I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fult att vara rik?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-06-26 23:15
Choys P18

Rika mannen har sina industrier och fabriker i U-landet, anledningen till att rika mannen placerar dom där är för att arbetskraften är billigare där. Jag skulle vilja påstå, utan att överdriva, att anledningen till att många U-länder förblir U-länder är pga I-länderna.

Att hålla U-länder fattiga är en del av strategin för att hålla vinsten uppe inom företagen i I-länderna. Ju fattigare desto bättre...folk från fattiga länder kräver inte mycket i lön..

vaaa.?? Jag håller med dig om att i länderna håller U länderna fattiga..
Men det är knappast genom att handla med dom.. det är nog snarare motsatsen. Eu lägger ju upp massvis med hinder så länder utanför europa har det svårare att handla med oss..

Om vi inte lägger fabriker i fattiga länder kommer dessa länder förbli fattiga.. svårare än så är det inte..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-27 00:29
Choys:

Att berätta faktumet att det är värre i andra länder är ingen anledning till man ska ignorera problem som finns i ens egen miljö..

Ingen har påstått det heller. Allt jag sagt är att om du tycker det är fult att vara rik får du finna dig i att vara ful för 85% av världens befolkning.

Joel:

Ser inte varför jag ska tycka mindre illa om de absolut värsta bara för att jag också är rätt illa i mångas ögon..

Nej det är ju upp till dej. Jag personligen känner bara att då är det antingen dags att göra nåt åt att man är illa, eller så är det nåt fel på bedömningen att man är illa.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-06-27 02:35
Refused P24

Aight, kalla mig ful...hahaha...men jag är fortfarande inte rik.

Lynguistic P20

...Nej inte genom att handla med dom utan för att vi handlar med dom...Plus det finns en massa U-länder inom EU med.

Om vi inte lägger fabriker i fattiga länder kommer dessa länder förbli fattiga.. svårare än så är det inte..

Du har rätt, men istället för att lägga fabriker där för vår egen vinnings skull så kan vi väl bidra med mer pengar för att skapa balans...men det kommer inte hända förrens jorden har gått under så why am I talking?

http://www.myspace.com/choysmusic

2005-06-27 10:12
Choys P18
bidra med pengar.?? vi kommer alldrig kunna ge bistånd så att länder kommer upp på fötter igen om dom inet kommer kunna handla med oss osv..
Om vi lägger fabriker det så finns det gott om utrymme för att dom ska kunna få hyfsat hög lön för dom och att vi ska kunna få mycket billiga produkter..
Och helt ärligt så vet inte jag iaf hur mycket betalt dom flesta företagen ger.. jag tror inte du vet det heller..
Men jag tror ett företag gynnas av nöjda arbetare..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-27 14:42
Jag tycker mig se någon sorts generell taktlöshet hos rika, alltså att allting ska vara i överflöd, även själva lyxaspekterna, alltså det är lyxigt när man har en yacht och dricker en flaska Cristal om dagen, men när man har två yachter och dricker fyra flaskor cristal om dagen överdriver man + är alkis.

Faktum är att stureplan känns som ett stort dagis, de där slynglarna kan knappast förvalta sina pengar men det är inget problem för deras förmögenheter är så stora så det handlar knappast om att förvalta något. Och det är ju skönt för dem, men vem som helst med lite självdistans + samvete skulle åtminstone tänka efter en smula mellan helrören. Inget fel att vara rik, om det har gått bra för dig så grattis, men det finns så många som aldrig ens får chansen att bli rika, inte på grund av lathet eller liknande, utan på grund av förutsättningar eftersom det råder någon sorts generell obalans i världen.

Så om jag vore rik skulle jag ge bort en del, inte hela min förmögenhet för det känns kanske inte helt rätt, men även en symbolisk summa för den rike kan göra stor skillnad för de som står på botten.
"Du är en död sill"

2005-06-27 15:01
Mofajja P20
Faktum är att stureplan känns som ett stort dagis, de där slynglarna kan knappast förvalta sina pengar men det är inget problem för deras förmögenheter är så stora så det handlar knappast om att förvalta något.
jag bara undrar.. har du gjort någon undersökning där det kommit fram att dom som hänger på stureplan är rika eller.??

Så om jag vore rik skulle jag ge bort en del, inte hela min förmögenhet för det känns kanske inte helt rätt, men även en symbolisk summa för den rike kan göra stor skillnad för de som står på botten.
kul för dig om du nu skulle det.. Men du vet inte ett skit om vad dom rika ger bort just nu.. så du kan knappast säga att du skulle ge bort mer än dom.. Den enda anledningen du säger att dom inte ger bort mycket är för att dom faktiskt har en fin bil o ett fint hus.. o då tycker ni att dom istället ska ge bort alla pengar o flytta ut i förorten typ..

men även en symbolisk summa för den rike kan göra stor skillnad för de som står på botten.
Om alla som inte ansåg sig vara rika skulle ge en symbolisk summa pengar så tror jag att vi skulle kunna samla ihop mycket mer än vad dom rika kan göra..
Admin

2005-06-28 12:15
Den som själv arbetar ihop sina pengar genom hårt arbete och sparande i flera års tid har jag respekt för. Den som dock lever på sina föräldras pengar är jag mer likgiltig inför.

Det handlar om också attityd. Det är skillnad på att se ner på folk och flasha med pengar. Båda är ofta relativt onödiga företeelser.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2005-06-28 13:08
Lynguistic

jag bara undrar.. har du gjort någon undersökning där det kommit fram att dom som hänger på stureplan är rika eller.??

Okej, jag ber om ursäkt, jag tillät en generalisering, de jag menade var te.x människorna som porträtteras i Dolce Vita, eller bratsen. Du kanske har rätt, jag vet inte exakt hur mycket rika människor ger bort, men jag ser ju samma människor gå och fnysa åt hemlösa och dylikt "pack" som står såpass långt utanför samhället att de aldrig ens kommer kunna få socialbidrag ungefär.

kul för dig om du nu skulle det.. Men du vet inte ett skit om vad dom rika ger bort just nu.. så du kan knappast säga att du skulle ge bort mer än dom.. Den enda anledningen du säger att dom inte ger bort mycket är för att dom faktiskt har en fin bil o ett fint hus.. o då tycker ni att dom istället ska ge bort alla pengar o flytta ut i förorten typ..

Du har rätt, som sagt, jag vet inte den exakta bortgivna summan från rikingarna, jag vet att många skänker men jag vet också att vissa är helt ignoranta. Vidare så hoppas jag att du inte räknar in mig i dem som du nämnde ovan som tycker att dem ska skänka bort alla pengar och flytta ut i förorten, jag inledde ju mitt förra inlägg med att skriva att det är okej med en hög levnadsstandard om man nu har chansen att leva på det sättet, det är ju bara mänskligt att vilja göra det bekvämt för sig om man nu arbetat sig upp. Jag menade bara att man inte behöver leva som en oljemagnat varje dag bara för att man är rik, och jag kan komma på fler anledningar än moraliska för att jag personligen inte skulle vilja göra det.

Om alla som inte ansåg sig vara rika skulle ge en symbolisk summa pengar så tror jag att vi skulle kunna samla ihop mycket mer än vad dom rika kan göra..

Du har så rätt, om alla som kunde skänkte sin symboliska summa skulle det vara fördelaktigt för alla, jag menade bara att en symbolisk summa från någon som är riktigt tät antagligen blir något mer ansenlig än från den mindre lyckligt lottade (dock ska ingens insats förringas)
"Du är en död sill"

2005-06-28 13:26
Evolution P21
Men vadå.. om man föds med rika föräldrar.. och föräldrarna uppfostrar en att använda pengarna på ett slösaktigt sätt.. då är det snarare föräldrarna man ska förakta.. inte dom som använder pengarna.. Jag tycker mer synd om dom.. för dom skulle aldrig klara sig i riktiga livet..

Sen så är det helt omöjligt att se vilka som tjänat ihop sina pengar eller vilka som fått det av föräldrarna.. man kan inte se det på klädstil eller vart dom bor eller något sådant..

Mofajja P20
de jag menade var te.x människorna som porträtteras i Dolce Vita, eller bratsen.
Jag känner människor som knegar på dagarna.. och sedan på helgerna så klär dom upp sig och använder sina hårt förtjänta pengar till att festa och ha kul.. Så bara för att man hänger på stureplan betyder inte att man föds rik eller att man inte har arbetat till sig dom pengarna..
Sen för övrig så har jag många andra kompisar.. även jag själv har fnysit åt hemlösa ibland.. Jag anser att vi är lika dåliga som om rika skulle göra det.. Och det är definitivt inte bara rika som fnyser åt hemlösa. Det är nog snarare så att alla samhällsklasser gör det. .

Självklart behöver inte rika leva som värsta svinen bara för att dom är rika.. Men helt ärligt så har dom lika stor rätt att leva svinigt som du o jag har att leva för alla våra pengar.. jag donerar typ inte ett öre.. men inte anser jag mig vara dålig person för att jag använder mina pengar själv.. Jag anser då inte att rika personer är dåliga för att dom har sina pengar själva..

jag menade bara att en symbolisk summa från någon som är riktigt tät antagligen blir något mer ansenlig än från den mindre lyckligt lottade (dock ska ingens insats förringas)
Jag förstår det.. En person kan göra mer nytta.. Men grejjen är att det finns färre rika i vårt samhälle än vad det finns arbetare.. Så om arbetare skulle donera ungefär en lika stor andel som dom rika skulle göra så tror jag definitivt att vi skulle kunna samla ihop mer än dom rika.. och eftersom man donerar lika stor andel av sina pengar så skulle det vara lika sett moraliskt som när rika donerar bort..
Därför så är rika lika dåliga som fattiga när det gäller att dela med sig.. varje man borde göra det.. men men.. nu e vi många som inte gör det..
Admin

2005-06-28 13:41
Lynguistic

Såvida inte deras föräldrar blev uppfostrade så av sina föräldrar...

Vi måste helt enkelt ta hand om varandra i ett fungerande samhälle. Folk måste börja sätta människor först.

Men som du sa, det är svårt att veta vem som arbetat ihop sina pengar själv. Därför går man på attityd. Jag är inte den som börjar jiddra eller skrika åt folk med överlägsen attityd. Det leder inte till något. Låt dessa människor vara och låt dem leva i sin alldeles för bräckliga bubbla.

Det är skillnad på 13-åringar med dålig uppfostran och 23-åringar med överlägsen attityd. Är man så pass gammal bör man kunna veta tillräckligt mycket för att inse att dålig attityd och klasshat inte leder någon vart.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Sångare

2005-06-28 18:15
Jag tycker att alla ska vara snälla mot varandra.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2005-06-28 23:56
I hate brats !!!!

Jag kommer från en Ryskt ghetto. Där man får slita för pengar. Sen så ser man jävla Brats som lever på sina fars/mors pengar och kör fina bilar går på dyra fester utan att egenligen ha gjort nåt för att förtjäna det.
Det hatar jag !!!
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2005-06-29 00:10
Turist P19
e du tokig i huvet eller?? Vem har sagt att brats inte sliter för sina pengar.?? Jag känner många som jobbar hårt.. och om dom sedan väljer att se fina ut och parta på helgerna så är det deras grejj.. Att vara brat är mer en livsstil.. Och det kostar faktiskt inte så himla mycket..

2005-07-01 23:22
Hur kommr bröst in i sammanhanget?
!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!

2005-07-02 00:42
C493R47 P26
men vadå.. tror du att alla brats föds rika eller.?? Det är mer av en stil att vara född med massa pengar..
Folk som arbetar hårt och får pengar och sedan vill klä upp sig o festa på bästa ställena sen.. ska dom föraktas bara för att dom klär upp sig.?? fjantigt.

2005-07-02 00:54
C493R47 P26
men vad ser du då som brats.?

2005-07-02 21:03
tycker det kvittar hur mycket pengar en brat har tycker jag...det viktiga är att deras livstil grundar sig på att visa vad dom har och går för med materiella saker...det är min tolkning..

2005-07-03 13:53
ALLA som skrivit i denna tråden är rika.

Spelar nån roll om man bor centralt eller ej stort eller litet?
Alla överlever, alla har gratis sjukvård utbildning osv osv.

Finns möjlighet till väldigt välbetalada (ur ett globalt perspektiv) jobb utan någon utbildning alls.
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2005-07-03 16:12
Hugo P20, GrönaJätten

ni kanske inte inser vissa svårigheter

2005-07-03 16:32
GrönaJätten:

jag har försökt påpeka det också, men folk har en tendens att endast jämföra sig med dom som har det bättre. bekvämare så.

2005-07-03 16:34
kemi:

haha du måste fan vara en skämtanvändare!

2005-07-03 20:10
Choys

Jag ser svårigheter.
Men det vi diskuterar är materiella tillgångar.

Att sedan någon som är t.ex. förståndshandikappad kanske hellre hade levt fullt frisk i ett betydligt fattiggare tillstånd är en helt annan sak.

Det är inte lycka utan saker vi talar om?
(Och de två har (inom rimliga gränser) enligt mig inte så mycker med varandra att göra)

Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2005-07-05 15:23
Man skall in ställas åt en sida får att man har det bättre ekonomiskt än andra. Om att vara lycklig och glad är en annan sak.

Jag har flera gånger känt mig som om att jag inte passar in. Jag hatar sånt folk som kolla snett på en hela tiden. Det känns jobbigt. Att behöva byta stil för att passa in är jag inte med på. Jag har inte haft på mig ett par jeans sen jag var 8-9år, jag tänker fan ta mig inte börja nu!.

2005-07-05 22:45
om man inte har så mycket pengar så blir man äcklad, ledsen, irriterad, förargad osv osv. när man ser en person som har mycket pengar slösa bort dem som om de inte vore värda nånting. det känns som om pengarna är värda mer än vad den rika personen använder de till.
jalla mohammed<br> abooooo

2005-07-06 15:54
Nationalteatern har ju tagit upp detta ämne i ett par låtar.
Som jag tolkar dom menar dom att dom rika har fuskat sig fram i samhället, vilket dom inte erkänner själva.

Just nu jobbar jag som vaktmästare i en lokal. städarna som jobbar på samma ställe sliter som fan, men får skit lite betalt.
Cheferna på samma arbetsplats har det mycket lugnare men får 4-dubbel lön. Vart finns RÄTTVISAN i det?

Öka arbetarnas föremåner!! (såsom högre löner, bättre arbetstider, större inflytande och självbestämmande på arbetsplatser mm)

FRED!
fear and loathing

2005-07-06 16:04
Kemi F19
om man gifter sig ska man göra det av villkorslös KÄRLEK!
fear and loathing

2005-07-07 00:29
ju mer pengar man har, ju snålare blir man.
Yeah!

2005-07-07 01:11
Vidde P17:

cheferna är väl förhoppningsvis lite äldre än dej? no offense, men du skulle nog inte vara en lika bra chef som dom. lite erfarenhet krävs ändå.

2005-07-07 15:40
Refused P24
självklart skulle jag inte vara lika bra chef som dom. och visst, dom har utbildat sig länge och kan säkert förtjäna bra lön. Problemet är bara att i längden så blir dom rika ännu rikare och dom fattiga har ingen chans att jobba sig upp.
Ett jobb som städare eller vaktmästare ses som låg status jobb och därför höjs inte deras lön i samma takt som chefternas lön, trots mycket slit. Resultatet kan lätt bli att dom med låg status jobb skiter i att göra ett bra jobb, eftersom att det inte lönar sig att lägga ner mycket energi på att vara duktig.
fear and loathing

2005-07-07 17:49
Refused P24

Spelar väl fan ingen roll! bara för att nån har varit flitig i skolan i säg högst 2-3 år så förtjänar inte den personen mer i pengar för det...? Jag är jävligt trött på att folk alltid prioterar kunskapen över arbetet...visst behövs båda, men att den som arbetar får mindre än den som sitter och är chef kallar jag bara en obalanserad ekonomi..

2005-07-07 17:55
Choys P18
man blir inte chef bara man pluggar några extra år..
Men vadå.. om inte dom som pluggar mer får mer pengar.?? det betyder ju att man borde kunna hoppa av skolan o ändå tjäna så mycket pengar man behöver.. DVS ingen behöver plugga.. det är ju inte vettigt.. kunskap är viktigt..

2005-07-07 19:49
Athnagzo P16
rika blir sjuka i huvudet av pengar, och blir egoister.
varför.?

fattiga blir beroende av pengar och blir egoister.
ja fattiga behöver pengar.. men inte blir man egoist för det..

alla människor på jorden är egoister som hatar andra människor för att de också är egoister.
Alla människor ser efter sitt eget bästa.. och i sitt eget bästa så lönar det sig att ha pengar..
Det är väl självklart..
men folk är inte EVil för det..?

2005-07-07 21:24
Athnagzo P16
varför då.?? Det mesta som man gör grundar sig på vad man behöver.. varför är det ont.?

2005-07-08 01:11
Människan slutar alldrig med begäret att ha mer oavsett om han har mat för dagen lr lever i ett slott. På det sättet tror jag dom flesta är egoistiska det finns inget stopp för vad mer man vill även om man har hur mycket pengar som hellst. Men var går gränsen på när man ska välja att köpa den där prylen eller sjänka lite pengar? Jag tror dem flesta tänker att "dom där andra" borde sjänka eftersom dom har ju så mycket pengar. Det är inte många som ser allt från en egen vinkel vad man själv igentligen kan göra.
Varför ens försöka?

2005-07-08 01:41
Lynguistic P20

Dagens syn på arbetarna från chefernas sida, även i sverige, är fortfarande nåt som borde tonas ner! Chefen underskattar arbetaren och ser arbetaren för det mesta som en person under honom/henne vilket arbetare inte är...arbetaren är den främsta anleningen till att alla affärer, restunranger, fabriker, postkontorer, banker, hotell osv osv funkar. Självklart behövs kunskapen, men vad är svårast att uppnå?

90 % av det du lär dig i skolan är inte nödvändigt att veta för att du ska kunna bli framgångsrik...mycket beror på vilka man känner och vilka kontakter man har...ta bara han Jamba nörden som har tjänat 20 mille på den jävla grodan som exempel, inte för att nämna typ nästa ALLA fråmgångrika artister..

om utbildningen gjorde en framgångsrik skulle alla varit rika idag, folk är inte korkade..folk är giriga och har lite tålamod..

2005-07-08 08:14
Choys P18
jag hoppas du skämtar när du säger att utbildning inte spelar någon roll, i sånt fall kanske du ska hoppa av skolan och börja gå till cafe opera för att försöka hitta lite kontakter...
utan utbildning kommer du ingen vart!
jag ska raka din pung slääääääät

2005-07-08 10:24
Choys P18
Chefen underskattar arbetaren och ser arbetaren för det mesta som en person under honom/henne vilket arbetare inte är
Det är såklart en arbetare med mindre utbildning och kunskap är under honom.! han kan lika gärna sparka den arbetaren och skaffa en ny lixom..

90 % av det du lär dig i skolan är inte nödvändigt att veta för att du ska kunna bli framgångsrik...
vad menar du nu.??
vilken skola.? grundskola? gymnasie skola? högskola? Jag kan lova att om du går högskola så får du lära dig en del vettiga grejjer.. Och du skulle troligen inte kunna bli chef om du får ig i matte i grundskolan.. Man behöver baskunskaperna som man lär sig i skolan.. sen i högskolan och gymnasiet kan man gå affärsinriktningar och lära sig göra affärer..
Men du har ju rätt att det såklart inte är alla utbildningar som nödvändigtvis ger en jobb.. efter man har utbildningen så måste man kunna ta för sig.. annars klarar man sig inte.. hur mycket utbildning man än får..

2005-07-08 16:47
mec_one P18

Läs mellan raderna mannen...kunskapen behövs!! Men lika mycket som alla tror, so enuff of that.

Lynguistic P20

Ligger arbetaren också under chefen som en person!? som en individ!? Det är ju löjligt om du tycker så?

vad menar du nu.?? vilken skola.? grundskola? gymnasie skola? högskola?

Så gott som alla utbildningar och skolor, nu ignorerar du dom 10 % som är lärorika. I dom 10 % ingår SJÄLVKLART grundutbildningen och den delen av utbildningen som verkligen visar sig vara vettig i det verkliga livet.

2005-07-08 16:56
flores

översittare är det värsta som finns. De flesta översittarna är fattiga bara det att de måste hävda sej själva...
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2005-07-08 19:44
Choys P18
Nej arbetaren ligger inte under chefen som person.. varför skulle han göra det.???
Men på jobbet så arbetar han under chefen..

Men vadå.. så du anser att allt man lär sig i skolan egentligen är skitsnack eller.?? hahahaha.. de va då roligt..

2005-07-08 22:50
hehe alla har så jävla mycket ideal, men om chansen att tjäna grova pengar trillar ner framför näsan på dom skulle tankarna om att man inte får "fuska sig fram" och blablabla försvinna ut genom fönstret. ca-ching. om ni på fullt allvar tror att ni skulle vara solidariska och skänka bort precis allt som ni inte behöver så är ni antingen helt blåsta eller bara naiva. fifan

Ett jobb som städare eller vaktmästare ses som låg status jobb och därför höjs inte deras lön i samma takt som chefternas lön, trots mycket slit.

no shit sherlock. vilka jobb borde isf räknas som lågstatusjobb, eller ska alla jobb vara likvärdiga trots att dom kräver olika mycket kunskap och arbetsinsats? face it. alla kan utföra vaktmästar och städjobb om man inte har nåt fysiskt eller psykiskt handikapp (jag menar inte att det inte är slitsamt att vara vaktmästare och städare). och eftersom det finns en aldrig sinande ström av människor som kan ta över så behöver man inte betala ut höga löner för att hålla kvar folk...

sen verkar många ha en rätt skev bild av chefslivet. typ att dom sitter på kontoret och röker en fet cigarr samtidigt som dom spanar ner på dom svettiga arbetarna. dom chefer jag har mött har (ofta) haft längre arbetsdagar än sina anställda och verkar dessutom ta med sig arbetet hem. det är nog ganska få förunnat att som chef luta sig bakåt och se pengarna rulla in. men som sagt, ni hade också gjort det om ni hade chansen så det är en jävla massa hycklande i den här tråden.

hehe...kommer att tänka på en gammal aftonbladetartikel som handlade om några ungdomar som hade ockuperat nån ungdomsgård som skulle lägga ner (typ). fokusen i artikeln låg på att en av ungdomarna hade en stenrik farsa som "enkelt hade kunnat köpa ungdomsgården", naturligtvis tyckte alla att demonstranten var löjlig och dum i huvet som stog där med maskerat ansikte och ockuperade ungdomsgården. men vafan...man ska alltså förakta dom rika för att dom är egoister som bara sitter på sina pengar, men när dom faktiskt försöker engagera sig i samhällsfrågor så ses det som nåt helgerån typ. det är lite roligt ändå. eller är det tragiskt kanske...äh fan vad jag babblar

2005-07-09 12:19
Demento P19
Givetvist är det så att chefen jobbar mer, men han får ändå ut en lön som han inte förtjänar. Så länge en chef utför samma arbete som en arbetare så borde han tjäna lika mycket pengar, utför chefen lite mer arbete borde han få lite mer pengar, men inte 100000 kr extra i månaden...i längden är arbete svårare därför tycker lönskillnaden mellan arbetare och chef är obalanserad. Det arbetaren saknar som chefen har är kunskapen. Kunskapen överskattas...DEN BEHÖVS men den överskattas..

Lynguistic P20
Du kan tycka vad du vill, men arbetaren även som person ligger under chefen..om man ser det från chefens perspektiv. Det finns givietvis fall där chefen som person har gått igenom mer än arbetaren och kan mer än arbetaren, men det finns även fall där fullutbildade männinskor som jobbar som städare för företag där chefen inte ens kan en tiondel av vad hans arbetare kan.

Men vadå.. så du anser att allt man lär sig i skolan egentligen är skitsnack eller.?? hahahaha.. de va då roligt..

Nej...och det vet du själv att jag inte menar..

2005-07-09 12:20
Enda rika människorna jag föraktar är "pappa-betalar-barn"
There are two kinds of people in this world, those who shut up... And those who should.

2005-07-09 12:27
Choys P18
varför är arbetaren under chefen som person.?? han är endast det om dom faktiskt umgås på fritiden och han då anses vara sämre person än chefen.. men troligen så umgås dom inte speciellt mycket på fritiden..
Men på jobbet har han lägre status än chefen.. Sen beror skillnaden naturligtvis på hur stort företaget är osv..

Det finns givietvis fall där chefen som person har gått igenom mer än arbetaren och kan mer än arbetaren
Hahaha jag skulle säga att i dom allra flesta fallen så vet chefen mer.. Men det är ändå inte det det handlar om.. för ofta är chefen någon som antingen startat upp företaget eller så har han jobbat sig upp..

men det finns även fall där fullutbildade männinskor som jobbar som städare för företag där chefen inte ens kan en tiondel av vad hans arbetare kan.
Jo visst finns det det.. Men vad har det med saken att göra.?? Människor måste kunna saker.. sen måste dom kunna ta för sig också.. Man kommer inte få allt på ett silverfat..

Nej...och det vet du själv att jag inte menar..
vad är det du menar.?

2005-07-09 12:51
Only in Sweden. Svensken är äckligt avundsjuk.

Förakt mot fattiga? Det har jag aldrig varit med om berätta mer.

2005-07-09 12:52
Iofs ska ju allt vara så extremt _lagom_ i Sverige, så det kan säkert ligga något i det.

2005-07-09 13:21
Choys P18
kunskapen är inte överskattad. vad menar du ens med det? och vad menar du med att arbete i längden är svårare? dessutom verkar du tro att kunskap automatiskt är något som alla kan ta till sig av, oavsett vilken nivå det är på. det är fel. alla människor är inte lika begåvade. vem som helst kan inte bli VD för ett stort företag...

Spelar väl fan ingen roll! bara för att nån har varit flitig i skolan i säg högst 2-3 år så förtjänar inte den personen mer i pengar för det...?

haha jo? låt mig gissa att du ogillar folk som får allt från att dom föds, hur kan du då tycka att man ska få förmåner i livet i övrigt utan att kämpa för dom? att sätta sig ner och tokplugga ett par år extra istället för att rycka på axlarna och skrika FYFAN VAD SKÖNT! SKOLAN ÄR SLUT! är ett ganska bra sätt att sålla agnarna från vetet. kanske to m sålla chefsmaterial från your average joe.

2005-07-09 14:39
Lynguistic P20
varför är arbetaren under chefen som person.??
Ignorera inte faktumet att de flesta chefer tror sig vara bättre människor för att de har en högre possition, för vad?? för att dom sitter och leker kunniga medan det enda dom gör är att skicka papper fram o tillbaks o ringa nårra samtal..

för ofta är chefen någon som antingen startat upp företaget eller så har han jobbat sig upp..
ofta är chefen en person som har varit på rätt plats vid rätt tillfälle, med nårra (inte så märkvärdiga) egenskaper..

Jo visst finns det det.. Men vad har det med saken att göra.??
Jo det betyder att kunskapens betydelse inte är så stor som du tror, den fullutbildade arbetaren kunde lika bra varit en oljeingenjör om kunskapen hade betytt så mycket, men det gör det inte...som jag sa tidigare: det handlar om att man ska vara på rätt plats vid rätt tillfälle..

Demento P19
Mitt argument kvartstår kompis..Så länge man utför samma arbete så ska man få lika mycket pengar...mer arbete mer pengar...det är löjligt att den som har kommit med idén ska tjäna mer pengar.

Inte så längesen avskedades 2 stycken från min syrras avdelning, nu är dom 2 personer som jobbar där, innan var dom 4. Min syrra får nu göra sitt eget jobb + det dom 2 avskedade gjorde innan och hon få fortfarande lika mycket betalt..rättvist? Nej allt handlar om vinst..chefer är djävulen itself =P

Vad jag menar med att kunskapen är överskattad är att vissa inte inser betydelsen av arbetet, bl a du! ...som tycker att det är rättvist för en VD att han tjänar lakan efter lakan medan en annan person som sliter mer får en hundradel av det VD:n får, eller har jag fel?...

Och ja kunskap är något som alla kan ta till sig av...så länge nån orm inte håller den till sig själv. Ta HIV medeciner som är patenterade som exempel, varför är dom patenterade? för att tjäna pengar inte rädda folk.

och vad menar du med att arbete i längden är svårare?

Jag menar att t ex sjukskrivning förekommer som mest inom yrken som vakmästare, undersköterskor, personliga assistenter, servitörer osv osv...drabbas chefen av utbränning? NEJ, tvärtom han får mer pengar av nån är sjukskriven för att som i min syrras fall så får färre arbetare göra allt...bättre för chefen som slipper betala för den sjukskrivna.

2005-07-09 14:47
Choys P18
Ignorera inte faktumet att de flesta chefer tror sig vara bättre människor för att de har en högre possition, för vad??
Okej. hur många chefer känner du.??? Hur insatt i chefsvärlden är du för att kunna säga nått?? jag tror nog mest det är fördommar mot chefer som du sitter och rabblar upp..

för att dom sitter och leker kunniga medan det enda dom gör är att skicka papper fram o tillbaks o ringa nårra samtal..
Som demento sagt så arbetar cheferna ofta mer än vad arbetarna gör.. och tar med sig arbetet hem.. du pratar som om dom inte arbetade alls utan bara satt o lattjade..

ofta är chefen en person som har varit på rätt plats vid rätt tillfälle, med nårra (inte så märkvärdiga) egenskaper..
Hahahahahah jomenvisst.!!! Det krävs inga som helst skills för att bli chef..??? eru tokig eller.. såklart det gör.. Man ska ha utbildning som är kvalificerad för jobbet.. Sedan ska man kunna prata för sig själv.. vara en ledare.. och ha kontakter osv osv.. för att vara en bra chef.. sin finns det såklart chefer för små företag.. osv..
såklart dom behöver kunskap om vad dom gör.. annars är dom ju inte bra chefer..

det är löjligt att den som har kommit med idén ska tjäna mer pengar.
Det är inte alls löjligt.. Kunskap = Mer pengar.. Annars skulle vi vara ett väldigt okunnigt land..

drabbas chefen av utbränning? NEJ, tvärtom han får mer pengar av nån är sjukskriven för att som i min syrras fall så får färre arbetare göra allt...
Jag skulle mycket gärna vilja se statistik på att chefer inte drabbas för utbränning.. Och att arbetarna oftare blir utbrända..
Annars är det bara skitsnack du kastar ur dig..

2005-07-09 14:49
du e bombad mannen...