fördomar mot invadrare?
inte för att jag har det, men jag vet ju att det finns många som har det. varför jusst mot invadrare? varför särbehandlas dom i rätten osv? ge din åsikt! peace
C A S H F L O W - C L O T H I N G // BLOGG.CASHFLOWCLOTHING.COM
ja det är klart. men nu gäller det jusst invandrare.
FORUMEN P18: Det tycker faktiskt jag med, dom beter sig otrevligt utan att man gjort nått alls. Men dom kanske tror att dom måste hålla på så för att få "status" eller nått.?
sluta prata om "dom" som nån homogen jävla grupp innan jag spyr
Jag tycker dom lagar god mat.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---
okej, "endel invandrare" då. tänkte mig inte riktigt hur dumt det låter egentligen. soorry!
hört talas om xenofobi någon?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det handlar ju om att man inte vet så mycket, det är främmande, men det är det ju inte bara invandrare, man kan även ha o kunskap, om tex. punkar och det skapar förutfattade meningar... Men att man drar alla över en och samma kam, det kan man ju inte göra!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Detta finns och händer bara i Sverige.. det finns inte ett annat land förutom kanske Danmark där fördomar mot invandrare finns. tror jag inte på.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Latin P18 Detta finns och händer bara i Sverige.. det finns inte ett annat land förutom kanske Danmark där fördomar mot invandrare finns. vad sägs om england? deras rasister är ganska välkända och elaka. det finns inget land i världen som skryter med att det har rasister, men det finns i alla länder. du kan ju annars förklara för mig varför finland tar in tre (3!) invandrare samma år som sverige tar in 2-3000. fördomar finns där människor finns. det var iofs en ganska söt fördom, att sverige är enda stället, tillsammans med danmark, som folk har fördomar på. ^_^
för att alla månniskor i alla kulturer är etnocentriska.
We call them winerbrods.
givetvis menar jag människor, och itne månniskor.
We call them winerbrods.
Latinamerika är kanske den världsdel som har störst problem med rasism
princess - det är inte hitlersyndromet...det är mänskligt att skylla saker och ting på andra vars kultur man inte håller med. super_nerd - då har du inte varit på balkan.
We call them winerbrods.
sunkafied: vad menar du med balkangrejen? motivera.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.
skunkafied jo tack, jag har visst varit där.
anal_ - jag menar på att folket där kan vara väldigt rasistiska mot varandra. typ bosnier o serber, makedoner o greker, och typ alla på balkan hatar albaner. även i bulgarien är rasismen utbredd. såg ett program där glyttar fick lära sig att alla som inte är bulgarer ska knivhuggas, medan deras stolta föräldrar log och var glada.
We call them winerbrods.
sunkafied: balkan är ghetto. det handlar för övrigt inte om rasism, utan mera om åsikter som ligger rotade långt bak hos människor, vi har ju trots allt levt ihop i harmoni.. folk brukar använda religionen som en anledning, men jag tror personligen inte att det är fallet, utan snarare störig jävla ultranationalism..
Balkan är sjukt kluvet, där rasismen har växt fram pga en identitetskris bland många människor och länder. Det är på stadiet som skunkafied nämnde, och det kommer med all säkerhet att bli värre, med tanke på alla korrupta och rasistiska idioter som styr och ställer. Men rasismen i Balkan är inte lika djupt rotad som i latinamerika. Där har förtrycket och rasismen haft en stor influens ända sedan portugiserna och spanjorerna tog över, vilket var innan balkan blev europas krutdurk. Jag snackar förtryck gentemot the natives - Los indios. Idag är den strukturella rasismen total, överallt. Det handlar inte bara om att bränna ner moskéer/kyrkor eller råna/misshandla varandra. I stort sett ALLA telenovelas, filmer, radiokanaler är hämtade från Spanien, där det är vita människor. Ursprungsbefolkningar är i stort sett raderade, ignorerade. Det är också dom som har det sämst ställt i de fattigaste länderna, ex ecuador. Det är två olika sorters rasism, där latinamerika redan har gått igenom det stadiet som balkan ligger på nu. Det är hemskt.
Anal det handlar för övrigt inte om rasism, utan mera om åsikter som ligger rotade långt bak hos människor, vi har ju trots allt levt ihop i harmoni.. Ja, är inte dessa åsikter rasistiska? När jag hör en bosnier säga att den hatar en serb, eller tvärtom. Eller att alla länder kastar skit på varandra, ska man rättfärdiga det som "djupt rotade åsikter" och inte som rasism? Det är rasism, chauvinism, nationalism i en enda fet röra.
Att säga att invandrare missgynnas är att dra alla över en kam.. Många invandrare kommer från finland norge o danmark och dom missgynnas inte speciellt mycket.. Sen så dom som har namn med tydlig utlänsk bakgrund missgynnas.. även fast dom är födda i sverige eller inte..
anal - det handlar för övrigt inte om rasism, utan mera om åsikter som ligger rotade långt bak hos människor, vi har ju trots allt levt ihop i harmoni.. 1. det är väl bland annat det som orsakar rasism? 2. när har människan levt i harmoni?
We call them winerbrods.
super-nerd: Rasism skiljer sig mot religiös och kulturell intolerans. En person kan byta religion eller anpassa sig till en annan kultur, men kan däremot inte byta hudfärg -enligt susning.nu såvitt jag vet så är alla på balkan vita, om de inte är invandrare, och de flesta invånare i länderna på balkan är av slaviskt ursprung. folk som kommer därifrån borde ju veta om någon hur det ligger till där nere, eller hur? biten om nationalism kan jag dock hålla med om.
för övrigt gillar jag repliken "jag är inte rasist, men...."
We call them winerbrods.
såvitt jag vet så är alla på balkan vita, om de inte är invandrare, och de flesta invånare i länderna på balkan är av slaviskt ursprung. Måste man vara svart för att det skall kallas för rasism? folk som kommer därifrån borde ju veta om någon hur det ligger till där nere, eller hur? Jag omges nästan bara av människor från balkan - krigsskadade, politiskt korrekta, hatiska, fredliga - whatever. De har berättat hur "det ligger till". OK. Men ser du inget samband mellan nationalism och rasism?
skunkafied han kanske syftar på att bosniska muslimer och kristna serber levde sida vid sida, utan några problem. "harmoni" kanske är fel ord
i detta fallet tycker jag det.. jo det gör jag, men inte i detta fallet, eller hur jag har uppfattat det genom min omgivning.
Pink_Bahamas F18 Att säga att om man skiter i skinskallarna så slipper man rasism är otroligt dumt eftersom rasism finns i mångas skalle.. Även fast dom inte är utalade rasister.. Det är just därför det är så svårt att minska den utbredda diskrimineringen..
I detta fall? SHIT, gör du skillnad på rasism bara för att vissa fall står dig närmare än andra? rasism är rasism mannen. inget är bättre, inget är sämre. det är bara skit allting
jag gör det i detta fall eftersom jag själv har blivit drabbad av det, och därmed vet hur det funkar. som jag ser i våran diskussion så är det ändå bara samma sak vi snackar om, bara att vi kallar det olika saker, hårklyverier fan. ja, spräng hela skiten!
japp, du har blivit drabbad av rasism?
ah, jag pallar tji mer.
de flesta av mina vänner är personer med utlänsk bakgrund, men jag har ändå fördommar.. mycke pga mitt yrke, för tyvärr så är det mest "invandrar" gäng som härjar, men jag är inte dum nog att dra alla över en kam, för jag vet att de finns hur många "invandrare" som helst som är världens snällaste personer, men tyvärr så äre ju stökbarnen som man oftast ser och då blire lätt hänt att så fort man ser ett gäng av "invandrare" så blir man genast mer orolig att de ska hända något än om det skulle vara ett gäng av "Svenskar". Vi har många "invandrare" där jag jobbar som hatar alla "invandrare" som håller på, skulle ni höra dom snacka så skulle ni tro att de var NSF ledare som pratade asså. f.ö så gillar jag inte ordet invandrare..
Ene192 P20 Men varför pratar man om att dom är "Invandrare" Att man pratar om dom för att dom håller på och stökar e ju självklart.. Men varför måste man benämna dom som "Invandrare".. Att dom är "Invandrare" är knappast anledningen till att dom bråkar.. Ja invandrare är ett dåligt ord..
super_nerd - jomen jo...det har ju alltid funnits den där religiösa biten...men jag fattar nu vad han menar med harmoni, fast jag hade kanske inte använt det ordet. innan kriget i balkan var vi "jugoslaviska bröder och systrar" - en gemensam nationalism, men det fanns ändå krafter som ville splittra detta. och nu efter kriget hatar alla varandra.
We call them winerbrods.
varför skulle invandrare vara ett dåligt ord? "andra generationens invandrare" är riktigt kass, men inte "invandrare"
We call them winerbrods.
Lynguistic P19 Nej det sa jag inte heller, men eftersom vi pratade om fördommar mot "invandrare" så skrev jag de. Näe de e klart, men äre "svenskar" som bråkar så säger jag också de, vet inte varför de är så men man vill väl förklara vad för personer de var som bråkade. T.ex om de var ett gäng rasister så säger man ju de eller om de var ett gäng "invandrare" så säger man ju de också.
skunkafied F23 för att man kallar alla (oavsett vilken generation dom är) för invandrare, dom kan ju vara födda här och ändå kallas dom för invandrare, de är det jag tycker är lite märkligt.
skunkafied hehe yeah, jag hade inte heller kallat ordet för harmoni. förstår vad du menar. det är synd att situationen ser ut som den gör idag. den spepglas överallt, tillomed här i sverige, och ibland är det rena rama sandlådenivån på vissas argument. är intressant att gräva djupare på varför det har växt sig så starkt i just balkan. finns många krigshärjade och sabbade platser, som aldrig lämnades såhär..
Ene192 P20 Försök sluta säga så och försök få dom du känner att sluta säga så också.. att benämna dom efter vilket utseende eller vart man tror deras ursprung är ifrån är korkat.. Det kan lika gärna va så att alla "Svenskar" Faktiskt var halvfinnar eller nått.. då är dom lika mycket "invandrare" som många är.. Så försök sluta..
Lynguistic P19 men eftersom jag måste ge signalement ifall att något händer så kan jag inte sluta säga så, jag kan ju inte säga "personerna som hoppade på den andra killen var svenska" men i själva verket så var dom personer med utlänsk bakgrund, hur skulle dom kunna få fast dom då?
Ene192 P20 - ja, och det är felaktigt att alla som har rötter i nåt annat land ska kallas invandrare, men själva ordet och dess betydelse är inget dåligt. har man invandrat så har man. sen så är det sjukt att de enda som kallas invandrare är personer som kommer från länder utanför norra europa. en dansk som har invandrat hit kallas för "dansk". en libanes som har invandrat hit är "invandrare".
We call them winerbrods.
felet ligger inte i själva ordet invandrare, utan den negativa laddning vi har givit ordet. tyvärr. vi gillar att katergorisera saker som vi inte känner till, det blir lättare att förstå och hålla ordning på.
skunkafied F23 yepp de var de jag också menade.. jag tycker inte alls att de är ett negativt ord, MEN de missbrukas rätt rejält, t.om jag har blivit kallad invandrare och fått spö för att dom tyckte jag var "blatte", enbart för att jag har brunt hår och bruna ögon, är f.ö helsvensk (Eller kvarts finne då)
Super-Nerd P18 - jag vet inte varför det är så i just balkan...kan bero på att alla där är så hagalna? haha jag vet inte...typ makedonien har inte varit "fritt" på skitlänge...turkarna hade ju landet i typ 500 år, precis när man sluppit det tyranniska väldet kom tito och "kommunistade" jugoslavien. typ.
We call them winerbrods.
Super-Nerd P18 - f.ö. när turkarna hade makedonien så påtvingades folket islam, det kan vara en anledning till att alla där ogillar muslimer. fast det är ju helt sjukt att en persons åsikter grundas på saker som hände för hundratals år sen. i mean...let it go!
We call them winerbrods.
hehe precis... förstår inte hur en 10 åring IDAG kan sitta och hata något som hände för 500 år sedan. Makes no sense. Dessutom måste människorna förstå att turkarna lade grunden till deras kultur, hjälpte och stabiliserade området också. Man har mkt att tacka turkarna för, samtidigt som man måste inse: vore det inte turkar, så hade nåt annat rike tagit över området. Det är lätt att vara islamofobisk eller allmänt skylla på religion, när allt har gått åt helvete. områdets största problem just nu verkar vara människornas stolthet, oförmågan att svälja den och släppa hatet..
Ene192 P20 säg nått annat ord än invandrare.. För invandrare är ett dåligt ord..
Lynguistic P19 jag skrev person med utländsk bakgrund, men de kanske också är dåliga ord? man måste ju för fasiken få beskriva en person, då blire ju lätt att man säger invandrare. exakt samma sak som att folk beskriver en "svensk" som svensk. Säger man bara "Det var en person som gjorde de", "jaha hur såg han ut då?", "Det var en person sa jag ju". de fungerar ju inte riktigt som du kanske ser själv?
Lynguistic P19 - "person som har bott i ett annat land än sverige, men som nu bor här". eller spagge.
We call them winerbrods.
Ene192 P20 säg att dom är mörkhyade eller nått.