I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

särskrivningar och annan idioti.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-03-13 12:31
folk som särskriver borde skjutas
Big brother is watching you.

2007-03-13 18:02
Hur låter detta då?

En brun hårig sjuk sköterska köper barn under kläder

hmm.. En hårig neger som har aids som kidnappar barn?!... Blir lixom lite fel...

Rätt:
En brunhårig sjuksköterska köper barnunderkläder.

Stör mig grymt på särskrivningar
"Enda anledningen till varför jag skulle vilja vara tjej är för att ha 24/7 tillgång till boobs." - Baboso

2007-03-14 00:13
va glad förfan! tänk på dom som har riktiga problem och vara sura över. särstavningar? hhaha komigen...du har för mkt fritid grabben!

puss

2007-03-17 16:59
Folk svälter och då sitter folk på whoa och grinar över särskrivningar... hur mycket moral har man då liksom??...

Men ärligt talat, låt folk skriva som dom vill, ni verkar ha mindervärdeskomplex som inte kan överse fel..

Spendera tid? du är patetisk, orka sitta och gnälla över att folk säger det... orka sitta och gnälla överhuvudtaget.. skaffa dig en hobby istället för att sitta och störa dig på sånt du ändå förstår... hur gammal är du? 80....

Fan alltså när jag läste den här tråden tappade jag hoppet för mänskligheten....

"Jag är bättre än dig-attityden" har nog aldrig varit mer genomskinlig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-17 17:50
Neobica har tydligen helt missat poängen med denna tråd också. Dessutom trodde jag att  whoa var tillför, egentligen meningslösa snack.

Det är alltså OK att posta trådar som "Är det ok om din flickvän är längre än dig" eller "Visa mig din tatuering" men inte ok att uppmärksamma att journalister inte kan stava?
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-03-17 19:02
Askin

Ja, och ska jag berätta skillnaden?
Du gnäller på att nån inte kan stava...
Och deras trådar handlar inte om gnäll, dom är bara nyfikna eller vill ha råd om saker.

Det där är skillnaden!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-17 19:34
Neobica: För att citera mig själv:

Jag tycker att det är viktigt att journalister och andra som ska använda "pennans makt" uttrycker sig skriftligt på ett korrekt och formellt sätt. Att "man förstår ju iaf vad de menar" håller inte riktigt då jag och många andra tycker att vi kan ställa lite högre krav.

Som en mycket vis liten tjej tidigare i tråden skrev:
Jag tycker inte du överreagerar! Kan man det svenska språket väl (i Sverige, såklart) kan man komma i princip hur långt som helst. Stava, skriva väl, tala ordentligt osv får en att framstå som seriös och ordentlig. Språket är A och O för att ett samhälle ska kunna fungera, både i stora och små perspektiv. Så att folk särskriver och stavar fel är katastrof!

Jag tycker det är pinsamt när man upptäcker stavfel eller andra felskrivningar i media, för, som du sa, måste ju journalister om några kunna värna om det svenska språket som är deras främsta (och egentligen enda) verktyg!

Ok, du försöker få det till att jag skulle vara någon form av språkpolis som springer runt i whoatrådar och gnäller på folk. Tyvärr är detta inte fallet, som jag skrev innan:

Borde man inte ens som journalist av något slag vara någorlunda språkligt kunnig?

Meningen med den här tråden var att uppmärksamma ett problem som vi ser dagligen i massmedia eller annat. Jag skiter väl för fan i om hiphopboy_13 på whoa särskriver...

Kan du nu svara på när jag gnällt på personer som inte har som jobb att stava?

2007-03-17 19:36
Askim

"Kanske bara jag som är löjligt känslig när det kommer till språket men nu börjar det bara bli för mycket. Att människor säger "spendera" om tid, ex "jag spenderade flera timmar framför datorn" är galet då det på SVENSKA heter "jag tillbringade flera timmar framför datorn". "Spendera" kan man endast göra med pengar! Vill du spendera tid får du ta det på engelska, "spend some time"."

Där gnäller du på alla som skriver så tex.

Och jag trodde vi hade tryckfrihet i det här landet.. dom får alltså stava fel om dom vill, dom skadar ju ingen, och du behöver inte köpa tidningen.. ingen tvingar dig till det!

2007-03-17 19:41
För det första trodde jag att det fanns något som heter yttrandefrihet....

För det andra kan du läsa lite längre ner, där det står:

Borde man inte ens som journalist av något slag vara någorlunda språkligt kunnig?

...men vill du misstolka enbart för att starta bråk, fine... jag gjorde mitt bästa för att försöka förklara mitt syfte för dig...

2007-03-17 19:44
Askim

Nej jag vill inte starta bråk, och såklart har vi yttrandefrihet.. det är därför vi diskuterar... eller hur, och jag tycker du har fel och du tycker jag har fel, men det är min åsikt att man saknar respekt för andra människor om man gnäller på hur dom stavar, om dom inte stavar helt off för då kanske det är dyslexi(som jag inte vet hur man stavar) och då behöver dom hjälp. Och vad jag befarar så tror jag nog journalister är lite mer liberala när det gäller språket än studenter, samma sak författare brukar också skriva fel ibland, det kallas konstnärlig frihet.

2007-03-17 19:47
Men vart får du detta snack om att jag skulle klanka ner på människor som har svårigheter? Det är inte alls syftet med denna tråd! Möjligt att jag skrev lite otydligt i topicen, men detta har jag rättat till under trådens gång...

Mitt syfte (än en gång) var att jag var trött på journalister som inte riktigt kunde använda det svenska språket på ett korrekt sätt. Du behöver inte hålla med mig i detta, men anklaga mig inte för att vara ett svin bara för att du inte har hängt med i tråden.

2007-03-17 19:51
Jaja, vi kommer nog inte längre här..

Men jag förstår hur du menar, tror jag,

Du syftar på att du är bättre än journalisterna på deras jobb?

Vi hörs

Peace

2007-03-17 19:52
Neobica: Haha, nej. Jag vill bara värna om det formella svenska skriftspråket. Man behöver inte vara bättre än någon för att kritisera... Vilken filmkritiker skulle då få öppna käften, liksom?

2007-03-17 19:55
Askin

Båda dina exempel är ett tecken på engelskans influenser. I engelskan existerar knappt några samansatta ord, man särskriver rakt av istället. Med hjälp av TV och Internet blir detta allt vanligare även här.

Om detta är negativt på sikt eller inte vet jag inte.. dock är det ruskigt irriterande. Det samma gäller kommatering och skiljetecken. Folk sätter frågetecken lite hej vilt o.s.v.

Ditt första exempel med "spendera" istället för tillbringa, är ett klassiskt exempel på låneord. Den morderna svenskan är uppbyggd av låneord. Franskan var under 1700 talet väldigt populärt, och således fick vi många franska låneord. Tyskan har i perioder haft stor influens på svenskan och många tyska ord återfinns därför i vårt dagliga språkbruk. I vår tid är engelskan poppis och detsamma händer naturligtvis för oss. Om 150 år kanske ryssland har vuxit till sig och vi snor ord ifrån dem. DÅ kanske en ättling till dig sitter i en svävande villa och skriver en liknande tråd i whoa v7.9. =)

Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-03-17 19:57
friktion: Mmm, men det här med "spendera" var tydligen godkänt i det svenska språket. Något som jag missat och fick äta upp ett antal gånger under tråden:)

2007-03-20 13:05
ja, särskrivningar är fan det värsta som finns, får alltid läsa vissa meningar 5-6 gånger innan jag fattar pga detta fenomen
Finns de nå guzzar på den här sidan? :O
vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D

2007-03-21 15:47
Ha tålamod människa !
Lär känna människor för de dom är , hacka inte på dom för små misstag, som hur fan de skriver ! Åh, vad patetiskt !

2007-03-21 15:50
Bara fel fel fel !

Se till det som människan gör rätt istället !

Det saknas här i världen faktiskt !

2007-03-21 21:10
tidda: Hacka på människor över små misstag? När har jag gjort detta?

2007-03-21 22:00
när man stavar fel och dylikt är det inget misstag, då är man bara så dum att man tror det ska vara på det viset och då stör jag mig, aight? och man kan givetvis inte hjälpa om man stör sig vissa saker..
vart fan är alla guzzar ? jag är ny på whoa så jag kan inte så mycket men vart faaan är brudarna ? :D

2007-03-21 22:41
Men åh. Det handlar inte riktigt om att döma en person för fort efter att ha sett särskrivningarna, utan mer om självaste faktum att vi inte kan skriva så bra alltid. Att tex journalister som ändå arbetar med att skriva, ja, att just dom särskriver. När det kommer till personer på min nivå, vänner och dylikt, ser jag alltid över brister i språket även om jag kan tycka illa om stavfel och särskrivningar (ser inte snyggt ut, inte alls). Men när jounalister, offentliga personer, brister tycker jag mest att det är rätt illa.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-03-22 14:49
"När det kommer till personer på min nivå, vänner och dylikt, ser jag alltid över brister i språket"

hahahahaha! ojojoj, du måste verkligen vara en riktig kompis alltså! hahahaha!

2007-03-22 15:29
fyfan va man är petig angående små saker här då...om så många människor upprepar samma misstag me språket, då borde man väl ändra språket för det svenska språket är i ständig utveckling och utformas utefter befolkningen och hur dem talar, säger många människor spendera,ja men då kanske det är dags och änra på innebörden av det ordet,seriöst så förstår jag inte hur ni kan haka up er på så små saker, alla skriver väl fel !

Jag skriver säkert fel i detta inlägg och om du som läser står och kollar igenom vart jag haft mina grammatiska fel så är det bara fruktansvärt patetiskt, alla skriver fel, va vill ni egentligen ha, ett samhälle där alla uttrycker sig fritt med ett par misstag och en tolerant befolkning, eller ett samhälle där alla vid varje litet inlägg, varje msn konversation kollar igenom så dem stavat rätt och haft korrekta grammatiska inlägg och där mottagaren sedan läser och ser att du inte gjort något misstag, för att sedan snabbt påpeka det om du gjort de??

stör man sig på saker som dom/dem, då uindrar jag fan hur man lever, blir ni oxå irriterande på följande saker?;

- Folk kör 5 km för snabbt på motorvägen
- Personer som glömmer att knyta sina skor så de ser grymt fult ut och utgör en säkerhetsfara för oss andra
- Man glömmer att ta bort brickor och dylikt när man äter på McDonalds så borden är inte lediga
- Reklamen på bussar och tunnelbanor sitter för högt uppe så man måste vrida på nacken för att läsa dem.
- Det finns reklam på bussar och tunnelbanor

låt folk skriva fel då och då, det är väl deras förlust och om det är något som itne är accepterat i vårt samhälle, ja, då är det väl den personen som kommer få svårt att skaffa ett bra jobb i framtiden eller få bra betyg. Är dock hans misstag accepterade i samhället, då kanske du oxå borde acceptera det

2007-03-22 19:20
eller ett samhälle där alla vid varje litet inlägg, varje msn konversation kollar igenom så dem stavat rätt och haft korrekta grammatiska inlägg och där mottagaren sedan läser och ser att du inte gjort något misstag, för att sedan snabbt påpeka det om du gjort de??

Haha, alltså... vad pratar du om? Du har inte missat poängen lite?

2007-03-26 01:42
nej jag tycker att det är rätt så anmärkningsvärt att man är så petig me skrivningen, och uttrycker min oro för framtiden, 306 inlägg om någonting helt oviktigt enligt mig

2007-03-26 12:44

om det är oviktigt, varför skriver du i tråden då??

2007-03-26 12:46
för att jag tycker att det är fullständigt oviktigt och vill dela me mig den åsikten till er

2007-03-26 12:47
men det är ju fullständigt oviktigt?

2007-03-26 14:56
alltså, de flesta inlägg i den här tråden är missförstånd eller/och en massa skitsnack. Inte många som lyckats hålla sig till topicen utan har oftast anklagat mig för talspråksnazism od.

2007-03-26 16:52
själva ämnet är för mig fullständigt oviktigt, jag tycker dock att det är anmärkningsvärt/viktigt att inse hur många som verkligen bryr sig om ett ämne som jag tycker är oviktigt, hänger du me? därav mina inlägg

2007-03-26 18:41
Jag skiter väl i vad du tycker=)

JAG tycker att det är ett viktigt problem att uppmärksamma, därav tråden...

2007-03-26 20:27
ottar

du skulle bara veta ;)
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-03-26 21:50

TopDogz147

ja, det är verkligen anmärkningsvärt/viktigt att du insett det

2007-03-26 23:53

Askin

ja sågar inte din tråd, ja tycker bara att de konstigt att så många bryr sig om en sån liten grej

Ottar

e du dum i huvet? LÄS inlägget, anmärkningvärt att så många bryr sig, inte att jag insett det

2007-03-27 11:19
"jag tycker dock att det är anmärkningsvärt/viktigt att inse hur många som verkligen bryr sig om ett ämne som jag tycker är oviktigt"

ja, jag är väl helt jävla rubbad antar jag..

2007-03-27 13:38

ja, jag tycker att det är viktigt att vi inser hur idiotiskt det är med att detta ämne fått så stor uppmärksamhet, därav skrev jaför att ni kanske också inser det, vad jag tycker vet jag redan o de behöver jag inte inse

2007-03-27 14:07
Vi kanske inte tycker som du? Iaf inte jag...

2007-03-27 18:34
vad fan är problemet egentligen !

2007-03-27 23:05
Askin P20 i tråden om branden i Göteborg skrev du Vart i Göteborg ägde detta rum?. Antar att du syftar på vilken plats och det borde då vara Var och inte Vart i Göteborg.
Skrev du fel?
Om inte så tycker jag att du borde anpassa ditt skriftspråk till den nivå du behärskar. Det ser ju betydligt dummare ut när någon använder språket felaktigt och hycklar med det än när någon som inte kan så bra skriver fel.
Stör mig något enormt på "språkpoliser" eftersom de väldigt ofta är otroligt okunniga själva.
Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2007-03-27 23:10
ColdE: Är jag utbildad journalist? Var tråden en tidning eller någon annan form av massmedia? Ber om ursäkt isf...

2007-03-27 23:14
Askin P20 nä verkligen inte men i och med den här tråden så är du en "språkpolis". Skrev även att det var "språkpoliser" jag stör mig på, inte journalister som skriver fel. tyckte mest det var värt att ta upp i den här tråden eftersom det är mycket roligare och mycker mer intressant att klaga på dig än på folk som helt enkelt inte kan skriva.

2007-03-27 23:17
Jag har väl inte klagat på människor som inte kan skriva?:)

2007-03-27 23:33

jag har ingen aning om huruvida du har klagat på människor som inte kan skriva, du kanske enbart tänker på journalister som skriver för allmänheten. du har däremot kallat dig språkpolis, möjligtvis skämtsamt. du har också startat en tråd på Whoa angående språk och felaktigheter, jag gjorde dig en tjänst så att du kunde bättra på ditt språkbruk.
den här tråden är väl till för att diskutera det svenska språket och dess brukare?
du är en av brukarna som dessutom berättar för andra vad som är fel. att du då skriver fel är mer pinsamt än något annat och eftersom det har hänt fler gånger än en så är det ännu viktigare att påpeka det.
meningar som "var brann det egentligen?" eller "var i Göteborg brann det?" skulle varit smartare att använda för någon som inte kan behärska språket tillräckligt bra. att använda uttryck som "ägde rum" och att skriva "vart" i fel sammanhang är bara väldigt dumt.
alla dina resonemang i den här tråden, som kunde varit så intressant, tappar mer och mer trovärdighet eftersom du flera gånger har fel.

2007-03-28 00:12
du har däremot kallat dig språkpolis

Har jag?

alla dina resonemang i den här tråden, som kunde varit så intressant, tappar mer och mer trovärdighet eftersom du flera gånger har fel.

Japp, hade fel om spendera. Vad är det som säger att jag måste vara felfri för att uppmärksamma? Om man ska gå efter vad du säger, vilken filmkritiker skulle då få öppna käften?

2007-03-28 00:26
Askin P20 ja det har du, du kan kolla dina inlägg själv, ska inte behöva leta upp det åt dig.
du behöver inte vara felfri du får lov att kritisera ändå.
förstår inte vad du vill få ut av att citera mig. ja du hade fel angående spendera, svenskalärare och vart det var tre exempel som jag kommer ihåg. det är väl debatt du vill ha? en debatt där du vill att dina argument ska segra? om du vill att folk ska lära sig behärska språket bör du behärska det själv.
filmkritiker har inte med saken att göra. att ge en subjektiv bild av vad man tycker om ett visst verk är inte jämförbart med att framföra sin åsikt angående hur folk inte ska/bör använda språket när man inte behärskar det själv.

2007-03-28 00:27

fakk den här tråden börjar bli uttjatad

2007-03-28 00:33
TopDogz147 P17 du är uppenbarligen inte intresserad av saker och ting så varför är du i vardagsfilosofi?

2007-03-28 00:39
ColdE: Jag vill att människor som har i uppgift att behärska det svenska språket skall göra det. Människor som har tagit detta arbete till sig. Vad jag vet är jag ingen journalist och därför är mina påståenden inte paradoxala, eller vad du nu vill komma till.

Detta är exempelvis som att ha en debatt om att jag inte tycker Britney Spears är så duktig att sjunga som hon borde vara. Sedan kliver du in och påstår att jag lynchar alla som är dåliga på att sjunga och att jag borde kunna sjunga felfritt själv för att kunna öppna käften.

2007-03-28 00:45
hur fan kan du bedoma om jag intresserar mig för saker och ting genom att ha läst ett av mina kommentarer? idiot, jag kanske tycker att just denna tråd är uttjatad, men okej, jag ska skicka alla mina inlägg te dig så får DU bestämma vad jag ska intressera mig för och om jag får hänga här på vardagsfilosofi

2007-03-28 00:47
TopDogz: Vem bryr sig vad du tycker? Håll det för dig själv om det inte tillför diskussionen. Vi verkar ju tycka att detta är tillräckligt nödvändigt att diskutera och du måste inte delta om du inte vill.

Innan du trycker skicka!
Säger du verkligen något vettigt i ditt meddelande. Det är INTE en regel på whoa att man måste skriva nåt i alla trådar man läser.