I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kvinnor, det starkare könet?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-08 11:25

Kvinnor, det starkare könet?

Jag frågar mig ibland va all den här hysterin kring jämställdhet kommer ifrån? hittills har jag inte uppleft nån fördel med att va kille förutom att jag kan klia mig på pungen när jag vill. Jag kanske upplever det när jag väl får ett fast jobb o insikten att jag kännar några kronor mer än "Ullabritta". Kommer ihåg på högstadiet att några tjejjer ville ha "extra bidrag" för utgifter som smink eftersom det e vi killars fel attom ska ha det på sig. Iofs va folk pantade då men liknande argument verkar ju fortfarande vara inne bland jämnåriga feminister jag tycker så jkla synd om. Saker som att tjejjer kommer in på krogen vid tidig ålder verkar inte heller va nån riktig debattfråga, när jag tar upp det med ett hånflin blir folk bara sura o ser det som en "töntig" grej att diskutera. Är fortplantningsreglerna töntiga som tydligen verkar va den största fokusen i det massmediala samhället, killen ska fortfarande va macho, även om han ska va det på rätt sätt, visar han sig svag blir han överkörd. Ofta en tjej blir nerspöad under pågående parningslek ("Dansa disco"), skrattad åt av det andra könet om hon inte är sexuellt berest etc. Nej tjejjer har det inte lätt på det området, avundas inte att bli antastad men det blir killar också bara att vi inte gnäller om det för det e "omanligt". Våldtäkt är en sak som killar i regel inte råkar utför, det är hemskt. Å andra sidan tror jag det e fler killar som blir misshandlade än tjejjer som blir våldtagna. Slamp-glorifierningen e iofs ett steg i rätt riktning för "jämställdhet" iom sex and the city o andra kultprogramm "wow samantha e ball hon eju som en kille", newsflash eju bara det att tom en rätt skanky brud får till det på krogen utan att lyfta ett finger, vilket inte inträffar i ett omvänt scenario om personen ifråga är kille. 

I skola o arbetsplats har jag hittills inte heller upptäckt några förmåner med att vara kille på något plan. Har jag fåptt högre betyg för att jag är kille? Inte heller högre lön, men så har jag iofs inte så mkt arbetslivserfarenhet.

Så, skulle gärna villja ha det förklarat, i nuläget, min generation, på vilket sätt killar skulle va det "starkare könet." förutom att vio hoppar hlögre springer fortare o slår hårdare...

Roliga puckade kommentarer e som vanligt välkommnade

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-08 11:35
Tänk såhär:

Under stenåldern (eller nån ålder, poängen är densamma om man väljer att se den istället för att tjafsa) så var ju männen ute och jagade och försökte fixa mat och allt sånt för familjen medan kvinnorna stannade kvar och förberedde maten. Vem tror att kvinnorna bara gjorde som de skulle och inte försökte konversera med varandra?

=per automatik: vilka utvecklade tal, tror ni?

Det räcker för att de föralltid ska vara det starkare könet i mina ögon.
•pave paradise•

2007-10-08 11:42
Hehe, jo vem behöver komunicera när man jagar? Dom hade ju inte salongsgevär direkt va nog rätt stor deal att jaga mat. Påminner mig om en femminist som va o föreläste på mitt gymnasium o snackade om att bilden av den manliga grottmänniskan va töntig eftersom dom jagade i regel hamstrar o inte mammuttar, hurn jvla lätt äre att fånga en hamster då? hehe
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-08 11:46
Du har rätt i att kvinnor är mer språkintreserade idag också o det har väl med samhället o göra.... Precis som alla andra föreställningar om vad ett kön ska va bra på mot det andra. Fler killar på el, fler tjejjer på omvårdnad osv. Så det finns en ojämställd doktrin med tanke på vad ens barn "borde" syssla med. Men nu är det så att majoriteten som söker en högre utbildning är av det kvinnliga könet

2007-10-08 11:51
Tycker tjejer känns mer välkommna på arbetsmarknaden, speciellt om dom ser bra ut det vill chefen (som ofta är en man) gärna ha så han har något att dreggla över på kontoret eller i butiken etc.
Även om inte chefen är en man så ses tjejer ofta som något trevligt för kunder eller klienter.
shimmy shimmy yo

2007-10-08 12:16
Om man som brud vill utnyttja sitt läge att vara brud. Då ÄR det soft att vara det. Blinka med ögonen och få som man vill (nästan jämt). Inte mig emot.

2007-10-08 13:33
lhabia X0
du menar att det där är ett argument för att kvinnor uppfann språket? känns knappast hållbart.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2007-10-08 13:40
teambanan:

Snarare att de uppfann talet. Känns mer hållbart än ditt obefintliga argument iaf, eller hur? :)
•pave paradise•

2007-10-08 13:51
lhabia X0: du är medveten om att många forskare anser att språket utvecklades just för att planera strategier inför en jagning?
http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-10-08 13:57
labbi:

Mycket möjligt. Och? Bidrar du med något till tråden?
Klart som fan att forskare anser det..hur hade det sett ut om de ansett att kvinnor utvecklade talet? Just det.
•pave paradise•

2007-10-08 13:58
hiccory P22

Att du inte upplever det fördelaktigt att vara man beror helt enkelt på att det i allmänhet inte är fördelaktigt att vara man.
Män är överrepresenterade på de högsta posterna i samhället. Män är också överrepresenterade när det gäller att dö i olyckor, hamna i fängelse, stå utan jobb/bostad, bli misshandlade, börja knarka etc. De allra flesta män befinner sig inte i någondera situationen, men de flesta av oss har en vardag som ligger närmre "bottnen" än "toppen".

Det är naturligtvis inte någon oviktig fråga att vi har fler chefer vid namn Göran än vi har kvinnliga chefer. Men det är inte samma sak som att genomsnittskillen har ett bättre liv än genomsnittstjejen.

2007-10-08 13:58
hehe som om vem som utvecklade vad är intressant? Snackar om hur saker o ting är nu.

2007-10-08 14:02
mästerkatten 

Helt rätt säger inte emot dig... Men vi får se hure ser ut om 20 år... Innom "egenföretagen" kommer nog män att fortsätta vara överrepresenterade men tror inte det innom den offentliga sektorn. Som sagt, mkt fler kvinnor vidareutbildar sig än män

2007-10-08 16:41
Ok Tänk såhär:

Alla vägar, alla hus, ja allt du ser omkring dig! Det är män som byggt det.

Men kvinnan bakom allt endå! =)

2007-10-08 17:49
ingen fördel med att vara kille ???

1.du slipper föda barn ,och du kan ha sex utan risken att bli gravid.vet du hur många tjejer som måste oroa sej över sån skit medans killar inte behöver ta såna konsekvenser alls?

2.du slipper ha mens.största fördelen.

3.du kan ha sex utan att få horrykte.

I skola o arbetsplats har jag hittills inte heller upptäckt några förmåner med att vara kille på något plan. Har jag fåptt högre betyg för att jag är kille? Inte heller högre lön, men så har jag iofs inte så mkt arbetslivserfarenhet

tror du tjejer får högre betyg bara för att dom är tjejer ??
det är ju iaf bevisat att män får högre lön så där har du en fördel.
AayFukYuuuu :@

2007-10-08 18:02
"1.du slipper föda barn ,och du kan ha sex utan risken att bli gravid.vet du hur många tjejer som måste oroa sej över sån skit medans killar inte behöver ta såna konsekvenser alls?"

själva födandet är en klar fördel att slippa, men männen måste också ta konsekvenser vid en sådan situation

2007-10-08 18:03
Och där kom 14åringen in och drog upp sina argument.. Tråden handlar inte om huruvida du lider av att din kön blöder några dagar per månad eller om du får knulla eller inte.

Och vadå? Killen måste väl visst oroa sig för att göra horan som är så lösaktig att ha sex med honom gravid, han måste ju betala bidrag!
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!

2007-10-08 18:04
Om det kommer ut en unge dvs.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.

2007-10-08 19:06
Tjejjer slipper föda barn om du väljer det. Tjejjerna har ju så gott som all makt i barnfrågan. Näru sen snackar om horryckte så måsteru va på högstadiet i princip? Tycker det verkar rätt inne att va slampa nu för tiden, nej klart du kan få lite dåligt ryckte om du låter varje ashole komma till, men killar får ju också en rätt oseriös stämpel... Huruvida det e "bättre" om ett kön har rätt eller som det e med killar "skyldighet" till ett promiskiöst sexliv kan diskuteras...

Jag skulle aldrig säga att tjejjer får högre betyg rakt ut egentligen för det har jag inget bevis för. Däremot så tror jag det ja, tror också tjejjer kan få mer stöd än killar generrellt av skolväsendet i många frågor.

2007-10-08 19:10
om jag nu inte minns fel så gjordes en undersökning som visade att tjejer får bättre betyig i gymnasiet medan killar för högre på högskoleproven

2007-10-08 19:33
Chewwy

haha! mycket sex där. finns det inget annat? kom på något som inte rör barnafödsel eller sex...
smisk, fnask och ganja!

2007-10-08 21:15
e det sant att killar gillar blåsta tjejer? Enligt observation tycks det så...
69 - Try it you'll like it

2007-10-08 22:03
Det är så synd om killar... :´(

2007-10-08 22:44

För det första så tror jag det krävs en revolution från männens sida oxå, där dom tillåts visa sig svaga och känsliga. Däremot tror jag inte att det finns många män som hade tagit upp den kampen, det är ni för stolta för. Jag har heller aldrig velat vara man haha... jag trivs bra med att kunna utrycka mina känslor och inte gå runt och försöka bevisa något ( nu när jag äntligen har släppt mina nojjor för att jag inte ser ut som en supermodell ).

Däremot så tror jag män har många fördelar i arbetslivet. Kommer du in som kvinna i en chefsposition så får du det mycket svårare än vad en man hade fått. I alla vård yrket söker man och prioriterar män, kommer du däremot som kvinna in på en byggarbetsplats så får du det svårt. Sex trakasserier, du tas inte på allvar osv.

Män är väldigt glada för att se ner på feminismen( snälla räkna bort alla skrikande flator nu, dom är bara patetiska ) eftersom kvinnorna börjar ta plats nu. Och vad händer när någon kommer in på någon annans revir och tar över och gör ditt jobb och gör det lika bra (kanske till och med bättre?) jo ni hånar, ni skrattar, ni säger att vi hör hemma i köket.
Hade det varit en man så hade ni dunkat honom i ryggen och gett honom en medalj. Däremot så kan ni inte se att någon som är känsligare och mjukare göra ett bra jobb, de sårar eran manlighet.
Samtidigt som kvinnorna kommer ut på marknaden så minskar inte deras sysslor hemma. Därför har kvinnor högre risk för att bli utbrända och utstressade.

hoppas jag gav dig några exempel som får dig att känna att de är rätt bra att vara man ibland. Försök tänka dig in på andra sidan ibland oxå ;)

2007-10-08 23:12
philosophia F22
Väldigt bra inlägg, jag är väl halft medveten om dom "fördelar" det ofta innebär att va man men kan inte fullt ut relatera tll dom eftersom jag inte uppleft det än. Kan mest inte förstå ilskan från kvinnor i min egen ålder som ofta verkar riktat mot män som en sammlad grupp. Jag gnäller väl mest över folks okunskaper, hatar bröll-macho grejjen så enormt mkt, men har inte gnällt ett jota över att va kille (exkluderar väl nu på senare dar hehe). Men det e väl som du säger att det e mkt "stolthet" med i bilden, ingen vil ju va svag om man läst det minsta av darwins teorier.
Du har helt rätt i att kvinnor inte e så uppskattade chefer, inte ens av kvinnor men om man tänker på hur snabbt utvecklingen går kommer det snart förändras.

2007-10-08 23:22
Snäll_häst F19

Intresserad av hur du definerar en blåst tjej..

felixnr2 F19

Jag tycker synd om väldigt få människor men det kanske handlar om min människosyn över huvudtaget... Jag snackar mer om hur jag ser på saker, absolut inte att jag tycker synd om mig själv.

2007-10-09 00:22
va?! Alla vet väl att kvinnor är sämre på i stort sett allting?
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-09 00:23
haha en tråd som gjord för Funk-E

2007-10-09 00:25
När man e sju bast så är väl allt rätt lika iaf fysiskt... Men du får väl se...

2007-10-09 00:26
asså jag var helt seriös. :S
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-10-09 00:38
hiccory P22

Ingen personlighet, inga intessen (förutom smink o killar) läser veckorevyn, vaxar benen, och har en tatuering i svanken, fejkar orgasmen... etc

2007-10-09 09:40
Snäll_Häst

Det är inte många killar som uppskattar den typen av tjej, väldigt få faktiskt. Men vissa tjejer är ju bra för vissa tillfällen, så enkelt är det.

2007-10-09 12:32
Hiccory

Jag vet inte riktigt vilka kvinnor du syftar på som riktar ilska mot män, men om du föreställer dig att vad du än gör: blir chef, står för dina åsikter och säger dom rakt ut, så blir du hånad. Då tror ja du mer hade förstått ilskan. Något som jag själv inte förstår är att de flesta killar vill ha en självsäker tjej som har fötterna på jorden, men när de väl träffar på en så blir dom osäkra i deras närhet. Kanske inte är så i med alla...men men

2007-10-09 12:49
Philosphia

Det är för att den självsäkra tjejen är flickvänsmaterial, då vet man inte riktigt hur man ska bete sig för att det ska gå så smooth som möjligt, hon är (oftast) inte bara ett one night stand heller, så man kan inte sabba det utan att lida för det på samma sätt.

2007-10-09 15:16
så du menar att om en kille säger att tjejer som hör hemma vid spisen egentligen tycker om en? för det är de jag uppfattar som osäkerhet iaf.

2007-10-09 15:31
Snäll_häst F19

Du nämner mkt ytliga attribut, o utseendet e det första man ser... Visste inte att svank-tatuering va ett bevis på att man va pantad... Tror inte jag känner nån brud som läser veckorevyn...  Sen tror jag alla har en personlighet många är bara rädda att släppa fram den

philosophia F22

Tror inte jag kan få in kvinnor i en allmän grupp mer att man märker en underliggande frustration när frågan tas upp och atten e väldigt lätt att sätta fjutt på bara man skulle påpeka att man som kille inte känner att man har några egentliga fördelar....
Tjejjer som står för sina åsikter/blottar sig blir i likhet med killar rätt fort attackerade av någon, frågan är väl hur du är beredd att ta den... Kan mest relatera till grupparbeten i den här frågan, har man jobbat med tjejjer så är det ofta en tjej som tar det faktiska komandot, iaf på någorlunda högre akademisk nivå än högstadiet.

2007-10-09 15:33
hiccory P22 det här e whoa...

2007-10-09 15:36
det är som dom säger i american psycho..." There are no smart girls"

2007-10-09 15:38
Kan dra vidare på det resonemanget utefter egna erfarenhet, så e många tjejjer rädda för att höja sin röst i en lektionsal, näre kommer till grupparbeten, fritiden etc ärom mkt mer angelägna om att hävda sig. Har inte med deras "natur" att göra utan det e så samhället har varit länge tyvärr, insåg atte nog va det du syftar på. Grejjen e det att tjejjer ofta är svårare att diskutera med också förom lättare hetsar upp sig, känner sig mkt mer hotade i ett forum som klassrum än tex killar, men så ere också att dom få killar som tar plats märks väldigt mkt, många killar håller sig väldigt mkt i bakgrunden

allt detta förändras även väldigt fort just nu tror jag

2007-10-09 15:42

Snäll häst, just eftersom det här e whoa valde jag att posta tråden i filosofi istället för blandat för att sila dom mest ogenomtänkta inläggen... Men sure "jag förstår vad du menar" du snackar helt enkelt om fjortisar, frågan e om dom nu e så dumma om dom e nöjda med sin livssituation.... "Den som inget vet är lycklig"

2007-10-09 15:48
jen jag snackar inte om fjortisar, jag snackar om kvinnor i allmänhet.  Och hur ska du kunna veta? Har du en fitta?

2007-10-09 15:48
nej*

2007-10-09 15:50
Du kanske är en av dom arga kvinnorna jag pratar om....

2007-10-09 16:16
du har rätt i allt du säger. Det krävs mycket för att en tjej ska kunna räcka upp handen och säga något i ett klassrum, eftersom vi är rädda för att bli kallade pantade. Om en kille däremot räcker upp handen o säger något pantad så är han bara rolig. Att tjejen ofta tar komandot o grupper vet jag inte om, det handlar väl om person till person tycker jag.

Ofta är det så att kvinnor ofta engagerar sig mer känslomässigt i diskussioner och projekt än vad män gör. Vilket kan vara till fördel men mest till nackdelar för oss. Jag vet inte om de har med naturen och göra eller om det är så att män har lättare för att bara "stänga av" sina känslor och därmed tycker det är irriterande med folk som är för känslosamma.

2007-10-09 16:23
Jo som kille lär man sig rätt fort, iaf gjorde jag det, att distansiera mig till mig själv, man märker att man tjänar väldigt mkt på att dra oneliners i klassrummet osv, behöver inte ens va speciellt bra saker man e cool så länge man bara visar en apatisk underton, det går hem. Visar man att man bryr sig för mkt o hetsar upp sig generellt så blir man ju tönttförklarad, men det eju också ett bevis på osäkerhet...

2007-10-09 16:31
fast jag tycker det är tvärt om.... vi lever i ett samhälle som säger att det inte bra att inte vara för känslomässigt engagerad. Vi ska vara apatiska och coola som du säger. Det är fel att visa ilska sorg osv. En person som vågar visa känslor tycker jag tvärtemot är väldigt modig, så länge de inte går överhand såklart...

2007-10-09 16:33

... och nu när jag tänker efter så kan man nästan säga att vårt samhälle lever utifrån mäns perspektiv, att inte visa känslor och bara köra på.

2007-10-09 16:41

Jo jag håller absolut med dig, men det tolkas som osäkerhet av allmänheten eftersom det skapar en olustig stämmning...

Det eju så ingen vill ha nått bölande vrak som tycker synd om sig själv. När jag utrycker svagheter på ett ärligt sätt äre nog bara när jag skriver rhymes... Blottar mig inte ens för mina päron

2007-10-09 17:23
så fort man inte tycker som du e man " en av dom arga kvinnorna" bra där!

2007-10-09 18:00
Jag vet faktiskt ärligt inte vad du tycker... Men du verkar lite arg

2007-10-09 18:08
måste man vara ett bölande vrak bara för att man visar känslor? de behöver ju inte vara svart eller vitt.