Alla som inte vill lyssna på Capleton kan gå och fika under hans konsert eller nåt, alla andra njuuuuuuuuuuuuuuut!
Sen när är Homosexuella en "ras"?
Udda Nej det var inte så jag menade heller. Vill bara påpeka att roots och dagens dancehall/ragga uttrycker olika åsikter i musiken och bör därför hållas isär en aning inom detta ämnet.
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.
DAS P16 Homosexuella ar inte en ras men det ar ju anda jamformart. Bobos hetsar ju mot en folkgrupp som inte kan ra for att de ar pa ett visst satt. Jag tycker att det ar absurt att folk har sager at andra att sitta och fika nar artister uppmanar hets mot homosexuella. Vad skulle ni saga om jag sa samma sak om ett rasse-band spelade?
Perka: det är upp till dig att gå på sådana konserter.
Johnny-V8 Sa jag tar det som att du tycker det ar okej om ett rasistband spelar pa en festival?
istället för att anta saker resten av ditt liv kan du väl läsa tråden.
Ar det en svar fraga att svara pa eller?
jätte duktigt perka, fy vad onda reggae artister är... e du så dum så du tror capelton e exakt lika dan som ett nazistiskt band?
Capleton sjunger att man och kvinna finns för att föröka sig o stärka männskligheten, och att sex mellan 2 lika kön är fel, jag förstår inte kopplingen till nazi/rasistiska band som tycker alla judar/muslimer/svarta ska dö?
AXXEL P25 Som sagt sa galler det ju inte ALLA reggaeartister, jag har lyssnat pa reggae sen jag var 13 och jag alskar musiken, jag tycker capleton ar sjukt bra pa skiva aven om jag inte ar lika fortjust i det jag sett live pa video. Capleton ar inte exakt likadan som ett rasistband, skillnaden ar att han sager att man ska branna folk p g a deras sexualitet medan rasseband sager att man ska gora det p g a ras, det ser inte jag nagon skillnad emellan? DAS P16 Han sjunger ocksa om att branna battyman etc, han sager att han tycker att homosexuella ska do.
Liten inflikning bara... När Capleton säger Fiyah menar han inte att man ska elda upp någon. Purification trough fire är en helt annan sak.
Jo, det kanner val de flesta till..
Bra att du också känner till det nu då.
Jag har vetat det ratt lange, men jag tror inte det far homosexuella att ma battre for att de hor capleton forklara sig med att han faktiskt inte menar att folk verkligen ska branna dem! Texterna ger ju fortfarande en nervarderande syn pa homosexuella..
Perka: Dra paralleler till skärselden och lägg till att jamaica är världens kyrkotätaste land med fängelsestraff för homosexualitet. detta handlar inte om bobo ashanti utan om jamaicanernas inpräntade syn på batty. Andra siffror: Vad tycker påven? 1.066.000.000 katoliker världen över. Islam = homosexualitet är en synd, med ungefär 935.000.000 anhängare. Judendomen: konservativa rabbiner liksom stora delar av befolkningen fördömer eller ser ner på homosexuella. Kina: upp till fem års fängelse för homosexuella förbindelser. Indien: homosexualitet är förbjudet i lag Pakistan: fängelse upp till livstid och även piskstraff. Ryssland: Mentalsjukhus kan bota homos. Visst kan man tycka att detta är fel, men har något pågått i flera hundra år är det klart att det ger en viss attityd mot homosexualitet bland anhängarna/befolkningen, att angripa en reggaeartist vars vissa textrader syftar på att homosexualitet är en synd leder ingenvart och det borde t om du förstå.
Word... Påven har samlat den största människosamlingen på jorden någonsin. När försökte Outrage! sabba hans karriär?
Det dar ar ju mer av en forklaring an ett forsvar. Du behover inte forklara varifran denna attityd kommer, jag vet att homosexualitet ar olagligt i Jamaica och att de flesta religioner anser att det ar en synd, det ar darfor jag ar sa emot organiserad religion. Bara for att en stor grupp av manniskor delar en asikt forsvarar den ju inte. Alla har ratt till sin egen asikt men det finns en grans nar man har gatt for langt med att uttrycka den. Pa samma satt som du argumenterar skulle du ha accepterat att en artist fran Sydafrika, medan apartheid fortfarande gallde, kom hit om han i sina latar sjungit om att svarta manniskor var mindre varde eller nagot sadant?
Kanske för att det är lättare att motarbeta Capleton än påven?
Intressepenisen hårdnar!
Johnny-V8 en fråga vad fan gör d om det har funnits i tusen år ., tiderna har ju förändrats, sedan vad spelar det för roll att påven? 1.066.000.000 katoliker världen över. Islam = homosexualitet är en synd, med ungefär 935.000.000 anhängare. Judendomen: konservativa rabbiner liksom stora delar av befolkningen fördömer eller ser ner på homosexuella. Kina: upp till fem års fängelse för homosexuella förbindelser. Indien: homosexualitet är förbjudet i lag Pakistan: fängelse upp till livstid och även piskstraff. Ryssland: Mentalsjukhus kan bota homos. nu är det ju inte det som diskuteras sedan kan man ju säga så här katolismen är ju dem mest instängda tron man kan ha ., islam ja den tror är ju störst i mellan östen å i afrika ,där tiden inte har hunnit i fatt vårat fina fria fördomsfulla europa Kina-ja dom har ju inte heller en sån bra syn på saker som händer,. så det som jag personligen tycker är konstigt är ju varför folk i sverige är så instängda i en bubbla som kommer att spricka så fort dom hittat rätt nål.,
csavargo från ruff runkers
lilla pojken det kommer en tid då svart/vitt skola bli technicolor.
Johnny-V8 Maste du vara sarkastisk for att du inte kan komma med ett bra svar? Kan du inte ta en diskussion seriost istallet for att se ner pa folk p g a deras alder.. Jag tror nog redan svart/vitt skola har blivit technicolor, men kanske inte for dig?
Perka: Nä, jag är övertygad om att du kan hitta på ett svar som passar din bild av mig bättre. Du har ju redan sagt vad jag tycker? DK3: ur askan i elden, pest eller kolera.
DK3: nä vad är det egentligen som diskuteras?
Johnny -V8 Nar har jag sagt vad du tycker?
Åsiktsfrihet har vi i sverige.! och som tur är har männskor en fri vilja.! Rasister är okej, om dom kan hålla sig på sin kant å va trångsynta (å då snackar ja rasism, inte bara vita mot svarta utan även tvärtom) Sen har vi den fria viljan.. Man väljer ju helt själv va man vill lyssna på! blir man provocerad av en artist, så är de så enkelt att man ger fan i att lyssna på de.! right?
Twelve Tribes of Israel
asså missförstå mig rätt.!
Twelve Tribes of Israel
Perka: I ungefär alla av dina inlägg till mig. rambox: 30-talet är om 25 år min gode man. Jag kan uppskatta musik gjord av diverse rasister och idioter men det betyder inte att jag tycker som dem. Samma sak som att jag gillar g-funk men inte uppskattar gangsters.
vad menar du med uppskatat musik gjord av rasister?
Jo, men skillnaden ar ju om artisterna uttrycker sina asikter i sin musik. Musiken du uppskattar som ar gjord av rasister, uttrycker de sina rasistiska asikter i musiken? Det ar klart att alla har ratt till sin asikt, det ar det ingen som har argumenterat emot, men det finns ju en grans som jag tycker capleton m.fl har passerat nar det galler att uttrycka sina asikter, men det kanns inte som att nagon har tar at sig av vad min verkliga poang ar. Ska jag ta det som att ni tycker att man far saga vad som helst i sina latar och att ni tycker att det ar okej att manniskor accepterar det? Johnny: Jag kan inte se ett enda inlagg av mig dar jag sagt vad du tycker...
"Åsiktsfrihet har vi i sverige.!" Visst har vi yttrandefrihet, men man får heller inte glömma bort att vi även har begränsningar av den, så som exempelvis förbudet av hets mot folkgrupp. Angående det här med att elden är till för "purification" osv, det är värt att poängtera att det även sägs saker som: "battybwoy haffi dead", "gunshot pon battybwoy" osv ... Jag har svårt att se det på något annat sätt än bokstavligt och som direkta hot. Och jag har svårt att se det som något annat än just hets mot folkgrupp.
"money doesn't talk it swears" Bob Dylan
word! Och som jag sa nar det galler elden sa ar ju vad Capleton sager att homosexuella maste "renas" for att ha samma varde som heterosexuella..
Perka: Jag kan lyssna på ganska mycket musik som säkert skulle kunna ses som rasistisk om man tolkar tillräckligt mycket. Skulle aldrig gå på en rasistkonsert, men för mig kan de få hållas. Ingen blir idiot av att höra det i en text, man måste vara det från början. "Ska jag ta det som att" vad sägs om att ta det som det står och ingenting annat?
Johnny-boy: "Ingen blir idiot av att höra det i en text" Jag tycker tyvärr det känns som att ganska många här på whoa anammat ganska intoleranta och enligt mig grymt idiotiska värderingar av sina idoler från Jamaica. Det är fan skrämmande ...
Dessutom tycker jag det är en konstig inställning du har om du vill att utsatta minoriteter ska få hånas och häcklas fritt. För dig är det säkert okej, men fråga valfri homosexuell som får höra att sådana som han bör dödas, bli brända och skjutna ...
Johhny: Okej, det ar ju bra att du ar konsekvent iallafall! Varfor skulle du inte ga pa en konsert med ett rasistiskt band men utan att tveka ga och se artister som capleton som uttrycker hat och nervarderar homosexuella? Anledningen till att jag skrev "ska jag ta det som" var for att jag inte fick nagot bra svar pa mina fragor, fick ett battre svar nu sa tack sa myckte for det! Haller med Johannes ocksa, jag tror att musik och livsstilen som manga tycker hor till paverkar folks varderingar..
Perka: vad exakt är det du försöker bevisa? Den enda av "battyman"-artisterna jag verkligen gillar är bountykiller, men det är först och främst för de politiska texterna. Jag tycker för övrigt det är jävligt jobbigt och tjatigt med battymantramset men om det är vad jamaicanerna vill höra för tillfället så okej. Vad jag däremot blir irriterad på är att det inte är musikerna som präntar in det här i folk från början utan religioner och seder + att ingen av dessa utpekade artister har battymangenren som enda budskap: ändå attackeras bara artisterna? Klart de blir martyrer då det enda Outrage-bögarna känner till om artisterna är de här låtarna. Det är väl en rätt dålig strategi med tanke på hur få låtar som egentligen handlar om detta..? sen när de förbjuds spela görs det ju bara fler låtar, battyman är ett jävla as etc. Angrip problemet där det uppkommer och inte i en jävla kulturyttring. Precis samma kortsiktiga "lösningar" som resten av europa och ekonomilandskulturen bygger på. Hjärntvättmedia och monetära intresseorganisationer får styra och ställa precis så saker och ting till slut blir som deras inskränkta syn på världen.
rambox: det hjälper ju verkligen att komma in sent i en diskussion och bara hacka hit och dit. man behöver inte tänka länge för att förstå vilken sida du står på.
rayyen P34 alvaligt är du 34., om du är det så tycker jag synd om dig------------------------- Johnny-V8 det är kul att efter flera dagars diskutioner så skriver du att du är trött på hela battyman tramset., inte för att hakka.,men varför kommer det ut nu
DK3 har aldrig argumenterat FÖR battymanlåtar.. det jag vill få fram är att problemet är mer komplicerat än att ta bort en artist.
Johnny-V8 du hr ju försvarat allt som har med batty man låtar att göra ., men jag förstår vad du menar., jam är ett väldigt kristet land .,å om alla prästana sa att, det är inge fel på homosexuallitet så skulle säkert många släppa det., men du har inte svarat på mitt svar till dig som är litte länge upp .,skulle vara kulå veta/se vad du kännr om det svaret
hittar inte frågan, citera är du schysst..
Johnny: Det ar klart att det stora problemet ligger i varifran dessa artister har fatt sina varderingar, det haller jag fullstandingt med dig om. Men varfor ska vi lata dessa artister sprida budskapet? Jag tror inte att attacker och intolerans mot homosexuella kommer forsvinna bara for att vi visar att det inte ar okej att de uttryckar asikter som kranker homosexuella och ofta uppmanar till hets mot dem. Men folk tar ju at sig av budskapet, manga gor det sakert omedvetet. Det ar ju bevisat i den har traden att deras texter paverkar folks ideal (se t ex rayyen P34) sa det ar klart vi maste motverka de har artisterna.
ALY: jag ser ingen anledning till att börja leta citat eller textrader och hur man nu ska tolka dessa, du får helt enkelt tro mig att vissa artister och band utpekats som rasister eller tilltalar en sådan publik.
Sen återstår det ju att se om någon låt som behandlar ämnet ens kommer spelas.
Intressepenisen hårdnar!
tror nog capleton skulle ställa in om han såg den här tråden i vilket fall som helst. word på wasteapa för övrigt.
boat sluts looking for work in borlänge, sweden
makabone: hahaha.. blue lagoon knäcker honom. utan tvekan.
boat sluts looking for work in borlänge, sweden
wasteapa: Om han gor det lar han ju riskera att bli arresterad...
Intressant artikel: http://www.blackbritain.co.uk/news/detai ls.aspx?i=1523&c=uk&h=Benjamin+Zephaniah +urges+Jamaicans+to+ditch+homophobia