I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk rap, med blattebakrund

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-05-31 01:29
socials P25 WORD!

Anenkefali

Det töntiga med slang är när man gör det på Lorentz-sättet.

Kände du att du plockade det bästa exemplet där eller? Och vadå "inte orkar svara på kritik från alla"? Det var två pers som frontade dig, om du är så jävla insatt i det du snackar om så hade det inte varit så jobbigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-31 01:29
hey idiots hiphop is from the underground dig? latinos, blacks and maybe a couple of jews n trailor trash ..inte svensk

2008-05-31 01:48
GAIA har väl kommit med det mest intressanta i den här tråden... Men den gruppering du gjorde va lite missvissande enligt mig, har mer sett den här:

Ena gruppen; Loop troop, Kashal Tee, MBMA osv

Andra: Ken, Petter, AP osv

Jag kan digga grejjer ur båda blocken men Lilla Al fadji ogillar jag lika mkt som sthlm live och Myggan hehe...

Som nån annan sa, många av de folk klassar som blattar eju halv svennar som kanske bara växt upp med den "svenska" av sina föräldrar...

Tråden är knas
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-31 01:50
Narkimic

Det var ett sånt exempel jag syftade på, inte som socials säger "mörn" då och då, eller så. Inget fel på slang, men med måtta och vettig användning (Lorentzraderna igen...).

För övrigt förstår jag inte hur jag som person gör svensk hiphop dålig... Jag anser att en väldigt stor del av hiphopen utan någorlunda avancerade tankar är fruktansvärd. Utan att vara rasistisk alls så är det väl lättare för en "svensk" att göra avancerad musik i och med uppväxten med språket?

Nåväl, man kan inte vara mogen jämt, man lär sig av sina misstag osv.

Med andra ord, my bad. Har en mening någonstans, men är för trött och febrig för att orka förklara. Vet inte ens om jag kan förklara.

socials

Du har precis börjat lyssna på hiphop, jag förstår att du är fascinerad av ordlekar, punchlines och flerstaviga rim. Du vill säkert motbevisa för dina föräldrar och mindre insatta vänner att hiphop inte måste handla om knark, ghettoromantik och kriminalitet. Frågan är om du tycker att Organismens "Versioner" är lika bra som hans "Petar på..."? Eller är slang som mörn och khamsi mer okej när han använder det?

Du hade ju fått ett svar om du inte hade svävat bort med ett helt onödigt stycke om hur kort tid (tydligen?) jag har lyssnat på hiphop. Bjuder på en sak: jag är så jävla fast i Ågrens musik att jag gillar precis allt. Kan låta konstigt, men gillar precis allt. Enstaka låtar som jag inte gillar möjligen. Versioner är inte lika bra som Petar på döda saker med pinnar, men Versioner är mixtapes, Petar på döda saker med pinnar är en skiva.

2008-05-31 02:24
Anenkefali

Men när är slang använt i fel sammanhang? Slang används när som helst, vart som helst. Precis som jag och mina vänner har vårat interna slang har säkert du och dina vänner det också, men det kan aldrig bli fel. Vem är du att döma vad som är rätt och fel slang?

Angående avancerade tankar så är det en sak du måste förstå. Avancerade tankar behöver inte enbart vara komplexa metaforer, en komplex tanke är t.ex. att göra ett grumligt samhällsproblem till uppenbart. Detta är något som underklassens hiphop (även jazz-, sou-l och blues-artiser m.m) har sysslat med sedan dag ett. Vad får dig att tro att de flesta människor från förorten som gör hiphop bara använder slang eller snackar om svåra tider för att spela allan? Om du faktiskt lyssnar för en gångs skull så försöker dem faktiskt säga något.

Hela din syn på hiphop är i dagisstadiet och jag garanterar dig att skulle du glida upp till din idol Organism 12 och säga det du snackar om nu skulle han skämmas för din skull.

"Why would you need a poet to make things more complex, if communication is what it's all about?"

2008-05-31 05:08
Suck. Folket har talat.
http://www.houman.nu

2008-05-31 09:41
"Alla ni som setat o länkat massa videos bevisar ju bara ännu mer det faktum att invandrar rappare oftast är sämre iaf tekniskt. Kanske har dom fastnat i det där förorts tugget vilket är så jävla fjortis och löjligt vad vet jag nej ni är INTE gangsters ni är INTE stenhårda för ni kan prata slang."

I'm gonna' write in English since I don't have Swedish letters on my keyboard. Quotes like the one above is one of the worst things I know, people who come from outside the culture who try to impose technique and other irrelevant metrics onto a culture that came from the street and served the purpose of releasing frustrations that came from areas you have no idea bout.

When Melle Mel wrote The Message, it had NOTHING to do with technique or any of the other technical evaluations people who didn't grow up in the element want to use to judge rappers by. It brought a voice to the ghetto since that voice was not present in mainstream media.

I appreciate good lyrics like the next man, but music of any genre is based on expression with no filter, to add a "technical" filter is pretty Swedish:).

Yes, lyrics matter, but it's only one criteria, not the sole way to measure music by, again, that's a very non ethnic approach to art.

Realize that if you live in the ghetto, and yes, Rinkeby is a ghetto relatively speaking, and you live in any country or society where you are not represented in the media as much as the natives, you want and need a voice and outlet, maybe you can't relate to that, but we can. That's usually where and how Hip Hop is birthed in almost every region including Sweden and the US. I was there when it started in Sweden and the people that set it off came from guess where? the burbs.

Typically people can relate and empathize with what they are familiar with, so if you didn't grow up in the burbs or don't have immigrant background, I'm not sure if you need to involve yourself in this thread. Beyond that, if you think the burbs are "tontig", please take the next bus out there and say it to any immigrants face right now, preferably at night... don't think so, but I realize it's easier to talk ish in this forum from the comfort of your computer, is that stenhart?

What you think is "tontigt" is a lot of peoples reality, Swedes have their reality, immi's have thiers, and I think you'd be hard pressed to think that immi's think Swede's are all that cool either. Personally I love everybody, but I can't stand when certain Swedes try to impose their comfortable opinions on a culture as if they own it or have monopoly on how to measure it, everything breaks down to technical ish cause that's all you can understand.

If I can't feel your shit, it doesn't matter how technical your lyrics are, I may like it from an intellectual stand point, but that's just one piece. I'd love to see ya'll actually sit in the room with someone like Tupac and try to judge him on technical ability, or even how much slang he uses... please...

I don't know where u guys get off by always saying things like "you guys from the burbs aren't hard", or, "slang is corny", if it was your reality maybe you'd feel differently. Having been in the streets as an immigrant since very young both in Sweden and here in the US, you'd be hard pressed to find someone who didn't grow up in lower income areas who can hold their own against people who did, that's real, seen it in person many times. You may handle one person but your not making out of the area in one piece if you do. On the contrary, we used to chase skin heads away from their own spots. If I'm wrong, I'd like for any Swedes on here to give me one example where they went to a place like Rinkeby and tore shit up, I'd need a real story to prove it.

End of day, everyone has their right to their opinion, but on this particular issue I feel as if Swedes need to let that view go. I respect if you don't like it and can't relate to it, that's ok and understood, but don't try to dictate and judge a reality you don't understand as if by birthright it's up to the Swedes to pass final judgement on a culture as if their artists are "better", that's insulting.

Had the immigrants not set off Hip Hop in Sweden, it would have taken Swedes with this view until 8 Mile to get into it. LOL>

This doesn't go out to all Swedes, some cats made some very insightful comments, this is specifically intended for the ones who made quotes like the one I pasted above. Tryin' to act as if you would walk into Rinkeby and make some noise... 1. you'd get tore up pysically 2. they aren't into the same ish you are either. The very reason you don't like it is proof that you shouldn't be speaking on it. Like I said, if you were in Rinkeby right now you wouldn't be sayin' ish.

Put it like this, if a Swedish artists was going to cross over internationally, it's pretty likely it's going to an artist like Adam Tensta, Lazee or another immi group, not a technical "Swedish" backpacker.

I LOVE Sweden and Swedes, but I have a very hard time with this type of judgement of outside cultures. My man came in here asking a genuine question and ya'll came in here throwing around your opinion starting negativity for no good reason. It has nothing to do with the question. Give the immi's their moment and don't come in and ruin it with your technical BS, this ain't for you.

QD3.com - Ny Hip Hop Bredbands Kanal (ga till QDiesel spelaren)

myspace.com/qdiesel

2008-05-31 09:50
"Alla ni som setat o länkat massa videos bevisar ju bara ännu mer det faktum att invandrar rappare oftast är sämre iaf tekniskt. Kanske har dom fastnat i det där förorts tugget vilket är så jävla fjortis och löjligt vad vet jag nej ni är INTE gangsters ni är INTE stenhårda för ni kan prata slang."

Ar man half invandrare are man fortfarande svartskalle oavsett, period. Jag ar half Svensk men kallades svartskalle i Sverige hela mitt liv.

Det finns ingen grey zone.

QD3.com - Ny Hip Hop Bredbands Kanal (ga till QDiesel spelaren)

myspace.com/qdiesel

2008-05-31 16:15
Börjar fan bli less nu

Jag kan servera dig massa kassa texter från Mange Schmidt/Markoolio.. Bara för att dom är helt talanglösa så stämplar jag inte alla svenska rappare för att vara det..
Och snälla, snacka inte om kategorisering när det är du som sitter här och indelar svensk hiphop i 2 stora fack
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2008-05-31 16:40
Mobbad

Om jag kategoriserar så har jag väl all rätt att sitta och snacka om kategorisering?

Av det jag har sett och hört så är den "svenska" sidan av svensk hiphop bättre på de flesta planen, men jag har erkänt mitt fel redan (ursprung är inte grejen), så vad whinar du om? Jag har inte försökt få fram att "invandrare" inte kan rappa, bara att den svenska scenen har fler talangfulla "svenskar" än "invandrare", som jag ser det.

2008-05-31 16:56
Word to everything QD said..

Alltså, fundamentalt så gör man jävligt fel i att försöka tillämpa samma synsätt på saker och ting, exempelvis hiphopkulturen, slang, etc utan att ta hänsyn till bakgrund hos de personerna som snackar. Jag köper inte att en person som vuxit upp i en liten håla i Härjedalen med moppemeckning, åka på charter, båt, bil och villa och rikedom ska säga saker som att:

1. "Det finns ingen slum i Sverige, ingen är fattig här osv"

Bara för att det kanske inte finns i hans eller hennes värld så kan jag lova att det finns en helt annan värld för många andra. En värld där diskrimination, fattigdom och kriminalitet är vardag. You gotta do what you gotta do to survive. Det är inget statement utan bara fakta. Om du lever på gränsen så tvingas du ta till drastiska åtgärder för att överleva.

2. "Det är dålig hiphop för att de rappar om droger, våld och förorten och dessutom bryter de när de rappar på svenska"

Och? Folk pratar så i miljonprojektsområden. Bara att välja något runt om i landet. Bergssjön, Alby, Rosengård mfl.. När sen samma personer börjar rappa och dessutom berättar om sin vardag så ska samma Härjedalsperson som växt upp i en HELT ANNAN verklighet börja dissa det och kalla det falskt, överdrivet med mera. Vad fan? :S

3. "De har inte bra teknik nog, PSTQ är den bästa, han kan rimma fyrstavigt, blah blah"

Hiphop/Rap handlar inte uteslutande om vem som kan krysta flest ord ur ett lexikon. Det handlar om att berätta en historia. Det kan vara politiskt, det kan handla om ens tillvaro, ens problem, kanske en tjej man gillar. Det är innehållet i sig som är det viktiga, inte hur många gånger man kan rimma på teflonminne. Sen om personer berättar historier och samtidigt leker med orden på ett kreativt sätt, det är nice, men bara för det tycker jag det är fel att börja spotta på de som håller det mer enkelt. Det finns inga måsten inom hiphop vad jag vet..

//Out

2008-05-31 17:05

ja vi har ju eddie. han är TÖÖÖÖÖNG

2008-05-31 18:11
Fuck, om jag hade energin. Hade förmodligen skrivit en bok här. Kan inte fatta mig kort i denna diskussion.

Men ett faktum som Anenkefali kanske måste svälja med bitterhet, är att din idol Org12 Faktiskt (med ett stort F) gör en del låtar med vissa invandrar-bakgrund-rappare som du inte gillar. Då måste det väl vara nåt fel i din ideologi?

2008-05-31 18:29
jsonson

Exempel som Stor? Han gör låtar med norska snubbar också, och jag kan inte norska. Först gillade jag inte Stor i låten Fuck You, men på bara några dagar har jag börjat gilla rösten (är lite sur för att jag inte hör allt han säger, känns mumligt, men ändå) och så. Fler exempel på "invandrar-bakgrund-rappare" som han gjort låtar med? Kommer nämligen inte på just nu.

2008-05-31 18:44
Vafan börjar folk jiddra om massa skit för? Svårt att bara länka till material eller tipsa utan att komma med massa skämmiga påståenden / åsikter?

Likaså så tycker jag att det e starkt av folk att försöka få lite vett i Anenkefali..även om fallet nog är omöjligt..
det finns en chat! missa inte den...

2008-05-31 20:01
Svensk slang känns verkligen inte som slang, den är totalt outvecklad och används av vem som helst i princip, jag har inget emot slang jag älskar amerikansk hiphop jag älskar bra rim med slang så inte bara vem som helst förstår, det gör att man måste sätta sig in i det. Men det jag avskyr är hypen kring det hela, att vissa rappare går och tror att dom är tuffa bara för dom kan snacket. Det här med att dom använder slang för det gör det lättare att förstå varandra och få något universiellt verkar ju vara rätt mycket skitsnack med, dom flesta svenska "invandrarrapparna" är nog ganska bra på svenska och pratar svenska väl. Svensk slang känns så fjortis för att dom som pratar det oftast är riktiga muppar som älskar att gå runt o leka maffia och slangen tror dom gör det bättre.

2008-05-31 20:09
Spelar väl ingen roll vart man än kommer ifrån i Sverige så används väl slang utav olika slag?

Om du / ni bara träffat folk som är riktiga muppar som leker maffia som använder slang så är det nog dags att byta umgängeskrets..

2008-05-31 20:11
johnjohn

Så lite du vet..

Om man är uppväxt på ett ställe där alla pratar så, ALLA i ens närhet, dvs det är det mest naturliga för en, varför ska man ändra sig bara för att eventuellt göra nån unge på whoa nöjd? Menar du seriöst att folk ska tvinga sig själva att ändra sitt vokabulär från vad som är mest naturligt för dem? Lika lätt som det är att tvätta bort dialekter är det att tvätta bort slang. Med andra ord inte lätt för fem öre.

2008-05-31 20:11
Bara för att man är bra på svenska så måste man tala rent, tydligt och artikulera varje ord eller vad försöker du säga? Undrar om du inte ska byta musikstil också..

2008-05-31 23:24
GAIA P26

Haha så lite jag vet tror du inte själv att folk i min närvaro pratar slang och vi har helt egna ord för massor av saker, självklart blir man som man umgås men det jag pratar om är det här fenomenet att folk tror det är gangster att prata dålig svenska, om det är så varför finns det då massor av svenskar som bryter fast dom är helt svenska. För att folk tror det är tufft och så är det i den verkliga världen där folk är fjortisar och töntjävlar handlar inte om något jävla uppväxt i slummen jao bre, folk är töntar.

2008-05-31 23:26
_osCar_ P21

Jag älskar hiphop och hiphopslang dvs amerikansk slang, svensk känns bara så jävla låtsas och töntig, så jävla pojke 14 butterfly i fickan

2008-06-01 01:16
No svennar No Blattar....in SWEDEN the HALFBREEDS run this game:

million styles

adam tensta

doggelito

ken

stephen simmons

leila k (?)

tristes tigres

nene cherry

and proly many mos.......its a mulatto world nigguz

2008-06-01 02:13
kebabrepubliken är det du ska lyssna på.

2008-06-01 14:16
Lesleyzz

omg om du var seriös.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time

2008-06-01 14:22
Anenkefali

Du verkar på riktigt vara efterbliven. Får man fråga hur du resonerar när du säger invandrar-rappare? Vem är det? Är det vi som är födda här med invandrarföräldrar. Vilken musik lyssnar du på? Vit makt-rap?

2008-06-01 15:08
haha jerusalem du är ett stort skämt måste alla tro att man e rasse gämt.

Föresten brukar du lyssna på turk-makt musik? Du verkar nämligen ha något emot svenskar som inte tycker indvandrare är bäst på att rappa.

2008-06-01 15:12
kohler

Tack kohler, du verkar förstå att jag varken är rasist eller helt dum i huvudet, bara att jag gillar de "svenska" på våran hiphopscen. Våran som i Sveriges, inte "svenskarnas". Gillar egentligen inte alls att skilja på folk och folk, men just den inom svensk hiphop har jag svårt att se bort från vissa saker. Det är ingen skillnad så, bara att det finns fler bra rappare inom den inofficiella kategorin "svenskar". Enligt mig, naturligtvis.

2008-06-01 15:12
jämnt jaoo

2008-06-01 15:13
precis det jag menar
Skivsamlare

2008-06-01 15:36
Fyfan vad denna tråden failar. Lyssna på det du tycker är bra bara. Jävla mupptråd alltså :P
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2008-06-01 21:25
HUR FAN ORKAR NI ?

Jävla idiot tråd

2008-06-01 21:45
GAIA P26: Jag gillar The Boondocks men inte Lilla Al Fadji, vad ska jag göra? :O

DIF!

2008-06-01 22:03
bob

Jobbigt läge.. Du får gifta in dig med inte svenska flika, ^^

Det är principen jag talar om här och den är såpass påtaglig att den förtjänas att nämnas. Men alla är inte likadana, många är inte alla.

Jag ser tyvärr 2 kulturella nischer i samhället. Alla faller in i något av dem men väldigt många gör det.

//Pz

2008-06-01 22:04
*faller inte in i

2008-06-01 22:16
Gaia: Hehe får satsa på det.

För övrigt borde tråden ha stannat vid "Hela tråden är ju lökig..." - Hiccory

DIF!

2008-06-02 02:30
många av de svenska mc´s folk nämner i tråden, och även de sk "svenskarna" som inte gör "förortsrap" lyssnar även dom på gangsta rap, u didn´t know did u...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2008-06-03 22:01

2008-06-03 22:03
damn länken funkade inte

www.mysace.com/aycashmusic

2008-06-03 23:35
kohler

Jämt stavas med j, inte med g. Måste en blatte förklara det för dig. Hur gammal är du? Nä och jag har gjort låtar både med Org 12 och Paragon, sistnämnde gästade min skiva.

2008-06-04 07:25
Jerusalem

Ganska roligt :) Som jag säkert sagt, jag betvivlar inte alls att varken du (kollade din profil först nu...) eller andra "invandrare" (kaninöron för att markera att jag egentligen inte gillar att skilja på folk och folk, haft "" under hela konversationen...) kan göra bra musik, det har jag inte heller sagt. Men av det jag har sett/hört på svenska hiphopscenen så är "svenskarna" bättre både kvalitet- och kvantitetmässigt (kanske inte fler, men fler bra).
Manager

2008-06-04 08:44
Svenska rappare är oftast bättre på det svenska språket och tilltalar därför oftast svenska lyssnare. Dessutom väljer de ämnen att rappa om som svenskar har lättare att relatera till.

En rappare med invandrarbakgrund från orten rappar oftast om saker folk i orten kan relatera till, på ett språk som de fattar.

I min värld är man väldigt narrow minded om man avfärdar något som dåligt bara för att man inte förstår det.
Redline!

2008-06-04 09:24
kohler

Jämt stavas med j, inte med g. Måste en blatte förklara det för dig. Hur gammal är du? Nä och jag har gjort låtar både med Org 12 och Paragon, sistnämnde gästade min skiva.

Jerusalem

Som du ser om du andvänder dina ögon så ser du att jag rättat mig själv i inlägget strax under, måste en svensk kolla åt dig? Tror du jag sitter med ett rättningsprogram eller? Ja skrev inlägget på typ 20 sek eftersom jag hade bråttom iväg.

Varför undrar du hur gammal jag är? Tror du jag bryr mig om du gjort låtar med org12? varför skulle jag om ja får fråga?

Men du har fortfarnade inte motargumenterat mitt inlägg det du istället gör är att rätta mitt inlägg. Tyder på att du inte har ett skit att säga.

2008-06-04 11:01
den här tråden är ju infekterad.. och löjlig. folk ha rolika smak, visst, men att säga att svenskar är bättre är jävligt trångsynt. sverige har så lite bra grejer så varför inte ta till vara på det lilla vi har, oavsett vilken härkomst musikern har.

rappare rappar utifrån olika kontexter och det är jävligt intressant. varför ignorera bara för att du inte kan relatera när någon faktiskt beskriver sin verklighet. är din verlighet bättre eller mer betydelsefull för dig? så länge musiken är bra och rapparen har nåt att berätta gillar jag det.. och olika verkligheter skapar mångfald. hur kul är i nte det? vi har hiphop med orientaliska inslag, latinska inslag, allt möjligt, det är nåt eget som jag inte sett så mycket av i amerikansk hiphop.

och slang använder ju alla. oavsett vilken härkomst rapparen har. så länge det inte är krystat så spelar det väl ingen roll, och så är det med allt.

2008-06-04 12:23
Jag håller med dig easy, jag gillar det mesta inom svensk hip hop men de e bara det att jag stör mig som faan på Jerusalem som tror att alla e rassar som inte älskar indvandrar rappare.

2008-06-04 12:55
"Måste en svensk kolla det åt dig?"

Hahahaha fett urspårad tråd

Adams Ray är den bästa invandrarrapparen jag vet btw.

2008-06-04 13:15
easyskanking

Syftade på krystat slang, även om jag missade att säga det tydligt...

Jo, jag tycker som du, men från mitt perspektiv är den nuvarande svenska hiphopscenen "ägd" av "svenska" rappare.

2008-06-04 13:31
8mille svennar och 1 mille invandrare...

att de skulle finnas fler å bättre blattar på rappa skulle ju bara vara komiskt...

men kollar man i % så finns det mååååååånga fler med invandrar bakgrund som toppar.
Trotts att det är svårare som invandrare att bli axepterad(i vissa fall).

men hela discussen e löjlig.... vem bryr sig???? svenne, kines, kurd eller svart lixom... är de bra är de bra....
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-06-04 15:42
som någon annan sa

hela tråden är ju lökig, diskussionen kring topicen likaså
Twang System fi de werl

2008-06-04 16:21
Sämsta tråden jag har varit med om. Men du har ju STOR ;)

2008-06-04 19:28
Solid

Du är komisk.. Om inte du har märkt det så är det fler folk med invandrarbakgrund som lever bättre in i hiphopkulturen än svenskar.
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!