I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-05-26 18:53

Vem är gud?

Vem är gud?

Frågan om guds existens är en känslig fråga, en fråga som jag tror att evighetens största näve har alldeles för hårt i sitt grepp. Jag har ingen som helst tanke på att ge mig in i den diskutionen, men istället tänker jag ge mig in i en annan diskution, mitt mål med detta debattinlägg är att utföra någon form av psykoanalys kring guds person utifrån den kristna bibeln. Jag tänker inte använda mig av några andra referat eller källor. För att tala klarspråk, jag tänker enbart diskutera utifrån innehållet i guds bok.

En sak som kristna, muslimer och judar, oavsett inriktning är överrens om är att gud skapade världen och gud skapade människan. Men oavsett om gud är en person eller en naturkraft så kan man alltid ställa sig frågan varför? Jag undrar om någon kristen person riktigt har ställt sig den frågan, dem har bara antagit att han gjorde det. Vad säger det om gud? Enligt mig får man uppfattningen om att gud antingen hade väldigt lite att göra den dagen han skapade världen och gjorde det för att han ville ha kul, eller så hade naturkraften eller personen någon anledning att göra det. Men om vi då tittar på vad gud, kraften eller varelsen, kunde få ut av att skapa världen. Jag finner två möjliga orsaker till att gud bestämde sig för att handla som han gjorde utifrån att han hade någon tanke bakom vår jord. Antingen var det ett expriment eller så ville kraften eller personen bli dyrkad så mycket så han gjorde sig besväret att jobba i sex dagar i sträck.

Låt oss utgå ifrån att det var ett expriment, vad ville han veta? Hur intelligenta människan kunde bli. Hur lång tid vi behövde på oss att förstöra jorden? Det kan vi fortsätta att tvista om i tusentals år till. Men jag ser det som störst sannolikhet att han skapade oss för att han ville bli dyrkad. För varför skulle han annars sända ner Jesus Kristus till oss? Varför skulle annars Jesus tala om för sina lärjungar att dom skulle sprida ordet om den rätta gudens existens till hela världen? Svaret är självklart, han ville att alla i hela världen skulle erkänna honom som den enda guden, och varför skulle han vilja det om inte för att dom skulle dyrka honom. För om han ville människorna väl, varför då ens skapa dom eller varför inte låta dom slippa det lidande vi kallar livet och låta dom födas in i himmelen?

Det för oss till nästa fråga, om han nu vill bli dyrkad av hela världen varför då inte bara visa sig? Varför lita på att en bok som bibeln ska övertyga människor om att han finns? Eftersom vi utgår ifrån att kraften eller personen som det skrivs om här existerar så måste han ha en anledning till det han gör. För jag tror inte ens gud gör något utan anledning. Jag tycker hela den här i historien bara leder till att gud antingen räknar med att människorna ska vara lättövertalade eller att han föredrar människor som inte kan tänka själva, som helt förlitar sig på en bok som är flera tusen år gammal och följer till punkt och pricka anvisningarna i den.

Så nu har vi fått fram att gud gillar att kontrollera människor och bli dyrkad, han föredrar också att rädda naiva männsikor före människor som kritiserar och inte tror på allt dom läser. Nu har jag &aum

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-26 18:53
Nu har jag äntligen kommit fram till det jag velat komma fram till, Om nu gud finns, är det ens värt att dyrka honom då? Om han nu vill att vi ska tro på allt vi hör och inte ifrågasätta honom eller hans exisistens, är han då god? Är någon som vill hjälpa folk som lyder och är naiva framför folk som tänker själva och kritiserar god? Jag skulle vilja svara nej på de tre frågorna. Så även om jag var helt säker på att gud existerade skulle jag inte dyrka honom, jag skulle inte ens se upp till honom.
Det var allt för mig, ha en bra dag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2007-05-27 03:02
haha, riktigt tankvärd och intressant läsning. får ta och filosofera lite på det nu inatt bara för det!
www.myspace.com/cedermusik

2007-05-27 12:08

Och nu lite reflektion från det verkliga ämnet.

tanke 1
Det jag kommer fram till är att han skapade oss mer eller mindre för han gillar liv. Därför tror jag att han inte har någon speciell tanke på att människor är mer värda för honom än allt annat liv här på jorden.
Och därmed tror jag även att jesus&bibeln osv är inte riktiga och att gud är alltså påhittad, vilket leder till att detta är bara reflektion kring något som inte leder till något.

tanke 2
Men jag tyckte om att du ifråga sätter om gud verkligen skulle låta folket dyrka honom, vilket leder mig till undra är bibeln verkligen något han varit med om att skapa?
Skulle inte personen som skapade världen ändå villja att världen skulle utvecklas på sitt sätt?

tank 3
Jag kommer ingenstanns med det här. Dyrkan känns oxå lite som ett hårt ord. Om jag säger vägledning så förändrar innebörden i avsikterna tycker jag. Och då blir det inte lika lätt att avfärda skapandet av bibeln. Och dina argument med att han skapade oss för personlig vinning funkar inte riktigt.
Up and Atom!

2007-05-27 12:50
PeRon

Men varför skapade han(den) oss då?, För att han hade tråkigt?
För att han gillar liv? men om han då gillar liv, då måste han ju älska när folk lider, ser inget gott i det heller?

2007-05-27 15:52
Jag tror inte att han skulle se vårt självvållandet som hans fel. 

Jag tror att om vi skulle döda varandra på jorden så skulle det bara betyda att någon annan art kunde växa och ta över. Och på så sätt så betyder det igentligen inget då livet ändå försätter men i en annan form.

Som enskilda livsvarelser är vi säkert oväsentlig men som en som en myra i en myrstack så behövs allas medverkan för att det ska frodas nya generationer.

Så som jag ser det i detta sammanhang så om vi lider så måste det vara artens egna fel som inte gjort nått åt det.

Eller så är vi kanske bara ett steg i evolutionen som måste ske för att framtiden ska ge en dröm värld.
Up and Atom!

2007-05-27 20:07

Jag tror det sista du sa är mest troligt, men frågan kvarstår, varför skapade han jorden(om han existerar)?

Jag själv tror absolut inte på gud, isåfall snarare på en ond och god kraft som finns i varje levande varelse..

Men jag är inte säker på det heller....  

2007-05-28 13:29

"gud", är grunden till allkemin, anledningen ?

att bevisa guds existens, har vi lyckats?

läs om neotroninernas upptäckare, väääldigt intressant kunskap för er som tror , men gärna vill bevisa....

neotroniner är ett kärnämne vars bas e så liten att den ej kan sammansmälta med andra protoner , neotroner lr andra molykylära uppbyggnader....
det är "energin" o den "gudomliga vinden. det kan färdas genom stål,sten o rakt igenom jorden...det är rymdens "luft", tomma "intet" , OCH den föder sj, kväveatomer....

detta är Byggstenen för allt liv i universum

detta är "GUD" , i vetenskaplig agenda.

den andra "gud" är bara en marknadsföring för att utrota nomadreligionerna o fastställa en plattform för ett matrealistiskt o pengainriktat samhälle.....

jävligt svårt o borra efter olja om man tror på att jorden i sig e en av många gudar.....

så.

gå ut ur svenska kyrkan nu, spara 2 % i skatt o rädda din "själ"....

jag kan hela dig ,
bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....

2007-05-28 13:31

"vi" har inte fått en gud som kontrollerar oss , vi har människor som använder gud för att kontrollera andra människor...

tänk rätt .

al ahkbar

jag kan hela dig ,

2007-05-28 13:56
Varför? Så kan man fråga till allting.. Även om vi bevisar hur något fungerar kan man fråga varför det fungerar. Jorden - varför? Kosmos - varför? Gravitationskraft - varför funferar den? DNA kolekyl - VARFÖR?

Frågan varför fungerar till exakt allting. Den fungerar till alla svar så väl som till alla frågor.

2007-05-28 14:24

ja du....

jag kontrar givetvis med :

varför inte??

därför......;)

jag kan hela dig ,

2007-05-29 09:54
Jag är gud!

2007-05-30 12:14
För att hålla alla dina "måsten" och ideal på plats, har du omedvetet lagt ett lager fixa idéer och trossatser och även system av trossatser ovanpå dina ideal.

Du tror att du är kristen, jude, buddist, muslim eller hindu.

Du tror att du är svensk, amerikan, ryss, tysk, japan och så vidare.

Inom dessa fantasier tror du att du måste försvara "dig", medan verkligheten inte vet ett dugg om dina trossatser. Verkligheten bara är.

Dina trossatsers "Gud" är ett tankefoster och existerar inte. Dina trossatsers "Gud" är bara en tanke. I Bibeln står det att: "Gud skapade människan till sin avbild." Sanningen är att människan har skapat Gud till sin avbild med trossatsen: "Min Gud är den enda sanna guden."

Muslimerna tror att deras Allah är den enda sanna guden. De kristna tror att deras Gud är far till Jesus och den enda sanna guden och så vidare.

Det jag vill säga är att dessa trossatser skapar oöverbryggbara åtskillnader mellan människor. I lagret av trossatser är människorna synnerligen åtskilda. De flesta krig som förs i världen är religiösa krig. Krig är det mest drastiska exemplet på det som händer när trossatser krockar.

Trossaster är som sagt bara tankar, bara tankematerial - inte verkliga, men ytterst mäktiga.

2007-05-30 13:08
Det finns ingen som kan skada dig utom dig själv :) Du är som du säger din egna frälsare, du är Jesus, men du är också Judas!

2007-06-02 19:09
man behöver inte veta vem gud är, det viktiga är att man tror....

2007-06-03 03:15

om man inte vet vad man tror på, vad är då logiken i att tro?

Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-06-03 03:16
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Poet

2007-06-03 08:14

Gud skapade inte oss, vi skapade Gud. Hade inte människan funnits, så hade inte Gud funnits.

At the gates of Eternity...

2007-06-03 16:05
vi är ju guds barn....

2007-06-03 18:00
Om man vill veta vad man tror på, och vem man igentligen är, så har jag kanske ett passande Osho-citat:

"If you want to live a more fulfilled life, first you will want to know your potential, who you really are. Meditation is the route to that knowing. It is the methodology of the science of awareness."

Peace!

2007-06-03 18:14
Jag säger såhär, tro på "verkligheten"! Tro inte på "Gud" ;)

Verkligheten är alltid "här och nu" och alltid väldigt närvarande enligt mig. Den bokstavligen bara "är", och man kan typ inte göra något åt den .. den bara fortsätter. Den har aldrig haft någon början och kommer aldrig att ha något slut.

Vi behöver mindre hjärna (det finns en grundläggande lögn om att typ ökad mängd information ger ökad mängd intelligens) men det är inte alls så. Vi behöver mer hjärta! ;)

Peace!

2007-06-03 18:17
Förlåt glömde Athnagzo P18:

Det viktiga, enligt mig hehe, är att hela tiden försöka fokusera på att uppleva verkligheten. Inte försöka förklara den med ord. Definera? Tror du att man kan definera verkligheten?

2007-06-03 18:25
Blunt_Smoke e vis ! lyssna på honom .

vad tror ni om ödet då ? vad är det för något ? fatalister ?

2007-06-03 19:40
Athnagzo P18

Upplevelsen av livet, är fantastisk, för underbar för att ens vilja sätta ord på. Ordet, definitionen, är bajs-grå och död :) Förlåt men jag tycker så.

Är din upplevelse av något (vad som helst) samma som definitionen av ordet som poppar upp i ditt huvud vid något tillfälle av denna upplevelsen? Eller är det minnen? Förutsagda meningar?

Jag tror att man bara krymper sin värld genom att du vet, säga något om själva världen man lever i. Försöka sätta ord på den världen man lever i? För att då kopplar man ihop den upplevelse i nuet - som faktiskt är - med de andra gångerna man sa samma sak om något, förstår du hur jag menar?

Jag tycker vi uppnåt ganska hög nivå av förståelse, och det är en ära hehe!

Hatteee P16

Hehe jag tror inte att vi alla här är här av en slump iallafall :) Vi går alla våra egna vägar! Men man kan inte säga något om någon annans öde eller så, man kan bara veta om sitt egna, som det är just nu typ :)

Peace!

2007-06-03 20:42
Man kan alltid minnas eller fantisera om olika saker genom att sätta dem i ett dåtids- eller framtidsperspektiv..

Du försöker hitta en lösning för att du tror att det finns ett problem? :) Visst är det så, att när ett problem uppstår framför dig, så känner du att det måste lösas?

Jag tror att man inte kan veta någonting säkert igentligen, livet är ett mysterium :)

2007-06-03 20:43
Våra hjärtan identifierar faktiskt allting med känslor i samspel med våra hjärnor som identifierar allting med tankar, vad vill du att jag ska säga? Tror du någon vet vem vilka dom är?

2007-06-03 21:06
Jag känner verkligen inte att jag behöver komma fram till något i mitt liv, för jag tycker snarare att sakerna kommer fram till mig hur jag än tycker och tänker? :)

Känslor är ingenting man definierar, känslor är något som man känner!

Alla får sitt eget svar? Är våra liv bara olika frågor?

Tycker att själva kategoriseringen av rätt och fel är fel!

2007-06-03 21:08
Jag känner en subtil överlägsenhetskänsla från din sida by the way ;)

Ett gott skratt förlänger dock livet! Allvarligt, tycker du inte att livet är väldigt mystiskt?

2007-06-03 21:27
kul diskussion.
pleasant reading :)

2007-06-03 22:17
vad ni än säger så finns det en empirisk verklighet som är verklig, såvida vi själva är verkliga.

2007-06-03 22:19
Athnagzo P18

Du kanske börjar (i detta ögonblicket) att inse mer och mer att du inte vet någonting? Underbart! :)

Det enda som separerar oss två från varandra (igentligen) är bara detta skrivandet i denna tråden :) Innan vi föddes var vi formlöst medvetande! Nu är vi i en kropp- och sinneorganism :)

2007-06-03 22:28
_Bajsaren P7

Håll dina fantasifoster för dig själv ;) Tror du att din så kallade "empiriska verklighet" kommer kunna störa varken din, min eller Athnagzo P18s verklighet när du skriver detta?

Du tror inte att du är verklig? Jag måste säga dig, att du är sanningen, och ingenting annat sanningen. Din natur i sig själv är kärlek. Din essens är frid. Du är faktiskt obegränsad frihet!

Innan du hade en kropp var du en buddha utan form! ;)

2007-06-04 01:01
ATT TRO ÄR ATT INTE VETA

2007-06-04 11:56
Athnagzo P18

Gåtor har inga svar :)

2007-06-04 14:45
blunt_smoke

du är lite creepy men iaf, jag sa bara "såvida vi själva är verkliga" för att du kan omöjligt veta om vi är verkliga i den verklighet vi känner...

2007-06-04 16:49

Förlåt men jag finner det omöjligt att veta någonting överhuvudtaget!

Och det var inte min mening att skrämma dig ;)

2007-06-04 16:50
Och det du sa (eller skrev) var mer än "såvida vi själva är verkliga", det var "vad ni än säger så finns det en empirisk verklighet som är verklig, såvida vi själva är verkliga.".

:)

2007-06-04 21:35
gud för mig aär hela universums energie??!
SHANGHAI PALMA STHLM SLÄTTARÖD

2007-06-04 22:14
varför får jag känslan av att när Fakkuehh skrev sitt inlägg ovan använde han Långben röst ? :b

2007-06-04 22:42
Athnagzo P18

Du vet att, en fråga i sig, är en begäran efter svar. Bra jobbat ..

Gåtor är mystiska. Man kan bara gissa ;)

2007-06-05 16:46

Jag rekommenderar Oolon Colluphids Vem i hela friden är Gud egentligen?

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2007-06-06 16:14
Athnagzo P18

Typ det jag skrev? :)

2007-06-07 01:08
Neobica, varför utgå från att en gudomlig entitets logik ryms i våra i förhållande ytterst begränsade hjärnor :)

Finns liksom ingen logik i det..

cry me a river!
--> thcrew

2007-06-12 17:43
gud är fortfarande en idé och tanke vi människor skapat som namn på det vi tror styr oss, dock bara en idé för alla människor har ett inbyggt tvång på att tro på någonting, var det än är vi tror på...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-06-24 20:38
varför lägga ner tid på frågan "vem är gud?"
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen.
// Dansk_BB

2007-06-25 15:00

om gud fanns, så tror jag inte att han sitter i molnen med en liten pinne å skapar saker, jag tror att det är en idiot för flera tusen år sedan som hittade på honom, och skrev ner honom på ett papper eller vafan dom nu skrev på

2007-09-08 08:18
God didnt create men, men created God~ ALBERT EINSTEIN

2007-09-08 08:28
Prs X28 Jag tror då:Människan skapade gud inte tvärtom.

Och som humanisterna säger: Det enda vi och de religiösa är överens om är att Guds existens inte kan bevisas.
Jag kan inte övertyga dem och de kan inte övertyga mig. För när de försöker blir jag först road, sen, irriterad och till slut ger jag upp. Skulle kunna skriva nåt här om deras förmåga att tänka kritiskt men låter bli och säger istället att de är förbjudna av sina ledare att tänka eller tala kritiskt om sin heliga bok. stackars människor.
Tänk själva!!! Låt INGEN annan göra det åt dig!

Jag har spenderat mycket utav min fritid till att argumentera emot präster ifrån USA. Så här ska du göra för att få tyst på dom :

Jag : "Can you prove that God exists ?"

Kristen : "Can you prove that God doesnt exist ?"

Jag : "You're the one believing in God, therefor, you're the one to prove his existens"

Kristen : "You're the one not believing in God, therefor, you're the one to prove that he DOESNT exist"

Jag : "Oh rly ? does this make any sense 2 you ?"

*För en dialog som visar likheten*

Doktor : "I got the antidote for AIDS!!!"
Doktor 2 : "Oh really ? Let me see !"
Doktor : "I cant prove it, but its the truth ! lets use it"
Doktor 2: "WTF?"

Hope yall get my point !

2007-09-08 13:55
Det jag fortfarande misslyckas att förstå är hur det i ett sekulariserat land som Sverige fortfarande kan föras någon slags diskussion om det finns en gud eller inte..Vill folk leva i dumhet eller? Skulle vara skoj att se ETT enda bevis på att en högre makt existerar, men de troendes argument är så veka så det lär väl aldrig ske.

"Någon måste ha satt igång allting.." my ass! Det behöver inte finnas en baktanke och en mening med allt.

"Livet är för komplicerat för att bero på en slump.." my rectum! Vafan vet vi om det? Att jorden var centrum i universum var sanning innan Copernicus kom med sin heliocentriska världsbild och ändrade på det..så kan det även vara med mycket av det vi tror oss "veta idag.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-08 15:10
potatissuger P20  "Livet är för komplicerat för att bero på en slump.."

Livet är för komplicerat för att en sopa som Gud skulle kunnat skapat det.

Det är klart allting är komplicerat när allting anpassas efter allt annat, och det är klart saker och ting funkar ihop när allt anpassas, det är naturens gång

Det står inte mycket om andra planeter och rymden för övrigt i bibeln, men ja... finns det gudar på andra planeter där det finns liv ? Det är också en rolig fråga att fråga en kristen, då det vore efterblivet att inte tro på andra livsformer på andra planeter.

Så vi är inte så speciella som vissa vill framställa oss som.

2007-09-08 15:29
förut stog det i bibeln (eller koranen, rätta mig om jag har fel) att jorden var platt... tills forskarna bevisade att dom hade fel, sen ändrade dom det i böckerna... det var ganska komiskt.