men ostkaka och cheesecake ÄR helt olika saker. ostkaka är en äcklig småländsk efterrätt och cheesecake är en slags paj med digestivekexbotten och philadelphiaost.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
oj. mitt inlägg ovan var till Dj_Paco P17
jag har för övrigt alltid föraktat människor som säger (exempel) "han är större än mig". själv skulle jag säga "större än jag"; han är större än vad jag är. men det är bara att anta en lindströmsk hållning. förstar jag vad som menas? ja. bra.
snorty F23 Precis! Men varför säger vi då inte "Amerikansk ostkaka"? Det är ju fan det dummaste liksom, dom säger ju knappast "ostkaka" i USA...Det är ju Cheescake och Swedish Cheescake, om dom inte bytt ut "Swedish Cheescake" mot nåt amerikanskt ord...
Twang System fi de werl
Börjar med "spendera". Jag fick lära mig att tid var ett undantag när det kommer till det ordet. Det är alltså korrekt att spendera tid, fast det har vi kanske kommit fram till redan med länken från saol. Tycker det är kul att du tagit upp denna tråd, något som jag själv tänkt göra men aldrig vågat. Känns hemskt att så pass många har problem med det svenska språket. Men, om vi håller oss till whoa, vore det fel att rätta någon i en tråd?
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
men det blir ett så långt ord: amerikansk ostkaka. det är lättare att säga "cheesecake". dessutom har vi lätt att ta till oss engelska uttryck, eftersom vi oftast förstår vad de innebär, medan den genomsnittlige amerikanen antagligen har obefintliga kunskaper om det svenska språket. just att det faktiskt rör sig om två olika typer av kakor/desserter/efterrätter, hur man nu vill kategorisera dem, så blir det i det här fallet lättare att säga cheesecake och ostkaka.
Barling För att man ska få yttra sig om ngt, måste man då vara felfri på området? Jahaja!
Meh! Om man nu stör sig på att folk stavar illa så pas mycket att man startar en diskussionstråd om det borde man väl åtminstone se till att stava ordentligt själv?
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
så pass*
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Klagar folk på min stavning? Kan någon förklara vad har jag stavat så förbannat fel att jag inte har rätt att yttra mig? Jag säger bara vad de flesta tänker, skjut inte budbäraren.
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Ok, stor bokstav i rubriken... Jag insåg inte det formella i whoatrådarna och ber så hemskt mycket om ursäkt! snälla...
Lite logiskt tänkande, tack! Att man skriver fel någon enstaka gång betyder inte att man har större problem med det svenska språket i skriftlig form.. det betyder bara att man antingen pga slarv råkat skriva fel, eller att man kanske stavar fel på just det ordet. Att klaga på Askin efter hans rubrik känns inte speciellt logiskt, med tanke på hans inlägg som varit så gott som felfria. Låt oss sluta med "ååh, kul att du klagar när du själv inte kan skriva"-snacket och fortsätter med diskussionen.
Tid är pengar tydligen, så då kan man ju spendera den.
snorty F23 Hur långt blir det med "Amerikansk ostkaka"? Sååå långt blir det inte..
Twang System fi de werl
Vi är folket, folket styr språket, språket kommer alltid att uppvecklas, på dåliga och bra sätt. Så ser jag på det hela, folk kommer alltid vara lata, de flesta lär sig i skolan, fast de skriver antaligen mer hemma via olika program så därför används slang.
You can't fool all the people all of the time. But if you fool the right ones, then the rest will fall behind.
Jo, msn kan ju vara en stor faktor bakom ökade särskrivningar tex. Men att latheten till att lära sig att skriva rätt ska utveckla språket låter inte speciellt trevligt, det låter mer som att åka tillbaka i tiden.. Nu menar jag tex ifall en särskrivning skulle bli så pass vanlig och därmed korrekt.
Med dagens utveckling i svenskan så vet man fan aldrig. :p När äldre och äldre börjar skriva så och inte ser något fel i det. Det blir nog knappast så, men man vet aldrig.
You can't fool all the people all of the time. But if you fool the right ones, then the rest will fall behind.
Det är det jag är rädd för.
Jag stör mig på folk som skriver långa, oinspirerade robottexter med grammatisk korrekt svenska och tycker att de är smarta för att de har lärt sig svensk grammatik i skolan. Hellre en text med lite slarvigt språk som fångar ens intresse och stimulerar ens fantasi och intellekt än en perfekt grammatiskt tråkig text. Alla kan skriva grammatiskt korrekt om de vill men alla kan inte skriva BRA. Sen att det är störande när folk stavar fel osv handlar väl mer om att man vill berätta stavfelen för dom men inte orkar.
Sen är jag iof också töntig när det gäller hur folk skriver, alltså jag menar inte att bra texter är felaktiga grammatiskt sätt, utan att en text automatiskt bara inte behöver vara bra för att den är grammatiskt korrekt. Som folk som är perfekta i skolan men inte ver någonting annat, det är så tråkigt bara. blabla fantasilöst
Håller med dig!
Bleh, vad pretto och trist. Jag är för demokrati, fetma och okunnighet. Låt människor vara fria för all you need is love som The Beatles en gång sa. Kvaliten är talspråk. Dessutom är din engelska riktigt dålig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
håller med felix. Just det här med grammatiskt korrekta texter.. Skriver man en novell behöver man inte följa grammatikens alla regler, man är fri till att skriva hur man vill. Man kan ju skriva slarvigt men ändå visa att man faktiskt har koll på språket. Det är ju inte ofta man behöver vara helt grammatisk korrekt?
Dj_Paco P17 nej, antalet stavelser är avgörande! dessutom är cheesecake ett redan etablerat begrepp, det blir med andra ord svårt att ersätta det.
pajson: Jag vet inte om du vill antyda något med ditt tjat om gramatiskt korrekt. Jag har inte pratat något om gramatik... j<g håller med dig dock
snorty F23 Då känns det ju som att man ska korta ner alla långa ord? I vilket fall som helst är det töntigt, dessutom så borde svenska folket straffas för att dom låtit detta ord etableras i våra kokböcker.. Vi skulle eventuellt kunna göra en statskupp för att förinta ordet "Cheescake" och ersätta det med ordet "Amerikansk ostkaka" för att sedan göra sverige till en demokrati..
Twang System fi de werl
Dj_Paco P17 ostkaka är redan ett begrepp, och saknar många likheter med chessecake. det är inte alls en amerikansk variant, utan en helt annan sak. en "amerikansk ostkaka" kan lika gärna syfta på var ostkakan bakats. vill man ha ett svenskt ord för cheesecake kan man använda sig av någon annan ingrediens för att beskriva den: t.ex. digestivekexkaka, eller philadelphiaostkaka, när "ostkaka" är missvisande både när det gäller kakans innehåll, och så förstås det faktum att ordet redan används om något annat.
hur mycket ost är det i the orginal frödnigne ostkaka?
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Det är ingen ost i den utan namnet syftar på att den ystas med ostlöpe som vid tillverkning av ost.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Den==Mjölken .)
ostlöpe som är fresh att äta, eller inte..
Jag hatar, föraktar och avksyr alla som använder ordet "dom".
My heart lives in my vagina.
Fast ordet "dom" är väl inte felaktigt att använda?
Svenska Akademien godkänner inte stavning med dom utan rekommenderar användandet av framförallt de men även dem. En av de stora orsakerna till att dom inte vunnit insteg, trots att det är det förhärskande uttalet av dem sedan väldig lång tid, är att objekts- resp. subjektsformerna ofta blandas ihop, samt att de på många ställen uttalas som just de eller di. Står det på susning. Det verkar alltså inte vara korrekt att skriva dom, även om det är väldigt vannligt.
I informell och ledig skrift har dom gjort entré, främst som objektsform. Bland annat Sportbladet , Aftonbladet s sportbilaga, skriver dom.
Nosferatu: Blanda inte ihop tal- och skriftspråk...
Nej nej.. Men jag hade för mig att "dom" i skriftspråk var godkänt av SA. Men det stämde tydligen inte.
Jaha, ok:)
Askin Jag tror du och jag är samma person :)
Skåne!
Haha, är det så?:) Utveckla gärna..
Askin Jag förstår inte varifrån all särskrivning kommer ifrån. Lär man sig inte skriva i skolan längre? Jag tycker inte du överreagerar! Kan man det svenska språket väl (i Sverige, såklart) kan man komma i princip hur långt som helst. Stava, skriva väl, tala ordentligt osv får en att framstå som seriös och ordentlig. Språket är A och O för att ett samhälle ska kunna fungera, både i stora och små perspektiv. Så att folk särskriver och stavar fel är katastrof! Jag tycker det är pinsamt när man upptäcker stavfel eller andra felskrivningar i media, för, som du sa, måste ju journalister om några kunna värna om det svenska språket som är deras främsta (och egentligen enda) verktyg!
Skåne!
"Nej, man kan INTE spendera tid, fråga din svenskalärare... Tror du jag skulle göra en tråd om något jag inte var helt säker på?" Vilken pinsam stämning det blev i tråden efter att det bevisades att du faktiskt hade fel.
Cause I'm cooler than a polar bear's toenails...
princessleija: Tack! Äntligen någon som förstår mig till fullo! wad_up: Hehe, det blev väl det. För två år sedan var jag också säker på att man kunde spendera tid, men min svenskalärare förklarade att detta var fel, så jag skyller på henne. Har dock fortfarande rätt när det gäller många andra saker i tråden.
SVENSKLÄRARE, förlåt...
Jag missade förklaringen angående att "spendera tid", men det känns ju helt logiskt att säga att man "spenderar tid" då man på engelska kan säga "spend some time" osv. Men det var alltså så att man visst kan säga spendera tid? Orkade aldrig kolla upp det.. :P
Nosferatu: Ja, det var tydligen rätt att man kan spendera tid, men jag tycker fortfarande inte att det känns logiskt. Att "det går på engelska" är ett ganska dumt argument eftersom man också särskriver på engelska, som sagt.
Jo men om du t.ex. skulle översätta en engelsk mening som innefattar "spend time" känns det väl mest logiskt att skriva "spendera tid"? Att tillbringa tid känns som något annat.
Eller ja, tillbringa betyder väl spend på engelska. Skit samma säger jag. :)
Jag stör mig på särskrivningar och skrivfel något otroligt. Läser jag till exempel en reklam i någon tidning, och ser en särskrivning, så läser jag det särskrivna på detta vis: exempel: hörn (paus, två sekunder) soffa, om ordet var hörnsoffa). Detta händer dock oftast när jag är lite irriterad. T ex så har ju 90 procent av Sveriges företag särskrivit eller skrivit fel. Den klassiska, vanliga, dock så fel: blanda stora och små bokstäver. (Ex. Labans Kebab). Och så finns även en annan rackare, dubbelfelaren: Ex. Skandia Mäklarna, här finner vi både särskrivning och blandade stora och små bokstäver. Det mesta som är felskrivet stör jag mig egentligen på. De värsta av alla är det största felet svenskarna gör, nämligen ihopskrivningen. Exempel på ihopskrivningar som är fel: Idag, imorgon, istället, och ikväll. De korrekta orden är: I dag, i morgon, i stället och i kväll. Inte fan skriver ni väl t ex iår när ni menar i år? Måste få gnälla lite ibland.
Signatur får rum här
Kazie Varför hoppa ner två rader? En rad räcker. Jag går Medieprogrammet och utbildar mig till journalist. Och jag har aldrig hört att man ska hoppa ner två rader:S Och ofta när det är särskrivningar i tidningar m.m. Så är det på grund av datorn/tryckeriet. Det finns inte tid att ändra alla fel när det väl är tryckt. Ofta är det rätt när man skrivit rent det men blir fel vid tryckningen.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
Det där med rader beror ju på hur man ser det... om jag nu skulle hoppa ner en rad skulle jag hamna där det här står... men om jag nu skulle hoppa ner två rader skulle jag hamna där det här står... om du förstår vad jag menar. Så du menar att datorn fixar till så att det blir fel? Tror snarare att du har fått lite saker om bakfoten..