I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

särskrivningar och annan idioti.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-03-03 15:24
När det gåller språk finns inget rätt eller fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-03 15:48
Erkan: Kanske inte i talspråk, men regler för hur man skriver existerar.
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-03-03 16:21
Askin
sit ur ass down
um dois...

2007-03-03 16:23
pretinha: vad menar du med det?

2007-03-03 17:49
ja du har det inte lätt Askin! din stackare haha

du tänker på för mycket och på för onödiga saker:) det tynger ditt liv bara. jag vill ju se dig lycklig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-03 17:58
Och ofta när det är särskrivningar i tidningar m.m. Så är det på grund av datorn/tryckeriet. Det finns inte  tid att ändra alla fel när det väl är tryckt. Ofta är det rätt när man skrivit rent det men blir fel vid tryckningen.

Tror du menar avstavning och inte särskrivning.
PS. Your cunt is in the sink

2007-03-04 03:07
HAHAHAHAHAHAHA igen...

2007-03-04 03:08
Det är ju så enkelt!

2007-03-04 14:08
Askin
Att något följer vissa mönster eller regler betyder inte nödvändigtvis att ett avsteg från dessa är fel. Fel i vilken bemärkelse? Förstår du vad folk menar när dom säger/skriver spendera? Uppenbarligen. Så vad är problemet?

2007-03-04 20:14
Erkan: Herregud... har du läst igenom tråden?

SiQ1: okej

2007-03-04 21:25
Askin:
Har DU läst igenom tråden?
um dois...

2007-03-05 14:02
pretinha: Självklart, det var väl jag som skapade den, om jag inte minns fel...

2007-03-05 15:46
Jag tycker vi kan vara glada och sjunga hurrarop för varandra sålänge fenomenet att alltid skriva med stora bokstäver inte har nått landet. Eller inte nått whoa åtminstone.

Hur stavas det, åtminstone eller åtminstonde? Jag blir aldrig klok på det...

2007-03-05 18:24
Askin: hur står det till?

Ni som klagar på oss för att vi bryr oss om en sådan onödig och fjollig sak, kan ni förklara vad det onödiga är? Att spåket försämras, att vi skriver fel i tex media.. hur kan det inte vara viktigt att uppmärksamma det problemet? Om vi bara ska låta det vara, acceptera alla särskrivningar, hur mkt sämre kommer det inte att bli då? Jag tycker att det är viktigt att skriva rätt.

paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-03-05 18:32
pajson: Tack!

2007-03-05 18:37
Askin
Nej, vad har den med det jag just skrev att göra?

2007-03-05 18:47
Erkan: Eftersom vi redan pratat klart om "spendera tid"... ?

Jag tycker att det är viktigt att journalister och andra som ska använda "pennans makt" uttrycker sig skriftligt på ett korrekt och formellt sätt. Att "man förstår ju iaf vad de menar" håller inte riktigt då jag och många andra tycker att vi kan ställa lite högre krav.

Som en mycket vis liten tjej tidigare i tråden skrev:
Jag tycker inte du överreagerar! Kan man det svenska språket väl (i Sverige, såklart) kan man komma i princip hur långt som helst. Stava, skriva väl, tala ordentligt osv får en att framstå som seriös och ordentlig. Språket är A och O för att ett samhälle ska kunna fungera, både i stora och små perspektiv. Så att folk särskriver och stavar fel är katastrof!

Jag tycker det är pinsamt när man upptäcker stavfel eller andra felskrivningar i media, för, som du sa, måste ju journalister om några kunna värna om det svenska språket som är deras främsta (och egentligen enda) verktyg!

2007-03-05 21:32
ELELEL: Skojar du med mig? Som sagt, jag kunde inte bry mig mindre om du kan skriva eller inte..

Kan folk förstå poängen nångång?

2007-03-05 21:55
Askin

vissa vill missa poängen och bara gnälla!

2007-03-05 21:57
pajson: verkar inte bättre... och jag är så dum som ens orkar slösa kraft på idioter...

2007-03-06 08:55
Aksin

Man gör ju det, tyvärr!

Tänkte fö på denna tråd för några dagar sen. Jag läste en artikel där det stod "Hajpad", varför skriver man "Hajpad"? Hype, hype!!

2007-03-06 09:18
pajson: Haha, man har väl antagligen för lätt för att bli upprörd.

Ja, fy fan vad fult det är! Blir att se helt fel ut när vi försöker "svenska till" amerikanska uttryck, finns inget acceptabelt med det. Tänk dig om vi gjorde så med alla låneord ifrån engelskan; Snåobård, skäjtbård, inlajns osv... USCH! FY SKÄMS!

2007-03-06 11:04
hajpa är ju numera även ett svenskt ord, att inte använda sig av nya ord är ju bara korkat....

Ja, fy fan vad fult det är! Blir att se helt fel ut när vi försöker "svenska till" franska uttryck, finns inget acceptabelt med det. Tänk dig om vi gjorde så med alla låneord ifrån franskan; balkong, populär, brosch osv... USCH! FY SKÄMS!

Skåne!<br>"Ninka! hon hjälper ju tjuvarna att spana ju!"

2007-03-06 11:18
ColdE: "Hajpa" är inte alls numera ett svenskt ord. Vart får du detta skitsnack ifrån? Att du hör det dagligen behöver inte betyda att det kan klassas som ett svenskt ord!

2007-03-06 11:20
Askin P20 men när det tas upp i den senaste SAOL så borde det räknas som ett svenskt ord (med den alternativa stavningen hypa)

2007-03-06 11:23
ColdE: Har kollat upp det och har inte hittat något som tyder på att detta skulle vara sant...

2007-03-06 11:24
jag kan dubbelkolla om du vill...

2007-03-06 11:25
kasta gärna in en länk

2007-03-06 11:27
ja det var ju onödigt att posta föregående då jag har den precis bakom mig, Trettonde Upplagan av SAOL:
hajpa el. hypa v. -de mest i i perf. part.; ge överdriven uppmärksammhet el. reklam; en hajpad artist

varför skulle jag hitta på det?

2007-03-06 11:34
ColdE: Ok, då ber jag om ursäkt. Man vet aldrig vad folk på whoa får för sig...

2007-03-06 11:38
Saol får säga vad dom vill, i mina ögon kommer hajpa aldrig bli ett riktigt ord.

2007-03-06 11:47
Tyckte också det lät skumt...

2007-03-06 16:07

xavante P12 vem bryr sig om vad du tycker om ett ord? folk använder ordet och det integreras i svenskan precis som en jävla massa andra ord. det är så det fungerar med språk, du vet uppenbarligen väldigt lite om språk och gör då bara bort dig när du ska komma med kommentarer och klaga på andras språkbruk.

2007-03-06 17:46
Vissa vill inte se det som ett svenskt ord bara för att det är nytt, om några år kommer säkert "hajpa" vara heelt normalt. Jag stör mig inte så värst mkt på hur svenkst eller osvenskt det är, utan själva stavningen. Varför "hajpa"? Det ser även rätt oproffigt ut.. jag menar, jag skulle aldrig få lov att använda mig av det ordet i en uppsats, eller?

2007-03-07 00:34
pajson F21 jodå, du skulle få lov att använda dig av det i en uppsats, du kan stava det hypa istället (har faktiskt använt det i en hemtentamen och det var inga problem :)) Tycker inte hajpa är så konstig stavning, det är väl den mest naturliga eftersom det låter så på svenska.

2007-03-08 15:42
ColdE Då vet jag det, nya ord är la till för att brukas.. ska ju faktiskt skriva ett projektarbete snart! När jag tänker efter är ju "hajp" anpassat efter våra böjningar, lättare att använda än "hype".. kankse bara är en smaksak, tycker fortfarande att det ser för vardagligt slarvigt ut med ett sådant ord i en uppsats eller media. Men hey, förändringar är inte lätta att stöta på alltid.

2007-03-08 15:53
pajson F21 kan hålla med dig om att det fortfarande ser konstigt ut, bara för att det kommer in nya ord så innebär det ju inte att de blir accepterade direkt. om alla plötsligt skulle börja använda sig av nya ord bara för att de är accepterade av svenska akademien skulle språket nog inte må bra, det kommer säkert integreras med resten av språket i sinom tid...

2007-03-10 23:10

Knäppt att ingen har sagt interJUV än. Det lär ju vara den mest irriterande felskrivningen/felsägningen någonsin.

2007-03-11 11:59
fett så jävla könsty i huvet  

2007-03-11 15:43
kan man köpa tid bör man väl kunna spendera ocskå :)

2007-03-11 15:44

också

2007-03-11 17:51
Askin P20

haha ägd!
"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"

2007-03-11 17:57
Låt oss säga att du vaknar klockan 10:00 på morgonen och vet att du klockan 16:00 ska bort på middag, då har du 6 timmar på dig att göra vad du vill. Alltså, du har 6 timmar att spendera hur du vill.

Då kanske jag väljer att spendera de 6 timmarna på att shoppa inte tillbringa 6 timmar på att shoppa

2007-03-11 18:08
tjesboogie:

Ägd? Jo, visst hade jag fel för tre veckor sedan... grattis till dig som konstaterade det redan nu!

2007-03-12 17:00
Askin P20

Jag är inte inne på whoa dygnet runt, så förlåt mig att jag inte såg det för tre veckor sedan, bara för att du är inloggad 24/7

2007-03-12 19:58
Har ni märkt hur dåligt dom stavar vad det gäller textat på TV.

2007-03-12 22:17
tjesboogie: Då är det väl onödigt att ens kommentera...?

2007-03-13 01:37
Åh. Tror det var i lördags som ngn tant på DN svarade på frågor om språket. Rätt trevligt. Frågor som tex varför det heter "örngott", tydligen från örongåt som betyder typ något som behagar örat. På tal om språket..

2007-03-13 04:21
Ärsh, vad är det man säger 'har man inga bekymmer skaffar man sig det' ..

Har folk ingenting annat att bekymra sig över än inkorrekt svenska?
Självklart håller jag med i uttalandena men att spotta galla över det är väl bara slöseri på negativ energi.

Själv känner jag mig mer kompetent när jag hör/läser dålig svenska. Men ni kanske redan tycker att ni är överlägsna alla :p

peace alla superutbildade whoa------användare
Don't call me a backstabber, I stabb you in the face

2007-03-13 11:42
Skivad kalv lever med kul potatis
I am not a one-trick pony. I rock these feet like no one else can!