I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

särskrivningar och annan idioti.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-02-17 23:47
Klagar mer nu när jag ändå är i gång :)

Folk som inte kan skilja på "då" och "då"

Exempel:

Ska vi sticka då? När det ser ut så här, används Då för att beskriva tid.

Korrekt användning: Ska vi sticka, då?

Fler exempel på detta:

Jag ska inte med i alla fall. Detta betyder att han vissa gånger inte kommer att följa med, men kanske andra.

Korrekt användning:

Jag ska inte med, i alla fall.

Ett komma gör så stor skillnad, större än de flesta tror.

Det du nämnde, har även för mig varit ett irritationsobjekt under en längre tid.

Exempel:

Ost och skinkmacka, eller: Hand och duschtvål.

Första exemplet betyder då att man får med ost, men det behöver inte nödvändigtvis vara i mackan, kan lika gärna vara att du får med dig en ostbit. Nummer 2: Detta innebär att det är en hand inuti tvålbehållaren, men även tvål.

Samma sak igen, att tillämpa det här korrekt:

Hand- och duschtvål, Ost- och skinkmacka.

När det handlar om flera saker, så används det så här:
Ost-, skink- och räkmacka. (Med ett komma, precis som när du skriver vanligt).

Eller t ex: Matlagningsgrädde och -öl ( detta betyder matlagningsgrädde och matlagningsöl).

Något annat fruktansvärt störande:

Exempel: Detta är min bror Kalle. (detta betyder att personens bror heter Kalle).

Exempel 2: Detta är min bror, Kalle. (I detta fall betyder det att en person presenterar sin bror för en person som heter Kalle)

Exempel 3: Hej din gamle bäver. ( Detta betyder att man säger hej till en person som heter Din gamle bäver).

Exempel 4: Hej, din gamle bäver. (Detta betyder att jag hälsar på någon, som jag kallar för gammal bäver).

Förlåt, har inte fått gnälla så här bra på åratal.
Signatur får rum här

2007-02-17 23:50
Askin.

Jo jag fattar vad du menar.

Jag har inte fått "lite saker om bakfoten". Vi var på expressen med klassen förra året och vi frågade just sådana saker. Vilket dom svarde. "ofta skriver vi rätt i datorn men blir fel vid tryckningen. Och upptäcker vi det finns inte tiden att ändra på det". Ungefär så sa hon.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2007-02-17 23:51
Så tryckeri-maskinen kastar in lite mellanrum och så mitt i meningar?
Signatur får rum här

2007-02-17 23:52
åffer:

"Förlåt, har inte fått gnälla så här bra på åratal."

Du gör det ju med all rätt och på rätt sätt...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-02-17 23:54
Lacroix: Jag tror snarare att denna person menade att de märker stavfelen vid tryckningen och då är det försent att göra något åt det. Tror knappast att datorn slungar in lite mellanrum lite här och där. finns inget logiskt med det och om så var fallet; varför skaffar expressen sig inte bättre datorer?

2007-02-17 23:55
Åffer.

Inte vet jag. Men så förklarade hon det för oss. Och min lärare som varit journalist större delen av sitt liv har råkat ut för det ett några gånger.

2007-02-18 00:01
Askin P20

Tack, har du du själv inte något mer att gnälla på?

Lacroix F60

Vill inte verka otrevlig på något sätt, men hör du inte själv hur dumt det låter att ha en tryckeri-maskin som inte trycker det som den är programmerad att trycka?

Jag skulle gissa att de menar att det kan ha varit så att den har tryckt någon liten prick någonstans eller så, och att pricken på så sätt har skapat något missförstånd?
Signatur får rum här

2007-02-18 00:02
Tror iofs att expressen bör införskaffa en hel del nya journalister som i första hand kan stava rätt och i andra håller sig till sanningen....

2007-02-18 00:05
Åffer.

Det är säkert sant det äsger. Men hur fasen kan två personer säga ungefär samma sak. Fan måste ringa min lärare..

2007-02-18 00:05

* det du säger

2007-02-18 00:06
åffer: Inget jag kan komma på på rak arm. Det kommer oftast upp ideer när jag står i duschen eller när jag skiter. Ska ta med mig anteckningsblock nästa gång jag utövar något av dessa, sen ska du få se på fan:)

Apostrofen ovanför e:et i ideer ska vara där, jag vet. Jag har spillt kaffe på mitt tangentbord så vissa knappar fungerar inte. Har exempelvis ett "p" kopierat, lägg också märke till att jag aldrig skriver siffror utan bokstaverar alltid:)

2007-02-18 00:15
Låter bra!

Tänkte kolla en grej med dig... Vet du när man ska använda siffror i stället för bokstäver? Det finns alltså en viss gräns.

Inte så många som vet det.
Signatur får rum här

2007-02-18 00:16
Hur då, menar du?

2007-02-18 00:20
När du går från att skriva siffror med bokstäver till att skriva de med siffror.

T ex: Femton, 15, alltså, var går gränsen för att börja skriva t ex hundra i stället 100)?
Signatur får rum här

2007-02-18 00:40
Jag har faktiskt ingen aning. Förklara!=)

2007-02-18 00:49
Vid 22.

Upp till 22 skriver du med bokstäver (sjutton, arton, o.s.v).

Efter 22 = 23, 24, 25...
Signatur får rum här

2007-02-18 01:18
Askin!

Tycker att det är lite otrevligt att du kallar mitt inlägg för "tjat". Om du läser felix inlägg ovanför mitt ser du att han tagit upp lite snack om att vara grammatisk korrekt, jag yttrade mig bara om det. Men du håller med, hurrey!

Åffer

Gränsen heter tretton! Upp till tolv skriver man med bokstäver, vid 13 blir det siffror.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-02-18 01:22
Varför hoppa ner två rader? En rad räcker. Jag går Medieprogrammet och utbildar mig till journalist. Och jag har aldrig hört att man ska hoppa ner två rader:S

Jag har inte gått medieprogrammet och utbildar mig inte till journalist. Men däremot vet jag att ett snyggt sätt att markera ett stycke är genom att hoppa ner två rader (trycka på enter två ggr).

2007-02-18 01:23
älskar när språkpoliser får på nöten. sjukt kul när asker insåg att man faktiskt kan skriva och säga att man spenderar tid på något och dessutom blev rättad för en annan felskrivning, sånt värmer.. haha!

princessleija:

"jag förstår inte varifrån all särskrivning kommer ifrån."

ska det inte vara antingen "jag förstår inte varifrån all särskrivning kommer" eller "jag förstår inte var all särskrivning kommer ifrån"?

moaha!

nä men visst borde högt uppsatta personer och särskillt jornalister kunna skriva korrekt men vad fan man gör ju bara sig själv en otjänst genom att bli upprörd eller irriterad av det.. ingen big deal.. och att sitta och klaga på ett internetforum där de flesta lär fuska lite med stavning och inte vara så noggranna med det är ju bara löjligt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-18 01:31
pajson: Sry, såg det jag med. Fick för mig att det var du som hade skrivit inlägget ovanför.

2007-02-18 03:02
gränsen för siffror mot att skriva ut går väll endå vid arton? Med motiveringen att Svenska Akademien är aderton till antalet, eller är jag ute och cycklar?
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2007-02-18 03:09
I vilket fall är det ganska intressant. Dock inget som kan hjälpa mig när jag sitter med min laptop......

2007-02-18 03:32
Askin P20

Vilket jävla tårkigt liv du måste ha om du alltid lever efter böcker.... om jag anser att tid är en valuta eller något dylikt så säger jag väl "jag SPENDERADE tid"

ska du komma o klaga på det då? lås in dig i ett bibliotek o gift dig med dina böcker, språk förändras hela tiden, böcker skrivs om hela tiden, för att anpassas till DAGENS samhälle och dagens snack.... människor ger mening och betydelse till ord, människor skriver böcker för att dokumentera vad som händer i den patetiska värld vi lever i... för att nån i framtiden ska kunna läsa om oss... "tillbringade tid" sa dmo kanske förr och sägs fortfarande, vill folk använda andra ord så är det helt okej...

get real man...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-02-18 03:56
ForceOne: Vem har sagt att jag är en bokmal för att jag värnar om språket? Jag är för utveckling, som du säkert vet då du läst igenom mitt första inlägg. Slappna av lite...

2007-02-18 04:06
Askin P20

sant, ingen har sagt att du är bokmal för att du värnar om språket... men tycker det är ett eländigt tjatande om att "så säger man o så säger man inte"...

en vän till mig skrev här på whoa tillochmed en gång

"jag är poet, jag ger mening till orden"

efter att nån anmärkt på attt ett ord han använde i en spoken word inte fanns i ordboken eller något liknande...

"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2007-02-18 12:45
Läs princessleijas inlägg, FörceOne!:)

2007-02-18 13:14
Något som irriterat mig under en tid är att det blandas engelska och svenska på svenska produkter som tandkräm, tvättmedel rakhyvlar mm.
Jävla förbandade förband

2007-02-18 13:30
Askin P20

skall göras!

2007-02-18 13:31
Askin P20

hittar ingen sån användare i denna tråden

2007-02-18 14:21
ForceOne: Då får du nog kolla extra noga:)

2007-02-18 22:01
Askin

Det är lugnt. Förstår att du såg det som tjat om du trodde att jag skrivit tre inlägg om samma grammatiska skit! :)

2007-02-19 12:48
Joel413

Yes! Du märkte det ;)
Skåne!

2007-02-20 20:01
äsch vafan...
tid kan flyga förbi, rinna iväg, och bara försvinna...

då borde man ju kunna på spendera, tillbringa och till med vinka av den..????
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-20 20:14
bara för att du ska va så petig..

Kanske bara jag
Kanske är det bara jag..

då det på SVENSKA heter "jag tillbringade flera timmar framför datorn".

då det på svenska lyder..
bör väl vara correctamundo..

sen till frågan..

men när förändringar sker pga okunnighet är det väl kanske dags att utbilda folket i språket som vi alla kommit överens om! Eller?

Förändringar i språket sker genom överenskommelser mellan människor.. således förstår jag inte din poäng..
man måste också tänka på att språket tjänar människan och inte tvärt om, således får det "korrekta" språket vika sig för de förändringar som sker i de olika miljöer språket används.. det är helt naturligt..

somsagt, språket är ett verktyg för kommunikation, inte ett regelverk, huvudsyftet måste alltid vara att fokusera på ett mångfacetterat uttrycksätt istället för att haka upp sig på småsaker..
cry me a river!
--> thcrew

2007-02-20 20:19
Om större delen av folket... jahaja, så nazismen var rätt för att större delen av tyska folket stödde detta? Skumt argument ifrån din sida...

---

..utbilda folket i språket som vi alla kommit överens om!

i rest my case :)
din liknelse var förövrigt rätt knastrig..
tror jag din kära lärare skulle hålla med om också..
cry me a river!
--> thcrew

2007-02-20 20:37

han/honom osv..
före/innan..

är ju också rätt klassiska..

sen har vi engelskans

than/then
farther/further..

cry me a river!
--> thcrew

2007-02-21 01:35
joda har min röst, förlåt danihjäl ;)

Även om jag tycker att vi borde bevara en viss språklig elegans borde kommunikationen vara högre prioriterad. Människor vars jobb det är att skriva ska använda den mest vedertagna svenskan i mina ögon, eftersom de influerar samhället!
Sen tar det väldigt lång tid för nya ord och uppbyggnader att etablera sig.. så väldigt orolig ska man nog inte vara :)
pop full a beer

2007-02-21 09:49
Seriöst vad gör du som är så mäktigt förutom att leka språkpolis på nätet? Klipp dig och skaffa ett jobb istället för att sitta framför en skärm och spela överlägsen när du klagar på 13 åringar som särskriver.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2007-02-21 10:07
bästa särskrivningen är

Fryst kyckling lever
"Cannabis är olämplig om man ska ägna sig åt brott. Man vill helst bara sätta sig i ett hörn och lyssna på musik" - Leif GW Persson

2007-02-21 14:52
Alltså, vad är det för fel på folk? Jag försöker inte sätta mig på någon bara för att jag uppmärksammade ett problem. Kan människor hantera detta på ett vuxet sätt utan att känna sig anklagade, anmärka på mig eller indirekt be mig dra åt helvete?

Väx upp!

2007-02-21 15:07

Kanske bara jag
Kanske är det bara jag..

Nej, "Det är kanske bara jag..." ska det vara, men eftersom jag inte anser att jag behöver använda mig av speciellt avancerad svenska på whoa, räcker det med talspråk för min del. Detta tar inte ifrån mig rätten att påpeka problemet, eller vad du nu försöker antyda.

då det på SVENSKA heter "jag tillbringade flera timmar framför datorn".

då det på svenska lyder..
bör väl vara correctamundo..

Alternativt, ja. Men igen, detta beror helt och hållet på hur formell jag vill vara i whoatrådarna.

2007-02-21 16:08
Askin, du gnäller ju på att folk använder sig utav spendera tid, då får du väl tåla att det gnälls tillbaks..

som man bäddar får man kela..
nog sagt..

lyder/heter är värre än tillbringade,ägnade/spenderade enligt moi!
cry me a river!
--> thcrew

2007-02-21 16:09
Kanske är det bara jag är förövrigt helt korrekt på alla sätt och vis.. klampa inte i snön, man vet aldrig vart rävsaxarna ligger!
cry me a river!
--> thcrew

2007-02-21 16:11
men eftersom jag inte anser att jag behöver använda mig av speciellt avancerad svenska på whoa, räcker det med talspråk för min del.

---

Pelle kalle och anna tycker inte att de behöver använda sig av "speciellt avancerad svenska" på "valfri plats" heller..

myntet e vasst många gånger!
cry me a river!
--> thcrew

2007-02-21 18:18
joda: Oj, så vis du verkar med alla dina ordspråk, synd att du framstår som helt korkad eftersom du helt missar min poäng.

2007-02-21 18:24
joda: Menar du att eftersom jag inte är helt felfri inom området inte har rätt att uppmärksamma ett problem? Tycker det är ganska barnsligt att köra med dagisargumentet "själv då?!" enbart för att ha något att försvara...

väx upp!

2007-02-21 18:37
men eftersom jag inte anser att jag behöver använda mig av speciellt avancerad svenska på whoa, räcker det med talspråk för min del.

---

Pelle kalle och anna tycker inte att de behöver använda sig av "speciellt avancerad svenska" på "valfri plats" heller..

myntet e vasst många gånger!

Ok, du försöker få det till att jag skulle vara någon form av språkpolis som springer runt i whoatrådar och gnäller på folk. Tyvärr är detta inte fallet, som jag skrev innan:

Borde man inte ens som journalist av något slag vara någorlunda språkligt kunnig?

Meningen med den här tråden var att uppmärksamma ett problem som vi ser dagligen i massmedia eller annat. Jag skiter väl för fan i om hiphopboy_13 på whoa särskriver...

2007-02-21 18:41
Alltså...Folk förstår verkligen inte poängen med denna tråd.
Fast jag antar att gnället hör till...
Självklart behövs klara regler inom svenskan och hur man utrycker sig, annars uppstår ju bara frågetecken.
Om man ska vara riktigt petig så sjunker tyvärr intresset för en text om man bara ser särskrivningar överlag.

2007-02-21 18:56
Visst äger vi språket och kan utveckla det åt vilket håll vi vill.. men någon gräns får det ändå finnas, några regler bör ändå kontrollera språket. Särskrivning ska aldrig vara ok, även om en majoritet skulle använda sig av det.. just för att det skulle vara en back i utvecklingen. Stavfel är samma, det är bara brist på kunskap.

Men det är inte fel att skriva fel. Det är inte alla som kan, men alla kan lära sig och utvecklas. Jag är dock väldigt rädd för att rätta andra, skulle ifs själv bli glad ifall ngn rättade mig.

precis som fairygodmother tycker jag att intresset sjunker rejält när en text består av stavfel och särskrivningar.

2007-02-21 20:50
Tycker det är ganska barnsligt att köra med dagisargumentet "själv då?!" enbart för att ha något att försvara...

Kasta inte sten i glashus om din pappa inte e glasmästare!

du pratar om att missa poänger..
likväl är du lika clueless som alicia silverstone..

om majoriteten accepterar något som du inte accepterar får du helt enkelt stryka på foten.. du anser inte att du behöver använda dig av ett "korrekt" språk på whoa, virtanen anser att han kan slarva på aftonbladet..

många gånger handlar det inte heller om okunnighet med största säkerhet utan mer om slarv samt att använda ett "slarvigare" språk för att texten ska mottas bättre av läsaren..

sen skiter jag fullständigt i huruvida du särskriver, använder dig av felaktig kommatering eller gör något annat för den delen..
däremot får du ju räkna med att andra ger igen med samma mynt..
cry me a river!
--> thcrew