I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2013-11-03 12:49
Jag var lite inne på det Dr. Octagon uttrycker... Varför ska saker man skrivit ligga uppe publikt för allmän beskådan? Och... Hur länge då?

Isf vill jag få möjligheten radera allt jag skrivit... Inte för att jag egentligen har skrivit något jag ångrar eller bryr mig särskilt mycket om, det känns snarast som en principsak... Man bör kunna få möjlighet kommentera det som man skrivit i ett publikt forum, annars bör det inte kunna läsas av andra.

2013-11-03 15:05
Håller med Dopeness varit rätt trevligt senaste åren, trots att jag hellre hade sett musik tjaffs än marijuana -tjaffs.

Och ja det har varit massa hat och hård stämning/otrevligheter tidigare tyvärr verkar många ha det som bestående minne av sajten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-03 16:23
asså, tjaffsa inte om att inte vilja tjaffsa om gräs!!!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-04 02:01
Har varit väldigt oaktiv här senaste åren, men väldigt tråkigt att höra. Detta får då bli mitt absolut sista inlägg på whoa!

Vila i Frid whoa
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2013-11-04 10:07
Eller hur. Förutom det faktum att det hänger ett gäng brudar här som njuter att göra livet surt för mig eftersom dom egentligen inte vet hur man argumenterar och tar ut sin osäkerhet genom att se ner på mig och andra, så har stämningen faktiskt varit skön. Snubbarna på whoa är överlag väldigt fina och vettiga lirare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-04 11:15
Riktigt tråkigt :(

2013-11-04 15:19
Åh!HhhaHH!
Bajskorv <3
Don't!
Rappare

2013-11-04 20:34
Alla publika delar kommer ligga kvar. I syftet att det finns ett kulturhistoriskt värde i siten och att det finns mycket relevant kunskap i trådarna om svensk hiphop. I reasearch-syfte.

Men om forumen ändå ska ligga uppe, varför stänga ner?
Officially not impressed.

2013-11-04 21:08
Vet inte om det har skrivits innan men kan inte "eliten" på whoa göra en avskedslåt? Fett sorgligt ju :(

2013-11-04 21:51
Priyan skrev:
Btw... Om någon av er gamla rävar (Yo, Mabande, Oracle, Caliber mfl!) känner att ni vill ha fortsatt kontakt med mig så skicka ett PM så hörs vi på Facebook eller liknande framöver....

For sure! http://www.facebook.com/KenanP. Syns!
Hitta Svenska HipHopTexter på: http://www.hiphoptexter.com

2013-11-06 12:04
“I hope no one who reads this book has been quite as miserable as Susan and Lucy were that night; but if you have been - if you've been up all night and cried till you have no more tears left in you - you will know that there comes in the end a sort of quietness. You feel as if nothing is ever going to happen again.”
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Producent

2013-11-06 16:10
Fy fan vad jag irriterar mig på att det bara går att söka fram till 2004 i textskrivarforumen, saknar fan flera hundratals texter från 2001 till 2004 som försvann i kraschen. Bland annat typ 30 raka keystylebattles mot de andra där, Jbrasco, Hwarang, Tay Tay, Fegon, Kammel mfl utan en enda förlust tills jag gav mig med perfect score och inte battlade igen efter det (skryt, fuck you, trololol). Massa långa feta sessions med sutenörerna, Tal-Rik, Blizzak mfl, otaliga tävlingar, massa rimskolor och utmaningar som jag postade och annat smått och gott. Stör fan ihjäl mig på att allt detta är helt borta nu.. :'/

Speciellt tävlingarna jag anordnade var riktigt maffiga, hundratals bidrag och grymma priser, typ mikrofoner, ljudkort osv. Minns att Lönlös vann några. Crew också om jag minns rätt.

Satt och läste lite äldre trådar och hittade en och annan hyfsad text jag skrivit, t.ex. denna, hehe.. Men de riktigt bra texterna är för alltid borta..

http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/lyricism/361571/1.aspx

Om alla gamla writerrävar känner sig fristade och vill ha en utmaning så kan de ju innan forumet stängs, posta lite i en tråd jag postade 2011 i Battle & Cypher. Originalet var nån gång runt 2003 om jag minns rätt, :P

http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/battle-och-cypher/710506/1.aspx

//Paz
Skribent

2013-11-06 23:44
skrivit här väldigt sällan de senaste åren men vill minnas att jag var relativt aktiv här ett tag för ett par år sedan! registrera mig fan när jag var cirka elva år hahah så whoa har verkligen varit en del av mina tonår. väldigt tråkiga nyheter! peyz

Redaktionschef

2013-11-07 20:50
Om du/ni missade undertecknad och Pontus Gustavsson (mfs) i SR Metropol idag så kan man lyssna i efterhand här (från 65 minuter in i programmet):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2842&artikel=5697601

Foto: Emilia Melgar/ SR

Foto: Emilia Melgar/ SR
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2013-11-07 22:55
Loggade in för första gången på MYCKET länge som av en slump och såg det här med nedläggningen. Nu blir jag plötsligt nostalgisk och lite vemodig. Jag har tyvärr inte varit inloggad på whoa många gånger senaste 7-8 åren. Whoa för mig har dock ändå varit en central punkt i att pussla ihop mig med människor som betytt och betyder väldigt mycket! Jag har lärt känna ett gäng riktigt sköna människor genom whoa. Har haft många grymma sessions här och mycket grym musik har kommit till genom roliga samarbeten. Jag och en av mina bästa vänner träffades för första gången via whoa. Vi stämde träff på plattan för att göra en affär. :) Min tjej och jag träffades faktiskt för allra första gången via whoa. Vi har tre barn idag och håller fortfarande ihop! Vill bara säga att jag är tacksam över att ha fått vara en liten del av det här grymma communityt.

En epok går i graven, men finns det ingen här som är redo att föra stafettpinnen vidare till nästa generation!? Nu var jag lite för gammal när whoa startade, men fatta: Whoa har funnits under en hel generations uppväxt! När jag växte upp var det tidningen OKEJ. Whoa kommer alltid att finnas där för många människors när de tänker tillbaks på sin uppväxt. Det är stort!

2013-11-08 21:32

2013-11-09 03:00
Tack för allt Whoa.
be the change
Rappare

2013-11-09 09:35
R.I.P WHOA
kärt barn har många namn

2013-11-17 22:56
Det är med en klump i magen som jag skriver detta inlägg. Fick precis reda på att ni stänger ner och är rätt sen på bollen...

Hur som - Tack för alla dessa år, jag började med rappa vid 18 års ålder och minns fortfarande när jag la upp min första låt, blev sjukt taggad av all kärlek jag fick på det här forumet och det uppmuntrade mig verkligen att fortsätta köra även om jag, idag, 7 år senare inte rappar längre. Jag går fortfarande in på bloggen ett par gånger i veckan, och har väl alltid, blåögt, räknat med att Whoa ska existera i all framtid, den har alltid kännts som en fast punkt, vilket gör att det känns jäkligt synd att Whoa går i graven, även om jag har full förståelse för varför, det med tanke på att sättet man konsumerar musik och hiphop har förändrats de senaste åren.

Har träffat sjukt mycket bra människor genom det här forumet, bland annat mina boys i Almost Good, inte minst upptäckt mängder av bra musik genom den här sidan.

Tack till Martin som visade support från day 1, och tack till alla som hjälpt till att hålla den här sidan levande genom åren.

Damn nu blev jag emo som fan.

TACK
Mud on your sofa - FRRRRRUCK your couch!
Producent

2013-11-17 23:08
Yo Kid, hade inte vi en veckans mp3 ihop? :P

Jag hoppas att alla låtar som lagts upp, tävlingar och mkt annat får vara kvar på ngt sätt så folk kan se det i framtiden också. Det samma gäller diverse artwork, krönikor osv.

//Paz

2013-11-18 17:03
Som någon annan skrivit tidigare, kan man inte låta forumen ligga uppe? Om vi leker med tanken att folk donerar cash så att ni inte behöver lägga ut några kostnader på server+el etc och bara ha igång forumet som förr i tiden.

Forum-moderatorerna vill/kan väl säkert vara kvar för att hålla ordning och reda, sen är det faktiskt inte så mycket moderatorjobb nuförtiden om man jämför med förr.

-

Har ni försökt att få någon annan att ta 'ansvar' om Whoa? Finns säkert många som är sugna och är väldigt duktiga.

lite tankar bara.
be the change

2013-11-18 17:20
lite tankar bara.

jävligt bra tankar!

namninsamling för att få whoa att leva vidare?
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-18 21:14
Tack för allt whoa. Om det inte vore för whoa hade jag varit bög nu.
Producent

2013-11-18 21:19
Nu har jag sett otaliga inlägg i tråden om samma sak. Jag vill gärna ha en kort och rak förklaring på varför alla med insyn och bestämmande verkar ignorera dessa frågor? När folk skriver "ja men vad om han och han tar över allt då?", dvs är alla optioner off the table eller? Pengainsamling, uppköp, donationer, ja vad som helst som eventuella personer skulle kunna göra rent teoretiskt för att få sidan att leva vidare. Det liksom bara ska läggas ner oavsett? Mycket märklig tystnad i tråden..

Exakt vad är det som är problemet här? Eller det kanske är så att om inte "vi" pallar driva siten mer så ska inte heller "ngn annan" göra det?

Vore tacksam om någon kunde svara på detta. Inte så att jag personligen påverkas av nedläggningen på ett större plan. Tycker det bara är väldigt besynnerligt när folk ställer upp förslag i olika trådar och möts av en vägg av tystnad.

//Paz

2013-11-18 21:31
Machete: Om Whoa hoppade från en bro skulle du också göra det då?
Admin

2013-11-20 03:02
Machete:

Nu har inte jag varit med i beslutsfattandet så kanske blir det lite fel här nu men ger det ett försök. Det är inte en ensam del som gör att Whoa läggs ner. Problemet är att det inte funnits tillräckligt med folk som kunnat ta över. Vi har gett ganska många personer chansen som mods, admins och även skribenter genom åren men nästan alla har relativt snabbt fallit bort av olika anledningar (sånt som händer, så inget ont över dem). Några har förstås blivit kvar och gjort det bra. Men som Oracle skrev nånstans, skulle det behövas minst 10-15 väldigt drivna personer som är beredda att lägga ner ett par timmar i stort sett varje dag på att driva sidan. Sen skulle de behöva ett par månaders inkörning också. Det har som sagt funkat dåligt tidigare och då tid och ork tryter hos andra pga diverse anledningar så fattades beslutet. Återväxten har som sagt varit dåligt. Vet inte vad medelåldern är bland Whoa Crew just nu men den är avsevärt högre än när jag först blev mod i Sport. Då var jag 18 tror jag och de flesta var i åldern 16-22 vill jag minnas.

Men visst, det suger rätt hårt att inte ha ett klassiskt forum att gå till.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Manager

2013-11-20 10:02
Varför behövs 10-15 pers för att driva sidan?

Fimpa typ hälften av forumen som aldrig används, fimpa bloggen som vad jag antar väldigt få läser och ha kvar bara de relevanta forumen.
Redline!

2013-11-20 11:25
Jag håller med. Det mest intressanta är ändå de forum som är hiphop-relaterade. Att få information om låt/album-släpp och kunna lägga ut sin musik, diskutera graffiti osv. Det hade inte behövts 10-15 personer för att driva de forumen. Problemet är bara att folk inte dras till sidan längre.
Producent

2013-11-20 17:15
Eller hur, klumpa ihop typ ett forum till musik så har man egenproducerad, svensk, utländsk och övrig musik tillsammans och sen ett forum för övrigt-that's it.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-11-20 19:42
Övrigt-delen är val rätt onödig egentligen? Det är den delen som drar till sig mest folk som inte är intresserade av hiphop.
Redaktionen

2013-11-20 22:59
Dr.Octagon
Varför är du så arg på bloggen? Har sett dig klaga på den fler gånger men förstår inte varför riktigt? Hur dödade den forumen? (har för mig att du formulerat dig så tidigare, rätta mig om jag har fel)
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2013-11-21 00:03
Jag kom igen nu alla Whoa admins låt forumen vara aktiva. Det kan ju inte behöva 10-15 pers som lägger ner ett antal timmar varje dag för att driva ett lite mer komprimerat forum, det kan ni lura någon annan med.
(Jag gillar er för övrigt även om det inte syntes ovan)
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Producent

2013-11-23 20:44
Evo

Ait, men om då det rent praktiskt gick att ordna, säg rent hypotetiskt för skojs skull, så skulle det då inte finnas några hinder för att whoa tuffar på vidare?

//Paz
Admin

2013-11-24 05:04
Machete

Kan inte svara på det. Jag är som sagt inte insatt i beslutsfattandet. Tror Oracle är den som kan svara bäst.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Manager

2013-11-25 06:46
Dr.Octagon
Varför är du så arg på bloggen? Har sett dig klaga på den fler gånger men förstår inte varför riktigt? Hur dödade den forumen? (har för mig att du formulerat dig så tidigare, rätta mig om jag har fel)

Att merga ihop ett svenskt hiphop-forum med en redaktionell del har gjorts förr, och det gick åt skogen (Backlash-Svenskunderjord). Det blir spretigare, sidans huvudfokus försvinner (vad det nu är) och det blir mer jobb för de som driver sidan att sköta allt.

Det nya blogg-konceptet här på whoa var en uppenbar raggningsteknik när användarna slutade logga in på forumen pga typ Facebook. Så istället för att satsa mer på det man är bra på för att locka tillbaka folk så skapar man tilläggstjänster som andra aktörer redan sysslar med. Jag ser det som mycket jobb för lite vinning.

Den dödade inte forumen, jag tror den dödade engagemanget hos de som driver forumen. För det är inte roligt att driva en redaktionell sida utan att folk läser den. Men, det är spekulationer från mitt håll. Jag vet faktiskt inte varför de stänger sidan egentligen.
Redline!

2013-11-25 20:22
RIP Whoa.
Hälsning från finland.&tack!
Producent

2013-11-25 20:39
Undrar om man kommer att sakna Whoa lika mycket som man saknar 1200.
Jag väntar fortfarande på att det ska komma nya 1200 avsnitt.
Finns ens ZTV längre?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-11-28 14:27
På en dryg månad har den här tråden bara 237 inlägg (238 med detta), är det ens värt driva sidan vidare kan man då fundera? Som jag nämnde ovan, hade det här beslutet tagits för några år sen hade den här tråden haft typ 238 inlägg på en dag...

Man kan ju tycka att saker och ting kanske kunnat utvecklas på andra vis, men nu är det ju som det är. Kanske bäst att inse att den generation som var aktiv förr och bar upp det idag faktiskt är vuxna och har helt andra intressen än diskutera på Whoa?

Själv undrar jag dock mest vart andra får sin hip-hopinfo numer istället för från Whoa? Kan ni upplysa mig som är (uppenbart) efter om detta? :)

Manager

2013-11-30 12:29
Priyan: Kingsize, Ametist och typ Facebook.
Redline!
Producent

2013-11-30 12:54
På en dryg månad har den här tråden bara 237 inlägg (238 med detta), är det ens värt driva sidan vidare kan man då fundera? Som jag nämnde ovan, hade det här beslutet tagits för några år sen hade den här tråden haft typ 238 inlägg på en dag...

? Jag förstår inte hur du kan vända det till någonting negativt?
Som jag har skrivit tidigare så tycker jag att Whoa aldrig har varit bättre än vad det har varit de senaste 2 åren.
Det är mycket skönare nu när det inte 100 tals forum, trådar och användare. Folk postar bättre saker, mindre tjafs, mindre troll och musiken som läggs upp är bättre.
Förut kunde man hänga här i timmar, då det var så mycket här.
Nu känns det som att man `vet´vilka de flesta är här.

2013-12-02 14:11
Dopeness:
? Jag förstår inte hur du kan vända det till någonting negativt?

Det faktum att forumet håller på att läggas ner är inte anledning nog till att använda det som negativt argument menar du? Det är ju uppenbarligen inte bara jag som ser det så här...

Förut kunde man hänga här i timmar, då det var så mycket här.

Om man ser i relation till hur mycket hip-hop som florerar världen över mot bevakningen (alltså omsättningen av medial information) av denna på Whoa (genom tex trådar, diskussioner etc) så ser man tydligt att aktiviteten på Whoa sjunkit drastiskt de senaste åren. Det är precis som du själv säger, inte så att man längre kan spendera timmar här då nyhetsflödet varken passerar eller diskuteras via Whoa längre.

2013-12-22 02:14
Loggade in nu av en slump för första gången på - jag vet inte hur länge. Känns konstigt nog ledsamt och tomt trots att jag inte varit aktiv på sidan på många år. RIP old friend.
Poet

2013-12-22 09:07
At the gates of Eternity...

2013-12-29 08:34
Tack för allt Whoa. God jul och gott nytt år!!!
"peace polarn, det här är Simon G, negern i Polisskolan"<br>

2013-12-30 00:17
1. varför läggs det ner?

2. varför ska den låsas? borde det inte finns lite info/historia här om hiphop???

3. kan man starta upp det här själv eller bryter man mot er kutym då? jag menar, det är 2013, och varken design eller funktionalitet har ju utvecklats på denna fattiga sajt sedan 99.

Uppenbarligen finns det ju ett intresse och behov av detta forum, och hur tänker man egentligen när man lägger ner "sveriges hiphop sajt" samma år som svensk hiphop exploderar.

Kul att denna sajt funnits, men jag har alltid stört mig lite på att det var ni som drev den. Hade det varit någon annan (jag) så hade man kunnat investera både tid och pengar i att gjort denna sajt till något större och etablerat.
Den här "nedläggningen" och låsningen bekräftar egentligen bara vad jag såg sedan "DAY ONE". Synd.

Tack för mig och mina ventileringar. Hoppas ni inte blir ledsna i ögat.

2013-12-30 00:20
Också.... var ni smarta har ni sparat ALLT som skrivits här, och ger ut delar av svensk hiphops historia i en bok/bibel t.e.x, värd mer än vad Ametist någonsin kommer kunna pussla ihop till sin bok om svensk hiphop!

Tror inte riktigt ni fattar skatten ni har? movits, afasi, snook osv.... ni vet vad jag menar.

Poet

2013-12-30 12:38
Tycker som Dr. Octagon. Skippa alla onödiga forum/slå ihop vissa, ta bort bloggjäveln och nischa er istället.

Jag ställer gärna upp som Admin/Mod igen om det behövs.
At the gates of Eternity...

2013-12-30 13:20
exakt. göra något bra av vad som finns istället för att bara "ge upp".

2013-12-30 20:51
eller hur.
bu stängning.
buuuuuuu!
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-12-30 21:23
min spontana känsla är att hade whoa varit en fysisk plats hade jag marscherat in, satt mig på golvet och ba "NÄÄÄÄJ JAGÅRINTEHÄRIFRÅN NIKANINTETVINGAMIG JAG B O R HÄR!!!)
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?