Soppa_Opa: Tack så mycket.. Du fick sagt det jag inte kunde.. Är inget vidare med ord och att få fram vad jag menar då jag ofta trasslar in mig i mina egna ord.. Bra skrivet iallafall..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Joel: visst jag hade väl kunnat ge mer men inte utan att kraftigt dra ner på min levnadsstandard.. förstår du.. Nej, jag förstår inte alls. Du skulle kunna skänka en hundring i månaden och rädda liv, men du är inte tillräckligt "rik"? däremot har jag inget problem med att folk får leva goda liv, ha tv aparater, bil o.s.v.. önskar bara att fler kunde få ha det Självklart anser du att fler ska kunna ha det som du, men inte bättre. Men vad säger du till en indisk stadsbo som säger att allt över hans levnadsstandard är svinigt, och dessa svin borde offra sitt överflöd för att hans grannar på landsbygden ska komma upp i hans levnadsstandard? Varför är just din standard det magiska rättfärdigade, där gränsen över går för svineri? Varför går inte den gränsen över din standard, eller kanske under den? Det här går lite på tomgång nu, men vad jag vill ha sagt är att du kan visst göra en jättestor skillnad, just för att du är så oerhört rik i förhållande till dom fattiga. Men du vill inte för att det finns andra som är ännu rikare.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Soppa_Opa P19 hahaha, yo mah man. Du verkar ignorera faktumet att det är svårt att ha lite pengar även om man bor i Sverige. Du verkar ignorera det faktum att om du tror dej kunna jämföra den svårigheten med folk i tredje världens svårigheter så är du så långt ute och cyklar att det nog är dags att se världen lite. men jag tycker det är löjligt att du anser att individen har en total ansvar över sitt ekonomiska tillstånd för att det har han/hon inte, speciellt inte om man är arbetare. Vad snackar du om? Här diskuterar vi huruvida rikedom är fult och vad rikedom innebär, inte marxistisk teori. Senare att tredjevärlden har det sämre än oss beror givetvis på att I-länder suger ut U-länder på arbetskraft och även pengar (lite indirekt). Det finns massor att förbättra i handelsvillkoren, men jag tror du missar diskussionen lite. Vi är rika jämfört med U-länderna, är rikedom fult så är vi fula. Oavsett hur inkomstskillnadera nu uppkommit enligt marxismen. Jag må ha pengar som räknas som en förmögenhet i ett U-land, men jag har inte kontroll över min ekonomi för att min chef har det =P. Det handlar om att ha kontroll över sitt eget. Det här är faktiskt ganska äckligt. Jag skulle vilja se dej säga det till bonden i ett fattigt land som sliter dygnet runt på sin lilla jordfläck, när du är där på semester och glassar runt: "Men du är ju fri! Jag å andra sidan är förtryckt av min chef, stackars mej." jag tycker det är löjligt hur du försöker verka djup med dina meningslösa gemförelser. Jag tycker det är pinsamt att du istället för att bemöta ett enda av mina argument, och det gör mej smått illamående hur du nedvärderar fattiga människors ställning med dina "men ni skulle se våååra problem". Ja, rikedom är fult. Det får du gärna tycka, men förneka då inte att du och jag är fula isf.
WP: man kan faktiskt vara generös och hjälpa andra utan att för den delen skänka pengar till hjälporganisationer det finns alternativ, allt e inte svart på vitt eller hur? Du skrev att det var bättre att vara snål om man inte var stenrik, jag skrev att jag inte accepterade snålhet oavsett. På vilket sätt relaterade det här svaret till det jag skrev? Känns som om jag trampade på en öm tå. Är man inte snål så är man det väl inte, oavsett hur man visar sin generositet. Är man snål så är man det, oavsett storlek på sitt överflöd. Det är ingen ursäkt att man bara har en vanlig svensk inkomst, man behöver inte vara snål för det.
Refused: Nej, jag förstår inte alls. Du skulle kunna skänka en hundring i månaden och rädda liv, men du är inte tillräckligt "rik"? Eh vad fan vet du om vad jag skänker i månaden? Jag har absolut råd att skänka både en hundring och mer och det gör jag.. Hade gärna gett ännu mer men just nu behöver jag satsa på att få ordning på mitt eget liv.. Varför är just din standard det magiska rättfärdigade, där gränsen över går för svineri? Varför går inte den gränsen över din standard, eller kanske under den? Även här är du helt väck och hittar på grejer som jag aldrig sagt.. Jag har aldrig skrivit att jag tycker alla som har det bättre än mig är svin.. Det finns ganska många trappsteg upp över min ekonomiska situation innan det börjar handla om multimiljoner på banken ska du veta.. Man får gärna ha det dubbelt så bra som jag det unnar jag absolut folk.. Det jag är emot precis som jag sagt hela tiden är bara och endast att folk samlar på sig gigantiska förmögenheter som de egentligen inte har någon verklig verklig nytta av.. tycker en indier att jag är ett svin som lever i överflöd jämfört med honom har jag full förståelse för det.. Men som sagt så lever vi i olika samhällen och jag hade helt enkelt verkligen inte kunnat ge mycket mer än jag gör utan att själv hamna på gatan och det hade inte gynnat någon.. Det är dyrt att leva drägligt i sverige.. hade jag haft massor med pengar så hade jag gärna delat med mig av överflödet men jag äger varken något av ansenligt värde eller har några som helst pengar liggandes som jag inte behöver.. Fattar inte varför du ska gå till de yttersta gränserna hela tiden.. Du måste ju själv inse att det är extrem skillnad på att ha flera miljoner och att ha ganska lite pengar för att vara svensk.. Jag tycker inte att någon som tjänar bra ska ge upp hela sitt liv och hela sin livssituation för att rädda världen men har man massor, massor, massor med pengar så kan man leva gott och sen ge bort det man inte verkligen behöver..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sedan är det klart att det går på tomgång när din disskutions teknik går ut på att säga emot allt om det så krävs att du medvetet ska missförstå, förvrida, lägga ord i munnen på en och hitta på saker..
Joel: Eh vad fan vet du om vad jag skänker i månaden? Jag har absolut råd att skänka både en hundring och mer och det gör jag.. Jättebra det. Jag tror dock du förstod att det var ett exempel, men jag är glad att du håller med om att vi också har ett överflöd att dela med oss av. Det är dyrt att leva drägligt i sverige.. Vi är snuskigt rika jämfört med u-länderna, även korrigerat för prisnivåer, det tror jag du förstår. Skillnaden ligger i vår resp deras definition av "drägligt" - det vi benämner så skulle dom kalla för rikedom. Jag tycker inte att någon som tjänar bra ska ge upp hela sitt liv och hela sin livssituation för att rädda världen men har man massor, massor, massor med pengar så kan man leva gott och sen ge bort det man inte verkligen behöver.. Alltså jag håller ju fullständigt med dej här. Och dom som verkligen har massor av pengar borde rimligen ge bort en massa också - liksom var och en bör göra efter förmåga (och din och min förmåga är rätt stor ändå). Vad jag vill säga är att det finns ingen magisk gräns när man är "rik", eftersom allt är relativt. Bill Gates är rik i allas ögon, vi är rika i de flestas ögon, en polsk arbetare är rik i vissas ögon. Och alla bör göra det dom kan, istället för att peka på grannen.
Refused P24 det är jag som är soppa_opa...ändrat namn bara Du verkar ignorera det faktum att om du tror dej kunna jämföra den svårigheten med folk i tredje världens svårigheter så är du så långt ute och cyklar att det nog är dags att se världen lite. Mannen jag vet inte vilka omständigheter du lever i, mitt tillstånd blir inte bättre när du nämner hur dåligt det är i tredje världen. Du kan se det som kräsenhet av min sida när jag säger att jag har det DÅLIGT. Jag vill inte ha nåns sympati om du tror det, utan jag vill poängtera att vi lever inte i paradiset. Jag tror inte du har bekantat dig med det svåra i Sverige...verkar inte så. Här diskuterar vi huruvida rikedom är fult och vad rikedom innebär, inte marxistisk teori. Jag märkte för längesedan att du är en trogen moderat, inte sant? =P hehehe.. Det här är faktiskt ganska äckligt. Jag skulle vilja se dej säga det till bonden i ett fattigt land som sliter dygnet runt på sin lilla jordfläck, när du är där på semester och glassar runt: "Men du är ju fri! Jag å andra sidan är förtryckt av min chef, stackars mej." ??? fösök inte få mig att framstå som korkad. Bonden har sina gränser med...hans förmögenhet begränsas också av överklassen..hans chef må inte sitta i rummet bredvid, men rika mannen har sitt inflytande ändå och om du inte håller med så är du bara blind. Ok...kalla mig ful för det jag säger, men kom inte och påstå att skillnaden mellan en fattig och en rik i sverige är mindre än skillnaden mellan en fattig från Sverige och en fattig från ex. Brasilien. Ekonomiskt möjligt, men moraliskt...nej...
http://www.myspace.com/choysmusic
Joel: Sedan är det klart att det går på tomgång när din disskutions teknik går ut på att säga emot allt om det så krävs att du medvetet ska missförstå, förvrida, lägga ord i munnen på en och hitta på saker.. Det är så standard på Whoa. När argumenten faller ihop som ett korthus så har någon "förvridit" det man sagt...
Choys P18 Jag tror inte du har bekantat dig med det svåra i Sverige...verkar inte så. Jag tror inte du har bekantat dig med det svåra utanför Sverige. Vidga dina vyer, läs en bok. Gör nånting mer än att bara jämföra med dom som har det bättre. Det finns en hel värld därute. Jag märkte för längesedan att du är en trogen moderat, inte sant? =P hehehe.. Nej, det är jag inte. Vad det nu har med nåt att göra... som skällsord kanske det funkar i ditt gäng, vad vet jag. Ok...kalla mig ful för det jag säger, men kom inte och påstå att skillnaden mellan en fattig och en rik i sverige är mindre än skillnaden mellan en fattig från Sverige och en fattig från ex. Brasilien. Ekonomiskt möjligt, men moraliskt...nej... Skillnaden är milsvitt mycket större mellan fattiga i Sverige och tredje världen, än mellan folk i Sverige. Helt ärligt tror jag inte du inser hur fattiga lever i många länder. Och vad snackar du om, moralisk skillnad i fattigdom? Vad exakt är det, och vem ska föda sin familj med den moralen? Här jämför vi faktisk rikedom, och vi är väldigt rika jämfört med tredje världen. Det var du som sa att det var fult...
Vidga dina vyer Nu ville jag inte vara den som säger "I've Been There And Done That" men jag har faktikst själv vänner och bekanta från olika delar av världen. De berättar och jag lyssnar. Deras förtryck skiljer sig inte från mitt...allt handlar inte om pengar utan snarare om vilka possisioner man har i samband med vilken miljö man lever i. Jag har inte sagt att det är bättre eller lika bra där, men jag är fan inte rik!
Refused: Vi är snuskigt rika jämfört med u-länderna, även korrigerat för prisnivåer, det tror jag du förstår. Skillnaden ligger i vår resp deras definition av "drägligt" - det vi benämner så skulle dom kalla för rikedom. Vad jag kallar drägligt är att ha tak över huvudet och mat på bordet och kunna ägna lite tid åt nöjen.. och bara det är dyrt i sverige om man lever på en vanlig arbetarlön.. en lägenhet kostar en hel del att ha t ex.. just nu bor jag hemma hos mina föräldrar så jag lever ett mycket drägligt liv.. men jag vet att jag kommer att ha tuffa tider ekonomiskt och jag har även haft det innan.. sedan passar just det där med relativt som du talar om in här.. det som är drägligt måste man se på utifrån ens närmaste omgivning.. hade jag levt som jag gör nu i säg indien hade jag känt mig som överklass, hade ju dock inte varit verklig överklass ens där.. inta som att jag hade blivit insläppt i societeten där eller haft råd med stora hus eller bilar.. klasskilnaderna där är så mycket större så jag hade varit väldigt rik jämfört med de fattiga men väldigt fattig jämfört med de rika så jag hade hamnat någonstans i mitten på den skalan.. Alltså jag håller ju fullständigt med dej här. Och dom som verkligen har massor av pengar borde rimligen ge bort en massa också - liksom var och en bör göra efter förmåga (och din och min förmåga är rätt stor ändå). Vad jag vill säga är att det finns ingen magisk gräns när man är "rik", eftersom allt är relativt. Bill Gates är rik i allas ögon, vi är rika i de flestas ögon, en polsk arbetare är rik i vissas ögon. Och alla bör göra det dom kan, istället för att peka på grannen. Jupp så är det och det har jag aldrig sagt emot.. klart det är relativt.. jag väntar bara fortfarande på att du ska fatta vad jag säger istället för att bara tro att du gör det när du tydligen inte har fattat alls.. Kan skriva det i fetstil en gång om du vill.. Jag avskyr folk som i en värld som denna hamstrar pengar som de inte behöver eller använder, som sitter och låter miljonerna rulla in eller sitter och trycker på släktens gamla miljoner medan folk svälter.. oftast bara för att kunna dö vetandes om att de iallafall blev eller var rika.. Säg att vi har en by där det finns tio kor och en tjur.. En person roffar åt sig 8 kor och tjuren och två personer får en ko var.. personen med 8 kor är smart nog att att stängsla in dem och låter dem föröka sig så han har massor av kor.. Större delen av byn svälter, två personer klarar sig bra med sin mjölk från sin ko och kan slakta den när tiderna bli för hårda.. Personen med de 8 korna och tjuren låter ingen annan ta del av sina kor, möjligen ger han någon ett glas mjölk nån gång eller så men allmänt så håller han korna inlåsta och vaktade.. jag är en av dem som haft turen att få en ko.. slaktar jag kon och delar med mig får vi alla äta oss småmätta en enda gång och sedan är det slut på det.. Den personen jag avskyr är han som har 8 kor och fler på väg utan att ens ha användning för så många medan folk runt om honom svälter..
spirit F3 och ni andra som kallar det avundsjuka.. Är det inte mer än rimligt att arbetarna ska få vara med och dela på vinnsten när det trotts allt är dem som är hela företaget? Arbetarna kan bokföra och förvalta företaget själva utan en chef. Chefen blir rik på vad arbetarna gör åt honnom. Jag tycker denna dikten av August Strinberg från "Kapitalismens hemlighet" förklarar hela saken väldigt bra. - Vad sa du till mannen där borta? - Jag sa, att han skulle arbeta raskare. - Vilken rätt har ni att befalla över honom? - Jag betalar honom för det. - Hur mycket betalar ni honom? - 10 kronor om dagen. - Varifrån får ni pengar att betala honom med? - Jag säljer sten. - Vem hugger stenen som ni säljer? - Det gör han. - Hur mycket sten hugger han om dagen? - Åh, han hugger en hel del sten på en dag. - Hur mycket får ni för det? - Ungefär 50 kronor. - Men då är det ju han som betalar er 40 kronor för att ni går omkring och befaller honom att arbeta raskare. - Ja, men jag äger ju verktygen och maskinerna. - Hur blev ni ägare av dem då? - Jag sålde huggen sten och fick in så mycket pengar på den att jag kunde köpa in verktyg och maskiner. - Vem hade huggit den stenen? - Tig, dumbom!
joel: det som är drägligt måste man se på utifrån ens närmaste omgivning.. Fast det är det jag inte förstår/håller med om. Jag avskyr folk som i en värld som denna hamstrar pengar som de inte behöver eller använder Det här har vi ju harvat tusen gånger. jag frågade dig om det var bättre att dom brände alla miljoner, och du sa att nej det var ännu värre. Sen sa jag att för folk i tredje världen är du precis en sån rikeman som bränner allt, bl a på dator, sprit eller whatnot. Visst är miljonärerna flera ggr värre, men du måste ju se att vi också gör samma sak, om än i mindre skala. Är det fult? Säg att vi har en by där det finns tio kor och en tjur.. En person roffar åt sig 8 kor och tjuren och två personer får en ko var.. Ett mer verklighetstroget exempel vore att en person roffar åt sej tex åtta kor, och du och jag har tre kor var - resten har smulor. Vi kan då antingen se till helheten (där det finns tre rika personer), eller stirra oss blinda på den enda person som har det bättre än oss.
mantis P19 Ang Strindbergs text... har två frågor: 1) Om det nu är så trivialt , varför startar inte huggaren ett eget företag? Räntekostnaderna är ju uppenbarligen småpotatis i sammanhanget. 2) - Ja, men jag äger ju verktygen och maskinerna. - Hur blev ni ägare av dem då? - Jag sålde huggen sten och fick in så mycket pengar på den att jag kunde köpa in verktyg och maskiner. Hur gick det till, då han inte hade maskinerna? Behövdes dom eller behövdes dom inte? Om inte kan ju arbetaren köra själv, och om dom behövdes faller ju hela resonemanget. Ett annat alternativ man kan tänka sej är väl att han själv högg sten ett bra tag, fick ihop pengar till en maskin och sen startade företaget därifrån. Men det blir ju inte lika lustigt?
sålänge man inte är snål så gör det inte mej någonting.. verkligen föraktar snåla människor.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Refused P24 Eller så var hans företag inte industrialiserat från början och arbetarna använde inga maskiner. Eller så hade han sämre maskiner men fick sedan råd med bättre (som arbetarna "betalade") så chefen kunde käna ännu mer pengar när arbetet gick efektivare. Det är mestadels principen jag är ute efter, jag är väldigt anarkistisk till min filosofi och avundsjuka som andra var inne på förut är väll också en filosofisk sak som jag besvarade med filosofi. Nu är vi på hög nivo ;)
Refused: Grejen är att när en multimiljonär bränner alla sina pengar så går det knappast till de fattiga utan skulle nog gå till företag som ferarri, till mäklarföretag och till andra rika.. Sedan är det lite orealistiskt att ens snacka om det.. En multimiljonär som bränner allt är inte längre en multimiljonär om han inte tjänar många miljoner i månaden vilket väldigt få gör och de få som gör det bränner inte allt, de är tillräckligt offentliga för att man ska veta att de inte bränner allt, så ditt exempel blir lite konstigt.. Refused: Men ge dig det är större skillnad än så på mig och en miljonär.. Ett verkloigare exempel vore om jag fick 3 kor och den andre fick 80 000 kor eller något i den stilen och ja då hade jag fortfarande tyckt att han var tusentals gånger svinigare än mig.. För en i tredje världen är jag inte precis en sån rikeman.. För dem är jag rik visst men du underskattar folk i tredje världen kraftigt om du tror att de inte kan se samma skillnad som jag ser..
Joel413 P21 Om en multimiljonär bränner pengar på bilar kommer troligen pengarna att gå till den som skapar den bilen.. Rika människor är exakt lika bra som alla andra människor är..
Refused P24 Var vill du komma med att ständigt "upplysa" oss om att folk har det sämre i tredje världen?
Choys P18 det han kanske menar är att om du ser att dom som har mer pengar är sämre personer.. Då måste du vara en otroligt dålig person eftersom det finns massvis med människor som har mindre pengar än dig..
inte? jag påstår dock inte som vissa andra att rika mannen har en toltal ansvar över sina handlingar. Som en framgångsrik och mäktig person så har man mer ansvarighet. Det kvittar väl hur mycket pengar jag har i gemförelse med en människa i tredjevärlden, min possition i mitt eget land tillåter mig inte så mycket. Jag har ju givetvis flera val i mitt eget land än vad en arbetare i ett U-land har, men fortfarande är det mer effektivt om den rika mannen från mitt land agerar för att förbättra situationen.
För de flesta rika utnyttjar andra människor för egna intressen?
Choys P18 En fattig person i ett uland har mycket mindre att säga till om än vad du har här i sverige kan jag lova.. Så om man tänker at dom med mer pengar är sämre personer så är du en sämre person än väldigt många andra.. Guano P18 Det är inte sant..
för de första vill jag fråga er. Förtjänar Paris Hilton sina pengar? självklart inte! jag gillar inte rika för att dem flesta e faktiskt mer själviska än arbetsklassen, ja de e sant!! ok, vi har oprah winfrey, men va fan, nu snackar jag inte om hollywood, utan jag snackar om moderats fcked up bratz som lever i lidingö o östermalm. de där e själlviska piece of fucks som jag iaf inte gillar. rika svennar e moderater, moderaternas ideologi e en ego ideologi, så simpelt e det. dessutom om du födds rik, så använder du inte lika mycket av din hjärna som om du skulle födas fattig, eftersom du beöver inte tänka så mycket, de e sant, jag lovar er! det är därför dem bästa filmerna, serierna, böckerna, o musiken kommer från folk som en gång var fattiga. batman, superman o e-type e de bästa rikamans folk kan komma me när de kommer till underhållning. dessutom e världesn vakraste, bäsa o största sport fotboll, bondens sport! WORKING CLASS HERO FOREVER!
Why not move to the blue/ and turn society white/ Berlusconi gives you freedom/ then he'll rob you at night
Seqondz P17 Du kommer med så många fördommar så det inte är sant.. Dom flesta jag känner är arbetare.. och dom använder inte hjärnan för fem öre.. finns lika många dumma arbetare som dumma snobbar.. Jag kan lova att rika kan skapa bra saker.. Du tror inte att folk som har varit rika har sett till att dom bästa filmerna och böckerna och musiken har kommit fram till dom som vill ha den eller.?? jag gillar inte rika för att dem flesta e faktiskt mer själviska än arbetsklassen, ja de e sant!! ok, vi har oprah winfrey, men va fan, nu snackar jag inte om hollywood, utan jag snackar om moderats fcked up bratz som lever i lidingö o östermalm. de där e själlviska piece of fucks som jag iaf inte gillar. Varför är dom mer själviska än arbetarklassen.?? Och jag tror inte direkt att oprah winfrey är den snällaste personen på jorden..
vissa människor tucks tro att rikedom är ett personlighetsdrag, man kan inte dömma pa det viset. de hur eprsonen beter sig istzället. att köpa glassiga saker gör en inte til len dalig människa utan hur vi behnadlar och bemöter människor som är avgörande
Femme fatale
jag kan säga sahär. har levt bade i fattigare och rika omraden och det finns inget sdom heter bättre eller sämre människor. det är samma skit mänskligheten ingen fucking skilnad förutom relationen till pengar.
Femme fatale
Amar F17 Så sant.. sen så betyder det inte att man är rik för att man köper glassiga grejjer.. om jag sparar ihop pengar till en glassig bil så betyder det att jag sparat pengar till en glassig bil.. inte att jag har mycket pengar.. Många brats är tror det eller ej arbetare som faktiskt jobbar och sedan VÄljer att lägga ner pengar på att gå ut på helgerna..
de finns rika som utnuttjar andra för sina egna intressen emn herregud alla blir inte rika pa företag som mcdonalds osv. det ar som att säga att vita män är förtruckare bara för att de är de vanligaste som folk underjastar sig under i företagsvärlden eller samhället.
Femme fatale
vad som mer säger om en person är hur de pirioterar sina pengar framför hur mucket de har att börja med det är de nja vill ha sagt!
Femme fatale
Jag har inte läst hela tråden, men jag håller med mantis, är det inte snarare folk som tjänar sina pengar på andras arbete som är föraktade? Kapitalism är vidigt när det är i tillräckligt stor skala.
"The badder you seem, the more lies you tell..."
Joel: Ett verkloigare exempel vore om jag fick 3 kor och den andre fick 80 000 kor eller något i den stilen och ja då hade jag fortfarande tyckt att han var tusentals gånger svinigare än mig.. Självklart, och du var i din tur tusentals gånger svinigare än dom som hade smulor. Eller hur? För en i tredje världen är jag inte precis en sån rikeman.. För dem är jag rik visst men du underskattar folk i tredje världen kraftigt om du tror att de inte kan se samma skillnad som jag ser.. Alltså jag tror det är det här som gör att vi snackar förbi varann hela tiden. Läs gärna lite grann om hur folk lever i u-länder, om du tror att du inte är en "rikeman" jämfört med dom. Och jaaaaa det finns dom som är ännu rikare än dej du behöver inte påpeka det igen. Det finns dom som är rikare än alla, utom för världens rikaste man. Choys: Det kvittar väl hur mycket pengar jag har i gemförelse med en människa i tredjevärlden, Vet du vad? Jag tror inte människan i tredje världen tycker att det kvittar. Amar & Lynguistic: Äntligen... tack för lite vett i tråden.
Refused P24 Du utgår från att brist på pengar i Sverige inte ger folk nårra som helst svårigheter. Du påstår att jag inte ska klaga på ett skott i ryggen förräns jag har fått ett i huvet. Jag har det svårt i Sverige pga pengabrist och till skillnad från vissa andra så kämpar jag för att förbättra min situation och även andras. Jag blir bara frustrerad när någon som du kommer och påstår att jag är rik gemförelse med någon i tredje världen...jag menar, no shit! Att berätta faktumet att det är värre i andra länder är ingen anledning till man ska ignorera problem som finns i ens egen miljö.. Jag repeterar mig själv...det innebär att det inte finns mer att diskutera. / Kärlek
Refused: Självklart, och du var i din tur tusentals gånger svinigare än dom som hade smulor. Eller hur? Jupp och det gör att den som är tusentals gånger värre än mig är miljontals gånger värre än de fattigaste och det gör att jag och de fattigaste i världen kan avsky honom även fast de fattigaste kan avsky även mig.. Ser inte varför jag ska tycka mindre illa om de absolut värsta bara för att jag också är rätt illa i mångas ögon..
Den som stavar jämförelse "gemförelse" borde ta tidsmaskinen till första-klass.
Intressepenisen hårdnar!
Lynguistic: Ja den som äger företaget som skapar bilen men knappast ner i fickan på de som bygger bilen..
Choys P18 Men du kommer fortfarande inte ifrån att om du påstår att rika personer jämfört med dig är dåliga personer.. Då är rika personer jämfört med 3e världen också dåliga personer.. dvs då e du o jag dåliga personera bara för att vi har mer pengar och växer upp här i sverige.. Joel413 P21 jag kan lova att den som fixar ihop bilden får betalt..
Lynguistic: Tja klart han som fixar ihop bilen får betalt.. Jobbar själv med det just nu så.. Men kom inte och påstå att största delen av pengarna går till den som bygger bilen.. särskillt inte som de flesta biltillverkarna flyttar sin tillverkning till fattiga länder där de kan pressa ner lönerna.. Yes jag är en ganska dålig människa vad gäller min ekonomi.. Däremot är jag en bra människa som inser det vilket de flesta rika jämfört med oss mellanrika inte verkar göra eller bry sig om.. Och återigen så kommer jag till det faktum att jag inte hamstrat några pengar som jag inte absolut behöver till något eller som skulle kunna göra någon enorm skillnad för någon..
Joel413 P21 Jag har inte sagt att han får den största delen av pengarna.. Jag ser inte heller vad han har gjort som gör att han ska tjäna en massa pengar på att jobba för någon annans företag.?? Varför förtjänar han mer pengar.?? särskillt inte som de flesta biltillverkarna flyttar sin tillverkning till fattiga länder där de kan pressa ner lönerna.. Människor i fattiga länder behöver också arbete kan jag lova.. sen är det billigare att bo i fattigare länder.. därför klarar dom sig med mindre pengar.. att dom får mindre lön gör att dom kan konkurera ut oss vilket är bra för dom.. Men Självklart ska man försöka undvika dom grövsta fallen av lönedumpning där arbetarna jobbar ihjäl sig.. Däremot är jag en bra människa som inser det vilket de flesta rika jämfört med oss mellanrika inte verkar göra eller bry sig om.. Dom som är rika är väl knappast dåliga med sin ekonomi.. ? isånnafall skulle dom ju inte ha råd med nått.. Och återigen så kommer jag till det faktum att jag inte hamstrat några pengar som jag inte absolut behöver till något eller som skulle kunna göra någon enorm skillnad för någon.. Hahahha det där tror jag inte ett skit på.. någon gång kan jag lova att du har gått o hyrt film eller nått för 30 spänn.. jag låvar att barnen i 3e världen hade använt dom 30 kronorna på ett bättre sätt..
Joel413 P21 "Är hellre fattig och gör något jag brinner för än har alla pengar i världen" att d alltid ska vara så svart o vitt. antingen så är man rik har ett hemskt liv ( är olycklig) eller så är man fattig men glad. jaja..så är det nog inte alltid...nej.....man kan göra saker man brinner för..vara glad...lycklig o ha pengar...likaså vara fattig o lycklig/glad.....men med pengar kanske man får ytterligare några möjligheter att göra några av dem saker man brinner för... visst kan man kämpa sig fram..d är viktigt o uppskatta saker blabla..men fasen vad schysst d vore ibland med några extra slantar.
Lynguistic P20 Hade jag haft samma makt över min ekonomi som rika mannen i mitt land skulle jag hållt med dig...men det har jag inte.
föraktar inte rika, förakta de som inte lyfter ett finger i livet pga att deras föräldrar tjänade big money.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
Lynguistic: Men du är ju helt dum i huvudet helt seriöst.. Du kan inte jämföra att hyra en film för 30 kronor med att ha t ex 40 miljoner kronor på ett bankkonto.. Visst på något teoretiskt plan har du rätt men i verkligheten, nej.. Det blir bara fel fel och har inget med det vi pratar om att göra.. Jag har aldrig sagt att någon måste ge bort vartenda öre de lägger på sig själva men faktum kvearstår att ingen människa i hela världen behöver eller förtjänar massor av miljoner egentligen.. Dom som är rika är väl knappast dåliga med sin ekonomi.. ? isånnafall skulle dom ju inte ha råd med nått. Dåliga människor, inte att de är dåliga på att spara stupid.. Människor i fattiga länder behöver också arbete kan jag lova.. sen är det billigare att bo i fattigare länder.. därför klarar dom sig med mindre pengar.. att dom får mindre lön gör att dom kan konkurera ut oss vilket är bra för dom.. Men Självklart ska man försöka undvika dom grövsta fallen av lönedumpning där arbetarna jobbar ihjäl sig.. Dumaste jag hört någonsin.. Visst är det bra att företag har tillverkning i 3:e världen men inte när den absolut största majoriteten av pengarna hamnar på konton som tillhör storföretag i i-länder.. Det de arbetarna får betalt är inte i närheten av vad de borde få.. De får slita som djur.. Men ser man det som du gör att de i tredje världen ska nöja sig bara de får en smula av västvärldens cash så visst.. Tror du att de får pengar som i deras länder mosvarar vad de gör i våra länder bara för att det är billigare att bo där eller? Tillåt mig småle.. ag har inte sagt att han får den största delen av pengarna.. Jag ser inte heller vad han har gjort som gör att han ska tjäna en massa pengar på att jobba för någon annans företag.?? Varför förtjänar han mer pengar.?? För att han eller snarare de gör jobbet kanske? Eh..
spirit: Det jag talade om just där var en rent personlig grej som svar på en grej som någon annan skrev.. Det jag menade var att jag inte har något intresse av att ha pengar då jag inte brinner för något som drar in stora pengar.. Finns säkert folk som brinner för att göra affärer med aktier och så men jag tror helt ärligt att de flesta gör det av girighet och inte av passion.. Sedan skulle jag gärna vilja att du citerar mig där jag skrivit att alla rika är olyckliga och alla fattiga lycvkliga.. Jag tror nämligen oftast att det är tvärtom.. Pengar är bra att ha.. Det enda jag säger är att ingen behöver massor av pengar.. har man det bra, ett hem, mat på bordet varje dag och råd att göra kul saker tycker jag man kan nöja sig med det.. Ingen behöver massor med miljoner i en värld där massor av miljoner kan göra så stor skillnad..
HeRe2sTAy Bullshit...
Joel413 P21 Du kan inte jämföra att hyra en film för 30 kronor med att ha t ex 40 miljoner kronor på ett bankkonto.. Visst på något teoretiskt plan har du rätt men i verkligheten, nej.. Det blir bara fel fel och har inget med det vi pratar om att göra.. Nej.. jag har inte fel.. För om alla var så "goda" som du säger och skulle donera bort det dom får över varje månad till dom som behöver det bättre så skulle alla svenska arbetarklassmänniskor kunna skrapa ihop väldigt väldigt mycket pengar.. Men folk gör inte det.. därför är det ungefär lika rätt eller fel som när rika människor gör det.. Dåliga människor, inte att de är dåliga på att spara stupid.. Men vadå dåliga.? ska dom donera bort allt dom äger o har.?? jag kan lova dig att rika människor donerar en hel del pengar.. Tror du att de får pengar som i deras länder mosvarar vad de gör i våra länder bara för att det är billigare att bo där eller? Tillåt mig småle.. nej det tror jag verkligen inte.. Men tror du att bojkott och att dom inte ska få konkurera med oss kommer leda till att dessa länder blir stormrika eller.?? Om du tror att det kommer bli så att helt plötsligt kommer bara från att vara ett jordbruks land gå till ett i land där alla tjänar så mycket som svenskar gör så e du ganska dum.. Ja i början o i ett tag kommer dom ha dåliga löner.. men om landet utvecklas framåt så kommer lönerna att stiga om det är fler som vill göra affärer med landet.. Men detta är ju offtopic..
HeRe2sTAy men varför är det bullshit.?? Att dom försäkrar sig genom att lägga undan pengar är en självklarhet.. bör varje fattig som rik göra..
Rika mannen har sina industrier och fabriker i U-landet, anledningen till att rika mannen placerar dom där är för att arbetskraften är billigare där. Jag skulle vilja påstå, utan att överdriva, att anledningen till att många U-länder förblir U-länder är pga I-länderna. Att hålla U-länder fattiga är en del av strategin för att hålla vinsten uppe inom företagen i I-länderna. Ju fattigare desto bättre...folk från fattiga länder kräver inte mycket i lön.. jag kan lova dig att rika människor donerar en hel del pengar.. jag lova dig rika människor snor en massa pengar.
HeRe2sTAy Ojojoj.. dum jag e .. =) det som jag skrev tidigare var ju såklart menat till Choys P18 Sorry man. =P