Att be om att få se Fadern, som övergår vårat förstånd, är en otroligt stor förfrågan. Hans verk och skapelse är däremot synligt visuellt.
2Mos.33:20Men du kan inte få se mitt ansiktes härlighet, för en människa kan inte se mig och leva.
Vi är alla skapade för att ha gemenskap med Gud, och jag tror att Han önskar oss alla denna välsignelse. Han älskar oss och har sänt oss sin Son, Jesus Kristus, för att vi andligen ska kunna känna och se Honom.
Joh.1
Ingen har någonsin sett Gud. Den ende Sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har visat honom för oss.
Vi kan debattera i oändligheter utan att det leder någonstans. Sinnet är inte ont, men vi är inte skapta för att känna Gud genom intellektet. Gud är Ande, och vi har en ande, med vilken vi är ämnade att känna Honom. Guds rike är endast tillgängligt för den som är pånyttfödd av den Helige Ande, eftersom synden separerat oss från Fadern. Det krävs dock en viss kunskap, som evangeliet förmedlar.
Joh.14 Jesus svarade: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.
Om ni har lärt känna mig skall ni också lära känna min fader. Ni känner honom redan nu och ni har sett honom.”
Filippos sade: ”Herre, visa oss Fadern, det är nog för oss.”
Jesus svarade: ”Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte, Filippos? Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du då säga: Visa oss Fadern?
Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar.
Hjälparen, den Heliga Anden Om ni älskar mig kommer ni att hålla mina bud.
Jag skall be Fadern, och Han skall ge er en annan Hjälpare, som skall vara hos er för alltid:
Sanningens Ande. Världen kan inte ta emot honom, eftersom världen inte ser honom och inte känner honom. Men ni känner honom, eftersom han är kvar hos er och kommer att vara i er.
Jag skall inte lämna er ensamma, jag skall komma till er.
Ännu en kort tid, sedan ser världen mig inte längre, men ni skall se mig, eftersom jag lever och ni kommer att leva.
Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader och ni i mig och jag i er.
Den som har mina bud och håller dem, han älskar mig, och den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och visa mig för honom.”
Judas — inte Judas Iskariot — frågade: ”Herre, hur kommer det sig att du skall visa dig för oss men inte för världen?”
Jesus svarade: ”Om någon älskar mig bevarar han mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.
Världen varken ser eller känner Gud, men om vi håller fast vid Jesus vittnesbörd och söker Gud genom honom, så kommer vi veta. Vi kommer förstå att Jesus lever, och vi kommer vara älskade av Gud, och Han ska visa sig och bo inom oss; genom Anden.
Luk.11 Det är likadant med bönen. Fortsätt att be, och ni kommer att få. Fortsätt att söka, och ni kommer att finna. Knacka på och dörren kommer att öppnas.
För alla som ber ska få, och alla som söker ska finna. Och dörren ska öppnas för alla som knackar på.
Du som är far, inte ger du din pojke en sten om han ber om bröd? Eller en orm istället för en fisk,
eller en skorpion istället för ett ägg?
Om till och med syndiga människor som ni själva ger era barn goda gåvor, ska er himmelske Far naturligtvis ge den helige Ande till dem som ber honom om det.
Hur finna frid med Gud?
http://www.minfrid.se/fralsning/frid.htm1Kor.2
Guds vishet vs. människors
http://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Korinthierbrevet%202%20;&version=44;
Välsignelser.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.