I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jesus var jude?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-06-20 15:20
princess
Är Jesus allahs profet eller va menar du?
HAHA whoa'n e så jövla rockad baaaoooooooouuuuuöööögggg!!!!!!

2006-06-20 15:34
Okej, okej Allah är samma gud som kristen- och judendomens. Men du menar inte att Jesus var muslim va?

2006-06-20 16:44
Princess
Jo det är den innebörd av mislim som ja mena.

Athnagzo P17

Va man kan tolka av de där är att Islam, kristendom och judendom är samma religion men med vissa små skillnader eller?

2006-06-20 18:36
princess
Kan ja vara muslim och tro på kristen- eller judendomen?

2006-06-20 18:48
FdsCrue
Du kan va Bög-terrorist-kristen-kvinna-apa-mansmis shandlande-spädbarn-fattigmansmiljonär om du vill.
om Islam kristendomen och judendomen alla tycks sympatiska för dej så satsa på det och skit i va alla "Religionsexperter" säger.
Religioner i sig startar inga krig, det är när folk försöker tvinga på nån sin tro det urartar...
tyck vad du tycker så länge du gör det med ett rent hjärta!
Mabuhay!

2006-06-20 19:34
Athnagzo P17
No shit.
va ville du ha sagt med det?
Mabuhay!

2006-06-20 20:12
jag fattar vad ni menar men det blir lite "jesus was black" varning på hur det låter
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-06-21 00:20
Athnagzo P17
Du har redan fyllt år i år va? I sånna fall ber jag om ursäkt.
å va fan menade du med det då??
har du svårt för uttrycka dig i klartext?
Mabuhay!

2006-06-21 00:21
Men kalla dem gud och jesus och alternativt namn innom parantes om jag är från spanien ska jag envisas med att säga dios då?
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-06-21 00:23
princess

Det är det som är själva grejen med davincikoden. Den blandar "fakta" med rena historiesagor för att folk ska tro att de är sanna.

det är väl samma sak med biblen osv.
sagor för att ge folk hopp och tro.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2006-06-21 19:17
saulwall och om du förnekar dom så förnekar du deras kunskap om Gud. Då måste du även föneka alla böcker. Hur ska du då få en uppfattning själv? Då måste du ju gissa och spekulera i allt du säger.
du skojjar va? det är jävligt stor skilland på bibeln/koranen och fackliteratur.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-23 15:20
Varför har folk inte vaknat?
Ända sedan Nietzsche skådade ljuset och dödsförklarade gud borde väl mänskligheten ha lärt sig att inte tro på tomtar och troll...

Har redan haft en ganska stark debatt om det här med princess minns jag och vi kom väl fram till det att OM det fanns något som helst bevis för guds existens så skulle alla vara troende.

Tills dess är han lika mycket en sagofigur som tomten, Peter Pan och alla de andra älskade sagofigurerna som skrivits ner av människan.

2006-06-23 15:22
Och länka inte mer jävla skitskriverier från muslimer som "tolkar" koranen på så skeva sätt att jag skulle kunna få fram att gud vill vi ska knulla våra granne varje söndag.

Kom ihåg också att koranen har fel i både fakta, platser och tid på många ställen så varför tro på det andra? I sånna fall tror jag på Äldreomsorgen i Över Kågedalen.

2006-06-29 13:00

herregud är vissa födda igår? klart Jesus var jude! han var av davids ätt och var en judisk rebell och han blev ju den var kristendomen utvecklades ifrån, men han gick inte runt och såg sig själv som kristen och icke-jude. de första "kristna" ansåg sig dessutom också som judar och i andra hand tillhörande en ny organisation. Den stora skiljestunden då man kan säga att kristendomen manifesterades som en helt egen religion var ungefär när Paulus spred läran utanför Palestina och kom i kontakt emd ickejudar som ville bli kristna, då stäldle han sig frågan, kan vem som helst bli kristen? inom judendomen på den tiden var de så att man var tvungen att födas jude. frågan var nu om man skulle kunna bli kristen även om man inte var född jude.. han åkte tillbaks till israel och diksuterade med apostlarna och tillsammans ko mde fram till att det kunde man göra. Så spred sig kristendomen på allvar och blev en "egen" religion
Femme fatale

2006-10-18 00:17

men hur kan man tveka på att Jesus var jude 2006???

har ni inte gått i skolan?
Femme fatale

2006-10-18 00:21

Muslimer tror att jesus är den som kommer ner på domedagen. precis som kristna. JA.

JESUS ÄR ÄVEN MUSLIMERNAS PROFET.

Jesus såg sig själv såkalrt första hand som jude men att han reformerade judendomen,
de första "kristna" kallade sig judar och såg sig i andra hand tillhörande en ny gren

det var iochmed Paulus färder västerut udner apostlarnas tid som man ens började diskutera om kristendom var en separat religion.

varför?

Jo, eftersom Palulus började ifrågasätta sig själv om även ickejudar kunde vända sig till läran. Han åkte tillbaka till de andra apostlarna och till sist slogs det fast att alla kunde kristnas. Så kunde även ickejudar sälla sig till skaran jesusanhängare
Femme fatale

2006-10-18 00:31
men asså vad tusan, vafan har ni gjort med tråden? ni whoaiter är ju totalt hopplösa, off-topic squad on teh run again!!! CHAIN EM TO A ROCK DAMNIT!!

så, är Jesus en Jude eller god damn inte?
hur tusan orkar man läsa igenom alla dom här inläggen innan man får ett svar? hela tråden är ju off-topic for fuck sake!!!

Maxiie_Boy P15, har du nån källa till den där informationen? det där lät ju lika snurrigt som nånting taget ur bibeln
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-10-18 00:44

klart han var Jude!!! vad är det osm ens måste ifrågasättas???

Jesus var av juden Davids ätt!
Femme fatale

2006-10-18 00:47
Jesus var jude?

Hur kan han vara jude när judarna tror att han ännu inte har kommit till jorden?

Det var ju just det. judarna såg honom som en vanlig jude som förrädade judendomen iochmed att han tillskrev sig själv ha övermänsklig kraft och ifrågasätta fariséeledarnas styre över sitt judiska folk.

Judar tror inte på att Jesus var messias. de trodde han var en vanlig jude med övermod. (förutom de judar osm blev jesus anhängare och de första "kristna"

JESUS VAR EN JUDISK REBELL
Femme fatale

2006-10-18 09:46
Yttrade jesus någon gång ett ord om kristendom som religion?

2006-10-18 10:30
Viva la cristos!
lr nått

såg det skrevs om davinci koden..
minns när jag försökte läsa boken..
Öppnade boken.. läste "FAKTA"..
Läste vidare.. stängde boken..
La tillbaks den på hyllan..

hur fan kan man skriva fakta och likväl ha med faktafel..
:(

Jesus var förövrigt jude,
Jesus från Nasaret av Davids hus :)
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 10:41
SoulWall, att säga att jesus spred samma budskap som tidigare skett stämmer inte så bra..

En av anledningarna till att Jesus blev korsfäst, förutom den uppenbara att han kallade sig själv Guds son, var ju just att han ifrågasatte den rådande ordningen vilket gjorde översteprästen och hans anhang lite purkna..

Kristendomen och Jesus budskap är en mkt mer förlåtande, älskande och givande religion än den religion som beskrivs i Gamla Testamentet..

Matt 5:7
P
Saliga de barmhärtiga,
de skall möta barmhärtighet.

Matt 5:8
P
Saliga de renhjärtade,
de skall se Gud.

Matt 5:9
P N
Saliga de som håller fred,
de skall kallas Guds söner.

dock stämmer det förvisso att Jesus sa själv att han inte kom för att förändra utan för att uppfylla och han förstärker även lagen i sin Bergspredikan tex.

Matt 5:17
N
Jesus och lagen
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.

Matt 5:18
P N
Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.

Matt 5:19

Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket. Men den som handlar och undervisar efter dem skall räknas som stor i himmelriket.

Matt 5:20

Jag säger er att om inte er rättfärdighet överträffar de skriftlärdas och fariseernas, så kommer ni inte in i himmelriket.

Matt 5:21
P N
Jesus skärper lagens bud
Ni har hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte dräpa; den som dräper undgår inte sin dom.

Matt 5:22
N
Men jag säger er: den som blir vred på sin broder undgår inte sin dom, och den som okvädar sin broder undgår inte att ställas inför rådet, och den som förbannar honom undgår inte helvetets eld.

Matt 5:23
P
Om du bär fram din gåva till offeraltaret och där kommer ihåg att din broder har något otalt med dig,

Matt 5:24

så låt din gåva ligga framför altaret och gå först och försona dig med honom; kom sedan tillbaka och bär fram din gåva.

Matt 5:25
P
Skynda dig att komma överens med din motpart medan ni ännu är på väg, så att han inte överlämnar dig åt domaren och domaren lämnar dig åt vakten och du sätts i fängelse.

Matt 5:26

Sannerligen, du slipper inte ut förrän du har betalt till sista öret.

Matt 5:27
P
Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Matt 5:28
P N
Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap.

Matt 5:29
P
Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet.

Matt 5:30
P
Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet.

Matt 5:31
P
Det blev sagt: Den som vill skilja sig från sin hustru skall ge henne ett skilsmässobrev.

Matt 5:32
P N
Men jag säger er: den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapet kan brytas genom henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna bryter hennes äktenskap.

Matt 5:33
P
Ni har också hört att det blev sagt till fäderna: Du skall inte svära falskt och: Du skall hålla vad du har svurit inför Herren.

Matt 5:34
P
Men jag säger er: ni skall inte svära någon ed alls. Inte vid himlen, ty den är Guds tron;

Matt 5:35
P
inte vid jorden, ty den är pallen under hans fötter; inte vid Jerusalem, ty det är den store konungens stad.

Matt 5:36

Inte heller skall du svära vid ditt huvud, ty du kan inte göra ett enda hårstrå vitt eller svart.

Matt 5:37
N
Vad ni säger skall vara ja eller nej. Allt därutöver kommer från det onda.

Sedan följer det som jag beskriver som förändringen, eller snarare den nybanande tolkningen av Mose lag.

Matt 5:38
P
Älska era fiender
Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand.

Matt 5:39
P
Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.

Matt 5:40
P N
Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också.

Matt 5:41
N
Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.

Matt 5:42
P
Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.

Matt 5:43
P N
Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende.

Matt 5:44
P
Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er;

Matt 5:45
P
då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.

Matt 5:46

Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant?

Matt 5:47

Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant?

Matt 5:48
P
Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.

cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 10:42
fan va grötigt det blev..
whoa dödade mina radavstånd..
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 11:07
Suck jag skrev en ny tråd..
7800 tecken..
den försvann..
TACK WHOA!

Summan av kardemumman var..

När jesus talar om lagen tror jag det är viktigt att endast tänka på Guds bud, då övriga lagar, anstiftade av människan inte har någon vikt då endast gud har rätt att döma..

Matt 7:1 Döm inte. Gå in genom den trånga porten
Döm inte, så blir ni inte dömda.

jag avslutar med följande och sätter mig ner och gråter en skvätt över det förlorade inlägget..

Matt 7:2 Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er.

Matt 7:3 Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?

Matt 7:4 Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga — du som har en bjälke i ditt öga?

Matt 7:5 Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.

cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 12:47

spliffsheriffen Jesus sa aldrigordet kristendom, han var bara för reformering, på många sätt var han strängare med lagarna och på många sätt slappare

han tillät arbete på sabbaten. <-- mindre sträng

han sa: ni har lärt er att inte bryta ett äktenskap, men den av er som i hjärtat har brytit hennes trohet har brytit hennes äktenskap <-- strängare angående otrohet

hade judarna trott på honom hade han ju bara vara ett reformerande figur i historien. Jesus ansåg ju sig själv som jude..Kristus (Kristendom) är ett grekiskt ord
Femme fatale

2006-10-18 12:50
Spliff
Dessutom så följde han ju de mesta av judiska sderna och lagarna själv. En otrogen kvinna blev släpad till Jesus en gång och de som tagit dit henne sa, bör vi 8inte stena henne? detta för att sätta jesus på prov och få fälla honom.

det var då Jesus droppade det legendariska: den av er som är fri från synd kan kasta första stenen

han sa inte emot lagen, han bara abd människor själva att tänka efter, han vred om allt så det sluta med att man skulle tänka själv. dessa kapitel i bibeln är Jesu liknelser. det handlar om när fariséerna vill hitta en aneldning att sätta honom på plats och hur Jesus genom kvicktänkthet får dem helt paff

men nu en fråga, jesus var ju fri från synd, varför kastade han inte första stenen? finns det ett dolt budskap? att han inte kastade stenen till trotsd fastän han var froi från synd?
Femme fatale

2006-10-18 13:18
Amar

Exakt, och det är rätt fascinerande att man följer en religion vars frontfigur inte ens nämnde den själv.

2006-10-18 13:27
Jesus var inte fri från synd..
han tvivlade ju på gud han med..
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 13:32
joda. vart tvivlade han på Gud? var det när kan korsfästes och sa; Min Gud har du övergett mig? eller vad de var han sa nu igen?

Spliffsherifen jo men det är klart at Jesus var för en förändring, han var ju en profet. men om vi säger såhär, hade judarna tagit honom för Messias så hade det idag bara varit fortsättning på judendomen.
Alltså kristendomen är ju en förlänging av judendomen, de delar så mycket, speciellt 10 budorden. me ett fåtal rätt stora punkter spearra dem tillräckligt före att vara separata religioner
Femme fatale

2006-10-18 14:06
Amar

Ja precis, det var då han tvivlade på Gud.

Jag har inte sagt att jesus inte var en förändring. Tycker bara att det är väldigt märkligt hur stiftaren av religionen hade så lite med utformandet av den att göra :)

2006-10-18 14:09
spliffsheriffen. menar du med hur man lever?

alltså den största skillnaden med praktisernadet bortsett från enstaka regler hit och dit handlar om hur man ser på religion

Jesus slog ett slag för den inre andliga kärnan. Inom judendomen så är det mer vardagliga saker, att religionen är en livsstil

många judar lever sit vardagsliv rätt judiskt men är icketroende!frstår du vad jag menar?

i Gamla testamentets äldsta delar finns det inte ens något snack ALLS om himmel och helvete och belöningar/traff efter döden!
Inte ens snack om en djävul. gjorde man gott belönades man med många genrationer efter sig och syndade man straffades man på plats!

se bara Aarons söner (Moses brorsöner) som blev straffade på plats för att de gjöt en guldkalv.
Femme fatale

2006-10-18 14:13
spliff oj missuppfatta vad du skrev. på vilket sätt tycker du jesus har lite emd utformandet idag att göra?
Vi kan skippa påvedömet, det vet vi har inget med honom satt göra :)
Femme fatale

2006-10-18 14:32
Ja du, om man jämför med t.ex. Mohammed konkret utropade:

"Detta är islam! Vi är muslimer! Här är koranen! Såhär ska vi leva, jalla nu kör vi!"
och började sprida religionen. Med Jesus/kristendom har vi en helt annan situation där religionen mer eller mindre grundas/utvecklas efter att Jesus dog.

2006-10-18 14:34
Spliffsheriffen. det var exakt det jag tänkte på faktiskt! alltså angående hur tydligt islam framkom. man kan se kristendommen i början som en separatiströrelse, eller tom judendom fast i andra hand följa jesus.
Femme fatale

2006-10-18 14:41
För att klargöra:

Att Jesus existerat som historisk person är ganska starkt bevisat, bland annat genom hebreiska, grekiska och romerska samtida källor, som var oberoende av varandra.
Den historiske personen Jesus var jude (född av en judisk mor) detta säger varken judar, kristna, eller muslimer emot.

När det gäller Jesus som Messias (frälsare) är det en fråga om vad man tror. Kristna ser Jesus som Gud, vilket judar och muslimer inte håller med om eftersom båda två ser Gud som "odelbar". Dessa ser istället Jesus som en profet.

Termen "Messias" är hebreisk och syftar på en kung som enligt judarna skulle födas och återupprätta kung Davids rike, och göra det judiska folket mäktigt igen.
"Messias" betyder inte "Guds son", utan "den smorde" (syftar på att israelitiska kungar traditionellt smordes med helig olja innan de tillträdde sitt ämbete. Det kan även syfta på en gudomlig välsignelse - det hebreiska alfabetet är extremt komplicerat och nästan varenda ord kan betyda fler olika saker.

Varför hamnade Jesus i konflikt med det judiska prästerskapet då?

Judendomen innehåller en mängd regler - för vad man får äta, vad man får säga och hur man får bete sig. Att följa de här reglerna garanterar, enligt judendomen, att Gud kommer att vara med en.
På Jesu tid kunde nästan inga människor läsa, utom prästerna ("de skriftlärda"). Detta satte prästerskapet i en enorm maktposition: vanligt folk var tvungna att rätta sig efter vad prästerna sa, eftersom bara prästerna kunde läsa alla regler som stod i de heliga skrifterna.

Jesus avskaffade inte de här reglerna. Han förstärkte dem. T.ex. sa Jesus att tanken  på äktenskapsbrott var lika allvarlig som ett äktenskapsbrott, och att tanken på att slå någon var lika illa som att verkligen slå någon.
Ingen människa kan vara så god att han går genom livet utan att någonsin tänka en ond tanke. Därmed blev alla människor, med Jesus synsätt, automatiskt syndare.
(Den kristna syndabekännelsen lyder ju: Jag bekänner inför dig, Heliga och allsmäktige Gud, att jag har syndat med tankar, ord och gärningar...)
Alla människor blev alltså automatiskt syndiga, med Jesus synsätt. Och för att få en synd förlåten, måste man bekänna den inför gud och ångra sig.

Detta innebar, att det enda en människa behövde göra för att bli frälst, var att tro på gud, erkänna sina synder och be om förlåtelse. Thats all. Vilket gjorde präster, skriftlärda och fariséer totalt överflödiga.
Denna utmaning mot prästerskapets makt var det som ledde till att prästerkspaet bestämde sig för att döda Jesus.

"vart tvivlade han på Gud? var det när kan korsfästes och sa; Min Gud har du övergett mig? eller vad de var han sa nu igen?"

- Den frasen är inledningen på en psalm. Jesus påbörjade den under sina sista livsögonblick. När han sedan dog fullbordades psalmen; precis som Jesus uppdrag=)

Amar F19

Helt riktigt om "kristendomens" uppkomst: det var en ganska lång konflikt inom den tidiga kyrkan innan man till slut bestämde att även icke-judar kunde döpas.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-18 14:45
mästerkatten. hehe du har i princip skrivit om det jah skrivit i tråden, förutom att du tog upp Messias betydelse rent bokstavligt.

det hebreiska alfabetet är extremt komplicerat och nästan varenda ord kan betyda fler olika saker.

beror det inte snarare på att hebreiskan i skriftspråk precis som arabiskan inte hade vokaler.?. JHVH t.ex. som ordet jehova (Gud) uppstått ifrån. orden kan bli olika beroende på vilka vokaler man senare petar in och var

och jag nände som du nu nämnt att Jesus snarare tog lagen till en ytterligare gräns än gjorde om den. jag nämnde EXAKT det där emd äktenskapet..du kanske inte märkte att jag skrev det.hehe
Femme fatale

2006-10-18 14:47
Detta innebar, att det enda en människa behövde göra för att bli frälst, var att tro på gud, erkänna sina synder och be om förlåtelse. Thats all. Vilket gjorde präster, skriftlärda och fariséer totalt överflödiga.
Denna utmaning mot prästerskapets makt var det som ledde till att prästerkspaet bestämde sig för att döda Jesus.

det var exakt det jag menade när jag sa att kristendommen var som en invänd judendom, dvs att man såg till den andliga kärnan istället för som regular jew vara religiösa genom att leva sitt liv religiöst, att vardagen har en religiös symbolik och med de saker manc GÖR snarare än KÄNNER
Femme fatale

2006-10-18 15:02
Amar, jesus var också människa och hade även han fel och brister.. således var han inte fri från synd..

finns säkerligen fler ställen nämnda än det som sheriffen tog upp.. men det känns inte så aktuellt att göra det..

poängen är ju dock att ingen är fri från synd.. inte ens jesus..
men det gör inget för det är okej att synda =)

cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 15:05
mästerkatten

Faktum är ju att Jesus dog för människans synder och frälste därmed alla människor. Tanken på den judiska lagen eller GT i allmänhet har diskuterats länge och medan vissa påstår (som du) att lagen förstärktes av Jesus så tolkade t.ex. Paulus det som att Jesus död direkt gjorde den gamlatestamentliga lagen och att evangelierna ersatte GT helt och hållet.

Amar F19

Vad snackar du om? "orden kan bli olika beroende på vilka vokaler man senare petar in och var"
Faktum är ju att (precis som du sa) att skriftspråket inte innehöll vokaler och därför kanman inte veta vilka vokaler som ska petas in i JHWH, men ett faktum som nästan alla forskare är överens om är att det aldrig skulle kunna ha uttalats Jehova. Det mest troliga muntliga namnet på Gud (om man nu ska skriva ut det i skriftspråk) är Jahweh och knappast någonting likt Jehova vilket är ett amerikanskr 1800-tals fenomen av dem som vi idag kallar Jehovas vittnen

Please, save me Jebus!

2006-10-18 15:05
angående reglerna så var ju inte heller reglerna stiftade av gud (bortsett från moselag såklart) och då "i skola icke döma" (^^) så faller ju dom bort då dömandet endast anstår gud :)
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 15:40
tuggarn. okej om de har forskat fram att de inte kunde uttalas så  :) jag menade inte att ta jehova som ett absolut exempel, det var i diksussion med mästerkatten där han sa att ett ord kan betyda flera olika saker efterosm hebreiskan är komplicerad. så sa han. då tänkte jag att kan inte mångtydigheten i skrifterna också bero på bristen på vokaler. mer så. förutom alla liknelser, metaforer osv som är vanlig för religiös text,

Femme fatale

2006-10-18 15:43
joda Amar, jesus var också människa och hade även han fel och brister.. således var han inte fri från synd.. finns säkerligen fler ställen nämnda än det som sheriffen tog upp.. men det känns inte så aktuellt att göra det.. poängen är ju dock att ingen är fri från synd.. inte ens jesus.. men det gör inget för det är okej att synda =)

ja, jag skrev ju det där på korset som exempel som sheriffen bekräftade.
Men Jesus som en människa med brister är relativt beroende på vad man tror på. Enligt islam t.ex. är han en profet och människa.
för kristna har han ju gudomlig status, nu villl jag inte gå in på hur gudomlig eftersom det även bland kristna är lite delat hur man vill se på treenigheten. den läran alltså treenighetsläran är den jobbigaste av alla att fröstå sig på enligt mig själv, är han Guds skepnad på jorden, Guds son? Guds sädnebud, allt i ett, osv.. Med Guds son menar jag nu ur den mening som Guds älskade. enligt kristet tänkande
Femme fatale

2006-10-18 15:47

joda. det jag vill säga är att synen på Jesus som syndare är en svår diksussion tycker jag. om han var fri från synd eller inte. han offrade sig ju på korset för människornas synder men var han en syndare själv? Varför skulle Gud skicka en syndare som föredöme? speciellt som Jesus enligt evangelierna levde ett gudfruktigt liv.
På vilka sätt var han en syndare ur kristet perspektiv? var han vanligt fotfolk eller hade han gudomlig status?
Femme fatale

2006-10-18 16:23
kristna tror ju att Jesus var guds son och Gud själv.. jag fattar inte hur det hänger ihop! Jesus/Gud gör så att sin mamma blir gravid och föder Jesus.. LOL!
Get Random!

2006-10-18 17:03
Kristna tror på den treeniga gudens väsen nämligen Fadern, Sonen och den Heliga Anden. Det finns mängder med synsätt på treenigheten, en bra artikel att läsa för att förstå detta är den om treenighet som kan läsas på wikipedia
Please, save me Jebus!

2006-10-18 17:04
Amar, även om han har gudomlig status inom kristendomen är han fortfarande också människa.. med allt vad det innebär..
således var han även en syndare då han hade en mänsklig sida.. det är mänskligt att fela som det sägs titt som tätt :)

det bästa man kan göra enligt kristendomen är att leva ett så gott liv som möjligt.. men fullkomlig är endast gud.
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 17:05
king-phil, just genom att jesus också är människa så fungerar det.. :)
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 17:07
antar dock att många gärna vill tala om jesus som syndfri, men jag anser inte att det är möjligt..

ta tex bara exemplet när han flippar ut i templet..
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-18 17:08
Jesus var människa, och Gud

Genom att Gud blev människa och dog för människans synder så frälstes mänskligheten
Please, save me Jebus!

2006-10-18 17:12
Galaterbrevet 4:4 Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen
Lukas 24.39 Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har.
Matteus 26:38 han sade till dem: "Min själ är djupt bedrövad, ända till döds. Stanna kvar här och vaka med mig."

förtydligare att han är människa
cry me a river!
--> thcrew