Clone Jag har inte planerat att bli vegan. Veganer käkar inte ägg, inga mejeriprodukter. Och om jag inte har helt fel så käkar veganer ingenting från djurriket. Och om jag inte har fel igen, så äter vegetarianer mejeriprodukter. Typ smör, mjölk och ost?
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
Lacroix Veganer använder inget från djurriket. Vegetarianer äter inget från djurriket. Laktovegetarianer äter mjölkprodukter. Ovovegetarianer äter äggprodukter. Laktoovovegetarianer är alltså de man normalt menar när man säger vegetarian.
Vilka lustiga titlar.
Intressepenisen hårdnar!
oavsett inläggen så funderar jag seriöst på att sluta äta kött. varför matade dem hundarna med förgiftat kött? var det samma hund som dem slängde i sopbilen? den hunden dem slängde i sopbilen verkade sjuk? Det finns hemskt mycket folk som behandlar djur dåligt överallt, sommarkatter till exempel. Eller dem som tröttnar på sina husdjur och lägger dem i en svart sopsäck, slänger ner dem i närmsta sjö. Eller som här i vallentuna för ett par veckor sedan, nån dum jävel som var trött på katterna lade dem i en flyttlåda, tejpade igen den och la lådan i en container. lyckligtvis hittades katterna innan dem dog.
AngeliC Gört inte säger jag bara. Jag klarade inte ens hela. såg typ knappt 1 min av jag vet inte hur länge. Cissor Ja fyfan för sommarkatter:s. stackarna. Min katt är förmodligen en sådan. Hittade honom på en soptipp. Då frågar ni säkert, hur kan du tro det? Men han var rumsren, tyckte om människor osv.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
asså, jag har sett sånna där filmer me djurplågeri förut.. å asså, näe, haha kan inte uttrycka mig, har kvar bilderna i huvudet å mår lika dåligt varje jävla gång...=(
Azziz F20 Kan du ens försöka att hålla diskutionen lite städad? Stundtals löjliga påhopp och argument från din sida. Visst, sjuk äckligt och vidrigt klipp...men ärligt vad hade folk trott? Människan är, har alltid varit och kommer alltid att vara ond. Jorden är en kropp och människan är Cancer. Btw, hatar b-länder
I came.
http://www.last.fm/user/Ayanamii/
Eksem, 2. Sojaböneutvecklingen handlar om att skaffa fram djurfoder, inte människofoder. Jasså, därför dessa grödor försvinner till Asien i stor utsträckning. Att odla mark för att föda djur, som redan klarar sig utan utfodring låter lite bakvänt, eller vad säger du? :) Doc. Oc Jag förstår inte varför det är en sån dålig sak att nötkreaturet utrotas Nä, det är ju en fråga i sig, men jag hade hellre levt för att bli slaktad än att aldrig ha levt alls. Tror jag iaf, omöjligt att säga :D Den lever ett ovärdigt liv Frigående kor lever ett högst naturligt, värdigt liv.joda : jag tror att du har ett allvarligt fel i ditt psyke. Och jag skojar inte och jag försöker inte disrespektera dig eller något. Jag tror bara på fullaste allvar att allt inte står rätt till hos dig så jag låter bli att skriva till dig mer. Du är inte ensam :)
cry me a river! --> thcrew
rastasite : vad pratar du om? jag tycker människor som äter kött är ignoranta, elaka och fulla av skit. Det är min åsikt och är det ett påhopp så får det vara det. Det är vad jag tycker. så vad är det jag ska hålla städat? Jag säger min åsikt och om du sen tycker att den är "ostädat" så får det stå för dig, jag tänker inte hålla tillbaka min åsikt för att någon unge på whoa har något att klaga på. Jag har inte kommit med några argument whatsoever så jag vet inte vems inlägg du läst. Människan må vara cancer men det finns godartad sådan också.
Cissorvarför matade dem hundarna med förgiftat kött? Av okänd anledningen skulle hunden dö, hade du hellre sett att dom gick ut i skogen med hagelbössan?var det samma hund som dem slängde i sopbilen? Tror jag inte.den hunden dem slängde i sopbilen verkade sjuk? Det var den säkert också, dessutom hade den säkert ett flertal sjukdomar och skulle avlivats även i sverige. Spelar det någon roll om om dödar den i en sopbil, skjuter den i huvet med en hagelbössa, eller ger den en dödlig injektion? Orka moralisera över dödandet, hundens lidande är knappast mkt större när den krossas av soppressen än när den blir skjuten i huvet. Att hunden ska dödas tycks ju inte vara så anmärkningsvärt då det sker dagligen i sverige utan att ni reagerar. Eller som här i vallentuna för ett par veckor sedan, nån dum jävel som var trött på katterna lade dem i en flyttlåda, tejpade igen den och la lådan i en container. lyckligtvis hittades katterna innan dem dog. Det lät jävligt puckat. Särskilt eftersom det finns folk som tar hand om dom gratis.
azziz jag tycker människor som äter kött är ignoranta, elaka och fulla av skit. Det är min åsikt äru sjuk i huvet? va?
Get MAD and change
Dr.Octagon X25 Jag tycker människan är, som Rastasite benämde det så tjusigt, cancer. Helt och fullt på allvar så skulle jag hellre se människan bli utrotad, än kor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Pajja-Production P19 Precis som du får tycka att t ex rasister är sjuka i huvudet, så får Azziz tycka att köttätare är sjuk i huvudet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Holy fuck. Kan inte alla militanta vegetarianer stå bakom sina åsikter och ta livet av sig själva?
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
"Orka moralisera över dödandet" EHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH. Så om någon närstående till dig har fått hjärnblödning och ligger hjärndöd, vill du då tillexempel att respiratorn ska slås av, eller att livet avslutas helt enkelt med en liten åktur i sopbilens gap?
joda "Att odla mark för att föda djur, som redan klarar sig utan utfodring låter lite bakvänt, eller vad säger du? :)" Ökar levnadsstandarden ökar köttkonsumtionen och behovet av foder. Föga svårbegripligt. I Sverige används 6 600 ton som människoföda, och 385 000 ton används som djurfoder. Som exempel.
såklart det är hemskt , men på något sätt blir jag ej upprörd. känns som du är någon sorts blåst svenneblondin som blir gråtfärdig över det härrr-,.
Eksem, problemet är ju dock att så inte är fallet Hälften av djuren på pampas har fått flytta norrut, vilket somsagt resulterade i 40000 djurs död bland annat. Värt att nämna är förövrigt att djuren har det mkt sämre då denna plats inte alls är lika gästvänlig. En av anledningarna till Arg. köttkvalite är just att de i så stor grad inte utfodrats. När syftet att odla upp marken är ekonomiskt är det inte heller logiskt att anta att det odlas i avseende att föda upp djur. Istället tjänar de mer på att odla och sälja grödor än att ha djur på samma yta. Att de då skulle satsa pengar på att odla för att mata djuren och tjäna ännu mindre pengar motsäger sig självt. Tro mig, pampas klarar av att föda tillräckligt med kor åt den argentinska befolkningen och ändå kunna exportera stora mängder. Pampas har en yta av 750000km2, att jämföra med sveriges yta på 450000, har svårt att tro att det är foderbrist som är orsaken till denna trend :)
Att jämföra med sverige är förövrigt rätt dumt då vi i låg utsträckning har frigående djur.
The herds' forced migration north has enabled Argentina's grain and oilseed industry to grow almost 50 percent in the past four years as rising demand for soybeans and corn from China drove up world prices. "Twenty years ago these hills were full of alfalfa grass for raising cattle," Inza said. "Now we dedicate these areas just for soybeans and corn."=)
Jag gillar inte djur.. men jag gillar kött!
Brukar inte bry mig det minsta om sånt här. Älskar kött och det kommer jag alltid att göra. Men att skicka ner en hund i en jävla sopbil, fyfan!! Blir bara förbannad! Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men det var riktigt jävla sjukt. Där fick man en klump i magen..
SaXoR va spelar det för roll om dom skjuter den eller mosar den i en sopbil? Död som Död. Knappast så att hunden blir lyckligare av att bli skjuten.
joda om du fick välja, hur skulle du vilja dö? Mosad eller kemisk död?
joda Ser hellre att jag blir skjuten än krossad. Vad tycker du är mest plågsamt, att ligga under en sak som sakta mosar dig eller bli skjuten?
Peex, ärligt talat e jag faktiskt inte så brydd, då hunden, precis som jag, säkert dör inom en sekund i mosningsögonblicket så känns det rätt irrelevant. Jag ska ju ändå dö. Det jobbigaste med att bli inslängd i en sopbil är ju anticipationsångesten, men den slipper ju hunden då hunden troligtvis inte förstår sopbilens konstruktion :)
SaXoR, tror inte att den så sakta krossar dig som du tycks tro.. handlar det om nån sekund känns det som det kvittar faktiskt.. somsagt, jag ska ändå dö, en sekund eller två av smärta hit eller dit lär inte göra varken från eller till. Tror att man, när man är övertygad om att man dör, faktiskt inte lider särskilt mycket oavsett hur man dör utan finner sig i situationen. Hjärnan är bra på att slå av.
Det var det dummaste jag hört. Ingen normal människa väljer att bli krossad före en smärtfriare död.
Peex, ingen normal människa väljer att dö.
hörru smartskaft, nu missuppfattade du det. Frågan va om man _måste_ välja!
Kan säga att det finns GRYMT mkt hemskare videos än det där. Videofilmer där djur flås levande, och fortfarande lever efteråt.
jag tror inte att hunden har tillräcklig i huvudet för att tänka att en kemisk död vore skönare. för att se det från den ljusa sidan, så har den ju i alla fall mat!Azziz Är du vegetarian eller vegan?"Jag har inte kommit med några argument whatsoever så jag vet inte vems inlägg du läst." Dagens sanning
Rehab is for quiters.
Frågan handlar inte om vad du väljer,
utan om det är någon större skillnad.
Om du nu kunde dö två gånger och ena gången dog genom att krossas och dö på en sekund, och andra gången dog genom en gift injektion USA style så tror jag inte du är så brydd.
Jävla myt att giftinjektionen är smärtfri förövrigt, bara att man förlamar den som ska avrättas först så att det ska se humanare ut.
Sodium thiopental : to render the offender unconscious.Pancuronium /Tubocurarine : to stop all muscle movement except the heart. This causes muscle paralysis, collapse of the diaphragm , and would eventually cause death by asphyxiation .Potassium chloride : to stop the heart from beating, and thus cause death: see cardiac arrest .Låter riktigt trevligt. Men som jag tidigare sa är även detta rätt irrelevant. Jag tror döden är relativt smärtfri, i jämförelse med det lidandet som uppstår av dödsångest etc. Jag är helt övertygad om att kroppen slår av när man accepterar döden.
joda Problemet härstammar fortfarande från den eskalerande köttkonsumtionen, inte från vegetarianerna. Om det är en bra eller dålig utveckling har jag inte sagt ett dyft om.
Eksem, inte alls, det handlar om det ökande världspriset på dessa produkter vilket leder till att det är långt mer lönsamt att odla soja/majs än att föda upp kor som får flytta på sig till andra marker. Det har absolut inget att göra med utfodring av djur att göra, som du kanske såg utgör soja en tredjedel av argentinas totala export, jämfört med köttindustrins 6% Då är endå argentina en av de fem största köttexportörerna i världen. Likväl utgör exporten av soja en fem gånger så stor del av exporten. Du upprepar återigen att djurflytten från pampas till förmån för odling främst av soja och majs beror på den ökade köttkonsumtionen. Hur menar du då? Det finns inget utfodringsbehov för dessa djur oavsett om de dubblar i antal. Grödorna används inte för att utfodra djur, då det rent ekonomiskt vore vansinne, och djurbeståndet riskerar snarare att minska då de flyttas till ett mindre lämpligt område.
(vilket inte har så mkt i sig att göra med köttätare/vegetarianer att göra, utan helt enkelt att priset på sojaolja och majs kraftigt ökat de senaste åren vilket gör det mer lönsamt med sådan produktion).
joda: men jag hade hellre levt för att bli slaktad än att aldrig ha levt alls. Tror jag iaf, omöjligt att säga :D Skulle du göra det även om du hade vetskapen om att du en dag kommer bli slaktad? Nu vet ju iofs. inte korna att de ska bli det. Men att födas, leva och bli dödad för att du är mat redan från första tanken bakom din existens känns fel i min bok. stepfucced: Jag håller med till viss del. Men samtidigt tror jag inte att det kommer ske i min livstid i alla fall.
Redline!
Dr.Oc, Jag lever ju med vetskapen om att jag kommer dö. Hur jag dör har egentligen inte så stor betydelse. Men att födas, leva och bli dödad för att du är mat Likväl är det naturens lag, en grundläggande förutsättningen för hela det ekologiska systemets balans. Katten ser fågelungen som nyfödd mat, Vi ser kalven som nyfödd mat. same shit.
joda: Katten ser fågelungen som nyfödd mat, Vi ser kalven som nyfödd mat. Skillnaden är dock att fågelungen tillverkas inte för att katten vill det. Det är naturligt. Att vi har stora depåer med djur som ska bli mat är inte naturligt. Mängden kor som faktiskt finns är verkligen inte naturligt.
Redline!
joda: Det jag menade var med vetskapen att du lever bara för att nån annan ska äta dig. Men skitsamma, det är inte så relevant.
Redline!
joda Om en överväldigande majoritet av sojaproduktionen används som djurfoder så är det en fråga om djurutfodring. Behovet av djurutfodring ökar med ökande köttkonsumtion. Den ökande köttkonsumtionen kommer med ökande kapital. Därmed ökar priset på djurfoder, såsom sojabönor. Därför kommer ett land som utvecklas långsammare än ett annat att minska sin köttproduktion till förmån för foderproduktion till köttproduktionen i det snabbare landet. Fast nu börjar jag bli tveksam till huruvida du ens känner till att länder handlar med varandra, och att subventioner, lobbyister, politiska utspel, lokal förmåga och handelsavtal kan ge ytligt sett väldigt lustig handel.
pajja blablalba : nej. alltså jag lider ju av depression om det räknas som sjuk i huvudet men jag vet inte vad serotonin har med åsikter att göra :)jumpcut : militant o militant. Nu vet jag inte om du menade mig men jag är inte militant tycker jag. Eller jo på sätt o vis. Jag går inte runt o försöker få folk att sluta äta kött, man kan inte tvinga på folk sina åsikter. Jag säger bara att jag tycker det är äckligt och det står jag för. Men ja, ta livet av sig hade väl kunnat vara en lösning vad vet jag. Sist jag provade vaknade jag dock igen sen insåg jag att jag lika gärna kan leva. Men tack för tipset.clone : vegetarian är jag.
Skillnaden är dock att fågelungen tillverkas inte för att katten vill det. Det är naturligt. Totalt irrelevant då du inte kan bevisa den andra sidan av myntet, dvs skulle kattungen om den kunde föda upp fåglar för att sedan äta dessa? Vi slipper genom vår djuruppfödning lägga stora delar av vårat liv på att få ihop käk, vilket utgjort en grundförutsättning för att vi kan sitta här idag.Att vi har stora depåer med djur som ska bli mat är inte naturligt. Mängden kor som faktiskt finns är verkligen inte naturligt. Vad är naturligt? Kan vi agera onaturligt, är inte våra val ett resultat av vår natur och därmed i högsta grad naturliga?
Okej, ni som är lite mer insatta... Vad finns det för djur som föds upp till människoföda som matas med sådant som inte människor kan äta? T ex kossor, käkar de bara gräs eller blir de utfodrade med sådant som man kan göra människoföda av? Jag funderar på att sluta äta djur som blir tjocka på sådant som människor lika gärna kan bli mätta på helt enkelt. Varför vara toppkonsument när man lika gärna kan vara förstahandskonsument liksom :)
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
joda : Jag tror att vad de menar med ordet naturligt är sådant som förekommer i naturen och inte bara hos människan.
Att föda upp djur för att sedan äta upp dem är någonting som bara människan gör, men att äta djur eller att ha ett lager med mat är definitivt inte onaturligt. Det finns en viss skillnad.
Om en överväldigande majoritet av sojaproduktionen används som djurfoder så är det en fråga om djurutfodring. Styrk då detta påstående, då just sojan står för en tredjedel av landets totala exportindustri har jag svårt att tro att särskilt mycket av den slösas på att mata djur som redan innan hade mat i överflöd. Som tidigare nämnt pratar vi om ett område större än sverige, knappast så att det innan fanns ett utfodringsbehov, eller att något sådant presumptivt behov skulle minska av sojaodlingen då den i stor utsträckning exporteras från landet. Behovet av djurutfodring ökar med ökande köttkonsumtion. Dock ENDAST under premissen att denna ökade konsumtion, och därigenom detta ökade bestånd endast kan upprätthållas genom utfodring då den naturliga grödan är otillräcklig för att föda densamma. Menar du på fullaste allvar att en yta större än sverige inte ska lyckas utfodra pampas kor? Därmed ökar priset på djurfoder, såsom sojabönor. Förstår du inte det orimliga i det du säger? Först och främst vill jag ha en källa på att soja främst används som djurfoder, sen vill jag att du klargör hur det är ekonomiskt försvarbart att satsa pengar för odla upp mark för att sedan använda den odlade grödan för att utfodra djur, som redan levde i överflöd utan behov av utfodring. Nu kan jag ju såklart missuppfattat dig totalt ochd et hela handlat om att det är de länder som importerar denna soja som anvädner den som djurfoder (vilket även det låter lite märkligt då det är en förhållandevis dyr produkt i detta avseende). Då världsprisets ökning tycks ha sin grund i kinas växande köpkraft känns det också lite sisådär med slutledningen att det är den ökade köttkonsumtionen globalt som orsakar detta behov av att odla foder, och därmed skada den inhemska köttproduktionen. Detta då det är märkligt att köttpriset inte påverkas i samma utsträckning som foderpriset, om det nu är just det växande köttbehovet som är boven i dramat. Som det framkom av slutet av ditt inlägg har jag alltså missförstått dig i dina påståenden. Likväl vill jag att du redogör, och styrker ditt påstående om att sojaprisets ökning handlar om ett ökat foderbehov och att den soja i störst utsträckning används i detta avseende. :)