I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fult att vara rik?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-07-13 23:52
Hhahaha...blir det plötsligt inte en politisk fråga för att rikedom och rika existerar i alla länder? Det är en politisk fråga för att vi leds av rika...mer behövs inte sägas
såklart det inte är en politisk fråga.. du snackar ju om att alla som tjänar över medel är rika.. Har alla som tjänar över medel politisk makt.?? Nej.. knappast.. och i sverige har inte dom riktigt rika så speciellt mycket makt heller..
Men du kan gärna komma med några exempel där dom utövar sin makt.. om du kan..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-14 00:26
kemisten F21
Kunskap är makt och har man kunskap kan man förändra. Och jag tycker inte att avbetalningen av studielånet är en övertygande anledning att få mer i lön. Då borde ju fan varenda kotte som tar lån från banken automatiskt få mer i lön för de har ett lån att betala av.
ja kunskap är makt.. och kunskap bör belönas.. studielånet är bara en anledning till varför man ska få mer i lön om man pluggar längre... Men saken är att pengar kan man få hur mycket som helst på jorden.. däremot tid.. det har man inte så mycket av.. Och om man då väljer att lägga ner 8 år längre tid på att plugga än vad dom som hoppar av gymnasiet gör.. Då förtjänar man mer pengar.. för man har mer kunskap som nyttjas av samhället..

Ehhhh...what?? jag fattar inte riktigt vad du menar.
Det jag menar är det finns rikare personer i alla samhällen.. därför kan dom rika föraktas i alla samhällen.. och därför är inte frågan hur dom får sina pengar.. för det vet vi troligen inte.. utan frågan är ska man förakta dom eller ej.?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-14 02:08
Choys:

Folk som tjänar över genomsnittet är rika!

Tycker du på allvar att ungefär hälten av befolkningen är "ful" alltså?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-07-16 01:09
du kan gärna citera mig där jag sagt att företagen har inflytande.. Jag säger att dom får in pengar till sverige.. Dom pengarna går till sverige genom att dom betalar skatt.. jag anser inte att man får mer inflytande desto mer skatt man betalar i sverige..

Anser du inte att företag har inflytande hos folk genom reklam och liknande? Tror du inte att tidningar och media skriver och sänder saker som påverkar folks agerande? Du kan påstå att det dom gör inte är politikiskt, men dom påverkar ändå individen och kollektivet...våra politiska åsikter kommer från våra personligheter och våra personligheter påverkas av vår omgivning bl a media, reklamer, politisk proppaganda, tidningar... Alla tidningar och TV-kanaler (förutom svt 1 och 2) är privata företag som vanligtvis agerar för att tjäna så mycket pengar som möjligt...skandaler, konflikter, krig och annat innebär vinst för dessa företag för att det lockar mest folk, att dom är partiska likaså...Politiker använder exakt samma taktik för att få folk att rösta på dom, reklam och proppaganda. Du har en poäng i att säga att det inte är rika som ligger bakom detta utan snarare specifika företag och personer. MEN man ska inte glömma att så snabbt jag gör nåt dåligt kritiseras inte bara jag utan även dom kollektiven jag tillhör (arbetare, invandrare) därför tänker jag inte göra ett undantag för människor som är rika. "You get what you give". Alla har inte fel, NEJ, men många har det...vill du ha siffror?? mannen stick ut huvudet ur fönstret och kolla ut...där har du dina siffror..jag grundar mina argument på erfarenhet och andras erfarenheter, tycker du inte mina argument håller för att jag inte går in på SCB och ger dig exakta siffror, so be it.

Folk som tjänar över genomsnittet är rika!

Nej, det var inte så jag menade...dom flesta som tjänar över genomsnittet är verksamhetschefer, läkare, högre ämbetsmän, direktörer, verkschefer osv osv (för det mesta). Detta är folk som är makthavare på sina arbetsplatser, om dom inte är chefer så är dom högt uppsatta. Detta är folk som faktikst har mer makt för att ändra arbetsplatsens atmosfär än vad arbetaren har. Låt mig vara lite mer klar i språket..alla över snittet är givetvis inte rika och alla är givetvis inte människor som degar i kontoret...men spelar det någon roll egentligen? Jag anser att oavsett om man är chef eller en arbetare, så länge man har pengar o e nöjd, kritiserar man inte det som är orättvist..inte sant? Vissa skänker pengar, men hur svårt aär inte det på en skala när man har pengar??

Att folk inte kritiserar samhället är en hot för sig, en hot mot utveckligen, jag anser att folk inte är tillräckligt kritiska..aja..missnöjet på arbetsplatserna försvinner inte när vi tar upp detta i en diskussion...förtrycket finns fortfarande och drabbar mängder inte nårra fåtal individer utan MÄNGDER brorder, här i Sverige..

...och därför är inte frågan hur dom får sina pengar..

inte? så du tycker inte det spelar någon roll om folk blir rika på barnarbete? hur folk blir rika och på vad är definitivt en viktig punkt och tillhör konversationen kraftigt.
http://www.myspace.com/choysmusic

2005-07-16 01:25
Fan låt oss spruta dompan och gör av med pengar..Va stör det er?

2005-07-16 10:59
Choys P18
Du kan påstå att det dom gör inte är politikiskt, men dom påverkar ändå individen och kollektivet...våra politiska åsikter kommer från våra personligheter och våra personligheter påverkas av vår omgivning bl a media, reklamer, politisk proppaganda, tidningar..
Men herregud.. någon gör ju en helomvändning.. Vi snackade ju om stora företag i allmänhet.. Om du räknar alla media och tidnings bolag i sverige.. hur stor andel av dom är alla sveriges bolag egentligen?? Sen är ju iof dom flesta utlandsägda..
Men grejjen är att du sa att rika och företag kan påverka oss.. men nu verkar du mena att endast ett väldigt fåtal företag kan påverka oss..
Men vad tycker du man ska göra då.??? Vi har ju svt och svt 2 som visar nyheter som inte baseras på inkomst.. Va ska vi mer göra då.??

MEN man ska inte glömma att så snabbt jag gör nåt dåligt kritiseras inte bara jag utan även dom kollektiven jag tillhör
Om du anser dig tillhöra ett kollektiv "invandrare" då tycker jag synd om dig.. Om du gör nått dåligt så tar media ibland upp bakgrunden.. Men det sker knappast i alla fall..

2005-07-16 14:23
kollektiv var inte rätt ordval...folkgrupper...men jag syftade på arbetare i almännhet och inte enbart invandrare.

någon gör ju en helomvändning
Gör jag? Jag tycker jag håller mig till ämnet fint..

2005-07-16 14:27
vad man ska göra mot detta? Good question...Det är just där min förakt mot den högre klassen kommer in, övre klassen ska inte göra nåt! Det handlar inte om att vi behöver hjälp från högre klasser, det handlar om att vi som arbetare ska aktivera oss och hjälpa os själva...självklart behövs det hjälp från alla sidor, men större delen av kampen ska utövas av dom drabbade...kort sagt..yes

2005-07-16 15:46
Det blir alldelles för stor klass klyfta från den fattigaste hemlösa, till den rikaste med mest pengar. Minsta klyftan så släpper nog en del aggressioner..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-07-16 16:01
Problemet borde ju rimligen vara de fattigas fattigdom, inte de rikas rikedom. Många vänstermänniskors sneda fokus i det perspektivet visar på en unken missunnsamhet istället för en vilja till allas bästa.

2005-07-17 15:39
Refused P24
Självklart, men vem och vad orsarkar problemet?

2005-07-17 15:43
Pengar, orsaka alla problemen. Hela världens grundsten är pengar, känns som teh-foundation är på väg att kollapsa snart..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-07-17 15:52
jo exakt...men jag har pengar och du har pengar...det är ju inte pengarna i sig som är problemet utan snarare människorna som har dom.

2005-07-17 17:15
Choys:

Tror man att det går att peka på en enda faktor är det nog fel utgångspunkt till att börja med. Men helt klart är ju iaf att den gemensamma nämnaren hos problemskaparna inte är "dom har pengar".

Min åsikt är att problemen ofta ligger i politiskt egoistiska beslut, här och i de fattiga länderna.

2005-12-22 18:27
" Min åsikt är att problemen ofta ligger i politiskt egoistiska beslut, här och i de fattiga länderna."

Hur menar du då :S
!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!

2005-12-22 19:05
Lama:

Ett bra exempel är EU:s jordbrukspolitik, där vissa länder roffar åt sig så mycket bidrag de kan, utan en tanke på att det kvaddar u-ländernas marknader.

2005-12-22 22:38
det är inte fult att vara rik. man kan bli glad. jag är glad.

lite off-topic, men va fan... ang. refused vs. joel413/choys så anser jag att refused vinner, medan joel413/choys står vid sidan av planen och gråter över sin förlust (visserligen har jag bara hunnit läsa halva, så egentligen är det så att refused leder i helvtidsvilan)

2005-12-23 00:23
pengarna i sej är inte det som gör rika äckliga, utan livsstilen, stilen, åsikter värderingar som existerar i många kretsar i överklassen. sånt spyr jag på
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-12-23 01:47
det som jag avskyr är väl folk som inte förstår sitt överflöd, som har mage att gnälla om diverse skit de inte kan köpa pga att de är panka. jag anser inte mig själv vara perfekt - jag kan fortfarande snea över materialistiska prylar.

jag har inte problem med människor med pengar, jag har problem med hur de förvaltar sina resurser. kan inte göra annat än försöka börja med att ändra mig själv så till den grad att jag kommer till full insikt om mitt eget överflöd.

rikedom är inte fult - att använda pengarna på ett sätt som enligt mina personliga värderingar är egoististiskt och "fel", är fult, enligt mig.

välgörenhet är allt för ofta ett sätt för oss i västvärlden att rättfärdiga våra handlingar.

2005-12-23 02:56
Är det fult att ta hand om sig själv och sin familj?
Är det fult att vilja ha kvar pengar i sin familj så att sina barn och deras barn kan få ett bättre liv?
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2005-12-23 14:06
Refused P25

varför tjatar du såp inihelvete om 3dje världen.?????....känns som brist på argument efterd e sverige vi snackar o inte afrika
en död moderat är en bra moderat

2005-12-23 14:06
*eftersom d e*
en död moderat är en bra moderat

2005-12-23 15:38
kallemio P21

gör pengarna livet bättre?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-12-23 15:45
pengar ger dig frihet

2005-12-23 17:17
Sluta klaga, de flesta som har mycket pengar har oftast kämpat för det. Egen företagare och firmaägare är inte världens lättaste jobb. Att vissa tycker det är fult att ha mycket pengar när de slitit röven av sig för pengarna är jävligt fult. Alla kan ha mycket pengar bara man gör rätt val i livet och satsar på karriär istället för sitta på whoa och kritisera de rika.

Om jag tjänat ihopa mig en förmögenhet hade jag inte delat med mig. Inte när det finns folk som sitter och pundar upp sina pengar, går på soc och gör inte ett skit.

2005-12-23 21:19
3 ord....

Vanlig svensk avundsjuka!
www.eddaonline.se

2005-12-23 21:37
Edda, varför just svensk? Är det inte generellt världen över?

2005-12-23 21:53
helt rätt kexet_ P19! ok det kan kännas absurt att vissa har tre hus när det finns hemlösa, men vadå då, de som har har en/ett lägenhet/hus delar inte med sig heller:) sen vad gäller personer som ärver pengar eller bara är födda in i rika famlijer, ska de ge bort sina pengar bara för att skapa allt på egen hand eller? egen företagare verkar folk tro är ett glamoröst jobb och det typ garanterar rikedom. men det är sällan företag går bra direkt och vissa klarar inte den pressen och drar sig för att sätta sig i en sådan sits. så sluta klaga på de som lyckats!

2005-12-23 21:53
ekonmoiskt då menar jag.

2005-12-23 21:57
friktion P19

Ja!

Och om inte pengar gjorde livet bättre, varför ska man då skänka pengar? Ska man säga till dom i 3e världen att man kan ha kul utan pengar?
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik

2005-12-23 23:19
Lama!

Sverige är allmänt känt för sin avundsjuka!
Har kompisar från lite överallt i världen och dem säger likadant..
När man åker hem till deras hemland så glädjs man åt att folk har det bra ställt och kan ha en hög levnadsstandard.. Men här är det den där avundsjukan... "ahh han tjänar mer än mig, staten borde kräva honom på mycket mer pengar än va de gör"
Utan att man ställer sig frågan "varför tjänar han så bra?"
Hur som helst förtjänar personen i fråga sina pengar oftast... Det var ett exempel på "paris hilton" här förut... Jag tycker absolut hon förtjänar pengarna! Hennes far / farfar har säkert jobbat som en tok för att kunna starta upp ett välfungerande företag i form av en hotell kedja!

Peace!

/En som glädjs med Bill Gates och alla andra rika!

www.eddaonline.se

2005-12-24 01:31
casp_:

Vad snackar du om egentligen? Var nånstans handlar tråden bara om Sverige? Bemöt det jag skriver istället om jag nu har sån "brist på argument".

Värt att komma in i tråden på slutet och besluta vad den handlar om utan att ens ha läst igenom.

2005-12-24 01:36
är man rik som bill gates så krävs det ut av honom att han donerar pengar. tror inte han störs utav att ge iväg några 100 miljoner varje år. det var för kanske 2-3 år sen han donerade 100 miljoner (kr) drygt och han fick kritik för att ha gett för lite. sen ett annat exempel är Philip Morris som genom sitt tobaksbolag är den största utomstående bidragsgivaren till cancerforskning. vet inte hur mkt detta jag nyss skrivit hör till tråden dock. glad jul!

2005-12-24 03:23
kexet_ P19

Visst har dom kämpat, men förtjänar någon överhuvudtaget 200 miljoner dollar?

Edda P19

Jag tycker absolut hon förtjänar pengarna! Hennes far / farfar har säkert jobbat som en tok för att kunna starta upp ett välfungerande företag i form av en hotell kedja!

Då tycker jag alla svarta i USA borde äga landet för att f.d slavarna i USA var dom som gjorde landet till ett av världens rikaste länder. Ditt argument håller inte iom att det finns folk som har jobbat hela sina liv som inte ens har 0,00000000000000000000000000000000000000 0000000000000000000000000000000000000000 000000000000000000000001 % av det hilton har. Förtjänar inte dom lika mycket?

2005-12-24 14:10
schlick P20

Kan ni inte bara lära er att det inte går att generalisera...

Det att rika är svin är bara något som har präglats in i mänskligheten, Disney, Bröderna Grimm mm.
Sagor etc. innehåller ofta fattiga hjältar och rika "badguys".

Hahaha, fin vinkling där, men men men... Om du tänker lite till så märker du att mer eller mindre varje disney och hollywood film predikar individualism och "the american dream". Individualismen som existerar i vårt samhälle är det som skapar den perfekta arbetaren och den perfekta arbetaren är rika mannens mest effektiva resurs. Visst är det bra att tänka på sig själv, en stark individ skapar ett starkt kollektiv, men man måste även inse att en stark individ kan även utesluta andra från sin egen kamp.

Jag tycker det är du som generaliserar:

De männiksor som gjort de största sakerna för mänskligheten har ofta vart rika..

Många har varit med i utvecklingen av vårt samhälle. Om man ska måla upp det lika svart och vitt som du så kan man ju säga att alla "fattiga" var dom som byggde upp mer eller mindre allt som finns omkring i världen. Inte ser du någon som är VD:n för pepsi bygga skolor, lägenheter eller jobba på fritidsgårdar. Han skänker säkert pengar, men det är inte svårt när man har pengar min vän.

Många länder i Europa blev I-länder pga kollonialiseringen (stavning?). Då jobbade slavar utan att få shit. Enligt ditt simpla kapitalistiska jobb/ belöning tänkande så borde alla dessa människor leva i ikedom nu.

2005-12-24 14:11
God Jul förresten!

2005-12-25 12:56
JAg tror det är mest så att dom som är lite fattig inte gillar brats som skryter om att dom har pengar. Så känns det iaf..
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine

2005-12-25 13:41
choys... avundsjukan kommer där igen...
Asså, Hennes far har ju gjort ett bättre arbete och lyckats bättre.... Då förtjänar han dem...
www.eddaonline.se

2005-12-25 17:06
Edda P19

Visst finns det avundsjuka, själv bryr jag mig inte om du har mer pengar än jag, det är konsekvenserna av klyftorna mellan rika och fattiga jag bryr mig om.

2005-12-25 17:17
Det är ju ofta så att rika ser sig själv som lite bättre.

Jag har ingen forumsignatur.

2005-12-26 03:51
schlick P20

Det är ju uppenbarligen coolt att skryta om att vara pank och leva livet "streetcredigt" men att skyta om deg är helt off-topic...

Vad försöker du komma fram till? Att det är dåligt att representera därifrån man kommer eller? Jag kan säga att jag ÄR gata...jag kommer från gatan, men inte möjligen den gatan som man ser på TV eller hör i låtar. Jag är från Sveriges gator...vad är det som är så dåligt med att representera sina trakter (enligt dig: skryta)?

Varför ska du komma o klaga? "Han skryter om hur gata han är" fan har du med det att göra!? Du behöver kanske inte ens öppna munnen för att skryta...dina Gucci och Armani kläder skyter åt dig. Hur tror du det är för folk som har mindre pengar att få alla dessa "fina" grejer uppressade mot ansiktet? Du kanske borde ta hänsyn till folket som omgiver dig kompis...

2005-12-26 04:03
En kompis kom med förjande argument:

"Oavsett hur det än är så har jag vapnet mot skrytmånsar som du stör dig på. Ignorans är vapnet...om du vill att dom ska sluta upp med skitsnacket så ska DU som person lägga ner att uppmärsamma deras shit (även om andra gör det). Själv har jag lärt mig att inte bry mig om sånt...för att man blir bara frustrerad av att uppmärksamma saker som folk skryter om. "I got cash, hoes, bitches and cars"...ja so what!? Vad vill dom komma fram till?

SVAR: Inget"

2005-12-30 22:51
Njae, deras poäng är väl att skrypa/imponera på oss andra som inte har de lika bra ställt och få oss att tjäna oss underlägsna?

2005-12-31 00:48
Jag tror att man föraktar rika människor för att det är enkalare än att förakta kapital systemet. Typ varför ska det finnas jätte rika människor när det bor folk på gatan?
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen

2005-12-31 02:20
whoa gnäller på rika commie-style
Signatur får rum här

2005-12-31 02:39
Totte2
"den rika mannen" är en symbol för det kapitalistiska systemet. Men du tog upp en viktig grej här. Jag tycker det är meninglöst att gnälla på rika människor om man inte vet vad man egentligen sätter sig emot. Vissa (och snälla räkna ut mig från den mängden) säger "jag diggar inte rika" men va fan gör dom för att ändra situationen?...inget. Kan bli lite irriterande med hobbyrevolutionärer.

Fast du och alla här ska veta att detta är första och sista gången jag säger nåt sånt. För att allt behövs egentligen: sympatisörer, arbetare, krigare ...u name it...folk som pratar, folk agerar.

Hur som helst så skulle jag helre vilja höra nån säga "fuck rika!!" istället för "jag gillar inte folk som drar alla rika öven en kam".