I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

200 dagar kvar till förlossning

Övrigt - Blandat

Poet

2008-04-10 21:58
Nu snackar jag om 2-3 åringar iofs..
What I said, yo!

2008-04-10 22:12
Phillie

Ja absolut, men jag trodde vi pratade bebisvagnar? Hehe..
Rekommendationen är att barn upp till 1 år ska sitta mot sina föräldrar, sen kan dom sitta hur dom vill :)

2008-04-10 22:42
hade för mig att vi pratade om barnvagnar :)
nej men skämt åsido.
barnvagnarna som används av barn upptill 1 år (kanske några månader till.)
är ju vända mot föräldern, sen så måste man oftast automatiskt byta vagn pga vikt och då e dom flesta vända utåt. men nu för tiden de senaste modellerna så tillverkas vissa kombi vagnar så sittdelen blir utåt.

men jag tror att skiten e blaj, jag tror att det e individuellt från barn till barn vad som e lämpligt. man ska va lyhörd mot barnet, men inte överbeskyddande.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-10 22:54
begränsad

Fast det stämmer väl inte? Urban Jungle vagnarna är inte vända mot föräldrarna, eller liggdelen är det men den använder man ju bara upp till sex månader. Sittdelen är framåtvänd.
Barnvagnstillverkarna gör vagnar som säljs och det är ju inte alltid samma som barnpsykologer tycker.

Det handlar inte om att vara överbeskyddande, men vad tror du att en sex-månders får ut av att inte se sina föräldrar?

2008-04-10 22:55
Och min bugaboo räknar jag med att kunna ha i två, kanske tre år. Varför skulle man behöva byta den vid ett års ålder?

2008-04-10 23:09
ooohh kanske blir det en whoa-version av

DEN HÄR FORUMTRÅDEN SOM SPÅRAR UR

Det är en MUST SEE! Så jävla underhållande!
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-04-11 07:39
jag går på mina egna intuitioner, jag behöver ingen barnpsykolog som får vägleda mig som förälder :)

men ja personligen, en 6månaders, beror på.
min första son när han va sexmånader va han hyper på att se omgivningen. han fick sitta framlänges när han va ca 8månader.
medans min andra son när han va 6månader så sov han mest, han va inte så "aktivt" medveten i omgivningen. jag hade inte haft ngn som helst problem att låta min 3:e unge åka framåt vänd vid 6månaders ålder, om d nu inte visade sig vara ett "krävande" barn.

som sagt, d beror på från unge till unge.
dessutom tror jag knappt att nån (elr d kanske finns) 6månaders bebis stirrar sig blindt på sin förälder när man e ute o åker vagn. samtidigt så kommunicerar man med barnet o tittar ju till den rätt ofta, visst? men alla e ju olika :)

nu vet jag inte ur mkt bugaboo tål i vikt, men skit praktiskt att du kan ha den fram tills din dotter e 2-3.
jag bytte alltid vagn när de började kliva in i 2års åldern.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-11 07:41
friktion, hahahahaha. :D

2008-04-11 08:17
Hehe ja alla får ju såklart göra som dom vill. Jag kan dock inte låta bli att tycka att det ser obildat ut att ha sin bebis framåtvänd när rekommendationer motsäger det. Ungefär lika illa som att röka när man är gravid. Inte sagt att alla barn far illa, men vem att just ditt barn klarar det.

2008-04-11 08:24
nu vill inte jag trampa någon på tårna, men hur genomförs en sådan undersökning? och vilka är de påstådda farorna med att ha sin unge åt "fel" håll?

Känns annars som en "8-10 skivor bröd om dagen // socialstyrelsen"
- vilket egentligen var brödindustrin som pressat en tjänsteman på ett uttalande.

- Din unge skall vara vänd mot dig i vagnen // BUP
(// barnvagnsindustrin)
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-04-11 08:38
att påstå att det ser obildat ut e ju bara att ta i.
och att jämföra det med att röka som gravid, ja d säger ju sig självt.
ja om jag skulle följa alla rekommendationer som finns skulle jag bli tokig av att hela tiden hoppa fram o tillbaka. på samma sätt som att det finns ngn som påstår en sak komr d alltid finnas ngn som påstår det motsatta.

synd bara att man inte kan lita på sin egen förmåga som förälder o bli stämplad som obildad iställe för att följa vad alla andra säger.
jag skulle aldrig utsätta mitt barn för fara, speciellt onödig sådan som man kan förhindra.

men som sagt, har man som åsikt att föräldrar som låter sitt barn sitta framvänt från tidig ålder e obildade. ja, då har man väl rätt till den åsikten :)

2008-04-11 09:15
Friktion

farorna är ju inte att bara ha sitt barn framåt utan ligger i att bebisen utsätts för mycket intryck som inte alltid är bra. Att inte ha ögonkontakt med föräldern då det uppstår situationer som barnet inte kan filtrera. Det kan vara en stor buss som kör förbi eller bara en sten som ser läskig ut. Barnet måste kunna se mamma/pappa/annan vuxen för att genom att läsa ansiktet försäkra sig om att det ej är farligt och på det sättet gå vidare med att titta på allt som försvinner förbi. Ögonkontakt och bekräftelse är jätteviktigt för ett litet barn! Det finns rätt mycket studier på hur hjärnor och nervbanor utvecklas när de utsätts för olika stimuli. Anledningen till rekommendationen är helt enkelt att för mycket intryck inte är bra. Det påverkar hur hjärnans nervbanor går, för alltid. Vad det får för konsekvenser kan man aldrig veta men jag tycker det är bra att inte chansa.

Begränsad F22

Så bara för att man blir mamma så får man helt plötsligt insikt i barnens psyke och mentala utveckling? Vad behövs då forskare till om mamman ändå vet allt redan? Och varför har man gjort så mycket fel innan då? Varför fanns barnaga förut om man vet med sig som förälder vad som är bäst för sitt barn och hur barnet fungerar?

Det är väl rätt självklart att bara för att man har fått barn är man ingen expert på barn. Man är den som vet mest om sitt barn, men man vet ju ändå inte allt om barnet psyke och så för det. Forskning är något bra, som kan hjälpa oss att göra det bästa för våra barn. Varför förkasta det med orden att "vi vet bäst själva". Det gör vi föräldrar uppenbarligen inte, då hade vi ju inte behövt ändra rekommendationer, ha kurser, ha bvc etc etc. eftersom vi redan vet allt.

2008-04-11 09:41
oj, här kände man sig påhoppad :D härligt.

förstår inte hur forskare, barnens psyke o mentala utveckling, barnaga, expert på föräldraskap kom med in i bilden när vi endast pratade om att ha barnet framåtvändt?

jag har aldrig påstått att man som förälder vet allt.

om man läser noga igenom allt jag skrivit, så kan man dra slutsatsen att.
-man anpassar sig efter barnets behov, har barnet stort behov av att få intryck o skapa sig en bild av omgivningen så varför vänta tills rekommendationen för att ha ungen framåtvändt.
- har barnet behov av att ha ständigt ögonkontakt så e d ju självklart att barnet ska va vändt mot sin förälder.
- att man ej bör följa rekommendationer/barnpsykologer slaviskt för de komr alltid säga emot varandra, dessutom har JAG som åsikt att d rubbar ens egna självförmåga att vara en förälder. lite vett har man själv bakom pannbenet, bara för att man e medveten o väldigt nära sitt barn betyder inte d att man e en självgod expert? jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter som förälder. o jag har aldrig sagt en enda gång vad ANDRA bör o inte bör göra, till viss skillnad från andra.

apropå att vara obildad o så, såg en unge nu på morgonen cykla nerför en backe utan hjälm med all fart i världen o morsan hängde på straxt efter. det ÄR obildat.
där hade man god lust att läxa upp kärringjäveln.

2008-04-11 09:44
dessutom har jag aldrig hyst agg mot forskning i all allmänhet, tycker d e bra me forskning. däremot förstår jag mig inte på all hysteri. gör inte d där, gör sådär, si o så, ditt o datt.
ja men som sagt, skrev jag ju om d i punkt 3 :)

2008-04-11 13:36
meh... vilken bråktråd detta blev. kan vi inte bara vara lite snälla?

jag har idag 49 dagar kvar tills beeebis :)
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Poet

2008-04-11 15:25
fimp
inte mycket kvar hörredududududu...

en fråga till er mammzizar och preggizar.. vilken vecka ser jag ut att vara i?
hehe blir skoj, med ultraljudet snart, DÅ KAN VI SE :p
What I said, yo!
Poet

2008-04-11 15:28
image128

typ vi går efter denna bild då!
vad ser det ut att vara för vecka?
för jag ser alltid ut såhär.
obs!!! på bilden ska det föreställa v. 14 *fnizz*
men ser ut att vara v. 26? eller? öööh..*knäppo*
What I said, yo!

2008-04-11 16:57

ofy jag tippar fortf på tvillingar :)

Toastare

2008-04-11 17:38
var snälla, hela vår generation har kollat framåt.. och blev det fel på oss? nej.
Jag skyller allt på Emma!

2008-04-11 19:04

förstår inte hur forskare, barnens psyke o mentala utveckling, barnaga, expert på föräldraskap kom med in i bilden när vi endast pratade om att ha barnet framåtvändt?
Barnpsykologer menar att framåtvända barn KAN bli otryggare än andra barn. Googla gärna på anknytningsteorier så kan du läsa mer.

jag har aldrig påstått att man som förälder vet allt.

Du har ju gång på gång skrivit att du vet bäst.

om man läser noga igenom allt jag skrivit, så kan man dra slutsatsen att.
-man anpassar sig efter barnets behov, har barnet stort behov av att få intryck o skapa sig en bild av omgivningen så varför vänta tills rekommendationen för att ha ungen framåtvändt.
- har barnet behov av att ha ständigt ögonkontakt så e d ju självklart att barnet ska va vändt mot sin förälder.
- att man ej bör följa rekommendationer/barnpsykologer slaviskt för de komr alltid säga emot varandra, dessutom har JAG som åsikt att d rubbar ens egna självförmåga att vara en förälder. lite vett har man själv bakom pannbenet, bara för att man e medveten o väldigt nära sitt barn betyder inte d att man e en självgod expert? jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter som förälder. o jag har aldrig sagt en enda gång vad ANDRA bör o inte bör göra, till viss skillnad från andra.

Men vaddå? Jag säger inte heller vad man får och inte få göra, men precis som du skriver har jag lite vett innanför pannbenet. För mig är det helt obegripligt hur man kan sätta ett spädbarn (barn 0-12 månader) framåtvänt! Jag vill kunna se mitt barn och bekräfta det! och det är inget som säger mot något överhuvudtaget.

var snälla, hela vår generation har kollat framåt.. och blev det fel på oss? nej.
Hela min mammas generation fick stryk eller ja aga som man sa då, vart det fel på alla dom? På 70-talet  rökte och drack många under graviditeten, vart det fel på dom barnen?
Bara för att man gjort något förr betyder ju inte att det är bra att göra det idag när man har mer kunskap.

2008-04-11 19:49
phil hehehe ja typ sådär ser min mage ut nu i vecka 34 =)
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2008-04-11 20:20
Phillie

Jag tror du är längre gången.... kanske runt vecka 20? Stor mage iaf :)

2008-04-11 21:23

babyphat d märks att du precis blivit mamma men som sagt, du komr växa in i din föräldraroll o bli säkrare på dig själv o då komr du inte känna behov att googla fram allt som behövs veta om ditt barn.

för i slutändan e d man själv som förälder som vet bäst i hur man ska handskas/uppfostra sitt barn.

kalla mig gammalmodig, men d e min åsikt.

Toastare

2008-04-11 22:03
_babyphat, men det är skillnad på aga, alkohol etc. och att låta sitt barn se världen. Jag kan förstå att man blir orolig av allt man läser och det hela tiden kommer nya rön, man får sålla.
Poet

2008-04-11 22:08

åh ni tycker också det alltså? jahapp... fan vad det ska vara jobbigt att
vänta till ultraljud, vill ju se minigrisen nu.... eller minigrisarna... eller
tjockisgrisen eller ja...
What I said, yo!

2008-04-11 23:54
Begänsad

jag känner mig rätt säker i min mammaroll. Jag gör säkert också miljontals "fel", men vissa saker känns självklara för mig i min mammaroll. Jag låter inte mitt barn skrika i onödan, jag matar fritt och inte eter klocka osv osv.
Och varför skulle jag vara osäker? Anledningen att jag rekommenderade dig att läsa på om anknytningsteorin var för att vi diskuterade det, jag tycker det är intressant och vill såklart att min dotter ska ha en trygg och stark anknytning till sina föräldrar. Detta med vagnen är ju såklart bara en liten del, men många bäckar små som det heter. Missförstå mig inte nu, du är säkert en grym mamma. Dock tycker jag att man ska vara öppen för den forskning som faktiskt finns. Det skadar ju inte dig på något sätt att prova, eller hur? :)

BB

Det handlar ju inte om att låta sitt barn se världen, givetvis kommer Lydia få upptäcka den i sinom tid. Jag tror bara inte att ett SPÄDbarn har något egentligt behov att få se allt som händer. Rekommendationen gäller barn upp till 1 år, eller kanske 1 1/2 år?
Spädisar ska inte heller titta på TV, det blir också lätt för mycket intryck för dom. Jag märker det tydligt på min dotter, har vi vart på stan en hel dag är hon stressad på kvällen-trots att hon sitter framåt.

2008-04-11 23:55
Eller trots att hon sitter vänd mot mig menar jag hehe...

2008-04-11 23:56

för i slutändan e d man själv som förälder som vet bäst i hur man ska handskas/uppfostra sitt barn.

Gäller det här alla föräldrar? Dom föräldrar som misshandlar och utnyttjar sina barn också? Det måste vara världens klyscha, jag tror inte alls att ALLA föräldrar vet vad som är bäst för sina barn. Faktiskt.

Toastare

2008-04-12 00:14
_babyphat, jo då förstår jag mer.. de flesta spädbarnsvagnar är väl vända mot en? och de sitter väl inte i sittvagn förrän de är äldre än 1 år?
jag har bara lite koll på vad mina kompisars barn sysslat med.. de har precis börjat intressera sig för tv och de är snart 3 typ..

2008-04-12 00:22
BB

De flesta vagnar är vända mot föräldern som liggvagn, men ej som sittvagn. Ofta köper man ju två i en, både ligg och sitt i samma.
De flesta liggvagnar är upp till sex månader, sen får bebisen börja sitta. Min vagn kan jag ha på tre olika lägen så om jag märker att Lydia vill vara i fred eller hur jag nu ska uttrycka mig fäller jag ner sittdelen så hon ligger rakt och får vara ifred.

Jag upplever det som att bebisar älskar TV:n, dom blir lugna av det. Hjärnan går på högvarv ju...Men bara för att hon gillar det betyder ju inte det är det är bra för henne.

2008-04-12 00:26
En kompis som fått barn snackade också om det där om att barnet inte ska se sig omkring för att det blir för mkt intryck. Jag sa bara "aha", men tänkte att det bara var han som fått en efterbliven unge. Men det är alltså en rekommendation till alla? Märkligt. Låter iofs lite vettigt när nån skrev att ungen kan behöva kontakt med föräldern då det inträffar oväntade saker, men annars verkar det ju lite lustigt.

Det borde vara "körkort" på att skaffa barn! (Bli förälder)

2008-04-12 09:46
babyphat du vet väl vad som sägs i teorierna bakom varför föräldrar agar sina barn?
borde väl du veta.

alltså jag har haft dom vända mot mig.
jag har läst dom där teorierna.
jag har läst de mesta som går att läsa.
jag har hört d mesta som går att höra.

men som sagt, jag e fortf gammalmodig utav mig men jag kan skilja på rätt o fel o har därför aldrig höjt handen mot mina barn, jag höjer aldrig rösten utan intar en skarp tonläge. jag har låtit mina barn åka framvändt från d att de var under 1 år för att det gynnade dom. jag har överöst mina barn med kärlek men aldrig daltat med dom.
jag har tydliga gränser för dom för det e vad dom mår bäst utav.

ja listan kan göras lång,men alla mammor e vi olika o alla barn desamma!
jag la ba fram min åsikt o du la fram ditt, så varför kan du inte ba acceptera att vissa barn tycker om att åka vänd framåt istället för att anse att föräldern e obildad.

anser du att mammor som inte ammar oxå e obildade då?

2008-04-12 11:43
Begränsad

Nej det gör jag inte. Därmot kan jag väl tycka att det är konstigt att man inte vill försöka, men inte obildat. Speciellt inte eftersom det finns mycket forskning som visar att amning ej alltid är det bästa! Min dotter har fått ersättning sen hon var åtta veckor gammal, enbart för att JAG mådde dåligt av att ammma. Jag fick ont och var en dålig mamma helt enkelt.

Jag förstår faktiskt inte varför du känner dig tvingad att berätta att du aldrig skrikit åt dina barn. Det var inte det vi diskuterade.

2008-04-12 12:38

alla rekommendationer e att barnet mår bäst av att amma, o man ska helst amma helt åtminstone fram tills dom e 6månader gamla.
så visst, jag sku lätt kunna hacka på dig i d ämnet på samma sätt som du hackar på mig :)
men jag funkar inte så.

jag kände mig inte tvingad? utan du får d hela att låta som att om man ej följer rekommendationer o vad barnpsykologer säger så gör man fel.
och att det e fel utav mig att ha haft mina barn framåtvända, men jag poängterade att jag kan skilja på rätt o fel.

men en sak gnager mig.
varför påstår du att man ska följa rekommendationer och vad barnpsykologer säger o anknytnings teorier o blajj, men ändå så ammade du inte ditt barn? för att du inte mådde bra av d?

ja nu vet jag iaf att den här diskussionen inte e värd att disskutera längre,
synd bara, men orka lägga ner tid på ngn som säger emot sig själv.
såna diskussioner kan man ej dra lärdom av.

Poet

2008-04-12 12:42

hur orkar ni?
herregud spydde ut en katt känns det som idag, fastän jag bara druckit
apelsinjos hittills. noll aptit.. jahapp.

What I said, yo!

2008-04-12 12:52
Begränsad

Ja oj vad jag tar åt mig. Eller inte.

Ja amning är bra. Om både mamma och barn mår bra av det vill säga. Jag fattade ett beslut att sluta amma i samråd med min bvc-sköterska och utbildad personal på amningsmottagningen eftersom min dotter hade ett felaktig tag och inte fick i sig den mjölken hon skulle. Jag kämpade mig blå för att det skulle fungera, men insåg sen att det inte gjorde mig en dålig mamma om jag la ner. Snarare tvärtom... Sen vet jag mycket väl att amingen är ett viktigt steg i anknytningen, men är också precis som jag skrev om att ha barnen vända mot sig bara en del i det hela. Eller har du bara kunnat ge ditt barn tröst och närhet genom bröstet?

För övrigt finns det mängder av studier som visar att amningens (eller snarare bröstmjölken) fördelar inte är fullt lika grymma som folk vill tro. Men det är ju en annan diskussion.

2008-04-12 13:20
Och skillnaden på dig och mig begränsad är den att du inte visste att SPÄDbarn ska sitta vända mot sina föräldrar. Jag vet att amning är det bästa för bebisar, men om mamman inte kan amma är det himla bra att det finns så bra ersättning som det gör idag.

Så tyvärr. Ditt resonemang faller. Precis som dina tidigare så jag är inte direkt överraskad.
Du skrev att kunskap är makt. Varför tar du inte till dig den kunskap som andra besitter utan att komma med löjliga påhopp och taskiga argument?

2008-04-12 13:28
wohooooooo jag älskar alla barn/förälder forum på nätet, de är lika hatiska som i hundvärlden. bring on the hate!
More hate to the world.

Eller så är man snäll, uppmuntrar folk och slutar döma.

men rent seriöst. ta hatet till era barn/förälderforum o snacka där istället. finns ju 1000 pers till minst som kan hata med er mot varann där, här är vi ju sååå fååå.

Och för övrigt. Grattis till alla morsor!

2008-04-12 14:50
babyphat.
Och skillnaden på dig och mig begränsad är den att du inte visste att SPÄDbarn ska sitta vända mot sina föräldrar.

jag vet redan vad som sägs om den frågan, men samtidigt så har jag minst lika ofta hört att det e bra med stimulans, bla genom att ha barn framåtvända.

men än en gång ska jag poängtera,
man ska gå efter sitt egna barns behov, vill barnet ha mkt kontakt ha d vänt mot föräldern, e barnet i behov av mkt stimulans o e nyfiken på omgivningen ha d framåtvänt.

sen spelar d ingen roll vad du säger egentligen, vilket du ännu inte riktigt förstått.

och bröstmjölk komr alltid vara bättre än ersättning.
såvida inte mamman tar starka mediciner elr super stup i kvarten etc.
att din dotter hade ett felaktigt tag kan inte hon rå för, konstigt att du blev uppmuntrad till att sluta amma pga d. men du bor ju i en annan ort så.

förstår bara inte din fientliga inställning som fått hela den här diskussion (och tråden för den delen) framstå som bråk/hat-tråden för de flesta.

ta d lugnt iställe.

jag har aldrig under denna diskussion gjort påhopp elr haft taskiga argument.
kunskap är makt ja, men jag missbrukar inte kunskapen.

så atingen kan du acceptera d jag skrivit elr så kan du fortsätta svamla på.

2008-04-12 14:51
först börjar du hacka på fimp, o nu mig? vem ska bli ditt nästa offer? :D

2008-04-12 14:52
Peppis
ja man trodde faktiskt att man skulle komma undan sånt tjaffs genom att prata om förälderskap här på whoa, men icke sa nicke! :D

2008-04-12 15:04
ye, jag förstår helt vad du menar.
hundsnack här brukar inte heller bli så hetsigt (inte för att igen dra en parallell..men jo) så de är skönare att snacka hund här än på de hundforumen jag hänger (jag har inga barn eller planer på att bli gravid inom de närmaste åren..kan inte ens bli de så jag får ta mitt hundexempel)

de är så fruktansvärt känsligt me uppfostran, graviditet, barnvagnar (som en annan tråd här på whoa postade en tråd om från ett barnforum) och allt som har me barn o göra och tyvärr är de exact samma skit bland hundvärlden (tacka gud för att de då handlar om hundar och inte barn dock). Can't we all just get along?
De flesta som hänger mkt på forum måste man väl anta gör de för att de är måna om sitt barn(/sin hund) och vill ha bra råd o lära sig mer. (sedan finns de ju alltid rötägg, men)

2008-04-12 15:16

och bröstmjölk komr alltid vara bättre än ersättning.
såvida inte mamman tar starka mediciner elr super stup i kvarten etc.
att din dotter hade ett felaktigt tag kan inte hon rå för, konstigt att du blev uppmuntrad till att sluta amma pga d. men du bor ju i en annan ort så.

Haha du är för mycket. Läs det jag skriver istället. Jag har ALDRIG förnekat att amning är det bästa, därmot är det bra att det finns ersättning. Eller du tycker du att de barn vars mammor inte ammar ska svälta? Bor i annan ort? Ja vad det nu har med saken att göra? Dina argument är fortfarande fattiga.

jag vet redan vad som sägs om den frågan, men samtidigt så har jag minst lika ofta hört att det e bra med stimulans, bla genom att ha barn framåtvända.

Jag tror du snackar skit här. Du skrev i ditt första inlägg att du trodde barn skulle sitta framåt, varför gjorde du det om det visste motsatsen? Du flätar in dig i massa argument bara..

Peppis,
jag håller generellt med dig. Men det finns ju trista människor överallt tyvärr.

2008-04-12 15:18
Jag tror begränsad blir nöjd om jag erkänner att jag en dålig mamma för att jag inte ammar! Okej, jag är sämst. Lika dålig som dig då som har ditt barn framåtvänt.

2008-04-12 15:21
varför ska dom helst inte sitta framåtvända?
aldrig hört talats om, bara hört att d e positivt att vara framåtvändt.

I rest my case. Stå för vad du skriver istället!

2008-04-12 15:24
Och nu känner jag att jag är klar med den här diskussionen.

Imorrn ska vi döpa vår dotter. Ska bli kul, fast ja det är ju rätt mycket att fixa innan såklart. Hur ska ni andra göra med dop? Eller struntar ni i det?

2008-04-12 15:24

peppis:

ja precis, man gör ju d för att dela erfarenheter o prata etc etc.
men uppenbarligen e d omöjligt att ha god erfarenhet av att ha just sitt barn under 1 år framåtvänt. utan nu har jag ärrat mina barn 4 life o skadat deras nervbanor i hjärnan.
konstigt att min fyra åring kan skriva hela alfabetet o lärt sig d på egen hand o min 5 åring talar perfekt flytande spanska o svenska.

attans!

kan inte du länka ngn hundsida så får jag kika på deras forum :D

2008-04-12 15:26

hahaha.
då pratad ejag om barn- äldre barn, men när du fastställde att d gällde barn undr 1 år var d en annan femma :)

nu e d ju jävligt uppenbart att du endast skriver i diskussions forum för att "hacka"
du gjorde bort dig totalt :)

2008-04-12 15:27
Poängen är väl att ingen är perfekt och att de därför blir en fråga om åsikter och att vilja väl. ingen kan göra precis allt perfekt när de kommer nya rön varje dag.
alla är lika dåliga.
Du ammar inte, hon har inte ungen år rätt håll (vad fan de nu innebär)
INGEN är perfekt.

men sedan finns det såklart stora rötägg, och då är de ju bra att försöka få folk att inse vad de gör fel- tex ta inte droger gravid (är en sådan bra extrem skulle jag tro, men vad vet jag). annars får man vara stor nog att inse att det till mkt handlar om åsikter och olika råd från olika håll o undersökningar.

Om man nu tror att man vet bäst själv tjänar man på att lägga upp det på ett smidigt sätt istället för att säga DU ÄR EN DÅLIG MAMMA eller vad fan ni nu säger på föräldraforumen.

Jag är inte bäst i världen på detta, ibland brusar jag också upp, tex vid snack om hälsa och genetik vad de gäller hundar, men jag gör inte som tex en tant som blev upprörd över att jag kritiserade hennes blandrasavel där hon tyckte att en valp inte ska säljas för under 20 000 kr among other things. Efter två sakliga replys på hennes inlägg började hon snacka om att jag inte har pengar och då inte ska ha hund, att jag inte borde bli lärare, att hon skulle anmäla min firma till skatteverket etc.

Hon hade kanske tjänat på att inte göra så? Eventuellt?

2008-04-12 15:28
peppis, haha tänk om man skulle kritisera människo-blandras avel, yäää.