I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är illuminati? är det bara en bluff?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2013-03-30 22:02
Men du är ju bokstav-troende?

Ja=)

Att vara bokstavstroende handlar om att du tar allt som står där för total sanning, utan att ifrågasätta om det finns något värde i att tro på det som står där, i ett samhälle där medmänsklighet och godhet redan är moraliskt rätt.

Men den behandlar ju inte bara medmänsklighet och godhet. Den behandlar ytterst Guds existens och Guds syfte med vår skapelse.

Om man är övertygad troende så är det väl klart att man skall ta allt som står där som sanning. Jag förstår inte vad som är felet där, eller hur det går emot samhället. Varför får inte jag lära mig medmänsklighet och godhet genom Koranen?

Jag kan tänka mig att lärorna var värdefulla på den tiden då dom skrevs, eftersom människor var ännu mer vidriga mot varandra då, men nu har vi kommit lite längre i utvecklingen.

Människor är fortfarande vidriga mot varandra. Trots att dem lever i ett samhälle som ska vara baserad på jämlikhet och allas lika rätt. Från det lägsta samhällsskiktet till det högsta.

Det kan ju vara en början att förstå att Islam som religion antagligen inte kommer överleva om dom inte anpassar sig detta landets värderingar. Antingen så får dom tolka om koranen på nytt för att anpassa sig till våra värderingar,

Men hur går dem emot värderingarna som finns? Vad är det som islam måste anpassa sig till? Vad är det som måste tolkas om?

eller så kommer samhället införa starkare regler som hindrar dem från att gå emot våra värderingar.

Så religionsfriheten är bara en bluff?

2013-03-30 22:22
Men den behandlar ju inte bara medmänsklighet och godhet. Den behandlar ytterst Guds existens och Guds syfte med vår skapelse.

Fast syftet är väl fortfarande att vara god och medmänsklig så att man blir belönad efter döden. Är man inte god och medmänsklig så får man inte godis-påsen.

Varför får inte jag lära mig medmänsklighet och godhet genom Koranen?

Jag tycker det är jättefint att du lär dig om godhet och medmänsklighet genom koranen. Det är viktigt att man lär sig det, oavsett källa, för annars finns risken att vi snart inte har en planet kvar att leva på. Vi behöver bli bättre på att ta hand om varandra helt enkelt. Vad jag dock är skeptisk till är att enbart koranen är den enda källan att lära ut det.

Människor är fortfarande vidriga mot varandra. Trots att dem lever i ett samhälle som ska vara baserad på jämlikhet och allas lika rätt. Från det lägsta samhällsskiktet till det högsta.

Jämför man sverige idag med bara några 1000 år sedan så har vi kommit väldigt långt med hur pass vidriga vi är mot varandra. Vi mördade folk som hade olika åsikter, steriliserade mörkhyade, ansåg att våldtäkt var okej inom äktenskapet och att kvinnan inte hade någon rätt till en egen åsikt. Brände folk på bål och hängde dom för att dom varit otrogna.

På samma sätt kom profeten muhammed med ideer om att vi bör ta hand om varandra, vara goda och jämlika. Detta var nya ideer för folk på den tiden, och därför väldigt nödvändiga just då. Men i sverige så är dom inte lika nödvändiga längre. Vi behöver ta ett steg längre nu.

Men hur går dem emot värderingarna som finns? Vad är det som islam måste anpassa sig till? Vad är det som måste tolkas om?

Det kan väl du svara på själv eftersom du säger att det svenska samhället försöker få Islam att anpassa sig till demokratiska värden?

Så religionsfriheten är bara en bluff?

Absolut inte. Men om vi har regler om tex att varje individ har rätt över sin egen kropp och sexualitet, så är det något som Islam måste anpassa sig till. Vi har även regler om jämlikhet, lika-behandling och rätten att få ifrågasätta och tycka vad man vill utan att bli hotad eller skadad. Religionsfrihet under demokratiska värden helt enkelt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-30 22:28
Nu vet jag att inte alla muslimer beter sig så här ( och särskilt dom som ger koranen utrymme för lite friare tolkningar )

Ja, det är synd om det är så. Tvång är fel metod. Man bör istället som man, förstärka sin egen tro, behandla sin fru bra, och uppmuntra henne att klä sig islamiskt.

Jag känner inte till någon som tvingar sin fru så jag vet inte orsaken, antagligen har det att göra att det egentligen är en plikt för kvinnan och att mannen fruktar för straff för henne. Men det är fortfarande fel. Underkastelse och lydnad skall komma av tron, så det är det som mannen istället borde fokusera på, utan att tvinga.

men jag vet att många muslimer inte låter sina kvinnor klä sig som dom vill,

Som sagt, jag känner ingen som blir tvingad, och jämfört med de kvinnor som tar på sig sådant frivilligt är så många fler.

De som blir tvingade är en liten minoritet. Vilket inte betyder att dem skall ignoreras bara för det. Men fortfarande så gör man värsta grejen om det bara för att det är islam, när det finns hur mycket kvinnoförtryck som sker av män som inte är muslimer. Det blir en överdriven och orealistisk kampanj, att det är islam det är fel på, när det är vissa personer inom islam det är fel på, precis som det är fel på vissa personer som inte är muslimer. Förstår du hur jag menar?

dom låter inte dem gå ut när de vill.

Vilket också är fel, kvinnan har rätt att gå ut, handla, träffa kompisar, studera, arbeta osv. Men återigen så är det inte islam det är fel på, det är människor.

Jag känner en tjej som blev tvingad vara hemma, hon blev slagen i två år innan det kom ut vad som pågick. Hennes dotter blev också vissa tillfällen slagen. Det var en svensk man som inte hade något med islam att göra.

Min kusin hade länge sedan en kille som höll henne inne och slog henne, hade inget med islam att göra.

Förstår du att detta är ett mänskligt problem, inte ett islamiskt?

Man får inte heller ha sex med vem man vill.

Man får inte ha sex utanför äkteskap, punkt. Jag förstår inte vad som är problemet. Om man är troende så vet man detta. Dem som blivit sekulära gör detta bakom ryggen på sina föräldrar iaf.

Friheten att helt enkelt få göra sina misstag och få hitta sin egen personlighet. Lära sig utifrån erfarenhet.

Att göra sina misstag är en del av livet ja. Men den islamiska regelverket skyddar från att ’misstag har blivit vanesak’, till att bli accepterat. Det finns en helt annan syn. Att det finns ett ’press’ från familjen kan skydda en person från dåliga saker som den kommer att tacka för senare.

2013-03-30 22:29
Du kan helt enkelt inte veta om de tolkningarna du får verkligen är sanna.

Jo, eftersom det är tolkningar från Koranen och sunnah. De bevarade traditionerna som dem jag lyssnar på har lärt sig.

2013-03-30 22:43
Förstår du att detta är ett mänskligt problem, inte ett islamiskt?

Eftersom jag är feminist, så är jag väldigt medveten om att det är ett mänskligt problem. Jag förespråkar inte att stå och peka finger på sveriges muslimer och skylla allt kvinnoförtryck på dem. Men det bortser dock inte de faktum att kvinnor fortfarande har det väldigt dåligt ställt i länder där Islam är som mest utbrett. Du tror liksom att du har en fin kvinnosyn eftersom du är muslim, men du har blivit påverkad av sveriges samhälle. Hade du levt i ett land med kvinnoförtryck och varit muslim och blivit uppväxt med att det är rätt, så hade du antagligen inte varit lika öppen som du är nu.

Att göra sina misstag är en del av livet ja. Men den islamiska regelverket skyddar från att ’misstag har blivit vanesak’, till att bli accepterat. Det finns en helt annan syn. Att det finns ett ’press’ från familjen kan skydda en person från dåliga saker som den kommer att tacka för senare.

Nu känner jag inte helt till din bakgrund, men jag kan tänka mig att du haft en period i ditt liv då du låg runt med tjejer och hade one-night stands för att sedan komma fram till att det inte var något för dig. Du fann Islam när du redan kunde acceptera reglerna, eftersom du haft en period av förvirring, och därför har du inte haft något problem att ta till dig det som står där. Upproret kommer från ungdomar som påtvingas levnads-sätt, utan att veta vad det är dom missar. Det är helt naturligt, och det sker även i länder där samhället inte är sekulariserat. Skillnaden är bara att fler ungdomar drar sig för att göra det i såna länder, eftersom man kan riskera att bli skadad eller dödad.

Jo, eftersom det är tolkningar från Koranen och sunnah.

Dock fortfarande tolkningar, och dock fortfarande från människor med sina personliga bagage.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-03-30 22:48
Fast syftet är väl fortfarande att vara god och medmänsklig så att man blir belönad efter döden. Är man inte god och medmänsklig så får man inte godis-påsen.

Och var ligger motsättningen? Jag förstår inte.

Jämför man sverige idag med bara några 1000 år sedan så har vi kommit väldigt långt med hur pass vidriga vi är mot varandra.

Yes, men fortfarande så finns det många som beter sig dåligt, utan att mörda varandra. Våldsbrott, våldtäkter, rån, svindel, otrohet osv osv. Listan är lång.

Men i sverige så är dom inte lika nödvändiga längre. Vi behöver ta ett steg längre nu.

Jag anser att vi har tagit flera steg för långt. För om det är så att Gud existerar och syftet med våra liv är att dyrka Honom så spelar det ingen roll hur avancerade och civiliserade vi blir. Vi kommer inte ha någon nytta av det.

Det kan väl du svara på själv eftersom du säger att det svenska samhället försöker få Islam att anpassa sig till demokratiska värden?

Jag frågar för jag hör enbart dessa slagord men inte vad dem egentligen innebär.

Men om vi har regler om tex att varje individ har rätt över sin egen kropp och sexualitet, så är det något som Islam måste anpassa sig till.

Yes, vi måste också definiera tvång. En förälder eller man tex kan uppmana och uppmana strikt att följa utan att det blir tvång. Däremot så är det ingen bra metod eftersom det antagligen kommer skapa större motvilja från den andra parten.

Slår man däremot och tvingar så bör något göras åt saken.

Vi har även regler om jämlikhet, lika-behandling

Dessa har islam också, bara att vi ser att det finns skillnader mellan könen, men det är inget som bryter mot lagen så det ser jag inga problem med. Om båda är nöjda med det så är ju all fine.

och rätten att få ifrågasätta och tycka vad man vill utan att bli hotad eller skadad.

Ja, det är klart. Vet inte om det är något specifikt du syftar på. Men jag kommer att tänka på tex Lars Viks eller vad han heter. Muslimer som började hota, gick på hans föreställning/föreläsning och skrek och gapade osv sådana är okunniga om sin religion och de beteendestandarder som religionen förespråkar.

Han som jag brukar gå på föreläsningar med, och som var en av imamerna på UG, en svensk konvertit, och har studerat vid universitet i Medina i 8 år, dvs dem som folk felaktigt kallar extremister, wahhabis osv, sade om det beteendet att det är helt fel. Muslimer skall säga ifrån, men inte på det sättet. Man kan tex ta kontakt med myndigheterna för diskriminering och försöka få dem att göra något åt saken, för det handlade inte om konst, det handlade om att håna, förlöjliga och provocera. Att gå i grupp och härja och skrika är som demonstration vilket inte finns inom islam enligt dessa lärda.

Han sa också att när muslimer reagerar på detta sätt så gör dem mer skada än nytta. Då kan media skriva och framställa dem så att fördomarna besannas. Men även i detta fall är det också en liten minoritet av muslimerna som beter sig så. Men bilden som allmänheten har är att alla med skägg är så.

2013-03-30 23:11
Och var ligger motsättningen? Jag förstår inte.

Att man kan utveckla den förmågan utan att gå genom en viss religion. På den tiden som Jesus och Muhammed kom så var det nödvändigt att folk började förstå att man inte skulle döda varandra bara för att grannen råkade spika upp en stople på fel sida. Jag tycker särskilt om Jesus uttalande där han säger till några män som vill stena en kvinna att "den som aldrig har syndat ska kasta den första stenen". Men vi är inte där längre i sverige.

Yes, men fortfarande så finns det många som beter sig dåligt, utan att mörda varandra. Våldsbrott, våldtäkter, rån, svindel, otrohet osv osv. Listan är lång.

Jag har inte sagt att det är bra än. Jag har bara sagt att vi behöver ta det ett steg längre nu.

För om det är så att Gud existerar och syftet med våra liv är att dyrka Honom så spelar det ingen roll hur avancerade och civiliserade vi blir.

Väldigt intressant att du skrev OM gud existerar. Tvivlar du? ;)

Jag frågar för jag hör enbart dessa slagord men inte vad dem egentligen innebär.

Det var du som skrev det. Jag vet vad demokratiska värden är.

Ja, det är klart. Vet inte om det är något specifikt du syftar på. Men jag kommer att tänka på tex Lars Viks eller vad han heter. Muslimer som började hota, gick på hans föreställning/föreläsning och skrek och gapade osv sådana är okunniga om sin religion och de beteendestandarder som religionen förespråkar.

Jag syftar på allt. Rätten att ifrågasätta politiker, religioner, kulturer, åsikter, konst.

Jag har inte så mycket åsikter om hans målning, mer än att jag tycker det är pantat av honom att utsätta ett helt land för hot av extremister som är redo att döda för minsta lilla, på grund av att han tycker det är roligt att rita.

2013-03-30 23:11
Men det bortser dock inte de faktum att kvinnor fortfarande har det väldigt dåligt ställt i länder där Islam är som mest utbrett.

På ett sätt håller jag helt med dig, men på ett annat inte.

Om vi tar Iran tex, så skall man veta att det inte överhuvudtaget bör relateras med islam. Det finns många kvinnor på youtube som berättar sjuka tortyr och tvångsberättelser, men detta land representerar inte islam. Det är därifrån man mest hör kvinnohistorier.

En annan faktor är att många muslimska länder, i de fattigare delarna, saknar kunskap om sin religion, och lever utan utveckling och kunskap i form av utbildning. Så det är inte islam det är fel på fortfarande utan den situation som råder i dem länderna.

Jag har också besökt muslimska länder och jag såg många lyckliga kvinnor också. Så man får vara försiktig med att övergeneralisera. När media rapporterar härifrån så är det alltid sådana negativa händelser som skapar en bild att det är så det är hela tiden. Vilket absolut inte är sant.

Du tror liksom att du har en fin kvinnosyn eftersom du är muslim, men du har blivit påverkad av sveriges samhälle.

Nej, faktiskt så förbättrades min respekt till och syn på kvinnor när jag lärde mig om islams kvinnosyn. Jag skulle säga att min syn på kvinnor var mycket snevriden, av de snevridna traditioner om könerna som vi projiceras med.

Nu känner jag inte helt till din bakgrund, men jag kan tänka mig att du haft en period i ditt liv då du låg runt med tjejer och hade one-night stands för att sedan komma fram till att det inte var något för dig.

Typ. Jag har alltid vart mer relationstypen men det har även funnits ströträffar.

Du fann Islam när du redan kunde acceptera reglerna, eftersom du haft en period av förvirring, och därför har du inte haft något problem att ta till dig det som står där.

Stämmer.

Upproret kommer från ungdomar som påtvingas levnads-sätt, utan att veta vad det är dom missar.

På ett sätt så blir vi också påtvingade, fast det sker genom olika slags mentala programmeringar.

Det är helt naturligt, och det sker även i länder där samhället inte är sekulariserat. Skillnaden är bara att fler ungdomar drar sig för att göra det i såna länder, eftersom man kan riskera att bli skadad eller dödad.

Eftersom det är så lagarna ser ut. Alla länder har sina lagar. Bor man i ett islamiskt land så är lagarna rättade efter islam. (Nu finns det lagar inom muslimska länder som inte borde finnas, och metoder att hantera regler som inte borde finnas, så applicera inte det följande till några länder du tänker på.)

Och då vet man riskerna med att utföra vissa handlingar. Så är det överallt. Vi håller kanske inte med om lagarna, men det är så regelverk ser ut.

Inom islam så finns regelverket för att skydda den kollektiva kroppen att hamna i destruktion. En del kanske inte är nöjda med det för dem vill leva ut sina lustar osv men det är för ’säkerheten’ av den kollektiva kroppen.

Jag ser hellre några missnöjda personer än ett samhälle fullt av destruktion, förvirring, osäkerhet, olycka osv, av överexponering. Men jag lever i Sverige så jag kan inte göra annat än att acceptera det. InshaAllah en dag så flyttar jag till ett muslimskt land.

2013-03-30 23:13
På den tiden som Jesus och Muhammed kom så var det nödvändigt att folk började förstå att man inte skulle döda varandra bara för att grannen råkade spika upp en stople på fel sida.

Det är att förminska vad dem egentligen kom för. Båda två, och alla andra profeters främsta kall har vart underkastelse till Skaparen.
Producent

2013-03-31 03:10
Slöjan blir ändå ett förstärkande medel, oavsett hur stark man är i sig själv.

Det råder delade meningar om det. Men visst, fortsätt intala dig det eftersom det står i Koranen (som aldrig kan vara osann).

I min erfarenhet är islam ett mycket starkare och bättre medel än meditation m.m.

Om du inte fann några som helst fördelar med "dessa läror" som du brukar säga, så tvivlar jag starkt på att du provat fysisk yoga i någon ordentlig mening eller ens satt dig in i dess fördelar.

http://articles.nithyananda.org/2012/05/scientific-study-of-kundalini/

Men skönheten är till att beskådas av dem som har en relation med varandra.

Den är till för allmän beskådan av oss alla precis som allt annat i denna vackra värld.
Även om du inte är kristen så anser jag att även detta citat går att applicera på Islam:

"The Christian resolve to find the world evil and ugly, has made the world evil and ugly."
- Friedrich Nietzsche

MEN, detta innebär inte att dem hittat på religionen i sin agenda.

Möjligt att olika profeter och människor som varit för godhet funnits genom historien och försökt stoppa korruption av olika slag, det tvivlar jag inte på.
Fast de som sedan dikterat ihop Bibeln och Koranen samt styrt verksamheten uppifrån verkar i mina ögon haft en dold agenda att ta det vackra och kärleksfulla budskapet (som förtrollar människor) och sedan lägga till lite dolda/sublima (ockulta) budskap som de okunniga inte har en chans att känna till eftersom ockult kunskap är just dold för allmänheten.

Detta i sin tur håller de troende borta från att själv uppnå spirituella krafter så som healing etc. (som bara får tillhöra Gud/Jesus).

Du skrev ju själv att:
Och det är i stort sett alltid som dessa folk haft makten.

Det enda man kan göra är att jobba på sig själv, och hoppas att det skapar en fjärils-effekt på omgivningen.

Så att vara passiv och troende är bättre än att bli politiker/aktivist och försöka göra något åt saken?

Dessutom finns det ’depopulation programs’ som sköts av eliten.

Att reducera populationen genom t.ex. preventin-medel etc. ja.
Inte mörda folk. Det tror jag helt enkelt inte på. Du drar en massa kopplingar som känns långsökta och ej trovärdiga i någon större utsträckning. Citat plockade ur sitt sammanhang etc. Letar skäl till att allt med new age/yoga/spiritualitet är ondskefullt hela tiden för att du så gärna vill tro det.

Jag är öppen för att det finns en plan/taktik sedan länge att förslava oss och få oss spirituellt svaga dock.

Det har också visat att bönen har samma effekter som yoga-övningar.

Och grisar kan flyga.

Att dem bär niqab betyder inte att dem inte kan sitta på balkongen/trädgården och sola de 15 rekommenderade minuterna.

Vad snällt av Allah att tillåta dem att göra det. Fast faktum kvarstår ändå att det förekommer problem relaterade till just d-vitaminbrist till följd av för lite solexponering för att kvinnor bär niqab.

Men du själv säger att man borde få bort religion, att meditation skall vara på schemat osv osv. Hur är det inte en doktrin?

Det är inte en doktrin i meningen att jag blivit påtvingad det av en gud som säger att jag ska tänka på det sättet. Enbart personliga åsikter som samtidigt är öppna för förändring eftersom jag inte har den store Guden efter mig.

du har blivit projicerad med dessa tankar.

Jag har blivit projicerad av många tankar men kan ändå tänka själv. Projicerad av tankar har du också blivit, av de som vill hålla oss undan det som verkligen gör oss starka och få bra hälsa.

2013-03-31 08:19
Om vi tar Iran tex, så skall man veta att det inte överhuvudtaget bör relateras med islam. Det finns många kvinnor på youtube som berättar sjuka tortyr och tvångsberättelser, men detta land representerar inte islam. Det är därifrån man mest hör kvinnohistorier.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Iran

Beroende på uppgiftslämnare anges mellan 95 och 99 procent av Irans befolkning på 70,7 miljoner invånare vara muslimer

Jag har också besökt muslimska länder och jag såg många lyckliga kvinnor också.

Jag kan inte uttala mig om hur pass lyckliga dom är. Det kan vara så att dom talar sanning, eller så kan det vara så att dom lägger på en fasad och låtsas vara lyckliga eftersom dom är rädda för att ifrågasätta styret. Antagligen är det både och. Vad jag syftade på är hur begränsade kvinnors rättigheter är.

Nej, faktiskt så förbättrades min respekt till och syn på kvinnor när jag lärde mig om islams kvinnosyn. Jag skulle säga att min syn på kvinnor var mycket snevriden, av de snevridna traditioner om könerna som vi projiceras med.

Vad jag menar är att om du fått höra av Imamer att man ska banka skiten ur sin kvinna varje kväll för att hon ska lyda, så hade du antagligen inte gett dig in i den religionen. Du har redan blivit präglad av en respekt för kvinnan, eftersom det svenska samhället har det som moralisk grund.

På ett sätt så blir vi också påtvingade, fast det sker genom olika slags mentala programmeringar.

På vilket sätt skiljer du då att tvinga på ungdomar att INTE leva ut sin sexualitet? Det är ju också ett tvång.

Inom islam så finns regelverket för att skydda den kollektiva kroppen att hamna i destruktion. En del kanske inte är nöjda med det för dem vill leva ut sina lustar osv men det är för ’säkerheten’ av den kollektiva kroppen.

Jag förstår att du ser det så. Min poäng var att det omöjligt kommer kunna följas om man inte ger människan rätten att själv få uppleva och göra sina misstag. Du hade aldrig gått med på dessa premisser själv, om det inte var för att du kände dig "klar", och jag ser faktiskt inte att du tagit skada av den erfarenheten. Tvärtom.

Sen ser jag för övrigt inget problem med att man lever ut sin sexualitet. Jag tror snarare det är mer farligt att trycka bort den, än att leva ut den. Det finns en anledning till att så många högt uppsatta religiösa personer blir pedofiler. Vi lever fortfarande i ett samhälle med alldeles för många tabun kring sex, det är därför det går överstyr.

2013-03-31 08:25
Det är att förminska vad dem egentligen kom för. Båda två, och alla andra profeters främsta kall har vart underkastelse till Skaparen.

Absolut inte. Jag ser dock budskapet dom kom med på ett annorlunda sätt än vad du gör. Sanna ledare skapar inte följare, dom skapar fler ledare. Deras uppgift var att lära oss att hitta det som dom hittat inom sig, i oss själva. "Himmelriket finns inom er" som jesus uttryckte det.

2013-03-31 09:56
Det råder delade meningar om det. Men visst, fortsätt intala dig det eftersom det står i Koranen (som aldrig kan vara osann).

Inte bara Koranen, de kvinnor som tagit på sig dem. Det är det som är så roligt, att folk lägger in ord på munnen åt dessa kvinnor, ord som inte dem själva håller med om, bara för att folk TROR att det handlar om förtryck, vilket kvinnorna inte alls håller med om. Det är kvinnorna som känner att dem blir behandlade med mer respekt.

Om du inte fann några som helst fördelar med "dessa läror" som du brukar säga, så tvivlar jag starkt på att du provat fysisk yoga i någon ordentlig mening eller ens satt dig in i dess fördelar.

Nu lägger du ord i min mun igen. Kommer du inte ihåg att jag skrev att jg upplevde många positiva saker genom dessa läror? Du till och med frågade varför jag då lämnade dem.

Den är till för allmän beskådan av oss alla precis som allt annat i denna vackra värld.

Många kvinnor tycker inte om att bli stirrade på, avklädda med ögonen osv. Många gör det, men det beror på att dem har anpassat sig till den miljön. Ofta bygger den responsen på osäkerhet och förvirring kring sexualitet och utseende, vad som förväntas som kvinna och var värdet hos sig själv ligger.

"The Christian resolve to find the world evil and ugly, has made the world evil and ugly."
- Friedrich Nietzsche

Det är för att jag just här argumenterar om sådant som jag tror leder till korruption. Men det betyder inte att jag ser världen som ond. Och fröjds åt livet i min vardag och ser livet som något positivt. Att det finns prövningar och saker som kan uppfattas som onda gör inte att jag ser världen som det. Skapelsen vittnar om Skaparen och är en mycket vacker sådan.

Fast de som sedan dikterat ihop Bibeln och Koranen

Då har du inte gett något fördjupat studie i detta. Bibeln som vi känner till idag är skriven av människor, saker har tagits bort, ändrats och lagts till, detta säger till och med de kristna. Dem säger att ’författarna’ har vart ’inspirerade’ av ’den heliga ande’.

Koranen däremot är sådan som den var när den uppenbarades. Och i Koranen, fortfarande, så står saker som människan inte kunde skriva från sin egen kunskap. Koranen som jag nämnde är ett mirakel i sig ur lingvistisk syn. Den är ojämförbar med något annat på det arabiska språket. Den är på arabiska med står helt utanför det mänskliga användandet av arabiska.

samt styrt verksamheten uppifrån verkar i mina ögon haft en dold agenda att ta det vackra och kärleksfulla budskapet (som förtrollar människor) och sedan lägga till lite dolda/sublima (ockulta) budskap som de okunniga inte har en chans att känna till eftersom ockult kunskap är just dold för allmänheten.

Att det funnits korruption i de religiösa sfären håller jag med om. Men det var något som Profeten (saw) också förutsåg, såg du inte hela klippet om profetior?

"This business (islam) began as prophethood and mercy. "Successorship (al-khilâfa) after me shall last for thirty years. Then a voracious kingdom, and then arrogance and tyranny and corruption will enter the community."

Precis det hände. Det fanns fyra khalifa efter Profeten (saw), fyra av hans följeslagare. Och redan då så började islams splittring. Det bildades grupper som var emot khaliforna, och varenda av de fyra blev mördade, i slag, förgiftades och attackerades i bön. Och tillsammans så varade dem fyra khliferna 30 år. Efter det följde kungarike, och senare blev muslimer tyranniska.

Kungadömet förde in massa saker i sina liv som gick emot islam. Dem tog tex dansörer till sina palats och drack alkohol. Dem blev orättfärdiga i sitt ledarskap. Dem kidnappade barn och gjorde dem till soldater.

Andra muslimer hade övergått i att dyrka och tillbe annat vid sidan av Allah. Så Gud förnedrade dem genom att ta deras ställning på jorden. Det står i Koranen att Gud ger seger till människorna som ger seger till Gud, dvs underkastar sig som man ska. Och att det onda som faller på människan kommer från människans ’egna händer’, dvs det som dem gör, som går emot Gud. Detta tillstånd finner vi fortfarande idag. Och ledare som är förtryckare och som ’ligger i säng’ med eliten i väst.

Så de religiösa och dem som påstår sig vara det har många brister i sig. Gör det att lärorna inte är autentiska? Nej, religionen finns att hämta så som den fanns på Profetens (saw) tid. Så att påstå att religionen är formad av de förtryckande ledarna är inte sant helt enkelt. Religionen finns bevarad som den uppenbarades och Gud har själv lovat att bevara den till Domedagen i Koranen.

Detta i sin tur håller de troende borta från att själv uppnå spirituella krafter så som healing etc. (som bara får tillhöra Gud/Jesus).

Att be Jesus om healing eller något annat är att göra shirk. Shirk betyder att man sätter dyrkan, tro, tillit till något annat än Allah.

Jesus sa aldrig, inte ens i den korrupta bibeln att man skall göra något i hans namn. Han sa att han av sig själv inte kan göra NÅGOT. Att allt sker i ’Faderns’ namn. Han sa aldrig att han var Gud inkarnerad, han sa aldrig att han är Guds son. När det står Guds son i bibeln så betyder det rättfärdig person. Det står Guds son om flera profeter, och andra människor. Det är ett grekiskt uttryck för rättfärdig person.

Jesus varnade till och med för att lyssna på folk som efter visioner kom i hans (Jesus) namn. Vilket Paul gjorde, han som förde in dessa avgudadyrkande doktrinerna till islam, och romarna.

Det är också precis det som new age gör, det finns flera som pratar om ’spirit of Christ’. Det är exakt samma ’spirit’ som kommer till dem kristna när dem kallar på 'den Heliga ande’, det är inget annat än en jinn, det är jinn som healar, inte Jesus. Precis som i shamanism, new age, österländska traditioner osv. Vad ska du ha för nytta av healing i det här korta och flyktiga livet när du utför det i någon annan än Skaparens namn? Det är entiteter som manifesterar sig själv som olika saker för att få oss till shirk.

Jag argumenterar fortfarande att de ’spirituella krafter’ som man uppnår genom ockultism bara är världsliga, som skapar ’fina’ sinnesupplevelser, inte sann andlighet i sig. Det kan bara komma från Den som skapat själen, Den som programmerat själen att främjas av vissa saker och ta skada av andra saker.

Du skrev ju själv att:
Och det är i stort sett alltid som dessa folk haft makten.

Men jag förklarade vem ’dessa’ var. När romariket blev kristet så tog dem med sina polyteistiska traditioner. Dem korrumperade religionen. Så det var inte religiösa eller religion som korrumperade det. vilket betyder att religion från början och i sin kärna aldrig haft någon grund från ockultismen. Det är två helt olika saker. Det är inte dem ockulta som ’skapt’ religionen, dem har infiltrerat den och förvrängt den inifrån. Men Guds läror finns kvar, inom islam.

Och efter ’dem’ var klara med kristendomen så flyttade dem makthavandet till sekularismen, där dem fortfarande befinner sig. Och nu bearbetar dem ett kommande skifte, där dem kommer förflytta maktskapet till något annat.

Så att vara passiv och troende är bättre än att bli politiker/aktivist och försöka göra något åt saken?

Passiv menar jag inte. Om man gör ändringar i sig själv och det speglas i omgivningen så kommer ju omgivningen också att ändras. Och dem i sin tur kommer påverka sin omgivning.

Jag var lite väl svart – vit i påståendet, visst kan man göra vissa ändringar. Men kommer du tillräckligt högt upp så anpassar du dig eller blir bortplockad. Och återigen, vad ska du ha för nytta av dessa ändringar när du skall möta din Skapare, om du har förnekat Honom, eller förnekat Hans rättigheter?

Och grisar kan flyga.

http://www.alislam.org/library/articles/salat.htm

Fast faktum kvarstår ändå att det förekommer problem relaterade till just d-vitaminbrist

Faktum kvarstår att även i Sverige är d-vitaminbristen stor.

till följd av för lite solexponering för att kvinnor bär niqab.

Och därför är det deras eget ansvar att sola. Inte alla känner till detta säkerligen. Det var första gången jag hörde det.

Det är inte en doktrin i meningen att jag blivit påtvingad det av en gud som säger att jag ska tänka på det sättet.

Jag har inte heller blivit påtvingad islam. Jag kom underfund det i mitt andliga sökande. Jag förstod att det är så det är.

Du ser på det fel, för du har tagit till dig de negativa påståendena om religion. Gud tvingar ingen att bli troende. Gud har uppenbarat HUR Han har skapat skapelsen, vad som är syftet med våra liv och vad som kommer efter detta liv. Det är inte att tvinga.

Om egot får problem och blir provocerat av det så är det inte Guds problem. Det spelar ingen roll vad människor tycker om det om det är så det är.
Och då är det helt onödigt att projicera sina egna värderingar på det. Som jag sagt förut, det är inte vi som ställer krav på Gud, Gud ställer krav på oss.

det som verkligen gör oss starka och få bra hälsa.

Jag är mycket starkare, jag känner mig mycket friare, mycket mer vägledd (i form av synkronicitet, tecken, sammanträffanden osv), stabilare, tålmodigare, godare, mer till ro, mer förlåtande, inte rörd av prövningar, till freds med tillvaron, lyckligare, uppriktigare och hälsosammare än när jag höll på med ockultism. Jag höll på med chi-meditation i över ett år, samt ’vanlig’ meditation, jag tränade på förlåtelse osv, jag kände att det gav effekt, men det är inget jämfört med vad underkastelse gjorde med mig. Den frigörelsen och andliga utveckling som kommer med det är ojämförbar allt annat. För man skapar kontakt till Skaparen.

2013-03-31 10:25
Beroende på uppgiftslämnare anges mellan 95 och 99 procent av Irans befolkning på 70,7 miljoner invånare vara muslimer

Ja, jag vet, men det betyder inte att dem följer islam som man ska följa den. Dem flesta är också shi’a, dem har en helt annan troslära.

Vad jag syftade på är hur begränsade kvinnors rättigheter är.

Hur? Jag antar och kan tänka mig att det är så, men jag är faktiskt inte så insatt i denna fråga.

Vad jag menar är att om du fått höra av Imamer att man ska banka skiten ur sin kvinna varje kväll för att hon ska lyda, så hade du antagligen inte gett dig in i den religionen.

Vilka imamer säger det?

Du har redan blivit präglad av en respekt för kvinnan, eftersom det svenska samhället har det som moralisk grund.

Fast islams läror förstärkte och gav helt nya aspekter på den respekten. Min respekt på kvinnor var ganska usel innan islam kan jag säga. Inte mot alla, men framförallt sådana som jag såg hade fallit in i ’den blåsta ytligheten’ som jag tänkte om den då. Nu förstår jag den aspekten ur ett större perspektiv och dömer inte sådana kvinnor. Dem har bojjats fast i den propaganda och den förväntan som finns på dem, utan att jag lägger någon värdering i det.

På vilket sätt skiljer du då att tvinga på ungdomar att INTE leva ut sin sexualitet? Det är ju också ett tvång.

Du ser det som ett tvång jag ser det som en lag, från Gud, precis som vi har lagar här, fast människoskapta.

En lag som besparar samhället på mycket destruktivitet, förvirring, osäkerhet osv. Också föräldrar har begränsningar för sina barn som barnen tycker är orättvisa. Men när dem blir äldre och/eller föräldrar så förstår dem det och tycker det var för det bättre.

Jag förstår att du ser det så. Min poäng var att det omöjligt kommer kunna följas om man inte ger människan rätten att själv få uppleva och göra sina misstag. Du hade aldrig gått med på dessa premisser själv, om det inte var för att du kände dig "klar", och jag ser faktiskt inte att du tagit skada av den erfarenheten. Tvärtom.

Alla har sitt öde att gå. Hade jag bott i ett muslimskt land och fått en proper islamisk uppväxt så hade jag antagligen inte ens velat ’leva ut’ min sexualitet på det sättet. Jag hade sökt efter en lämplig fru (som såklart också ansåg mig vara lämplig som man) och gift mig och sedan levt ut den=) Och vart helt nöjd med det.

Den största anledningen till varför muslimer skulle känna sig förtryckta är för att deras så kallade muslimska samhälle inte ger dem islam. Den ger dem tvång att memorera Koranen utan att ge innebörden. Dem får inte lära sig budskapet med andra ord. Samtidigt som dem har orättvisa ledare. Och samtidigt som dem genom TV projiceras med västerländsk hjärntvätt ala MTV style.

Det är helt sjukt. Min fru kommer från Algeriet. Där har hon en del av sin släkt som är typ bönder, dem bor på landet och arbetar hos en familj där. Ute på landet, okej? Och deras barn visste vem... hmmm., jag har inte vart på jobbet på för länge... vad heter hon. Juste, Hannah Montana, och såg henne som värsta idolen.

Så det är inte konstigt att dem får sådana konflikter inom sig.

Det finns en anledning till att så många högt uppsatta religiösa personer blir pedofiler.

Njah, detta appliceras väl på präster som lever i celibat. Inom islam så finns inte celibat. Det är emot den natur som vi skapats i, just för vi har sexuella behov och fortplantningsbehov.

Vi lever fortfarande i ett samhälle med alldeles för många tabun kring sex, det är därför det går överstyr.

Det håller jag inte med om. Sexualitet är totalt exponerad och helt snevriden. Och den har ökat och blivit grövre genom åren. Saker man ser idag skulle ses på som porr för 20 år sedan, kanske till och med 10. Det finns ingen tabu med sex. I kommunala skolor så uppmanar lärare till sex, ah det fins hur mycket exempel som helst på att sex inte är tabu. Däremot så finns det en destruktiv framställning och förhållande till sex.

Jag ser dock budskapet dom kom med på ett annorlunda sätt än vad du gör.

Det är helt omöjligt att tolka det som att profeterna inte kom för att predika underkastelse till Gud, om man inte vill förvränga budskapet såklart, vilket de esoteriska lärorna gör. De tar vissa saker, vinklar det att passa som dem vill, men utelämnar allt annat som tydligt talar emot dem.

2013-03-31 11:54
Ja, jag vet, men det betyder inte att dem följer islam som man ska följa den. Dem flesta är också shi’a, dem har en helt annan troslära.

Varför säger du då att Iran inte består av muslimer? De personer som bor där identifierar sig uppenbarligen som det.

Hur? Jag antar och kan tänka mig att det är så, men jag är faktiskt inte så insatt i denna fråga.

Då tycker jag det är dags att du sätter dig in i det, med tanke på att jag inte är den första som kommer ifrågasätta dig kring detta.

Vilka imamer säger det?

Jag har inte sagt att dom säger så. Inte i Sverige iallafall, för då hade dom antagligen fått en rättegång på sig.

Fast islams läror förstärkte och gav helt nya aspekter på den respekten.

Det ifrågasätter jag inte. Jag påstår bara att den grundläggande respekten inte hade funnits där om du växt upp i ett samhälle där kvinnan var förtryckt.

Nu förstår jag den aspekten ur ett större perspektiv och dömer inte sådana kvinnor. Dem har bojjats fast i den propaganda och den förväntan som finns på dem, utan att jag lägger någon värdering i det.

Det låter faktiskt som att du fortfarande dömer dem.

En lag som besparar samhället på mycket destruktivitet, förvirring, osäkerhet osv. Också föräldrar har begränsningar för sina barn som barnen tycker är orättvisa. Men när dem blir äldre och/eller föräldrar så förstår dem det och tycker det var för det bättre

En bra och sund förälder kontrollerar inte sitt barn eller tror att den vet bäst för den, en bra förälder låter sina barn göra misstag och hitta sin egen väg. Föräldrar som tror de vet bäst för sina barn får dessutom en sämre relation med dem, eftersom barnet inte kan vara sig själv och därför börjar dölja saker. Vill man ha en bra relation med sitt barn, så ska man behandla dem som en jämlike. Inte som en undersåte som ska lyda utan att ifrågasätta.

Jag känner dessutom flera tjejer som självmant inte ligger runt, och aldrig velat göra det, trots att dom har möjligheten. Det finns ingenting i vårt samhälle som tvingar alla människor att ligga med varandra utanför ett förhållande eller äktenskap. Vissa väljer att göra sex exklusivt, och andra väljer det inte.

Alla har sitt öde att gå. Hade jag bott i ett muslimskt land och fått en proper islamisk uppväxt så hade jag antagligen inte ens velat ’leva ut’ min sexualitet på det sättet. Jag hade sökt efter en lämplig fru (som såklart också ansåg mig vara lämplig som man) och gift mig och sedan levt ut den=) Och vart helt nöjd med det.

Det vet du faktiskt inte. Jag betvivlar dock starkt att du hade haft lika lätt för att anamma Islam om du blivit påtvingad den. Du har ju redan sagt att reglerna för dig var lätta att ta till sig eftersom du var klar med det andra.

Njah, detta appliceras väl på präster som lever i celibat. Inom islam så finns inte celibat. Det är emot den natur som vi skapats i, just för vi har sexuella behov och fortplantningsbehov.

Absolut. Vi har sexuella behov, och det ligger i vår natur.

Det håller jag inte med om. Sexualitet är totalt exponerad och helt snevriden.

Den är exponerad och snedvriden eftersom det måste pysa ut på något håll, om den inte accepteras som en naturlig sak i våra liv. Man hyschar fortfarande med att prata om sex på skolor, föräldrar tycker fortfarande det är jobbigt att prata om osv. Vi dras till sånt som är tabu, det blir mer spännande och lockande om man gör det förbjudet. Hade det varit naturligt med nakenhet och sex i våra vanliga liv, så hade porr och exponeringen i media inte sålt lika mycket.

Det är helt omöjligt att tolka det som att profeterna inte kom för att predika underkastelse till Gud, om man inte vill förvränga budskapet såklart,

Ja, där tycker vi som sagt väldigt olika. Jag anser att religioner förvränger budskapet.

2013-03-31 14:10
Varför säger du då att Iran inte består av muslimer? De personer som bor där identifierar sig uppenbarligen som det.

Alltså, ni slutar aldrig lägga ord i min mun.

Jag sa aldrig att Iran inte består av muslimer. Jag landet inte representerar islam, dvs den korrekta islam, eftersom folket inte följer islam som man ska. Det som youtube-kvinnorna vittnar om har ingen förankring i islam.
Och likadant är det med varje annat kvinnoförtryck. Oavsett vilket land det finns i.

Då tycker jag det är dags att du sätter dig in i det, med tanke på att jag inte är den första som kommer ifrågasätta dig kring detta.

Det var inget svar, vet du inte själv?

Och som jag nämnde ovan, inget kvinnoförtryck har någon grund från islam. Att det finns muslimer som gör det betyder inte att det är något dem fått från islam.

Jag har inte sagt att dom säger så. Inte i Sverige iallafall, för då hade dom antagligen fått en rättegång på sig.

Varför använder du då det som ett exempel? När jag frågade om vad inom islam går emot svenska lagar/värderingar så menade jag såklart verkliga problem. Det är sådana antaganden och falska premisser som medverkar i att skapa den okunskap och lögn som finns om islam.

Det ifrågasätter jag inte. Jag påstår bara att den grundläggande respekten inte hade funnits där om du växt upp i ett samhälle där kvinnan var förtryckt.

Jo, om jag hade fått en korrekt islamisk uppväxt, i en hemmamiljö som praktiserar islam, det var premissen som jag använde.

Och jag ställer mig fortfarande frågande till hur kvinnor är förtryckta i muslimska länder.

År 2005 visade Gallup-undersökningen1 Vad kvinnor vill ha: Att lyssna till de muslimska kvinnornas röster att en majoritet av de tillfrågade, i företrädelsevis muslimska länder, främst förbittrades över:

* bristen på enighet mellan muslimska länder,
* våldsextremism och
* politisk samt ekonomisk korruption.

Slöjan, eller andra plagg som täcker ansiktet och kroppen och som ofta beskrivs som verktyg för förtryck, nämndes inte. Rapporten drog slutsatsen:

… de flesta kvinnor i den muslimska världen är väl medvetna om att de har samma möjligheter och förtjänar samma grundläggande rättigheter som män. Majoriteten av kvinnorna i de undersökta åtta länderna säger att de tror att kvinnan kan göra egna val, arbeta med jobb som hon är kvalificerad för och tjänstgöra på högsta nivå.

Islam stärkte kvinnans ställning när hon inte längre sågs som ett lösöre att överföra från far till make. De blev lika mycket värda som män, med både rättigheter och skyldigheter att ta hänsyn till. Tyvärr faller muslimska kvinnor ofta offer för kulturella avvikelser som inte hör hemma i islam. Mäktiga personer och grupper påstår sig vara muslimer utan att praktisera islams sanna principer. Närhelst media avslöjar historier om hedersmord, könsstympning, tvångsäktenskap, straff av våldtäktsoffer, kvinnor bundna till deras hem eller kvinnor som nekas utbildning är det egentligen män och kvinnor som är okunniga om kvinnans ställning i islam som avslöjas.

http://islam.se/kvinnosyn/vad-onskar-den-muslimska-kvinnan/

Situationen i de muslimska länderna när det gäller demokrati, mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter är väldigt olika och det går inte att säga att "så är det i muslimska länder".

Och har det då inte snarare att göra med maktfullkomliga ledare och mer eller mindre diktatorer, som använder koranen som ett argument för sina handlingar mer än med religionen islam?

Sen till diskussionen om islamofobi där jag anser att det är lite väl enkelspårigt. Det kanske är dags att se religionen islam och dess kulturella yttringar som inte bara en, utan som flera beroende på politiska, sociala och historiska händelser och åsikter. Det är ganska enkelspårigt att se religionen islam som en "våldsam" och "extremistisk" religion då det handlar om en personlig tolkning (ibland utifrån sina egna intressen) vad islam är.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/04/03/kvinnors-r-ttigheter-och-islam

Det låter faktiskt som att du fortfarande dömer dem.

Jo jag antog att du skulle säga så. Men det gör jag inte. Hur?

En bra och sund förälder kontrollerar inte sitt barn eller tror att den vet bäst för den, en bra förälder låter sina barn göra misstag och hitta sin egen väg.

En förälder som låter sitt barn göra vad som helst är en okunnig förälder. Skulle du låta ditt barn göra vad som helst?

Det betyder inte att man inte låter barnet gå sin egen väg och hitta sig själv på sitt eget sätt, eller att man kontrollerar allting. Men självklart kommer en förälder att sätta vissa gränser. Och dessa gränser kommer inte barnet alltid att uppskatta, men kan komma att göra det senare i livet.

Föräldrar som tror de vet bäst för sina barn får dessutom en sämre relation med dem, eftersom barnet inte kan vara sig själv och därför börjar dölja saker.

Vilket inte var vad jag sa. Islam är mycket tydlig med att våga barnet komma till en med sina problem utan att brusa upp, bli arg osv. Man skall lyssna och förstå barnet. För annars händer just det som du säger, barnet vågar inte komma till en med sina problem.

Vill man ha en bra relation med sitt barn, så ska man behandla dem som en jämlike. Inte som en undersåte som ska lyda utan att ifrågasätta.

Vilket inte heller var vad jag sa.

Det finns ingenting i vårt samhälle som tvingar alla människor att ligga med varandra utanför ett förhållande eller äktenskap. Vissa väljer att göra sex exklusivt, och andra väljer det inte.

Inte tvingar på det sättet, men att säga att samhället inte framställer sex och sexualitet som en form till popularitet, framgång, tillvägagångssätt, osv är helt enkelt inte sant. Många hamnar i den tanken att dem lägger ner alldeles för mycket kraft, känslor och tid på att oroa sig över det.

Det vet du faktiskt inte. Jag betvivlar dock starkt att du hade haft lika lätt för att anamma Islam om du blivit påtvingad den. Du har ju redan sagt att reglerna för dig var lätta att ta till sig eftersom du var klar med det andra.

Igen, om jag hade vart i den premissen som jag använde mig av, att ha fått en korrekt islamisk uppväxt så hade jag det. Då hade jag inte blivit påtvingad det. Jag hade förstått det.

Precis som jag tydligt kan skilja mellan barnen på skolan som jag jobbar på, vem som har riktigt praktiserande föräldrar som både lever religionen och förklarar den till sina barn. Det är en otrolig känsla att se tron på barn som bara är 7 år. Att dem kan artikulera sin tro på ett sätt att man vet att den är äkta, att dem har en djup inblick. Och det kommer från föräldrarna. Till skillnad mellan barn som har slappare föräldrar, som mer är kulturella muslimer, dvs att dem fötts in i islam men inte har så stor kunskap om den. Deras barn har avsaknad av den karaktär och förståelse som de andra barnen. Och detta har bekräftats när jag träffat föräldrarna.

Den är exponerad och snedvriden eftersom det måste pysa ut på något håll, om den inte accepteras som en naturlig sak i våra liv.

Hur accepteras den inte som en naturlig sak i våra liv? Jag kan verkligen inte se det.

Man hyschar fortfarande med att prata om sex på skolor,

Men man hyr inte folk som håller sexualundervisningen, och dem hyschar inte. Förutom det så finns väl inte sex speciellt mycket på schemat? Vart skulle det finnas utrymme för hyschning?

föräldrar tycker fortfarande det är jobbigt att prata om osv.

Det betyder inte att det skapas en känsla av att sex är tabu. Jag tror också att föräldrar i Sverige har ganska lätt att prata om sex. Och om inte så finns det kompisar och andra att prata om.

Trots att jag växte upp i en familj, och då räknar jag inte moster med man och en kvinnlig vän till familjen, där sex och nakenhet inte alls var något konstigt, utan tvärtom, helt naturligt. Det pratades och frågades. Men trots det fanns det en naturlig känsla av att vara blyg inför det. Det är just för att det är en sådan privat aspekt. Det är en mänsklig reaktion till det, varför skall man motarbeta något som finns inneboende naturligt i en?

Vi dras till sånt som är tabu, det blir mer spännande och lockande om man gör det förbjudet.

Men det är inget förbjudet. Det är helt öppet och accepterat och uppmuntrat. Vi dras till det eftersom den spelar på dem lustar som vi har skulle jag säga.

Hade det varit naturligt med nakenhet och sex i våra vanliga liv, så hade porr och exponeringen i media inte sålt lika mycket.

Tror jag inte alls på.

Ja, där tycker vi som sagt väldigt olika. Jag anser att religioner förvränger budskapet.

Fast religion är ju varifrån kunskapen kom ifrån från början. Och det är för tydligt att det är det som religionen predikar. Hur kan den ha vart förvrängt? Nej, det är dem andra som förvrängt lärorna för att dem inte vill underkasta sig.
Producent

2013-03-31 15:35
Det är kvinnorna som känner att dem blir behandlade med mer respekt.

Möjligt att en del kvinnor känner så eftersom de 'kåta dräggen' som finns här och var inte skulle våga sig på att stöta lika hårt på tjejer med slöja. Detta för att risken är stor att de isf. skulle få hennes bröder efter sig etc.

Fast åter igen, om man tror att problem med dåligt självförtroende/bekräftelsebehov går att lösa med slöja och niqab är man helt fel ute. Bättre uppväxtförhållanden, utbildning och ett samhälle där människor älskar sig själva och blir starkare än vad de är idag är vad som behövs.

Att vara fixerad vid att vilja ha sex är dock inget moraliskt fel i sig, så länge man inte påtvingar någon annan sex/behandlar någon illa för det.

För övrigt känns det inte som att typiska svennar skulle resonera på samma vis som den här mannen: http://www.youtube.com/watch?v=lGw1u86tGcU

Försöker inte vara rasistisk nu, jag bara undrar över vilken kultur denna syn härstammar från egentligen.

Många kvinnor tycker inte om att bli stirrade på, avklädda med ögonen osv. Många gör det, men det beror på att dem har anpassat sig till den miljön. Ofta bygger den responsen på osäkerhet och förvirring kring sexualitet och utseende, vad som förväntas som kvinna och var värdet hos sig själv ligger.

Ska du komma och bestämma vart värdet hos en kvinna ligger?
Om en kvinna tycker om att ha sex ofta samt gillar att bli 'avklädd med ögonen' så ser jag inget fel i det så länge hon inte mår dåligt av del och är stark i sig själv, kan säga nej till sex om hon inte vill etc.

Till skillnad från vissa andra kvinnor som inte får säga nej:

Då har du inte gett något fördjupat studie i detta.

Beror på vad du menar med fördjupad studie. Själv tycker jag inte det behövs så mkt fördjupning för att se att islam är en kass religion. Det är ganska uppenbart för mig, och blir mer och mer uppenbart ju mer saker du skriver, vars innehåll går att avfärda som ologiskt på en sekund.
Sedan beror det på vilka källor man hämtat sin information från samt vilken information man anser vara mest trovärdig och därmed litar mest på.

Vad ska du ha för nytta av healing i det här korta och flyktiga livet när du utför det i någon annan än Skaparens namn?

Mer nytta än vad man får av islam iaf. Och inte bara healing utan allt som har med riktig andlighet att göra, som bidrar till längre livslängd etc.
Enligt din religion verkar livet vara kort och meningslöst, eftersom det ändå finns ett bättre 'paradis' som väntar. Varför skapade inte Gud paradiset och satte oss där direkt om han nu är så god och snäll? Inget av det du argumenterar för verkar logiskt öht.

http://www.alislam.org/library/articles/salat.htm

Bra "bevis". Väldigt vetenskapligt osv. Bättre än kundalini yoga? Nej.

Faktum kvarstår att även i Sverige är d-vitaminbristen stor.

Vilket i sig inte motargumenterar det faktumet jag la fram öht.

Du ser på det fel, för du har tagit till dig de negativa påståendena om religion. Gud tvingar ingen att bli troende.

Det står t.ex. i Bibeln att: "Men den som vägrar tro på sonen ska inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom"

Det blir alltså ett sorts "hot" som folk blir rädda för och därmed håller sig fast vid religionen, ett indirekt tvång mao. Samma sak med hotet om att brinna i helvettet etc.

Jag är mycket starkare, jag känner mig mycket friare, mycket mer vägledd (i form av synkronicitet, tecken, sammanträffanden osv), stabilare, tålmodigare, godare, mer till ro, mer förlåtande, inte rörd av prövningar, till freds med tillvaron, lyckligare, uppriktigare och hälsosammare än när jag höll på med ockultism.

Jag har deltagit i bibeldiskussioner där jag frågat de troende om de blivit lyckligare/mer harmoniska sedan de blev kristna. De svarade ja. Sedan frågade jag varför, varpå svaret blev att "Jag har lärt känna många nya människor och hittat gemenskap". Då frågade jag sedan om de nya människorna de lärt känna också är kristna. Svaret blev ja.

Inte så underligt egentligen. Jag kan anta att du också hittat en stor gemenskap via din församling och tro etc. men det har absolut inget att göra med att det nödvändigtvis måste vara "Skaparens" kärlek du känner. Det kan lika gärna va de troendes kärlek runtomkring dig samt den starkare identiteten du känner att du fått via din tro.

2013-03-31 16:42
Möjligt att en del kvinnor känner så eftersom de 'kåta dräggen' som finns här och var inte skulle våga sig på att stöta lika hårt på tjejer med slöja. Detta för att risken är stor att de isf. skulle få hennes bröder efter sig etc.

Nej, dem skulle veta att det är en tjej som inte skulle acceptera att man stöter på henne. Hur stor chans är det att en kvinna med slöja skulle ge sig in i det?

Plus sättet man klär på sig påverkar vilka slags människor kommer att dras till en. Det finns en länk där.

Fast åter igen, om man tror att problem med dåligt självförtroende/bekräftelsebehov går att lösa med slöja och niqab är man helt fel ute.

Förstår inte hur du kan säger ’åter igen’ när jag flera gånger bekräftat att det ionte är genom slöjan som självförtroende/bekräftelsebehov ’botas’.

Bättre uppväxtförhållanden, utbildning och ett samhälle där människor älskar sig själva och blir starkare än vad de är idag är vad som behövs.

Exakt det har jag skrivit flera gånger.

För övrigt känns det inte som att typiska svennar skulle resonera på samma vis som den här mannen: http://www.youtube.com/watch?v=lGw1u86tGcU

Då vet jag inte vart du är uppväxt.

Om en kvinna tycker om att ha sex ofta samt gillar att bli 'avklädd med ögonen' så ser jag inget fel i det så länge hon inte mår dåligt av del och är stark i sig själv, kan säga nej till sex om hon inte vill etc.

Inom islam begränsar man den personliga friheten för kollektivets bästa. Just på de destruktiva effekterna som vi ser i vårt samhälle.

Till skillnad från vissa andra kvinnor som inte får säga nej:

Hon frågade vad säger Koranen. Okej? Och vad säger Koranen? Snälla du. Hur var det med kritiskt tänkande och att tänka själv?

Själv tycker jag inte det behövs så mkt fördjupning för att se att islam är en kass religion.

Det är ganska otroligt att en människa först kan prata om kritiskt tänkande och sedan säga att man inte behöver fördjupa sig i och ta till sig information från något som man skall kritisera eller ens bilda en åsikt och uppfattning om.

Hur ska du ha en åsikt om något du inte vet något om? Det är exakt på det sättet som man faller offer för sådant om UG. Bokstavstroende, från andra hållet. Sån grov ignorans.

Det är ganska uppenbart för mig,

’Ganska’ va...

och blir mer och mer uppenbart ju mer saker du skriver,

Fast du tolkar ju allt jag skriver fel och lägger in ord på munnen på mig så att du kan upprätthålla din felaktiga åskådning om islam.

vars innehåll går att avfärda som ologiskt på en sekund.

Har jag inte sett att du gjort. Det jag ser är en mycket subjektiv person som håller den subjektiva värderingen som sanning. Och baserar genom sina subjektiva känslor att det måste vara logiskt för alla. Du har inte ens belägg för något du påstår. Bara åsikter och felaktiga värderingar. Vilket såklart är resultatet att du inte har någon kunskap om islam.

Sedan beror det på vilka källor man hämtat sin information från samt vilken information man anser vara mest trovärdig och därmed litar mest på.

Exakt, och du har inte ens kollat i dem islamiska källorna och ändå kan du bilda dig en åsikt? Ser du inte hur bristfälligt det är?

2013-03-31 16:42
Och inte bara healing utan allt som har med riktig andlighet att göra, som bidrar till längre livslängd etc.

Jo du har repeterat detta ett otal gånger, och jag har argumenterat varför det inte är riktig andlighet, vilket du inte har besvarat, bara påstår att det är det.

Du tror inte att man får längre livslängd av att följa islam, där man inte får dricka alkohol, röka cigg, överäta, där man i bönen kommer till ro och som startar hälsosamma processer i kroppen, där risken att dra på sig en könssjukdom är mycket mindre, där kroppslig hälsa och renhet prioriteras. Huh?

Mer nytta än vad man får av islam iaf.

Hur kan du veta när du inte vet något om islam?

Enligt din religion verkar livet vara kort och meningslöst,

Meningslöst är det inte. Allt som du gör påverkar dig andligt. Till och med dina tankar, till och med din tro. Avsikten är så otroligt viktigt inom islam att hela dygnet kan fyllas med mening och således utvecklas andligt.

Men kort, otroligt kort. Det borde du ha upplevt och insett om du har mediterat.

eftersom det ändå finns ett bättre 'paradis' som väntar.

Inte ’ett’ bättre, bara ett paradis. Detta är inget paradis. I ett paradis blir man inte sjuk, dör man inte, hungrar man inte, skadar sig inte osv. Alla dem sakerna som man halvdant kan uppnå när man tex mediterar, gör bön osv. Man får en liten försmak vad KAN vänta.

Varför skapade inte Gud paradiset och satte oss där direkt om han nu är så god och snäll?

För det inte var syftet. För alla kommer inte att hamna i paradiset. Att du inte ser hur Gud kan vara god för det betyder inte att Gud inte är god.

Inget av det du argumenterar för verkar logiskt öht.

Men att tro att vi är skapta genom utomjordingar är det? Ett påstående där bevisen är helt manipulerade och uppdiktade på lösa grunder som lätt motbevisas. Påståenden som direkt kommer från dem som korrumperat världen genom alla tider? Yeah.

Vilket i sig inte motargumenterar det faktumet jag la fram öht.

Nej, det neutraliserar det som du sa om kvinnor i niqab. Och därför sa jag att kvinnorna kan sola.

Det står t.ex. i Bibeln att: "Men den som vägrar tro på sonen ska inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom"

Det blir alltså ett sorts "hot" som folk blir rädda för och därmed håller sig fast vid religionen, ett indirekt tvång mao. Samma sak med hotet om att brinna i helvettet etc.

Nej, det är ett faktum. Känner du dig hotad? Blir du rädd? Blir du tvingad av det påståendet? Nej, tänkte det.

Du kan applicera dina känslor och åsikter på det men det kommer inte ändra realiteten på det. Gud anpassar inte verkligheten efter vad du tycker borde vara.

Inte så underligt egentligen. Jag kan anta att du också hittat en stor gemenskap via din församling och tro etc. men det har absolut inget att göra med att det nödvändigtvis måste vara "Skaparens" kärlek du känner. Det kan lika gärna va de troendes kärlek runtomkring dig samt den starkare identiteten du känner att du fått via din tro.

Jag kände kärleken och Guds 'medverkan', Nåden, Barmhärtigheten, vägledningen osv innan jag tog steget till ’gemenskapen’. Såklart man får en bättre relation med dem som är troende, dem håller ju samma sanning, man slipper hela tiden försvara på lögner osv.

http://www.scientificamerican.com/podcast/episode.cfm?id=global-survey-links-religion-and-ha-11-09-01

2013-03-31 16:48
Jag sa aldrig att Iran inte består av muslimer. Jag landet inte representerar islam, dvs den korrekta islam, eftersom folket inte följer islam som man ska. Det som youtube-kvinnorna vittnar om har ingen förankring i islam.
Och likadant är det med varje annat kvinnoförtryck. Oavsett vilket land det finns i.

Jag hör dig. Men dom anser att de representerar den korrekta Islam, och det är så Islam har blivit uttolkad den största delen av dess existens. Frågan är då varför Islam har fått en mjukare framtoning till kvinnor i länder som tex Sverige. Du vet varför.

Det var inget svar, vet du inte själv?

Det förvånade mig mest att du är så outbildad. Länkar finns nedan.

Varför använder du då det som ett exempel? När jag frågade om vad inom islam går emot svenska lagar/värderingar så menade jag såklart verkliga problem. Det är sådana antaganden och falska premisser som medverkar i att skapa den okunskap och lögn som finns om islam.

Poängen var att om dom velat att du skulle bete dig illa mot kvinnor, så hade du antagligen inte tagit till dig religionen, eftersom du redan har en grundläggande respekt för kvinnor som kommer från att du växt upp i ett svenskt samhälle. Jag vet att du känner dig attackerad i trådarna nu, men läs ordentligt.

Och jag ställer mig fortfarande frågande till hur kvinnor är förtryckta i muslimska länder.

Roligt att du länkar från Islam.se, som vill försköna bilden. Jag trodde du var bra på det här med att granska kritiskt?

http://www.frisinnadtidskrift.se/artiklar/oevriga-artiklar/hur-blir-framtiden-foer-egyptens-kvinnor.aspx

http://equal-rights-now.com/IntWD/IntWD649.php?nr=63719093&lang=sw

http://www.fria.nu/artikel/96757

http://www.arbetarmakt.com/2010/09/afghanistan-kvinnor-kampar-for-sina-rattigheter/

Jo jag antog att du skulle säga så. Men det gör jag inte. Hur?

För du antar att sådana kvinnor är bojjade av propagandan, när det i själva verket kan vara så att dom valt det livet själva och är lyckliga. Precis som att anta att muslimska kvinnor är bojjade av sin religion.

En förälder som låter sitt barn göra vad som helst är en okunnig förälder. Skulle du låta ditt barn göra vad som helst?

Jag skulle inte låta barnet göra sådant som innebar att dom riskerade livet ( som att tex springa ut på en gata med bilar ) men annars är jag av avsikten att de mest harmoniska barnen är de som får göra sina misstag och lära av dem.

Vilket inte var vad jag sa. Islam är mycket tydlig med att våga barnet komma till en med sina problem utan att brusa upp, bli arg osv. Man skall lyssna och förstå barnet. För annars händer just det som du säger, barnet vågar inte komma till en med sina problem.

Att tvinga barnet vänta med sex till de gift sig är att kontrollera det. Om du inför en regel att detta är förbjudet så kommer de antagligen springa sin väg och göra det bakom ryggen på dig och sedan låtsas som att den är oskuld. Sen kan du självklart hota med helvetet och andra bestraffningar, du kan till och med förfölja det med din bil vart de än går ( vilket min kompis pappa som var muslim gjorde ) men då kommer barnet antagligen känna mindre respekt för dig eftersom respekt inte kommer genom hot eller förföljelse.

Inte tvingar på det sättet, men att säga att samhället inte framställer sex och sexualitet som en form till popularitet, framgång, tillvägagångssätt, osv är helt enkelt inte sant. Många hamnar i den tanken att dem lägger ner alldeles för mycket kraft, känslor och tid på att oroa sig över det.

Men långt ifrån alla. Jag tror dessutom inte det har att göra med sex, utan en längtan efter bekräftelse. Istället för att skylla kroppar och hyscha med sex, så är det mer effektivt att lära barnet självrespekt och kärlek till sig själv.

2013-03-31 17:00
Precis som jag tydligt kan skilja mellan barnen på skolan som jag jobbar på, vem som har riktigt praktiserande föräldrar som både lever religionen och förklarar den till sina barn. Det är en otrolig känsla att se tron på barn som bara är 7 år. Att dem kan artikulera sin tro på ett sätt att man vet att den är äkta, att dem har en djup inblick. Och det kommer från föräldrarna.

Kommer den från föräldrarna, så är den inte äkta. Det är hjärntvättning.

Hur accepteras den inte som en naturlig sak i våra liv? Jag kan verkligen inte se det.

Det har jag redan sagt. Man hyschar om det på de platser där barnen egentligen ska ha vuxna människor att se upp till och prata med. Som hemmet och skolor. Jag har vid 9 av 10 fall när jag jobbat med barn, sett lärare och ledare vifta bort barnens frågor om sex. Pratar man inte med dem och då pratar öppet och inte utelämnar saker, så kommer dom söka informationen på annat håll.

Trots att jag växte upp i en familj, och då räknar jag inte moster med man och en kvinnlig vän till familjen, där sex och nakenhet inte alls var något konstigt, utan tvärtom, helt naturligt. Det pratades och frågades. Men trots det fanns det en naturlig känsla av att vara blyg inför det.

Det är inte min erfarenhet. Barn som inte lärt sig alla tabun kring sex än, uppvisar ingen blyghet. Det är något som du fått inlärt. Det är inte naturligt.

Men det är inget förbjudet. Det är helt öppet och accepterat och uppmuntrat. Vi dras till det eftersom den spelar på dem lustar som vi har skulle jag säga.

Då får du nog ta och läsa lite mer Freud ;) Ju mer förbjudet något är, desto mer lockande.

Fast religion är ju varifrån kunskapen kom ifrån från början.

Nope. profeterna är var kunskapen kom från början. Religionerna skapades efteråt, och skrevs för att manipulera och kontrollera människor. JDet finns forskning av Jesus, om att han tydligen hade sagt att han inte ville att lärorna skrevs ner, just på grund av att dom skulle tolkas om då.

2013-03-31 17:04
Du kan för övrigt hitta hur mycket information som helst om kvinnoförtrycket i muslimska länder. Bara sök på "kvinnans frigörelse" och vilket land du vill ha information om, så kommer det upp allt från dokumentärer till artiklar.
Producent

2013-03-31 17:13
Nej, dem skulle veta att det är en tjej som inte skulle acceptera att man stöter på henne.

Man får alltså inte stöta på tjejer enligt dig då, även om man har goda intentioner bakom det man gör och vill lära känna henne osv. Hej frihet.

Förstår inte hur du kan säger ’åter igen’ när jag flera gånger bekräftat att det ionte är genom slöjan som självförtroende/bekräftelsebehov ’botas’.

Men det är dåligt självförtroende och bekräftelsebehovet som är boven i dramat, inte att folk vill ha sex.

Exakt det har jag skrivit flera gånger.

Nej du har skrivit att man måste följa Koranen och att det är det som behövs mest.

Inom islam begränsar man den personliga friheten för kollektivets bästa.

Då har vi olika uppfattningar om vad som är det bästa.

Hon frågade vad säger Koranen. Okej? Och vad säger Koranen? Snälla du. Hur var det med kritiskt tänkande och att tänka själv?

Ställer samma fråga till dig.

Hur ska du ha en åsikt om något du inte vet något om? Det är exakt på det sättet som man faller offer för sådant om UG. Bokstavstroende, från andra hållet. Sån grov ignorans.

Fast jag har fördjupat mig en del ändå. Verkar som du du känner frustration att jag inte vill acceptera "underkastelsen". Det kommer jag aldrig att göra, inte Allah's iaf.

’Ganska’ va...

Nja, rätt mycket till och med.

Har jag inte sett att du gjort.

Det är därför diskussionen aldrig kan ta slut heller.

Du tror inte att man får längre livslängd av att följa islam, där man inte får dricka alkohol, röka cigg, överäta, där man i bönen kommer till ro och som startar hälsosamma processer i kroppen, där risken att dra på sig en könssjukdom är mycket mindre, där kroppslig hälsa och renhet prioriteras. Huh?

Jo men inte i lika stor utsträckning som om man skulle anamma de "förbjudna lärorna".

Hur kan du veta när du inte vet något om islam?

Jag bygger min uppfattning på vad jag vet om islam hittills. Måste man ha läst hela Koranen för att få kritisera öht?

I ett paradis blir man inte sjuk, dör man inte, hungrar man inte, skadar sig inte osv.

Precis. Men jag tror på ett paradis här på jorden, där ovan nämnda problem inte existerar i lika stor omfattning som nu.

För alla kommer inte att hamna i paradiset.

Bara de som "underkastar sig" och inte har sex så som de vill etc. Hehe!

Men att tro att vi är skapta genom utomjordingar är det?

Jag ser det som en rimlighet hur konstigt det än kan låta. Du är välkommen att tycka vad du vill om det.

Nej, det är ett faktum.

HAHAHa
Producent

2013-03-31 17:22

2013-03-31 23:17
Men dom anser att de representerar den korrekta Islam,

Alla anser att dem följer den rätta islam. Men shi’a som är Irans gren av islam har så många olika saker som gör att dem faller ur islam. Här finns en video där en av deras ’lärda’ förklarar varför man ska be till några av Profetens (saw) familjemedlemmar, att använda dem som medlare. Det är något som så totalt strider mot vad Koranen beskriver, det är huvudtemat som Gud uppenbarar, att Han inte behöver några medlare.

och det är så Islam har blivit uttolkad den största delen av dess existens.

På vilket sätt menar du?

Du vet varför.

Många av de anklagelser mot de gärningar som sker, som länkas till islam, har inte sin grund i islam. Det är traditioner och okunskap, både religiös och världslig, samt utveckling. Det har mer att göra med hur samhället ser ut.

Poängen var att om dom velat att du skulle bete dig illa mot kvinnor, så hade du antagligen inte tagit till dig religionen,

Nej, såklart. Men religionen vill ju inte det så jag förstår ändå inte var poängen ligger.

eftersom du redan har en grundläggande respekt för kvinnor som kommer från att du växt upp i ett svenskt samhälle.

Genom en islamisk uppväxt hade jag också haft respekt för kvinnor. Mer än från det svenska samhället.

Roligt att du länkar från Islam.se, som vill försköna bilden.

Från sidan citerade jag resultatet från en undersökning som tog reda på vad muslimska kvinnor själva tyckte, istället för att göra som man brukar, att förklara hur kvinnorna mår utan att fråga dem själva. Hur är det att inte vara kritisk? Bara för att den kom från en muslimsk sida? Det är väl innehållet som skall granskas.

Det andra jag citerade från sidan var påståendet att dessa ’dåd’ som utförs mot kvinnor, som länkas ihop med islam, egentligen är traditioner utanför islam, dvs inte från islam, vilket är helt korrekt. Det är länderna som inte tillåts utvecklas som håller människorna kvar i ’stenåldern’ på sådana saker.

Det förvånade mig mest att du är så outbildad. Länkar finns nedan.

Ja sådana där saker är jag medveten om som fanns på länkarna. Mycket av det har ändå inte med islams läror att göra.

Och dessa artiklar vill projicera sitt synsätt på andra lagsystem. En islamisk stat styrs med islamiska regler. Det är så att islam inte är en demokrati, islam har sitt eget system, baserat på Guds uppenbarelse.

Inom islam erkänner man olikheter mellan könen och generella könsroller. Utan att det för den skull blir diskriminering. Eller att kvinnor kan bli torterade eller utsättas för mindre slags våld. Kvinnor ses inte som sämre än män, eller ägodelar till män. Utan könen kompletterar varandra.

Och det är ett synsätt som man inte tycker om i detta samhälle. Men det behöver man inte göra. Hela världen måste inte, och vill inte, styras av demokrati.

Demokrati är inte det enda sättet, även om det målas och propageras som att det är det enda rätta, så att majoriteten inte protesterar när man går in i länder och koloniserar dem. Förr fanns det inte massmedia, då kunde man tåga in i hela kontinenter och utrota folk. Idag måste man vara mer sofistikerad. Och eliten i väst är mycket sofistikerade och kunniga när det kommer till att framställa saker och ting.

Ett exempel är listan på lagändringar till Iran. Vissa är helt resonliga och går inte alls emot islam, snarare är det ett krav inom islam. Tex;

1 - Åtal mot ledaren och de ansvariga i den islamiska republiken för brott mot mänskligheten, även för trettio år av de mest avskyvärda former av förtryck, övergrepp, diskriminering och våld mot kvinnor.

5 - Förbud mot sighe
<-- denna ’lag’ finns inom shi’a, och har ingen grund i islam. Det är något som några kommit på för att kringgå uppenbarelsen. Lögn. Innovation.

2013-03-31 23:17
Sedan finns det sådana som jag kan säga med all säkerhet är islamiska och ska finnas, tex;

Polygamy <--det står tydligt i Koranen.

3 - fullständig separation mellan religion och staten, utbildningssystemet och alla andra lagar. <-- en islamisk stat kan ju såklart inte skilja mellan stat och religion.

Resten vågar jag inte uttala mig om. Jag kanske redan sagt för mycket om de andra länderna, fast jag inte vet så mycket. Jag har inte levt i dem länderna och sett deras statsskick och vilka specifika lagar dem lever efter. Jag lyssnade på en föreläsning idag som kom in på att debattera om religionen. Varningen var tydlig, diskutera sådant som man besitter kunskap om, och lämna ämnen som man är osäker på. Så mer än så vill jag inte säga.

Men en islamisk stat ska ju såklart ha islamiskt rättssystem.

För du antar att sådana kvinnor är bojjade av propagandan, när det i själva verket kan vara så att dom valt det livet själva och är lyckliga.

Fast det finns ju forskning på att det är så. Många kvinnor upplever negativa effekter av det, även om de väljer det.

Precis som att anta att muslimska kvinnor är bojjade av sin religion.

Ja, det finns dem som känner sig så, vilket är ytterst synd.

Kommer den från föräldrarna, så är den inte äkta. Det är hjärntvättning.

Nej, det är visdom, som föräldrarna har lyckats förmedla, genom sitt eget utövande (så barnen ser deras uppriktighet och således att dem är äkta i sina personligheter och sin tro), och kunnat artikulerat och förklara (inte tvinga) den andliga innebörden av islam så att barnet i så tidig ålder lyckats se det för sig själv och till och med internaliserat det, vilket tydligt märks i deras beteende. Dem upprepar inte bara vad dem hört, utan dem kan med egna ord beskriva det vilket också bekräftas i deras uppförande och bemötande med situationer. Riktiga praktexempel.

Det är inte min erfarenhet. Barn som inte lärt sig alla tabun kring sex än, uppvisar ingen blyghet. Det är något som du fått inlärt. Det är inte naturligt.

Och det kan du bekräfta med?

Då får du nog ta och läsa lite mer Freud ;) Ju mer förbjudet något är, desto mer lockande.

Freud is a froud. Likså hans brorson.

http://www.jerkert.se/jesper/fv062-danielsen.pdf

Sen; att det är tabu betyder inte att det är förbjudet. Man kan inte neka dess öppenhet i samhället. Och i min erfarenhet av kommunal skola och förskola så har lärarna (inte pratat om sex just men) inte haft någon spärr att prata om 'närmande mellan könen', som att pussas, vara ihop osv.

Nope. profeterna är var kunskapen kom från början. Religionerna skapades efteråt, och skrevs för att manipulera och kontrollera människor.

Vart finns beläggen för detta? Koranen är som den först uppenbarades, detta finns det belägg för. Som jag förklarade till xlnt så blev kristendomen som mest korrumperad och utnyttjad i sitt maktspel av romarna, som förde in sina hedniska traditioner, och bokstavligen tvingade folk att tro på den version av kristendomen som dem hade diskuterat fram och beslutat att skall stämma. Innan det fanns det grupper som inte trodde att Jesus var Gud, eller Guds avlade son.

Att religionen har blivit utnyttjad på det sättet betyder inte att profeterna inte predikade underkastelse, i så fall måste man komma med belägg för det, inte ta en lösryckt vers ur en helig skrift, när det finns hundra andra som motbevisar den.

2013-03-31 23:24
Man får alltså inte stöta på tjejer enligt dig då, även om man har goda intentioner bakom det man gör och vill lära känna henne osv. Hej frihet.

Inte inom islam ,nej.

Men det är dåligt självförtroende och bekräftelsebehovet som är boven i dramat, inte att folk vill ha sex.

Det dåliga självförtroendet och bekräftelsebehovet skapas/förstärks genom exponering av sex och sexualitet.

Nej du har skrivit att man måste följa Koranen och att det är det som behövs mest.

Islam lär att barnets självförtroende skall byggas upp, att dem skall vara trygga i sig själva.

Ställer samma fråga till dig.

Om hon lägger upp problemet, och sedan frågar, vad säger Koranen/islam? Skall mannen svara jo du ska ringa polisen? Nej han svarar på det som hon frågade om. Men när UG klipper och klistrar som dem gör och presenterar den med den påklistrade värderingen så tar den okunnige emot värderingen pga att hens känslor blivit manipulerade.

Fast jag har fördjupat mig en del ändå.

Får jag fråga hur? Från vilka källor? Vad är det du studerat?

Det är därför diskussionen aldrig kan ta slut heller.

Men du har ju inte gett någon respons på dem argument jag lagt fram. Om tex den ockulta vägen genom historien, hur den tog över kristendomen och förflyttade sig till sekularismen.

Du har inte heller kunnat ge några belägg på det du påstår. Du kommer med kommentarer som ’man kan visa att det är ologiskt på en sekund’, gör det då istället för att bara säga det.

Precis. Men jag tror på ett paradis här på jorden, där ovan nämnda problem inte existerar i lika stor omfattning som nu.

Till lika stor omfattning är långt ifrån hela tiden. Dessutom kan du inte slippa undan prövningar och jobbiga situationer, du kommer alltid att möta dem. Eller känslor av irritation, ilska osv. Det är inget paradis. Det är ett konstant och medvetet arbete i att lära känna sig själv, att göra positivt arbete med sin karaktär osv. Utöver att lära känna Gud och rikta sin dyrkan till Gud så är det precis det som islam går ut på. Man kommer till frid i detta liv.

Jag ser det som en rimlighet hur konstigt det än kan låta. Du är välkommen att tycka vad du vill om det.

Jämfört med att allting har skapats av en ursprunglig kraft, som organiserat allting, som upprätthåller allting, för allting är ju organiserat och skapat till minsta detaj, kolla cellen bara, den är som en hel fabrik, och allting hålls kvar på sina platser och fyller sina funktioner, jämförelsevis med att ’något’ kosmiskt ’råkade’ hända, och av det skapades flera gudar som egentligen var aliens från rymden som genetiskt manipulerade oss.

För mig är den första mycket mer logisk iaf. Men jag tycker inget om den andra, jag hånar inte den eller förlöjligar den. Jag förstår varför man kan komma till den slutsatsen.

Men bara för att visa att om man kan ta den förklaringsmodellen som en rimlighet så borde man lika gärna kunna ta att det finns En Skapare som har uppenbarat meningen med livet och vägen till frigörelse och framgång.

2013-04-01 00:05
haha... verklighet i skämtsam ton (man och kvinna)...

Producent

2013-04-01 02:04
Inte inom islam ,nej.

Man får inte välja mkt inom islam nej.

Det dåliga självförtroendet och bekräftelsebehovet skapas/förstärks genom exponering av sex och sexualitet.

Nej. Nej. Nej.

Islam lär att barnets självförtroende skall byggas upp, att dem skall vara trygga i sig själva.

Haha men lär samtidigt ut en väldans massa andra saker (mindre bra saker).

Men när UG klipper och klistrar som dem gör

SERIÖST!!!!??
¨
Men du har ju inte gett någon respons på dem argument jag lagt fram.

Det gör jag hela tiden. Mycket av det jag tror på är hämtat från http://www.joyofsatan.org

Dessutom kan du inte slippa undan prövningar och jobbiga situationer, du kommer alltid att möta dem.

Har jag påstått något annat? Jag tror på ett paradis i meningen bättre värld (innebär inte helt felfri värld). I den världen ingår inte islam.

kolla cellen bara, den är som en hel fabrik, och allting hålls kvar på sina platser och fyller sina funktioner

Och då måste det vara just Allah som ligger bakom det?? Bara för att något inte kom till av en slump så innebär det inte automatiskt att det är Allah's förtjänst.

2013-04-01 09:13
Man får inte välja mkt inom islam nej.

Det tillåtna är mycket mer än det förbjudna. Men folk hänger upp sig på dessa få förbjudna sakerna eftersom deras egon och lustar provoceras av dem för dem är vana med dessa saker. Men fokusera inte på dem till en början. Det viktigare är att förstå att skapelsen måste ha EN gemensam Skapare. Vilket allting tyder på.

Nej. Nej. Nej.

Det gav jag ju dig studier och en dokumentär på.

Haha men lär samtidigt ut en väldans massa andra saker (mindre bra saker).

Enligt dig ja, men du baserar detta på dina fördomar och subjektiva tänkande. Skaparen känner till våra inre bättre än vi själva, viss saker förtår vi inte innan vi själva upplevt det eller sett det själva.

SERIÖST!!!!??

Ah, seriöst. Helt 100% seriöst.

Om kvinnan beskriver sin situation, säger att hon älskar sin man, vill vara med honom, och frågar vad islam säger om hennes situation, så svarar imamen självklart på det. Detta sedan målas som sagt upp med påklistrade känslor och värderingar för att påverka tittaren negativt. Simpla metoder dessutom, det är så tydligt. Men om man redan är på samma linje, vilket de flesta är, så tänker man inte kritiskt, det blir bara mer bränsle för elden.

Det gör jag hela tiden.

Nej, det gör du faktiskt inte.

Och då måste det vara just Allah som ligger bakom det?? Bara för att något inte kom till av en slump så innebär det inte automatiskt att det är Allah's förtjänst.

Nej, precis, det är därför man måste studera och jämföra olika trosuppfattningar och de ’heliga’ böcker dem har, vilka påståenden dem gör osv. Och Koranen är den mest trovärdiga, hållbara och den som är mest konsistent och som överensstämmer med vår uppfattning om världen.

Mycket av det jag tror på är hämtat från http://www.joyofsatan.org

2013-04-01 09:21
He gives his people a sense of peace inside. He does not conform to any of the stereotypical descriptions of him.

Såklart inte, men entiteter kan ta form av vad som helst, att han kan ta form som något vackert betyder inte att han är det. Om han kom till folk och sa att han tänker vilseleda dem från Gud, lära dem falsk spiritualitet osv, hur många skulle följa med? Det sker genom gradvis sakta manipulation.

Father frequently emphasized the importance of daily power meditation to me.

Såklart han gör det, det är bara genom meditation och andra ritualer som satan kan få tillträde till oss. Det är genom vår fria vilja som vi ger dem tillträde.

Dem måste promota dessa saker och framställa dem som ’ljus’, annars skulle ingen lockas till dem.

He has also told me "our side has won." Satan lost a battle a long time ago, but not the war. He has recently won the war. He is appalled at the condition of the world.

Om satan är skaparen av människan, och om Jehova är en ‘fictious being’, dvs fantasi, hur kunde satan förlora ett ‘battle’?

Sen säger dem på ett annat ställe;
"YHVH" otherwise known as "Jehova" by the deluded, is a false entity.

Hur ska dem ha det? Och om han skulle vara ’the creator god’ så skulle det inget kunna vinna över honom, vad är han för gud då?

2. The character "Jesus Christ" is fictitious and was stolen from some 18+ Pagan legends

Detta håller muslimer också med om. Eftersom det var romarna som förde in sina paganska sagor på Jesus. Det betyder inte att Jesus inte fanns eller att allt i hans karaktär är uppdiktat.

3. True Satanism preceded Christianity by thousands of years and is based upon total transformation of the soul.

Har dem saker från tiderna innan sumerna, egyptierna osv? Nej, tänkte det.

Mycket saker pekar på att det har funnits civilisationer långt innan det, som blivit förstörda. Dem har inget bevis för detta påstående.

Skaparen av människor har såklart sedan skapelsen början gett vägledning till sin skapelse.

Enligt islam så började avgudadyrkan såhär;

Efter Adam (as) och hans generation och fler generationer av endast dyrkan till Gud så dog flera fromma personer snabbt efter varandra.

Då kommer satan och säger till dem att dem borde göra avbilder på dessa människor, inte för att dyrka dem, men för att minnas dem. När dem ser avbilderna så skall det påminna dem om dessa fromma personer och hjälpa dem att själva vara det. Så människorna tycker det låter som en bra ide.

När denna generation sedan dött ut så kommer satan till den nya generationen och säger att den föregående generationen brukade be till statyerna för att närma sig Gud, att han dem som medlare, för dem fromma kan föra vidare bönen till Skaparen.

Christians are deluded into "accepting Jesus Christ" and "living saved" which is all false.

Yes, detta håller vi helt och hållet med om, det är lika mycket avgudadyrkan som något annat.

Satan is the bringer of knowledge.

Det är lätt att saga det men… ah. Satan kommer förvisso med en slags kunskap, men inte all kunskap. Förbjuden kunskap. Satan har inte kunskap om allt, därför han inte kan göra exakta förutsägelser om framtiden.

Spiritual Satanism does not in any way conflict with science. We strongly encourage and support all scientific knowledge and enquiry. We are well aware humanity is dangerously behind in scientific knowledge and understanding due to centuries of oppression by Christianity.

Ser du att dem påstår bara en massa saker utan att lägga belägg, de använder sig endast av suggestioner för att få läsaren tro att dem har belägg, genom att säga att dem bevisar allt dem säger, men dem bevisar inget.

Islam har aldrig förtryckt eller dödat vetenskapsmän. In facto så kommer den vetenskapliga metod som vi använder idag från araberna och den genomslagskraft som islam hade.

2013-04-01 09:29
There are no mediators in Spiritual Satanism. We strongly encourage our people to interact one on one with Satan.

Det finns inga medlare till Skaparen. Satan finns inne i skapelsen, vilket bevisas genom att man kan ’se’ skepnader han tar, och att man kan skapa sinnesförändringar i sig själv tex till det astrala planet och där kommunicera och ’se’ honom. Vilket tyder på att han är en skapelse, inte skapare.

Skaparen kommunicerar på ett annat sätt, för Han är ovanför skapelsen. Allt som är i skapelsen har begränsningar och brister, det är en av de största kännetecken för skapelsen.

People are told if they are given this power, they will abuse it.

Jag har flera exempel från mitt liv som detta stammer på.

The Gods are an extra-terrestrial humanoid race of beings. In the Christian bible, they are referred to as the "Nephilim." These beings are very evolved, highly advanced, and immensely knowledgable and powerful. They genetically modified their DNA, so they do not age.
Humanity’s sole purpose was for use as slave laborers in the mines for the Nephilim. We were to be destroyed after the gold mining project was completed. Satan, along with many of the Nephilim fathered children with human mothers. These offspring were known as "Demi-Gods."

Denna guld-teori finns debunked i Ancient Aliens serien.

Dessutom, följ min tankegång;

Nephilim ’skapade’/manipulerade människans gener, för att dem skulle bli slavar. Och Gud/jehova vill också att vi skall vara slavar. Varför skulle Gud i evangeliet då avslöja och prata dåligt om dessa Nephilim?

Nej, denna version är förvrängd för att passa deras egna tolkningar. Den bibliska versionen säger inte att dem skapare människan. Den säger att dem beblandade sig sexuellt med människan och fick hybrider. Det var därför den stora floden kom, som också finns dokumenterad i alla kulturer och det finns saker som moderna forskare säger kan tyda på det.

The Catholic Church (the original Christian Church, from which all Christian sects have evolved), heinously tortured to death and mass-murdered millions of innocent men, women and children in what was known as "The Inquisition." Some children who were burnt to death in what were known as "witch houses" were as young as two years of age.

Som jag skrev, men inte fick någon respons på, så var det dem hedniska romarna som skapade katolska kyrkan och den har utnyttjats som front för att förstöra kristendomen. Det är därifrån den ockulta kunskapen hållts hemlig, inte av religigiösa, utan de ockulta själv som infiltrerade religion, och sedan förfyttade makten till sekularismen, där de hållit kunskapen hemlig och med hjälp av den centraliserat sin maktposition på alla fronter.

One can see this is a man-made work as there are endless contradictions.

Kristna själva erkänner att den är skapad av människor, och ja, det finns fullt med motsägelser och saker som motsäger vetenskap. Det är för att människor korrumperade budskapet, därför uppenbarades Koranen som är fri från dessa saker.

Exposing christianity behöver jag inte kommentera, det har muslimer gjort i 1400 år. Och jag kan se på resten av rubrikerna att det inte kan finnas speciellt mycket bevis där. Så jag nöjer mig med detta.

2013-04-01 10:26
Alla anser att dem följer den rätta islam. Men shi’a som är Irans gren av islam har så många olika saker som gör att dem faller ur islam.

Jag orkar inte titta på videos. Jag förstår att du vill få det att låta som att det inte är Islam, men så länge dom identifierar sig som muslimer, så är de det. Det är inte Islam, enligt DITT sätt att se på religionen. Då kan jag hålla med dig.

På vilket sätt menar du?

Att folk till största delen av dess existens har tolkat Islam som ett sätt att kunna utöva makt över kvinnor, precis som kristendomen gjort. Detta har att göra med att världen styrs genom patriarkala strukturer. Vad du fortfarande vägrar se är att man har börjat tolka Islam annorlunda nu, eftersom väst-världens kvinnor har gjort revolution. Kvinnosynen inom Islam är bättre i sverige EFTERSOM kvinnor har gjort uppror här.

Från sidan citerade jag resultatet från en undersökning som tog reda på vad muslimska kvinnor själva tyckte, istället för att göra som man brukar, att förklara hur kvinnorna mår utan att fråga dem själva. Hur är det att inte vara kritisk? Bara för att den kom från en muslimsk sida? Det är väl innehållet som skall granskas.

Eftersom en sådan sida även kan försköna kvinnornas berättelse för att försköna sin religion genom att till exempel utelämna de kvinnor som pratar negativt om det.

Inom islam erkänner man olikheter mellan könen och generella könsroller. Utan att det för den skull blir diskriminering. Eller att kvinnor kan bli torterade eller utsättas för mindre slags våld. Kvinnor ses inte som sämre än män, eller ägodelar till män. Utan könen kompletterar varandra.

Jag förstår inte varför du vill få Islam att låta så speciellt. Synen att kvinnan och mannen är olika och kompletterar varandra, är normen. Jag ser det inte så, men det är för att jag har utbildat mig inom genusvetenskap och har en annorlunda andlig syn på könet. Syftet är inte att man ska komplettera varandra, syftet är att man ska finna helheten i sig själv. När man tror att den andra har något som man själv saknar, så bådar det även för olycka och skilsmässa inom en relation.

Fast det finns ju forskning på att det är så. Många kvinnor upplever negativa effekter av det, även om de väljer det.

Det är ett generellt mänskligt problem som förekommer överallt som jag redan nämnt förut: bekräftelsebehov. Vissa kvinnor förstorar brösten för att få mäns bekräftelse, andra sätter på sig en slöja/ burka. Det är lika vanligt hos män också, det yttrar sig bara annorlunda. Du söker säkerligen bekräftelse hos de präster du träffar regelbundet. Det handlar om att man gör något för att man hoppas på att någon annan ska tänka högre om dig. Same thing.

Ja, det finns dem som känner sig så, vilket är ytterst synd.

Synd? Du har inte funderat på om det kanske är något som är fel om kvinnor känner så?

Nej, det är visdom, som föräldrarna har lyckats förmedla, genom sitt eget utövande (så barnen ser deras uppriktighet och således att dem är äkta i sina personligheter och sin tro), och kunnat artikulerat och förklara (inte tvinga) den andliga innebörden av islam så att barnet i så tidig ålder lyckats se det för sig själv och till och med internaliserat det, vilket tydligt märks i deras beteende. Dem upprepar inte bara vad dem hört, utan dem kan med egna ord beskriva det vilket också bekräftas i deras uppförande och bemötande med situationer. Riktiga praktexempel.

Sorry. Men det är den värsta smörjan jag hört på länge. När barnen lär sig tänka själva och ifrågasätta så kommer dom göra uppror och inte tro på det längre, förutom dem som möjligtvis blivit så hotade och skrämda att dom inte vågar, just wait and see.

Och det kan du bekräfta med?

Barn har inga problem med nakenhet. Dom skäms inte och dom sitter till och med och tar på sina könsorgan utan att se det som något konstigt. Jag har flertalet gånger även sett små barn onanera, i form av att dom tar på sig själva eller gnider sig mot saker och verkar tycka det är skönt. Eftersom dom inte har blivit inpräntade att det är skamligt så gör dom det öppet. Det har inte någonstans funnits någon glimt av blyghet.

2013-04-01 10:28
Och i min erfarenhet av kommunal skola och förskola så har lärarna (inte pratat om sex just men) inte haft någon spärr att prata om 'närmande mellan könen', som att pussas, vara ihop osv.

Vad vi dock fortfarande pratar om är att vi inte är så öppna om sex som du tror, vilket du redan bevisade när du sa att skolor och förskolor inte pratade om det.

Vart finns beläggen för detta?

Skrev Muhammed Koranen? Skrev jesus Bibeln? Där har du bevisen. Det är folk som kommit efteråt som skrivit böckerna. Det finns inga bevis för att profeternas läror stämmer överens med lärorna i böckerna.

Att religionen har blivit utnyttjad på det sättet betyder inte att profeterna inte predikade underkastelse, i så fall måste man komma med belägg för det, inte ta en lösryckt vers ur en helig skrift, när det finns hundra andra som motbevisar den.

Jag skiljer på den biten i bibeln som handlar om Jesus och hans liv, och på resten av texterna. I den biten som berättar om Jesus och hans liv så predikar han inte något helvete eller underkastelse ( i den formen som du pratar om det ) någonstans. Däremot så finns det fullt av det i resten av Bibeln, vilket inte är hans ord utan de personerna som skrev boken.

2013-04-01 11:12
Jag orkar inte titta på videos.

Bara på dina ’imamer’ eller? Du vill inte ha en nyanserad bild?

Den kvinnan som jag länkade förklarade hur islam frigjorde kvinnorna för 1400 år sedan, i sådant som skedde först ca. 100 år sedan i våra delar av världen, den sk fria världen. Men i väst så frigjordes kvinnorna från hemmet så att dem blev dubbelt belastade, nu skulle dem vara gravida, ta hand om spädbarn och försörja familjen samtidigt. dessa klipp var typ 3 minuter vardera.

Att folk till största delen av dess existens har tolkat Islam som ett sätt att kunna utöva makt över kvinnor, precis som kristendomen gjort.

OM dem har gjort det, och det inte är ett resultat av kulturella traditioner, okunskap, dåliga samhällsförhållanden, den globala mentaliteten att män är bättre än kvinnor. osv, vilket jag fortfarande argumenterar att det beror på, så har dem tolkat islam fel. Fortfarande finns vissa könsskillnader som islam sätter prägel på. Jag vet att det är detta som används som kritik, men så får det vara, muslimer skall inte känna sig underkuvade och behöva anpassa sig så länge dem är nöjda med det.

Kvinnosynen inom Islam är bättre i sverige EFTERSOM kvinnor har gjort uppror här.

Jag håller inte med om att kvinnosynen är bättre här. Den definieras som det genom att i demokratisk anda framställa en total likhet mellan könen, men det är inte det enda synsättet som existerar. Ska ni 'frigöra' alla kvinnor som är nöjda med sin situation? Och då menar jag inte samhällstillstånd, den kan alltid förbättras var man än befinner sig, utan med de könsskillnader som religionen beskriver.

Eftersom en sådan sida även kan försköna kvinnornas berättelse för att försköna sin religion genom att till exempel utelämna de kvinnor som pratar negativt om det.

Fast det var ju en undersökning som frågade kvinnorna vad dem anser.
Jag kan säga samma sak att du utelämnar allt positivt åt den lilla lilla delen av negativt. För media visar bara den sidan.

Jag ser det inte så, men det är för att jag har utbildat mig inom genusvetenskap

Nu har jag inte en separat kurs i genusvetenskap men jag har gått lärarutbildningen och vi präntades i många kurser med genusperspektivet. Det finns ändå annan forskning som stöder påståendet om olikheter mellan könen.

Syftet är inte att man ska komplettera varandra, syftet är att man ska finna helheten i sig själv.

Och varför skulle man inte kunna ha båda? Kvinnan finner helheten i sig själv, mannen i sig själv, men dem är fortfarande olika gällande olika saker och således kan dem komplettera varandra. Som Gud säger i Koranen så är allting skapat i par, och paren är i behov av varandra. En man eller kvinna kan inte fortplanta sig utan varandra, så även på biologiskt plan kompletterar dem varandra.

2013-04-01 11:12
När man tror att den andra har något som man själv saknar, så bådar det även för olycka och skilsmässa inom en relation.

Och alla giftermål som finns som inte slutar i skilsmässa där acceptansen av könsskillnader accepteras och upprätthålls?

Kärlek, ömhet, motivation, att dela känslor med, att uppfostra barn tillsammans med, tillrättavisning, den andra kan synliggöra dolda aspekter av sig själv osv. Finns mycket som en partner tillgodoser en med, även om man i sig själv finner en helhet.

Vissa kvinnor förstorar brösten för att få mäns bekräftelse, andra sätter på sig en slöja/ burka. Det är lika vanligt hos män också, det yttrar sig bara annorlunda.

Jag vet, jag håller med, men industrin används för att spela på dessa saker och förvärrar situationen.

Det handlar om att man gör något för att man hoppas på att någon annan ska tänka högre om dig.

Och just därför så lägger islam så stor fokus på avsikten, uppriktigheten. För man skall inte göra något för att någon annan ska prisa en eller ge en ’belöning’ (tex i form av bekräftelse). Nej, vi söker bara Guds välvilja och acceptans, och helst i hemlighet, för att öva på att rena avsikten.

Synd? Du har inte funderat på om det kanske är något som är fel om kvinnor känner så?

Ja, om det är synd så betyder det ju att något är fel.

Barn har inga problem med nakenhet. Dom skäms inte och dom sitter till och med och tar på sina könsorgan utan att se det som något konstigt. Jag har flertalet gånger även sett små barn onanera, i form av att dom tar på sig själva eller gnider sig mot saker och verkar tycka det är skönt.

Jag vet, det är något vanligt hos mindre barn. Vilket inte betyder att dem inte har blyghet, dem har inte blivit medvetna om sin nakenhet och sexualitet ännu, precis som Adam och Eva inte hade blivit det innan dem ’åt av frukten’.

Det finns också olika sorters blyghet. När tex vi sätter på något nytt m.m. på vår dotter och berömmer henne så blir hon blyg och vänder sig, går bort lite och ler för sig själv och tittar och drar i tex den nya ’bodyn’.

Eftersom dom inte har blivit inpräntade att det är skamligt så gör dom det öppet.

Det är för att dem inte blivit medvetna om sexualitet ännu. Dessa saker som du beskriver hos småbarn är något som dem inte ännu kopplat till sexualitet. När man kommer till puberteten och deras lustar ’verbaliseras’ inom dem själva så blir det en annan sak. Det blir en intim sak, vilket inte betyder att man skäms över det, bara att det finns en blyghet till det.

Det har inte någonstans funnits någon glimt av blyghet.

Jag tror att du generaliserar.

Skrev Muhammed Koranen? Skrev jesus Bibeln? Där har du bevisen. Det är folk som kommit efteråt som skrivit böckerna. Det finns inga bevis för att profeternas läror stämmer överens med lärorna i böckerna.

Koranen skrevs ner när Muhammed (saw) levde. Han beordrade att man skrev ner när uppenbarelserna kom. Detta skrevs sedan ihop till Koranen, och man skickade en Koran till varje område. För Koranen är bevisen tydliga. För bibeln är det ingen som förnekar att den är förvanskad.

Jag skiljer på den biten i bibeln som handlar om Jesus och hans liv, och på resten av texterna. I den biten som berättar om Jesus och hans liv så predikar han inte något helvete eller underkastelse ( i den formen som du pratar om det ) någonstans. Däremot så finns det fullt av det i resten av Bibeln, vilket inte är hans ord utan de personerna som skrev boken.

Om du anser att resten av bibeln är korrupt, varför skulle delen med Jesus (as) stämma? Det är Koranen som är den autentiska budskapet från Skaparen som finns kvar idag, som korrigerar saker i bibeln, vissa saker som bevisar att det inte är en människa som skrivit den. Så det är den man bör titta i, inte bibeln.
Producent

2013-04-01 11:44
Digeridoo

Är inte hela den här slöjdiskussionen lite irrelevant, om det står i koranen att kvinnor ska ha slöja så är det väl bara att acceptera det? Du sa tidigare att vi inte kan ställa krav på gud, samma logik måste väl gälla hans skrift, dvs vi kan inte ställa krav på att förstå den, eller hålla med om innehållet. Skulle det ha stått att man skulle tortera barn så hade det bara varit att ta tag i saken (jag vet att det inte gör det, men som exempel). Dvs vi bestämmer inte, med känslor eller logik över vad som är rätt och fel, utan gud bestämmer det, och vi får rätta oss?
Give my regards to King Tut, asshole
Producent

2013-04-01 11:49
I dokumentärerna om profeten Muhammed som jag såg på kunskapskanalen så konstaterades det att ingenstans i koranen så står det att kvinnor ska bära slöja.
Det enda Muhammed sa till sina fruar vara att de ska skyla sig. That's it! För alla Muhammeds fruar hade fönster ut mot gårdarna så männen kunde titta på när hans fruar bytte om o.s.v och det uppskattade inte Muhammed så han ville att hans fruar skulle skyla sig.
Så att vara bokstavstroende och för slöja rimmar ganska illa.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-04-01 12:32
KurtRussel
Är inte hela den här slöjdiskussionen lite irrelevant, om det står i koranen att kvinnor ska ha slöja så är det väl bara att acceptera det?

Jo, jag håller med. Men det är inte jag som drar upp ämnet. Jag försvarar islam från de påståenden som görs att det är för att förtrycka kvinnor samt att kvinnor känner sig förtryckta. Det stämmer inte.

Dvs vi bestämmer inte, med känslor eller logik över vad som är rätt och fel, utan gud bestämmer det, och vi får rätta oss?

Exakt. Vi tar Koranen och sunnah först och sedan använder vi intellektet till att förstå det.

Dopeness P32
I dokumentärerna om profeten Muhammed som jag såg på kunskapskanalen så konstaterades det att ingenstans i koranen så står det att kvinnor ska bära slöja.

Och det är därför vi har sunnah, som bla innefattar Profeten Muhammeds (saw) uttalanden och förklaringar om specifika 'verser'. Det står tex i Koranen inte heller HUR vi ska utföra bönen, det lär vi oss genom Profeten (saw), hans 'sunnah' (väg). Versen är;

Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar - och till troende kvinnor - att de noga sveper om sig sina ytterplagg; på så sätt blir de lättare igenkända och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.

Det enda Muhammed sa till sina fruar vara att de ska skyla sig. That's it!

Nej, det var vad Gud sa till Profeten (saw). Sedan gav Profeten fördjupad förklaring vad 'skyla' sig betyder. Annars hade inte hans fruar klätt sig så.

För alla Muhammeds fruar hade fönster ut mot gårdarna så männen kunde titta på när hans fruar bytte om o.s.v och det uppskattade inte Muhammed så han ville att hans fruar skulle skyla sig.

Jag gissar att det inte var muslimer som låg bakom denna dokumentär?

Dock så finns det muslimer som tex säger att det bara är obligatoriskt att följa Koranen, inte sunnah. Vilket är ett motsägelsefullt påstående, för utan sunnah hade dem inte vetat hur dem ska be, betala zakah (allmosan), göra hajj (pilgrimsfärden). Och flera av de förklaringar dem gör om Koranen kommer direkt från sunnah.

Sedan finns det också dem som tycker att islam måste moderniseras, att man har rätt att plocka ut vissa saker som man inte tycker passar in. Vilket är helt absurt, för då går dem emot Guds beordringar. Har alla då rätt att handplocka det som passar dem? Det är inte underkastelse. Då skapar man sin egen version. Gud säger om sådana människor;

Have you seen he who has taken as his god his desire, and Allah has sent him astray due to knowledge and has set a seal upon his hearing and his heart and put over his vision a veil? So who will guide him after Allah ? Then will you not be reminded?

Så att vara bokstavstroende och för slöja rimmar ganska illa.

Inte alls.
Producent

2013-04-01 12:49
Digeridoo

Jo, jag håller med. Men det är inte jag som drar upp ämnet. Jag försvarar islam från de påståenden som görs att det är för att förtrycka kvinnor samt att kvinnor känner sig förtryckta. Det stämmer inte.

Fast det behöver du ju inte egentligen, du följer ju bara guds lag. Om konsekvenserna av den är onda eller goda, fel eller rätt, i människors ögon är väl irrelevant, vi kan inte förvänta oss eller kräva att vi ska förstå guds vilja. Det är väl bara att acceptera och göra det bästa av situationen?

2013-04-01 13:11
Du har helt rätt.

2013-04-01 13:15
vi kan inte förvänta oss eller kräva att vi ska förstå guds vilja.

Det kan alla göra dock om dem uppriktigt försöker=)
Producent

2013-04-01 13:47
Det kan alla göra dock om dem uppriktigt försöker=)

Du menar förstå reglerna, som dom är nedskrivna? För att tro att du kan förstå guds vilja är väl väldigt förmätet.

2013-04-01 13:51
Inte helt såklart, men det betyder inte att vi inte kan förstå något av det.

2013-04-01 14:07
Bara på dina ’imamer’ eller? Du vill inte ha en nyanserad bild?

Nej. För att det är tidskrävande. Jag har ett annat liv utanför whoa också.

OM dem har gjort det, och det inte är ett resultat av kulturella traditioner, okunskap, dåliga samhällsförhållanden, den globala mentaliteten att män är bättre än kvinnor. osv, vilket jag fortfarande argumenterar att det beror på, så har dem tolkat islam fel.

Dom har tolkat Islam och andra religioner utifrån det samhället som rådde då. På samma sätt som imamer tolkar Islam utifrån det samhället i västvärlden som råder nu.

Jag håller inte med om att kvinnosynen är bättre här. Den definieras som det genom att i demokratisk anda framställa en total likhet mellan könen, men det är inte det enda synsättet som existerar. Ska ni 'frigöra' alla kvinnor som är nöjda med sin situation? Och då menar jag inte samhällstillstånd, den kan alltid förbättras var man än befinner sig, utan med de könsskillnader som religionen beskriver.

Frigörelse handlar om frihet att kunna välja, annars är det inte en frigörelse. Syftet är inte att alla kvinnor ska bli brandmän och statsministrar och att alla män ska bli hemmafruar och barnskötare. Syftet är att man ska kunna välja det ena eller det andra utan att behöva bli dömd. Är kvinnan lycklig som hon är, så ska hon stanna där, men om en annan kvinna inte är lycklig på samma plats så ska hon kunna välja ett annat liv. Detsamma gäller för män. Vad som gör dig lycklig, kan ingen annan förutom du själv veta, och därför är det inte någon annans business.

Jag kan säga samma sak att du utelämnar allt positivt åt den lilla lilla delen av negativt. För media visar bara den sidan.

När du sa att kvinnor var lyckliga i dessa länder så sa jag att det mycket möjligt kunde vara så, och att det mycket möjligt kunde vara så att dom har en fasad för att dom är rädda. Vad som gör någon annan lycklig är inte min business och därför tycker jag inte att jag enbart pratar negativt. Jag pratar enbart om kvinnans rättigheter.

Det finns ändå annan forskning som stöder påståendet om olikheter mellan könen.

Det man söker efter, finner man stöd för. Det ska jag inte förneka. Mitt enda argument är att det finns människor som inte passar in i mallarna, och till och med blir olyckliga av att samhället försöker trycka in dem där. Dessa människor föds av en anledning. För att vi ska lära oss tänka utanför ramarna för vad kön egentligen betyder. Tråkigt att den här kursen inte verkar ha fått dig att tänka annorlunda. Det är därför jag är väldigt emot lärarutbilningen. Den verkar inte få människor att tänka utanför ramarna, även om dess syfte är att man ska börja göra det.

Och varför skulle man inte kunna ha båda? Kvinnan finner helheten i sig själv, mannen i sig själv, men dem är fortfarande olika gällande olika saker och således kan dem komplettera varandra.

Man kan inte vara hel i sig själv, och samtidigt tro att man behöver någon annan för att vara komplett. Problemet med dessa tankar ( vilket hela mänskligheten har blivit inpräntade och inte enbart muslimer ) är att man ställer enorma krav på den andra personen att alltid fylla en viss funktion. Relationer är strösslet som gör kakan godare, inte en viktig ingrediens som gör ditt liv komplett. Gör du dig beroende av någon annan för att känna dig komplett, så kommer ditt liv bli väldigt jobbigt om denna personen dör eller skiljer sig eller kanske bestämmer sig för att göra något som innebär att vissa egenskaper inte kommer finnas tillgängliga för dig. Svartsjuka är vanligare hos människor som tror på dessa tankar, dålig självkänsla också.
Är du komplett i dig själv, så kan personen komma och gå och utvecklas som människa. Men du kan fortfarande stanna kvar eftersom din existens inte hänger på att den beter sig på ett visst sätt.

Som Gud säger i Koranen så är allting skapat i par, och paren är i behov av varandra. En man eller kvinna kan inte fortplanta sig utan varandra, så även på biologiskt plan kompletterar dem varandra.

Så jag antar att du är emot homosexualitet då också?

2013-04-01 14:12
Om allting kommer i par, hur kommer det då sig att Muhammed hade 10 fruar? Eller ser man alla kvinnor som en klump som är en och samma kvinna? Great!