I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fult att vara rik?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-07-09 14:51
öppna dina jävla ögon, inse fakta...
http://www.myspace.com/choysmusic

2005-07-09 14:52
Choys P18
Kom med faktan så jag kan inse då.. Du spyr ju ut dig en massa fördommar.. kom med lite konkreta saker så lär jag lyssna..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-09 14:54
jag vet inte om jag ens vill argumentera tillbaks, det är DET det handlar om...du verkar inte jobba shit, ta DITT SKITSNACK som du har lärt dig av din pappa och dra mannen, fakta shmakta, det existerar exakt utanför din dörr...

2005-07-09 14:57
Choys P18
verkar inte jobba.?? just nu pluggar jag.. Men jag har jobbat på en städfirma.. som städare.. Och jag såg dom som jag arbetade med arbeta sig upp till chefsnivåer.. Genom att jobba ofta och jobba bra.. och att vara tillänglig för jobb ofta..
o sedan har jag jobbat på andra ställen.. ofta som arbetare..

Men hur många chefer känner du.?? och hur insatt är du i chefslivet.?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-09 15:05
Choys P18
ja ditt argument kvarstår. men det fungerar inte. vadå utför samma arbete? det är inte den fysiska arbetsinsatsen som spelar någon roll, det är hur mycket pengar man som person kan generera. världen fungerar så. även om man utför samma arbete så ska den som har valt att kämpa sig igenom en lång utbildning få mer betalt, om man inte gjorde på det sättet skulle ju hela utbildningssystemet gå helt åt helvete eftersom folk inte tycker att det finns någon anledning att plugga vidare när killen som hoppade av gymnasiet för att börja sälja korv på Sibylla ändå får lika mycket betalt efteråt.

vilket jävla meningslöst exempel...ja alla chefer är idioter.

vadå inser inte betydelsen av arbete? utan folk som arbetar hade maskineriet stannat, det fattar väl vem fan som helst. det är väl snarare du som inte inser vikten av chefernas kunskaper. allt handlar om hur man lägger upp det för sig själv, din attityd verkar ju att man ska få allt serverat på ett silverfat. precis som stureplansbratsen som föddes med en förmögenhet. vill man ha nåt så får man jobba för det. det är rättvisa i mina ögon...vill man inte utföra dom slitsamma jobb som du har radat upp så finns det en väg förbi det. kunskap. utbildning. du vet, engagemang och planering. sånt där som många mer eller mindre skiter i och bara tar det som det kommer och därför i slutändan får jobba med slitsam skit som suger. life's a bitch som en vis man en gång sa.

nej för helvete. alla kan inte ta till sig av all kunskap för alla är inte lika begåvade. kan du ta till dig av astrofysik och all sån skit? näe. inte jag heller. precis lika lite som jag skulle kunna sätta mig in i hur man bäst går tillväga för att skapa en vinst åt Ericsson. jag vet inte om det bara är jag, men jag har då inte förstått precis allt jag försökt lära mig.

hur ska man göra då? chefen som pluggat och ansträngt sig hela sitt liv för att kunna bli just chef ska alltså få lika mycket betalt som vaktmästaren på kontoret som sumpade skolan för att deras arbeten är lika fysiskt krävande? vad är din magiska lösning på världens orättvisor egentligen? upplys mig.

2005-07-09 15:31
kemisten F21
nej såklart man inte kan.. Men man måste ha kunskap för att va chef... men ingen kommer ge dig en chefsposition bara för att man har pluggat..

2005-07-09 15:46
kemisten F21
jo situationen kanske är dålig på din arbetsplats.. men kan det då vara så att du har dåliga chefer??
Det säger ingenting generellt om hur chefer är.. om chefer behandlar sin personal så och om dom då inte gillar chefen.. då är det en dålig chef..

2005-07-10 17:42
Kemisten sa det jag inte kunde säga...

thx systern min.

2005-07-10 19:16
kemisten
Men hur tror du det är för dem att leda något som inte går att leda pga av att det inte finns tillräckligt med pengar?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2005-07-10 20:11
jag har grym chef. han klagar på precis allt som jag klagar på.
Yeah!

2005-07-10 21:51
LAMA Vaerldens rikaste man gav bort en summa, men han taenkper spara 20miljarder dollar + foretaget, at sina barn, resten ska han skaenka bort,, det kallar inte jag generos, det kallar jag PR och gnutta medkaensla..
Sedan aer sveriges ungdom mycket ytlig, ynkligt sinnade folk maeter personlighet med vaerde pa klaeder...
www.Pangbrallis.se Incorporated

2005-07-10 22:24
Poria
Nej inte det minsta generöst, jag gissar att du har skänkt mer till välgörenhet själv? Sköna hycklare på whoa. Själv skulle jag behålla varenda öre ifall jag var han. Och när jag dog skulle mina barn få dela på allt.

2005-07-10 22:27
Robbie P20
så om du hade flera miljarder.. skulle du då inte donera ens 100 kr till välgörenhet??
det tror jag inte på..
Jag tror att om man har så mycket pengar så ger man en del till välgörande ändamål.. Du skulle nog göra det enbart för att folk skulle sluta tjata om välgörenhet.. för jag tror att man lär få rätt så många människor på sig som vill ha välgörenhet när man är rik..

2005-07-10 22:30
Robbie din ointellektuella fane, folk i USA arbetar i 6 timmar for att tjaena 35 dollar,, att ligga pa sjukhus i tre dagar i USA kan kosta 27 000 dollar,, min farbror i USA tjanar 140 000 kr i manaden, han anses som medelklass, usa vars bnp per capita ligger pa 34 000 dollar,, raekna ut hur mycket fattiga det finns, gissa hur manga av dem som far 5 dollar i timmen arbetar for hans foretag...

2005-07-10 22:32
Robbie du aer for dum for att ha sa mycket pengar, det aer daerfor USA aer till viss del aristokratisk for att holla sanna som du borta..

2005-07-10 23:28
Vidde P17

Problemet är bara att i längden så blir dom rika ännu rikare och dom fattiga har ingen chans att jobba sig upp.

Fast det finns det ju massor av folk som gör?

Choys:

Spelar väl fan ingen roll! bara för att nån har varit flitig i skolan i säg högst 2-3 år så förtjänar inte den personen mer i pengar för det...?

Ojoj... återkom när du pluggat i fem år, har 200000 i studielån och minst fem gånger så mycket i uteblivna inkomster från de åren.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2005-07-10 23:30
Poria

Han skulle ge typ 80 milj var till sina barn (av sin mångmiljardförmögenhet), varför skriver du felaktiga siffror?

Tycker du inte han är generös så har du inte alla hästar hemma.

2005-07-10 23:38
Refused P24

nej nej, det är nte det jag menar...det jag menar med det du har citerat är att utbildning gör inte en till chef...då skulle nog alla taxichaffisar varit läkare by now..

2005-07-10 23:40
Choys P18
att va läkare betyder ju inte att man är chef.. men det är väl ganska självklart att inte alla som pluggar en längre tid blir chef.. Man måste också kunna ta för sig..
Men definitivt ska ju dom med mer kunskap få mer lön..

2005-07-10 23:46
chef eller ett "högt uppsatt" jobb shit the same..

2005-07-10 23:49
Choys P18
det är väl definitivt inte samma sak.??? Chefer jobbar väl med administration osv.. medans läkare jobbar för att hjälpa människor.. enda likheten är väl att dom tjänar över medel.. fast det beror naturligtvis på vilken chef..

2005-07-10 23:54
......

2005-07-11 00:02
Choys P18

Nej visst, utbildning eller erfarenhet kvittar ju lika, huvudsaken är att man är kompetent.

2005-07-11 00:19
yes...inte för att nämna kontakter

2005-07-11 19:33
Refused det stod 20miljarder dollar i new york times!!!
Vafan forsok fatta principen gooofey

2005-07-12 02:35
..det kallas svensson avund, den gemene svensken kan aldrig vara nöjd och måste därför sabla ner på någon annan.
Det är ju trots allt FULT att ha mer pengar... eller? hmmm

2005-07-12 16:07
linda-lust P18

Ja det är fult och nej jag är inte avundsjuk.

2005-07-12 17:20
Poria P16
Bara det faktum att jag är liberal bevisar att jag är smartare än 97% av whoa.

2005-07-12 17:54
Robbie P20
hur mäter man smarthet.?

2005-07-12 18:37
Pink_Bahamas F18
Tänk om vissa ser det som en förnedring? eller möjligtvis som en synd att ta emot pengar? Din generösitet kan tolkas som förnedring..

2005-07-12 19:49
Ehh, tror inte folk tolkar det som en förnedring!
!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!

2005-07-12 20:11
Lama
tro vad du vill

2005-07-12 20:43
Hahaha.. knappast förnedrande att ta emot pengar från någon.. Däremot kanske man inte vill det helt enkelt..

2005-07-12 23:48
ja, fråga inte mig...jag skulle tagit det som vänlighet...

2005-07-12 23:50
Choys P18
Men det var du som sa att det var förnedrande.

2005-07-12 23:58
jag vet ju inte for sure varför vissa skulle förneka ett erbjudande...men andra sidan kan ju ta det som en förnedring för att ett erbjudande som att få pengar av en person kan framhäva den andra sidans maktlöshet

2005-07-13 00:57
kemisten F21
Det verkar som vissa killar på den här tråden (Linguistic) inte läser tidningen. Antalet läkare per person har minskat för att läkares arbete till 60 % BARA består i administrativt arbete. Vad tror du förresten att överläkare är? Det är ju dem som styr ett sjukhus. DOOOH!
Och.?? det har inget med saken att göra..

Denna tråden handlade faktiskt inte om vad för politik man ska föra.. Utan den handlade om man ska förakta dom som tjänar mycket pengar.. Vilket man givetvis inte ska göra..

Asså ärligt, det här med att "de som har studerat länge borde få mer betalt för dem har ju faktiskt ett studielån att betala" bullshiten är nog det äldsta tricket i boken!
Men du kan ju inte ärligt mena att den som inte ens går gymnasiet ska få lika mycket betalt som någon som studerat 5 år på högskola ???? det är ologiskt.. för skulle det vara så så skulle ingen någonsin gått på högskola. vilket inte skulle gynnat sverige ett dugg.

2005-07-13 01:05
Robbie P20

"Bara det faktum att jag är liberal bevisar att jag är smartare än 97% av whoa."

Jag tvivlar på att 97% av de på whoa INTE tillhör arbetarklassen. Att rösta blått som långinkomstagare är inte särskilt smart, eller?
På G som i Göteborg men ändå inte.

2005-07-13 03:53
Lynguistic P20

Denna tråden handlade faktiskt inte om vad för politik man ska föra.. Utan den handlade om man ska förakta dom som tjänar mycket pengar.. Vilket man givetvis inte ska göra..

Förakten mot rika kommer ju för att större delen av dom inte kämpar för folkets bästa fast ändå leder landet...Dom kämpar för vinst och iinte politik!

2005-07-13 03:54
därför är det inte fel av kemisten att blanda in politiken i det hela..

2005-07-13 10:25
Choys P18
Förakten mot rika kommer ju för att större delen av dom inte kämpar för folkets bästa fast ändå leder landet...
hahahaha jojovisst.. Källa på det tack.!!

Det är såklart helt vanvettigt att blanda in politiken i det hela.. för vi snackade om man skulle förakta rika.. Vi snackade inte om politik..

2005-07-13 10:35
Choys P18
det är politikerna som leder landet och kämpar för landets bästa, varför skulle höginkomsttagare ha det ansvaret?
jag ska raka din pung slääääääät

2005-07-13 17:16
Lynguistic P20
Det är såklart helt vanvettigt att blanda in politiken i det hela.. för vi snackade om man skulle förakta rika.. Vi snackade inte om politik..

Är det helt vanvettigt att blanda in politik när man diskuterar om rikedom och rika och förakten mot dom?? Nu vet jag inte var du är född brodern min, men en sak som skulle kunna klassas som almännbildning är att bizniz och rika har sin näsa i allt...

Tro du helt ärligt att politik är den ledande faktorn i dagens regeringar?? Vill du ha källor, kan ej ge konkreta bevis, vilket din ärthjärna behöver...men när grundlagen är utformad för att gynna överklassens behov så blir man lite skeptisk...och kom inte och säga att den är utformad för mänsklighetens bästa...är jävligt trött på det amerikanska liberal snacket.

mec_one P18
...poltikernas makt är inte ett skit i gemförlerse med medians makt. NEJ median styrs inte av politikerna, politikerna styrs av median...vill ni ha konkreta bevis så är jag inte den personen som ska ge er det...för att det behövdes inga super tydliga bevis för att få mig att tänka i dessa banor.

2005-07-13 21:11
Choys P18
Är det helt vanvettigt att blanda in politik när man diskuterar om rikedom och rika och förakten mot dom??
Såklart det är..

Tro du helt ärligt att politik är den ledande faktorn i dagens regeringar?? Oj.. jag som trodde att politik hade nått med regeringen att göra.. men ack.. vad dum jag är..
Hahah nämen helt ärligt.. om all svensk politik drivs av rika personer så skulle du nog helt utan problem kunna ta upp några exempel.??

är jävligt trött på det amerikanska liberal snacket.
just det jag menar.?? vad har vänster/höger med detta att göra.?? det är det jag inte fattar.. Vi snackar endast om hur man ser på rika.. inte politik..

2005-07-13 22:44
om all svensk politik drivs av rika personer så skulle du nog helt utan problem kunna ta upp några exempel
Det enda konkreta exemplet jag kan ta upp är att politikerna själva är rika...inte för att nämna att anledningen till att vi är ett I-land är för att vi har företag som "försörjer" landet med pengar. Företag inte politiker. Att förneka att rika har inflytande i dagens samhälle är bara dumt. I och med att dom har inflytande så är det inte konstigt och tvärt om bra att förknippa politik med rika..och om du är så jävla insatt i konkreta exempel, så kan DU väl ta och ge mig ett konkret exempel på att rika inte har inflytande..

Jag är så trött på folk som skiljer politik och vardagen ifrån varandra...allt vi gör har med politik och göra. Allt vi säger är politik, allt vi säger är höger, vänster eller mittemellan...om politik påverkar hur jag känner, var jag lever och hur jag lever, hur i helvette kan inte politik vara en del av denna diskussion?! Politik är allt...

Back to the point..

Den absolut främsta anledningen till att jag ogillar rika är inte för att de har mer pengar än vad jag har utan för att överklassen drar betydelsefulla beslut som arbetare påverkas av. Utifrån vilken synvinkel drar dom dessa beslut? Vad vet dom egentligen om vårt tillstånd? Varför kan inte jag som en arbetare inte ha mer inflytande på min arbetsplats? eller ha mer inflytande i samhället jag lever i? Dagens politiker och rika består till det mesta av en elit som aldrig har varit en del av arbetarklassen..och aldrig kommer att förstå sig på det..

Om det är utifrån avundsjuka man känner hat mot rika så kan man gå och lägga sig...Jag vill att du ska veta att jag inte gör det.

2005-07-13 23:28
Choys P18
inte för att nämna att anledningen till att vi är ett I-land är för att vi har företag som "försörjer" landet med pengar.
Hur ska det annars vara då.?? hur ska vårt land annars få pengar ifrån.?? Hellre att vi får pengar från företag än att inte ha några pengar alls..

Det enda konkreta exemplet jag kan ta upp är att politikerna själva är rika...
Vad definerar du rik som egentligen.?? och vad definerar du politker som egentligen.?? Topp politikerna tjänar mer än genomstnittet ja.. Men dom allra flesta politiker är inte topp poliker och tjänar därför inte speciellt mycket mer än andra.. Och även topp politkerna tjänar inte så överdrivet mycket så jag skulle kalla dom rika..

och om du är så jävla insatt i konkreta exempel, så kan DU väl ta och ge mig ett konkret exempel på att rika inte har inflytande..
Det är du som påstår att rika har inflytande.. därför bör du kunna bevisa det rätt så lätt..
Men ett exempel är ju tex Mutskandalen på systembolaget..jag tror du anser att systembolagscheferna är rika och därför har makt.. då skulle väl dom kunna se till att systembolaget fortsätter med sina skumma affärer.?

Nej politik har inget med denna diskussion att göra.. För rika människor finns i relativt vänsterlagda länder som sverige.. och det finns rika i relativt högerlagda länder som usa.. att folk tjänar mer än andra finns överallt på jorden.. därför skulle detta föraktet kunna finnas överallt.. och därför så är detta inte en politisk fråga..

I sverige har vi fackförbund.! och fackförbunden ser till så att arbetare har inflytande på sin arbetsplats..
Men nu drar du väl ändå alla rika över en kam och säger att dom rika påverkar arbetares beslut.. det har väl knappast med pengar att göra.. ett fotbollsproffs har knappast inflytande över arbetare.. och hur insatt är du i överklass världen egentligen.?? det låter som att du inte vet speciellt mycket om den..

Om det är utifrån avundsjuka man känner hat mot rika så kan man gå och lägga sig...Jag vill att du ska veta att jag inte gör det.
Det är du som säger det.. inte jag..

2005-07-13 23:45
Hur ska det annars vara då.?? hur ska vårt land annars få pengar ifrån.?? Hellre att vi får pengar från företag än att inte ha några pengar alls..
Där erkänner själv att dom har inflytande sen så motsäger du dig själv...bro I don't get it...

Vad definerar du rik som egentligen.??
Folk som tjänar över genomsnittet är rika!

och vad definerar du politker som egentligen.??
Alla är politiker egentligen, enligt mig...men i mitt tidigare inlägg syftade jag på eliten som leder..

Men nu drar du väl ändå alla rika över en kam och säger att dom rika påverkar arbetares beslut.. det har väl knappast med pengar att göra.. ett fotbollsproffs har knappast inflytande över arbetare.. och hur insatt är du i överklass världen egentligen.?? det låter som att du inte vet speciellt mycket om den..
Hehhehe...damn man..du är svår att konversera med...jag trodde att du skulle förstå att det inte angick alla rika..men definitivt dom flesta.

2005-07-13 23:46
shit glömde en grej..

2005-07-13 23:49
Nej politik har inget med denna diskussion att göra.. För rika människor finns i relativt vänsterlagda länder som sverige.. och det finns rika i relativt högerlagda länder som usa.. att folk tjänar mer än andra finns överallt på jorden.. därför skulle detta föraktet kunna finnas överallt.. och därför så är detta inte en politisk fråga..

Hhahaha...blir det plötsligt inte en politisk fråga för att rikedom och rika existerar i alla länder? Det är en politisk fråga för att vi leds av rika...mer behövs inte sägas

2005-07-13 23:50
Choys P18
Där erkänner själv att dom har inflytande sen så motsäger du dig själv...bro I don't get it...
du kan gärna citera mig där jag sagt att företagen har inflytande.. Jag säger att dom får in pengar till sverige.. Dom pengarna går till sverige genom att dom betalar skatt.. jag anser inte att man får mer inflytande desto mer skatt man betalar i sverige..

Folk som tjänar över genomsnittet är rika!
det svenska genomsnittet då menar du eller.?? Så alla som tjänar över genomsnittet i sverige har makt över sverige då eller.?? du måste ju skojja..

Hehhehe...damn man..du är svår att konversera med...jag trodde att du skulle förstå att det inte angick alla rika..men definitivt dom flesta.
dom flesta.? har du nåra siffror på hur många rika som tjänat pengar på grund av att dom faktiskt gör något nyttigt? och dom som du tror sitter bara o degar på sina kontor medans arbetare slavar åt dom.?
du har väldigt mycket fördommar mot dom som tjänar över medel..