[Video] Basementality Battles (New Blood): Mfs vs. Acke
Här är andra klippet från New Blood eventet vi hade på Bonden Bar, södermalm den 16:e december för att lyfta fram nya namn till battlescenen... stort tack till alla som var med och hjälpte till, alla battlare, dj byxboa, sthlmssyndromet och de jag glömt!! Missa inte eventet vi har i Göteborg (Kontiki) nu den 14:e januari. ..alltså nu på fredag, veckan som kommer!! (Inlägget ändrat av Oracle 2011-01-09 16:53:51)
Vaaaaaaaaaaaaaa i hela helvete håller mfs på med.. helt jävla seriöst.. jag satt här hemma bakom datorskärmen och skämdes.. Acke tog det hela även fast det såg ut som han var hemskt nervös..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Acke tog det! Annars en ganska tråkig battle överlag.
"Visst är det vackert.."
Toastare
2011-01-08 17:46
Ja, det där var väl inte på topp åt nått håll.. och Acke tog det. Även om det var en kul grej att mfs citerade den fruktansvärt dåliga texten om tonårskärlek.
Jag skyller allt på Emma!
Tycker Acke la det riktigt fett faktiskt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tyckte Acke va fet fan. Mfs var väll okey, men gillar inte att han försöker få med publiken genom lite random pauser här och där.
Jag orkar inte riktigt kolla igenom hela. Det som förstör dessa battles är nervositeten från båda sidorna, även attityden och intetsägande punchlines. Jag vet inte riktigt, men det är inget som faller mig i smaken. Riktigt tråkig battle faktiskt, Acke tog den ganska lätt dock. Men det ser ut att vara deras första gång inför kameran, så ta det med en nypa salt. Keep spittin. Men det var inte min kopp.
Alexander "Wizzie Dee" Wallace
[email protected] www.wizziedee.com
acke va rätt dope fan, nice lines. och deliveryt va inte så dåligt heller. MFS hade ju nice delivery och självförtroende men hans rader va inget bra tyvärr. vf släpper ni inte istället 2 battles i taget iaf? iaf av dessa "nya".
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Producent
2011-01-08 19:08
haha detta var inte riktigt mfs´s grej, vet vi nu. acke la det inte bra heller, men mycket bättre än mfs. tråkig battle överlag
Fan vad kassa battles, lägg upp alla direkt istället, tråkigt att vänta på skit.
"Maybe i could get mjältbrand" "jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Producent
2011-01-08 19:35
Helt ok. Förstörde mycket att mfs fick noll respons av publiken, kanske inte superbra punches osv men om publiken är dödstyst blir det bara jävligt pinsamt för alla.
Det var första gången jag battlat live någonsin. Och det här formatet var betydligt jobbigare på plats än vad jag anade från början, då det var svårt att hålla koll på texten eftersom man blev betydligt mer nervös än vad man tänkt och därav glömde massa rader och tappade den röda tråd som fanns i texten. Men man måste ju prova och skulle jag göra om det skulle jag förmodligen göra det bättre. Men shit vad alla är neggiga. Ta det för vad det är. Acke var dope och big up till Basementality!
Acke tog det, men hade inte mfs vatt där hade det inte vatt en battle. Fett att folk ställer upp!
http://www.homage.nu/
Hock vilken idiot sitter o väntar på en grej som han ändå inte gillar?
Dizzy89 P21 Det är nice att släppa dem med lite mellanrum. Då har vi något att släppa varje vecka ett bra tag framöver nu, först new blood, sen göteborg, sen ett från oslo, sen kommer februari eventet och därimellan lite andra basementality-tv klipp. Men det kommer säkert tillfälle då vi släpper flera klipp på en gång.. om det är en battle med lite mindre namn som kan komma att förbises i samband med en större grej så kan det finnas anledning att posta dem samtidigt.. som du skrev 2 och 2, men här tycker jag detta funkar bra. Kul att se att det är sånt sug med.. släpper man allt samtidigt som nån annan skrev så dör allt snack på en vecka.
Moderator
2011-01-08 21:05
Tycker den var rätt skön ändå, gillar den här omgången med lite nytt folk. Tråkigt som sagt att mfs fick dåligt stöd av publiken.. Men Acke var fet, mfs stegade upp ju längre det gick tyckte jag. Jag gillare!
time isn't wasted when you're getting wasted .
vilken idiot sitter o väntar på en grej som han ändå inte gillar? haha så jävla klockrent xD
jaja, jag förstår ert sätt att sprida, men i dessa lite mindre kända och lägre kvalite så droppa gärna resterande 2 och 2 :) just a thought. för folk som vill se, kommer se vilket fall som helst :)
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Toastare
2011-01-08 22:02
mfs, ja bigup att du ställde upp..förstår att det inte är lätt!
varför battla då mfs ? verkligen komma efter och försöka förklara ... skyll dig själv att du gjorde bort dig/ställde upp. stå för det du gjorde.. var nog första gången för flera som ställde upp. acke var bra tycker jag. rap rakt av.
Toastare
2011-01-09 01:05
Bra var han ju inte.. men var väl bäst i detta battlet.
Jävligt wack publik. Även om mfs kanske inte var det bästa man sett så var han inte så usel som reaktionerna kunde få en att tro. Rätt låg nivå på Basementality New Blood så långt, om man jämför med O-Zone. Det är bara ett konstaterande, är fortfarande intressant att se och feta props till er som styr upp events och lägger ut klippen.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin". Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
en sak att säga att en publik är partisk, men att klaga på att ingen reagerar är bara konstigt. det är inte ett kollektivt medvetet val. i såfall måste instruktioner ges till publiken, som gamla sitcompubliker som visste när de skulle skratta och applådera.
Gör det bättre själva! Svensk battle i grindtimeformat är ca:6 månader gammalt så vaffan ska ni lipa på. Ställ er framför 150 pers å genomför en acapella-battle så kan vi snacka sen. Tycker det var ett bra battle men jag kände att det var lite dåligt förberett från Pontus sida som jag vet kan komma bättre. Acke va riktigt duktig och matchen mellan stilar var riktigt fet. Ni bägge rappar på ett liknande sätt och jag ser fram emot att se mer av bägge. big ups som fan att ni ställer upp (så folk kan sitta i å gnälla på något)! Jag hade velat slakta folk i liknande format men tyvärr kommer jag aldrig ihåg mina egna texter vilket är synd. Acke: dissar du come clean dissar du mig...FAN! :D hur som...bra battle, sluta hata och gör det bättre själva.
"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."<br> ---Albert Einstein <br>
tl: Av samma anledning som de flesta gör eller borde battla. För att det är kul och för att jag trodde att jag skulle vinna matchen. Ja jag kan ju knappast skylla på någon annan än mig själv. Har jag gjort det eller? Har jag inte stått för vad jag gjorde? S-Oteric: Som sagt är det New Blood. Socials: Det är inte omöjligt att publiken var partisk i det här fallet. Jag säger inte att Acke var bättre, för det var han. Men han hade ju med sig sin posse från sin ort. Sen vill jag även påpeka att det är ganska svårt att förutspå hur det är att battla. Som Blizzak skrev här ovan. Mina verser satt som ett smäck när jag stod i mitt vardagsrum och rappa. Men det är ju lite svårt att simulera en spänd stämning där 150pers står i en ring runt än, det är helt tyst och alla fokuserar på en person och man har en kameralampa rätt i facet. Så man vet ju inte hur man skall reagera Ni som sitter här och lipar. Någon som vill battla mig kommande Basementalitys kanske? Då är det bara att höra av sig.
mfs: Ta inte åt dig, dom flesta som gnäller sätter inte ens sina egna texter framför dataskärmen. Folk förstår inte att det är new blood och förväntar sig att alla ska vara bäst från början. Du var inte bäst, som du själv också säger men det var jävligt fett av dig att ställa upp!Till övriga idioter: Vi behöver sådana här matcher! Vad förväntar ni er? Att alla ska komma in och vara bäst från första början? Nu vet vi ju till senare att mfs kanske inte ska möta o-hund nästa match. Ni fattar ju fan ingenting, jag blir så jävla förbannad! Det är jävligt bra att folk ställer upp, visar olika nivåer så fler vågar. När fler vågar kommer det bli fler matcher, alla utvecklas och det kommer komma fetare battles! Folk gör detta på sin fritid, för att sprida lite roliga saker så tänk för fan efter innan ni sitter och hatar och tror att ni är så jävla duktiga.
Producent
2011-01-09 12:04
Sen vill jag även påpeka att det är ganska svårt att förutspå hur det är att battla. Som Blizzak skrev här ovan. Mina verser satt som ett smäck när jag stod i mitt vardagsrum och rappa. Men det är ju lite svårt att simulera en spänd stämning där 150pers står i en ring runt än, det är helt tyst och alla fokuserar på en person och man har en kameralampa rätt i facet. Så man vet ju inte hur man skall reagera Aa fyfan, hade pissat på mig haha
Tror inte alla fattar riktigt vilken stämning det är på dessa eventsen. Krävs balls för att ställa sig i ringen.
Vi behöver sådana här matcher! Vad förväntar ni er? Att alla ska komma in och vara bäst från första början? Nu vet vi ju till senare att mfs kanske inte ska möta o-hund nästa match. Ni fattar ju fan ingenting, jag blir så jävla förbannad! Det är jävligt bra att folk ställer upp, visar olika nivåer så fler vågar. När fler vågar kommer det bli fler matcher, alla utvecklas och det kommer komma fetare battles! Folk gör detta på sin fritid, för att sprida lite roliga saker så tänk för fan efter innan ni sitter och hatar och tror att ni är så jävla duktiga.
"Visst är det vackert.."
Tack för den positivia responsen och även för den konstruktiva kritiken. All övrig kritik som att det var "allmänt dåligt" håller inte. Det är svårt att battla någon okänd person man aldrig träffat eller inte vet något om. Man får gå på det lilla man har. Det går heller inte att dissa för skitpersonliga interna grejer som ingen annan fattar. Det är klart att det blir lite intetsägande.
http://soundcloud.com/acke1 http://twitter.com/Acke142]http://twitter.com/Acke142
Tyckte båda gjorde bra ifrån sig, och nej ingen av de som skriver o klagar kan bättre. I det fallet ska man sitta framför sin datorskärm o vara tyst och glad för att man får se andra ställa upp i något man kanske aldrig hade vågat själv :D Big up till er båda och hela Basementality
Nytt Mixtape på gång! Elegant Mixtape
Acke var rätt skön ju haha, vill se fler battles med honom. Som folk säger, ta det för vad det är. Basementality new blood tror jag kommer fungera som en jävligt bra "rekrytering" för fler battlare till kommande events. Man märker ju verkligen att för många här inne har alldeles för höga krav på de som ställer upp i battles. Skiten e ju fortfarande under utveckling! Hur ska folk orka ställa upp om dom direkt blir sågade under sin första battle för att dom inte är lika bra som eran favoritbattlare ?
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Som folk säger, ta det för vad det är. Basementality new blood tror jag kommer fungera som en jävligt bra "rekrytering" för fler battlare till kommande events. Det var det som var idén, förstår inte hur folk inte kan förstå det... vad tror dem New Blood betyder?
jo folk verkar inte förstå att det är NEW BLOOD. Men även mentaliteten "gör det bättre själv då?!" är löjlig. Man ska få ha en åsikt utan att behöva göra det själv. Med den inställningen så skulle vi inte ha några recensioner, betyg osv. Man kan tycka att en rapplåt är dålig utan att man rappar själv. Man kan tycka att en film är dålig utan att man själv är regissör.
haha gillar pappersgrejen från mfs, vilken jävla text han hittat tag i xD "kung henry står här bak å svettas" haha //Yde - XD:D
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Jag fattar inte varför denna tråd utvecklats till något slags diktbås, där fattiga bortförklaringar i stil med "alla kan kanske inte battla, scenen är ung och det är ju nybörjare som kickar" haglar? Det är som om det senaste året över huvud taget inte existerat, som om O-Zone inte skett och att battlesscenen i Sverige fortfarande befinner sig i sin linda. Ni måste ju förstå att publiken (både på plats och på nätet) kommer jämföra skiten med standarden som satts av O-Zone och som det ser ut nu är det ren utklassning. Jag är på riktigt orolig att detta på något bakvänt sätt motverkar det fina arbetet skåningarna lagt ner det senaste året. Jag har inget emot att folk får träna och utvecklas i sin takt, men att lägga upp dessa träningspass/battles på nätet när det finns hundra gånger fetare alternativ från O-zone och tusen gånger trevligare klipp från den internationella scenen och sedan bli upprörd över att folk inte diggar ett krystat träningspass från två internetrappare, gillas inte. Ni som arrangörer borde ta ert ansvar här. De individuella rapparna Mfs och Acke gör sin grej (halvtaffligt visserligen) och kan givetvis inte ställas till ansvar för detta, men ni som eventfixare borde verkligen ha någon slags kvalitetskontroll för vilka videos ni lägger upp. Är ni inte oroliga att ert namn dras i smusten och att folk till slut kommer tröttna och välja andra alternativ istället? Jag är enormt orolig över detta och dessutom jävligt nojig över att "Grind Time"-samarbetet kommer bli en katastrof. Hoppas jag har fel, men det ser onekligen inte bra ut det här..
Josh_Dust: Tack! Jag vet att folk som vanligt är häftiga bakom sina datorskärmar. Men ibland får man ju bara lust att säga ifrån eftersom jag förmodligen inte har någon annanstans att kommentera detta. Och som det andra Josh säger. Det finns inga fler forum för battles i Stockholm vad jag vet? Jag skulle gärna ställa upp om det fanns andra grejer att vara med i. Gärna om det fanns en rookie-liga eller vad som helst. Ni som följer Grind Time vet ju att de har amatörligor as well. Inte alla som flippar 30minuters battle ala Dizaster liksom. The_Donut: Jag menade inte att det skulle vara någon skillnad i nervositet för mig jämfört med någon annan. Men det var bland det nervigaste jag gjort. Vet inte om de andra rapparna under kvällen var nervösa och det är kanske ingen som vågar stå för det heller. Men det är ju uppenbart hur många sköna come-backs man skulle kunnat göra om man vara bara varit tillräckligt lugn för att fokusera på motståndarens texter. Svanspelle: Jag tycker självklart att man skall få kunna klaga. Men man ska ju kunna göra det med lite distans. Mfs vs. Acke är inte Rone vs. Cadilack Ron. pundaren: Jag tycker det kan finnas en viss relevans att lägga upp den här typen av klipp om man gör det under rubriken "New Blood" tills det blir ett etablerat namn bredvid det mer etablerade Basementality. Folk i USA skiljer ju på de olika grupperna och blandar inte ihop där. Och uppenbarligen är publiken i Sverige jävligt sugna på att ta del av battles som är på det svenska språket. Jag är jävligt tacksam för att Basementality tar sig an detta och gör samma snygga layout oavsett nivå och jag är ganska säker på att det kommer gagna scenen i det stora hela. Dock tycker jag kanske inte att man skall vänta så länge mellan ronderna. De här är ronder som kan droppas ganska intensivt.
mfs va väckt keff, big up acke, sho till skogås!
Spoiler *sätter på mig öronproppar, kryper under databordet och håller händerna i ansiktet*
- http://www.facebook.com/DaavdOfficial -
Men även mentaliteten "gör det bättre själv då?!" är löjlig. Man ska få ha en åsikt utan att behöva göra det själv. Med den inställningen så skulle vi inte ha några recensioner, betyg osv. Man kan tycka att en rapplåt är dålig utan att man rappar själv. Man kan tycka att en film är dålig utan att man själv är regissör. Så sant. Man kan knappt ge negativ respons utan att vara en hater som inte kan bättre själv.
Till battlen: Jag tycker det var låg nivå. Det var för mycket skrytrader och generella dissar som kan appliceras på vem som helst. Gillar inte heller att rapparna ofta höjer rösten för att få en dålig rad att låta bra. Det enda jag gillade i princip, som jag kommer på nu, var Mfs grej att göra narr av Ackes grupps text. Synd med att publiken var lite partisk. Mfs fick inget jubel i princip ens när han sa något halvbra och Acke fick jubel för halvdåliga rader.
Jag vet att det är New Blood, och jag tycker att det är underhållande att se på det även om det är låg nivå. Men jag ser gärna att deltagarna är bättre förberedda och pålästa. Jag ser hellre en personlig rad jag inte förstår och måste kolla upp än en "du är så okänd att din flickvän undrar vem du är".
Mitt förslag till deltagarna är att göra bättre research. Det räcker oftast med att titta på motståndarens låttitlar för att få lite material. Man kan även få andra att förstå personals genom att referera lite. "I låten blabla snackar du om" följt av en personal. Är man väl påläst kan man dessutom få till fyndiga rebuttles, vilket höjer åtminstone min uppfattning för den som vänder på det. Tror även att nervositeten kan minska väsentligt om man är väl förberedd med en inövad, bra, text.
Critical : Jag uppskattar verkligen att du arrangerar sånt här. Det är folk som du som gör svensk hiphop lite roligare.
Wazaaaa
mfs P25 Jag tycker det kan finnas en viss relevans att lägga upp den här typen av klipp om man gör det under rubriken "New Blood" tills det blir ett etablerat namn bredvid det mer etablerade Basementality. Det är exakt där våra åsikter går isär.. Jag som entustiastisk konsument ser det bara som om jag kastat bort 8 minuter av mitt liv (och dessutom var ett par av dem jävligt jobbiga och skamfyllda att genomlida) och kommer i fortsättningen inte att ta del av klipp som innnehåller ordkombinationen "New Blood". Att du som medverkande artist ser fördelarna med att få feedback från tittare och tid på tuben är givetvis inget konstigt. Tänk bara på att du talar och resonerar utifrån vad som ger dig personliga fördelar och utvecklingmöjligheter och inte vad som gynnar scenen i stort. Du som gammal recensent måste väl se detta, fastän du denna gång, befinner dig på andra sidan åsiktshornet?
"Gör bättre själva!" Sägs det. Jag glömde helt bort att man inte har rätt till en åsikt om man inte "gör bättre själv"...
pundaren: Hehe. Jo jag förstår vad du säger. Och förmodligen är det som du säger att några inte kommer slösa tid och energi på att titta på "New Blood". Men det kanske inte är din mening? Inte så många som pallar ser division 1 fotboll heller. De flesta vill alltid se det bästa och det finns så stort utbud att man inte behöver sitta och titta på halvbra rappare. Vissa kanske får ut någonting av det ändå. Eventuellt personer som har någon personlig connection till battlet osv. Det kan finnas en poäng i att tydligare markera skillnaden mellan New Blood (Vilket kanske inte är bästa valda namnet. Vi är väl ändå i Sverige?) och Basementalitys ordinarie battles. Å andra sidan är alla battlerappare i Sverige ganska "nyblodiga". Jag vet inte om det är så som du säger. Mer dålig musik brukar också generera mer bra.
(Vilket kanske inte är bästa valda namnet. Vi är väl ändå i Sverige?) Då skulle det heta, "Källarmentalitet Strid - Nytt Blod", om vi ändå ska gå in där?
"Visst är det vackert.."
corephase: Basementality är betydligt äldre än battlesektionen. Då Critical arbetar internationellt. Det är ingenting som säger att de engelskspråkiga battlesen inte skulle kunna bli det heller. Så du kan i pricip ta tillbaka det jag skrev här ovan. Men jag tycker nog ändå att det skulle kunna heta "Nytt blod".
Missa nog den här ;) ikonen. Menar att new blood låter coolare än nytt blod även om vi är i Sverige.
"Visst är det vackert.."
eh,helt ok battle för folk som aldrig gjort det förr. jag gillade dock inte när mfs läste ackes lyrics från pappret. lämna rekvisita hemma och ta bars med dig istället.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Jag förstår hela saken helt, det är det enda som gör mig tveksam inför att battla, trots att jag skriver bättre material av majoriteten av de jag sett hitills i både basementality och o-zone så ställer jag mig ytterst tveksam till huruvida man kan hålla sig iskall nog i den pressade situationen. Jag tycker det är skitbra att folk ställer upp och testar, vilket kanske är vad man måste göra för att bli bekväm nog att bli bra. (nu har jag kallat många skitdåliga, men det har att göra med deras innehåll och inte deras framträdande).
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
mfs: du klagade ju på nervositet, det är ju en viktig del av uppträdanden/battles. kändes bara onödigt. men som alla andra säger, ser fram emot att folk utvecklas och att det var första gången för många är bara bra för battlescenen. the more the merrier. kul med olika stilar.
Toastare
2011-01-09 22:51
Critical, kan du inte bara lägga ut alla battles.. det är kul att kunna jämföra emellan. Speciellt nu när det är nytt blod.. Håller också med om att det är kul att se folk utvecklas och förhoppningsvis kör de igen och har då med sig lite erfarenheter sen tidigare omgång.
"Inte så många som pallar se division 1 fotboll heller." Jorå! : ) Om man är inbiten, och av den anledningen kollar jag på den här "ligan" också!
Det här var inte så jättebra men vafan, nästa gång har ni säkert bättre skills!
Ålltzen, Växjö, Bremen.
Moderator
2011-01-10 09:12
visst fan den här va väl kanske inte så jätte bra, men som sagt, tyckte det va helt okej för att vara första gången. Skäms nästan lite att man första satt o tänkte "vafan, bättre än sådär kan jag lätt skriva". Men vet inte ens om jag skulle kommit ihåg 4 rader när jag väl stod där :P
//TW
Olzen: Det är det jag menar. Är man en riktig sucker så ser man dessa ändå. Men ju bättre något battle är eller ju mer känd personen är ju mer tittar på det. Ser man äldre svenska battles från 2005 som ligger uppe så ligger ju nivån ändå betydligt lägre än detta skulle jag säga, men har ändå sjukt många views.