I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2007-05-26 18:53

Vem är gud?

Vem är gud?

Frågan om guds existens är en känslig fråga, en fråga som jag tror att evighetens största näve har alldeles för hårt i sitt grepp. Jag har ingen som helst tanke på att ge mig in i den diskutionen, men istället tänker jag ge mig in i en annan diskution, mitt mål med detta debattinlägg är att utföra någon form av psykoanalys kring guds person utifrån den kristna bibeln. Jag tänker inte använda mig av några andra referat eller källor. För att tala klarspråk, jag tänker enbart diskutera utifrån innehållet i guds bok.

En sak som kristna, muslimer och judar, oavsett inriktning är överrens om är att gud skapade världen och gud skapade människan. Men oavsett om gud är en person eller en naturkraft så kan man alltid ställa sig frågan varför? Jag undrar om någon kristen person riktigt har ställt sig den frågan, dem har bara antagit att han gjorde det. Vad säger det om gud? Enligt mig får man uppfattningen om att gud antingen hade väldigt lite att göra den dagen han skapade världen och gjorde det för att han ville ha kul, eller så hade naturkraften eller personen någon anledning att göra det. Men om vi då tittar på vad gud, kraften eller varelsen, kunde få ut av att skapa världen. Jag finner två möjliga orsaker till att gud bestämde sig för att handla som han gjorde utifrån att han hade någon tanke bakom vår jord. Antingen var det ett expriment eller så ville kraften eller personen bli dyrkad så mycket så han gjorde sig besväret att jobba i sex dagar i sträck.

Låt oss utgå ifrån att det var ett expriment, vad ville han veta? Hur intelligenta människan kunde bli. Hur lång tid vi behövde på oss att förstöra jorden? Det kan vi fortsätta att tvista om i tusentals år till. Men jag ser det som störst sannolikhet att han skapade oss för att han ville bli dyrkad. För varför skulle han annars sända ner Jesus Kristus till oss? Varför skulle annars Jesus tala om för sina lärjungar att dom skulle sprida ordet om den rätta gudens existens till hela världen? Svaret är självklart, han ville att alla i hela världen skulle erkänna honom som den enda guden, och varför skulle han vilja det om inte för att dom skulle dyrka honom. För om han ville människorna väl, varför då ens skapa dom eller varför inte låta dom slippa det lidande vi kallar livet och låta dom födas in i himmelen?

Det för oss till nästa fråga, om han nu vill bli dyrkad av hela världen varför då inte bara visa sig? Varför lita på att en bok som bibeln ska övertyga människor om att han finns? Eftersom vi utgår ifrån att kraften eller personen som det skrivs om här existerar så måste han ha en anledning till det han gör. För jag tror inte ens gud gör något utan anledning. Jag tycker hela den här i historien bara leder till att gud antingen räknar med att människorna ska vara lättövertalade eller att han föredrar människor som inte kan tänka själva, som helt förlitar sig på en bok som är flera tusen år gammal och följer till punkt och pricka anvisningarna i den.

Så nu har vi fått fram att gud gillar att kontrollera människor och bli dyrkad, han föredrar också att rädda naiva männsikor före människor som kritiserar och inte tror på allt dom läser. Nu har jag &aum

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.