Suck... jag hänvisar till pajsons senaste inlägg
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
En sak bara, vill att du svarar på den här: Menar du att eftersom jag inte är helt felfri inom området inte har rätt att uppmärksamma ett problem?
pajson, regler i all ära.. likväl.. du säger att vi bestämmer över språket, likväl ska språket begränsas av regler.. om inte vi ska bestämma dessa regler hur ska då språket kunna utvecklas.. du använder dagligen ord, begrepp och termer som inte ansetts vara korrekta men likväl idag accepteras av gemene man.. jag anser att man överhuvudtaget inte kan prata i termer om rätt och fel när det gäller ett språk, då har man som jag tidigare nämnde missat poängen.. språket ska tjäna människan, inte vice versa.. så länge som vi förstår varandra och kan uttrycka oss på ett "detaljerat" sätt tycker jag inte det finns så mkt att klaga på.. sen att det ser korkat ut är väl en annan femma.. det finns ju dock värre saker att gnälla över här i livet.. det viktigaste somsagt är kommunikationen, inte reglerna för densamma..
cry me a river! --> thcrew
tyckte jag gjorde det.. "Kasta inte sten i glashus om din pappa inte e glasmästare!" ".....däremot får du ju räkna med att andra ger igen med samma mynt.. "
Vad menar du med "kasta inte sten i glashus"? Jag har inte använt några dagisargument, vad jag vet...
Det retar mig så oerhört mycket när jag ser att folk skriver exempelvis: "Har en katt som heter Missan" , och liksom struntar i att det faktiskt heter "Jag har en katt som heter Missan". Sen är det förargligt att folk (som påstår sig kunna skriva korrekt svenska) skriver: "tycker det är.." Gah! Jag blir så irriterad! Nu är det faktiskt så att det heter: "Jag tycker att det är.."
"- minstrels sings songs 'n' mimic me"
Dessutom har jag inte delat ut någon känga till någon på whoa, så ditt ".....däremot får du ju räkna med att andra ger igen med samma mynt.. " håller kanske inte...
Joda: Jäklar va jag har haft kul åt dig och dina argument. Du verkar ju inte komma med särskilt vettiga sådana bara för att du drar till med vitsiga ordspråk. Att ens käfta emot i en tråd som uppmärksammar särskrivningar i bl a media, visar ju bara att du har väldigt väldigt tråkigt.
stenkastandet syftade på din dubbelmoral där du leker språkpolis och gnäller på andra när du borde se över ditt eget hus först.. deesoul, lyder.. inte heter.. touche viktigpetter!
joda: Leker jag språkpolis? Har just förklarat att jag inte gör det...
Börja alltid dina meningar med STOR bokstav.
Fairygodmother, aww :( om syftet hade varit att komma med vettiga argument i speladuktigtråden23300 så hade jag faktiskt blivit lessen i ögat.. men räven raskar likväl över isen! och det e nog han gladast för.. Särskrivningar i media, bortsett från blaskor som överhuvudtaget inte har någon kvalite och arbetar under rätt tighta förhållanden många gånger, tycker jag dessutom inte är särskilt vanliga.. då tycker jag det e värre med alla fel i böcker osv, då har dom ju fan tid att korrläsa skiten å få det rätt.. likväl blire finn fem fel av det hela..
deesoul, gjorde det så ont? alltid lika trevligt att klämma till bror duktig och hans anhang!
Askin, Kanske bara jag som är löjligt känslig när det kommer till språket men nu börjar det bara bli för mycket. Att människor säger "spendera" om tid, ex "jag spenderade flera timmar framför datorn" är galet då det på SVENSKA heter "jag tillbringade flera timmar framför datorn". "Spendera" kan man endast göra med pengar! Vill du spendera tid får du ta det på engelska, "spend some time". det där doftar språkpolis långa vägar enligt mig iaf.. ingen rök utan eld..
Touché lyder det föressten.
vilken kväll.. =) du bevisade dock min poäng, iom att du förstod vad jag menade genom att skriva touche istället för touché så var det ju således inte nödvändigt i sammanhanget.. sen tycker jag du ska sluta vifta med pekpinnarna innan du gör illa dig..
hårförn, jag viftar inte med pekpinnar.. jag skiter fullständigt i vad du eller någon annan väljer att skriva.. sen förstår jag inte hur utelämnandet kan vara en särskrivning? :) och ja.. du borde passa dig för pekpinnen, den e vass i båda ändar.. sen får man inte vifta med pekpinnar åt folk för att dom viftar med pekpinnar åt folk som viftar med pekpinnar.. det blir för invecklat.. :)
ja.. felstavning lät vettigare, men jag har påstått mig använda ett korrekt språkbruk, därför funkar inte pinnen =)
hårförn, det är irrelevant då jag aldrig påstått mig använda ett korrekt språk..
joda: Har jag det?
oj.. jag har inte.. såklart..
anställer du nån som korrar allt jag skriver så vist.. annars får du och resten av whoa överlevea med diverse utelämnade ord.. freud måste ju få sitt roliga också..
nej, det har jag aldrig påstått heller.. syftade mer felskrivningen..
Askin! Jag får jämt så mkt luft när ngn hänvisar till mig, tack ;) Joda Nyfikenhet - whats up med ordspråken? Läs om mitt inlägg är du snäll. Jag säger inte att hela språket ska regleras, utan bara vissa delar (såsom särskrivningar och stavfel). För mig handlar det mer om brist på kunskap än utveckling (=tillväxt). Nya ord, konstiga ord, m.m är ngt jag ställer mig positiv till, det är utvecklande!så länge som vi förstår varandra och kan uttrycka oss på ett "detaljerat" sätt tycker jag inte det finns så mkt att klaga på.. Jag vet inte hur det är med dig, men jag har svårt för att förstå mig på texter som innehåller stavfel och särskrivningar. Missförstånd kan lätt dyka upp vid särskrivningar (en brunhårig tant, en brun hårig tant). Därför tycker jag också som jag gör. jag orkar inte svara mer till dig nu.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
Askin: Du skrev:Nej, man kan INTE spendera tid, fråga din svenskalärare... Det heter svensklärare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
pajson, vet inte.. bara blev så.. =) visst är det så, men i dagsläget ser du sällan "brun hårig tant" i seriös media.. sen att folk skriver som krattor i allmänhet tror jag har att göra med det faktum att kommunikationsmöjligheterna är så pass goda att missförstånd kan redas ut omedelbart vilket innebär att kraven på informationens riktighet sänks.. för hundra år sen var det annorlunda.. då skickade du ditt brev om en brun hårig tant.. och det blev rätt wack.. nu med internet och den ökade tillgängligheten och möjligheten att kommunicera via text på ett mer interaktivt sätt så blir skriftspråket ett slags talspråk i sig, och jag tror det är därför vi ser detta fenomen i större utsträckning.. skulle man få för sig att undersöka saken tror jag tex att korrektheten när det gäller språket är högre i tex mail än msn och chattar tex..
joba Kanske inte, men det var en viss poäng jag ville åt med det ex-et. Man kan skriva slarvigt med talspråket som grund, och sen kan man skriva åt helvete. Ex: "Ja, men asså.. jag skulle ba på toa men hamnade i köket istället" "Ja, men aså.. ja skule ba på toa men hammnade i köket i stälet" Skillnad? Tror jag nämnt det tidigare i tråden. Visst är det så att tex MSN är en stor faktor bakom försämringar i skriftspråket, men som jag skrivit ovan är det skillnad på att skriva slarvigt och slarvigt.
förvisso, dock e det rätt lustigt att aså egentligen borde vara mer "rätt" än asså.. om man tänker på aså som a'så.. sen att slarvfel kan dyka upp är nått man får ha överseende, men det är skillnad på slarvfel och bristande språkkunskaper.. det jag vill ha sagt är att många som skriver jävligt taffligt är förmögna att skriva riktigt bra bara dom lägger manken till.. tex i akademiska texter, jobbansökningar osv.. många fel uppstår helt enkelt för att folk skriver planlöst och inte läser igenom det dom skriver för att dom tex som jag nu kollar på tv under tiden.. sen slänger man iväg sin rad och så ere för sent för att ändra.. skulle man undersöka saken skulle man säkert också hitta ett samband mellan textenslängd och dess korrekthet, långa texter, inlägg, brev osv innehåller säkert mindre felaktigheter än korta oneliners som slängs iväg i en chat på ett mer spontant sätt..
joda: Jag skulle vilja att du berättar för mig när jag påstod mig använda ett korrekt språkbruk på whoa. Kom inte nu med något skumt argument i stil med "kasta inte sten i glashus" eftersom jag aldrig har klankat ner på någon på whoa för att inte kunna skriva. Hela vitsen, som jag redan har förklarat för dig, med denna tråd var att uppmärksamma ett problem som blir allt vanligare i massmedia. Att påstå att jag skulle behöva vara felfri inom området för att kunna yttra mig är väl ganska galet? För det första skulle jag använda mig av ett mer avancerat språk om jag exempelvis skrev böcker eller tidningsartiklar. Varje läge kräver ett visst språkbruk, eller hur? Bara för att jag inte använder ett avancerat skriftspråk på whoa lär jag väl ha rätt att uppmärksamma detta? För det andra skulle jag vilja se politiker sitta under debatter och likt dig och landets lekisbarn trycka på argumentet "själv då? Är du så mycket bättre själv?"...
Tillägg: Vi pratar inte bara om whoa.
pajson: Nejnej, men det var "argumentet" han använde mot mig!:)
Askin: Det var inte mot dig, det vara endast en påminnelse!
pajson: påminnelse?
Askin: åh.. :) Tänkte mest skriva ut det ifall ngn missat att vi snackar om andra områden än whoa.
pajson: Haha, jaha ok, då är jag med!
Kan inte bara alla lära sig hänga med på lektionerna istället för att sitta på Mcdonalds...?
Jag gilar att drika lesk ur sug rör där, hohohoho
http://www.rael.org . .
southis: Självklart finns det folk som har problem med att läsa och skriva, men då ska man väl inte jobba som journalist?
Jag hatar människor som inte har stor bokstav efter punkt. Jag hatar när människor skriver "dom" istället för dem/de. Jag hatar när människor skriver "de" i stället för det. Jag hatar att läsa texter som inte är styckeindelade. Jag hatar särskrivningar. Jag hatar människor som inte vet hur man använder ett kommatecken. Jag hatar när människor skriver "........." efter varje avslutad mening, och om punkterna är nödvändiga, varför används inte de klassiska och korrekta tre punkterna? Jag har överseende med dyslektiker. Och just därför ska jag utbilda mig till svensklärare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Smileys är inte heller uppskattat!
aniii F18 Jag sääger att skilnaden på dem, de och dom är förlegad perecis som med var och vart. Det fins inget behov att skilja på riktning och läge. precis som att varkan maskulin eller femenin form finns i dagligt tal. Neutrum och reale fyller våra behov.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
särskrivning.... hehehe
um dois...
Det är riktigt synd om er som tycker att folk som inte kan stava korrekt och särskrivningar etc etc.... gosh..im out of words!! Askin..så..hur många fel har jag skrivit nu då? vet att ngn kommer påpeka en massa skit nu för att få må liiiite bättre...! stor bokstav efter punkt...bla bla bla spendeeeera er energi på ngt annat sätt!
um dois...
hoppsan *Det är riktigt synd om er som tycker att folk som inte kan stava korrekt ÄR KORKADE..
um dois...
pretina: Jag föreslår att du, till nästa gång läser lite om vad som har diskuterats i tråden istället för att kliva in, läsa topicen och sedan droppa ett helt ointressant inlägg som inte tillför någonting...
Isch. Svettigt. Orkade läsa näästan allt. Askin - tack för tråden. Även jag har fått lära mig att man inte kan "spendera tid" enligt svenska språket. Här kommer en drös saker som jag kan få epileptiska anfall av... (några redan nämnda) *Personer som inte kan skillnaden på samma och lika. Ett exempel från cafébesök -En kaffe och en te tack.... Skulle jag kunna få kaffet i det stora glaset? -Javisst. Vill du ha téet i samma glas? haha whut? Trodde faktiskt ett tag att han vill blanda kaffe och te i ett och samma glas. Men tog det sedan i ett likadant glas. *Jag bärde och skärde. *Personer som säger "ejenklien" (egentligen) *"vi ska hem till han" hrmm.. till "honom", tack * De som inte kan skillnad på "de" och "dem". föredrar faktiskt i sådana fall att "dom" används. *"jag gillar och bada" "Jag gillar inte och diska" Haha, please... Att bada. Att diska. *Personer som tror att "väl" stavas med två "L". Endast för att det låter *När folk missbrukar fråge- utropstecken och punkter etc."läget??????? bara bra !!!!!!!! Åh nej......................." *Använda "utnyttjar" när man bör använda "nyttjar". *Samt särkskrivningar och det faktum att det finns en sådan arrogans mot språket idag. Visst, vissa har det svårt pga. dyslexi. De flesta skiter dock endast i att lära sig korrekt...Tråkigt!
Vomera på tre bokstäver. -kräk.
Som de råkade skriva på ett café: Avnjut ditt kaffe vid bordeller i gräset.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Den här är värd att kopiera ifrån en annan tråd här på whoa, enbart för att visa hur fel det kan bli:min tyska lärare kallar mig mr B Om inte killen menar att hans lärare är tysk då.
folk som klagar på andra, speciellt för skitsaker som hur dåligt dom råkar använda sig av tal och skrift, bevisar ganska tydligt vilken sorts personer dom är. säger en hel del om eran karaktär.. räcker med att läsa 2-3 inlägg så blir man illamående fördomsfulla ignorranta as
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
pusherman: "fördomsfulla ignorranta as"? Du skrev innan att du endast hade läst igenom 2 - 3 inlägg vilket isf borde göra dig ganska ignorant när det kommer till denna diskussion...och därmed även fördomsfull eftersom du tydligen har rätt att dömma oss alla utifrån 3 inlägg... Mitt tips är att även du läser igenom tråden innan du droppar en konstig kommentar grundad på fördomar.