"Människor levde till att bli 900 år under tiden bibeln "utspelar sig""
Jag måste bara berätta om nåt så otroligt korkat. Min rumskompis jobbar i en bildelsaffär och det verkar jobba en del original på det stället. Bland annat en ca 50 år djupt kristen man. Min kompis konfronterade honom en dag med att en del grejer i bibeln verkligen inte stämmer, några personer är t.ex. ungefär 200-300 år när dom får barn och vissa är uppemot 900 år (tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i bibeln för att nämna några namn). Den djupt kristna mannen svarar på detta med "Folk levde till att bli 900 år under den tiden, sen ändrade gud på det och folk lever bara till att bli max 130 år nu för tiden"... Min fråga till er är: Finns det verkligen nån som tror på det i Sverige?? Vad folk alltid förklarat för mig är att man inte ska ta bibeln bokstavligt, inte ens Adam och Eva ska tas bokstavligt, och sen kommer nån och säger att folk levde till att bli 900 år under tiden bibeln utspelar sig... Ibland så börjar man undra vad intelligenskvoten är på vissa människor. Ge mig era tankar på uttalandet!
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Folk tror ju att alla jävla djurpar i världen stoppades in i en träbåt också så. Men det där stör mig nästan mindre om de tror på än då de är så jävla inkonsekventa. Visar rade rpå att homosex är fel, men inte fan visar de raderna om att man ska döda olydiga barn, göra offer och andra fucked up regler.
Gogaku, detta är dock i inledningen av bibeln och innan gud sätter stopp för det hela.. 1 mos.. har en "logisk" förklaring, om man nu vill applicera ett sådant begrepp på en religiös skrift.. tänk såhär istället, om gud finns, och gud är allsmäktig och har skapat allt, är då inte en sak som att han gör att människor lever i 900 år en piss i rymden? sen är det ju relativt dokumenterat att överdrifter uppstår iom muntlig tradition, så det bör man väl rimligtvis ta med i sina beräkningar också :)
cry me a river! --> thcrew
Producent
2007-04-22 17:54
religion har skapats för att hjärntvätta folk....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate" "And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
LittleJohnny Sant, fast ändå som jag sa så har folk alltid sagt till mig att inte ta bibeln ordagrant, och det känns som att folk här (usa) tar den väldigt väldigt ordagrant.
En sak som jag har tänkt på väldigt mycket är att ett av dom tio budorden är att man inte ska mörda och sen kallar sig usa en nation under gud och deras politik har dödat oändligt många människor...
"Folk levde till att bli 900 år under den tiden, sen ändrade gud på det och folk lever bara till att bli max 130 år nu för tiden" om ngn sa sådär till mig skulle jag ta det som ett skämt
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign
gokagu, frågan är ju dock vart kritiken ska riktas, mot religionen, eller den som missbrukar religionen för sin egen vinningsskull..
joda Det är väl iofs sant det du säger, men när fakta (som det faktiskt finns överväldigande av) säger att folk levde till att bli närmare 40 år på den tiden så känns det som att det väger tyngre än vad
en bok säger, oavsett vad man tror på.
Jag är inte kristen för fem öre och jag tycker att bibeln är en stor saga som är väldigt fantasirik och stundtals vacker, stundtals idiotisk och äcklig. Men jag tror att bibeln är, för de troende, mer symboliskt och tror man på Gud på det moraliska sättet och inte på ett fanatiskt "idol"- sätt så tolkar man nog inte bibeln bokstavligt.
joda Mot båda skulle jag säga. Jag är inte ett stort fan av religioner övh. Jag respekterar dock dom som är religösa och kan verkligen förstå varför vissa väljer den vägen genom livet. Men grejen är att det känns som att nån måtta får det va liksom, jag har en massa religösa kompisar, och ingen skulle någonsin få för sig att säga nåt så urbota korkat som den här snubben kläckte ur sig...
För övrigt så har han enligt uppgift försökt att ge "bota homosexualitets-häften" till en homosexuell kille på samma ställe också...
gogaku, likväl sätter ett gudsperspektiv rätt mkt "fakta" ur spel.. med en gud blir inte faktan lika självklar.. då samma gud har möjlghet att förändra allt =) men visst har du en poäng, och just på grund utav vetenskapliga upptäckter osv råder det inte samma "godtrogenhet" inom de kristna rörelserna idag jämfört med förr.. darwin och hans efterföljare har relativt stort stöd inom den kristna världen idag.. självklart med viss modifikation, men just evolutionsteorin strider knappast mot gudsperspektivet i sak.. bara att man får ta vissa delar av bibeln med en nypa salt, dvs som berättelser vars kontext är viktigare än dess bokstavliga mening.. Huruvida adam och eva har existerat bör ju vara rimligtvis oväsentligt i grunden, det centrala i skapelseberättelsen är ju inte huruvida adam eller eva åt av äpplet utan det faktum att gud skapade världen..
Sant, fast ändå som jag sa så har folk alltid sagt till mig att inte ta bibeln ordagrant, och det känns som att folk här (usa) tar den väldigt väldigt ordagrant. Man kan vara bokstavstroende eller symboliskt troende. Vissa tror att bibeln är 100% sann och tar den ordagrant, medan andra ser den mera symboliskt, att man ska läsa mellan raderna snarare. Jag har alltid sett bibeln som någon typ av texter som folk skrev förut, ungefär deras visioner o reflektioner över hur man ska leva. Och att gud snarare är en metafor för livet nästan. Har dock inte läst bibeln och tänker inte göra det heller.
pigeon, klart man kan.. men de bokstavstrogna är ju knappast i majoritet.. iaf inte i sverige =)
joda Kan tänka mig att det är svårt att sätta sig in i det om man inte tror eller aldrig trott på en gud. Jag har i princip hela mitt liv tänkt på saker logiskt, och om man ser saker logiskt så kan inte en gud existera och bibeln är definitivt bara en bok med en soft historia i.
Men det är ju sant som du säger om man tror på gud så kan ju i princip allt vara möjligt.
gogaku, klart en gud kan existera rent logiskt.. dock har jag svårt att se vi har förmågan att logiskt förstå och greppa konceptet.. därmed så blir det ju inte särskilt logiskt att logiskt angripa en gudomlig existens :P
joda Ok, visst en gud skulle kunna existera rent logiskt. Men ingen av gudarna jag hört talas om iaf ;)
Med tanke på att efter skolskjutningarna i måndags i VA Tech så säger folk efteråt "tur att vi har gud att luta oss på nu" mitt svar blir automatiskt, vart fan var er gud under skjutningarna?? Vart var gud under 9/11? vart var gud under Tsunamin, under Katrina, under Irak-kriget etc etc etc etc. Enligt mig kan inte en
god gud existera!
pigeon, klart man kan.. men de bokstavstrogna är ju knappast i majoritet.. iaf inte i sverige =) nej mitt inlägg var mer en förklaring till varför vissa tror ordagrant, att det finns 2 "kategorier" så att säga. Med tanke på att efter skolskjutningarna i måndags i VA Tech så säger folk efteråt "tur att vi har gud att luta oss på nu" mitt svar blir automatiskt, vart fan var er gud under skjutningarna?? Vart var gud under 9/11? vart var gud under Tsunamin, under Katrina, under Irak-kriget etc etc etc etc. Enligt mig kan inte en god gud existera! jag har tänkt på samma sak. Folk brukar förklara det med att det måste finnas en balans typ. Men jag tycker det mest är BS för att de själva ska kunna må bra och fortsätta sin tro.
gogakuOk, visst en gud skulle kunna existera rent logiskt. Men ingen av gudarna jag hört talas om iaf ;) Just det där jag pratar om, du förväntar dig att en gudomlig entitet ska passa in i din logiska modell.. min följdfråga lyder, är det logiskt att förvänta sig att en gudomlig entitet stämmer överrens med din logiska modell samt att en gudomlig entitet överhuvudtaget kan greppas rent logiskt?
joda Absolut inte, en gud kan inte förklaras logiskt, det kan jag hålla med om. Men min poäng är att med den kristna guden t.ex. så är det meningen att gud ska vara god. Om gud är god varför låter han då så många människor dö
varenda dag? Det var det jag menade, det är mycket möjligt att det finns en gud, men att den i sånna fall inte är något så som religionerna idag beskriver den eftersom så mycket som dom säger motbevisas hela tiden, inte ens av logik utan mer av "wtf det hände igen"-upplevelser. Säg nånting riktigt stort _gott_ som den kristna guden hade kunnat ådstakommit under modern tid? (skapelsen av världen ej inräknad) Och ställ det emot allt lidande som samma gud i sånna fall ådstakommit under samma tidsperiod. Och visst det kan försvaras med att "gud har en större plan" men vafan är motivet med att döda otaliga, helt oskyldiga, thailändare t.ex.?
Gokagu, eftersom att även guds handlingar inte kan greppas inom ramen för ditt logiska sätt att tänka förefaller även dessa ologiska och därmed förkastar du existensen på grund av detta.. om du accepterar att guds handlingar inte ryms inom ramen för din logik, kan handlingarna ha en välgrundad tanke och mening, även en god sådan även om det ur ditt perspektiv förefaller vara annorlunda.. god works in mysterious ways ;) kristendomen tar ju dock den enkla vägen ut och svarar med hjälp av den fria viljan, gud har gett oss en fri vilja och därmed är vi och inte gud ansvariga för de handlingar vi utför.. om inte gud kan skuldbeläggas finns det således då inte heller någon anledning att han inte skulle kunna vara god.. det omvända förhållandet kunde helt klart också resoneras kring, om vi inte haft en fri vilja utan endast guds marionetter, hade då gud varit god?
joda ok, jag förstår verkligen vad du menar. Att om man erkänner att gud är större än ens egen logik så kan vad som helst vara möjligt (i princip).
Men då kommer nästa fråga, om man erkänner gud som större än ens egen logik, då har man ju inte fri vilja (som kristendomen säger att vi har) eftersom man på nåt sätt förkastar ett sätt att tänka på som "fel" och därmed inte har fri vilja eftersom vi inte kan tänka på det sättet, om du förstår vad jag menar.
det omvända förhållandet kunde helt klart också resoneras kring, om vi inte haft en fri vilja utan endast guds marionetter, hade då gud varit god? Jag skulle säga nej, men en kristen person skulle antagligen svara "gud har en större plan än den vi kan se just nu" eller nåt liknande.
det finns säkert folk som lever till 120-130 år i nån skog i kina eller nåt
Street savvy
Men då kommer nästa fråga, om man erkänner gud som större än ens egen logik, då har man ju inte fri vilja (som kristendomen säger att vi har) eftersom man på nåt sätt förkastar ett sätt att tänka på som "fel" och därmed inte har fri vilja eftersom vi inte kan tänka på det sättet, om du förstår vad jag menar. Varför försvinner den fria viljan genom att man accepterar att en gudomlighet ligger utanför de ramar vi människor kan greppa? du är ju inte tvingad av någon att komma till den insikten så således bör den ju inte påverka din fria viljas existens..
joda du är ju inte tvingad av någon att komma till den insikten så således bör den ju inte påverka din fria viljas existens.. Det kan väl iofs diskutteras. Vad jag menade var att om man kommer till nån insikt att gud är större än ens logik så betyder det ju då att man inte kan välja att tänka logiskt. Därmed försvinner den fria viljan till det.
Att ni ens orkar diskutera nånting som handlar om tro med att argumentera om logik. lycka till, ni kommer inte komma fram till ett skit mer än vad ni tyckte om kristendom innan
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Jag tycker att pigeon skrev det bra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det står ju i boken :D nu jävlar tror du på det där annars så vet du att du får brinna i helvetet för dina synders skull.. en god gud älskar alla. Ett högre stående allsvetande väsen ska inte ens kunna bestraffa. Jävla pinsamt att folk behöver den där anledningen för att försöka sätta ett värde på sin existens.. låt de där dårarna rensa ur varandra.. så "helvetet" blir så överbefolkat att vi andra kan gå över dem till tidens slut.
mama said knock you out
26 år i livet och ändå så hatisk och trångsynt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hatisk och trångsynt? :D tror du misstolkar texten lite.. jag bryr mig om deras religionstjafs lika mycket som jag bryr mig om britney spears relationer. Det är ju samma tjafs i olika speglingar hur du än vänder och vrider på det. Det största religionen fött är hat och trångsynthet. fråga vilken kättare som helst..
mama said knock you out
Lyricist
2007-04-22 22:19
Man ska inte lita på kristna. När de väl fick ner guds son på jorden så dödade dom honom... HUR JÄVLA SMART ÄR DET?
Fegon_ nu var det ju inte dom kristna som hade ihjäl honom
Lyricist
2007-04-22 22:47
Nähä.. men dom är dumma i huvudet iallafall..
alla religioner är mer eller mindre dumma i huvudet. helt sjukt att det fortfarande finns religiösa.
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!
"Man ska inte lita på kristna. När de väl fick ner guds son på jorden så dödade dom honom..." Du är nog den mest brända personen på hela whoa. "Nähä.. men dom är dumma i huvudet iallafall.." .. Kom du inte på nått bättre, när du nu blev motbevisad?
ok jag har läst NÄSTAN allt här i tråden... D här me att folk levde i 900 år står väl i gammlatestamentet lr? iaf jag tror att d finns en logisk förklaring kan d inte va så att MAN räknade åren på ett anant sätt? Deras "år" var kanske mkt kortare än våra....... d e d ända logiska ja kan tänka mej
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
jag tror inte på Religionen men ja tror på "Gud". Jag tror att gud inte är allsmäktig o god. Jag tror att Gud o djävulen är samma "Person". "ondska" behövs för att man ska kunna se d goda!Hur skulle man veta att d är ljust om d aldri blir mörkt?! lr hur vet man vad Vänster är om d inte finns nån höger?...... Bibeln är en mkt bra bok, minsl lika bra som koranen men man ska inte ta allt bokstavligt man ska ta dom som barnsagor... Alla barnsagor har bra budskap men man förstår dom inte för ens man är äldre....och klart d finns negativa sidor me bibeln så som d finns me allt annat här i livet :D Så kolla inte in i väggen. Kolla genom den;)
From delusion lead me to truth From darkness lead me to light From death lead me to immortality
Salvador P18 Med ditt resonemang (vilket jag iofs kan hålla med om en del) så kan det inte finnas någon himmel eller ett helvete med tanke på att det skulle vara precis samma sak om ondska måste finnas för att se det goda!
Lyricist
2007-04-23 01:47
Nöjd: Eller så försökte jag inte argumentera, utan bara använde fakta. Kristna är dumma i huvudet, all religion är dum i huvudet och som någon nyss sa, så är det ett under att det fortfarande finns kvar....
Redaktionen
2007-04-23 09:41
Jag tror på fullt allvar att personerna i bibeln levde så många år.
Science Genius Girl
dumma jälva bibeltrogna människor ärligt talat ,varje människa får leva hur dom vill och vil dom tro på bibeln får dom va så dumma men ärligt talat så går fan inte mkt ihop och det är helt enkelt DUMT!
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
karl-AnToN nu har jag inte läst eventuella fighter i den här tråden men vad är det som är så fruktansvärt dumt? Någonting du inte förstår? jag är ingen bokstavstroende men att människor levde så många år är inte helt osannolikt, det måste vem som helst förstå. Bara för att dagens människor blir 70-80 betyder det inte att det alltid varit så, det är dumt att tro.. Kanske inte 900 år då men några hundra, javisst, varför inte? Det var någon bergsby i något europeiskt land där invånarna levde 40-50 år mer än genomsnittet såg jag på TV en gång, helt enkelt för att de levde så enskilt och åt bra mat. Att folk då för x antal tusen år sedan kunde bli 200-300 är inte ett dugg osannolikt, klimatet var annorlunda och samhället var annorlunda... Inga bilutsläpp t.ex. Så vetenskapligt är det inte helt osannolikt att de levde några hundra år, och hade Gud med ett finger i spelet så varför skulle de inte kunna leva i 900 år? vilka gud är det som är så värdelös att han itne ens kan bestämma sina skapelsers livslängd?
Science Genius Girl
Gogaku P21 Ne ja tror inte på himmel lr helvete. Himmel o helvete berättas för att skrämma folk till d goda. Och för att människor som inte förstår DÖDEN lr accepterar den ska få trygghet genom att deras goda gärningar belönas i "Himmlen". Sj tror jag på att man hela tiden måste göra d "GODA" för att hålla balansen. asså jag menar att i livet så drabbas ALLA människor av "ondska", ingen kan unvika problem eftersom d e en del av livet df måste vi göra goda saker för andra o för oss sj så att vi kan må bra. Positiv Vibration:D
Janeway F20 Det är klart att det är osannolikt att människor har kunnat bli några hundra år gamla. Har du sett hur en 90 åring ser ut? Jag tror inte att en annorlunda kost totalt kan förändra människokroppens anatomi.
om jag hade skapat min världsbild utifrån den här tråden så hade jag tyckt att ateister är jäkligt arga och arroganta snarare att som någon skrev "kristna är dumma i huvudet". tur att det finns en värld utanför whoa=)
En kille från skolan påstod att man levde tills man blev 300 år på den tiden, eftersom att man levde mycket hälsosammare då, inga burgers och sånt. :)
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
Fegon klippte precis årets trögaste kommentar. Back to school kid
Be the change you want to see in the world.
Narkimic Varför? Det var andra tider då.. Tror man inte på religion tror man vanligtvis på evolution och det om något talar ju om levande varelsers förmåga att anpassa sig. Att människor levde bättre och längre i ett samhälle som inte var lika destruktivt som det vi lever i idag är väll inte osannolikt? det är ju ungefär som att hävda att det inte kan finnas liv på planeter utan luft, bara trångsynt. Vi har helt enkelt muterat till att inte kunna leva längre, med stor hjälp av skräpsamhäller vi lever i. <- min evolutionsteori
Science Genius Girl
Janeway F20 Vadå inte lika destruktivt samhälle? Du talar om en tid då kungar bedrev korståg, blodbad på daglig basis. Ju längre bak i tiden man går desto yngre var folk när dom kolade av ålderdom. Så vadå trångsynt? Det du säger är ju bara orimligt.
"Du talar om en tid då kungar bedrev korståg, blodbad på daglig basis. Ju längre bak i tiden man går desto yngre var folk när dom kolade av ålderdom. " nej, jag talar inte om den tiden.. Vi pratar om bibel-tiden, första mosebok...
Science Genius Girl