I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Audio/Video] Fiend och MBFIMG utmanar alla rappare här på Whoa.

Svensk Hiphop - Audio & Video

2009-09-06 15:08
Fick du inte det jag skickade in?
http://www.soundcloud.com/mr-rnbck
http://www.soundcloud.com/brormusik

2009-09-06 15:18
MmK - Thanks man, fortsätt lyssna!

Det kommer snart upp ett till videoklipp, spana in det!

http://dinidol.blogspot.com
http://www.myspace.com/biggedybraz

B.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-06 15:50
B-Raz andra vers.

Sir David Husselhoff
MyBestFriendIsMyGrind.com
Twitter.com/MBFIMG
My Best Friend Is My Grind

2009-09-06 15:58
Ronnback!

Swedish HipHop Ain't Dead - RONBACK-CPR.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-06 16:44
Kid Colt och B-Raz dödar konkurrensen hittills.

Bless

2009-09-06 16:48
Edit, tycker även Kid Colt är Sveriges motsvarighet på Kano.

2009-09-06 17:04
Sircuz ligger nu uppe:

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-06 18:05
ah shit!

B-Raz dödar fan, vers 2 var fan trappsteget högre än vers 1.
och så tyckte jag 1:an var fet ;)

bra shit!
"I don't hate women - they just make me mad sometimes" - Marshall Mathers
Groupie

2009-09-06 18:38
BOM
http://www.diggidave.blogspot.com

2009-09-06 18:53
Sircuz mördar som vanligt:D
Kalliistudios©
2:avåningen
Groupie

2009-09-06 20:45
http://www.diggidave.blogspot.com

2009-09-06 20:46
Fan vad fett att ni diggar, fortsätt lyssna!

B.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-06 20:58
Diggi, fet text men tkr inte den gjorde sig bra på detta beat alls

2009-09-06 23:22
Marus - Blang blang blang! Definitivt en av mina favoriter hittills.

Swedish HipHop Ain't Dead - MARUS-CPR.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-06 23:23
Diggi Dave - på MBFIMG YouTube.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-06 23:30
Marus har å andra sidan fuskat.
Blunted in stockholm

2009-09-06 23:31
Varför fuskat? Jag tycker han tog det ett steg längre. Utvecklade det hela.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-07 00:02
Gussti

För att han mixat skiten och står med vettig mick? Kan nästan hålla med lite där.

2009-09-07 01:17
Grymt bra kvalité på ditt ljud+bild Diggi Dave...

B.

2009-09-07 05:50
ronnback sitter du på nybo? haha :)
Konse''

2009-09-07 07:58
Är det fusk att utföra ett uppdrag på ett snyggt sätt? Marus bäst hittills!

2009-09-07 08:28
therealbeat

Nej, det kanske inte är det. Men vad gör honom till bäst i tråden enligt både dig och herr MBFIMG.com? Han bör inte ta illa upp, men flowet är rätt stelt, texten är rätt stel, så ni borde syfta på att han har bäst kvalitet.

Och inget hat, det var onbeat, om än torrt flow, och jag gillade inte texten för att jag tyckte att den inte sa ett skit ungefär. Så om man jämför med resten av tråden kan Marus bara vinna på bäst kvalitet enligt mig.

2009-09-07 08:39
Tycker du själv att du är en grym rappare så ska du kunna rappa på alla sorters beats.

Så.. vänta nu.. man är inte en grym rappare om man inte kan rappa grime?
Så om man är skitbra på en underkategori av hiphop, men inte har nån koll på alla de andra underkategorierna är man automatiskt dålig?
Vad i helvete har grime att göra med huruvida man är en bra rappare eller inte?

2009-09-07 13:47
Nej... Jag tyckte att Marus var bäst även utan sin mixning. Hans rap passade bäst på beaten av alla som lagt.

Att han presenterar sin grej snyggt och med bra ljud är bara ett plus!

2009-09-07 13:49
b raz är ju fet som fan!

2009-09-07 13:52
KlaCC - jag håller med dig om B-Raz.

2009-09-07 14:15
Who Dat - Yeah, jag tycker att en riktigt duktig emcee ska kunna spotta på vad som helst. Grime, rock, house, east coast, west coast, south, old school, Singstar till Playstation, accapella.

Sen om man VILL lägga på dessa grejer är en annan sak. Jag menar inte att alla rappare MÅSTE lägga på Grimebeats, men borde kunna klara av det. En bra fotbollsspelare skall tex kunna spela mot både bra och dåligt motstånd och ska kunna göra detta även om det regnar, är soligt eller varmt eller kallt. Feel me?

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG
DJ

2009-09-07 14:48
MBFIMG.com

Där kan jag nog inte hålla med dig.. utan whodat.
bara för att man kan lägga på olika beats betyder verkligen inte att man "är en riktigt duktig emcee".. Då är man bara mångsidig..
En duktig emcee av definiton är väl dess "flow" och text skrivande...
det är ju genom flow man skapar sin stil och talang.
Jag tror nog att kunna definiera sin grej i sin musik är viktigare som duktig emcee än att kunna byta stilar.. .

My opinion..
/C_DEF_
c"ó) http://thisishiphop101.blogspot.com/

2009-09-07 15:02
C-Def - Som sagt... flowmässigt och textmässigt hantera olika sorters beats. Att bara spela in på en Grime beat klarar nog till och med min mamma. Att klara av att flowa till beats i olika tempo och av olika stil är det jag pratar om. Jay-Z är ett mycket bra exempel. Han skulle kunna trasa sönder vilka beats som helst och han kan göra låtar som passar klubben, som passar tuggarna i centrum, som passar de som är sugna på punches, som passar tjejerna som vill höra love shit. Han kan bemästra många olika stilar och anses mycket just därför vara världens genom tiderna bästa rappare.

En rappare SOM klarar av att lägga på en Grime beat så väl som en boom-bap beat har givetvis försprång när det gäller rappandet än en som inte kan.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-07 15:02
Tycker Marus la det bra men inte tightast i tråden, det är Kid colt

2009-09-07 15:43
therealbeat ; ja med tanke på att han itne är så gammal väl:O? e han gaaaaalet feet!

Kid är fet som fan oxå!. Synd man inte hör så väääldigt bra av sircuz bidrag,. Skulle vilja se Prendel ir Helno on this shit!
DJ

2009-09-07 16:01
eller Shazaam :D, Tay tay
c"ó) http://thisishiphop101.blogspot.com/

2009-09-07 16:03
MBFIMG

"Yeah, jag tycker att en riktigt duktig emcee ska kunna spotta på vad som helst. Grime, rock, house, east coast, west coast, south, old school, Singstar till Playstation, accapella. En bra fotbollsspelare skall tex kunna spela mot både bra och dåligt motstånd och ska kunna göra detta även om det regnar, är soligt eller varmt eller kallt."

Skillnaden är först och främst att oavsettt om det är varmt, kallt eller regnar så ändrar det inte hur en fotbollsspelare ska spela i ett lag mot alla motstånd, i en sport med fasta regler och noggrann övervakning. De tvingar ju inte målvakten spela som forward direkt.
Jag tycker snarare att det är att samma sak som att säga att en breakdancare inte är en bra dansare för att han inte kan steppa eller dansa balett.
Och vidare understryker det här ju att en rappare, för att vara en bra rappare, ska göra det andra gör för att kunna anses som bra, vilket jag tycker är helt fel väg för hiphop att gå öht.

Jay-Z är ett mycket bra exempel. Han skulle kunna trasa sönder vilka beats som helst och han kan göra låtar som passar klubben, som passar tuggarna i centrum, som passar de som är sugna på punches, som passar tjejerna som vill höra love shit.

Jag har lyssnat må inte ha lyssnat så mycket på Jay-Z, men jag är helt övertygad om att han är oförmögen att skriva, eller leverera t ex en Sage Francis, El-P, Saul Williams eller Slugvers, ändå finns det en respektabel publik för den typen av experimentiella intellektuella undergenrer till hiphop.
Och ska man dra såna gränser, var ska man dra dem? Det går ju hävda in absurdum att en rappare ska kunna flowa på exakt det här sättet, eller kunna skriva om de här sakerna, eller måste behärska vissa saker under de här specifika omständigheterna, eller att man som producent ska kunna göra hiphopbeats, klubbhiphopbeats, technohiphopbeats, eurodisco, dubstep till rena britneyspearslåtar, annars är de inte bra producenter.
Jag tycker det är är märkligt, och väldigt hämmande för hiphopen som genre att hävda att man måste kunna vissa saker för att betraktas som bra.

2009-09-07 16:21
Word up på allt whodat sagt.

För övrigt väldigt absurt att folk försöker påstå nåt annat än att Kid Colt är bäst hittills.

2009-09-07 16:48
Kid Colt är den enda jag tycker gjort det bra hittills. Tycker det är tråkigt att Marus "tog det till en ny nivå", själva rappa-i-video-grejen förlorar ju sin charm på det sättet.

För övrigt måste man inte vara duktig på olika stilar för att vara en bra rappare. Rätt dumt sagt faktiskt. Ajja, bokmärke...
Wazaaaa

2009-09-07 16:55
Såg att det var någon som hade jämfört Kid Colt med Kano och det är väl att ta i ett par tusen gånger? My opinion!

2009-09-07 17:45
Hur kan mer kunskap/skillz betraktas som ngt negativt?

Själv klart ÄR det ett plus att bemästra flera stilar (så e de med allt i livet, inte bara rap)...att ens låsa in sig i ngt som en viss 'stil' är ju oerhört begränsande.

Till saken:
Att kunna spotta på flera beats gör dig inte nödvändigtvis bättre, men att spotta på olika grejer kommer garanterat att ge dig en större arsenal när de gäller olika flows o rim strukturer som kommer leda till att du blir...bättre!

Det kan hursomhelst inte finnas några negativa aspekter av 'stil breddning' annat än på 'realness' nivå där det igentligen handlar om identifierings kris o inte musik skapande.

Eftersom ja gillar liknelser kan ja fortsätta med idrott som Sir Husselhoff så fint inledde sin förklaring med.
Gämför med tex en kampsportare som inte tränar på att blocka låga sparkar för det är ändå ingen i hans grupp som sparkar lågt, tror ni han står länge i en K1 match tex???
Träna ALLT, om och om och om och om igen...o sen lite till så ska ni se att de händer grejer.

Fortsätt testa nya grejer!
-Rooftop

wwwDJRooftop.com
www.MyBestFriendIsMyGrind.com

2009-09-07 17:52
Och vidare understryker det här ju att en rappare, för att vara en bra rappare, ska göra det andra gör för att kunna anses som bra, vilket jag tycker är helt fel väg för hiphop att gå öht.

Har någon uttryckt detta? Isåfall vem?

Jag har lyssnat må inte ha lyssnat så mycket på Jay-Z, men jag är helt övertygad om att han är oförmögen att skriva, eller leverera t ex en Sage Francis, El-P, Saul Williams eller Slugvers, ändå finns det en respektabel publik för den typen av experimentiella intellektuella undergenrer till hiphop.

Om du inte ens orkat lyssna på Jay-Z hur kan du då vara säker på att han inte kan göra det som de rappare du räknar upp kan? Du avfärdar honom utan att ens gett honom en chans. Slug, El-P, Sage Francis eller Saul Williams skulle aldrig någonsin kunna slaughter tracks som Jay-Z's gör på sina album, men chansen att Jay skulle mörda en av El-P's beats är mycket hög. Dessa är alla enligt mig mycket bra underground rappare. Bra på sin grej, men en grej som bara tilltalar väldigt få människor. Det är som att vara bäst i världen på nyckelharpa. Alla andra nyckelharpaspelare tycker man är skitgrym, men för en vanlig musikkonsument så är skillnaden minimal.

Jag tycker det är är märkligt, och väldigt hämmande för hiphopen som genre att hävda att man måste kunna vissa saker för att betraktas som bra.

HUR?!?!? Hur kan det vara "hämmande" att en rappare kan rappa på fler sorters beats? Att vara emot att någon kan rappa på olika sorters beats måste ju vara väldigt mycket mer hämmande. Ett uttalande om att kunskap skulle vara något som som är hämmande för hiphop tycker jag endast tycker på ignorans.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-07 18:15
Har någon uttryckt detta? Isåfall vem?

Du. Du har, i andra ord, sagt att för att man ska få kalla sig en bra rappare ska man kunna göra alla sorters rap. Således räcker det tydligen inte att ha en egen stil som man är bra på för att få kalla sig en bra rappare, utan man måste kunna köra alla andras stilar av någon helt outgrundlig anledning.

Slug, El-P, Sage Francis eller Saul Williams skulle aldrig någonsin kunna slaughter tracks som Jay-Z's gör på sina album

Haha nej, dom skulle aldrig kunna "slaughter tracks SOM JAY-Z", dom slaktar spår SOM SIG SJÄLVA. Och jag gillar inte ens dom där snubbarna men vilken sten som helst bör kunna se den ofantliga klasskillnaden mellan Sages och Jays lyrik, och nej det är inte till Jays fördel. Vidare så börjar du snacka om att dom tilltalar få människor. Hur fan är det relevant? Sen när mäts skicklighet i hur många människor som uppskattar ens hantverk?

Hur kan det vara "hämmande" att en rappare kan rappa på fler sorters beats?

Ska du säga emot folk får du väl ändå läsa vad dom skriver ordentligt. Han sa inte att det är hämmande att en rappare kan rappa på många sorters beats, han sa att det vore hämmande att man av någon konstig anledning skulle BEHÖVA kunna rappa på alla sorters beats för att få kategoriseras som "bra". För att ta mig själv som exempel, så vore det jävligt hämmande, tidskrävande och jobbigt om jag var tvungen att bli lika bra på t.ex. grime som jag är på boombap innan jag kunde ta nästa steg framåt.

2009-09-07 18:36
Rooftop

"Hur kan mer kunskap/skillz betraktas som ngt negativt?

Det har det väl aldrig gjort? Däremot är kunskap/skillz utanför sitt eget uttryck som kriterium för att ens eget uttryck ska vara värt något befängt.

Eftersom ja gillar liknelser kan ja fortsätta med idrott som Sir Husselhoff så fint inledde sin förklaring med.
Gämför med tex en kampsportare som inte tränar på att blocka låga sparkar för det är ändå ingen i hans grupp som sparkar lågt, tror ni han står länge i en K1 match tex???

Igen, sport och kampsport är en kontrollerad tävling, med tydliga regler. I sport strävar man efter att prestera optimalt och effektivisera efter de regler som finns utsatta. Det går aldrig nånsin att jämföra med ett kreativt uttryck, för ett kreativt uttryck har inga regler förutom möjligtvis de man dikterar för sig själv, och som här, de som dikteras av andra.

MBFIMG

Du avfärdar honom utan att ens gett honom en chans.

Jag sa att jag aldrig lyssnat särskilt så mycket på Jay-Z.

Bra på sin grej, men en grej som bara tilltalar väldigt få människor. Det är som att vara bäst i världen på nyckelharpa. Alla andra nyckelharpaspelare tycker man är skitgrym, men för en vanlig musikkonsument så är skillnaden minimal.

Här säger du ju i princip igen att man måste vara bra på det andra gör för att vara en bra rappare, (eller värd något överhuvudtaget). Du verkar ju se på hiphop bara som en mekanisk underhållningsindustri istället för ett kreativt konstuttryck.

2009-09-07 18:38
Utöver det tycker jag att NuMessiah svarade bra på de andra saker du påpekade, så du kan skriva under mitt namn på hans inlägg med.

2009-09-07 18:44
Vafan är detta? hahaha... Thanks till dom som lyssnar och diggar, fortsätt!

B.

2009-09-07 18:56
förväntar mig att kid colt glider in och dödar skiten :)

2009-09-07 19:23
Du. Du har, i andra ord, sagt att för att man ska få kalla sig en bra rappare ska man kunna göra alla sorters rap. Således räcker det tydligen inte att ha en egen stil som man är bra på för att få kalla sig en bra rappare, utan man måste kunna köra alla andras stilar av någon helt outgrundlig anledning.

Vem som helst får kalla sig för en bra rappare, men att vara en är en annan sak. Att bara ha egen stil duger givetvis inte. Då skulle man ju kunna rappa hur jävla kefft som helst, men ha "egen stil" och därför vara bra. Som sagt, min morsa skulle säkert kunna ha en "egen stil" om hon nu ställde sig framför en mick. Det låter mer som en bortförklaring ihopsatt för folk som gör musik som inte uppskattas av så många andra.

Och jag gillar inte ens dom där snubbarna men vilken sten som helst bör kunna se den ofantliga klasskillnaden mellan Sages och Jays lyrik, och nej det är inte till Jays fördel. Vidare så börjar du snacka om att dom tilltalar få människor. Hur fan är det relevant? Sen när mäts skicklighet i hur många människor som uppskattar ens hantverk?

Skicklighet mäts som du noterat inte i hur många som uppskattar ens hantverk. Däremot så skulle Sage Francis och de andra killarna du räknar upp ALDRIG i hela sitt liv kunna skriva en text som hela världen skulle kunna lära sig på 3-4 lyssningar. Detta gör Jay-Z, i så gott som alla tracks han spelar in. Att kunna uttrycka sig så människor förstår är även det en del av att vara rappare i min värld. Det finns inget värre än att sitta och lyssna på massa rabbel om komplicerat skit som man måste ha en ordbok för att lista ut vad personen babblar om. Rappandet föddes för att folk skulle bli extra underhållna när de var ute och dansade till breakbeats. Rappare var The Master Of Ceremony och den personen som skulle se till att folk hade det kul! Jay-Z ser till att flera miljoner människor runt om i världen mår bra av hans musik.

Ska du säga emot folk får du väl ändå läsa vad dom skriver ordentligt. Han sa inte att det är hämmande att en rappare kan rappa på många sorters beats, han sa att det vore hämmande att man av någon konstig anledning skulle BEHÖVA kunna rappa på alla sorters beats för att få kategoriseras som "bra". För att ta mig själv som exempel, så vore det jävligt hämmande, tidskrävande och jobbigt om jag var tvungen att bli lika bra på t.ex. grime som jag är på boombap innan jag kunde ta nästa steg framåt.

Så, återigen... du tycker att folk som följer denna post och har tankar på att satsa hårt på sin rap hellre ska hålla sig till en sorts beats för att utvecklas än försöka lära sig att bemästra olika sorters beats? En bra rappare behöver inte LÄRA SIG att rappa på grimebeats... en bra rappare kan det automatiskt. Jag tror att både Sage Francis och Jay-Z skulle slakta Grime beats.

Förövrigt skulle jag vilja tillägga att både Slug och Sage Francis, i intervjuer, har nämnt Jay-Z som en av sina favoritrappare. They might be underground, but skills recognize skills.

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-07 19:28
Här säger du ju i princip igen att man måste vara bra på det andra gör för att vara en bra rappare, (eller värd något överhuvudtaget). Du verkar ju se på hiphop bara som en mekanisk underhållningsindustri istället för ett kreativt konstuttryck.

Jag menar mer att konkurrensen i nyckelharpavärlden (undergroundvärlden), inte är lika stor eftersom utövandet inte är lika stort. Och ja, jag ser konsten i att inte bara kunna rabbla metaforer, utan att även kunna sälja sin musik och skapa något som många människor njuter av. Det verkar mer som att du hyser någon form av agg mot musik som fler människor lyssnar på än bara några insnöade "rapnördar".

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-07 19:32
"Det finns inget värre än att sitta och lyssna på massa rabbel om komplicerat skit som man måste ha en ordbok för att lista ut vad personen babblar om."

Håller med, finns inget värre än rappare som rappar på andra språk än svenska heller, jag menar, då måste man ju lära sig engelska för att fatta???????

Det är alltså bättre att skriva så simplistiskt som möjligt för att kunna tilltala fler personer och därmed tjäna mer pengar, det är det vad som är viktigt som musikutövare.
Tycker inte det är nån idé att ha annat än flerstavsrim i sina texter heller, för folk som inte är insatta förstår sig ändå inte på flerstavsprincipen och det vore ju jävligt tråkigt om det ville sig så illa att dom faktiskt tjänade något rent kunskapsmässigt, inte sant?

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-09-07 19:41
Word up på allt Husselhoff skrev, där satte du verkligen huvudet på spiken.

För övrigt tänker jag i fortsättningen nämna Sven-Ingvar när jag diskuterar duktiga lyricister, eftersom han onekligen har fått en jävulskt stor del av svenska befolkningen att kunna sjunga med i hans låtar.

Att bara ha egen stil duger givetvis inte. Då skulle man ju kunna rappa hur jävla kefft som helst, men ha "egen stil" och därför vara bra.

Alltså, är det här nån jävla bakoframvärld eller, du har ju suttit och försvarat lorentz med flera med i princip BARA argumentet att dom har en "fet swag". Och alla inblandade vet att lorentz inte skulle kunna prestera ETT ENDA JÄVLA SKIT på varken ett boombapbeat, ett grimebeat, eller NÅGONTING annat än discogrejerna han sysslar med idag. Lämnar diskussionen nu då no good can come of this.

Keep it up med tävlingar, freestylevideor och allt!
peace

2009-09-07 20:09
Tycker inte det är nån idé att ha annat än flerstavsrim i sina texter heller, för folk som inte är insatta förstår sig ändå inte på flerstavsprincipen

Vad i hela världen är "flerstavsprincipen"?

Det är alltså bättre att skriva så simplistiskt som möjligt för att kunna tilltala fler personer och därmed tjäna mer pengar, det är det vad som är viktigt som musikutövare.

Det mest komplicerade är inte alltid det bästa. Se tex på lösningar på problem. De bästa lösningarna är oftast de enkla. Om målet med ens rap är att göra så komplicerade grejer som möjligt som inte kan förstås av så många så är en bra rappare någon som förstås av så lite folk som möjligt. Om man vill se till att måla upp bilder och dela med sig av sina erfarenheter och tankar så fler människor ska förstå än bara vissa utvalda, så är en bra rappare någon som Jay-Z.

Se på president Obama tex. Sättet han talar på är väldigt enkelt och förstås av många och han lyckas få människor att känna som han gör. Skulle han ha gjort sin talarstil mer komplicerad skulle han aldrig vunnit valet. Alla stora talare igenom historien har skrivit och framfört saker som folk kan förstå. Ofta känns det som att många lyssnar på en viss hiphop mer som ett uttryck för att de försöker hitta sig själva genom att se ner på andra. Ett mycket intressant fenomen som jag själv lyckats sväljas av i en tidigare del av mitt liv.

Alltså, är det här nån jävla bakoframvärld eller, du har ju suttit och försvarat lorentz med flera med i princip BARA argumentet att dom har en "fet swag". Och alla inblandade vet att lorentz inte skulle kunna prestera ETT ENDA JÄVLA SKIT på varken ett boombapbeat, ett grimebeat, eller NÅGONTING annat än discogrejerna han sysslar med idag. Lämnar diskussionen nu då no good can come of this.

Exakt! Lorentz har hittat sin EGEN stil och den fungerar tom att sälja! Han kör inte på med undergroundsvammlet som det redan finns så många andra som gör. Nu har det istället kommit flera hundra svenska rappare som låter som Lorentz. Lorentz är en mycket bra rappare på det han gör. Han skulle aldrig kunna lägga en Sage Francis vers, men tro mig, Sage Francis skulle aldrig kunna lägga en Lorentz vers heller. Däremot tror jag att Jay-Z skulle klara av båda delarna.

Hur som helst... för att eventuellt lyckas avsluta denna diskussion. Jag försöker bara hjälpa de unga emcees som är sugna på att lyckas att förstå hur de lättare kan nå sitt mål. Jag står för att jag diggar rappare som inte bara vill rappa så komplicerat som möjligt, utan kanske se till att kunna leva på sin musik i framtiden. Det betyder inte att jag "brinner" mindre eller mer för hiphop. Det betyder bara att jag talar till de många ynglingar på detta forum som faktiskt är intresserade av att ta sina karriärer framåt. Är du INTE sugen på det så kan du från och med nu bara ignorera det jag skriver. Det kommer inte vara information du kommer vilja ta del av ändå.

Ni där ute som däremot är sugna på att just bli rappare, på heltid, och inte bara hemma på pojkrummet får gärna fortsätta diskutera och fråga mig om det är något ni undrar över. Jag sitter inte på alla svar, men jag sitter på fler svar än de flesta, på denna sida i alla fall!

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-07 20:22
Det vore för övrigt väldigt kul att veta vad folk tycker om Spydermans vers OCH vad ni tycker om beatsen? Är det bra beats?

Sir David Husselhoff
Twitter.com/MBFIMG

2009-09-07 20:43
Att bara ha egen stil duger givetvis inte. Då skulle man ju kunna rappa hur jävla kefft som helst, men ha "egen stil" och därför vara bra. Som sagt, min morsa skulle säkert kunna ha en "egen stil" om hon nu ställde sig framför en mick. Det låter mer som en bortförklaring ihopsatt för folk som gör musik som inte uppskattas av så många andra.

Men det är ju inte det du säger. Du säger att det är skitsamma hur bra man är på en grej sålänge man inte också är bra på en annan sak. Det är skitsamma hur bra man är på skrytrap om man inte kan leverera jordnära texter om sin vardag eller uppväxt, det är skitsamma hur stadig delivery man har i en samhällskritisk politisk text såvidare man inte kan låta bra på en klubblåt, det är skitsamma hur bra du flyter på boombap såvidare du inte kan flyta på grime eller dubstep.
Och du säger att hur bra man än är på sin egna unika utvecklade stil utöver de här så är man inte bra alls.

"Det finns inget värre än att sitta och lyssna på massa rabbel om komplicerat skit som man måste ha en ordbok för att lista ut vad personen babblar om."

Och jag tycker det inte finns något värre än att lyssna på ytlig substanslös översimplifiering av saker. Vemsomhelst kan säga att de mår dåligt, är glada eller tycker politiker är dumma i text. Få personer kan få en person må dåligt, bli glad eller förstå galenskapen i en politikers världsbild och resonemang genom text.
Och människor uppskattar olika saker, vissa intelligent författande, andra enkla förklaringar.

Rappandet föddes för att folk skulle bli extra underhållna när de var ute och dansade till breakbeats. Rappare var The Master Of Ceremony och den personen som skulle se till att folk hade det kul! Jay-Z ser till att flera miljoner människor runt om i världen mår bra av hans musik.

Med den inställningen borde den enda låten du någonsin gillat vara Rappers Delight, och några av de största efterföljande artisterna är MC Hammer och Vanilla Ice. Shit, han är så bra att till och med icke-hiphopfans gillade honom.
Och jo det stämmer att de första "rapparna" var "toastare" som kom från Reggaen på den tiden, men om du verkligen ser på musiken så endimensionellt kan jag helt enkelt inte hjälpa dig.

"Så, återigen... du tycker att folk som följer denna post och har tankar på att satsa hårt på sin rap hellre ska hålla sig till en sorts beats för att utvecklas än försöka lära sig att bemästra olika sorters beats?"

Jag tycker personligen att det är betydligt intressantare att lyssna på en person som uttrycker det han vill på ett intelligent sätt än en person som försöker efterapa alla andra bara för att en dag kunna sälja.

"Jag menar mer att konkurrensen i nyckelharpavärlden (undergroundvärlden), inte är lika stor eftersom utövandet inte är lika stort. Och ja, jag ser konsten i att inte bara kunna rabbla metaforer, utan att även kunna sälja sin musik och skapa något som många människor njuter av. Det verkar mer som att du hyser någon form av agg mot musik som fler människor lyssnar på än bara några insnöade "rapnördar"."

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det här.. Du verkar uppriktigt tycka att musiken ska vara såhär endimensionell. Det är inte en konst, ett kreativt uttryck eller levande musik, utan bara "var bra på de här sakerna som andra gjort först, och fortsätt göra saker som andra gör.. gör du det och kan sälja, då är du bra!".
Du verkar dessutom ha en väldigt dålig förståelse för både konst och komplicerat författande med tanke på att du viftar bort det som att det bara handlade om att "rabbla metaforer" eller göra saker komplicerat för komplicerandets skull.

Förresten, väldigt väldigt dåliga liknelser i sista inlägget. Obama, och problemlösning? Igen likställer du talang och värde med effektivitet och framgång. Det här kommer aldrig att komma nånstans.

Props till att du försöker få mer ljus på hiphopscenen i Sverige, men jag tycker det är synd att du verkar göra det med enligt mig fel anledning och med fel fokus.