I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kvinnor, det starkare könet?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-11 20:40
Mvh P18

vilket kön startar krig? vilket kön går runt och slår ner och skjuter varandra?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-11 21:08
survivor of the fittest
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-10-11 21:09
jag kan garantera dig att de finns långt många fler män som jag just precis beskrev än rabiata feminister, men fine ingen av oss sätter in oss i motsvarande fack.

Nej det kan du inte. Du har inte tillräcklig kunskap för att garantera något sådant. Totalt irrelevant förövrigt, en rutten icke-representativ bild av en man.

När du är ute på dejt, sitter du och funderar om hon har tillräckliga egenskaper för att föra vidare dina arv?

Du är den du är, ditt arv kan du inte förneka, har förövrigt redan tagit upp övriga faktorer. Men visst, av artighetsskäl svarar jag väl endå.

Jag behöver inte fundera, jag är man.. det är inte väsentligt.
ju fler avkommor desto bättre.

Nä, skämt åsido, mycket sker omedvetet.. men mycket av dejtandet handlar ju om att träffa någon att leva med och sedan fortplanta sig.

För mig är din diskussion som att gå ner på djur nivå, därför jämför jag dina argument med ja, just djur.

Människan ÄR ett djur. Bara för att det finns andra viktiga aspekter, som jag som sagt redan nämnt, så betyder det inte att de grundläggande nedärvda beteenden och drifter vi har är verkningslösa. Tvärtom utgör de grunden för hela vår existens,
bara att de alltid varit där och därför inte är något vi reagerar på.

Instinkter, känslor, drifter etc. dessa nedärvda egenskaper styr vårt liv från början till slut. attraktion, kärlek, upphetsning..
you name it.

Eftersom jag anser att vi människor har förmåga att känna sympati och empati och kan föra såna här diskussioner så förväntar jag mig andra argument.

Och du menar att detta är exklusivt mänskliga egenskaper?
Visst, förvånar mig inte, du är långt ifrån ensam. Jag är väl naiv som tror att denna kvarlevande irrationalitet är utdöende.

Men om du vill hålla de här på din nivå så behöver vi inte diskutera de mer.

Allt jag gjorde var att påvisa att den manliga hingsten och den kvinnliga slampan inte endast är en socialkonstrukton utan faktiskt också är en del av vårt nedärvda arv.

Jag har inte sagt att något är antingen eller, tvärtom. Tycker bara det är naivt att tro alla skillnader mellan män och kvinnor beror på miljö och att arv saknar betydelse.

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-11 21:15
phil: vad exakt har då djur med människor att göra?

Jag förstår inte vart du vill komma i den här kvantite kvalite diskussionen. Gynssamma förutsättningar?

om du hade orkat att läsa så hade du märkt att joda menade att detta är nerärvade beteenden men han har klargjort att det finns även sociala aspekter. kan du sluta dra för hastigade slutsatser och komma med ett vettigt argument istället. detta som joda talar om är ingen nyhet utan det är fakta.

Eftersom jag anser att vi människor har förmåga att känna sympati och empati och kan föra såna här diskussioner så förväntar jag mig andra argumen

vad är det för sorts argument du menar? som sagt detta är fakta. alfastrukturen är något som finns hos många arter, läs lite så får du se =)
http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2007-10-11 21:20
Mvh
Vad har kvinnor tillfört världen?
Män, jag har sagt mitt.

Vilka uppfinningar har ni gjort som överträffar männens?
Liv.

Vilka stora filosofer var kvinnor?
Martha Nussbaum var rätt käck.

Vilka suger på sport?
Dåliga idrottare.

Tur du sagt ditt så vi slipper mer ignorans.

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-11 21:23
Labbi, människan ÄR ett djur. Gissa?
:)
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-11 21:30
okej kanske ska säga vad spindlar har med människor att göra :P

besserwisser!

2007-10-11 21:32

Nej det kan du inte. Du har inte tillräcklig kunskap för att garantera något sådant. Totalt irrelevant förövrigt, en rutten icke-representativ bild av en man.

Vad jag beskrev var en typisk fördoms full bild av en man. En fördomsfull bild av en kvinna skulle vara en sminkad tjej som rakar benen, går klädd i rosa, bär kjol, som inte pratar eller sticker ut för mycket. Sådär lagom snäll och med vårdande egenskaper.
Du jämför min bild av en man, skapad av samhället, med psykade tjejer som uppenbarligen har feta problem. Så jo i mitt fall var din jämförelse relevant eftersom du inte ser typiska man och kvinno roller som många inte känner att dom passar in i.

jag hoppar ner till slutet. Jag har aldrig påstått att arv inte spelar in. Vad du däremot påstår med din kvalite kvantite teori är att män ska knulla runt och ha barn med 10 fruar medans kvinnan ska sitta hemma med barnet och hoppas på att han ligger i hennes säng denna kvällen. Jag tror faktiskt de flesta kvinnor OCH män INTE kan relatera till den bilden. 

Men vad menar du egentligen med arv? Menar du att män bär på vissa "manliga arvsanlag" som de för vidare enbart till sina söner och inte sina döttrar och vise versa? Jag tycker visst att män fortfarande ska få vara män, för mig handlar inte feminism om att förvandla män till kvinnor och vise versa. För mig handlar det om att kvinnor går runt och bär på ett ansvar som jag inte tycker enbart är deras och att män går runt och bär på alldeles för mycke stolthet ( i stooora drag, orkar inte dra allt nu ) 

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-11 21:38
Vad har kvinnor tillfört världen?
Män, jag har sagt mitt.

Yes, ni får vara dem som har barnet i magen i nio månader. Det skulle ju inte bli några män utan män heller, eller hur?

Vilka uppfinningar har ni gjort som överträffar männens?
Liv.
Återigen.

Vilka stora filosofer var kvinnor?
Martha Nussbaum var rätt käck.

John Locke överträffar henne rätt lätt. Antikens alla stora, allt.

Vilka suger på sport?
Dåliga idrottare.
Fel, kvinnor.

Männen har skapat historia, nuet, och framtiden.

Men bakom varenda man står ju en kvinna

På knä och slickar hans ass
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-10-11 21:39
Labbi P17

vad exakt har då djur med människor att göra? 

alfastrukturen är något som finns hos många arter, läs lite så får du se =)

först frågar du mig vad djur har med människor och göra och sen kommer du och påstår att alfastrukturen finns hos många arter. Ja precis, du sa arter och ja precis med arter så syftar du på djur. Varsågod du svarar på dina egna frågor.

2007-10-11 21:41
sorry klumpigt uttryckt av mig. syftade på vad spindlar har med detta att göra

2007-10-11 23:00
Vad jag beskrev var en typisk fördoms full bild av en man.
Nähä, vad trodde du jag tolkade det som med mitt svar i åtanke?

En fördomsfull bild
Precis. En, inte den enda.

Du jämför min bild
Fördom som fördom, finns det bättre och sämre fördomar?

du inte ser typiska man och kvinno roller
Vilka typiska roller ser jag inte?
Återigen, var gärna lite mer specifik.

är att män ska knulla runt och ha barn med 10 fruar medans kvinnan ska sitta hemma med barnet och hoppas på att han ligger i hennes säng denna kvällen.

Nej, återigen har du på dig dina trista jävla roks glasögon.
Jag skrev att manlig fortplantning av naturen är kvantitativ och kvinnlig är kvalitativ och att detta är nedärvda beteenden hos oss människor. Sedan skrev jag att detta endast är en aspekt av många. Jag tror att den bidrar till de skillnader i beteende mellan män och kvinnor vi ser, men jag säger inte att den ensamt orsakar det.

Jag säger inte att män ska knulla runt och kvinnan ska slava i hemmet. Jag säger bara att detta är det vi ärvt och något vi bär med oss i våra gener.

Jag har överhuvudtaget inte ens berört uttrycken, utan endast de mekanismer som styr vårt agerande. Lägg ner dina jävla halmgubbar. Sluta läs in så mycket som inte finns där.

Jag tror faktiskt de flesta kvinnor OCH män INTE kan relatera till den bilden.

Har jag påstått att de ska göra det?
Nej, precis. Så återigen, vad är din poäng?
Att dessa nedärvda beteenden inte existerar?
Att dessa beteenden inte påverkar oss?

Manligt och kvinnligt är ingen mänsklig konstruktion,
vi skiljer oss av naturen, både fysiskt och psykiskt.
Självklart existerar skapade könsroller, men du gör dig en stor otjänst om du tror att alla skillnader beror på samhället.

Män och kvinnor har evolverat separat, med skilda syften och gynsamma egenskaper. Vi är olika, det är inget fel eller konstigt med det. Jag är övertygad om att kvinnor är mer lämpade för vissa sysslor medans män är mer lämpade för andra.. Inget konstigt med det. Lejonhonor jagar, hanen håller ihop flocken och befruktar. Elefanter följer matriarken. Vissa ruvar äggen tillsammans, hos vissa ruvar hanen, hos andra ruvar honan medans hanen hämtar mat osv.

Vi skiljer oss för att bättre komplettera varandra som art.
Det är evolutionens kärna. Artens fortlevnad.

Förstår inte det hemska i att vi skiljer oss,
våra skillnader är något vi ska utnyttja och ta tillvara på
inte försöka förneka.

Jag är inte en slav under mina gener, men de kommer alltid påverka mig precis som alla andra. Jag vill itne ha tio fruar, men det gör inte att kvantitet/kvalitet tänket försvinner för det. Det betyder bara att det finns andra saker som styr och påverkar beteende.

Men vad menar du egentligen med arv? Menar du att män bär på vissa "manliga arvsanlag" som de för vidare enbart till sina söner och inte sina döttrar och vise versa?

Könsbundna anlag bland annat ja. Arv som vår genetiska historia.
arv är arv. genetiskt arv. är något oklart? Sen behöver jag väl inte gå igenom hur barn kommer till? Och könsbundna sjukdomar har du väl hört talas om? Vi är ju inte krokodiler som saknar könskromosomer :)

För mig handlar det om att kvinnor går runt och bär på ett ansvar som jag inte tycker enbart är deras

Avsäg dig det ansvaret då. Gör dina egna val istället för att göra det du förväntas göra men inte vill.

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-11 23:17
MVH
Yes, ni får vara dem som har barnet i magen i nio månader. Det skulle ju inte bli några män utan män heller, eller hur?

Vi? jag har inte äggstockar.
Kvinnan är viktigare för fortplantningen än mannen,
kvinnor kan klara sig utan män teoretiskt, det kan inte män.

Återigen.
Kvinnan har bullugnen, mannen bidrar endast med hälften av ingredienserna. Det går att lösa på annat sätt.

John Locke överträffar henne rätt lät
Ja, för du har läst mycket Nussbaum eller?

Likväl totalt irrelevant, manlig dominans i filosofernas hall of fame innebär inte att kvinnor därmed är sämre filosofer. Något som din käre Locke hade påpekat för dig om han kunnat.

Fel, kvinnor.
Du måste du alltså vara en kvinna om eftersom du är sämre?

Patetiska äckel.

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-11 23:43

joda och philosofia har mkt vettigt att säga... bara att ni båda hänger upp er lite grann på era egna saker som ni yttrar för att elda på mer agressiv debatt... Känns det som.

Kan hålla med Joda atte e mkt möjligt att tänket att man tänder på alla möjliga brudar finns där o ligger väldigt nära hos killar vilket lägger grunden för "alfa"-idén... (Dock öre svårt att avundas players näre e så mkt sjukdomar ute o flyger...)

Men jag tror faktiskt det tänket ligger lika nära hos kvinnor, jag tror det, men attom hållts undan pga ett visst typ av samhälle som skapats i grunden pga mannens styrka och principen just "kvalite-kvantitet"...

joda ta inte i så hårt mot mvh han e bara lite efter...

mvh, förvinn härifrån (men du får gärna läsa, gärna hela tråden) mvh hiccory

2007-10-11 23:53
Jag säger inte att män ska knulla runt och kvinnan ska slava i hemmet. Jag säger bara att detta är det vi ärvt och något vi bär med oss i våra gener.

Troru verkligen just det här är nedärvt? Jag tror snarare att vi nedärvt en större vilja att hävda oss, nästan mer mot våra egna könsfränder(haha) än mot kvinnan, iofs ligger sprida generna väldigt nära men under årens lopp har ju andra bedrifter nästan uppmärksammats mer... Liksom folk serju ändå upp till mensa typer men dom får inte mer fitta fastän deras iq är bevisat högre än almänheten

2007-10-11 23:54
skulle va kursivt där i taket...

2007-10-12 00:06
hiccory.
jag har inget intresse att hänga upp mig på saker, vill endast förtydliga så att jag slipper angrepp på bästa feminist maner.

Dock öre svårt att avundas players näre e så mkt sjukdomar ute o flyger

Heh, jo. Och utan alkohol i kroppen återfår man ju lite vett.
Finns en skön sida nånstans, minns inte adressen va år sedan.
Där beskrevs skillnaden mellan manlig och kvinnlig syn på det andra könet.

Kvinnor har två stegar, en med potentiella sexpartners, en med potentiella vänner. att ta sig från stege A till B är i princip omöjligt.

Män har ingen sådan stege. Alla kvinnor är potentiella sexpartners, det handlar bara om du skulle berätta det för någon eller ej. :)

På grund av "rädsla" för vad andra tycker så avstår vi. Klart det finns fler orsaker till allt, men tror helt klart att en av de viktigaste faktorerna i valet av partner är rädsla för vad omgivningen ska tycka.

ag tror faktiskt det tänket ligger lika nära hos kvinnor
Varför tror du det, kvinnan är tvunget selektiv. Endast en partner kan befrukta ägget. Sen har självklart kvinnor precis som alla andra människor behov.. intimitet, självbekräftelse etc..
orsakerna är många. men det har jag ju redan nämnt.

Sen begränsar självklart kvinnorollen kvinnan i många avseenden på samma sätt som mansrollen begränsar mannen.. men förstår inte hur du menar att det ska vara ett kvantitet/kvantitet förhållande. Vad baserar du det på? Varför skulle ett sådant uppstå?

En alfa struktur kan inte uppstå om kvinnan är slampig.
Alfa-hannen leder flocken och gängar alla kvinnor. Kvinnorna gängar alfa-hannen för att hans dominanta arv och hans status vilket ger deras avkomma bättre livsmöjligheter. Sen tasslas det lite bakom alfa-hannens rygg såklart, lägre stående kvinnor i hierarkin gängar presumptiva framtida alfa-hannar osv, ja you name it. Men oavsett så måste kvinnan vara selektiv, hon måste välja partner med eftertanke. Det gäller inte mannen, ju fler desto bättre är hans melodi.

Nu är vi ju mer än bara primala beteenden som tur är,
men inte fan är det långt borta en halvtimme innan stängningsdags på krogen. :)

är för trött för att orka behandla kräk med respekt.
känns som pärlor för svin.

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-12 00:14
Troru verkligen just det här är nedärvt?

Att knulla runt respektive slava i hemmet?
Nej..

hur det uttrycker sig lägger jag mig inte i bortsett från det kvantitet/kvalitetsperspektiven. Att slava i hemmet har inget med ett kvalitativt partnerval att göra.

en större vilja att hävda oss, nästan mer mot våra egna könsfränder(haha) än mot kvinnan

Självklart, det är mot män för kvinnan vi hävdar oss,
återigen rätt grundläggande alfa-struktur beteenden.

antingen som ritual för att befästa dominans eller för att utmana och klättra i hierarkin. Problemet är att vårat samhälle inte längre överensstämmer med detta beteende och att det därför är lite malplacerat :)

Alfa-hanne har idag mer genemsamt med alfa-romeo än fysisk dominans och överlägsna anlag. Pengar betyder mer än gener för överlevnad idag. Men beteendet finns där, vilket somsagt märks tydligt i samband med alkohol.

Liksom folk serju ändå upp till mensa typer men dom får inte mer fitta fastän deras iq är bevisat högre än almänheten

Nej, mindre. Men inte heller är mensamedlemmen drekt alfa-material, varken nu eller då. Om han nu inte råkar va sjukt rik på köpet, eller kändis :)

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-12 00:18

Har inte läst ett ord som skrivits i denna tråd utan bara topicen, och jag kan direkt säga att det du påstår är dumt!
VI MÄN ÄR DET STARKARE KÖNET!

FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-10-12 00:20
styrka är mer än fysik.
kvinnor har männen lindade runt sina lillfingrar.
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-12 00:49

Män har ingen sådan stege. Alla kvinnor är potentiella sexpartners, det handlar bara om du skulle berätta det för någon eller ej. :)

Ja absolut den erkänner jag mig på direkt iaf, därför har jag inte heller riktiga "tjejkompisar" förutom individer som jag absolut inte skulle kunna tänka mig bazza. Inte för att jag prompt skulle ragga på dom som är attraktiva utan för atte finns en spänning där.. som inte gör att man kan bli polare på samma sätt som med killar, förstår inte varför en del förnekar det...

JEJE, som joda sa, krig är det ultimata beviset på att vi är det svagare könet, så mkt att hävda så lite att bevisa...

joda, erkänn ändå attu inte skulle vilja ha mindre på ett iq-test än din polare... hehe

2007-10-12 00:53
antingen som ritual för att befästa dominans eller för att utmana och klättra i hierarkin. Problemet är att vårat samhälle inte längre överensstämmer med detta beteende och att det därför är lite malplacerat :)

Hehe det roliga e att många tjejjer inte ens ser killars ofta patetiska hävdnikngsuppvisningar som blir extra starka i kvinnligt sällskap. Jag tror ändå nånstans att ju mer insikt man får desssto mindre behöver man hävda sig, desto större tolerans får man för det, o lär sig att inte ge efter o sjunka till "den" nivån...

2007-10-12 01:15

joda, gillar verkligen hur du kan se dig själv o hela människosamhället ur lite olika perspektiv. Du har så klart rätt, va jag menar är att tänket hos kvinnor ligger rätt nära även om dom är kräsnare, dom kan också va kräsnare, i sin sexuella jakt ärom heller inte lika utsatta som killar om man inte räknar eventuella eftersnack men det undkommer dom som sköter det på ett smart sätt. Vi killar bryr oss egentligen inte så mkt om nån e slampa, tror faktiskt kvinnor gör det mer, biologiska förklaringar finns det nog en del av där.

Sen undrar jag rent personligt om du tycker munkar etc e rakt av fools eller om du ser upp till att ställe sig över hela faktumet med mänskliga behov, eller ska vi kalla dom djuriska...

2007-10-12 01:26
Sen begränsar självklart kvinnorollen kvinnan i många avseenden på samma sätt som mansrollen begränsar mannen.. men förstår inte hur du menar att det ska vara ett kvantitet/kvantitet förhållande. Vad baserar du det på? Varför skulle ett sådant uppstå?

Jag mena helt enkelt att kvinnor av naturen inte e speciellt mer "pråpra" än va killar är utan att hela den synen uppstod ju pga att killar är kvantitativa rent könsmässigt och kvinnor mer kvalitativa. Därav har också alltid kvinnor varit med o byggt den negativa synen mot slampor eftersom dom kan va ett potentiellt hot mot sin familjekonstellation, att dessa kvinnor i sin tur varit rädda för att hamna i slampfacket har med rädsla för fadern till deras avkomma att göra. Att denne skulle svika sitt stöd eller helt enkelt slå sönder sin kvinna.

Nu förtiden seru hur lätt folk hoppar mellan familjekonstellationer jämfört med förr, och utveckligen går fort.

2007-10-12 14:03
Hiccory
krig är det ultimata beviset på att vi är det svagare könet, så mkt att hävda så lite att bevisa...

Jag skulle aldrig säga något så dumt. :)
Krig är också en naturlig sak.
Allt har sina baksidor.

erkänn ändå attu inte skulle vilja ha mindre på ett iq-test än din polare... hehe

Nått ska jag väl vinna på här i livet? ;)
Fick jag välja mellan att sänka min IQ och bli ekonomiskt oberoende skulle jag dock aldrig tveka en sekund.

Hehe det roliga e att många tjejjer inte ens ser killars ofta patetiska hävdnikngsuppvisningar som blir extra starka i kvinnligt sällskap.

Nja, status handlar om annat idag. Idag får man inte status genom att va störst och starkast, därför är detta ett malplacerat beteende i dagens samhälle. Men de grundläggande mekanismerna finns där fortfarande, därför agerar vi som vi gör iallafall. Tror dom kan uppfattas som rätt patetiska i många fall.

ju mer insikt man får desssto mindre behöver man hävda sig
insikt om vad? sitt beteende?

joda, gillar verkligen
tack.

ligger rätt nära även om dom är kräsnare, dom kan också va kräsnare, i sin sexuella jakt ärom heller inte lika utsatta som killar om man inte räknar eventuella eftersnack men det undkommer dom som sköter det på ett smart sätt

Jamen, självklart är kvinnor på jakt efter en partner lika mycket som en man är. På så sätt är det såklart även ett kvantitetsperspektiv hos kvinnan över tid så att säga.
Det jag menade var att kvinnan är på jakt efter att gänga den bästa mannen, mannen är på jakt efter att gänga så många kvinnor som möjligt. Sen har såklart även kvinnan en drift att gänga så många som möjligt under sin livstid då det är fördelaktigt att föda många barn.

Kanske borde sagt att kvinnan är selektiv, medans mannen är allt annat än detsamma ;)

Vi killar bryr oss egentligen inte så mkt om nån e slampa
Ju slampigare desto bättre, så länge vi får gänga.
Sen somsagt, det sociala spelet är en helt annan femma.
På en öde ö bryr sig ingen om nån är slampa eller ej.

om du tycker munkar etc e rakt av fools

Munkar är tuffa, all respekt åt människor som totalt hänger sig åt det dom tror på.

Hinner inte svara på den sista.
Måste iväg.

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-12 14:03
Obzervah,
likväl,
Vem är det som tofflar i förhållandet?
Mannen eller kvinnan?

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-12 14:04
Obzervah

Sa Gud det till dig eller? Hur världen skulle sett ut om kvinnan var ensam här?

Fattar inte varför folk är så besatta av kön. En del män är ju helt fanatiska gällande sitt kön. Helt besatt av män typ.
Kan inte folk bara släppa könshysterin och inse att alla är the same shit och att människor är olika.

2007-10-12 15:49
"män sköter världen. män har redan allt. kvinnor klarar inte om att sköta om världen om mannen inte fanns. världen skulle inte ens vara så här bekväm om kvinnorna fick vara ensamma här."

Det var ju du som började med könsangrepp, jag svarade bara att jag tycker att du verkar fixerad vid ditt kön. Formulerade mig väl fel bara.
Ja det är väl tråkigt att du känner att alla feminister är manshatare, du tror inte att manshatet uppkommer från såna där citat som du just skrev då?
Varför hatar du feminister överhuvudtaget? Du tycker inte om jämlikhet och sånt eller?

2007-10-12 15:53
Tycker du automatiskt att man är en feminist för att man som tjej ifrågasätter eller? Du tar ju förgivet att jag är det efter två meningar.

2007-10-12 15:55
Obezzzzervaah

nej nertrampad vill man ju inte bli. det vill inte jag heller. precis som att du blev upprörd av den där texten om män som robotar blir jag upprörd av det du skrev om att kvinnor inte klarar av att sköta världen.

2007-10-12 16:13
ser mig själv som selektiv i praktiken, men igen DET kanske e en social konstruktion hehe.

om det ska handla om manshat och få oss män känna oss dåliga då ställer jag inte upp!

wörd

2007-10-12 16:17
Ahh precis, det är skittråkigt att vissa tror att feminism handlar om manshat för att en del som säger sig vara feminister bara skriker att man ska hugga av männens snoppar typ. haha.
dom drar faktiskt ner feminismen och får den att inte tas på allvar.

men det är ju som du sa att det finns olika vinklingar av feminism, som det finns i alla politiska grupper. bara det att man uppmärksammar manshatarna mer vilket är dumt.
aja men då förstår vi varann! peace peace

2007-10-12 20:28
vi har iallafall kommit sa langt att vi inte behöver penetreras av era värdelösa sma snoppar, som enbart är till för att befrukta oss! bra det!

hahahahahah
Och folk undrar varför jag ser ner på feminister..
oh god =)

hiccory, japp. Det har nog mycket med samhället att göra.
Vi är inte särskilt frigjorda. Sen handlar det inte om vad du gör utan om vad du skulle gjort om du fick chansen och ingen annan skulle vetat om det någonsin :)

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-13 01:06

Har nog mer med vetskap om hur man är som person, än möjligheter o sekretess... Men jag kan ju bara tala för mig själv...
Grejjen e det att mäns sexualitet ofta generaliseras på det sättet som du beskrev och på det sättet bildas det också en norm. Som sagt säger inte emot dig med att kvantitet-idén finns nedärvd, men den exsterar ju mer i primitiva impulser, impulser som enligt mig inte behöver vara den egentliga viljan, för jag ser inte den "egentliga" viljan som impulser, inte heller atten e ett resultat av utomstående faktorer som samhället.

Klart att allt i ens person grundas på upplevelser lärdom socialt arv osv... Men det blir ändå lite simpelt, får känslan av som en del kristna beskriver "att känns det inte som gud har en plan för dig o dig" . Vafan det e aslätt att kåta upp sig och göra sig avtänd, hålla sig lugn/flippa ut, prata på bönders vis som med diplomater, ingen bestämmer vem du är förutom "du".

Tror nog att människor har mer val än vad du tror, även om valen ligger grundade i ens livssituation. Jag tror man kan vara nöjd med så jkla lite, en del behöver inte ens bekräftelse från en flock utan lever som eremiter.

Genuina intressen och respekt för sina närmaste är det som jag finner vara riktiga mänskliga behov. Dom andra är mer djuriska, viljor som vi lockas av sex droger o våld etc... Väldigt kraftfulla o vilka våra största alfahannar använder på jorden för att nå mer makt.

Iom detta äre absolut inget jag avsäger mig, förlustar o förlustar mig i allt. Vill också påpeka att jag absolut inte ser ner på varken monogami eller att knulla runt. I like to be an animal, det e mer omedvetenheten i samhälet som skrämmer mig och hur snabba folk är att döma folk utefter den bild dom blivit ituttade...

2007-10-13 01:07

Blev lite djupdykning där, kanske kom off lite...

2007-10-13 01:11
med alfahannar mena jag inte direkt specifika personer och absolt inte just personer av manlig individ men du förstod nog va jag mena på, helt enkelt hävdningsbehovet i sin äckligaste form som tar sig många utryck o många ansikten

2007-10-13 02:43
inte behöver vara den egentliga viljan
absolut inte.dock påverkar den vem du är.

Tror nog att människor har mer val än vad du tror
jag tror inte människor har val överhuvudtaget,
vi agerar som den vi föddes att vara.

absolt inte just personer av manlig individ
alfa-hannar är män, annars är det alfahohor.

hävdningsbehovet i sin äckligaste form som tar sig många utryck o många ansikten

självbekräftelse är sorgligt.
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-13 15:41

jag tror inte människor har val överhuvudtaget,
vi agerar som den vi föddes att vara.

Jo, det emånga som tror det... Gled ju av här men tycker det där är jätteintressant... Jag tror mkt på slumpen o tur, men du kanske menar på attom elemneten e förutbestämda också...

Alfahannar va som sagt ett halvt ordval...

Självbekräftelse eju mänskligheten i ett nötskal... finns inte bara negativa delar, man hjälper ju folk för att få sin självbekräftelse... Självbekräftelse eju den egentligen drivkraften i det mesta.

2007-10-13 16:20
tror inte på slumpen
tror inte på tur
tror inte på nått annat än att vi är de vi föds att vara
och lever som de vi blivit.

vi har inte valfrihet att välja det vi inte väljer,
alltså har vi inte heller någon fri vilja.
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-13 16:21
Självbekräftelse eju den egentligen drivkraften i det mesta.
Likväl ruttet. Att ha ett ständigt behov av att bekräftas av andra är knappast nyttigt.
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 15:56

Hehe har också hört det raka motsata, att allt är ett val man gör tom  ens föräldrar...

Mänskligheten har ju knapast hittills bevisat sig vara "nyttig" för nått speciellt...

2007-10-14 16:22
joda 

såå... nu är jag tillbaka igen. Vad jag syftar på, och nu ska jag vara lite mer specifik, är att jag tror att alla människor har något manligt och något kvinnligt i sig. mer eller mindre. Vissa män är mer manliga och andra mer kvinnliga. Vissa kvinnor är mer kvinnliga och andra mer manliga. Min poäng är: låt människor vara som dom är och träng inte in dom i roller som dom inte trivs med. Om mannen vill vara hemma fru och kvinnan vill göra karriär, låt dom göra det så länge dom är lyckliga. Ja, jag tror att det finns ett arv som är könsbundet men problemet idag är att vi låter samhället kretsa alldeles för mycket runt de här arvet. Mannen är inte ute och jagar längre, för det har vi maskiner till. Kvinnan behöver inte vara hemma och ta hand om barnen och tvätta och laga mat. Det finns snabbmat, de finns dagis och det finns tvätt maskiner. Samhället har utvecklats men tyvärr så hänger inte mänskligheten med. Vi är fortfarande inpräntade att det ska vara på ett visst sätt, men utveckligen går framåt och vi kan inte hindra den. Problemet är, tror jag, att många män känner att dom håller på att förlora makten. Just nu kanske det är så att kvinnorna går mer framåt än männen. Men då är det upp till er att hitta en ny roll i samhället och det är där feminismen brister. Har jag specifierat mig nog?

2007-10-14 16:27
är att jag tror att alla människor har något manligt och något kvinnligt i sig

Om alla har det i sig är det inte manligt/kvinnligt utan mänskligt?
Är väl det som är problemet, att vi uppfattar mänskliga saker som manliga/kvinnliga fast dom inte är det?

Min poäng är: låt människor vara som dom är och träng inte in dom i roller som dom inte trivs med.

När har jag gjort det? Att förklara biologiska nedärvda beteenden är inte att tvinga in människor i roller, snarare ett sätt att öka förståelsen för varför vi agerar som vi gör så attt iv också förstår hur vi kan förändra dessa beteenden..

att många män känner att dom håller på att förlora makten
Tror dom flesta män struntar i att dom "förlorar" makten,
du har inte fattat än att 96% av alla män, åtminstonde i den civiliserade delen av världen, inte har någon makt.

det är där feminismen brister
feminismen brister i sin oförmåga att lägga fram ett syfte värt att helhjärtat kämpa för..
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 16:28
vill även tillägga att många tränger bort sina kvinnliga respektive manliga sidor eftersom samhället inte tillåter en att bejaka dem. Varför tror ni till exempel vissa män tycker om att gå klädda som kvinnor, fastän dom inte är bögar, men är tvugna att göra det i smyg? För att det är tabu i samhället, är man en man så ska man vara det och inget annat. Låt folk vara som dom är!

2007-10-14 16:29
Varför tror ni till exempel vissa män tycker om att gå klädda som kvinnor

Av samma anledning som vissa män tycker om att våldta kvinnor ungefär..
cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 16:37
joda

Om alla har det i sig är det inte manligt/kvinnligt utan mänskligt?
Är väl det som är problemet, att vi uppfattar mänskliga saker som manliga/kvinnliga fast dom inte är det?

förstår inte vad du menar. Det manliga och kvinnliga finns överallt, men det säger jag ur en andligt perspektiv.

okej så vad tror du är lösningen på problemet då? Vad ska syftet med feminismen vara? för de känns som att du bara vill motargumentera mig bara för att du inte har något annat för dig och dessutom verkar du själv ha en väldigt fördomsfull bild av feminister. Det kanske är den du måste förändra?

2007-10-14 16:55
Det manliga och kvinnliga finns överallt
Det som finns i allt är inte manligt/kvinnligt..
just genom att du benämner det som manligt kvinnligt så kategoriserar du människor..

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 16:59
okej så vad tror du är lösningen på problemet då? Vad ska syftet med feminismen vara

feminismen är nog bortom all räddning tyvärr.
Lösningen om man vill uppnå jämnställdhet är att lägga fokus på jämnlikhet, inte på att slåss mot väderkvarnar..

redan i grunden är feminismen märklig, vilket avspeglas i många feminister.  Numer ter det sig vara en märkligt generaliserande, mansfördömande, rörelse där kampen i sig tycks vara ändamålet.
så länge det finns orättvisa kan man alltid gnälla mentalitet.

cry me a river!
--> thcrew

2007-10-14 17:20
joda

Vart finner du det att katagorisera människor när jag inte tycker det är rätt att män ska vara på ett visst sätt och samma sätt med kvinnor? Jag var på ett seminarium om hjärnan, kvinnan där sa att man hade hittat skillnader mellan män och kvinnors hjärnor men att dessa skillnader även varierade från individ till individ. Det är ju just där problemet ligger, att vi glömmer bort att vi är egna personer med egna personligheter.

Okej du tycker feminismen är märklig och bortom all räddning. Jag tycker feminismen behövs. tack vare feminismen så kan jag göra karriär, tack vare feminismen så kan jag känna att det inte är mitt fel att jag blir våldtagen eftersom jag hade kort kjol på mig. För mig handlar den om frigörelse, att inte känna sig instängd i ramar och roller. Det behöver inte betyda att jag måste sluta raka benen och sluta uppskatta när killar håller upp dörren för mig. Jag vill fortfarande vara kvinna, men jag vill vara fri och inte behöva vara rädd för män. Feminismen har gjort mycket gott, men du verkar bara se de negativa. Starta en egen kamp då om du nu tycker att de behövas något annat.

2007-10-14 17:28
titta hiccory. Nu har jag lyckats engagera mig för känslomässigt i en diskussion! haha.....

joda

jag har sagt mitt...over and out