I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Acceptabelt att klottra på den svenska flaggan?

Övrigt - Blandat

2010-05-20 16:15
"När jag var mindre brukade vi hissa flagg i skolan, folk jag berättar det för får mord i blicken och säger att jag är rasist."

Gå och lägg er! Är man inte rasist så vet man nog det med sig. Det är lite värre med alla här inne som är livrädda för att bli uppfattade som rasister och tvunget måste hävda att de inte är det.

Sen om man vill klottra på en flagga eller inte är upp till var och en. Likaså att tycka det är okej eller inte.
va?
Toastare

2010-05-20 16:26
Flinch, fast fjällen är ju fantastiskt vackra :)
Jag skyller allt på Emma!

2010-05-20 22:14
Denna italienska tjejen blev säkert skitsur då jag tog kontakt med henne i lördags och frågade varför hon klottrade på flaggan och varför den låg på ett bänk med massa ölburkar runt.

Hon skrev att det bara var en flagga, jag svarade att hade jag gjort något liknande i hennes hemland så hade jag nog aldrig ha överlevt (tror hon tog illa upp där iochmed att fascimen säger en hel del där).

Hon verkar vara fett sur, om hon få ta på mig hädanefter så lär hon och hennes italienska macho-killar konfrontera mig hela tiden.

Om de säger "It is just a flag!" så kommer jag säga "Well, the bible is just a book!"

Denna italienska tjej verkar vara lite opåläst då det gäller kultur, det är väl rätt så uppenbart, bor man i Milano och ser modernt ut så behöver man tydligen inte veta så mycket om andras kulturer och livsstilar sk underklass (arbetslösa,bybor,sjukskrivna,fattiga)
Toastare

2010-05-20 22:16
MrSandman, ledsen att rasera din verklighet.. men bibeln är faktiskt bara en bok.

Jaja, kul att hon kommer åka till Italien nu och berätta hur alla svenskar är helt kokobänga.

2010-05-20 22:20
Bountyboo: Ja det är den och den har orsakat en hel del misstag i vårt liv som du kanske vet.

Ja, men hon har ju själv valt att åka hit.

Åker jag till Kina och gör en karikatyr på Mao Tsetung så får jag jag ju ta risken.

2010-05-20 22:23
@BountyBoo F30: Absolut!

Har ju kommit upp lite ny "bränna flagor" videos nu.

Det mest irriterande är alla jävla människor som fjantar runt på gator, bränner o förstör och tror sedan att de ska få det bättre här i livet.

Vill man som människa få det bättre så får man arbeta för det, inget kommer gratis.

Om folk kunde sluta tönta runt, rätta in sig i ledet och bidra till samhället.
Så hjälper man folk.

2010-05-21 11:55
Flinch

Vill man som människa få det bättre så får man arbeta för det, inget kommer gratis.

Om folk kunde sluta tönta runt, rätta in sig i ledet och bidra till samhället.
Så hjälper man folk.

lätt för dig att säga som inte bor i ett otryggt land där du och/eller de du älskar kan dö nästan när som helst... tror man är rätt arg och desperat efter ett bättre liv innan man tar till våld för att få det bättre.

eller var du sarkastisk?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-21 12:30
fast hrm... att öht klottra en svastika eller hets mot folkgrupp är aldrig ok, så att det görs på en flagga är liksom oviktigt där. kan lika gärna vara på bänken i kemisalen liksom. det är inte ok där heller.

Notera att jag håller med dig, men ämnet var just inte det.
AIK

2010-05-21 14:08
Nää, italienarna hade aldrig tillåtit detta, därför ska inte vi heller göra det.

Nää, muslimerna hade aldrig tillåtit en kyrka, därför ska vi inte tillåta mosker här heller.

Med detta ansiktsuttryck

För att så länge inte andra länder tillåter detta, så ska inte heller vi det.
Skulle ju verkligen suga och vara ett land andra kan se upp till, eller hur?

SpoilerPajasar, gå och lägg er...är det något jag bryr mig om mindre än nöjes sidan i aftonbladet, så är det sveriges historia och våran flagga. Bara en bit tyg, thats it!
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2010-05-21 14:17
att skriva nåt i stil med "enköping" på svenska flaggan vid ett sportsammanhang tycker jag är okej.
Dock är jag patriot och flaggan ska således behandlas med vördnad.

2010-05-21 14:20
Slug

någon särskild anledning eller är det bara något du blivit uppfostrad att tycka utan att ifrågasätta varför du borde bry dig om vad någon annan gör med en bit tyg som symboliserar det land du råkat födas in i?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-05-21 15:47
ovanligt mysig tråd för att vara startad av en dåre, och i många fall hållen i liv av dårar. junkgirl fanclub nästa? många bra grejjer sagda. ur mitt perspektiv iaf.

2010-05-21 17:16
junkgirl Idag 11:55:

Nej jag var inte sarkastisk.

Efter 10 år inom försvaret har jag rätt bra koll på hur folk har det i otrygga länder.
En sak är säker, du får det inte bättre för att du eldar upp saker som tillhör staten(dig själv).

Att vi har det bra i Sverige och väst världen beror enbart på en sak, arbete.

Den dagen dessa länder får det bra är när de får igång en fungerande marknad.

Admin

2010-05-21 17:24
Jag som trodde att polariseringen kring flaggans innebörd och ståndpunkt, nationalismen och patriotismens betydelse (även om jag förstår att folk har svårt att göra skillnad) och allt annat som kan sammanfattas i termen "vördnad, respekt och kärlek för fosterlandet" inte var möjliga idag.

Diskussioner om "stolt svensk" och om att vara rasist om man sjunger nationalsången eller hissar flaggan dog ut 1996 (vi hade väl några eftersläntrare ett par år).

Anledningen till att diskussionen egentligen är en icke-fråga är för att de allra flesta ser Sveriges suveränitet som nation som totalt ohotad. Med största sannolikhet stämmer den bilden, jag tror inte som Jan Björklund att ryssen lurar runt hörnet för att kunna annektera IKEA.

Andra länders patriotism grundar sig ofta i en större rädsla för angrepp utifrån. Det var exempelvis inte länge sedan Europa befann sig i krig. Varför tror ni norrmännen är galna över 17 maj? Flaggan blir en symbol för frihet.

Men kanske är det skolsystemet som genomgår ett epic fail just nu eller så har nötter som Vilks och Berlusconi fått större genomslag i Sverige än vad som är sunt. Rädsla skapar patrioter, och patrioter är beredda att utan tvekan dö och döda för sitt land.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-05-21 17:26
Flinch arbete och politisk kamp. tror du vi skulle haft några dagis utan den politiska kamp som har förts? tror du vi skulle vara så pass jämstälda som vi är utan den politiska kamp som förts?
du ska vara jävligt tacksam att alla inte är lika lata och bara stannar hemma när dom inte är på jobbet.
det mesta som sverige ÄR känt över världen för har uppstått genom KAMP inte genom att dröna framför tvn och sen gå till jobbet.

2010-05-22 14:17
@Watakushi :

Sure men i slutändan är det arbeta som för ett land framåt.
Man får inte mer mat på bordet eller större hus av att tända eld på saker och bete sig illa.

Vill man göra förändringar i samhället har vi i den utvecklade världen ett acceptabelt medel som kallas politik.

2010-05-22 14:52
Flinch

man kan ju alltid värma sig... så på det sättet kan man ju få det bättre om man eldar flaggor...

skämt åsido, det finns nog en hel del människor (flaggbrännare, stenkastare och liknande personer) som känner sig jävligt orättvist behandlade, svikna av sitt land, nedvärderade av att någon annan inte tror på samma sak som de tror på osv som helt enkelt inte vet hur de ska hantera de negativa känslorna och får sitt utlopp genom att ta till våld. desperation kallar vi det.

2010-05-26 16:49
Flaggor skapar bara problem. Ta bort flaggor och religioner så blir alting bra tillslut

2010-05-27 16:16
Det är kanske ingen big deal egentligen men det är respektlöst..
Å andra sidan är väl klottrare i överlag rätt retarded eftersom våra fina skattepengar går till att ta bort deras vidriga "konst"

Toastare

2010-05-27 18:00
Evolution, håller med dig till fullo och din poäng är on point. Vår nationaldag firas för att Gustav Vasa blev kung.. hej och hå och hurra.
Toastare

2010-05-27 18:02
MunQ, så du tror, helt ärligt, att det är klottrare som dessutom gör "konst" på flaggorna. Eller är det så att du inte kan särskilja tre olika begrepp som klottrare, graffare och provokatör (av då annat slag än klottrare)?

2010-05-27 21:54
det är fullkomligt okej att bajsa på flaggan för att sedan tända eld på bajset och flaggan. sen är det även rekommenderat att du sedan tar askan från den vanhedrade flaggan och begraver tillsammans med en pedofil du har dödat alldeles nyligt. glöm inte att flaggan är din vän och att ni därför givetvis bör knulla så mycket och så sjukt som ni bara kan innan du brutalt förstör flaggan.
Hangaround

2010-05-28 05:15
Att någon klottrar lite på den svenska flaggan rör mig lika mycket i ryggen som om någon skulle göra en remix på Staffan Hellstrands Lilla Fågel Blå. I say go for it, jag har ett liv att sköta med jobb, vänner och allt där till.

2010-06-01 17:28
Grejjen är att de verkar som att dessa utbytesstudenter får göra vad de vill med våra flaggor, snart lär vi väl bara titta på då de bränner svenska flaggor på Sergels torg.

Haha... Fick mig faktiskt att skratta högt framför datorn.
Älskar den totalt paranoida slutledningsförmågan. Typisk hos människor med extrema åsikter och utan verklighetsförankring. Alltid undrat hur såna fungerar...
Dyker dessa tankar och överdrivna rädslor för framtidsscenarior upp gällande alla ämnen och allt som är fel eller lite fel i samhället?
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2010-06-02 13:21
shit vad progressiva och fräcka folk var här inne då... "ey fuck svenska flaggan mannen!!!!"
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2010-06-02 17:21
Det är okej för alla att älska vilket land de vill, så länge det inte är svenskar som älskar Sverige. Sandfolk...
Fuck karma, I don't need karma!

2010-06-02 20:02
aktone:

Träffsäker sarkasm! Om det inte vore för att ingen alls här har gett uttryck för den åsikten... de som tycker illa om nationalism gör det garanterat oavsett stat.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår