I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fult att vara rik?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-06-24 23:07

Fult att vara rik?

Känns som om de flesta människor föraktar rika människor, lixom fattiga?

Hur kan det komma sig? Eller är det bara något som jag har fått för mej? - Argumentera på

!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!

2005-06-24 23:18
Fördomar på hög nivå?

Jag menar världens rikaste man gav bort en STOR summa pengar till välgörenhet... Så att många rika är egoister har jag svårt att tänka mig...

2005-06-24 23:22
Tror det handlar om avundsjuka.
Om det vore så roligt att arbeta som många påstår, så skulle borgmästaren hugga sin ved själv.

2005-06-24 23:53
Tror att jag håller me där, men varför viss det ett visst avsky mot fattiga då? Då handlar det inte om avundsjuka!

2005-06-25 01:22
Jantelagen?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-06-25 02:26
niin

vad säger du om tex paris hilton. hon har jobbat my ass.

2005-06-25 03:36
Lama
Världens rikaste man (en man ) gav bort en stor summa pengar till välgörenhet...
Betyder det att alla gör det.

2005-06-25 04:12
mantis P19

då är det väl snålhet du föraktar, inte rikedom?

och snåla finns det nog minst lika många av bland normalbemedlade som rika.

2005-06-25 09:40
Synd om rika. Vi borde ta bättre hand om dem. Ge de lite själavård och gratis spa-behandlingar. Kräv att staten ger rikemansbidrag.

2005-06-25 09:45
refused

men e dessa snålisar inte rika är det en aning mer berättigat
Upp med tummarna!

2005-06-25 12:22
betalar politikerna i sverige skatt?

2005-06-25 12:42
sist jag kommenterade ngt liknande i skolan blev jag kalald kommunisthora i skolan.

hahha.

2005-06-25 12:48
-WP- F19

Fast jag tycker inte det är berättigat hos någon... har man så bra levnadsstandard som de flesta svenskar ändå har, så kan man tex skänka pengar till välgörenhet (efter förmåga). Gör man inte det alls så är man snål.

public_enemy P16

eh?

2005-06-25 13:03
verkligen.

schtekigt

2005-06-25 13:03
Grejen är att rika människor som ger bort hur mycket som hellst, har ändå mer kvar än de flesta av oss ens kan tänka oss!

Rika människor är ett bevis på egoismen som präglas i denna värld, och ett bevis på att vissa får så mycket mer än alla andra, ofta genom att t.ex. äga, så my ass att de har förtjänat det! Folk inom äldrevården tjänar bra mycket mindre än någon som äger ett läskföretag, eller något bajsigt märke av något slag. Vem förtjänar det mest? Ägaren eller den som verkligen gör arbetet? Och vem förtjänar mest, dem som producerar en vara, eller de som hjälper människor?

Men vilka tjänar mest?

Rika suger hästpung!
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2005-06-25 13:06
JAOOO:

Grejen är att rika människor som ger bort hur mycket som hellst, har ändå mer kvar än de flesta av oss ens kan tänka oss!

Får jag gissa på att du aldrig skänker ett smack? Du är ändå jävligt rik jämfört med 90% av jordens befolkning. Är det bara den allra rikaste på jorden som ska göra något?

Det är alltid dom snålaste som klagar högst!

2005-06-25 13:07
Refused P24

wörd.

2005-06-25 13:11
Refused P24

Gulligt, men jag har väldigt lite pengrar, och en ostabil ekonomi, på grund av att jag har hjälpt mina kompisar ha råd med mat och hyra.

2005-06-25 13:13
JAOOO:

Du har fortfarande mer pengar än folk i tredje världen nånsin kan tänka sej. Eller var det för obekvämt att tänka så?

2005-06-25 13:18
HeRe2sTAy

får jag bara 950 i månaden så räcker det inte så långt när jag får försörja en kompis, eller hur?

Refused P24

Jag är medveten om det, och jag gör det bästa jag kan för att skära ner på min konsumtion, som är väldigt låg ändå. Jag är påväg åt rätt håll...

Hur är det med dig?

2005-06-25 13:20
HeRe2sTAy

Okej, WhoaSyndromet liksom, antar att allt är spydigt och sarkastiskt :P

2005-06-25 13:22
JAOOO:

att du skär ner på din konsumtion hjälper ingen, snarast tvärt om eftersom du stryper fattiga länders export och därmed enda inkomstkälla. vad du istället borde göra är välja det du köper med omsorg.

här är det bara bra tack, jag försöker handla medvetet och har autogirobetalningar till bra ändamål. men framför allt: jag sitter inte och gnäller på de få som har mycket mer pengar än mej när jag själv är jävligt mycket mer lyckligt lottad än de allra flesta människor.

2005-06-25 13:48
Refused P24

Skär jag ner på konsumtionen, så har jag mer pengar över till att spendera som jag vill, och så kan jag köpa mer ekologiskt och rättvisemärkt.

Så är det! :)

2005-06-25 13:59
Refused

vet du om politikerna betalar skatt här i sverige?

2005-06-25 14:03
jaooo:

ok, det låter bra iaf =)

public_enemy:

självklart gör dom det.

2005-06-25 14:20
Tycker det är rätt självklart att folk föraktar riktigt rika människor i en värld där de flesta lever i ruggig fattigdom.. Känns inte riktigt rätt att samla pengar på hög bara för att dö rik medan folk svälter ihjäl..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-25 14:21
Joel413 P21

Föraktar du dig själv också då, eftersom du är väldigt rik i förhållande till de allra flesta?

2005-06-25 14:26
Refused: Tja ibland.. Men det är stoooor skillnad på att ha det gott ställt och att samla miljoner på hög.. Jag har t ex inte ett öre i tillgångar utöver min månadslön och det lilla jag lyckats lägga undan för speciella ändamål..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-25 14:31
att vara rik är väll en sak men om man glider runt exempelvis med canada goose jackor eller ännu exklusivare och sen ställer upp i program som tex dolce vita och säger att man är mer välkommen på stureplan än på söder så kan man ju gå och lägga sig

stureplan= för folk som vill vara någon dom inte är samt ett gäng snorungar som bränner pengar på egentligen skit...

söder= lugna hak fast vi har då mondo där möts folk från olika samhällsgrupper......

för övrigt om man är rik så ska man ha kul, givetvis men att se ner på andra människor för att man har det bättre är bara fult för man står inte högre upp i hirarkin bara föär man har cash-.... men som ni alla vet e det jag som står högst upp i listan
Kärlek och respekt...

2005-06-25 14:38
joel:

så sjukt rika personer som bränner allt istället för att spara, dom är sympatiska? har du inte väldigt konstiga definitioner nu?

2005-06-25 14:41
Refused: Men vad snackar du om.. Ge dig nu.. Du fattar vad jag menar.. Självklart är sjukt rika som bränner allt inte sympatiska.. De är ännu värre.. De är det inte ens värt att snacka om.. Nej inga konstiga deffinitioner.. Folk svälter medna andra proppar in miljoner och miljarder på sina bankkonton.. pengar som de med största sannolikhet inte behöver och aldrig kommer hinna göra av med.. Tycker det är fucked bara..

2005-06-25 14:46
Joel:

Jag fattar vad du menar, men det jag snackar om är att du måste vidga dina vyer lite. För en invånare i tredje världen är du en svinigt rik människa som bränner alla dina pengar (säkert till stor del på en massa "onödig" underhållning). För dom är du PRECIS lika illa som stureplansnissarna är för dej. Faktum är: du är rik jämfört med de allra flesta.

Hur kan man definiera rika bara som "dom som är rikare än jag"? Låter som en konstig definition om jag nånsin hört nån.

2005-06-25 14:59
Refused: Jag utgår inte ifrån att folk är rikare eller fattigare än jag utan jag utgår ifrån att vissa har miljoner på bankkonton.. Jag har ett gott liv i jämförelse med folk i tredje världen men det betyder inte att jag kan ses som förmögen.. hade jag gett bort det lilla jag har så hade jag blivit hemlös och fått svälta och i slutändan hade jag vart utan jobb med mera pga situationen och då hade jag inte kunnat ge något och då hade ingen gynnats.. det hade inte gjort något bättre.. De pengar jag sparar eller använder går till saker som jag behöver för att klara mitt dagliga leverna, en del nöje och att uppfylla vissa drömmar och det tycker jag absolut man ska få göra och om vissa människor struntade i att försöka dö som miljardärer så hade många fler fått chansen att ha det lika bra som jag.. Som sagt det jag har svårt för är folk som sitter på stora förmögenheter som de ändå inte har någon verklig användning för..

HeRe2sTAy: Jo klart man måste ha kapital och så men då kan ju pengarna vara knutna till företaget eller? Jag talar om privata förmögenhter..

2005-06-25 15:05
joel:

Jag har ett gott liv i jämförelse med folk i tredje världen men det betyder inte att jag kan ses som förmögen..

Varför inte? Du är sinnessjukt rik jämfört med de allra flesta. Självklart kommer det alltid att finnas folk som har det bättre, men du och jag är förmögna sett till världens helhet, inget snack om saken.

hade jag gett bort det lilla jag har så hade jag blivit hemlös och fått svälta

Snälla nån. Du kan nog dela med dig av ditt överflöd utan att hamna på gatan.

Hade du haft förståelse för en VD som hade 50 milj och sa att han inte var rik, för Bill Gates har ju 50 miljarder? Precis så låter du för större delen av jordens befolkning... se din egen rikedom, och var tacksam för den - även om att alltid finns dom som har mer.

2005-06-25 15:11
Refused: Vad fan ska jag ge bort då? Mina föräldrars lägenhet? ska jag skicka ner den i ett paket eller? Min tv? Vad fan skulle den hjälpa någon? o.s.v jag har då inga pengar att skänka bort.. Visst jag hade väl kunnat ge bort lite mer av min lön men inte tillräckligt för att det skulle göra någon större skillnad för någon.. Däremot kan en person som sitter på 100 miljoner göra livet drägligt för ofantligt många utan att för det dra ner särskillt mycket på sin levnadsstandard.. Jag kan inte ses som förmögen hur man än ser på det för att vara förmögen måste man ha en förmögenhet och vad en förmögenhet är bygger inte på jämförelser mellan individer utan om att man har så mycket pengar att man inte kan använda dem i princip.. Jag tycker det är fult att vara förmögen ja.. Jag är inte förmögen oavsett vem du jämför med.. Jag har det väääldigt gott ställt i jämförelse med många andra dock men det är en helt annan fråga..

2005-06-25 15:23
Joel:

Vad fan ska jag ge bort då? Mina föräldrars lägenhet? ska jag skicka ner den i ett paket eller? Min tv? Vad fan skulle den hjälpa någon?

Visst kan du tramsa bort hela diskussionen, men det ändrar knappast nåt.

Visst jag hade väl kunnat ge bort lite mer av min lön men inte tillräckligt för att det skulle göra någon större skillnad för någon..

Inte? Har det undgått dej hur lite pengar som behövs för att rädda liv tex i Afrika? Dom lever på otroligt lite pengar där, ditt överflöd skulle kunna göra all skillnad i världen för många människor.

Vad gäller "förmögen" eller inte så trasslar du ju in dej i begreppen nåt alldeles oerhört. Du säger att man är förmögen (och därmed ful) om man har så mycket pengar att man inte kan bränna dom (som du ju minsann kan), men ändå är man ännu fulare OM man som rik faktiskt går och bränner alla sina pengar? Hur ska du ha det.

Det spelar ju knappast nån roll hur mycket man ligger i och spenderar, rikedom beror av hur mycket pengar man har tillgång till och ingenting annat. Och du har tillgång till jäkligt mycket, jämfört med de allra flesta - alltså är du rik. Det går liksom inte att snacka bort. Men visst, jämför bara med dom som är ännu rikare om det får dej att må bättre.

2005-06-25 15:42
Refused: tycker snarare det är du som tramsar bort disskutionen genom att förvränga allt jag säger och (ifall du inte är väldigt dum) medvetet missförstå allt jag säger.. ja jag är rik jämfört med de flesta som sagt men jag är fortfarande inte rik i det samhälle jag lever i.. det är ju ändå det man måste utgå ifrån.. jag hade faktiskt inte ens kunnat kallas förmögen i ett väldigt fattigt land.. jag hade inte haft mer råd med lyxjachter, villor och bilar i somalia än jag har här.. och med tanke på att jag inte har någon förmögenhet är jag inte förmögen.. och som sagt så unnar jag absolut folk att ha det gott ställt, få ha kul och förverkliga sig själva.. det är inte det det handlar om.. anledningen att jag tycker illa om väldigt rika som spenderar allt är väl att de isåfall knappast kan spendera det på något särskillt vettigt eller nödvändigt.. man kan lägga pengar på att ha kul liksom men det behöver inte gå till överdrift.. jag tycker inte riktigt man kan se på det som du gör..

tar ett exempel.. Är en snubbe i favelan i rio de janeiro som har råd att äta varje dag men bor i ett hemmasnickrat plåtskul och inte har råd med något annat än just mat och kanske att gå på kvartersfesterna och ha lite kul ibland och kanske köpa något begagnat klädesplagg nån gång per år rik och förmögen enligt dig?

2005-06-25 15:55
joel:

ja jag är rik jämfört med de flesta som sagt men jag är fortfarande inte rik i det samhälle jag lever i.. det är ju ändå det man måste utgå ifrån..

eh va? varför det? så för att andra här också är rika så "gills" det inte? är folk i lyxkvarter inte heller rika då?

jag hade faktiskt inte ens kunnat kallas förmögen i ett väldigt fattigt land.. jag hade inte haft mer råd med lyxjachter, villor och bilar i somalia än jag har här..

Alltså problemet är att du har satt upp en gräns för vilka som är rika: dom som har råd med villor och shit. Dom som är rikare än dej.
Därför kommer du till (den för övrigt totalt absurda) slutsatsen att du inte hade räknats som rik i Somalia, trots att du hade haft tusentals gånger så mycket tillgångar som genomsnittsinvånaren där!

Och angående ordet förmögenhet som du hängt upp dej på: Du har visst en förmögenhet, alla dina samlade tillgångar minus skulder är din förmögenhet. Sen är den inte lika stor som Bill Gates, men å andra sidan sjukt mycket större än de allra flestas.

Är en snubbe i favelan i rio de janeiro som har råd att äta varje dag men bor i ett hemmasnickrat plåtskul och inte har råd med något annat än just mat och kanske att gå på kvartersfesterna och ha lite kul ibland och kanske köpa något begagnat klädesplagg nån gång per år rik och förmögen enligt dig?

Nej verkligen inte, han tillhör säkert den fattigaste tredjedelen i världen. Du tillhör iaf de rikaste 10-20%.

2005-06-25 16:28
eh va? varför det? så för att andra här också är rika så "gills" det inte? är folk i lyxkvarter inte heller rika då?

Ett kvarter är väl knappast ett samhälle så jo det är de..

Alltså problemet är att du har satt upp en gräns för vilka som är rika: dom som har råd med villor och shit. Dom som är rikare än dej.
Därför kommer du till (den för övrigt totalt absurda) slutsatsen att du inte hade räknats som rik i Somalia, trots att du hade haft tusentals gånger så mycket tillgångar som genomsnittsinvånaren där!

Nej jag ser bara en stor skillnad på folk som ligger inne med miljoner och personer som har det gott ställt i jämförelse med resten av världen.. ser du ingen skillnad i det så är det inte mycket jag kan säga.. Som sagt så hade jag räknats som ganska rik men knappast som förmögen eller superrik med tanke på att jag hade haft sjukt mycket mindre än de i toppskiktet även där..

Och angående ordet förmögenhet som du hängt upp dej på: Du har visst en förmögenhet, alla dina samlade tillgångar minus skulder är din förmögenhet. Sen är den inte lika stor som Bill Gates, men å andra sidan sjukt mycket större än de allra flestas.

Ok det är möjligt att jag ligger inne med en förmögenhet på kanske 10 - 20 tusen då.. Ser fortfarande inte det som att jag kan kallas rik eller förmögen.. Rikare och förmögnare, visst men inte rik och förmögen..

Nej verkligen inte, han tillhör säkert den fattigaste tredjedelen i världen. Du tillhör iaf de rikaste 10-20%.

2005-06-25 16:29
Nej, det är inte fult att vara rik. Det är väldigt trevligt att vara rik faktiskt.

Har man pengar ska man vara glad över det och försöka göra så mycket vettigt som möjligt med dem.

Sen är det ju bara naturligt att många människor som inte har pengar är bittra över det faktum att andra har det.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2005-06-25 16:31

Ok men han är ju rik och förmögen jämfört med de som inte har någonting alls.. ett hem, mat på bordet varje dag, nöjen nån gång då och då och kläder finns det miljoner som skulle avundas..
Jupp tillhör nog de 10 - 20% rikaste i världen vilket inte säger så mycket enligt mig.. De jag tycker är riktigt grisiga tillhör nog snarare de 2 - 3% rikaste i världen om ens det och jämfört med dem så är jag extremt fattig om man utgår från din logik..

2005-06-25 16:50
joel:

Ett kvarter är väl knappast ett samhälle så jo det är de..

Ok, så du vill inte jämföra med hela världen, och du vill inte jämföra med mindre grupper. Märker du inte att du plockar jämförelsekriterierna för att få det resultat du vill ha?

Nej jag ser bara en stor skillnad på folk som ligger inne med miljoner och personer som har det gott ställt i jämförelse med resten av världen.. ser du ingen skillnad i det så är det inte mycket jag kan säga..

Jag har hela tiden sagt att det är en stor skillnad mellan dej och en miljonär! MEN sen har jag också sagt att det är precis lika stor skillnad mellan en somailer och dig (om inte ännu större), men då blir det tydligen lite obekvämt?

Ok det är möjligt att jag ligger inne med en förmögenhet på kanske 10 - 20 tusen då.. Ser fortfarande inte det som att jag kan kallas rik eller förmögen.. Rikare och förmögnare, visst men inte rik och förmögen..

Nej, för du utgår från västerländska jämförelsestandarder. Men skulle vi på något sätt kunna fråga alla människor på jorden måste du ju hålla med om att en majoritet skulle säga att du var rik?

De jag tycker är riktigt grisiga tillhör nog snarare de 2 - 3% rikaste i världen om ens det och jämfört med dem så är jag extremt fattig om man utgår från din logik..

Uppenbarligen har du missat "min logik", som går ut på att jämföra med alla människor, inte den grupp som passar ens syften. Och därför är människorna i favelan fattiga, och du och jag är rika.

2005-06-25 17:06
Refused: Ja men jag säger ju att jag håller med dig om att jag är rik jämfört med världen.. det enda jag vill ha sagt är att det är stor skillnad på min grisighet och en multimiljonärs grisghet.. visst jag hade väl kunnat ge mer men inte utan att kraftigt dra ner på min levnadsstandard.. förstår du.. en som har 100 miljoner kan hjälpa andra utan att egentligen märka av någon förlust.. den enda skillnaden de skulle märka är några nollor mindre på kontot medan skillnaden jag skulle ha märkt hade sträkt sig genom allt i mitt liv..

Vet inte riktigt vad det är du vill få fram.. min åsikt om att de som har extremt mycket pengar utan att dela med sig är grisiga står fast.. däremot har jag inget problem med att folk får leva goda liv, ha tv aparater, bil o.s.v.. önskar bara att fler kunde få ha det såpass bra och de enda som kan ändra på det på något verkligt givande sätt är de som har verkliga resurser.. jag kan säkert ge tiotals människor ett drägligt liv om jag lever spartanskt och inte spenderar något på mitt eget liv men jag kan inte bygga skolor, sjukhus, ge några ansenliga bidrag till forskning om sjukdommar o.s.v.. en person med flera miljoner kan göra allt det om han/hon vill.. fattar du skillnaden eller?

en stor skillnad är även att jag oavsett om jag är rik jämfört med majoriteten av världens befolkning inte hamstrar på massor av pengar helt i onödan..

2005-06-25 17:10
Jag ser absolut inget fel i att vara rik, men man kan ju störa sig på hur vissa människor beter sig bara för det, ser ner på andra och sånt. Sen är det störande när de lever egoistiskt och konsumerar mer än vad de behöver, bara för att de har råd..

2005-06-25 17:12
Refused P24
Mm men alltså, jag anmärkte på att Lama förnekade snålhet hos rika bara för att världens rikaste man gav bort pengar till välgörenhet.

2005-06-25 17:57
frange P20
Sånna fall är ovanliga. Oftast är det andra som har jobbat ärslet av sig och gort personen rik.

2005-06-25 18:07
Precis.. Seriöst man kan inte bli riktigt snuskigt rik på att jobba.. Om man ska bli rik på riktigt så får man se till att vara hänsynslös och vara beredd att trampa på folk.. Det är inte en slump att typ 60% av alla stora företagsledare i USA är psykopater..

2005-06-25 21:25
JAOOOO Vem förtjänar det mest? Ägaren eller den som verkligen gör arbetet? Och vem förtjänar mest, dem som producerar en vara, eller de som hjälper människor?
Skulle arbeterna få någon lön överhuvudtaget utan ägaren?
Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran Soran

2005-06-25 21:27
refused

man kan faktiskt vara generös och hjälpa andra utan att för den delen skänka pengar till hjälporganisationer
det finns alternativ, allt e inte svart på vitt
eller hur?
Upp med tummarna!

2005-06-25 22:01

avundsjuka kallas det för.

2005-06-25 23:01
soran: Ja om de var ägarna av sina arbetsplatser och över det som de sliter sönder sina kroppar för istället för att någon enskild pamp eller storföretag är det..

spirit: Vadå avundsjuka.. Hatar när folk säger så.. Kan för egen del lova och svära att jag inte är det minsta avundsjuk på någon för en sån skitgrej som att de har en massa jävla pengar.. Är hellre fattig och gör något jag brinner för än har alla pengar i världen.. hade haft så sjukt dåligt samvete över att vara så rik att jag ändå inte kunnat njuta av det..