Varför hatar just du 50 Cent?
Tjena moss! Har suttit och läst forumet nu ett tag och har kommit fram till en sak, 50 Cent är Hiphopens mest hatade man. Som ni alla vet kom han in i gamet i slutet av 2001 och ibörjan av 2002 med mixtapes som revolutionerade hela marknadsföringsprocessen. 99% av alla rappare idag använder idag mixtapes på samma sätt som 50 Cent gjorde då, genom att släppa exklusiva låtar direkt till konsumenterna. Se bara på Lil Wayne som har släptp sina Dedication mixtapes på samma sätt som 50 Cent gjorde för 6-7 år sen. Klart där fanns mixtapes innan 50 Cent släppte sitt första mixtape, tänker mest på Screw, Flex och Clue som alla släppte välkända och klassiska mixtapes. Vad jag har märkt nu dom senaste 2 år har det mer och mer växt fram att 50 Cent har förstört hiphopen. Att han på något sätt har gjort den till något som den egentligen inte är. Hans fokusering på att sälja mycket verkar störa väldigt många artister men även hiphopfans. Tänkte mest på en rad han drog till i låten Piggy Bank där han säger "Banks shit sells, Buck shits sell, Game shit sells/ man im rich as hell" . Denna raden har jag hört som argument ett flertal gånger då denna diskussionen dras igång. Eller hatar ni honom för att han inte har multikomplexa rimscheman eller superintelligenta lyrics? Detta är ju knappast något 50 Cent någonsin varit känd för, det 50 Cent slog igenom för var hans ärliga skildring utav hur hans uppväxt var. Vad jag har förståt har alla mer eller mindre en gång i tiden gillat 50 Cent. Jag är ett fan av honom fortfarande även om Curtis kunde ha haft lite andra spår än vad den hade. The Massacre är för mig ett av 2005s bästa album med härliga låtar som Ryder Music, Get In my Car, Im Supposed to Die Tonite, A Baltimore Love Thing (ett spår för dom som gillar lite metaforer osv), Gunz Come Out, Ski Mask Way, In My Hood och I Dont Need Em (detta beat från Buckwild var sinnes f.ö.!) Kanske svårt att skildra allt nu utan vill mest skapa en diskussion kring det hela. Vad är din åsikt? Älskar du att hata 50 Cent? Eller du kanske t.o.m. fortfarande är ett fan? M.V.H King T
Its like a jungle sometime it makes me wonder how I keep from going under - klassisker!
känns väl dumt att hata någon för att man inte gillar dens musik, men visst fan håller jag med om att han va bättre förr. Innan rikedomarna kom till. Fuck You och What's poppin niggaz är exempel på bra låtar, som han borde efterlikna mera i dagens läge
jag hatar inte 50 cent men jag gillar inte honom för att han inte är som immortal technique.
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
50 cent är inte lika mkt i rampljuset längre, skulle säga att lil wayne är den mest hatade nu men samtidigt den mest älskade. samma sak hände med 50 cent, han blev sjukt stor snabbt och var på allas läppar. gillade personligen guess whos back bäst o sen har jag inte riktgt lyssnat på honom dels för han gör musik som inte tilltalar mig längre och i min åsikt har han blivit mkt mkt sämre med tiden. han inritiar sig mer på affärer än musik o även om jag respekterar det han gjort är jag mer intresserad av musikens kvalitet.
Tycker bara han utnyttjat spelreglerna fel.. Han startar helt onödiga beefs med varenda rappare som e levande för att få uppmärksamhet och sälja mer. Och gjort så The hip hop game blivit om vem som e rikast mer än vem som har mest skills.. Tycker det e synd att det blivit så. Det e ju inte bara 50´s fel men han e ju en del utav problemet
Säg Whalla!?
Tack för att välskrivna svar! 50 Cent har glidit ifrån lite ifrån rampljuset, det kan jag verkligen hålla med om. Men tror att han kan glida in väldigt snabbt igen. Speciellt nu när Eminem och Dr. Dre ska släppa sina album de med! Jag tycker han fullständigt dominerat mixtapescenen året 2008. Med mixtapsen han släppte ibörjan av året gjorde han en full knockout på alla artister dom första sex månaderna. Return of the Body Snatcher får fortfarande rotering i cd spelaren (köpte faktiskt skivan på skivlagret) och Elephant in The Sand har några riktiga tunga spår den med. Synd bara att när dom väl släppte T.O.S senare lät det som en tredje mixtape platta och inte som ett fullfjädrat album som jag hade hoppats på.
Its like a jungle sometime it makes me wonder how I keep from going under - klassisker!
men jämför du 50 nu och på gues whos back som märker du en klar skillnad, inte samma hunger, inte samma delivery, sämre kvalitet på musiken etc etc. han har bivit sämre med tiden eftersom han inte verkar ha fokuserat på musiken. men han är ju en slipad affärsman uppenbarligen och det respekterar jag och tycker är coolt men hans musik bryr jag mig inte om längre. men han kommer få mkt exponering när aftermath släpper lös de tre plattorna. ska bli intressant även om dre's o em's plattor är de jag kommer kolla in först o främst.
sen ska väl tilläggas att den som är störst i regel kommer bli mest baktalad, avundsjuka etc är rätt utbrett.
Kan inte riktigt påstå att jag hatar snubben även om jag ogillar de han gör och står för. Verkar som att många som backar honom blir huggna i ryggen när det väl kommer till kritan. Vilket i mina ögon är helt sjukt då jag anser att allt handlar om tjänster och gentjänster. Alltså har jag svårt att förstå denna människas handlingar och intentioner. Självklart rappar han för pengar, det gör alla som har valt den professionella vägen av rap. Men det är inte det som är problemet. Utan till vilket pris han gör det. Detta påverkar dock bara hur jag uppfattar 50 som person. Även om det är från en väldigt avlägsen synvinkel. Men oavsett, så har denna avsmak för honom som person gjort att hans musik inte känns så relevant och lockande för mig. Dock så har han ju fått väldigt många fans därute. Så nånstans förtjänar han väl all sin fame. Även om han kanske inte förtjänar sin street cred till samma grad längre. Men sen så är ju musik bara underhållning när man väl bryter ner det i dess beståndsdelar. För vissa är musik en lärobok för andra ett gott skratt och för vissa en tröstande röst eller något att relatera till. För mig så är musik i form av rap, ett utbyte av erfarenheter. Och då blir det ganska så värdelöst att lyssna på någon som inte låter trovärdig. Summan av kardemumman är att jag tycker det är synd att snubbar som domination osv (som ger vädldigt bra skildringar av verkligheten)hamnar i skymundan för en girig fuling till 50 Cent som mestadels medverkar i tecknade videos som om han vore död redan.
http://www.myspace.com/bizzlebeats
Hatar 50 Cent gör jag inte men tycker inte han har släppt något särskilt bra sedan Get Rich Or Die Tryin' och tycker han har kört alldeles för mycket diss-låtar och sån skit, det var väl kul i början med hela Ja-Rule o Murder Inc men efter det så blev det för mycket. Men han är ju en jävligt duktig affärsman. Men nån jag hatar är verkligen Lil Wayne, en riktig pop fjant & tycker han gör riktigt dålig musik.
jag hatar inte 50 cent men jag gillar inte honom för att han inte är som immortal technique. var ganska bra sagt... 50 cent droppade bra låtar förr, sedan började han göra skit.. nu låter han bara som en efterbliven neger, no offence till alla älskare :) Självklart har han gjort någon bra låt nu och då, när han kör med andra brukar de ofta vara tunga och bra.. Encore med eminem & dre är fet osv...
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Hatar inte 50 Cent han hade ju grymma saker förut men sen så blev det mer bara skryta om att man har pengar och hur rik man är efter Get rich or die trying så har han inte blivit bättre bara sämre hoppas på han i Eminems nya album där DJ premier och Dre proddar så blire säkert fet, 50 Cent kunde hoppas han kan igen göra grymma saker, Håller med Rockz Lil wayne är en hip popare
Det finns 2 grupper av människor en som går före och presterar och en som kommer efter och kritiserar.
Jag hatar inte 50 cent. Men jag tycker inte om hans musik och tycker inte han är en bra rappare. Jag tror det folk hatar är att under tiden 50 var som störst så såg alla utanför hip-hop kretsar på 50 cent och trodde att det var allt hip-hop stod för vilket inte är sant. En person som ger omvärlden en felaktig bild av vad en kultur står för har lätt för att bli hatad
Jag vet att det är många som inte gillar 50cent bara för att andra inte gillar honom, jag vet att många tycker att han suger när dom bara hört "In da club" eller "Candy shop", men sådana låtar har många artister som inte är hatade också gjort. Själv spelade jag 50cent hela tiden för ganska många år sedan, då främst hans första album "Power of the dollar" & "Get rich or die tryin". Tror inte många som hatar honom har hört dom låtarna.. Jag förstår varför folk kanske inte tycker om honom nu efter "Curtis" osv. Men å andra sidan försöker tillomed Common bli mer kommersiell nu för tiden :/ Kan fortfarande digga någon låt från "Get Rich Or Die Tryin" eller "Power Of The Dollar"..
han är sämst money money sen slutar låten sen dissar han alla kanye , diddy , lil wayne men varför Ti sen snackar han bara skit och pratar om hur mycket hans skivor säljer och mycket han tjänar FUCK 50 n G-UNIT
Ch1ll P17: Alla här har hört mer än "In da club" & "Candy shop" och dom flesta här har hört alla tidiga mixtapes, Power Of The Dollar & Get Rich Or Die Tryin' vad tror du egentligen ? Det är ju trots allt ett Hip-Hop forum.
varför skulle man tycka om honom?
Rockz P26 jag tog just dem som exempel. det jag menar är att många bara verkar ha hört det kommersiella.. sen tvivlar jag starkt på att nästan alla hört hans tidiga mixtapes & power of the dollar bara för att detta är ett hiphop-forum.. står fortfarande för vad jag skrev, speciellt det om att många rycks med och därför hatar.
Rent allmänt så kanske folk inte hört så mycket mer än singlarna av 50 Cent, men jag tror nog dom flesta här har hört hans tidiga mixtapes och Power Of The Dollar som släpptes innan Get Rich... eller ?
50 cent och g-unit är 2000-talets Master P och No limit. Överexponering och musik av låg kvalitet blev 50s fall. Jag tror inte att han har en möjlighet att komma tillbaka till toppen. Han har visat gång på gång att han är en osympatisk och ignorant människa, att ogilla honom är berättigat. Alla gillar en kaxig underdog (50 i början av karriären), men ingen gillar när någon på toppen beter sig kaxigt och arrogant. 50 cents tendens att starta en massa beffs bara för att få uppmärksamhet har lett till att han förlorat ännu mer respekt. Jag gillade den gamla 50, mest för att jag hatade Ja-rule, men ändå...
Allt hans tidigare material mellan 2001-2003 kan mycket väl bedömmas som klassiskt material. Saker man SKA ha hört. Vad folk har glömt eller har valt att bortse är att alla 50 cents mixtapes, både G-Unit Radio 22: Hiphop is Dead, G-Unit Radio 25: Sabrinas Mixtape, Return of the body snatchers samt Elephant in the sand är alla väldigt bra mixtapes. Detta är material mellan 2006-2008 och dessa håller mycket hög kvalité. Och ser man tillbaka till vad som hände 2004-2005 är det då hans valde att utöka G-Unit Records. Jag vet inte riktigt, lätt förvirrande! Tror ni att 50 Cent hade bedömt i ett annat ljus om han inte hade tjänat alla dessa miljonerna? Om han hade blivit bedömd som en rappare istället för en affärsman?
jo, det hade han blivit, folk hade tyckt om honom om han bara fortsatt i den stilen istället för att visa upp en anabolakropp som sjunger refränger som i'll take you to the candy shop. han blev en wannabe pimp istället för en grym rappare.
Jag gillade honom när Get rich or die tryin' kom men sen växte jag upp och insåg att han var keff :)
Crocodile Dundee for president!
Get rich or die trying var bra, resten han släppt är mediokert skit dock.
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
haha vad roligt det är att läsa den här tråden medans man tänker på fifty, hans $miljoner på kontot och hur jävla mycket han inte bryr sig i vad fan ett gäng backpacker nördar på ett svenskt forum tycker om honom
Unfuckwithable P22 du har rätt men han är en hora som snitchar och pratar om pengar och hur mycket han säljer och sen dissar han Ti och Kaney west FUCK 50 han snodde Ja rules stil han kalllade ja rule för pop artist och sen kom Candyshop HAHA
syftet är ju inte att disskutera vad han tycker om forumets åsikter.
störar mig på att han han är utvecklingsstörd, har ett apatiskt leende och är helt humorbefriad,står och flexar sin bolapumpade bröstkorg och gör keff musik. hatar han mest pga att han är utvecklingsstörd och låter verkligen riktigt riktigt efterbliven
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
...OCH är fel jävla kille att ha så mycket pengar, förblindar legendarer som mobb deep och M.O.P., gör tvspel där han målar ut sig själv som värsta actionhjälten som räddar usa från iraq, gjort en ruskigt keff film där han målar ut sig som världens G ala scarface..men hatar han mest pga att han är utvecklingsstörd
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Unfuckwithable P22 du har rätt men han är en hora som snitchar och pratar om pengar och hur mycket han säljer och sen dissar han Ti och Kaney west FUCK 50 han snodde Ja rules stil han kalllade ja rule för pop artist och sen kom Candyshop HAHA Att han ska ha snitchat är ett argument jag har hört förr att 50 Cent har gjort. Men jag har aldrig hört eller sett några konkreta belägg att så verkligen är fallet. BBKing du verkar rätt insatt i hatet om 50 Cent, kan du berätta lite mer om hur det gick till? Med tanke på att du dissar 50 Cent för att snitcha sen säger att 50 Cent är en hora som dissar T.I gör mig lite förvirrad. Är det någon som är en snitch så är det väl egentligen T.I? Att candyshop är pop kan jag verkligen hålla med. Men det är väl egentligen allt som går på MTV?
hans musik är för enkel, allt låter likadant han är mest en produkt han skriver inte eller gör något jag kan relatera till.. längre i alla fall.. jag älskar verkligen stunt 101, my buddy, och lifes on the line men de är väl allt.. dom som säger att han kommer ta över kingdom of hiphop, ni har fel åtminstone hoppas jag så.. allt han är just nu är kung av kommersiell våldtagen hiphop och anabola
enda vägen till seger är att överleva när andra dör
jag pumpade dock get rich or die tryin' i mina högtalare som liten, han var bättre förr. 50 är överdriven och gör för mycket utöver musiken, hans spel är värdelösa etc. jag tycker 50 är en clown som inte hör hemma "in da game"
Holla!
och är helt humorbefriad det där känns taget ur luften, enligt mig har karln helt klart humor. iallaf i några av dom klipp jag sett runt på diverse internetsidor..
Watch out for 09! 50 är grym. Använder sig av ett smart sätt att marknadsföra sina låtar.
T.ex. nu, låten get up. Spelas hela tiden i hans nya tv serie. Har också hört att ett antal fighters använder den som entrance låt osv. 50s shit säljer, 09 är aftermaths år!
Ni måste lära er en sak.. Rappare kör sin grej tills dom blir riktgit stora.. När dom blir stora så vill dom ha mer cash! För att få mer cash börjar dom göra musik för " Alla andra " än dom som lyssnar på hiphop.. Då tycker ju vi gamla rävar att musik blir så jävla dålig och mainstream medans dom som annars inte diggar hiphop så mycket börjar gilla dom.. Och dom "riktiga hiphoprna " är minoritet... Så ser jag det...Kan ju va ute o cykla... But i dout it!
Highfive anyone, anyone?
niito är du 19? =D
http://www.myspace.com/choysmusic
Jag håller faktiskt med niito, ju mer pengar det är involverat desto mindre gör folk musiken för att göra hiphoparna nöjda och ja hiphoparna är i minoritet men jag säger inte att man är mindre hiphop för att du diggar 2pac och 50cent istället för jedi mind tricks och cypress hill liksom se på fronda t.ex han började underground, blev riktigt jävla tight hans texter brukade vara öronorgasm i dagsläget klarar iallafall inte jag av att lyssna på honom tyvärr säger inte att han blivit sämre, jag gillar bara inte hans nya stil jag tror inte någon blir sämre med tiden, jag tror stilen utvecklas och det är inte alla som gillar den! :)
Sötnosarna Represent! "Klart att hiphopen dör ut när alla sitter och hatar" - Fronda
korkat sludder. fast å andra sidan har man itne hört av honom på länge så det känns inte så hatigt längre. hans skivkonvolut sammanfattar mina känslor för honom ganska bra hehe
http://soundcloud.com/elbjornbjorn
Producent
2008-12-12 15:43
Min enda åsikt är att han har sina ljusa stunder, sina keffa stunder. Han kan göra hits, han kan mörda refränger, punkt slut. He got rich and stopped trying...
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
Choys Haha ja, vadåra :) Spades Håller me dig totalt :=)
Highfive anyone, anyone?
Xtremesia P16 Watch out for 09! 50 är grym. Använder sig av ett smart sätt att marknadsföra sina låtar. T.ex. nu, låten get up. Spelas hela tiden i hans nya tv serie. Har också hört att ett antal fighters använder den som entrance låt osv. 50s shit säljer, 09 är aftermaths år! att de pumpar ut deg på marknadsföring säger ju ingenting om att 50 cent gör bra musik längre. samma sak med många andra storbolag som lägger väldigt mkt krut på marknadsföring o mindre tid på själva musiken. 50 cent med flera har kanske inte talangen eller mångsidigheten att göra varierande musik och då tröttnar många i längden. vad kan han säga som han inte redan har sagt? finns många andra artister som kan leverera både klubbdängor, battlelåtar, penga/brud låtar och även djupa låtar. men 50 har känts oinspirerad sen efter get rich or die tryin. Niito P19 Ni måste lära er en sak.. Rappare kör sin grej tills dom blir riktgit stora.. När dom blir stora så vill dom ha mer cash! För att få mer cash börjar dom göra musik för " Alla andra " än dom som lyssnar på hiphop.. Då tycker ju vi gamla rävar att musik blir så jävla dålig och mainstream medans dom som annars inte diggar hiphop så mycket börjar gilla dom.. Och dom "riktiga hiphoprna " är minoritet... det handlar mkt om talangen, motivationen, inspirationen etc. kolla på jay z, en av de största inom hiphop. även om man kan tycka att han gjorde bättre musik tidigare så har han ändå lyckats leverera bra album efter album. så det är möjligt. har inget emot mainstream musik, men precis som underground scenen finns det bra och dålig även där. sen trenden i dagsläget kanske gör att majoriteten känns kassa enligt de hiphop preferenser jag växte upp med.
niito nädå inget speciellt, räva på!
http://www.myspace.com/choysmusic
Yes men i 50s fall får han ju en halvdan låt att bli mördad på radio och tv. Vilket såklart är lönsamt. Men jag tror på 09, tror 50 har mycket mer att ge.
hatet mot lil wayne och soulja boy känns mer aktuellt i dagsläget...haha särskilt wayne har ju antagit sjuka proportioner inom hatarvärlden. kollar man bland kommentarerna på valfri hiphopvideo på youtube, oavsett om wayne är inblandad eller inte, så finns det i stort sett alltid kommentarer om hur jävla kass han är! man får ta hatstormen för vad det är...till större delen består det ju bara av en massa internetmongon (som i fallet med youtubekommentarerna). mina empiriska studier visar att det finns ett tydligt samband mellan att vara en gnällig jävel som pratar om "äkta hiphop" och att vara en gnällig jävel som inte köper skivor. som artist har man knappast något vettigt utbyte av att anpassa sig efter vad en snål minoritet tycker...annat än om man tycker att det är kul att få props på sin myspace eller se 20 "äkta skallar" som står längst bak och headnoddar på ens spelning istället för 2000 skrikande fans som röjjer!
Han gör ju inte särskilt bra musik för den delen.
Demento grattis! du har listat ut och kartlagt hur tusentals människor tänker. Givetvis är det så att dom hatar och har inga vettiga anledningar till att tycka dåligt om musiken. Det störiga är inte att det finns folk som hatar, utan att det finns såna som du som drar alla "naysayers" över samma kant och kallar dom för hatare, tröttsamt.. minst sagt. Jag skulle backat dig om ex Lil Wayne hade varit missförstådd, men cmon det hade varit lika löjligt som den här tråden. Aktuellt eller inte, man e dum om man inte inser att > Nelly, Paul Wall, Lil Wayne, 50, T.I, Kanye, Chamillioniare, Diddy osv är, med jämna mellanrum, överhypade. Att någon påpekar det gör ingen till hatare, därav kan du räkna bort minst 75% av dom du beskyller :o)
Producent
2008-12-12 20:20
Jag hatar aldrig, det är bara bortkastad tid. Jag gillade de låtarna han gav ut i och med "Guess Who's Back" och "Power Of The Dollar". Riktigt grymma texter skrev han. Efter det har jag inte hört så mycket bra låtar ifrån han, jag gillade lite 21 questions och Ski Mask way, I Get Money var lite rolig. Men som just den låten och andra så väljer han ofta för elektronisk musik för min smak.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
En av dom få låtar med 50 jag verkligen gillar.. but then again, inte för att den är skitbra utan för att den var tajmad.
Eylem P24 "till större delen" och "alla som ogillar någon artist överhuvudtaget inklusive Eylem P24" är inte samma sak.
Eylem hehe, ja den är lite småskön faktiskt.. Några av dom låtar jag skulle säga är bra med 50: 21 questions Many Men How To Rob Power Of The Dollar When It Rains It Pours Getto Qu'ran Hustlers Ambition Good Die Young Your Life's On The Line My Buddy (ft. G-unit) Låtar som bevisar att han kan skriva bra om han bara vill, synd att han gått och blivit sellout som så många andra..
Ch1ll: Jo dom flesta låtarna UTAN 21 questions är bra låtar, men som sagt dom flesta tyckte ju han var bra/ok fram till "Get Rick Or Die Tryin'".