om du gillar böcker så kan ja rekomendera På Y-fronten inget nytt. En man som har skrivit om feminism och manlighet. Rätt rolig och träffande :)
länk till boken
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hehe börjar bli lite svårt nu vad vi menar med att visa känslor, för mig handlar det ofta om att blotta en svaghet på ett eller annat sätt... Inget som uppskattas speciellt ofta om man inte göre på ett självdistansierat o humoristiskt sätt.. Själva utrycket av känslor är ju inte vårt... Uppvaktandet av det andra könet eju en konst i att spela tillgänglig men ändå inte, en kille som står o whinear utanför en tjejs dörr o vice versa brukar inte få till det. Det är närom primitiva bitarna kommer fram som personen ifråga framstår som löjlig: Rodnad, höjd röst, agressivitet, gråt, tunghäfta. Iofs så har vissa saker mer credd än andra som att visa agresivitet o kompromisslöshet när det gäller oförätter. Ändå äre konstigt att civilkurage knappt existerar i Sverige trots att vi kollar på så mkt hjälte-grejjer från USA
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"inte svårt"
nä att visa känslor kanske ses som olika från person till person... men ses man inte som svag om att visar ilska och sorg? Jag syftar mer till att de idag anses vara bra om man distansierar sig till dessa känslorna, precis som män gör, samtidigt som det är dom här känslorna som gör oss mänskliga och får oss att känna oss levande. I vilka ögon framstår du som löjlig? I dina egna eller dina kompisars? Vad är det för löjligt när alla någon gång känner så? Sen menar jag inte att man ska visa sig svag för alla som kommer i ens väg. tro mig... när de gäller dejting så har du större chans om du iallafall visar en liten svaghet. Killar som i min mening ska vara "coola" stämplar jag som töntar direkt. Men nu hamnade vi kanske lite off topic hehe förstod inte de sista du menade om civilcurage :S
Hehe sa inget om att visa sig cool, men självförtroende är i regel A och O i inledande fas vilken jag syfta på, inte i ett förhållande. jag ser det tyvärr som en svaghet, men ännu mer svaghet att "spela ball" o hård. Det är löjligt just för atte visar dålig anpassning till att nå vad man vill, det e också oatraktivt. Precis det är dom känslor som gör oss mänskliga, jag ser kärlek etc som två sidor av samma mynt. En som är den fina, en som är den ruttna, orsaken till väldigt många slagsmål, skitsnack egoism, få som skulle ge bort sin älskade även om dom visste att personen som den "gav" han/hon/denne (en hund?) till skulle göra den mkt lyckligare. Som sagt vi börjar hamna lite offtopic nu, börjar komma in på livsfilosofier... Men dom snällaste personer med mest kärlek ser jag ändå är personer som kan bortse från sina "mänskliga" behov till så hög grad som möjligt. Dom kommer aldrig störa nån, döda nån osv. (Munkar etc)
Gled av lite där med civilkuraget... Har väl mer med feghet/mod att gör aän att visa känslor
Sådär lagom offtopic "Men dom snällaste personer med mest kärlek ser jag ändå är personer som kan bortse från sina "mänskliga" behov till så hög grad som möjligt. Dom kommer aldrig störa nån, döda nån osv. (Munkar etc)" - Dessvärre får dem oftast lida utav sin snällhet i vårt elaka samhälle då andra individer drar nytta utav dem, eller när en andra part siktar på samma mål och helt enkelt kör över den snälla genom att vara hänsynslöst aggresiv. Att vara snäll och se till sin omgivning är alltså bra för andra men mindre bra för dig själv? Det är väll just därför som det inte är så många som är snälla.Ontopic igen, jag ser inte heller några överfeta fördelar i att vara man. Sanningen är ju att det finns en del fördelar, men dem allra flesta fördelarna nyttjas enbart utav "alfahanarna" som roffar åt sig en väldigt stor bit av kakan. Vi andra, överblivna män har nog en livsstandard rätt nära kvinnornas (utan att nämna vilkens som är snäppet bättre). Jag är avundsjuk på mensturation! Kvinnor lever i snitt mycket längre än män tack vare det.
Nej absolut, hela samhället o massmedia förlöjligar ju folk som tex inte knullar, är framgångsrika ekonomiskt osv. Svårt o tjäna pengar utan att folk vill hävda sig med kläder smink bilar och allt därtill. Bra där ontopic också..
okej on topic igen... men om ni anser de inte vara några fördelar med att vara man, varför klanka ner på feminismen då? det är som att säga att man inte har några fördelar när man e blatte o sen skylla det på svenskarna.
Jag klankar inte ner på femenismen, även om jag tycker ordet associeras till en sak som bara kämpar för kvinnors rätt istället för jämstäldhet. Förstod inte alls blatte-grejjen tyvärr.
jag syftade på att många tycker dom har dåligt, men gör inget åt saken. Om du vill vara med i kampen om jämställdhet så välkommen!
Jag ser den här tråden som en början hehe... Nej men som sagt väldigt få som vill diskutera, därför jag skrev just tråden hur många ställer sig oförstående till hur jag inte kan känna mig previligerad som man och aldrig känt det under min uppväxt... Man blir rätt trött på tjatet om hur killar hare bättre när man inte känner det själv
Hiccory: Många rasister resonerar precis som du kring invandrare och vilka rättigheter de bör ha i samhället. Dessa tycker att invandrarna för många fördelar av att vara just invandrare och borde få kämpa på precis samma villkor "som alla andra". Vad så väl du som dom saknar är förmåga att se det strukturella förtrycket som så väl invandrare som kvinnor, och också män lever under.
Du har nog inte läst hela tråden... Jag tycker det är bra med jämställdhet på alla plan. Menar då alla plan. För att invandrare ska nå jämställdhet behövs det hjälp och integration så alla kan sköta sitt på lika villkor.
jag ser verkligen förtrycket, nu handlar det såklart om att alla även vill öppna ögonen för det samhällsförtryck vi män också upplever.
Med andra ord hatar jag hur man blir sedd på som en klanmedlem rent massmedialt medan kvinnan är negressen på fältet.
medoria F25 håller absolut med dig. Det finns invandrare som tycker dom har de sämre men bara sitter hemma på soss och inte gör något åt saken och nästan hatar svenskar på samma sätt som de finns svenskar som sitter hemma i sitt kök och klankar ner på invandrare som tar över deras jobb på samma sätt som de finns kvinnor som klagar över att dom vill göra karriär samtidigt som dom inte vill ge mannen plats i kvinnokampen på samma sätt som mannen klagar över att han inte har några rättigheter eftersom kvinnan kommer in och klampar på hans revir. Så min slutsats är, man kan inte förändra något eller någon förutom sig själv.
Ja men det samhällsförtryck som även män lever under är en del av patriarkatet, något som upprätthålls av män som grupp. Vi är alla medskyldiga till att patriarket fortlever. Frågan är om du gör kvinnokampen någon tjänst genom att gnälla över att kvinnan blivit emancipierad och i dina ögon nu får knulla hur mycket hon vill medan män fortfarande måste vara macho när det fortfarande sker ett väldigt stort skuldbeläggande av kvinnor på grund av de tar plats och bejakar sin sexualitet.
Jag vill inte göra kvinnokampen en tjänst, jag vill göra jämställdskampen en tjänst. Jag har inte upplevt det kvinnliga förtryck som du beskriver men är väldigt medveten om det och tycker det e skit, tycker dock atte inte existerar under skolgång uppväxt under värre förhållanden än för män vilket inte uppmärksammas, utan "Im still the ass".
Näe, alltså har du heller inte råkat ut för
härskartekniker , vilket är typ vardagsmat inom svenskt skolväsende och något säkert de flesta tjejer är väl bekanta med.
Faktiskt inte innom just skolan, snackar om relationen elever-lärare, du kanske har upplevt det? Desa härskartekniker tycker jag används av alla. Massmedialt angriper det både män och kvinnor.
chewwy, tror du tjejer får högre betyg bara för att dom är tjejer ?? Utan tvekan, det har jag fått bekräftat genom min skolgång. Räcker att dom sitter och ser snälla ut så får dom automatiskt bättre betyg än killar som presterar motsvarande.. iaf den upplevelse jag och många med mig fått av gymnasie- högstadieskolan. det är ju iaf bevisat att män får högre lön så där har du en fördel. Ja, och vanligtvis handlar det om idiotiska jämförelser där alla löner mäts överlag och där det inte handlar om löneskillnader på samma arbetsplats. Även om en sådan ofta finns.. I dagens samhälle tror jag också att mycket av löneskillnaderna på arbetsplatserna har med kvinnors oförmåga att hävda sin rätt att göra.. tillsammans med den jävla kan inte vet inte förstår inte mentaliteten som tyvärr är allt annat än ovanlig. Men den inställningen inför en löneförhandling får man knappast mer än minimum. Män tar säkerligen i större utsträckning för sig och vågar utmana och kräva högre löner.. allt handlar inte om patriarkatet som till varje pris ska trycka ner kvinnan. självklart betalar ingen mer än dom måste. kvinnorna har lönerna i sina egna händer, om dom ville nog mycket skulle dom ha samma löner redan idag. knappast svårt att se till att det blir så.
cry me a river! --> thcrew
förövrigt ligger det i manlig natur att hora runt, det gör det inte i kvinnlig. män - kvantitet kvinnor - kvalitet.. patriarkatet är fan lika sorgligt som illuminati.
förövrigt sjukt trista generaliseringar som genomsyrar denna tråd..
Hehe tror det "ligger i naturen" att hora runt hos båda könen... Det är väl snarare synen på det hela som ligger i kvalitet-kvantitet-facket... Tror inte det blir några blockbuster kommedier med American pie, Supersugen, 40 yearl old virgin, 40 days and 40 nights osv med kvinnor i huvudrollen....
inte alls, kvinnan kan föda ett barn var nionde månad. mannen kan befruka en kvinna varje dag. kvinnan har inte råd att knulla runt, kvinnan måste välja en lämplig partner. mannen och andra sidan SKA knulla runt för att förbättra sina chanser. somsagt, män - kvantitet. kvinnor - kvalitet. det finns en anledning att alfastrukturer uppstår tex.
hiccory Saken är den att kvinnofrågan oftast är i underläge eftersom det är andra saker i samhället som samtidigt ständigt håller på att bekämpas exempelvis frågan om klass, etnicitet osv. Feminismen är en fråga om jämställdhet precis som du skriver och är gynnsamt för både män och kvinnor i längden ifall alla vi medvetendegör de olika förtryckande mekanismerna i samhället som skapar bilden av en kvinna respektive man.
Kvinnan har råd att knulla runt med alla preventivmedel, många tjejjer gillar o knulla runt precis som många killar. Förbättra sina chanser till att ens gener lever vidare? Hmmm, en del kanske ser till just kvalite i sina seeds istället för ett par hundra bastards... Men jag förstår attu kanske syftor på hur mäniskor fungerar, hur kan du då förklara atte finns o alltid funnits promiskiösa kvinnor? freaks of nature? håller inte
Om du försökte förklara varför synen på det hela är som den är så hållr jag med dig att det är orsaken... Morrontrött
so-good F22 Feminismen har ju dock en fokus ur ett kvinnligt perspektiv, utgår från ett kvinnligt perspiktiv. Skulle jag bli medlem i en feministisk organisation o försöka belysa det manliga förtrycket som jag upplevt existerar till minst lika stor del som det kvinnliga under min uppväxt har jag fördommen att jag i princip kommer bli utfryst från gruppen. Många iaf yngre feminister jag har träffat på e väldigt kompromisslösa och hetsar väldigt lätt up sig, sätter det döva örat till...
hiccory, jag pratar om naturliga beteenden. dom förändras inte hux-flux för att vi har preventivmedel. Hmmm, en del kanske ser till just kvalite i sina seeds istället för ett par hundra bastards... Irrelevant, återigen handlar det om naturliga nedärvda beteenden. hur kan du då förklara atte finns o alltid funnits promiskiösa kvinnor? Hur kan jag förklara att det finns avvikelser, ja självklart genom den naturliga variationen. avvikelser förekommer i alla sammanhang, dessa motbevisar inte normen.
sen finns självklart även sociala aspekter av det hela, och dessa är självklart inte endast ett resultat av dessa nedärvda beteenden även om dessa beteenden troligtvis haft en avgörande betydelse.
feminismen faller förövrigt på sitt eget grepp och senaste årens jämnställdhetshysteri är tragikomisk. en jämnställdhetskamp som fokuserar på en aspekt är ingen jämnställdhetskamp. och en jämnställdhetskamp där alla ska betraktas som helt lika är lika dödfödd som praktisk tillämpning av kommunism.
Håller med dig där på slutet... Nu har jag dock träffat ett antal "slampor" i mina dar, ser dom inte ens som en avvikelse... The hype is real... Möjligt atte e en social anpassning men människors beteende grundas ju mer i det än instinkt vad jag har märkt... Jag tror ju inte att vi handlar speciellt mkt efter våra naturliga behov förutom att vi vill va uppskattade, se upp till oss själva och må bra...
Nu har jag dock träffat ett antal "slampor" i mina dar Jo, men självklart har individen mycket att säga till om, alla kan välja att vara slampiga, bara att beteendet är naturligt nedvärvt hos män i större utsträckning. sex kan användas för mycket, självbekräftelse, njutning, frigörelse etc.. att kvinnor kan vara slampiga precis som män innebär inte att beteendet är mer naturligt hos män, som du själv sa. vilken tjej som helst i princip som går på krogen kan plocka med sig en kille hem, detsamma gäller inte för killen :)
Jag tror ju inte att vi handlar speciellt mkt efter våra naturliga behov Du skulle bara veta :) naturliga beteenden styr dig långt mer än du kan ana, bara att vi tar de för givna för att de är överallt.
åh joda... jag önskar du nån gång hade fått gå i en kvinnas kläder, då hade du nog ändrat dina åsikter. Tyvärr så verkar du inte ha någon empatiförmåga heller så jag tror inte ens du kan sätta dig in i en annan människas situation. visste du föresten att de finns en spindelart där honan dödar hanen direkt efter att hon har parat sig med honom? Det kanske är så vi kvinnor borde göra eftersom det är "naturligt"
Jo men dom starkaste´"naturliga" behoven ligger i att vi e flockdjur o därav vill ha bekräftelse, tycka bra om oss själva...
både mens och att föda barn tar nog på en man mer psykiskt iaf
livet
visste du föresten att de finns en spindelart där honan dödar hanen direkt efter att hon har parat sig med honom? Det kanske är så vi kvinnor borde göra eftersom det är "naturligt" vad har detta med mänskligt beteende att göra?
http://www.soundclick.com/Labbi ~ Labbi - Mind over Money - Linero ~
vad har detta med mänskligt beteende att göra? eftersom han påstår att kvinna är ute efter att kvinnan är ute efter kvalite och mannen kvantite och att det ligger i våran natur så kan man ju diskutera vad begreppet "våran natur" innebär. Men eftersom han går tillbaka till stenåldern och afrika där det fortfarande är så att mannen har så många kvinnor så möjligt och kvinnan blir stenad till döds om hon är otrogen så kan väl jag likabra jämföra det med djur? Dessutom så klankar han ju ner på hela tråden om männens plats i jämställdheten eftersom många killar till exempel känner press att vara "manliga och horiga" när dom egentligen inte vill vara det men känner att dom måste vara det för att bli en "riktigt man"
ja fint men du har inte svarat på vad detta har med mänskligt beteende att göra. du kan inte blanda ihop olika organismers beteenden för helvete, du kan väl tänka själv?
http://www.soundclick.com/Labbi ~ Labbi - Mind over Money - Linero ~
åh joda... jag önskar du nån gång hade fått gå i en kvinnas kläder, då hade du nog ändrat dina åsikter. Ändrat mina åsikter om vad, du kunde inte vara mer specifik? Förövrigt, du har inte gått en dag i en mäns kläder, så kom med något mindre klyschigt och intetsägande.Tyvärr så verkar du inte ha någon empatiförmåga heller så jag tror inte ens du kan sätta dig in i en annan människas situation. Nä jag tillhör patriarkatet, eller ja menar, illuminati. Män är djur, vet du inte det? visste du föresten att de finns en spindelart där honan dödar hanen direkt efter att hon har parat sig med honom? Ja, det tillhör allmänbildning. Förövrigt långt fler än en art. Vad har det med något att göra? Finns många arter som äter sina egna barn också, ta tex den tasmanska djävulen. Om ungarna inte är snabba nog ner i pungen käkar morsan upp dom. Finns en tuff fågel också, eller mesig snarare, som står och tittar på när en konkurrerande hona hackar ihjäl äggen i hans bo, sen parar dom sig. Men bortsett från att animal planet är en bra tv-kanal, vart vill du komma? Det kanske är så vi kvinnor borde göra eftersom det är "naturligt" Aah.. okej, trodde inte du skulle vara så trist långsökt. Först och främst är det inte ett naturligt beteende överlag i naturen. Att något djur gör något gör det inte till ett överlag naturligt beteende, men det trodde jag du förstod. Det mest intressanta för det mänskliga beteendet är ju dessutom beteende hos primater av olika slag. Där kan vi lära oss mest om oss själva, och föga förvånande är alfastrukturer allt annat än ovanligt.
hiccory, glöm inte alfastrukturens avgörande roll för flocken.
Philo, förövrigt vet jag inte hur din vridna hjärna har tolkat det jag skrivit, men men.. somsagt, för att det överhuvudtaget ska gå att föra en normal dialog är det bra om du hänvisar till vad du svarar på, generella svar blir en jävla gissningslek.
Labbi Mänskligt beteende: vad som ligger i våran natur att göra tyckte jag gav ett rätt precist svar så jag förstår inte vad du är ute efter Joda Läs vad jag skrev i inlägget ovanför labbi om jag hade fått gå i en mans kläder så hade jag gått runt o fisit o rapat, kommit hem från mitt jobb på verkstan, där vi har dunkat varandra i ryggen och visslat efter tjejer med stora meloner. Jag hade satt mig o druckit en öl i soffan o kollat på fotboll och inte hjälpt min fru med varken middag eller städning för det är jag för trött för. Sen hade jag haft sex med min fru, utan att ha duschat innan eftersom det är manligare att lukta illa, och somnat direkt efter min orgasm. Om dagarna hade jag kliat mig mellan benen och klagat på feminismen och att vi minsann inte har några rättigheter men vägrat sätta mig in i debatten och hånat alla tjejer som är för krävande. Soft som fan ju.
om jag hade fått gå i en mans kläder så hade jag gått runt o fisit o rapat, kommit hem från mitt jobb på verkstan, där vi har dunkat varandra i ryggen och visslat efter tjejer med stora meloner. Och jag hade varit en rabiat feminist som kan gnälla och klaga på allt då jag är ett offer i alla avseenden och en slav under patriarkatet. Tur du har koll på vad det innebär att vara man/pojke/penisbeskaffad..
vad som ligger i våran natur att göra Varför babblar du du om spindlar? Kvantitet / Kvalitet är ett mänskligt beteende och en grund för stabila alfastrukturer. bortsett från det biologiskt omöjliga för kvinnan att vara selektiv gällande befruktning och därmed inte kan få både kvalitet och kvantitet. Kvinnan kan föda ett barn per år ungefär. mannen "kan" prångla ut 365.. det handlar inte om något annat än att skapa gynsamma förutsättningar för sitt eget arv. Kvinnan styr sin avkommas chanser genom att välja ut den bästa hanen. Hanen kör på kvantitet och chansar på att om han gängar tillräckligt många så förbättras hans odds tillräckligt och nån kanske blir lyckad. grovt förenklat självklart.
Förövrigt.. varför sitter du och ljuger i tråden philosofia.. Men eftersom han går tillbaka till stenåldern och afrika där det fortfarande är så att mannen har så många kvinnor så möjligt och kvinnan blir stenad till döds om hon är otrogen så kan väl jag likabra jämföra det med djur? Jag har inte nämnt afrika, vart fick du det ifrån? Jag har aldrig påstått att det är bra/rätt/naturligt att stena kvinnor. Bygg dina halmgubbar bäst du vill, i slutändan är det du som greppar efter halmstrån inte jag. Håll dig till saken. Prata inte bort dig. Svara på frågor, om du förväntar dig att andra ska svara på dina. Är detta något du inte kan acceptera, klara av. så skriv inte till mig.
Jag tycker mannen är det starkaste. Vad har kvinnor tillfört världen? Vilka uppfinningar har ni gjort som överträffar männens? Vilka stora filosofer var kvinnor? Vilka suger på sport? Jag tror jag har sagt mitt.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Joda jag kan garantera dig att de finns långt många fler män som jag just precis beskrev än rabiata feminister, men fine ingen av oss sätter in oss i motsvarande fack. Jag förstår inte vart du vill komma i den här kvantite kvalite diskussionen. Gynssamma förutsättningar? När du är ute på dejt, sitter du och funderar om hon har tillräckliga egenskaper för att föra vidare dina arv? Nej, om du är en vettig människa så hoppas jag du tänker att ni har samma värderingar, att ni har respekt för varandra, att ni kan öppna er för varandra. För mig är din diskussion som att gå ner på djur nivå, därför jämför jag dina argument med ja, just djur. Eftersom jag anser att vi människor har förmåga att känna sympati och empati och kan föra såna här diskussioner så förväntar jag mig andra argument. Men om du vill hålla de här på din nivå så behöver vi inte diskutera de mer.