I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Afasi's punchlines?

Vår Hiphop - Emceeing

2008-10-03 20:16

Afasi's punchlines?

Är det bara jag som har observerat att Afasi sällan skriver punchlines?

Han är ju bra ändå, så varför är det sånt snack på whoa om att man måste ha roliga punches med i sina texter?

2008-10-03 20:24
Beroende av vilken typ av rap som görs så platsar det med punchlines och med tanke på att den stora hysterin i Lyricism är just punchlinerap så ;)

Om du lyssnar på Afasis gamla grejer så är det knappt en rad utan en punch :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-10-04 23:10
sant som Mabande sade, men kan du(Mabande) eller någon annan för den delen förklara vilken typ av rap Afasi kör nu? Hur definierar man den och varför just den definitionen? Jag är själv inte så insatt i hiphop och dess olika subgenrer och stilar så jag är bara tacksam för lite ny lärdom! :)
http:www.soundcloud.com/2childish2
http://www.youtube.com/2childish2
Producent

2008-10-05 02:12
Jag citerar Afasi från "The voice"

Speedrap

2008-10-05 02:26
Han har så sjukt många punch´s hela tiden! Lyssna efter bara..
www.myspace.com/OpHen | www.myspace.com/OpHen | www.myspace.com/OpHen | www.myspace.com/OpHen

2008-10-05 09:00
Synd att det blir mer och mer pop :(

Bara jag som tycker han har/hade rätt ironiska rader i dom gammla låtarna?

Producent

2008-10-05 15:20
Haha, det är ju just vad vi skrivit :D att han hade punchlines i sina äldre texter.

2008-10-09 03:04
så vad är då speedrap?
e de den snabba storytelling rappen över popiga beats med poppiga reffränger, faslk sång å repetativa melodier?

//yde - af-afa-fa-fa-fa-fa-fa-fasi är inne medan ni är utan för som när blinda kastar pil
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2008-10-09 09:58
"Nålen i stacken har satts i den fetaste venen i armen" Från fläcken, feting.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2008-10-09 17:47
Bra fråga Bjäär P19...
http:www.soundcloud.com/2childish2
http://www.youtube.com/2childish2
Rappare

2008-10-12 21:07
Motorisk Afasi & Spakur - Snus porr och brännvin

Varenda rad från Tejpet är i stortsett bara punchlines
JONIS REST IN POWER

2008-11-04 15:40
verkligen...lyssna igen..gör om och gör rätt..

hans texter är baserade på punchlines
vi är överallt!

2008-11-04 15:54
Bjäär P19 : Jag Tror Herbert helt enkelt citera speedrap som t ex Snabbflowande soft rapp på melodiska beats, precis som du sa! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2008-11-04 21:37
Själv skulle jag påstå att tråden ligger i fel forum.

Men för att hålla sig till ämnet så tycker jag, liksom alla äkta snubbar, att Afasi blir sämre med åren. Men det känns som att det är den röda tråden inom den svenska hiphopen idag; rök mer, skriv sämre, bli pop.

Tacka vet jag Ågren som fortfarande kickar tungt.

2008-11-04 22:30
jag har för mig att uttrycket "speedrap" uppfanns av ett par okunniga radiopratare/tv-hosts på Ztv i en intervju med afasi...

Rappare

2008-11-04 23:06
Ch1ll

Du har så rätt, så rätt. Fast det var i typ Vakna med the Voice, eller något. Eller missuppfattade jag dig nu?
Men sen så nämnde väl Konstigt speedrap på ett lite skämtsamt vis. Har jag fel?

2008-11-05 11:43
Scrotum du har helt rätt, dom sa det på skojj, och Filthy sa precis efter, att det lät sjuukt "töntigt" eller vad han sa.
B

2008-11-05 11:50
"som bara vips dyker upp som en tillbakaspolad simhoppsbrud"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-05 12:29
scrotum

Jag får bilden av att Ågren röker mer än Afasi, så jag vet ju inte... Ågren är inte pop.

Som folket sagt, Afasi sysslade med fler punchlines förut.
Rappare

2008-11-05 21:35
Anenkefali

Jag var inte seriös med att Ågren fortfarande kickar tungt. Ni får gärna tycka att han är grym i nuläget, men eftersom jag använde ordet fortfarande så antog jag att ni förstod att jag inte var seriös med tanke på att han har förändrats en del med åren.

Jag håller inte koll på Afasis rökvanor, så jag vet inte hur det påverkar musiken.

Ågren har blivit popigare iaf.

2008-11-05 22:10
scrotum

Jämför Afasi med Ågren. De var på lite liknande musiknivå (säger inte teknikmässigt, utan samma typ av musik) ett tag (1 mobbad & 1 smutsig). Om du sen spolar fram till nutid så är ju Afasi någon techno-pop-hiphop-sörja, ungefär. Ågren är kvar i hiphop på ett helt annat sätt. Sen har väl båda blivit "popigare", men Ågren är ändå mer kvar än Afasi i hiphopen.
Rappare

2008-11-05 22:15
Anenkefali

Jag håller med dig till fullo. Men jag tycker väl att han har blivit popigare för att han inte gör min typ av hiphop längre, antar jag.
Jag föredrar faktiskt nutida Afasi än nutida Ågren...fast jag vill helst inte lyssna på någon av dem.

2008-11-05 22:21
scrotum

Jag föredrar nutida Ågren, och lyssnar även på nutida Ågren. Absolut så att han ändrat stil (utvecklats/blivit popigare), men det passar mig på något vis. Kan inte säga att det är bättre än förut, men det är ändå bra. Nutida Afasi står jag ut med, men tröttnar fort.
Producent

2008-11-06 02:30
scrotum P18
du hajade rätt :)

2008-11-06 14:23
scrotum
nej du missförstod mig inte, det var "vakna med the voice" jag tänkte på..

2008-11-09 13:07
För att klara upp det som sas i The Voice (har inte läst hela tråden, men det verkar inte som om det gjorts ännu) Så var det den där fula jäveln, Jakob eller vad han heter som sa just "Speed-rap" när det diskuterades just vad Afasi's musikstil kallades. Detta tyckte han var skitfult och corny, så att citera Afasi med "Speed rap" är ju tekniskt sätt rätt eftersom han nämnde ordet, men han vill ju absolut inte kalla det för det. Detta skedde i Vakna med the Voice på kanal 5..
Rappare

2008-11-09 16:34
F

Det är ett skämt, vilket de flesta i tråden antagligen (läs förhoppningsvis) förstår.

2008-11-09 17:29
Okay, soft, då vet alla!

2008-11-17 21:20
Om du lyssnar på Afasis gamla grejer så är det knappt en rad utan en punch :)
Mabande, du som hängt här såpass länge borde veta skillnaden mellan en "punchline" och en liknelse.. En punchline är en rad som sticker ut i texten, fetaste raden i texten, en rad som "slår". om alla rader i en låt skulle vara "punches" skulle ju ingen av dom sticka ut, eller hur?
En Punchline behöver inte ens vara en liknelse, utan bara en rad som är så fett formulerad att alla bara "ooH". det är en punchline.

och såvitt jag vet kör väl afasi fortfarande med en del liknelser? fast kanske inte på samma nivå som förr.

fred

Rappare

2008-11-17 22:03
En Punchline behöver inte ens vara en liknelse, utan bara en rad som är så fett formulerad att alla bara "ooH". det är en punchline.

Jag vet att det du säger stämmer, men jag tänker faktiskt fortsätta att säga "punchline" om en liknelse. Mest med tanke på att alla mina vänner säger det och jag orkar inte diskutera, så jag flyter hellre med för att undvika missförstånd.

2008-12-12 20:11
oj nu blev allt rörigt ja läst, som någon sa tror ja, om man kollar på "Bomfalleralla" hur sjuka är inte dom ett tex, "Jag störtar ner för gatan på en Pamplona-tjur
På väg mot en Pandora-brud med klitta som en anabolakuk"

och ett annat som en före sa "Skulle väl åka dit som en inbrottstjuv som bara vipps dyker upp
Som en tillbakaspolad simhopps brud

enligt mig helt galna, och hela skiten är det :)

sen så kan ja hålla med om att han enligt mina ögon har blivit sämre och då menar ja inte teknik messigt. Jag menar att han kör mer pop nu som de sägs här.

Ågren däremot är en riktigt stor förebild, med sina feta texter på ett jäkligt annorlunda(?) gryma flow, en rad som jag älskar är verkligen "så sitter ni och tjurar får vi väl hämta mattadoren"

Allt från mig, Frid fullt ut! <3
Jag är torevi även Miztah T//
Jag rockar lika hårt som en gibson flyin V//

2009-01-19 16:56
Afasi är sjukt skicklig i sin lyrik,fortfarande.
Fortfarande punchlines, men inte punchlines om t-spritflaskor och hajfenor.
Han va kid på den tiden då det va fett med sånt, han har utvecklat sig enormt dessa år emellan, och lagom till mognad så kommer väl också mognad i texterna på ett annat sätt också kan jag tänka mig.
han kör fortfarande punchlines o shit fast om andra saker.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2009-01-31 12:15
Jag tycker att det är mycket mer intressant att diskutera vad han skriver nu. Jag menar pop eller inte pop, men han ger ju sig verkligen in i politiska diskussioner för en gångs skull.

Ta jobb t ex som innehåller en av de bäst skrivna raderna på plattan, kanske under 2008:

I landet med dom största varmaste öppnade famnar
Röstar man fram att endast vissa ska bli kramade mjukt

Det finns platser på vägen där vissa av löftena stannar
Och det gör att man får forsätta va arbetslös eller slava som djur

Det är ganska intressant att låtar med starka budskap blir stora, men dom som står och hoppar och dansar till beat och refräng egentligen är dom som borde ta åt sig, jag tänker främst på "Alla vill till himmelen" med Timbuken. Undra hur fan det känns att, kicka det live när man ser vilka som bouncar till musiken.

Men Afasi har alltid skrivit ruskigt bra, det handlar nog bara om evolution ;)
Vik din egen krona, bli din egen kung
www.aforism.net

2009-02-09 06:51
Att säga att Afasi sålt sig eller blivit dåligare är ju bara skitsnack. Han har utvecklast OTROLIGT mycket sen snus, porr och brännvin tiden. Han säger väl till och med i nån nysläppt låt att om han skulle rappa som på s,p, bv tiden vore efterblivet. Han utvecklas och det är nice. Han är fortfarande SVERIGE I SÄRKLASS bästa textförfattare. Finns ingen som kan rimma så avancerat och samtidigt hålla topicen perfekt. All respekt för honom. Skulle till och med sträcka mig till att säga att han är VÄRLDENS bästa rappare och jag lyssnar knappt på svensk rap. Han är tung helt klart. Tyngst. Geni.