I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hur många saker kan man sluta med? sluta röka osv..

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-01-26 15:16

hur många saker kan man sluta med? sluta röka osv..

Ja vi alla har väl jobbat på att bli nikotinfria, på nått sätt.
Jag har försökt sluta röka, men nånstans så går det inte. Jag får ren panik av att tänka jaha de där var sista ciggen.
Jag har rökt i 6 år så det är väl inte så mycket, fast för mig känns det typ mycket. Men nånstans så slog det mig, hur många saker kan man sluta med?

Jag ska sluta med alkoholen, (inga problem det kan jag för den skadar mig mest har klarat av att vara nykter 97 dagar så kan nog hålla det)
jag får inte inleda relationer (för jag ska lägga fokus på mig själv därför gäller typ inte sex heller lite celibat)
jag ska börja äta sunt,
jag ska sluta röka .. rena paniken. Ciggen är typ det som får mig känna mig balanserad.

Jag försöker att komma på anledningar så jag ska ha motivation att sluta röka tex den 23november är ett datum som gör mig ledsen, min nära vän dog i akut leukemi. Men det gick inte heller, jag har köpt ett 10pack eftersom ett 20pack ciggpaket i norge kostar 101 kr (kanske därför jag vill sluta röka för spara pengar) och ett 10pack kostar 56.

Ska försöka hålla mitt 10pack så länge som jag kan, men egentligen så känns de som att jag plågar mig själv.

Känns som mitt liv blir så jävla tråkigt, får ju inte göra nått?
Hur många saker skulle ni kunna sluta med? Nån som förstår min frustration?

Borde jag sluta röka, eller räcker det med att jag slutar med allt annat?
om jag nu ska sluta röka, ge tips hur jag ska klara det utan att få panik

All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-01-26 19:58
VILL du ens sluta röka?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-01-26 20:36
ja helst för det är inte bra att röka, men jag vet inte längre... kan man sluta med allt?
Producent

2013-01-26 20:44
Det låter inte som du har riktigt motivationen att sluta röka.
Sluta med kaffe går ju också.
En vän hon ska sluta med att äta när hon är mätt.
Jag ska sluta ha ångest.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-01-26 20:47
Jag dricker inte kaffe tanken på medicinen jag har,
men jag vet inte alltså folk får inte typ "missförstå mig" eller att jag "skyller" på det.

Men alltså med adhd så är jag sjukt uppe i varv hela tiden, tänker på 100 olika tankar, jag är hypad, jag är rastlös, överenergisisk trots att medicinen hjälper mig att trigga ner det, så är det rätt skönt en dag när jag är uppe i varv att varva ner med en cigg.

Nej jag är nog inte motiverad till att sluta röka.

2013-01-26 21:04
Nej jag är nog inte motiverad till att sluta röka.

isåfall ska du nog inte änns försöka.

Det går att sluta röka.
Hur? genom att ha en stark vilja.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2013-01-26 21:10
idag har jag rökt 0 cigaretter.. deni, igår rökte jag 5 för jag fick panik av att jag skulle sluta röka.
Redaktionen

2013-01-26 21:57
åh, jag vill inte heller sluta röka fast jag vill det egentligen och min nära vän dog också av akut leukemi! yey, eller nåt.
namaste

2013-01-26 22:03
Beklagar sorgen. Ersh tiden kommer nog för oss åderpåleone när vi lägger ciggen på marken utan att känna suget att tända en till. Vi får finnas för varandra.
Producent

2013-01-26 22:13
Jag gillar ändå din taktik på något sätt Lil J. Man kanske inte ska göra för stor grej av att sluta röka, så som att "det här min absolut sista cigg i livet och de datumet ska jag sluta". Utan mer just nu röker jag inte och skulle jag någon gång bli sugen och råka ta en cigg så är det inte hela världen, blir kanske lättare att sluta då.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Redaktionen

2013-01-26 22:13
visst hade det vart fint!

annars rekommenderar jag att du köper tobak när du är i sverige, alternativt ber en kompis skicka. jag köper 100 gram färdig råtobak för 60 kr och den håller ruskigt länge.
namaste

2013-01-26 22:15
det som är norge, alla köper ju så att man rullar själv egentligen. Men jag har bara rulllat engång i mitt liv och då var det inte cigg men jag var en jävel på att rulla till folk som var för stenad att rulla själv. Men de var längesen, så jag vet inte hur man rullar längre.. tappat de helt.

2013-01-26 22:19
åderpåleone - jag har ju som sagt svårt att läsa ironi och förstå ironi men läst de du skrev första gången 5 gånger nu. Gjorde du narr av mig eller har du också samma problems?
Redaktionen

2013-01-26 22:19
du kan ju köpa en såndär klickklack-maskin, de är fett osexiga = cigg + ingen ligga = bra
namaste

2013-01-26 22:20
Do not try to live forever, You will not succeed.
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Redaktionen

2013-01-26 22:20
nänä jag har samma problem asså. men jag väljer att inte bry mig och röker även om lungorna gör ont
namaste

2013-01-26 22:24
älskar att ni stöttar igenom mig att det är okej att röka.
Fan jag som inte behöver ligga och får ligg ändå, ska skaffa mig en sån där maskin så jag får bort alla boys efter mig.
Redaktionen

2013-01-26 22:33
fast jag kan inte påstå att jag är nån vidare bra att lyssna på i sånahär sammanhang asså

jag är bra att lyssna på om man vill rättfärdiga sina egna tillkortakommanden visserligen, men nå vidare hälsosamt är det Inte.
namaste

2013-01-26 22:35
förstår inte vad du menar.. men det är för mitt ordförråd tog slut vid din första mening sedan så blev ord jag inte kunde koppla, så de dog ut där på andra meningen.
Manager

2013-01-28 09:19
Men de var längesen, så jag vet inte hur man rullar längre.. tappat de helt.

Det är som att cykla.

Förövrigt så tror jag att det skadligaste med cigg är att vi vet att de är skadliga och oroar oss för allt rökningen kan orsaka.
Redline!

2013-01-28 09:27
Jag har ju cancer i släkten, så det är väl kanske det också. Sen att min nära vän dog i akut leukemi påverkar ju mig, även om det inte hade med rökningen utan andra orsaker så känner jag mig som ett svin som röker när hon har gått bort. Men å andra sidan så kan jag inte sluta (rättare sagt inte vill sluta).
Manager

2013-01-28 09:42
Det är just såna tankar som kommer göra dig sjuk.
Redline!
Producent

2013-01-28 10:18
Manager

2013-01-28 10:28
Dopeness: Jag satsar på att hitta en kvinna som förgiftar mig.
Redline!
Producent

2013-01-28 10:33
Lycka till, hoppas att du får leva länge innan hon förgiftar dig.
Manager

2013-01-28 10:43
Hade jag haft modigare ex-flickvänner hade jag redan varit död :P
Redline!
Producent

2013-01-28 10:44
Eller hur, pussies.

Jag ska göra ett beat som är så tungt att får jag det på mig så kommer jag dö.
Manager

2013-01-28 10:52
Du är alltså beroende av att göra tunga beats?

Det är ett bra beroende ;)
Jag tror för övrigt att jag har lagt en hook på ett av dina beats. Kan blanda ihop det.
Redline!

2013-01-28 12:33
Jag läste en text som han jag bor med delade. Bor i ett stort hus hyr ett rum av en familj där det stod. "
'Jeg kjenner en mann som sluttet å røyke, drikke, ha sex og spise fet mat. Han var frisk helt fram til den dagen han tok livet av seg selv.'
(Johnny Carson)"

Nästan den personen jag är rädd för att bli och det som gjorde att jag känner att om jag slutar med allt.. då kanske jag blir som han.
Producent

2013-01-28 17:05
Dr.Octagon Precis. Men tidskrävande och kan vara dyrt beroende.

Fett. Det kan vara jag, hoppas att du la det tungt.
Manager

2013-01-29 07:21
LillJ: D e d. Har man en gång börjat med laster så tror jag man är rätt körd.

Dopeness: Klart.
Redline!

2013-01-29 21:18
Har slutat snusa efter ca. 6år.

Mitt tips är att bara ge dig fan på det. Själv gick jag runt med en snusdosa, som var full. Då visste jag alltid att jag KUNDE ta en snus om jag ville, därav skapade jag inte panik.

Kanske hjälper?
Don't!

2013-01-29 21:18
(Varit snusfri i 1.5 år dessutom)
Don't!

2013-01-29 21:23
Det är typ de jag gör, rökt 3 cigg idag totalt. Brukar kunna röka mkt mer, men jag har ett ciggpaket som jag ska spara så länge som jag kan. Och jag tar bara en cigg när jag verkligen verkligen måste.
Moderator

2013-01-29 22:23
LillJ skrev:
Det är typ de jag gör, rökt 3 cigg idag totalt. Brukar kunna röka mkt mer, men jag har ett ciggpaket som jag ska spara så länge som jag kan. Och jag tar bara en cigg när jag verkligen verkligen måste.

Du måste aldrig.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-01-29 22:24
jooooooooooooooooooooooooooooo freddie.
röka röka röka, pöka pöka pöka jöka jöka jöka suga suga suga svälja. :)

2013-01-29 23:26
Jag tror dock personligen att det är bättre att sluta tvärt, men det är olika för alla.

Oavsett, önskar jag dig all lycka till :).
Don't!

2013-01-30 11:52
VILL du ens sluta röka?

Det är bara d det handlar om! Finns inga andra ursäkter! Hur enkelt som helst.

2013-01-30 15:30
high five forward du är så smart!

2013-01-30 16:45
Sluta larva dig då! Hur ska jag göra.. Åh måste röka...

Som nån klok sa; VILL du verkligen sluta....

2013-01-30 16:58
Jag skrev ju tidigare att jag var nog inte redo för det i denna tråd.

Följ med istället.

2013-01-30 17:32
Och....?
Producent

2013-01-30 17:41
Det är väl lite skillnad på att vilja och vara motiverad? Eller?
Rappare

2013-01-30 20:04
Klart det kan innebära tristess eller att man mår sämre (tillfälligt åtminstone) om man förbjuder allt man egentligen tycker är roligt. Sen verkar det väl lite halvlojt att leva sunt men ändå röka liksom?

Men ja det är väl bara testa sig fram själv försöker jag inte röka mer än ett halvt paket om dagen och max supa varannan helg typ. Är mer fokuserad på att hålla mig borta från knarket så lite kul måste man väl få ha ibland. :)
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you

2013-01-30 20:17
Känns som att du lägger för stor press på dig själv. Sluta med en sak i taget, annars slutar det med att allt bara går åt skogen och du inte klarar av att bli av med nått beroende alls. Om ciggen är det som du tycker är jobbigast så kanske du ska vänta med det.

Börja med nått enklare, som att till exempel äta sunt och ta hand om din kropp. Jag har själv aldrig varit beroende av cigg, men jag tänker att om du bara kommer in i en vana av att vilja vara snäll mot din kropp och ta hand om den så kanske det blir enklare att sluta med ciggen sen. Bara en tanke...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-31 14:44
Tack alla fina men det är de jag håller på med slutar med 1 sak i taget, elle 2 då. jag klarar mig bra utan alkohol och relationer och jag börjar där.. för det är inte superlätt.

Men jag väljer det jag tycker som skadar min kropp mest och det är alkohol och relationer så jag tror jag har koll ändå på detta.

2013-02-01 22:46
För en gångs skull är vi överens Sofia=P

Man måste ta allt i sin takt. Man klarar inte av alla förändringar på en gång, då blir det en ordentlig backfire. Det blir för stor press.

För det första skulle jag tipsa om att ha målet med vad du vill klart och tydligt för dig själv, och orsakerna. Annars är det svårt att hitta motivationen. Rannsaka dig själv och vet varför du vill göra de ändringar du vill. Om du har tendenser till ändring, ta tag i dem och gå igenom dem ordentligt.

För det andra skulle jag rekommendera att införskaffa större kunskaper angående det du vill ändra. Tex att äta bättre. Du vet säkert skadorna med att äta onyttigt, men läs och ta reda på vad som händer med cellerna m.m. i kroppen när du tex äter socker. Större kunskap ger större motivation. Varje gång du äter något som du vet är dåligt kommer du påminnas om skadorna, och det blir svårare att bedra sig själv med att man bara ’unnar’ sig. För unnas man verkligen av något som skadar en? Större kunskap kommer också att göra förändringen automatisk. Man kommer ’äcklas’ av tanken att göra det man vill göra och inte ha samma lust till det.

När du vet varför du vill göra förändring så kommer det inte heller kännas som att man lämnar det som är roligt. Det ’roliga’ är bara ett invant destruktivt beteende och för egentligen inget gott med sig. Du kommer att må bättre, känna dig piggare, friskare och mer balanserad.

Jag rekommenderar också att börja se livet ur ett andligt perspektiv. Om vi har en själ tex, så för det med sig vissa fundamentala tankebanor, tex att den kan skadas eller frodas. Vad händer om man skadar den? Vilka konekvenser i ens personlighet, syn på livet osv för det med sig? Om vi har en själ, vilket syfte finns det med den? Kan den bara finnas med som en oviktig del av människan?

Sedan när du väl börjar med att införliva förändringarna så gör som Sofia säger, börja med något litet. Bestäm dig att klara av något för en dag, sedan en vecka osv. Och verkligen bestäm dig och håll det som du satt upp som delmål. Observera dina tankar som försöker få dig att göra det du inte vill göra. Börja inte att argumentera med dem men bli medveten om dem och sedan avbryt dem tvärt. Sedan när suget åter är borta reflektera över tankarna som dök upp. Varje gång du klarar av kommer att stärka dig och ge dig större diciplin.

Jag är av åsikten att sluta tvärt. Det har iaf fungerat för mig. Att dra ut på det och trappa ner har aldrig fungerat på mig. Man börjar hitta orsaker och argumentera med sig själv för att rättfärdiga det skadliga.

Alla gör misstag, och kommer att falla någon gång. Bry dig inte om det, försök lära dig av det och gör det till något som stärker istället.

Om jag listar en del av de saker som jag slutat med kanske det inte länns lika mkt. Jag har slutat med att..:

Röka cigg

Dricka alkohol

Missbruka droger (där jag också räknar cannabis som en drog)

Titta på porr

Svära

Äta kött

Äta snabbmat

Dricka läsk

Lyssna på musik

Titta på TV

Titta på filmer (tittade på tre filmer som jag minns förra året)

Äta godsaker (men det är grejen som jag fortfarande inte lyckats helt med)

2013-02-02 09:17
Diggero

Haha... du är så sträng mot din kropp att den kommer göra uppror mot dig förr eller senare. Hör av dig när det händer, ska bli roligt att prata med dig när du slutar försöka vara en övermänniska ;)

Vi kanske är överens på punkten om att inte göra allt på en gång, men min mening är att man ska lära sig och komma in i vanan av att älska sin kropp, inte bestraffa den och tänka på vilka sätt man skadar den så fort man stoppar i sig något som är "skadligt". När man älskar kroppen och sig själv så gör man automatiskt saker som är bra för den, och då behöver man inte tvinga sig själv till saker som är hälsosamma.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-02-02 09:55
den här tråden börjar bara kännas präktig....................................

men kött tycker jag alla ska slänga till hundarna. och ciggen till mig.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-02-02 13:24
Sofia
Haha... du är så sträng mot din kropp att den kommer göra uppror mot dig förr eller senare.

Kanske du inte läste ordentligt då.

Som jag skrev så kom dessa ändringar som en helt naturlig följd utav rannsakan och kunskap. Av att jag lärde mig älska mig själv så behövde jag inget externt för att göra mig lycklig, för insikten var just att det bara är tillfällig och förförisk njutning, utan något andligt värde.

Hur menar du att min kropp skulle göra uppror?
Hör av dig när det händer, ska bli roligt att prata med dig när du slutar försöka vara en övermänniska ;)

Vad menar du med övermänniska?

Vi kanske är överens på punkten om att inte göra allt på en gång, men min mening är att man ska lära sig och komma in i vanan av att älska sin kropp, inte bestraffa den och tänka på vilka sätt man skadar den så fort man stoppar i sig något som är "skadligt".

När har jag sagt eller antytt att jag gjort ändringarna för att straffa min kropp? Jag har ju argumenterat precis tvärtom.

Om det finns saker som skadar kroppen, sinnet, det andliga varandet, den egna psykologin osv, och man blir medveten om det, tycker du då det är bättre att man ignorerar det bara för att man vill njuta? Det skulle jag säga är att straffa den.

Det är just den mentaliteten hos sig själv som man måste rannsaka.
När man älskar kroppen och sig själv så gör man automatiskt saker som är bra för den, och då behöver man inte tvinga sig själv till saker som är hälsosamma.

Det är väl precis det jag skrev?

2013-02-02 13:26
Blweria
Menar du pga av mig?

Isf: blir du provocerad av att någon uppmuntrar att leva hälsosamt?