattar åt? Invandrare får inga arbeten i Sverige det är sant, man har stor rasistfobi men mycket fördommar... sedan vore det kul motivera varför det var så roligt..
Poria: Att du säger att Sverige är det mest rasistiska landet i världen... Ever heard of South Africa? Annars har jag hört att Frankrike överlag är ganska positiva till invandrare. Eller varför inte Österrike där Heider vann ganska klockrent för några år sedan? Finland tycker ganska bra om invandring också... Jag bara undrar var du fick det ifrån?
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
"Sverige är ett av de mest rasistiska länder.." Det mest rasistiska har jag aldrig sagt..
Poria: Okej, "ett av". Nu säger jag inte att det inte finns ett problem här i Sverige, men att vi skulle vara ett av de värsta länderna i världen... Var har du fått det ifrån?
Jag menade europa och de kanske var förhastat, men vi är faktiskt ett av de mest "indirekt rasistiska" länder, men nu börjar det även bli ganska direkt inom ungdommar..
Poria: "Nu börjar det även bli ganska direkt inom ungdommar" säger du. Vad har du för belägg för det? Att du ser saker tydligare ju äldre du blir? Jämför dagens klimat mot för femton-tjugo år sedan och berätta för mig hur rasismen blivit mer öppen. Nu är det tredje gången jag frågar dig var du får dina idéer ifrån.
Jag menar nu för tiden, hos os ungdomar, har "turk" betydelsen en stökig person... Jumpcut, jag har läst en jävla massa artiklar om akademiska invandrar som åker till andra länder och direkt får jobb som passar deras utbildning, medan de bara får städar jobb här i Sverige.
Poria: Nu för tiden hos oss ungdomar? Du är ju underbar. Det är väl det som är problemet, du har bara läst artiklar om Sverige och har egentligen ingenting att jämföra med. Du är väl medveten om att Sverige har så många akademiker att det svårt även för svenska sådana att få jobb? Nej, tanken var god men det håller inte. Du är som FC Z. Första avsnittet.
Jump cut, har inget att jämföra med?? Hmm ja.. Bara sen årskiftet har jag varit i Polen, London, USA, Schweitz..
Var av min Farbror i Schweitz är biologi professor och min farbror i USA är rektor på ett Universitet och hälften av professorerna på deras universitet har utländsk bakgrund..