I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är illuminati? är det bara en bluff?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-04-05 20:16
OBS, citaten är från olika meddelanden som jag skickat till diggeridoo
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-05 20:24
Nej.

Hur nej?

Dessa saker som du citerade, är metoder som kommer från satan och entiteter, för att lära andra att komma i kontakt med satan, för att öppna upp för de 'krafter' som kommer genom satan. Dessa saker som du citerade är vägen dit. Du själv skrev;

Satan vill ge oss spirituell utveckling utan gränser)

Just nu var inte min poäng huruvida dem är onda eller goda, bara att denna information kommer från dem. Och dem är inte den enda gruppen att hävda det. Alla de stora namnen påstår liknande saker. Men du, som följer deras metoder, står inte för att det är så?

Det är en av sakerna som jag kritiserar med sådant tänkande, som du ser positivt på, att inte 'skriva under' allt som lärorna förmedlar och ändå använda deras metoder. Det betyder att man inte är övertygad om dess sanningshalt. Vilket tyder på att det finns brister i det.

Through centuries of this enforced garbage, which is nothing more than a program to remove spirituality,

Bara för att det inte finns sådan andlighet som dem utövar betyder inte att det inte finns andlighet. Hela islams utövande är andlighet. När man ber med inlevelse så få man en kontakt med det andliga som skapar lugn i hela kroppen och sinnet, man frigör negativa tankar och känslor, man ’ser’ in i sig själv som i meditation, man ber om hjälp. Och när man uppriktigt ber om hjälp med att tex reda ut något inom sig eller något som man befinner sig i, så händer något fantastiskt. Man får svar. På något sätt möter man något i sin vardag som ’kommer’ med svaret.

När man sitter i åkallan, likt meditation, fast man reflekterar över Skaparen och prisar Skaparens attribut osv så vibrerar hjärtat av behag och ro.

När man underkastar sig Skaparen och sätter sin tillit till Honom så kommer man på olika sätt få bekräftelse genom ’sammanträffanden’.

När man läser Allahs ord (Koranen) så blir det som att den pratar just till dig, den svarar på frågor som du har, tydliggör sådant som står där genom att manifestera liknande i din vardag, får dig att reflektera över skapelsen och din mindset ser helheten.

Islam handlar nästan bara om andlighet. Den där sidan, dem är bland dem största lögnarna jag sett.

2013-04-05 20:37
Haha, skön du är.. Värsta exposen du fick till där.. Men för att ge hela bilden, istället för en UG-style;

Diggeridoo; hehe, du hade loggat in idag. Började bli orolig för dig här;)

Jag förstår att du har börjat att kolla på serien sådär lagom bakis och slö?=)

Blweria; nej, inte mycket rätt bland gissningarna alls faktiskt ;)

Diggeridoo; Okejdå. Men jag har hopp iaf!! =) Nu måste jag byta bajs! Och gå ut en sväng. Heippa!

Blweria; jag är ok med att du tar med dig en "tråd" hit.

Diggeridoo; Jag läste den meningen som helt genuin. Men jag ser att den kan läsas också med ironi. Men jag tycker ändå inte det. Och det har visat sig att jag suger på gissningsleken, så vilket var det?=)

Blweria; jag är inte ok med att du tar med dig en "tråd" hit.

Diggeridoo; Då blev det tydligare=)

Kanske det var en freudian slip:-)

Undermedvetet så kanske dras du till religionssnack, som i tråden om LSD:-)

Blweria; lite respekt, tack.

Diggeridoo; Jag är allvarlig. På lite skojjigt sätt. Men jag lämnar dig ifred. Betyder der att jag kommer bemötas med respekt i trådarna? Inte för att det skulle ge mig rätt att inte själv vara det. Men det skulle säkert bli mer givande.

Blweria; privat vill jag inte diskutera med dig, går det att respektera eller tänker du köpslå om det?

Diggeridoo; Jag köpslog inte. Jag bara indikerade på att det skulle vara trevligt om du kunde vara mer respektfull när du skriver.

Blweria; sluta skriv till mig privat omedebart, tack!

Diggeridoo; Varsågod!

Deta var en session. Sedan så bemöter du (Blweria) mig med dryghet igen. Då skickar jag detta;

Diggeridoo; Du kräver respekt men försöker inte ens respektera själv. Du skadar bara ditt eget inre med en sådan taskig attityd. Inte taskig som i elak utan kass. Känns det inte jobbigt att hela tiden vara så dryg? Det är något som skapar negativa tankebanor och vanor i dig.

Blweria; tyst och stick långt bort!

Här föll jag i fällan, det kan jag ju inte neka;

Diggeridoo; Man tror du är typ 30 eller snäppet över. Men du beter dig som en arg trotsig tonåring.

Mina elever brukade säga; tagga långt.. Dem gick i årskurs tre, dvs 9 år gamla.

Blweria; och du verkar vara jävligt trög. vad fan fattar du inte? skriv inte till mig privat igen!

Diggeridoo; Varför kan man inte möta andra som tror olika än en själv med respekt? På vilket sätt skulle det skada?

Jag tror med stor säkerhet att det är en av byggstenarna i demokrati faktiskt. Vi brukar jobba med det på skolan.

Blweria; du trackasserar mig nu. inse det och sluta!

Diggeridoo; http://www.synonymer.se/?query=trakassera

mobba, reta, psyka, tracka

Det gör du också i trådarna. Finns det skillnad på vart man gör det menar du?

Du kan spola till 6:38. Det är ingen religion, han är nog emot religion till och med, så du behöver inte vara rädd för religiös propaganda. Han förklarar lite om hjärnan och signaler, hur de samverkar och påverkar varandra och tankarna. Bara som ett positivt tips.

Blweria; är du dum på riktigt?
det här är en privat meddelandefunktion. en tråd är öppen att kliva ur och in i. en offentlig plats. dra åt helvete nu!

på gatan kan jag inte slå dig på käften. men tränger du dig in hos mig gång på gång så får jag det. get it?

Diggeridoo; Oavsett om vi är offentligt eller inte så finns ju den demokratiska rättigheten att bli behandlad med respekt. Menar du att när det finns många som är i samma fysiska rum tex så har du rätt att trakassera mig, men inte i ditt hem? Jag måste fråga, är du dum?

Blweria; nej du får itne fråga. stick nu!

Diggeridoo; Jag önskar man kunde göra den där nickande smileyns som på flashback. Då skulle jag göra den nu.

Du får visualisera den istället.

Producent

2013-04-05 20:47
Hur nej?

Framgick tydligt av citaten.

Just nu var inte min poäng huruvida dem är onda eller goda

Nähä? Det är en ganska väsentlig poäng annars.

bara att denna information kommer från dem

Jovisst, allting om yoga kommer från farliga entiteter säger vi.

Men du, som följer deras metoder, står inte för att det är så?

Jag står för att metoderna är effektiva för att utvecklas på olika sätt och få bättre hälsa, och att kristendom/islam motarbetar detta.
Jag har hittills inte fått någon negativ effekt av dessa metoder och anser att dina argument för att hålla sig borta från dem är väldigt fåniga. Försök gå till en yoga-kurs och lägg fram samma skrämselpropaganda. Folk skulle skratta åt dig..

Det betyder att man inte är övertygad om dess sanningshalt. Vilket tyder på att det finns brister i det.

Att vara lika övertygad som du är om islam är helt galet. Det kan jag skriva under på.

Islam handlar nästan bara om andlighet. Den där sidan, dem är bland dem största lögnarna jag sett.

Det får stå för dig.

2013-04-05 20:59
Framgick tydligt av citaten.

Dem citat som du valde ut. Men det finns många fler citat som visar att dem hämtar information från satan och entiteter. Och att dessa metoder som du talar om är vägen till den kontakten.

Nähä? Det är en ganska väsentlig poäng annars.

I det sammanhanget, ja. Nu var poängen att visa vart informationen kommer ifrån.

Jovisst, allting om yoga kommer från farliga entiteter säger vi.

Bra, för det är vad dina lärda säger.

Jag står för att metoderna är effektiva för att utvecklas på olika sätt och få bättre hälsa, och att kristendom/islam motarbetar detta.

Motarbetar shirk, ja, inte att utvecklas andligt och att ta vara på och förbättra sin hälsa.

Jag har hittills inte fått någon negativ effekt av dessa metoder och anser att dina argument för att hålla sig borta från dem är väldigt fåniga.

Jag förstår det om du inte upplevt eller tagit del om information där sådant har hänt. Men det betyder inte att det händer. Jag har redan länkat till sådant.

Försök gå till en yoga-kurs och lägg fram samma skrämselpropaganda. Folk skulle skratta åt dig..

Såklart. Det gör nästan hela världen också.

Det får stå för dig.

Nej, det står skrivet i Koranen och i religionens källor.

2013-04-05 21:22
Religion leder inte till något gott. Denna tråden är ett tydligt bevis på det. Ni har låtit det gå överstyr. Ibland är det bra att veta när man ska backa och lägga ner diskussioner.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-05 21:57
Alltid snabb med att vinkla så att du ska ha rätt. Typiskt. Jag har rätt. Nej jag. Nej jag... osv... Tro inte att du står utanför damen.

Denna tråd tyder på vilket förakt och vilken missbildad syn folk har på religion. Det är sådan attityd som inte tillåter något gott komma från religionen. Allt det positiva och upplyftande ignoreras totalt när det beskrivs eller så vänder man på det till något negativt, till någlt som religionen inte ens själv säger.

I det andra har du helt rätt. Vi har låtit det gå överstyr ganska så ordentligt. Iaf vissa. Dock har det funnits bra diskussioner också även om folk (inkl. jag) visat att dem inte håller med. Men andra kan inte behärska sig eller vara sakliga.
Producent

2013-04-05 23:37
Allt det positiva och upplyftande ignoreras totalt när det beskrivs eller så vänder man på det till något negativt

Så som du gör med yoga och meditation exempelvis.

Nej, det står skrivet i Koranen

2013-04-06 08:55
Så som du gör med yoga och meditation exempelvis.

Det gör jag ju inte=) Jag har ju skrivit flera gånger att man kan förbättra sin hälsa, både den fysiska och psykiska.

2013-04-06 09:02
Amen lägg av. Du hänger på ett forum för hiphop-folk, när du själv inte ens har det intresset, och försöker dessutom få folk här att tro på en religion som har hus där kvinnor och män inte får vistas ihop. Hade du varit lite intelligent så hade du börjat göra rap med dina predikningar, då kan man iallafall ignorera texterna och mötas genom musiken. Men du ger inga ingångar för ett möte. Det är My way or the highway för dig. Välkommen att hänga på Whoa, diskutera religion, men gör oss en tjänst och predika någon annanstans. Folk här är inte vilsna nog att gå på det du säger.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-06 11:07
Jag var medlem här sen jag var typ 17. Över tio år sedan. Och dessa forum som jag skriver i är inte specifika för hiphop. Innan jag blev muslim så predikade jag konspirationer. Men oavsett vilket så har jag alltid diskuterat det jag gör i kontext till trådämnet. Om jag har en åsikt så lägger jag fram den om det är en diskussion. Precis som du gör. Hur många gånger har jag inte sett dig 'rätta till' folk genom att presentera det du tror på som det rätta. Jag ser ingen skillnad. Om muslimer gör ngt på ett visst sätt så är det väl deras ensak. Du behöver inte hålla med det, vilket du inte gör. Och du får diskutera och presentera det du tycker är rätt. Jag ser ingen skillnad. Vad jag dock ser är oacceptans och fördomar och ovilka att höra det positiva som sägs.

2013-04-06 12:04
diggeridoo

nu länkade jag inte dina meddelanden av respekt för dig eftersom man inte tar annans privata meddelanden och exponerar dessa....men det visste du väl inte för din fucking äckliga koran hade väl inte berättat det för dig!?

-Mark Twain

2013-04-06 12:18
om något gör en människa ond så måste det vara en som kräver att man KNÄBÖJER 5 gånger till hans ära (skriv könlös hur mycket som helst....han har bara en microkuk...det ärett kön men ett jävla litet)
vem annars skulle kräva böner?
han begränsar kunskapintag som inte handlar om hans religion. han bygger en arme...

"satan" symbolen för kunskap. ormen symbolen för medicin. är det "goda" (symboliskt för mig, precis som sagan om gud i himlen)
det goda försöker inte bygga en hjärntvättad arme. den goda försöker ge var och en kunskapen. DELA MED SIG. precis så som liv kom till. genom delning. vi delar oss än idag på mer avancerade sätt. men ALLT härstammar från små enceller.

och det är bevisat!
det är bevisat med så mycket störe trovärdighet än någon relgiös skrift någonsin kan bli bevisad eller har blivit bevisad.

(72 oskulder)
vad för straff gjorde dom oskulderna???
är det verkligen godhet? fucking människohandel om nåt!

illuminati....illuminati är som vilken grupp personer som helst som fått makt. jag tror inte ett dugg på andliga kopplingar mellan yoga och liknande och birgenbergergruppen eller vad dom kallas.

-Mark Twain

2013-04-06 20:30
Diggeridoo

Det är skillnad på att lägga fram sin åsikt och sedan acceptera att någon annan inte tänker likadant, och på att lägga fram sin åsikt och sedan påstå att alla som inte tycker som dig kommer hamna i helvetet. Gör va fan du vill, men förvänta dig inte någon respekt från människor så länge du är här för att predika islam och inte kan respektera att andras sätt att tro på gud skulle kunna vara minst lika bra. Det är de som är skillnaden mellan dig och de andra här.

2013-04-06 21:22
Det är skillnad på att lägga fram sin åsikt och sedan acceptera att någon annan inte tänker likadant,

Det gör jag ju? Hur accepterar jag inte att andra inte tänker likadant? Bara för att jag lägger fram argument som går emot vad majoriteten (eller alla) tycker? Det betyder inte att jag inte accepterar att andra tänker olika, precis som det inte betyder att jag inte respekterar andra som tycker olika.

Det är inte jag som provoceras av eran tro och reagerar utifrån sådana känslor som leder till att jag skriver dryga och hånande saker. Så frågan är vem det verkligen är som har svårt att acceptera.

Gör va fan du vill, men förvänta dig inte någon respekt från människor så länge du är här för att predika islam och inte kan respektera att andras sätt att tro på gud skulle kunna vara minst lika bra.

Men ni själva försöker övertala mig, er själva och varandra att religion är något jättehemskt och inte kan acceptera religionen. Jag har förklarat det här flera gånger. Det är inget man behöver bli provocerad eller arg på, det är bara åsikter, dem kan inte skada er. Alla får tro vad dem vill men detta är ett forum där man diskuterar sina åsikter och då kommer man möta andra som kritiserar ens synsätt, det är inget att bli upprörd över.

2013-04-06 22:00
Lägg av DiggeriDoo. Vanligt folk på whoa sitter inte här för att frälsa eller övertala varandra att byta livsåskådning. Vi sitter här eftersom vi har ett gemensamt intresse och eftersom vi möts genom det intresset, oavsett vilken gud vi tror på. Det gör inte du.

2013-04-06 22:29
nu länkade jag inte dina meddelanden av respekt för dig eftersom man inte tar annans privata meddelanden och exponerar dessa....

Okej. Som jag ser det så var det inte till din fördel att ta med mina inlägg heller. Inte för att du verkar skämmas för att ha en sån taskig attityd, men ja, helhetsbilden blev en aningen annan med alla inlägg.

om något gör en människa ond så måste det vara en som kräver att man KNÄBÖJER 5 gånger till hans ära

Det är inte en förklaring, det är ytterligare ett påstående, precis som påståendet att man slutar tänka. Men jag frågade HUR det får mig att sluta tänka, och nu; HUR det gör mig ond. Vad är det med underkastelsen som gör mig och muslimer onda och slutar tänka?

vem annars skulle kräva böner?

För att vi är skapta i behov. Vi behöver vägledning för att hålla våra själar rena. Vi kan inte komma på sanningen av oss själva. Om du skulle fråga vad meningen med livet är av 100 personer så skulle du få ungefär lika många olika svar. Våra sinnen som vi uppfattar verkligheten med räcker inte till för detta.

Vi ser på det såhär; VI (människan) är i behov av att be, Gud är inte i behov av vår bön. Gud blir inte mäktigare eller svagare av det. Vi ber för att vi behöver det. Det får oss att minnas syftet med våra liv.

"satan" symbolen för kunskap. ormen symbolen för medicin. är det "goda" (symboliskt för mig, precis som sagan om gud i himlen)

Som jag redan skrev, kunskap fanns redan. Adam (as) hade kunskap om många saker. Och Gud, som skapat allting hade såklart kunskap om alla saker, dem goda såväl som dem onda.

Satan var bara ett medel som Gud använde för att medvetandegöra till människan hennes fria vilja. Valet mellan rätt och fel. Innan levde dem i 'bliss'. Men med sitt misstag så upptäckte dem första gången att dem val dem gör påverkar deras tillstånd. Vilket i sig inte gör satan till god, syftet var alltid att dem skulle begå misstaget. Satan trodde kanske då att han gjorde något som Gud försökte förhindra. Men människans syfte var aldrig att leva i ovisshet från kunskapen om rätt och fel. Och för att komma till insikt om det så måste man göra fel. Och det är det syftet som satan spelar i våra liv.

det goda försöker inte bygga en hjärntvättad arme.

Exakt!

den goda försöker ge var och en kunskapen. DELA MED SIG.

Exakt!

precis så som liv kom till. genom delning. vi delar oss än idag på mer avancerade sätt. men ALLT härstammar från små enceller.

He created you from one soul (singular). Then He made from it its mate (plural), and He produced for you from the grazing livestock eight mates*1. He creates you in the wombs of your mothers, creation after creation*2, within three darknesses*3. That is Allah , your Lord; to Him belongs dominion. There is no deity except Him, so how are you averted?

*1 This is the reference to the Two Strands of DNA that are held together between the "Base Pair (bp)". Each strand has the GENETIC CODE (ATGC - Adenine, Thymine, Guanine and Cytosine). They makeup the bases of DNA. The instructions in a gene tells the cell how to make a specific protein. Each gene's code combines these As, Ts, Gs and Cs

*2 reference to the scientific term "DNA Replication". It is the natures greatest marvel. This is a process by which the "double helix" of DNA unwinds (uncoils) and makes an exact copy of itself. And, thereafter these TWO "double helix" make TWO replicas. The multiplication keeps going.

*3 The germ layers begin to form quite early in human embryonic development. The outermost layers is called the ectoderm. The innermost layer is the endoderm. Between these two germ layers lies the mesoderm. At first these three germ layers are more or less uniform. Soon they begin to take different characteristics. In each layers of embryo, tissues and organs begin to take shape.

http://www.mostmerciful.com/microbiology-and-human-genetics-within-quran.htm

och det är bevisat!

det är bevisat med så mycket störe trovärdighet än någon relgiös skrift någonsin kan bli bevisad eller har blivit bevisad.

Som du såg så fanns även detta i Koranen för 1400 år sedan.

2013-04-06 22:29
vad för straff gjorde dom oskulderna???

Det är en svag hadith. Dvs det är osäkert att den är sann. Och om den vore sann så är dem kvinnorna inte några själar från denna jord. Dem är isf skapta bara för paradiset, och således skapta i ett tillstånd av total 'bliss', dvs inget straff.

är det verkligen godhet? fucking människohandel om nåt!

Du applicerar din förståelse från detta liv till det kommande livet i paradiset. I paradiset finns inga negativa känslor, ingen sjukdom, inget förtryck, ingen som tvingas göra något mot sin vilja, allting är uppfyllt där. I det här livet kidnappas kvinnor och säljs till män, vilket är hemskt. I paradiset finns inget sådant. Bara total frigörelse och eufori.

illuminati....illuminati är som vilken grupp personer som helst som fått makt. jag tror inte ett dugg på andliga kopplingar mellan yoga och liknande och birgenbergergruppen eller vad dom kallas.

Det är för du medvetet valt att ignorera den informationen (?)

2013-04-06 22:34
Lägg av DiggeriDoo. Vanligt folk på whoa sitter inte här för att frälsa eller övertala varandra att byta livsåskådning.

Jag försöker inte övertala någon, jag delger min åsikt bara. Sedan reagerar folk och ifrågasätter den och ställer frågor eller gör påståenden (som oftast inte stämmer), då förtydligar jag den bara.

Det är precis det du själv gör när någon skriver, och du har en annan åsikt, tex i robottråden. Du höll inte med BC99 om hans åsikt och 'tillrättavisade' honom med ditt eget perspektiv. Försökte du övertala honom? Om inte, hur skiljer sig det från det jag gör?

Vi sitter här eftersom vi har ett gemensamt intresse och eftersom vi möts genom det intresset, oavsett vilken gud vi tror på. Det gör inte du.

Måste man ha samma intresse för att få delta i diskussionen? Kan man inte mötas iaf? Jag är ju här och försöker vara tillmötesgående, även om ni inte tror på Gud så som jag gör. Jag gillar också att diskutera för det är ett sätt att 'se' min egen tro, jag måste uttrycka den och får andras infallsvinklar på det, vilket gör att jag måste utvärdera det och fördjupa det för att se om det håller eller inte. Samtidigt som jag framställer det som islam är. (utifrån den kunskap jag har).

2013-04-07 09:52
DiggeriDoo

Du har väldigt tydligt sagt att du enbart sitter här för att predika Islam och för att du hoppas på att någon ska bli omvänd. Antingen så ljuger du om att du sitter här för att det är roligt att diskutera, eller så har du omvärderat anledningen till varför du sitter här.

Producent

2013-04-07 10:12
Digeridoo - Ett problem med att vi inte kan förstå gud (vilket vi har konstaterat) är att vi inte heller kan tillskriva på honom vår uppfattning om vad som är ondska och godhet. Dvs även om gud säger att något är gott, så är det hans uppfattning om vad som är gott och inte vår. Gud skulle därför mycket väl kunna vara ond, enligt vår mänskliga uppfattning av frågan (orsakar lidande, är orättvis osv.) utan att vara det enligt sin egen. Han är bortom vår mänskliga moral. Därför måste vi skilja på vad vi uppfattar som gott och vad gud uppfattar som gott, meningen "gud är god" är i princip meningslös för oss, och att följa gud kan ha uppenbart negativa konsekvenser för oss som människor, utan att vara "fel" ur ett religiöst perspektiv. Eller hur?

En annan konsekvens av detta är att vi inte kan lita på gud. Det finns ingen rimlig aneldning att tro att vi kan förstå hans text, förstå dess konsekvenser, eller ens lita på dom. Väljer vi att tro på gud och följa hans skrift lägger vi våra liv i hans händer. Men eftersom vi inte kan förstå honom, så vet vi egentligen inte vad det betyder. Eller hur?
Give my regards to King Tut, asshole

2013-04-07 11:15
Du har väldigt tydligt sagt att du enbart sitter här för att predika Islam och för att du hoppas på att någon ska bli omvänd.

Grejen är den, att även om jag önskar att framställa en mer rättvis bild av islam än den som råder, så har jag fortfarande ett genuint intresse att skriva och höra andras tankar.

2013-04-07 11:26
Ett problem med att vi inte kan förstå gud (vilket vi har konstaterat)

Jag har inte accepterat det konstaterandet. Jag har sagt att JAG inte kan svara på det=)

är att vi inte heller kan tillskriva på honom vår uppfattning om vad som är ondska och godhet.

Att Gud skulle vara ond är uteslutet för den troende. Bla på grund av den vägledning och barmhärtighet man upplevt i sin övertygelse. Att filosofiskt argumentera går ju, men det är helt meningslöst för då kan man vinkla saker hur man vill. Därför vi inte engagerar oss i sådant.

Hur kan Den som har perfekt liv (inte dör, inte är i behov osv), Den Ende Skaparen som i sitt attribut som Skapare manifesterade allt detta på det vackra vis Han gjorde. Som valde att lägga kärlek i människans själ. Den som försörjer allting, både den troende och den icke-troende, som sänder sina 'signaler' till både den troende och icke-troende. Skaparen är fri från alla brister och negativa känslor, sådant som vi människor faller brist i.

Det är helt ologiskt att Skaparen skulle vara ond och skapade oss bara för att driva oss. Det tar ut meningen i livet.

2013-04-07 12:03
Grejen är den, att även om jag önskar att framställa en mer rättvis bild av islam än den som råder, så har jag fortfarande ett genuint intresse att skriva och höra andras tankar.

Då är det nog bättre att du är tyst i vissa situationer, för du bekräftar bara fördomar :P Jag har som sagt haft en generellt positiv syn på Islam, men det är antagligen också eftersom de muslimerna jag har i min krets lever jämsides med hur samhället ser ut och utvecklats till. Men när jag lyssnar på dig så blir jag mörkrädd.

Jag tror på att du har ett genuint intresse av andras tankar och synsätt på livet, när jag ser det.

2013-04-07 12:27
Då är det nog bättre att du är tyst i vissa situationer, för du bekräftar bara fördomar :P

Jag lägger fram islam som den är utan att mygla.

Det betyder inte att alla kommer att hålla med om det. Och vissa saker kommer folk att tolka på helt fel sätt (vilket är evident i tråden). Det beror ofta på att man redan har vissa 'glasögon' på sig och analyserar och granskar allting med dem 'glasögonen'. Då har begrepp och tankar redan bestämda betydelser och värderingar. Och dessa appliceras på den religiösa förklaringen, vilket gör att man missar hela poängen, för man inte kan vara objektiv.

Jag har som sagt haft en generellt positiv syn på Islam, men det är antagligen också eftersom de muslimerna jag har i min krets lever jämsides med hur samhället ser ut och utvecklats till.

På vilket sätt gör inte jag det? Måste man acceptera allting i samhället för att leva och samspela med den? På vilket sätt kan inte muslimer göra det utifrån det jag beskrivit?

2013-04-07 13:25
Och vissa saker kommer folk att tolka på helt fel sätt (vilket är evident i tråden). Det beror ofta på att man redan har vissa 'glasögon' på sig och analyserar och granskar allting med dem 'glasögonen'. Då har begrepp och tankar redan bestämda betydelser och värderingar. Och dessa appliceras på den religiösa förklaringen, vilket gör att man missar hela poängen, för man inte kan vara objektiv.

Du är väldigt vis när det kommer till att påpeka hur andra tolkar Islam. Synd att du inte är lika vis när det kommer till att du gör likadant med andra livsåskådningar. Du har dina glasögon, gjorda av det du tar till dig av Islams läror, som gör dig precis lika blind för att vara objektiv.

Jag är som sagt öppen för andra livsåskådningar, så länge de inte inkräktar på andra människors frihet att välja vad som gör dem lyckliga och deras individualitet. Må det vara samhället som gett mig den åsikten, men om jag inte tyckt att det var ett förbannat bra, sunt och realistiskt sätt att se på vår samexistens så hade jag inte trott på det. Vi är inte gjorda för att pressas in i mallar, för vi är inte robotar.

På vilket sätt gör inte jag det? Måste man acceptera allting i samhället för att leva och samspela med den? På vilket sätt kan inte muslimer göra det utifrån det jag beskrivit?

Jag har inte sagt att muslimer inte kan göra det. Jag känner som sagt muslimer som lever och trivs här och inte har något behov av att flytta till ett land som styrs genom Koranen.

2013-04-07 14:02
Som jag ser det så var det inte till din fördel att ta med mina inlägg heller

bara faktumet att du började skriva till mig när jag inte visat tråden intresse påe tt par dagar eller så räcker, tycker jag.
sen att du fortsätter skriva trots att du fattat att det inte är önskavärt är bara äckligt. vilket i mina ögon gör dig äcklig.
som ett jehovas vittne...
du kanske tycker att man ska få göra så. jag tycker inte det. OAVSETT HUR jag säger åt dig att sluta skicka meddelanden så motiverar man inte sitt fortatta meddelandeskickande med att du får "spydiga svar".

det är lite som att taffsa på någon som spottar en i ansiktet och sen ska man fortsätta taffsa med motivet att personen inte säger till utan spottar som svar. respektlöst.

-Mark Twain

2013-04-07 14:14
känslomässiga vakum...det är vad islam innebär för mig efter att ha läst vad diggiridoo skriver.
jag tycker det är farligt. det gör folk till vandrande tidsbomber. känslor måste få luft, dom måste få användas.

att stänga av/in känslor är farligt.

slutsats, den bild diggiridoo förmedlar av islam är farlig.

-Mark Twain
Producent

2013-04-07 16:44
Det här är en av anledningarna till att jag diggar judarna, de missionerar aldrig.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-04-07 19:55
Du är väldigt vis när det kommer till att påpeka hur andra tolkar Islam. Synd att du inte är lika vis när det kommer till att du gör likadant med andra livsåskådningar.

Fast du glömmer att jag haft dem andra glasögonen på mig den mesta tiden av mitt liv. Så jag vet vad jag kritiserar. Det kan inte ni säga, för ni har inte tagit av era glasögon och objektivt testat islam. Det ringer signaler i er till vissa begrepp och åskådningar som gör er totalt blinda till vad som egentligen sägs.

Jag har inte sagt att muslimer inte kan göra det. Jag känner som sagt muslimer som lever och trivs här och inte har något behov av att flytta till ett land som styrs genom Koranen.

Så vad är problemet då?

2013-04-07 19:57
bara faktumet att du började skriva till mig när jag inte visat tråden intresse påe tt par dagar eller så räcker, tycker jag.

Jag skrev till dig för att jag trodde du hade blivit mottaglig att faktiskt se vad islam säger, genom att titta på den där serien. Men jag hade fel. Det var därför jag skrev första gången.

sen att du fortsätter skriva trots att du fattat att det inte är önskavärt är bara äckligt. vilket i mina ögon gör dig äcklig.

Andra gången skrev jag eftersom du hade bett om respekt. Men sedan kom du tillbaka till tråden spydig som vanlig, så jag tänkte påminna dig om ömsesidighet. Men icke.

OAVSETT HUR jag säger åt dig att sluta skicka meddelanden så motiverar man inte sitt fortatta meddelandeskickande med att du får "spydiga svar".

Det är inte så att du tog skada av det. Du bara överdramatiserar hela situationen för att du inte har något annat att komma med.

Eftersom du hade krävt att få respekt, så undrade hur du rättfärdigar att du själv är helt respektlös i trådarna.

Då skrev du att jag trakasserar dig, genom att fortsätta skriva. Och jag undrade om du inte insåg att du trakasserar mig i trådarna, att en av de demokratiska värderingarna är att behandla andra bra, oavsett vad dem tror på. Men icke det heller.

känslomässiga vakum...det är vad islam innebär för mig efter att ha läst vad diggiridoo skriver.

Det är för att du bestämt dig att ignorera allt positivt och bara ser de saker du kan förvränga och svartmåla islam.

Ingenstans har jag predikat att man inte får ha känslor eller uttrycka känslor.

känslor måste få luft, dom måste få användas.

Var har jag sagt något annat?

Men, känslor kan man inte manifestera hur som helst, tex om det leder till att behandla andra illa, tex din taskiga attityd. Frihet under ansvar. Personlig frihet så länge den inte inskränker på någon annans frihet, är det inte så?

att stänga av/in känslor är farligt.

Hur gör muslimer det?

slutsats, den bild diggiridoo förmedlar av islam är farlig.

För du har ett programmerat hat mot religion utan att du vet något om religionen. Hjärntvätt kallas det. Sofistikerad hjärntvätt.

2013-04-07 21:05
Fast du glömmer att jag haft dem andra glasögonen på mig den mesta tiden av mitt liv. Så jag vet vad jag kritiserar.

Det handlar inte om vem som har rätt att kritisera vad, eftersom alla förstår olika saker beroende på hur redo man är för att höra dem. Min enda poäng är att du lät väldigt vis när du säger att folk tolkar saker utifrån sina glasögon, men inte riktigt verkar ha förmågan att kunna göra det själv. Tre fingrar på dig själv brotha!

2013-04-07 21:28
Det handlar inte om vem som har rätt att kritisera vad, eftersom alla förstår olika saker beroende på hur redo man är för att höra dem.

Fast det borde vara sunt förnuft att veta något om det som man kritiserar. Och då menar jag inte bara att veta något som något utanför sagt, för det kan ge fel bild av det hela. Vilket det har gjort på många på Whoa. Många har lyssnat på kritik som är framställd utifrån ett visst par glasögon, utan att komplettera eller jämföra den kritiken med vad islam själv säger.

Min enda poäng är att du lät väldigt vis när du säger att folk tolkar saker utifrån sina glasögon, men inte riktigt verkar ha förmågan att kunna göra det själv.

På vilket sätt gör jag inte det tycker du?

Jag argumenterar om destruktionen i det västerländska levnadssättet. Och jag kan göra det eftersom jag själv levt det, den mesta tiden av mitt liv. Jag har haft dem glasögonen på mig och sett och upplevt effekterna av det.

Tre fingrar på dig själv brotha!

Att diskutera för-, nackdelar om något är inte samma som att döma och prata illa (projicera) om något.

2013-04-07 22:12
Fast det borde vara sunt förnuft att veta något om det som man kritiserar. Och då menar jag inte bara att veta något som något utanför sagt, för det kan ge fel bild av det hela. Vilket det har gjort på många på Whoa. Många har lyssnat på kritik som är framställd utifrån ett visst par glasögon, utan att komplettera eller jämföra den kritiken med vad islam själv säger.

Fast vi lyssnar ju på dig. Att vi inte håller med dig behöver inte betyda att vi har feltolkat dig. Det kan betyda att vi hör dig men ändå inte ser något positivt med att leva på det sättet som du eller andra muslimer gör.

Jag argumenterar om destruktionen i det västerländska levnadssättet. Och jag kan göra det eftersom jag själv levt det, den mesta tiden av mitt liv. Jag har haft dem glasögonen på mig och sett och upplevt effekterna av det.

Fast tittar man på det från andra hållet så finns det många människor som växt upp med Islam, men som ändå väljer att konvertera eller bli ateister, trots att dom har fått den "rätta" synen av Islam. De ser fortfarande inte den religionen som något positivt. Sen kan du argumentera att dom kanske inte förstått vad Islam handlar om. Men om anledningen till att de ser på det negativt är för att dom inte förstått, så kan ju anledningen till att du ser på andra livsåskådningar negativt också vara för att du inte har förstått även om du växt upp med det.
Producent

2013-04-07 22:17
Undrar om tendensen att söka efter den yttersta sanningen kring meningen med livet/Gud etc. är genetiskt predisponerad hos vissa.
Har många präster i min släkt bl.a. och alltid haft de ständiga frågorna inom mig kring vad gör vi här och varför. Tror många som forskar i konspirationsteorier (Illuminati i synnerhet) har samma liknande tendens till att söka svar på dessa frågor.
Men, att tycka sig komma fram till en slutsats utan tunga vetenskapliga belägg, som man sedan anser att alla bör acceptera som sanning verkar inte särskilt sunt i mina ögon.

Det som Galenskaparna sjöng en gång: "det ska va gött å leva, annars kan det kvitta" klingar bra med hur jag också ser på livet. Vi borde se till att satsa på ett paradis här och nu och inte låta oss bli lurade av en religion som ber oss avsäga oss från allt det goda som finns att ta del av på denna planet.

Tänker t.ex. på munkar/nunnor eller andra som ägnar sitt liv åt att behaga en Gud (vars existens inte ens är bevisad) som lever i celibat och inte unnar sig något i förhoppning att komma till ett paradis. Tänk om det paradiset efter döden inte existerar sedan då? Ovärt eller vadå?
Därför bör vi förlita oss på forskning och vetenskap samt vårt egna intellekt i första hand. Religion får aldrig bli mer än en tro. Religiös fundamentalism ser jag som ett hot mot sund mänsklig utveckling på många sätt.

2013-04-07 22:33
så här ser jag på det. Om gud är ren, icke-smaksatt glass så är alla smaker människors olika sätt att nå till gud. Vad du gör är att du sitter med en päron-glass och försöker intala alla andra att denna glassen är den som smakar godast och att det är den enda glassen man bör äta. Vi andra kanske tar en liten bit men känner att det inte alls var något för oss. Men istället för att du inser att vi helt enkelt inte gillade päron, så börjar du prata om att vi ser på glassen genom våra glasögon, att vi inte har förstått hur god denna glassen är och försöker tvinga på oss något som våra smaklökar helt enkelt inte fann lika gudomligt som du gjorde.

För min del så spelar det ingen roll om din favoritglass är päron och min är choklad. Vi är bara så funtade så att vi gillar variation och vi är inte skapta för att vara exakt likadana och tycka om exakt samma saker eller kunna ta till oss information på exakt likadant sätt osv. Det är olikheter som gör att människor utvecklas och att vi går framåt. Bara titta på naturen. Ingen blomma är exakt likadan. Men alla blommor kommer från samma jord :)

2013-04-07 22:44
Fast vi lyssnar ju på dig. Att vi inte håller med dig behöver inte betyda att vi har feltolkat dig. Det kan betyda att vi hör dig men ändå inte ser något positivt med att leva på det sättet som du eller andra muslimer gör.

Jag förstår, inte alla kommer att hålla med. Det accepterar jag och visste redan innan jag valde att ’träda fram’. Men det är inte riktigt det jag syftade på.

Saker ni säger och länkar till visar att ni har tagit till er åsikter om religionen som inte är från religionen, vilket betyder att ni inte har gått till de religiösa källorna, för då hade ni inte sagt eller länat till vissa saker som ni har gjort.

Tex när du länkar om statistik för kvinnobrott och länkar ihop dessa brott med islam, trots att brotten är något som islam explicit förbjuder och var seder som islam kom att ta bort.

Eller att säga att man inte tänker själv om man blir religiös, vilket jag redan förklarat att man måste göra, även om man är född muslim. Det kommer en tid då man måste tänka själv, för ingen kommer att underkasta sig livet ut bara för att... om man inte själv genomgår processen att bli övertygad. En person kommer inte tex att be eller fasta, avstå sexuellt umgänge, alkohol osv om man inte är övertygad. Och därför måste man även som ’infödd’ tänka igenom allting för sig själv.

Eller när man länkar till Maher, vars jobb är att framställa religion på det mest hånfulla och föraktfulla sätt han kan, och bemöta religiösa på ett helt förnedrande sätt. Att det finns människor som i religionens namn gör keffa saker är det ingen som förnekar. Men att plocka ut dem rötäggen och måla som att hela religioner går ut på det är helt enkelt inte sant.

Fast tittar man på det från andra hållet så finns det många människor som växt upp med Islam, men som ändå väljer att konvertera eller bli ateister, trots att dom har fått den "rätta" synen av Islam. De ser fortfarande inte den religionen som något positivt.

Yes, och orsaken är många gånger att den islam dem vuxit upp med är att tvingas memorera Koranen, utan att få lära sig innebörden. Utan att få lära sig grunderna i religionen. Den islam dem lär sig är bara den kulturella traditionen som familjen/skolan/omgivningen har.

Detta har jag fått höra så många gånger av muslimer från många olika länder, och lärda som förklarat vilket dåligt tillstånd muslimerna befinner sig i i de muslimska länderna. Kunskapen är dålig.

Så du har rätt, jag skulle säga att varför folk lämnar islam är för att dem inte känner till islam, dem känner till kultur. Vilket också bekräftats av många muslimer från andra länder som flyttat från sina länder och då i de nya länderna börjat studera religionen, med källor osv och då insett att dem inte lärt sig islam i sina länder.

Men om anledningen till att de ser på det negativt är för att dom inte förstått, så kan ju anledningen till att du ser på andra livsåskådningar negativt också vara för att du inte har förstått även om du växt upp med det.

Det tror jag inte. Det är bara att kolla på brottsstatistiken, de stora antalen psykiska problem, missbruk, självmord osv. Folk mår skit, och försöker fylla tom-hålet med externa saker, men extern tillfällig ’lycka’ kan inte fylla ett andligt behov.

2013-04-07 22:45
Det är olikheter som gör att människor utvecklas och att vi går framåt. Bara titta på naturen. Ingen blomma är exakt likadan. Men alla blommor kommer från samma jord :)

Islam är inget som tar bort den personliga integriteten eller personligheten. Man behöver inte ändras som person. Vilket är mycket evident när man läser om Profetens (saw) följeslagare. Dem hade en lång rad olika personligheter och sätt att uttrycka sig på.

2013-04-07 22:52
Men, att tycka sig komma fram till en slutsats utan tunga vetenskapliga belägg, som man sedan anser att alla bör acceptera som sanning verkar inte särskilt sunt i mina ögon.

Och du har tunga bevis för satan då eller?

Det finns många saker i Koranen som bevisar att det inte är från människan. En del av bevisen är de många verserna som beskriver processer i naturen som människan omöjligtvis kunde känna till då. Har du studerat dessa? Tex dem verser som jag citerade till Blweria. Men sådant ignoreras alltid.

Vi borde se till att satsa på ett paradis här och nu och inte låta oss bli lurade av en religion som ber oss avsäga oss från allt det goda som finns att ta del av på denna planet.

Det gör religionen inte. Som jag skrev, de tillåtna sakerna är fler än de förbjudna. Det är enbart sådant som för med s ig destruktion som är förbjudna.

Tänker t.ex. på munkar/nunnor eller andra som ägnar sitt liv åt att behaga en Gud (vars existens inte ens är bevisad) som lever i celibat och inte unnar sig något i förhoppning att komma till ett paradis.

Inom islam finns inte celibat, för det skulle vara att negligera de naturliga lustarna som finns hos människan. Och även fortplantningen.

Tänk om det paradiset efter döden inte existerar sedan då? Ovärt eller vadå?

Och tänk om det finns det, då är ni mycket värre ute än de troende. Vi har iaf levt ett liv med gott samvete och ro inom oss själva.
Producent

2013-04-07 22:59
Folk mår skit, och försöker fylla tom-hålet med externa saker, men extern tillfällig ’lycka’ kan inte fylla ett andligt behov.

För mig låter det som du försöker framhäva det som att folk generellt sett mår skit och går och super sig fulla om helgerna etc. för att "fylla ett tomrum". Visst finns det många där ute som mår dåligt, men de är inte alls så pass många som du försöker få det att låta det som. Så där undrar jag lite kring hur din världsbild ser ut egentligen, om den är särskilt verklighetsbaserad.
Producent

2013-04-07 23:05
Och du har tunga bevis för satan då eller?

Nej, det är en TRO som sagt.
Skulle jag bli lika säker som du så skulle jag nog bli rädd för mig själv.

2013-04-08 09:01
Jag förstår, inte alla kommer att hålla med. Det accepterar jag och visste redan innan jag valde att ’träda fram’. Men det är inte riktigt det jag syftade på.

Saker ni säger och länkar till visar att ni har tagit till er åsikter om religionen som inte är från religionen, vilket betyder att ni inte har gått till de religiösa källorna, för då hade ni inte sagt eller länat till vissa saker som ni har gjort.

Tex när du länkar om statistik för kvinnobrott och länkar ihop dessa brott med islam, trots att brotten är något som islam explicit förbjuder och var seder som islam kom att ta bort.

Jag har väldigt mycket positiv erfarenhet av Islam, så de tankar du anser att jag fått av samhället är sådana tankar jag fick att att diskutera med dig. Jag lyssnar väldigt sällan på vad samhället säger, eftersom jag vet om att media ofta vinklar saker. Jag äger ingen tv, och jag läser tidningen 1 gång i månaden. Jag diskuterade enbart dessa länkar för att visa att det är på detta sättet som människor urtolkat Islam i största delen av dess existens och att det är samhällets utveckling som gjort att människor i västvärlden fått en chans att tolka om koranen.

Det tror jag inte. Det är bara att kolla på brottsstatistiken, de stora antalen psykiska problem, missbruk, självmord osv. Folk mår skit, och försöker fylla tom-hålet med externa saker, men extern tillfällig ’lycka’ kan inte fylla ett andligt behov.

Jag förstår inte vad det svaret har att göra med att du, som jag redan förutspådde, har svårt att se att människor helt enkelt inte finner att Islam ger dem det dom behöver rent andligt. All andlighet handlar i slutändan om att finna att yttre saker inte gör dig sant lycklig ( fylla ett andligt behov ). Alla människor finner dock inte att Islam ger dem de verktyg som passar ens individ, för att fylla det hålet. Det betyder helt enkelt att päron inte är deras individuella väg att gå till gud, utan någon annan smak( väg ).

Islam är inget som tar bort den personliga integriteten eller personligheten. Man behöver inte ändras som person. Vilket är mycket evident när man läser om Profetens (saw) följeslagare. Dem hade en lång rad olika personligheter och sätt att uttrycka sig på.

Det har jag inte sagt i heller. Jag säger bara att Islam inte är den enda vägen. Att du inte har fått lära dig detta, är ett stort hål och miss i den läran, eftersom den insikten ger dig större respekt och acceptans för människor och deras val.
Producent

2013-04-08 09:57
Jag har inte accepterat det konstaterandet. Jag har sagt att JAG inte kan svara på det=)

Du borde ta reda på svaret. Men det kvittar egentligen, du använder redan tanken att vi inte kan ställa krav på att förstå gud (eller guds plan) som försvar för annars märkliga fenomen; att det existerar oförtjänt lidande, att vi inte föds med vetskapen om gud.

Att Gud skulle vara ond är uteslutet för den troende. Bla på grund av den vägledning och barmhärtighet man upplevt i sin övertygelse.

Ja det är klart att det är uteslutet för den troende, den troende tror inte att gud är ond. Det hade varit problematiskt minst sagt för den troende om han öppnade dörren för den möjligheten. Men att den troende inte tror det, betyder inte att gud inte är det.

Låt mig vara tydlig här, jag menar inte att gud är ond, jag menar att han är bortom vår moral. Att vi inte kan tillskriva gud våra mänskliga moraliska regler. Och att han därför kan tänkas acceptera, eller för den delen, uppmuntra saker som vi, människor, uppfattar som "onda".

Den "vägledning och barmhärtighet man upplevt i sin övertygelse" verkar mycket abstrakt, och du kan ju försöka balansera mot den reella obarmhärmighet många troende upplevt i livet (deras oskyldiga barn envisas med att dö på hemska sätt, osv). Hursomhelst kan du inte använda din övertygelse som ett argument för din övertygelse.

Att filosofiskt argumentera går ju, men det är helt meningslöst för då kan man vinkla saker hur man vill. Därför vi inte engagerar oss i sådant.

Va? Ni engagerar er inte i tanke, logiska resonemang, eftersom ni inte gillar resultaten? Det är idioti.

Hur kan Den som har perfekt liv (inte dör, inte är i behov osv), Den Ende Skaparen som i sitt attribut som Skapare manifesterade allt detta på det vackra vis Han gjorde. Som valde att lägga kärlek i människans själ. Den som försörjer allting, både den troende och den icke-troende, som sänder sina 'signaler' till både den troende och icke-troende.
.

Dom här meningarna är inte riktigt kompletta, men jag tror jag förstår vad du menar. Det är två saker man kan säga om det; för det första, om det är gud som har gett sig dom här egenskaperna så bör du kanske ta dom med en nypa salt, eftersom du inte kan ställa krav på att förstå dom. Är det människor, vilket verkar troligare, så kan du helt förkasta dom. För det andra, även om Han skulle vara helt perfekt, så är Han helt perfekt enlig sin definition, inte din begränsade mänskliga definition.

Skaparen är fri från alla brister och negativa känslor, sådant som vi människor faller brist i

Självklart, han är inte människa (på samma sätt är han fri från mänskliga förtjänster). Eventuellt är han t.om fri från gudomliga brister. Vad du inte kan göra är att tillskriva honom mänskliga egenskaper eller döma honom från ett mänskligt perspektiv.

Det är helt ologiskt att Skaparen skulle vara ond och skapade oss bara för att driva oss. Det tar ut meningen i livet.

Jag vet inte vad du menar med att "driva oss" (driva oss framåt som en skock får kanske?). Och som sagt, jag menar inte att han är ond, i sin gudomliga definition av begreppet. Men i vår mänskliga definition ser jag inte hur det kan vara ologiskt. Om du menar att det är ologiskt för att vi då inte har en mening med livet; så måste jag påpeka: det kan vara så att det inte finns en mening med livet (eller rättare sagt att vi inte förstår, inte heller kan ställa krav på att förstå guds mening med våra liv).

2013-04-08 10:45
För mig låter det som du försöker framhäva det som att folk generellt sett mår skit och går och super sig fulla om helgerna etc. för att "fylla ett tomrum". Visst finns det många där ute som mår dåligt, men de är inte alls så pass många som du försöker få det att låta det som.

Det finns VÄLDIGT många.

I Sverige beräknar man att 330 000 personer är alkoholberoende och att 780 000 har ett alkoholmissbruk, det vill säga återkommande problem till följd av sin alkoholkonsumtion. Vidare bedöms en miljon personer ha en riskabel alkoholkonsumtion. Det är få som söker vård för sina problem.

Och då är ändå inte alla människor inräknade.

Missbruksutredningen (2010) återger resultat som under våren 2010 ännu var opublicerade och i denna studie skattades antalet tunga missbrukare till drygt 29 000.

Inte heller här är alla människor inräknade, och antalet är tunga missbrukare. Talet ’brukare’ är såklart mycket högre.

Psykiska sjukdomar är vanliga i Sverige, 15 % av befolkningen beräknas någon gång drabbas av psykisk sjukdom som kräver professionell hjälp.

Det är över 1 000 000 människor, och tänk alla dem människor som inte söker hjälp.

Så det finns många som mår dåligt. Betyder det alla? Nej såklart inte.

Sen är det inte bara alkohol som man kan fylla tomheten med. Det finns väldigt många saker att ’bedöva’ sinnena med. Eftersom folk saknar andlighet så måste dem försöka hitta lyckan på något sätt. Och det betyder inte heller att alla har psykiska sjukdomar för det, bara att dem har en tomhet i sig.

Du själv sa att meditation har förbättrat din psykiska hälsa lite. Så det fanns ett behov för dig att söka något som du kände fattades, det är en av de största orsakerna varför man närmar sig andlighet.

2013-04-08 10:47
Jag har väldigt mycket positiv erfarenhet av Islam, så de tankar du anser att jag fått av samhället är sådana tankar jag fick att att diskutera med dig.

Som vilka?

Jag diskuterade enbart dessa länkar för att visa att det är på detta sättet som människor urtolkat Islam i största delen av dess existens

Tolkat hur menar du? Jag kan inte läsa tankar=)

och att det är samhällets utveckling som gjort att människor i västvärlden fått en chans att tolka om koranen.

Tolkat om, hur? Jag måste få exempel för att kunna veta vad du menar. Tack=)

Jag förstår inte vad det svaret har att göra med att du, som jag redan förutspådde, har svårt att se att människor helt enkelt inte finner att Islam ger dem det dom behöver rent andligt.

I den frågan menade jag just bara avsaknaden av andlighet generellt. Att avsaknaden av andlighet leder till större destruktion.

Alla människor finner dock inte att Islam ger dem de verktyg som passar ens individ, för att fylla det hålet.

Det förstår jag.

Det betyder helt enkelt att päron inte är deras individuella väg att gå till gud, utan någon annan smak( väg ).

Jag argumenterar att Gud är den som förklarar vilken väg som leder till Gud. Alla människor kommer ge olika svar, som inte hänger ihop med varandra eller ens vad dem själva säger. Våra sinnen är för begränsade att kunna komma på det själva. Så det är inte jag som säger att päron är enda vägen, Gud säger det=)

2013-04-08 10:48
att det existerar oförtjänt lidande, att vi inte föds med vetskapen om gud.

jag menar att han är bortom vår moral. Att vi inte kan tillskriva gud våra mänskliga moraliska regler.

Ja, det är klart. Vi kan ju bara bedöma med de sinnen vi har och den förståelse av rätt och fel som vi besitter. Vilket inte betyder att Gud är ond, bara att vi inte kan se visheten med de saker som vi uppfattar som orättvisor osv. Det finns en händelse som Gud framställer detta med;

(Moses) sade: "Detta är just den plats Vi söker!" Och så vände de tillbaka samma väg som de kom och fann en av Våra tjänare som Vi hade visat Vår nåd och låtit få del av något av Vår egenkunskap.

Moses sade till honom: "Får jag följa dig så att du kan lära mig något av allt det som du har fått veta om rätt och orätt?"(Den vise mannen) svarade: "Du kommer inte att ha tålamod med mig! Skulle du kunna stå ut med det som ligger utanför din erfarenhet?" (Moses) svarade: "Om Gud vill, skall du få se att jag har tålamod; och jag skall lyda dig i allt." (Den vise) sade: "Nåväl! Om du vill följa mig får du inte fråga mig om något (som jag företar mig) förrän jag (själv) för det på tal med dig."

Så började de sin vandring och (kom till en strand där) de steg i en båt; och (den vise mannen) gjorde ett hål i den (och Moses) utropade: "Har du gjort ett hål i den för att de som går ombord skall drunkna? Du har sannerligen gjort något oerhört!" Han svarade: ”Jag sa ju att du aldrig skulle ha tålamod med mig!” (Moses) sade: "Förlåt att jag glömde det och var inte för sträng mot mig!"

Och de vandrade vidare till dess de mötte en ung man och (den vise) dödade honom, (varpå Moses) utropade: "Har du berövat en oskyldig människa livet, som inte gjort orätt mot någon annan? Du har sannerligen begått en oerhörd handling!" Han svarade: ”Jag sa ju att du aldrig skulle ha tålamod med mig!” (Moses) sade: "Om jag hädanefter skulle fråga dig om något, låt mig då inte stanna i ditt sällskap; hela skulden för detta skulle då falla på mig!"

Och de vandrade vidare tills de kom till en by och bad dess invånare om mat, men de visade sig ogästvänliga. Sedan fann de en mur som hotade att störta samman och som (den vise mannen) byggde upp. (Och Moses) utropade: "Hade du velat kunde du säkert ha fått ersättning för detta." (Den vise mannen) sade: "Här skiljs våra vägar. Men jag skall låta dig veta den rätta innebörden av det som du inte kunde bevittna (stillatigande).

Vad båten beträffar tillhörde den några fattiga män som hämtade sitt levebröd ur havet, och jag ville göra åverkan på den därför att de hotades av en kung, som med våld bemäktigade sig alla båtar han kunde få tag i.

Med den unge mannen förhöll det sig så att hans föräldrar var troende, och vi hade all anledning att befara att han på grund av sin våldsamma framfart och sin gudlöshet skulle bli en tung börda för dem; vi hoppades därför att deras Herre i hans ställe skulle ge dem (en son) med bättre karaktär och som gav dem mera kärlek än han.

Och vad muren beträffar tillhörde den två faderlösa ungdomar i byn och under den låg en skatt begraven som var deras egendom. Deras far hade varit en rättrådig man och det var din Herres vilja att de, när de uppnått vuxen ålder, som en nåd från Honom skulle få gräva upp denna skatt. Ingenting av detta har jag gjort av egen drift. Där ser du innebörden av det som du inte(stillatigande) kunde bevittna."

2013-04-08 10:50
Och att han därför kan tänkas acceptera, eller för den delen, uppmuntra saker som vi, människor, uppfattar som "onda".

Ja, det står också i Koranen;

Men det kan hända att något är er förhatligt och (ändå) är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och (ändå) är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte.

Så vi behöver inte förstå allt, och det är ändå omöjligt för oss att göra det. Men genom att förstå det så kan vi ändå ur vår perception göra det.

Va? Ni engagerar er inte i tanke, logiska resonemang, eftersom ni inte gillar resultaten?

Filosofi är förvirring, ett meningslöst ifrågasättande. Att vi inte engagerar oss i det betyder inte att vi inte tänker eller använder logik. Med filosofi kan man tänka till vad som helst och göra vilka slags antaganden som helst, och ifrågasätta bara för att ifrågasätta även om det inte har något med sammanhanget att göra.

Vad du inte kan göra är att tillskriva honom mänskliga egenskaper eller döma honom från ett mänskligt perspektiv.

Det är något jag alltid säger. Gud använder sig såklart av ett språk som vi kan ta till oss, ord och liknelser kopplat till vår erfarenhetsram. Vi kan aldrig förstå Gud, men Gud kan framställa Sig själv språkligt så att vi förstår innebörden av Honom och vad Han vill från oss, varför Han skapat oss, på vårt plan.

Jag vet inte vad du menar med att "driva oss"

Hoppsan, driva med oss skulle det stå.

Gud, som är perfekt i sina attribut, skulle inte skapa någonting utan mening, bara för skojs skull, bara för att driva med oss. Det är helt ologiskt. Allting har ett syfte, en funktion, skulle människan vara det enda som inte var skapt med det?

2013-04-08 11:49
Som vilka?

Tolkat hur menar du? Jag kan inte läsa tankar=)

Tolkat om, hur? Jag måste få exempel för att kunna veta vad du menar. Tack=)

Jag har redan gått igenom tolkningarna i andra inlägg. Jag orkar verkligen inte dra det igen, vi pratar bara i cirklar. Min enda poäng är att jag tycker jag har lyssnat på dig och hört vad du säger, men jag håller fortfarande inte med och jag tycker fortfarande inte Islam skulle vara något positivt för världen, sett ur din synvinkel.

Jag argumenterar att Gud är den som förklarar vilken väg som leder till Gud. Alla människor kommer ge olika svar, som inte hänger ihop med varandra eller ens vad dem själva säger. Våra sinnen är för begränsade att kunna komma på det själva. Så det är inte jag som säger att päron är enda vägen, Gud säger det=)

Enligt dig så säger gud att det endast finns en väg. Good for you att du är på den rätta vägen då! Enligt mig så säger gud att det finns olika vägar, och att alla är lika bra, och att min väg är den som är den rätta för mig. Good for me att jag går på den rätta vägen då! Om det gynnar dig och om du mår bra av att tro på att det endast finns en väg, i en värld där verkligheten är att folk väljer olika vägar till gud, så tro på det stenhårt. Det finns ingen mening med att tro på något, om man tvivlar.

Min syn är dock fortfarande: Gud är icke-smaksatt glass. Du äter päron, jag äter choklad. Vi äter fortfarande glass. Det tror jag stenhårt på, och jag tvivlar inte ens i lilltån.

2013-04-08 11:58
Du bara överdramatiserar hela situationen för att du inte har något annat att komma med.

du är en bra självgod stackare...

ser du verkligen ingen skillnad på privat och offentlig?

Det är för att du bestämt dig att ignorera allt positivt och bara ser de saker du kan förvränga och svartmåla islam.

ALLT inom islam tar OMVÄGEN via någon slags slavdrivare. sry, det blir inte äkta av det.
det blir tomt hos fundamentailster som du. känslorna dör och ersätts av en mall utifrån.

-Mark Twain
Producent

2013-04-08 17:10
Ja, det är klart. Vi kan ju bara bedöma med de sinnen vi har och den förståelse av rätt och fel som vi besitter. Vilket inte betyder att Gud är ond, bara att vi inte kan se visheten med de saker som vi uppfattar som orättvisor osv.

Det betyder heller inte att gud inte är "ond" (som sagt menar jag att han är bortom ont och gott). Visheten, i fråga, är också guds ide om vishet, inte våran. Samma sak gäller orättvisorna, det kan mycket väl vara så att det gud bedömer som rättvisa är något annat än det vi människor menar. Det långa exemplet du gav har jag läst innan och det är ganska talande. Gud väljer i det att beröva en människa livet i förtid utan hänsyn till den personens lycka eller framtid, möjligheter att sona sina eventuella synder eller brott. Han tycker tydligen det är viktigare att den här människans föräldrar inte ska ha "en börda". Den typen av rättvisa skulle vi aldrig acceptera, men här är det enligt gud fullkomligt rätt.

Men det kan hända att något är er förhatligt och (ändå) är detta ett gott för er; och det kan hända att ni älskar något och (ändå) är detta ett ont för er - Gud vet, men ni vet inte.

Just det där "något som er förhatligt och (ändå) är ett gott för er", är ännu ett exempel på hur guds idéer inte verkar vara våra. Normalt sett menar vi att vi själva är de enda som kan bedöma vad som är gott för oss, tydligen menar gud att han vet bättre. Och visst det kan vi inte ifrågasätta, men vi kan ifrågasätta om "gott" för oss och gud verkligen då är samma sak.

Filosofi är förvirring, ett meningslöst ifrågasättande. Att vi inte engagerar oss i det betyder inte att vi inte tänker eller använder logik. Med filosofi kan man tänka till vad som helst och göra vilka slags antaganden som helst, och ifrågasätta bara för att ifrågasätta även om det inte har något med sammanhanget att göra.

Det där är bara dumhet. Du använder också filosofi, du försöker bara hitta en ursäkt för att inte lyssna på de delar du inte gillar. Men att man kan tänka vad som helst och göra vilka antaganden som helst slutar inte vara sant för att du inte vill lyssna på det. Och om gud finns kan du inte förneka honom med filosofi, tvärtom borde väl filosofin bevisa gud, eftersom gud har skapat den.

Det är något jag alltid säger. Gud använder sig såklart av ett språk som vi kan ta till oss, ord och liknelser kopplat till vår erfarenhetsram. Vi kan aldrig förstå Gud, men Gud kan framställa Sig själv språkligt så att vi förstår innebörden av Honom och vad Han vill från oss, varför Han skapat oss, på vårt plan.

Du kan inte förstå honom, vad han vill från oss eller varför han har skapat oss. Du kan acceptera det (eller acceptera att tro på det, jag menar att gud inte nödvändigtvis behöver tala "sanning", i den mening vi använder ordet), vilket är en helt annan sak.

Gud, som är perfekt i sina attribut, skulle inte skapa någonting utan mening, bara för skojs skull, bara för att driva med oss. Det är helt ologiskt. Allting har ett syfte, en funktion, skulle människan vara det enda som inte var skapt med det?

Egentligen undrar jag hur du har slutit dig till att gud är perfekt, jag ser ingen logisk motsägelse i en operfekt gud. Men bortser vi från det så ser jag flera fel i ditt antagande; varför skulle gud bara för att han är perfekt inte kunna skapa något utan mening, bara för skojs skull? Gud är allsmäktig, han kan väl rimligen skapa precis vad han vill, av vilken anledning han vill. Och vi är, som vi har kommit fram till, inte i någon position att ifrågasätta vad gud skapar, eller vad han har för intentioner med det skapandet. Vidare, vad säger att vi är utan mening, bara för att den meningen inte är "god" i vår definition av ordet. Det är upp till gud att bestämma meningen, vi kan inte ifrågasätta.

Också: det här med att allt har ett syfte, det må vara sant eller inte sant (om gud är allsmäktig kan han skapa något utan syfte), men är det sant är det är väl upp till gud att bestämma det syftet. Vi kan inte bestämma det, vi kan inte ens vara säkra på att vi förstår det eller kan observera det.