I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Acceptabelt att klottra på den svenska flaggan?

Övrigt - Blandat

2010-05-14 21:50

Acceptabelt att klottra på den svenska flaggan?

Jag vill höra er åsikt nu! Är detta acceptabelt?

Denna bild fann jag på Facebook av en italiensk student som befinner sig just nu i Sverige och pluggar. Denna bild togs på en fest där många utbytesstudenter festade.

Oavsett nation så gör man inte sådär tycker jag.

Skulle någon här har gjort samma sak fast med en italiensk flagga i Italien?

2010-05-14 21:51
HAHA det finns väl inget töntigare än att bitcha om svenska flaggan!

2010-05-14 21:53
Det verkar som att ingen bryr sig om Sverige. Gjorde en liknande tråd på ett annat forum som blev låst. Vad händer med Sverige? Först accepterar vi alla kulturer som bara går i vårt land och sedan så skall de göra narr av vår flagga?

Moderator

2010-05-14 21:54
verkligen, fast jag vill inte se nersättande saker på min skånska flagga och accepterar att andra inte vill ha det på sina. Men att skriva sin hemort eller nått annat och hänga över räcket på en fotbollsmatch eller spexa till det lite på en studentfest, go for it! hade jag varit i italien och pluggat med folk från hela världen hade jag gärna haft en Italiens flagga med hälsningar från vänner och bekanta på som souvenir. Unna italienaren det också :)
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Producent

2010-05-14 21:55
Skit i det. Världen vore bättre utan länder.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-05-14 22:03
http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumbs/large/sveriges_flagga-665.jpg

2010-05-14 22:09
Helt okej. Vill man elda upp den är det också okej. Gärna grön och gul då istället. Ser liksom inte problemet.

jagvillocksåhaenblog.com

2010-05-14 22:11
nej gud, rita på en flagga..... det vore ju hemskt! tänk om folk skulle rita på sina landsflaggor vid ett sportevenemang eller dylikt! hur skulle det se ut?!
eller... vänta, alla gör ju det redan.
((MAAD))

2010-05-14 22:17
nej gud, rita på en flagga..... det vore ju hemskt! tänk om folk skulle rita på sina landsflaggor vid ett sportevenemang eller dylikt! hur skulle det se ut?!
eller... vänta, alla gör ju det redan.

haha jag hade ingen aning om att det fanns folk som blev upprörda över detta.

Känns så jävla långsökt på nåt sätt att vara såpass känslig.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-05-14 22:18
Frågan är hur italienare hade reagerat om ni hade gjort liknande med en italiensk flagga I Italien!?

2010-05-14 22:21
Sandman

vad spelar det för roll?

2010-05-14 22:56
För att MrSandman vill "bevisa" att alla dessa hemska och främmande "kulturer som bara går i vårt land" bara är här för att bråka "och sedan så skall de göra narr av vår flagga" aldrig skulel acceptera någonting sånt mot deras flagga och därför är det mycket bättre att stänga gränserna och kasta ut alla som inte kan visa upp en etniskt ren stamtavla.
D.v.s. samma gamla felaktiga skåpmat som kräkts upp här sen sd fortfarande hade klistermärken med "rasblandning - nej tack".

Dock underhållande att han genast i sin upprördhet kastade sig ut på diverse forum för att skriva av sig bara för att bli besviken när folk inte håller med.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-05-14 23:07
Du är i fel forum, Sandman. Har man minsta nationalkänsla är man rasist här.

Jag håller dock med dig. Lite förbannad blir man när någon klottrar/förstör ens flagga.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-14 23:09
Sedan kan man ju dock säga att det är rätt så respektlöst att göra det. Men vad spelar det för roll egentligen?.
*snaark*

2010-05-14 23:09
vad säger vi om muhammedmålningar då? =)
((MAAD))

2010-05-14 23:11
Respektlöst, dock lite överdrivet.
*snaark*

2010-05-14 23:24
snowblind - Kombinerar du din "nationalkänsla" med ett förakt mot andra "kulturer" så: ja, då finns en risk att du blir kallad rasist (och än värre är att det även finns en klar risk att det stämmer).

Usch, upprörande! Han borde defenestreras.

10-4, over...

2010-05-14 23:24
Jag känner inget behov för överdrivet värnande om flaggan alltså. Inte över huvud taget, nationsfixering överlag tror jag är mest skadligt.
mera msz!

2010-05-14 23:26
Dagens "yttrandefrihetstips": måla en muhammedkarikatyr på svenska fanan och se både islamister och sverigedemokrater krevera.

10-4, over...

2010-05-14 23:27
Mabande

haha klockrent! maila Vilks och se om han är på..

2010-05-14 23:45
Jag tycker att svenska flaggan är ganska fin så det är väl onödigt att måla på den. Men är det någon som inte tycker att den duger som den är så är det väl fritt fram att göra vad man vill med den så länge man betalat för den själv.

Däremot om någon skulle få för sig att vi ska ändra hur den svenska flaggan "ska se ut" så skulle jag nog reagera. T.ex. importera EUs flagga i ett av de blå fälten. Det skulle jag inte uppskatta.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-05-15 00:16
Jag bryr mig egentligen inte om folk som skriver "AIK" på sin flagga och liknande. Jag kanske känner för dom på samma sätt som jag känner folk som sitter på tunnelbanan med fötterna på sätet och skriker, eller nån på mitt jobb som säger puckade saker i matrummet. Dvs, man tycker att den åsikt man själv har är mer sofistikerad eller upplyst.

Jag tror att även de som inte bryr sig om flaggan bryr sig om andra saker som de håller med liknande känslor och behandlar på likartat stätt, må det vara ett klubbmärke, en MC-väst eller en Tupac-tröja :) . Huruvida det är en bra sak med känslor för just ett land kan diskuteras, men när jag reser utomlands och möter folk från andra kulturer ser jag snarare hur de flesta folk är stolta och framhåller sitt eget ursprung och det är just denna blandning som är spännande. Förstår att det finns massor av folk som inte känner som jag eller fått med sig någon känsla för landet, och då blir ju flaggan bara en tygbit. En känsla för flaggan kanske kommer naturligt:

- för folk som är lite äldre.
- ifall man bor som en minoritet någon annanstans
- ifall man har gjort militärtjänst, svurit trohetsed till kungen, tjänstgjort i utlandstjänst.
- jobbar för staten etc.
- Bara är en vanlig kille som nästan får en tår i ögat när man klippt gräset på stugan en semesterdag, öppnat sin öl och tänker att flaggan liksom symboliserar allt det fina man känner just nu.

Då representerar flaggan den positiva känslan man har för sitt land och vill snarare hedra den än att klottra på den. När jag själv exempelvis jobbade som vaktmästare var jag därför noga med att inte låta flaggan som skulle hissas då och då inte fick nudda marken, inte låta den vara uppe efter solnedgången etc, allt som ett led i de ceremonier som vi människor kulturellt verkar behöva. Förresten, den som är intresserad kan läsa lagen om flaggan, där det bland annat står:

Lag (1982:269) om Sveriges flagga 4§ 4:e stycket

Flaggan får inte i vidare mån än som följer av första och andra styckena förses med märken, bokstäver eller andra tecken.

OK, nu ångrar lite att jag skrev så här mkt text för en icke-grej... men nu vet ni i alla fall att man bryter mot en lag om man skriver på en flagga.
Allt jag ville var att få tag på lite Trocadero...

2010-05-15 00:19
På en liknande not så hade filmkritikern Roger Ebert en liten utvikling om det här med hur man hanterar nationens flagga (i och för sig utifrån ett u.s.a.-perspektiv, men tar ändå upp vad som är accepterat bruk av flaggan trots att det är diret respektlöst): Oh, say can you wear...

Några saker som är respektlösa är att rita på den...

...att bära den som ett plagg...

...att ha den som underlag (eller än värre på marken som en matta).

Men, alla ovanstående exempel är accepterade för att de presenteras i ett nationalchauvinistiskt perspektiv (svensk fotboillsmatch, snygga svenska tjejer, dalahäst).
Fanan som slöja? Aj aj aj...

10-4, over...

2010-05-15 01:23
Jag är inte en blå tygbit med gult kors, kunde inte bry mig mindre.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-05-15 03:15
Jag kunde inte heller bry mig mindre, och måste jag ta ställning kan jag säga att jag också tror att patriotism (eller om någon hellre skulle säga nationalism, trots att gränsen är väldigt klen) i de allra flesta fall är skadligt, på ett eller annat sätt.

Sen måste jag också fråga folk vad i den svenska kulturen som är så trevligt att man måste älska sitt land? Givetvis får alla göra det, men i mina ögon är och har Sverige alltid varit "Lilla landet lagom", ergo inget att hurra för.
Hej

2010-05-15 10:25
Bryr sig folk fortfarande om sånt här? (:
Mr.Sandman verkar vara en sån där typ som inte borde dricka och vara ute bland folk samtidigt..

"Muddafakka du rörde min öl! jag kände fan stolthet för min öl, min öl är BÄTTRE än din, niggah"
Follow the dao, right about....NOW!

2010-05-15 11:17
Återigen måste jag fråga er alla som tänker svara på den här tråden.

Skulle ni ha gjort likadant på en italiensk flagga om ni var i Italien för att sedan lägga upp det på facebook? Skulle ni ha gjort det? Det kanske skulle ha stått bajskorv tvärsöver den italienska flaggan som inte de fattar.

2010-05-15 11:21
så du vet inte ens vad dom skrev på flaggan?
nej jag bryr mig verkligen inte om italiens flagga, om dom lackar ur så betyder det ju inte att dom är normala. bara för att andra lackar ur betyder det ju inte att du behöver göra det? väx upp..
((MAAD))

2010-05-15 11:26
Davve_d: Det kvittar egentligen vad de skriver , de klottrar ju på den. Detta är precis samma sak som om att lärarna skulle uppmuntra elever på skolan att klottra mera.

Men nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti , så det kanske var fel forum.

Alla som har jag frågat och är +40 verkar inte gilla det här, så det måste ju innebära att de har förstått betydelse över den svenska flaggan till skillnad från oss.

Men återigen, skulle du Davve_d ha vågat klottra på den Italienska flaggan om du befann dig i Sicilien och lagt ut det på facebook? Skulle du ha vågat det? Varför/Varför inte?

2010-05-15 11:31
Nu tog hon bort bilden iochmed att jag skrev att somliga svenskar kan ta illa upp och framförallt om man befinner sig med söderut, nu studerar hon tydligen i Umeå såg ja och där brukar de vara peaceful med sådant.

Jag gjorde inte det för att jävlas eller så ,men att de borde vara försiktiga då de trotsallt bara ha vistas i Sverige i fyra månader och kan nog ingenting om vår livsstil/kultur/språk/politik/traditioner.

2010-05-15 11:33
så det sprollar vad man skriver?
sen klottrar jag ju inte på flaggor bara hur som helst, men inte så att jag hade bävat mig för att göra det p.g.a rädsla eller något.
hade jag haft någon anledning att göra det så hade jag ju gjort det.
nu bara för att du skriver såhär så känns det som att du gett mig anledning, så framöver ska jag klottra på varje landsflagga till respektive land jag besöker, fota och sedan lägga upp på nätet.

sen, varför blir du så upprörd över att någon skriver något på en flagga?
har du seriöst inte större bekymmer än att störa dig på en skrift på en tygbit?
du är ju precis lika pinsam som muslimer som lackar ur över att man ritar muhammed.
((MAAD))

2010-05-15 11:34
så du menar att du inte ens har en anknytning till bilden utan du bara snubbla över den på nätet?! ..... suck.....
((MAAD))

2010-05-15 11:41
Grejjen med muslimer är att jag inte tar till våld eller bombhotar. Så det är inte direkt samma sak faktiskt.

Dessutom återigen så svarade du inte på min fråga, SKULLE du ha gjort SAMMA SAK med en Italiensk flagga I Italien? Oavsett vad det står, om du så skriver "Allan Brallan lingonballe" tvärsöver den?

Dagens ungdomar förstår sig inte på kultur ser jag. Jag skulle då inte ha gjort det, jag skulle inte ha lagt en Isländsk/Turkisk/Japansk flagga på en bänk så där knövlig och tagit foto på det , framförallt om jag vistades i dessa länder. Somliga förstår sig inte på Sverige överhuvudtaget.

2010-05-15 11:47
Som jag sa, har jag en anledning att göra det så gör jag det, och nu har du gett mig en.
så när jag kommer till italien så kommer jag göra det.
sen att säga att man inte förstår sig på kultur för att man inte bryr sig om flaggan?
-...... TUR du har koll iaf.
jag orkar inte med idiotin som flödar.
jag går ut å bränner en flagga istället.
((MAAD))

2010-05-15 11:57
Vem fan bryr sig, korkade nationalister som vurmar över ett stycke tyg som verkar representera någon slags fantasibild av ängar och röda stugor med vita knutar. Ser inte riktigt idén i att fästa så jävla mycket känslor vid ett tvåfärgat stycke tyg. Att känna en nationell identitet är bakåtsträvande!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-15 11:58
Men visst, det är mysigt med Sverigedemokrater på whoa. absolut!

2010-05-15 12:03
Bibeln är bara en bok då, eller hur?

2010-05-15 12:12
MrSandman:

Jag vill höra er åsikt nu! Är detta acceptabelt?

Men nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti , så det kanske var fel forum.

Du vill inte alls höra våra åsikter, du ville visa hur upprörd du är över skändandet av vår nationalsymbol, göra oss andra upprörda och i samma veva få lite ryggdunkar... när du faktiskt fick åsikter istället så var det inget roligt längre.

Alla som har jag frågat och är +40 verkar inte gilla det här, så det måste ju innebära att de har förstått betydelse över den svenska flaggan till skillnad från oss.

Dagens ungdomar förstår sig inte på kultur ser jag.

Ser du hur du själv låter? Om inte: du låter som en gammal gaggig sverigedemokratisk gubbe.

Nationalism är inget att sträva efter eller försvara. Och om italienare ofta är efterblivna på den här punkten - vad spelar det för roll? Ska vi bete oss lika illa, eller vad menar du?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-05-15 12:19
Grejjen är att de verkar som att dessa utbytesstudenter får göra vad de vill med våra flaggor, snart lär vi väl bara titta på då de bränner svenska flaggor på Sergels torg.

Som jag återigen skrev, jag skulle aldrig ens lägga någon annans flagga på en bänk med klotter på. Men det verkar bara jag som tänker så. Det må vara flaga, bibeln må vara en bok och mohammed må bara vara en sagofigur, men för andra så är detta något som anses vara värdefullt.

2010-05-15 12:24
MrSandman:

Som jag återigen skrev, jag skulle aldrig ens lägga någon annans flagga på en bänk med klotter på.

Det skulle knappast de flesta "utbytesstudenter" heller.

Det är barnsligt att klottra på flaggor, ja, men det är också inget att uppröras över. Du har säkert viktigare saker att tänka på om du funderar på saken.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-05-15 12:25
MrSandman: Det enda som skulle hålla mig från att pissa på italienska flaggan i italien är att där om någonstans har det gått för långt (igen). En högerextremist vid makten och Lega Nord som lagligt marscherar som medborgargarden på nätterna, det skrämmer mig som fan. Allt detta som andra sidan av myntet att de är "stolta" över "sitt land".

Jag skulle nog va försiktig i italien, inte av respekt för deras nationalstat utan för att jag skulle va jävligt skraj över vad dårarna där nere skulle få för sig att göra.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-05-15 12:49
Det verkar som att ingen bryr sig om Sverige. Gjorde en liknande tråd på ett annat forum som blev låst. Vad händer med Sverige? Först accepterar vi alla kulturer som bara går i vårt land och sedan så skall de göra narr av vår flagga?

men prova nordisk.nu, där kommer du få vatten på din kvarn!
http://www.earforcefm.blogspot.com

2010-05-15 13:22
Tycker inte det är så farligt. Håller helt med Legolands inlägg

2010-05-15 13:24
Visst förstår nog de flesta att det är respektlöst att klottra på något annat lands (och till och med sin egen) flagga då det är en symbol för landet. Men det är ingen som orkar reta upp sig på det. Vill du reta upp dig på omvärldens syn på Sverige så finns det andra saker att klaga på. Om du inte är en blond halvt efterbliven sexig tjej som heter Sven och är sexuellt frigjord, äter köttbullar till middag varje dag, är kommunist och jobbar på Ikea förstås.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-05-15 13:29
Om du inte är en blond halvt efterbliven sexig tjej som heter Sven och är sexuellt frigjord, äter köttbullar till middag varje dag, är kommunist och jobbar på Ikea förstås.

haha what?
http://www.earforcefm.blogspot.com

2010-05-15 13:42

fråga farsan (63 bast)

han sa att han inte kunde bry sig mindre..

2010-05-15 14:28
Haha, helt rätt, gör vafan ni vill med flaggan, varför skulle det vara ens respektlöst? Ha säger jag. Ha!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2010-05-15 14:59
Mabande: Bra att du uppmärksammade hans mening om kultur!

MrSandmand:
Först accepterar vi alla kulturer som bara går i vårt land

Vilka kulturer menar du då? Menar du alla vitt skilda etniska grupper, som är ett stort antal olika kulturer? Eller menar du kanske kulturen som du har med dina vänner? Eller den kulturen jag har med en del av mina vänner? Eller kanske den kulturen jag har med en annan del av mina vänner? Du kanske menar kulturer som i idrottskulturer eller musikkulturer? Eller subkulturer? Eller den kulturen som uppfostrar barn på ett sätt eller den kulturen som uppfostrar barn enligt nätverksfamiljmodellen? Eller kanske kulturer som den som råder bland sverigedemokratiska grupper? Eller den kultren som råder bland hiphoppare? Bland schlager och dansbandsnissar?
Det finns nog fler kulturer än vad det finns människor i Sverige. Varje människa tar del av olika kulturer, oavsett om man är medveten om det eller ej.
Nu till min fråga angående din mening som jag har citerat: Vilka kulturer ska vi acceptera?

kan nog ingenting om vår livsstil/kultur/språk/politik/traditioner.

Du verkar ju själv inte kunna någonting alls och verkar mest skriva ut begrepp som du inte kan definiera.

2010-05-15 15:17
Folk som på allvar blir "offended" över saker som egentligen inte påverkar dem det lilla minsta är helt fantastiskt underhållande. Alltså människor som går omkring i sitt hem och är helt förbannade över saker som förmodligen inte skulle förändrat deras liv det lilla minsta om de aldrig hört talas om dem. Hur bortkopplade är inte dessa människor från verkligheten och allt som händer runt omkring dem?

De måste vara skönt men samtidigt otroligt frustrerande att ha ett såpass bekvämt liv att man har orken och idiotin att bli upprörd över helt triviala saker som egentligen inte påverkar en ALLS i sitt vardagliga liv.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-05-15 18:05
Det beror ju helt på vad du skriver på flaggan,, är det någon form av diss så är det ju oacceptabelt till 100%

2010-05-15 18:05
jag gillar sverige jättemycket och är glad att bo i ett land som verkar ha iaf lite mer empati för sjuka, svaga och gamla människor än många andra länder, men jag skulle kunna använda flaggan att torka mig i röven med. det är en symbol. inget heligt. bara en jävla bild för att utmärka vår nation från andra nationer.
vad jag blir upprörd över är när de vid makten stänger ner fritidsgårdar, kastar ut sjuka ur sina hem eller låter människor som behöver stöd och hjälp "klara" sig på egen hand. det är för mig så mycket mer upprörande än om någon pissar på mitt hemlands utmärkande nationalsymbol.

gällande vilka vi släpper in i sverige, helt rätt. så jävla mycket bättre om folk stannar i sina hemländer där de riskerar att mördas, torteras, svälta ihjäl eller dö av vanlig influensa! social darwinism!
...eller så kan folk som tycker sånt hoppa i en tunna med skitindränkta svenska flaggor och inte komma upp igen förrän de fattat vad fan medmänsklighet och solidaritet är.