I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fråga mig om superhjältar.

Övrigt - Blandat

2006-07-24 22:53
Dom går ju i repris på tv4+
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2006-07-24 23:28
Det var väl ändå inte på femman de gick? För jag kunde se dem och jag hade inte femman när jag var liten. Om det inte var innan jag flyttade från stockholm, vilket jag gjorde -89 och då var väl knappast en 17åring född?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2006-07-24 23:34
Finns det nån förklaring till hur i X-men filmen när wolverine dra sina klor genom magen sin för att komma loss i frihets gudinnan, det borde ju inte gå efter som hans skelette är täkt av adamantium, han kan ju omöjligt missa alla ben...
Tråd dödadar!

2006-07-25 00:23
kauka
jag slängde upp en fråga lite högre upp som jag inte fått nåt svar på...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2006-07-25 01:27
Kauka Fan du har ju benkoll! Du är lätt min nya idol!

Har förövrigt lite frågor som jag länge velat ha ett svar på

1. Är det Thomas Logan som är wolverines pappa? Och hur kommer det sig att Wolverine kan leva så länge?

2. I the incredible hulk #340-346 (US) är hulken grå och smart, vad var det som hände? och var han verkligen samma hulk som den gröne? Jag vet att det var samma hulk så att säga, men det verkade ändå som att den gråa hade en helt annan personlighet.

3. I slutet av samma serie är hulken fast i en stad som sprängs hur överlever han?

4. Hur många "barn" har egentligen venom?

5. Vad vet du om deathlok? Jag läste om honom i Marvels universum nr 6 1991. Den slutar med att han står på coney island. Nu undrar jag om du vet vad som händer och såvitt jag förstått det så har deathlok varit 2 personer, den ena från ett parallelt universum och en från denna värld vid namn michael collins (det är collins i den tidning jag läst)

6. Jag har en gammal transformerstidning jag fått ärva av mina kusiner närmare bestämt transformers nr 5 1991, den är betitlad "Flykten från cybertron". Jag har dessvärre inte kunnat hitta den paperbackutgåva där slutet på denna finns med så jag undrar om du vet vad som hände sen? Det slutar med att autoboterna blir lämnade på cybertron, grimlock har antagit sin nya skepnad och blivit ledare istället för optimus dessutom möter megatron galvatron. Är så sjukt nyfiken på att veta vad som händer.

7. Vilka andra "superhjältar" finns det utan egentliga krafter, som t.ex batman och punisher

8. Vad händer egentligen med shredder? Jag har endast lyckats få tag i ett fåtal nummer av den gamla turtlestidningen och i absolut första numret "dödas" han ju av en bomb. Men vad händer egentligen?

9. Vet du om det utgivits något mer nummer av den turtlesserie som dreamwave prod gav ut? Jag har hört något om en ny TPB utgåva med nya serier

10. Har du läst "Bodycount" av Simon Bisley och Kevin Eastman? Vad tyckte du isåfall?

11. Och slutligen vet du någon bra affär där man kan importera eller få tag i de amerikanska turtlestidningarna som publiceras för tillfället?

Det var nog allt jag kom på för denna gångne

2006-07-25 05:20
Fan vilken grym koll du har på serier alltså.. jag måste ge dej STOR cred för det. Skitskönt med folk som är så insatta i något.

Jag skulle vilja ha lite mer info om Spawn, han finns ju med i kryssboxversionen av Soul Calibur 2. Kan du ge mej lite mer info om honom eller länkar osv?
???

2006-07-25 05:31
shit, måste också ge dig cred för din kunskap. håll den också seriös och fråga inte som elin gjorde, om batman har sin dräkt när han knullar o sånt.

Har egentligen ingen fråga, var mer kalle anka,hälge o sånna tidningar jag var mer freak på ;)

Men lärt mig massa nu, läst varenda inlägg i tråden.

big up för kauka !

Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2006-07-25 06:42
Empire

Nej han har aldrig dött på riktigt.

KRS-one

De ska finnas på dvd har jag för mig.

Jeppzo

Klorna går imellan revbenen.

Beaver

Bara 3 planerade hittills.

BobbyBlingBling

Nope, har inget med ryska nightwatch att göra.

2006-07-25 06:49
killen

1. Är det Thomas Logan som är wolverines pappa? Och hur kommer det sig att Wolverine kan leva så länge?

Nope, Wolverines riktiga namn är James Howlett.

2. I the incredible hulk #340-346 (US) är hulken grå och smart, vad var det som hände? och var han verkligen samma hulk som den gröne? Jag vet att det var samma hulk så att säga, men det verkade ändå som att den gråa hade en helt annan personlighet.

Det var samma Hulk men Banner var mer i kontroll än förrut, han muterade vidare och blev starkare men dummare och grön.

3. I slutet av samma serie är hulken fast i en stad som sprängs hur överlever han?

Hulken överlever alltid.

4. Hur många "barn" har egentligen venom?

Hur många symbioter det finns? förutom Venom och Carnage finns det bara en till vars namn jag inte minns just nu.

5. Vad vet du om deathlok? Jag läste om honom i Marvels universum nr 6 1991. Den slutar med att han står på coney island. Nu undrar jag om du vet vad som händer och såvitt jag förstått det så har deathlok varit 2 personer, den ena från ett parallelt universum och en från denna värld vid namn michael collins (det är collins i den tidning jag läst)

Ah Deathlok, han blir infångad av Shield och används för att ta fram och kontrollera super-soldatrobotar. Eftersom han är infekterad av Phalanx-virus så kan han i princip assimilera all sorts teknologi.

6. Jag har en gammal transformerstidning jag fått ärva av mina kusiner närmare bestämt transformers nr 5 1991, den är betitlad "Flykten från cybertron". Jag har dessvärre inte kunnat hitta den paperbackutgåva där slutet på denna finns med så jag undrar om du vet vad som hände sen? Det slutar med att autoboterna blir lämnade på cybertron, grimlock har antagit sin nya skepnad och blivit ledare istället för optimus dessutom möter megatron galvatron. Är så sjukt nyfiken på att veta vad som händer.

Jag tror jag har samma tidning och då vaknar Cybertron till liv och transformerar, mer än så minns jag inte.

7. Vilka andra "superhjältar" finns det utan egentliga krafter, som t.ex batman och punisher

Enormt många, men bara ett par som är riktigt stora. Iron Man är nog den största av dem.

8. Vad händer egentligen med shredder? Jag har endast lyckats få tag i ett fåtal nummer av den gamla turtlestidningen och i absolut första numret "dödas" han ju av en bomb. Men vad händer egentligen?

Han försvinner faktiskt rätt tidigt i turtlestidningen för att sedan dyka upp längre fram igen utan någon rimlig förklaring om jag minns rätt.

9. Vet du om det utgivits något mer nummer av den turtlesserie som dreamwave prod gav ut? Jag har hört något om en ny TPB utgåva med nya serier

Ingen aning men gör en google efter deras hemsida.

10. Har du läst "Bodycount" av Simon Bisley och Kevin Eastman? Vad tyckte du isåfall?

Inte läst men känner till, verkar intressant.

11. Och slutligen vet du någon bra affär där man kan importera eller få tag i de amerikanska turtlestidningarna som publiceras för tillfället?

Ingen aning här heller, testa ebay eller liknande.

2006-07-25 06:51
Oberon & Foerplay

Tackar, ni skulle bara veta hur imponerade tjejerna blir av min kunskap.

2006-07-25 07:11
*tittar på kauka och rodnar*

2006-07-25 07:17
Kauka

Först måste jag bara beundra dej om hur mycket du vet om superhjältar. Det fick mej att tänka på ett "barnprogram" som gick på trean för kanske 10år sedan.

Detta påminner en HEL del om den tecknade varianten av Justice League (det kanske tillochmed är Justice League fast i en annan variant), för grejen är den att dte är inte exakt samma hjältar som i den nya som den gamla. Stålmannen är med bl.a. och dom har sitt högkvarter nånstans i USA och får landet/något utland "problem" så kontaktas denna grupp av hjältar via en stor skärm och jaa, där får dom då deras "uppdrag" i händerna. Men nu till mina 2 frågor.

Fråga 1 . Vad heter detta program?

Fråga 2 . Den första frågan kanske blir lättare att besvara när du vet svaret på denna fråga. Hursomhelst, det finns 2 hjältar i denna tecknade serie som består utav en tjej och en kille som båda är klädda i rosa/lila tajta kläder. Dom kan transformera sej till i pincip vad som helst om dom slår deras knytnövar emot varandra medans dom säger något i stil med "...FÖRVANDLA!!" (har jag för mej iallafall). Om jag inte minns fel har dom en hund också som är skrämmande lik Scooby-Doo (som också har rosa/lila kläder). Så andra frågan lyder: Vad heter dessa 2 hjältar?

2006-07-25 07:27
DoktorDöd

Tänk att jag faktiskt kan svaret på dina frågor.

Svar på fråga 1:

Super Friends hette serien och producerades av Hanna-Barbera.

Svar på fråga 2:

Wonder Twins! Zan och Jayna, två utomjordiska tvillingar som kunde förvandla sig till diverse saker. Det var inte en hund dem hade utan en rymdapa som hette Gleek.

2006-07-25 07:30
Kauka P-1
Ja så var det ju! Känner igen namnen på dom nu när du säger det också, men att det var en apa dom hade minns jag inte alls faktiskt, då blandar jag nog ihop med någe annat (slår vad dom att du vet vad jag blandar ihop med också, haha). Tusan tack för hjälpen! :)

2006-07-25 07:57
Ladies, jag har paxat honom!

2006-07-25 08:05
DoktorDöd

Jo, jag tror jag vet vad du tänker på men jag kommer faktiskt inte på namnet på den serien :D

mellon

Hahaha, "Vill du imponera på flickorna? Läs serietidningar!"

2006-07-25 08:11
det funkar för mig...

2006-07-25 08:16
ja du, Kauka tänkte säga skaffa dig ett jobb o liv, men det har du redan... då tänkte ja på jobb :D

När du läser mycket o vet mycket, det är då du inser hur lite du vet. <br> www.myspace.com/R-TIN

2006-07-25 08:18
R-TIN

Ja du, jag tänkte säga att din dator behöver formatering.

2006-07-25 08:32
Kauka P-1

min dator? redan gjort ju ... skönaste med sp3
När du läser mycket o vet mycket, det är då du inser hur lite du vet. <br> www.myspace.com/R-TIN

2006-07-25 08:35
Okej sluta skita ner tråden nu, mer frågor tack. Serietidningar, superhjältar, filmer om superhjältar, tecknade serier med superhjältar, allt sådant.

2006-07-25 08:44
vilken super hjälte är en dator nörd?

2006-07-25 08:57
R-TIN

Datornördar finns det många av. Kitty Pride (Shadowcat) ifrån X-Men är en välkänd datorexpert, Iron Man, Mr. Fantastic och Beast kan också räknas som datornördar. Sen finns det superhjältar som kan "kommunicera" med all form av elektronik och där ingår datorer.

2006-07-25 09:02
Kauka P-1

fan du är geni ärligt...värsta respekten du vet all du veth.

2006-07-25 09:04
Vem har byggt transformers?
Vad var deras evolution liksom :)

2006-07-25 09:19
daviden

Menar du vem som skapat transformers i stil med författare och så eller menar du varifrån transformers kommer i tidningen?

Transformers började först som leksaker som kom från det japanska bolaget Takara. Därifrån ledde det till spinoffs som serietidningar och tecknade serier.

Transformers egna bakgrundshistoria är att dem kommer från planeten Cybertron. Cybertron som är en "levande" varelse skapade dessa robotar för att ta hand om honom och beskydda han medan han låg i ide och väntade på nästa stora kosmiska strid. Det finns flera olika versioner av varifrån de kommer. Närmare bestämt en japansk, en amerikansk och sen den roliga teorin om att hela skiten är en ripoff på Robotrek :D

2006-07-25 10:59
ANGÅENDE TRANSFORMERS FILMEN:

Bolaget bakom gick nyss ut med denna information på ComicCon i USA:

Peter Cullen som gjorde Optimus Prime's röst i TV-Serien ska även göra Prime's röst i filmen.

Detta är sjukt bra nyheter!

2006-07-25 11:01
om nu cybertron är så stor och stark som det sägs, varför fick han då råpisk av unicron och hur kommer det sig nu igen att unicron återuppstod? på en annan not hävdar jag att silverbolt dog i ett lavafält medan min dumma och ignoranta polare påstår att han vart dödad i en fight med astrotrain... vem har rätt?
vem, ärligt talat, bryr sig?

2006-07-25 11:12
mera_mao

Unicron spöade tekniskt sett aldrig Cybertron. Unicron åt upp Cybertron's två månar men blev slagen när han gav sig på Cybertron tack vare Autobots Matrix of Leadership.

När Starscream återvände till jorden efter att ha absorberat Underbase så var Silverbolt en av de första autobots som dog för hans hand. Han blev senare återupplivad tack vare Grimlocks Nucleon för att strida mot Unicron. Efter det så försvann han ett tag iochmed seriens slut men sen dök han upp lite kort i Generation 2 och även i 2 olika former i Beast Wars. Inget lavafält eller fight med Astrotrain såvitt jag vet.

2006-07-25 11:16
mera_mao

Glömde svara på varför Unicron återuppstod:

Han dog egentligen aldrig utan blev bara instängd i en asteroid. Med tidens gång lärde han sig att forma asteroidens utsida och det var så han fick den formen han har nu. Primus gjorde ungefär samma sak men skapade då Autobots som ytterligare försvar.

2006-07-25 11:50
Har du läst Kapten Stofil, och hur ställer du dig till svenska superhjältar som Kapten Stofil, Krystmarodören och Den Maskerade Proggaren?
www.projectedwin.blogg.se

2006-07-25 12:01
vill minnas att nucleonen brännde ut kretsarna på robotarna, d va i alla fall d som den där lönnfeta roboten varnade grimlock fö, right? hur gick det egentligen med d? jag minns att grimlock stack ner handen i poolen lyckades på så sätt återuppliva dinobots, men hur gick det egentligen sen?

2006-07-25 12:20
KRS-one

Inte läst, försöker hålla mig undan från svenska superhjältar faktiskt. Vet dock att vi har ett par svenska författare/tecknare i staterna som gör rätt bra ifrån sig. Ska ta en titt på de namn du angav där och sen får jag återkomma med lite mer tankar.

mera_mao

När det gäller just Silverbolt så lyckades han få ut Nucleonet ur kroppen och överlevde men de flesta andra gick det åt helvete för. Längre fram i transformershistorien så ledde Grimlock en styrka dinobots som agerade utan övriga autobots vetande mot decepticons. De lyckades rätt bra och deras popularitet ökade hos läsarna/tittarna. I serietidningen är Dinobots ofantligt mer intelligenta och mindre komiska förresten. Kan tipsa om The War Within (Dreamwave Productions). Det är en riktigt bra story om man gillar dinobots.

2006-07-25 12:27
Kauka

Vem har byggt cybertron då? :)

Varför förvandlar sig transformers till objekt (t.ex. bilar osv.) som människan skapat när de kommer från rymden? :D

2006-07-25 12:33
daviden

Primus = Cybertron. Primus antog formen av en planet efter slaget mot Unicron och den planeten kallas för Cybertron.

När Autobots kom till jorden med den första Arken så ville dem smälta in och kunna gömma sig medan de reparerade Arken och försökte hitta ett sätt att komma hem. Då såg dem bilar, båtar, flygplan och efterapade. Decepticons gjorde detsamma men eftersom krig finns i deras natur så tog många av dem formen av diverse vapen eller beväpnade farkoster. De Transformers som aldrig lämnat planeten förvandlar sig till mer rymdskeppsliknande farkoster eller vapen.

2006-07-25 12:35
Kauka

Vem byggde Primus då? :D

2006-07-25 12:56
daviden

Ingen, Primus och Unicron är gudar (skapade sig själva, du vet sånt där löjligt religiöst tjafs).

Beaver

Börja prenumerera på min tidning då! Den ynkliga lönen jag har räcker inte till att köpa alla serietidningar jag vill ha :(

2006-07-25 13:10
Vad hände med Transformers armada tidningen i sverige, det kom väll ut ~12 nummer eller nått sen dog den ut utan några förklaringar.
Slutade ju precis när dom introducerade the war within.

2006-07-25 13:14
Empire

Har kollat runt lite men hittar faktiskt ingen officiell anledning eller förklaring till varför dem la ner Armada. Men man kan nästan gissa sig till att den las ner på grund av att den sålde för kasst. Tragiskt nog är det nästan alltid fallet med nya (eller mindre nya) amerikanska tidningar som lanseras i Sverige.

2006-07-25 13:20
fanns något avsnitt då megatron och nån autobot (blurr?) teleporterades samtidigt och smalt samman med varandra... vad hände? kommer inte inte ihåg storyn alls, varför de teleporterade och hur de gick sen, vill bara minnas att jag har sett en deformerad megatron...

2006-07-25 13:26
jolas

Learn2google kan du vara själv.

I den tecknade serien ja, ska du läxa upp mig om serietidningen?

mera_mao

Det är mycket möjligt, har inte sett alla avsnitt av den tecknade serien, om du tänker på Generation 1 som var första säsongen så att säga så fanns det inget sånt såvitt jag minns.

2006-07-25 13:30
Beaver

Bat-Kauka, en mörk historia om en pojke som blir av med sina föräldrars permobiler som ung och får smisk. Efter det svär han att bekämpa brottslighet överallt och när han en dag råkar äta för mycket glass och får brainfreeze så börjar han klä ut sig till Batman...ehrm..

2006-07-25 13:42
det va i tidningen nånstans, kommer inte ihåg riktigt.. kommer bara ihåg att det inte gick att rädda blurr utan att samtidigt rädda megatron...

2006-07-25 13:59
mera_mao

Det står helt still i huvudet tyvärr, kan ta en närmare titt när jag kommer hem från jobbet och har tillgång till "verktygen".

2006-07-25 14:01
Mad props till Kauka P-1 för hans eminenta comic skills, men när det gäller Transformers utser jag mig själv till herre på täppan.

daviden P24

Du är inte helt fel ute när du frågar vem som byggde Cybertron. Det Kauka säger är helt korrekt. I serietidningen är planeten Cybertron egentligen Primus - Lord of the Gods of Light och transformers är hans avkomma. MEN i den tecknade tv-serien finns inte Primus med alls. Cybertron är istället en en jättefabrik som Quintessons (se Transformers: the Movie) använder. De skapade transformers att bli deras slavar i den här fabriken och med hjälp av superdatorn Vector Sigma gav de transformers medvetande. Det är alltså två helt skilda stories som löper parallellt. Sedan måste man tänka på att det fanns två olika serietidningar också - den som fanns i USA och höll i 80 issues och den som fanns i UK och löpte 300+. Här i Sverige envisades man med att växla lite hur som helst mellan de amerikanska och engelska utgåvorna, vilket blev extremt förvirrande efter ett tag. I de nya G1-serierna från Dreamweave har man försökt sig på en slags cross-over, där både Primus och Quintessons är närvarande.

Jag har en gammal transformerstidning jag fått ärva av mina kusiner närmare bestämt transformers nr 5 1991, den är betitlad "Flykten från cybertron". Jag har dessvärre inte kunnat hitta den paperbackutgåva där slutet på denna finns med så jag undrar om du vet vad som hände sen? Det slutar med att autoboterna blir lämnade på cybertron, grimlock har antagit sin nya skepnad och blivit ledare istället för optimus dessutom möter megatron galvatron. Är så sjukt nyfiken på att veta vad som händer.

killen P18

Skicka ett mess om du vill ha hela storyn. Alldeles för mycket för att skriva här. I got all the goodies...

När det gäller just Silverbolt så lyckades han få ut Nucleonet ur kroppen och överlevde

Ang. Silverbolt, nucleon osv... Nucleon var ett sätt för Hasbro att introducera Action Masters-leksakerna (de transformers som såg ut precis som i serien, men inte kunde förvandla sig till något). I serietidningen är det bara Grimlock och Optimus Prime som visas i sina Action Masters-former. Optimus återskapas visserligen av the Last Autobot, men eftersom leksakerna skulle lanseras kan han inte heller förvandla sig. Silverbolt återupplivas av Grimlock och deltar i den stora striden mot Unicron, vilken han överlever. Men i issue#80 G1 US dödas han igen av Bludgeon och de andra Decepticons på planeten Klo men återuppstår IGEN, den här gången tack vare the Last Autobot. Eftersom storyn slutar här får man aldrig veta om Silverbolt (originalet) blir kvitt nucleonets biverkningar efter att the Last Autobot väcker honom till liv igen. G2 och Beast Wars kan man inte göra kopplingar till eftersom de är (relativt) fristående från G1, precis som Armada, Energon och Cybertron.

Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-07-25 14:04
mera_mao

Det var inte Blurr, utan Ratchet som smälte samman med Megatron. Det hände när Megatrons bas på Cybertron sprängdes (av de sprängmedel Blackjack tänkte förstöra the Ark med). Ratchet tacklar omkull Megatron när denne försöker fly genom sin portal. Basen sprängs och de smälts samman och kastas in i "limbo" via portalen. Det här hände strax efter att Grimlock, Jazz, Bumblebee och Starscream gör sin come-back i form av Pretenders.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-07-25 14:07
JaeLee

Tack! Transformers är inte precis min starkaste sida, skönt med någon som kan det. Från och med nu så är allt jag säger om transformers skitsnack och allt JaeLee säger det korrekta. Istället kan vi kanske fokusera oss på det jag kan, det vill säga superhjältar och serietidningar (inte transformerstidningen!).

2006-07-25 14:38
Fråga dig om superhjältar.

2006-07-25 14:44
Spliffsheriffen

Råna dig på njurar och tarmar.

2006-07-25 15:38
JaeLee P25

vad hände sen då? hur fick de isär de två?