Capleton och Uppsala Reggaefestival...
Han fick ju tydligen ställa in i Paris och Luxembourg pga sina homosexåsikter... Hur tror ni det kommer gå i Sverige? Samma visa som för Buju?
stämningen på urf kommer ju knappast va trevlig om capleton entrar scenen.. Jag tror att stämningen kommer vara aspepp och överfet om Capleton entrar scenen.
Är det nån org som planerar något eller? Vettefan om folk pallar lösa biljett för att demonstrera på en festival? Vore jävligt ... konstigt om det skulle hända. Tror inte publiken kommer vara splittrad, hans fans kommer vara där. Inte de andra.
Tofuslacker mm det är jättemånga reggaemänniskor som är anti-Capleton här i landet... verkligen.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
ja tänk om de fem hippiesen börjar spruta eld och jonglera med sina lila dreadlocks så fireman börjar må illa och gå av scenen. ;) Varför köpa biljett till reggaefestival över huvud taget? det är väl allmänt känt att ingen på jamaica gillar homos, det är en del av deras superreligiösa kultur (säga vad man vill om detta) som även har format musiken. varför inte köpa hela paketet istället för att försöka korståga allt till nån politiskt korrekt allsång på skansen mc-donaldsreklam.. resten av världen ser inte ut som miniatyr i-land kulturfascistsverige.
lite för många g&t's ikväll, at mig inte för seriöst.
Haha soft. ja tänk om de fem hippiesen börjar spruta eld och jonglera med sina lila dreadlocks så fireman börjar må illa och gå av scenen. Word... hatar hippies. Reggaepopsnören på något sätt. Håller med annars. Vad gör dom mot påven t.ex.? Han har samlat den största samlingen människor på jorden någonsin.. Haha. Sparka uppåt förfan.
haha.. jag hatar dock inte hippies. Men det är kyrkan och styret som behöver ändra inställning och inte artisterna i första hand.
Sant. Men det är tärt med texterna såklart. Det skadar reggaen för mycket. Undra hur mycket större reggae vore idag om Shabbas status bara hade ökat.
förhoppningsvis får vi en "tvärtom-effekt" Capleton skrämmer bort reggaehippies och politiskt korrekta människor. missförstå mig rätt, jag gillar inte heller homofobin inom reggae. men tvingar dom bort capleton så jävlar..
Haha, det tänkte jag verkligen inte ens på. Att någon ens skulle få för sig på att demonstrera.
California, knows how to party!
Tofuslacker F20 nej, reggaehippies gillar all reggae. tills dom får reda på vad we fi run/battyman dun betyder, och då blir jätteförskräckta. förövrigt hade man ju en omröstning på URF:s hemsida, vilken artist dom skulle försöka få dit, och Capleton vann överlägset. så de flesta som redan köpt biljetter vill förmodligen att Capleton kommer, och de som inte köpt biljetter men funderar på köper nog i större utsträckning nu. med andra ord vill förmodligen både arrangörerna och majoriteten av publiken väldigt gärna ha dit capleton.
vilken jävla idiotråd gillar man inte antihomo har man inte på festivalen att göra
Tofuslacker nej men vilka tror du det var som röstade för att capleton skulle komma dit? de kommer säkert finnas ett gäng hårdkokta rastas som står och dissar gentleman för att han är tysk när han står på scenen, men so what? man behöver inte se de artisterna man inte tycker om, bara å gå därifrån
Nuttydread: Vadfan är ditt problem? Gå inte in om du inte gillar tråden då. Det enda jag ville ha fram var vad folk trodde om Capleton kommer kunna köra ostört eller inte. Vad är problemet?
Oooj vad jag ser fram emot.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Gurraa P21 yeah yeah, jag har sätt honom två gånger tidigare, sthlm och summerjam och då var minsann hela publiken med på att sätta händerna i luften efter "hand inna di air if unnu a bun battyman and sodomite" eller va han nu sa så nej, tror ingen kommer bua eller kasta saker
ska man inte kolla capleton borde man ju inte se jah mason och turbulence heller, sen kan jag inte säga nån antihomo låt med lutan fiyah och chezidek, men jag kan endå tänka mig att dom dissar live när dom har chansen
Nuttydread: Eh, okej. Vad har det med mig att göra? Har jag sagt att jag tror det kommer bli demonstrationer och flaskkastning? Eller har jag dissat honom nånstans? Jag frågade vad ni trodde om risken att han blir inställd pga aktioner från Outrage! osv. Vad är fel i att ta den diskussionen? Är heller ingen som undrar vad andra artister tycker, tror att alla som har koll fattar att det inte bara är Capleton, Buju å TOK som inte gillar bögar. Hoppa ner från hästen nuthead
Gurraa P21 det har inget att göra med dig, alla svar i en tråd är inte till skaparen av den så ner från hästen själv
Sant, men "vilken jävla skittråd" är väl till skaparen, eh? Trött på alla viktiga jävlar bara...
Gurraa P21 har inte den officiella Outrage!-kampanjen träffat ett avtal med jamaicanska skivbolag om typ vapenvila? läste det för några månader sedan.
Vet inte... Verkar skumt isåfall, varför skulle Outrage! gå med på det?
Gurraa P21 ok menade mest tofuslacker
Okej.. Hajjar väl det nu när jag varvat ner lite hehe.
Miss Slacker: Det är nog inte för att du fört fram tesen om olika åsikter som folk i tråden argumenterar emot dig. Du slängde ur dig ett antagande men formulerade det som att det högst troligt blir demonstrationer eller åtminstone otrevlig stämning ibland publiken. eller hur? det var så du skrev om jag inte missuppfattade dig? Ditt sätt att flika in "kvinnoförnedrande" när du parat om Capleton undrar jag också över! Detta var ju en totalt subjektiv egenhändig gissning från din sida. Man skall kanske inte väva in gissning och försöka få det att framstå som fakta. (du har ju även i tidigare tråd flikat in felaktigheter om homofobi och i det fallet Buju) Nu senast skriver du än mer häpnadsväckande: då de flesta som gör reggaemusik har någon anknytning till religion. Vad menar du med det? Slutligen, detta är ingen personlig kritik av dina feministiska åsikter men snälla håll reda på fakta om det skall bli trovärdigt.
http://www.backupproduction.com
Ja nu är det ju inte så att rastafari är den största tron på jam. och rasta har ingenting med huruvida homosex är accepterat eller inte.. Jamaica är ett av världens kyrkotätaste länder, och rasta har ingen av dem. Det är metodister, baptister, evangelister etc
Varför har det inte varit "otrevlig stämning i publiken" när Capleton spelat i Sverige förut? Varför ska det vara ett problem att ta hit en av dom största Reggae artister till en reggae festival i Sverige? Fan, lägg ner!
Eller hur. De få som inte gillar Capleton pga lyrics skiter väl helt enkelt i att gå dit. Inte fan kommer halva publiken att börja skruva på sig i obehag...?
Tofuslacker du är en sån där jobbig människa som måste lägga sig i allt och måste demonstrera för allt och alla va? ät en böna.
Tofuslacker mja, delvis tråden, delvis din presentation och det du skriver annars. kvs.
hmm jag tycker att det bästa är ju att ta hit personer som är stora men inte nämner homofobi i sina texter tycker inte man ska uppmöntra något sådant ,. å jag lyssnar till reggae/dancehall för jag tycker det är bra ,så kom inte å säg att jag inte har rätt till d om jag inte är homofob, tror inte heller att d kommer att li några som hälst problem under capeltons spelning ,men innan tror jag, pricis som det blev med buju, ni som uppmuntrar homofobi,upp muntrar ni rasism åxå,ser ju ingen skilnad i rasism å homofobi,förutom inerbörden av orden
csavargo från ruff runkers
DK3: genom att lyssna på Capleton så uppmuntrar man väl indirekt homofobi? Vare sig man vill eller inte. Man "sprider" ju hans musik liksom. Sen att alla inte förstår vad han säger är väl en annan sak.
Intressepenisen hårdnar!
tror inte dem har så mkt att säga till om på festivaler.. mest konserter o sådant more fiyah
Agony High Fi
http://www.myspace.com/agonyhifi Dancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep
ni som uppmuntrar homofobi,upp muntrar ni rasism åxå,ser ju ingen skilnad i rasism å homofobi,förutom inerbörden av orden att rasism och homofobi är samma sak är väl tveksamt. det beror ju på vad man lägger in i begreppet homosexuell. om man menar att just homosexuella handlingar är fel (som kristna och andra alltid brukar argumentera) så kan man väl mer se homofobi som extrem och världsfrånvänd moralism. och det är väl det som är fallet med de flesta reggaeartisterna. capleton är ju knappast av åsikten att homosexualitet är något medfött och helt naturligt. den typen av homofobi som förekommer på jamaica vore ju egentligen rätt harmlös om det inte var för att människor blev skadade. vilket är tragiskt. jag ser väl främst homofobi som ett tecken på okunskap/inskränkhet. men inget som hindrar mig att lyssna på musiken
kinky_jojje P17 nä jag lyssnar åxå på musiken ,fast jag ser ingen skilnad, har du rasistiska åsikter ¨är du imot rasen/färgen på än människa homofobi-då är du i mot sexualiteten på än människa, ser faktist ingen skilnad,båda två är hat av människan,som sårar å förtrycker än ja skälvklart är ju homofobi okunskap/inskränkhet men det är ju rasismen åxå.,
Nu lyssnar jag väl också på Capleton, men man kan ju inte alltid lyssna på vilken musik man vill och helt avsäga sig ansvaret från det som sägs i en låt.
Intressepenisen hårdnar!
Asså sluta bråka på Capleton, Varenda Bobodread delar ju den uppfattningen!
Twelve Tribes of Israel
Prån: Eh, ja Tror alla här vet det. Alla som är anti vet inte det dock. Tog Capleton som ex. eftersom han ska till Sverige och nyligen fick ställa in andra spelningar i Europa
har inte med bobo att göra utan med jamaica.
Jag håller med Johnny-V8 undra på att dom tycker så, dom e ju uppväxta med den uppfattningen
Mera solsken till folket!!
utveklingen har ju inte kommit så långt i u länderna .. asså för bara några år sen trodde man ju att bög= en sjukdom
(=
what is this world coming to? >> ska bögaktivister förstöra för oss som gillar reggae och göra så att artister blir tvungna å ställa in? fy fan, leave our music alone och koncentrera er på barbados och right said fred istället!
Om några Outrage! liknande sär kommer vara där så ska jag fan säga åt dom att gå till stadskyrkan istället och protestera. Att bry sig så mycket om tex Capleton är ju att fokusera på fel saker.
Håll för öronen och lyssna inte, sen när ska musik censureras? Om han tycker homosexualitet är fel vem är du och komma o säga att han inte får sjunga det till liksinnade eller helt enkelt folk som gillar musiken/skiter i budskapet). Oranisationer som Outrage(?) borde ha viktigare saker för sig än att hacka på mindre artister
"Håll för öronen och lyssna inte, sen när ska musik censureras? Om han tycker homosexualitet är fel vem är du och komma o säga att han inte får sjunga det till liksinnade eller helt enkelt folk som gillar musiken/skiter i budskapet" Skulle du saga samma sak om det handlade om rasister?
DAS P16 säger som perka skulle du säga samma sak om det handlade om rasister
Det var inget gnäll när T.O.K blev bokade till Hultsfred. Tvärtom så blev de haussade som tusan av Marimba Roney och dylika ovetande recensenter. Människor har olika åsikter, om de sedan överträder statuerade föreskrifter så måste det hanteras separat. Det är artisternas ansvar att ta reda på hur det juridiska lyder i landet de besöker. Som nämnt så skulle det dessutom bli svårt att boka framförallt ragga-akter överhuvudtaget om man körde på noll tolerans. Om människor överlag antingen är omedvetna om detta fenomen (se listframgångar ex. "Chi Chi Man", "Boom Boom Bye Bye" etc. och påtalade recensenters kvasikunskap) eller helt enkelt ignorerar budskapet och istället njuter av musiken tycker jag är trivialt.
När ni pratar om homohatet och så, kan ni inte skillja på t.ex. roots och dancehall istället för att bara säga reggae? För det är ju i den nyare dancehallen och i raggan som de största uttryckningarna för homohatet ligger. Jag vet faktiskt inte en rootsman som har chantat om att han hatar homos i sina låtar. Men vet ni någon så meddela gärna.
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.
Homosexualitet är förbjudet enligt lag på Jamaica så det gäller alltså inte bara rastakulturen....snarare så är det kanske babylon som påverkat rastakulturen...hmmmm.....Bob Marley var extremt homofobisk...många andra gamla rootsartister likaså...det var inte bättre förr bara att homofobin kanske inte uttrycktes lika starkt i låtarna och i intervjuer men den fanns där.....