I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk rap, med blattebakrund

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-05-29 22:22

Svensk rap, med blattebakrund

Jaaop.. söker låtar , some svensk rap, men rapparna ska helst inte vara svenskar.
Fattar ni? Nue ere inte så att ja har nått emot svenskar men ja vill bara testa se hure låter,

Exempel, som Medina, ClassiQ, Asse & abii, osv =)

Har ni nåra på g elle kan några bra låtar? Show moi =P

Danke Danke

Kärlek&Respekt! <3

Sandra † . - Violence as a way of life.

2008-05-29 22:31
öö va?
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time

2008-05-29 22:41
madda fakkin L-A Represent 7 blades!

( förresten är sån musik hemsk, hör ju inte vad dom säger när dom bryter )
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-29 23:28
Ison och Fille?, Fattaru? och TLK
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2008-05-29 23:33
No offence nu, men typ 70-80% av rapparna med invandrarbakgrund är riktigt kassa? Inte för att vara taskig, men texterna är så vitt jag vet bara skit oftast. Allt annat är också skit, om inte proddaren råkar vara bra. Finns väl några som sticker ut, men kommer inte på fler än TLK just nu. Lyssna på bra hiphop istället. Har inget alls emot invandrare, och betvivlar inte att vissa gör grym hiphop, men oftast är det inte så. Sorry.

2008-05-29 23:58
stor, patophoo
Can't break necks in boxes

2008-05-30 00:37
Anekefali. Dummaste jag hört. Advance Patrol, AFC, Ison & Fille, Stor & UKN och jag själv.
http://www.houman.nu

2008-05-30 00:57
Jerusalem

Det där är väl långt ifrån 70-80% av alla rappare med invandrarbakgrund i Sverige? För övrigt fattar jag inte riktigt grejen med Stor. Läskigt överskattad. Men håller väl med om resten då.

2008-05-30 00:58
dollar bill
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-30 01:20
Anenkefali

Säg någon som rappar på svenska just nu i Sverige som mäter sig med det här. Och då menar jag HIPHOP, inte tolkning av hiphop som exempelvis Snook.

http://www.houman.nu

2008-05-30 01:31
Jerusalem

Organism 12.

2008-05-30 01:34
Bark mannen...hahaha

övertung.

2008-05-30 01:38

2008-05-30 01:40
yeah sen demfri och aden från möllan they real cool mayne!
no nothing just a camera and they still killin it you digggg

big up

2008-05-30 01:45
jag tror att din definition på att det mesta låter kasst har med svensk hiphop att göra, dom flesta är kassa enligt mig med och i min ipod föredrar jag amerikanska artister. Däremot att säga att dom är kassa för att dom är invandrare eller bara att svenskar är bättre är rent av rasism, vare sig du har jättemånga invandrarkompisar eller om du tycker att turken i kiosken är snäll. Vad personen frågar efter är rappare med utländska bakgrunder och det finns MÅNGA i Sverige som håller hög standard, här kommer lite personliga tips:

- UKN + JAHMAL
- STOR
- ISON & FILLE
- HIGHWON
- PATO POOH
- ADVANCE PATROL
- HENOK ACHIDO
- FATTARU + FJÄRDE VÄRLDEN
- ADAM TENSTA
- TIMBUKTU
- LATIN KINGS
- ADL
- SWING FLY
- CAMI
- KEN
- HOUMAN SEBGHATI
- BOBBY BOLIVIAN
- JAYJSON
- XO
ya hörd mä!

2008-05-30 02:06
gee

För det första så gav jag tips, TLK.

Jag är inte rasistisk, måste det alltid bli häxjakt på rasister? Utan att vara rasistisk alls så tycker jag att de "svenska" rapparna på svenska hiphopscenen till mycket stor del är bättre än "invandrarna" på svenska hiphopscenen. Fattaru och Fjärde Världen är väl undantag, så även Adam Tensta, TLK och (tack vare Jerusalem) faktiskt även Stor till viss del. Står dock fortfarande fast vid samma princip. Highwon är ok, så även Ison & Fille.

Och i den andra kategorin har vi en hel drös med ruskigt bra rappare. Organism 12, Pst/Q, Seron (gillar inte det kristna, men tekniken är väl kvar), Henry Bowers, Afasi, Öris, Mofeta, Chords, Promoe med flera. Skulle kunna fortsätta, men klockan är för mycket för sånt. Faktiskt osäker på om Kashal-Tee och Celph-Titled är "svenska", men de är iallafall grymma, oavsett "kategori". Leo Ruckman var grym på sin tid. DJ Large kan bli grym en vacker dag.

2008-05-30 02:19
Jag är intresserad av hur "La chica" definierar svensk...

Hela tråden är ju lökig...

2008-05-30 09:16
Anenkefali: Hur fick du Celph Titled till svensk?

2008-05-30 09:54
Organismen, afasi, pstq o snookrapparna osv e ju dom tekniskt bästa rapparna i sverige och dom är alla svenskar. nu kommer alla tro att jag är en skinhead men så är inte fallet har absolut inget emot invandrare.

2008-05-30 10:08
www.soundclick.com/solidp

allt du behöver

KLICKA HÄRhttp://www.soundclick.com/solidp
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag)
WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP

2008-05-30 10:10
skillz

Åfan...Man hör så mycket, orkade inte riktigt filtrera. Räkna bort Celph Titled, fel av mig.

kohler

Exakt det jag menar ju! Men det är rasiststämpel på såna åsikter har jag märkt...

2008-05-30 10:51
Nej men det är ju klart att man är rasist för man tycker om bättre rappare än dåliga rappare... HERREGUD PÅ WHOA NU ALLTSÅ:!!!!!!!

2008-05-30 11:05

de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2008-05-30 13:17

Leslie & KC - Kom och Se

you diggggggggggg

2008-05-30 13:20
Leslie - feber

2008-05-30 13:23
Smått legendarisk rubrik måste jag säga... idiot
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2008-05-30 13:29
Ganska uppenbart va för tugg man kommer finna i denna tråd..
det finns en chat! missa inte den...

2008-05-30 13:54
myspace.com/vitoeme chilenare reggaeton/hiphop
Http://www.myspace.com/vitoeme<br/> Block Starz Records

2008-05-30 14:05
Alla ni som setat o länkat massa videos bevisar ju bara ännu mer det faktum att invandrar rappare oftast är sämre iaf tekniskt. Kanske har dom fastnat i det där förorts tugget vilket är så jävla fjortis och löjligt vad vet jag nej ni är INTE gangsters ni är INTE stenhårda för ni kan prata slang.

2008-05-30 14:08
Grym svenskspråkiga rappare med utlländsk bakgrund:

Näääk
Houman
Ken
Allyawan
Mackan
Tom Piha
Big Danne
Sam-E
Hela Highwon
Öris (kanske har danskt påbrå?)

2008-05-30 14:21
Att man som svensk kanske inte gillar låtar från invandrare kanske har att göra med att man inte riktigt kan relatera till förorten, rasism osv, däremot så tycker jag att Stor, Fatturu och Fjärde Världen är jävligt grymma. Förövrigt, nackdelen med svenskar är ju att dem alltid gör det för avancerat med språket, överanvänder sitt vokabulär och målar in sig i ett hörn så att allt bara blir ordbajs, totalt utan känsla.

Att säga att det är skillnad på "svenska" och "invandrare" är ju rasistiskt, en klar definition.

Nu kanske detta hamnade lite offtopic, men man vill ju bidra till debatten som Ankenfali startade.

Så, sammanfattningen, det spelar ingen roll var rapparen kommer ifrån, bara det är en skön låt.

Jag kan ironiskt nog tipsa om Stors låt - Där ni ser mig
Kör svartskalle, kör svartskalle!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2008-05-30 14:47
Mvh

Att säga att alla är likadana är bara trångsynt.

Läs längre upp, jag har inte sagt att "invandrare" inte kan rappa. Bara att en jävligt stor del inte kan det (samma med "svenska" också, såklart, men där känns det ändå som att det finns många bra rappare, vilket jag redan dragit ut exempel på). Hellre ordbajs med jättevokabulär än låtar om hur ghetto det är att bo i Rinkeby/valfri förort och massa "sho bre". No offence, men det är ganska töntigt att klämma in slang överallt på det sättet som många gör. Däremot Fattaru, Fjärde Världen (och Stor), det är ju annan musik.

Orkar inte förklara mina tankar så mycket mer, kanske senare...

2008-05-30 15:04
Anniken

lyssna på

Allyawan
Highwon
Medina (Alibi & Sam-E)
Lazee

Hellre ordbajs med jättevokabulär än låtar om hur ghetto det är att bo i Rinkeby/valfri förort och massa "sho bre".

Antar att du lyssnar på Organism 12 och de "poeterna".. Kan du komma tillbaks och berätta vad Organism 12 - Diamttårar och Pst/q - Teflonminne handlar om? haha
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2008-05-30 15:17
Ayo.
TLK.

Ken.
Ison&Fille.

har för mig att fille, ken, dogge och ayo är halvsvenskar så du kanske inte kommer gilla dom.

2008-05-30 15:18
Mobbad

Allyawan är grym, glömde nämna honom. Alibi tappade all respekt med Englalåten (hypesök som fan...), Highwon har jag nämnt som "ok". Lazee har jag inte gett en chans, det kanske kommer.

Vad fan menar du med "poeterna"? Har du hört Petar på döda saker med pinnar? Den skivan är poetisk , du kan fan inte säga annat. Diamanttårar säger du? Den talar väl rätt bra för sig själv? Kan du komma tillbaks och berätta vad det är du inte förstår?

Teflonminne går in under kategorin "ordbajs med jättevokabulär" skulle jag tro.

2008-05-30 15:59
Teflonminne går in under kategorin "ordbajs med jättevokabulär" skulle jag tro.

Mjo precis, och vad fan handlar låten om? Massa meningar som egentligen är helt meningslösa.

Vad fan menar du med "poeterna"? Har du hört Petar på döda saker med pinnar? Den skivan är poetisk , du kan fan inte säga annat. Teflonminne går in under kategorin "ordbajs med jättevokabulär"

Haha, det är det som är själva grejen.. Jag antar att deras målgrupp är hiphopare och de kallar ju sig rappare och inte författare. Vet inte hur det är med dig men jag läser mina böcker, lyssnar inte på dom i mp3:or. haha

2008-05-30 16:03
Anenkefali

Andelen grymma mc's med svensk bakgrund är väl lika stor som andelen grymma mc's med andra rötter. Eller har du någon statistik för något annat? Bara för att du inte tycker om att lyssna på när någon nämner rinkeby i sin poesi så betyder väl inte det att denne är dålig.

2008-05-30 17:14
Mobbad

Du menar att hiphop och poesi inte går ihop? Jag fattar inte vad du menar.

Narkimic

Enligt min syn på saker så är det inte så. Har ingen statistik alls, men jag skrev ju en hög med namn däruppe, och de begåvade på uppräkningen var övervägande "svenskar". Alla får nämna Rinkeby hur mycket som helst, inte sagt något annat. Läs ordentligt.

2008-05-30 17:50
Nej, jag säger att vara poetisk och att ha rappskills inte är samma sak

2008-05-30 17:54
Hellre ordbajs med jättevokabulär än låtar om hur ghetto det är att bo i Rinkeby/valfri förort och massa "sho bre". No offence, men det är ganska töntigt att klämma in slang överallt på det sättet som många gör. Däremot Fattaru, Fjärde Världen (och Stor), det är ju annan musik.

Hiphop ÄR slang! Hiphop ÄR förort! Även om inte jag bor i en förort så är jag väl medveten om det and you gotta give credit where credit is due. Det är ju bara löjligt att lyssna på hiphop men inte gilla när en MC använder slang eller berättar om vardagen där han/hon kommer ifrån. Det är som att lyssna på hårdrock och tycka det är fånigt att lyssna på de som har långt hår och dricker whisky. Det som gör svensk hiphop så jävla dålig är sådana som dig (ursäkta) som distanserar er till allting som verkar lite "thug" eller någon som rimmar på hjärta och smärta och det känns som om allt detta har någon slags grund i rädslan av att bli kallad för wigger. Hiphop är en sammanhållning där alla med ett öppet sinne är välkomna så varför dela in i läger och döma ut vad som är rätt och fel att lyssna på?

2008-05-30 18:27
Asså, de flesta inom just rapscenen som är etablerade har väl invandrarbakgrund? Det känns lite så iaf? Typ 75% eller så. Det kanske har med saken att göra att hiphop till stor del har starkt fäste i förorten där just alla är invandrare mer eller mindre. Frågan är varför man ska bry sig? Emceeing handlar om skills, not color. Ta Eminem t.ex, finns inte många emcees som kan mäta sig med honom. Men sen är ju å andra sidan väldigt stor del av Sveriges befolkning personer med invandrarbakgrund så det kanske också trimmar siffrorna.

Har för mig att fille, ken, dogge och ayo är halvsvenskar så du kanske inte kommer gilla dom.

Dogge är hälften svensk, hälften venezolan.

Ken är hälften svensk, hälften kenyan.

Ayo är hälften svensk, hälften nigerian.

Fille (Lilla Al Fadji, haha) är 100% chilenare vad jag vet?

Halva Sverige är fan en salig röra av etniciteter och det är mad nice, hehe..

2008-05-30 19:07
Labrint (Aki m.fl)
Kartellen
Rico Won
Dirty Crowd
Illizit Muzik

m.m m.fl
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2008-05-30 19:09
sen är hip hop både innerstad och förort, precis som i usa, uk och överallt, fattigdom och etnisk blandning finns överallt, grunder för hip hop, tro ej på alla illusioner
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2008-05-30 20:50
Mobbad

Är du smart eller?! Pstq kanske gör en del ordbajseri låtar men har ofta ett jävligt mycket mer genomtänkt budskap än dom allra flesta på den svenska scenen.

Lyssna på "jag ser, Min Mardröm, Vill Inte Kan Inte, en dåres förstaval innan du börjar snacka en massa skit för fan.

Att man gör en eller en del ordbajseri låtar är ju i alla fall mindre patetiskt än att göra en massa wannabe gangster låtar.

Jag är fortfarande ingen rasist utan tyckte bara mobbad uttryckte sig korkat utan att verka ha någon vidare koll.

2008-05-30 21:06
Max peezay är ju ännu en

2008-05-30 21:29
Men för fan. Spelar väll ingen roll om man är invandrare eller inte. Gör man skön musik så gör man, gör man dålig så gör man.

Om du frågar om invandrare som gör bra musik skulle jag säga Allayawan, tight som fan!

2008-05-30 21:42
No offence, men det är ganska töntigt att klämma in slang överallt på det sättet som många gör.

Var det lika töntigt när Big L gjorde det? Är det lika töntigt när Pharoahe Monch gör det? Eller handlar det om att du inte förstår sociolekten som vissa har? Är man uppväxt någonstans där varje dörr i trapphuset representerar olika länder är det inte svårt att förstå varför språket utvecklas som det gör. Jag förstår inte ett skit av vad folk i Rosengård säger när de använder slang på sitt sätt. Jag förstår det språk där jag är uppväxt däremot.

Du kanske tycker att det är töntigt, men för de flesta som börjar rappa vill uttrycka sig på sättet de kan bäst, det sättet som är mest naturligt för dem. Inte anpassa sig efter rikssvenskan som nåt jävla nyhetsankare. Deras musik handlar inte om att anpassa sig efter dina önskemål. Det handlar inte om att "klämma in" slang, alla människor pratar inte som du. Alla pratar inte som de skriver heller. Jag försöker att skriva korrekt när jag kommunicerar och diskuterar online. Det betyder inte att jag pratar som jag skriver.

Du har precis börjat lyssna på hiphop, jag förstår att du är fascinerad av ordlekar, punchlines och flerstaviga rim. Du vill säkert motbevisa för dina föräldrar och mindre insatta vänner att hiphop inte måste handla om knark, ghettoromantik och kriminalitet. Frågan är om du tycker att Organismens "Versioner" är lika bra som hans "Petar på..."? Eller är slang som mörn och khamsi mer okej när han använder det?

2008-05-30 22:05
Personligen tycker jag att La Chica gjorde fel från första början genom att endast söka efter rappare med invandrar bakgrund, bra hip hop är bra hip hop, vare sig du är svensk eller invandrare, sluta kategorisera. La chica sök efter bra svensk hip hop istället, allt ifrån Organism 12 till lilla ahmed från Fittja.

Peace

2008-05-30 22:10
^ saken är ju att hon inte har ngt emot svennar som rappar, bara att hon sökte efter lite annat stuk som hon kanske inte vet så mycket om, så vi ska ej mobba den lilla flickan ok, läs hennes inlägg ordentligt bara he he ^

2008-05-30 23:40
XFile

Orkar inte svara på all krik från alla, utan för fram det enda rätta (jävligt moget sagt av XFile faktiskt, bra där!)

Personligen tycker jag att La Chica gjorde fel från första början genom att endast söka efter rappare med invandrar bakgrund, bra hip hop är bra hip hop, vare sig du är svensk eller invandrare, sluta kategorisera. La chica sök efter bra svensk hip hop istället, allt ifrån Organism 12 till lilla ahmed från Fittja.

Utan att skylla ifrån mig så är det ju svaret på varför jag började kategorisera över huvud taget; TS sökte efter en speciell kategori. Nåväl, man kan inte vara mogen jämt, man lär sig av sina misstag osv.

Det töntiga med slang är när man gör det på Lorentz-sättet. Exempel (från hans vers på They wanna know-remixen):

"Uppväxt i Stockholm, breee!
Det så det låter, så det går så det alltid gått, häää!
För du vet Lore Light han är skön
Och du vet att jag bräng-bräng-bräng..."

Liksom, vad fan är "häää" och "bräng-bräng-bräng"? Kopierade för övrigt direkt från hiphoptexter.com... Men liksom, vad är grejen?

Som liten kuriosa: Om jag får välja mellan ett helt liv av lyssnande på invandrare som kallar sin förort för asghetto och rimmar sho len - kjolen (vilket iofs är rätt fyndigt xD) och att lyssna på Mange Schmidt hela livet så är det ett lätt val. Men det är väl en annan diskussion.

2008-05-30 23:49
Det finns två grupper i Sverige. De som förstår och de som inte förstår sig på vissa saker.

Ena gruppen tycker Lilla Al Fadji är tråkig och fattar inget av The Boondocks, den andra gruppen älskar det. Ena gruppen tycker det är fånigt att prata om ghetto, misär och fattigdom i Sverige, den andra gruppen tror inget, de lever det. Ena gruppen tycker Petter och LoopTroop är lika med svensk hiphop, andra gillar hellre Ken Ring och Latin Kings. Så är det bara. Det kan tänkas att det skulle kunna gå att finna nån sorts invävd provokation i det jag nyss skrev men det är absolut inte fallet. Nej, detta är sanningen och vad jag själv upplevt och sett på Sveriges gator.

//Out