joda man behöver inte vara religiös för att tro på Gud. religiositet förknippas med att praktisera en religion. precis som man inteär religiös för att man tror på aliens. förstår du hur jag menar? du ifrågasätter om varför Maria Magdalena inte satt med på den sista måltiden. Dessutom refererar du fel till daVincikoden där man menar att hon faktiskt satt med. har dock inte läst sista boken Änglar ochDemoner , kanske framgick det något från den? i davincikoden står det ju att den som satt vid jesus var en kvinna. (Magdalena) sen så en annan sak som kan styrka till varför hon inte satt med, satt kvinnor alls med män som åt förr i världen? det gjorde man inte i mina kulturer och jag är från mellanöstern. inte ens min mamma satt med sin pappa och åt som ung. fast det där ändrades senare. varför är inte Maria och Josef där då heller? Jesus ahde helt enkelt samlat sina 12 lärljungar, se det mer som ett religiöst möte där Jesus förkunnade sin sista Profetia, dvs den att innan tuppen gal 2 ggr kommer petrus att svika jesus samt att en av de vid bordet kommer förråda honom. (judas) vem säger att han inte umgicks med sin familj kort efetr?
Femme fatale
hehe Nja.. antingen tror man eller inte.. finns liksom inget mellanting.. man kan inte äta kakan och ha kvar den så att säga.. dock så finns det säkert många som nånstans tror på en gud, men endå väljer att inte kalla sig kristna, muslimer etc. av olika skäl.. antingen att dom inte känner sig tillräckligt starka i tron, eller att dom inte vill/vågar kalla sig det.. Jo det finns ett mellanting och dt kallas att vara agnostiker. att det både kan vara sant och osant, tills något blir bevisat. det finns många som tror på en gud men finner inte lugn eller känna sig hemma i någon av de reliigoner som finns idag. sökare helt enkelt. Sen finns de faktiskt de som tvärtom, följer en religion men tror inte på Gud!! Det finns judar som lever hela sitt liv efter religiösa judiska ritualer, som sabbat, omskärelse, matreglerna, besöka synagogan etc, men som inte är troende! Det vill säga att de följer religionen som vägvisare till hur man bör leva ett bra liv medan Gudstron hamnar i skymundan!!! joda, man kan följa en religione efterosm man håller emd moralen, tycker om vad som skrivs etc men utan att tro. som om det vore en ideologi. bara det att man kapar gudsbilden. hur gör man det? jo man följer reglerna om äktenskap, skatter, lagar, matregler etc för att man tycker det låter bra/hälsomsamt/rätt.
Femme fatale
joda många som konverterat till islam, t.ex. en svensk, har kanske kollat upp flera religioner för att se vad som sägs, vad det innebär, oftast så fastnar man för den religion som tydligast belyser ens egna hjärtefrågor. det är därför jag säger att en tro är subjektiv. Man kanske attraheras till islam eftersom man sedan innan har delat islams syn på ekonomi, samhällsplanering, adoption, eller äktenskapet. jag tar bara detta som exempel nu. Sen när personer känner att den hittat "hem" vilket ofta är en religion som kan tillfredställa ens egen moral och sitt eget tänkande sedan innan så man behöver inte först ha trott på Guden, Gudstron kan ha kommit med tiden
Femme fatale
definitionssak..
enligt mig är man religiös om man tror på en eller flera gudar..
aliens är inte gudar i den bemärkelsen således har det inget med min definition av religion och religiösitet att göra :)
Jamen hon sitter ju inte med vid den sista måltiden, menade på att da vinci koden hade fel såklart ;D
om det nu var som i da vinci koden.. att de en av de tretton som satt vid bordet var maria magdalena.. vilken lärjunge fick då inte följa med.. åtminstonde 5-6 av dom nämns ju iaf vid namn så dom måste ju vara där :P
vem fick inte va med på kalaset så att säga ;D
Funderade faktiskt över det när jag skrev det hela..
antagligen stod han närmare lärljungarna än sina föräldrar då det var dessa han spenderade slutet av sitt liv med och tog till sina, sen var det självklart så att det stämmer även du skrev..
man kan även tänka sig att den Jesus mänskliga faktor helt enkelt gjorde att han inte eller ville ha sina föräldrar där vid den sista måltiden då det hade gjort det hela mycket jobbigare..
att han inte träffade dom efteråt är ganska självklart..
det är ju på olivberget, där dom samlas för den sista måltiden, som Jesus blir tillfångatagen och för övrigt utför sitt sista under innan han blir korsfäst :)
Visst, det finns agnostiker, men jag hävdar fortfarande att man antingen tror eller inte tror..
antingen finns gud eller så finns han inte..
det finns inget mellanting i hans existens..
sen att man kan tvivla är en helt annan sak, men även i sitt tvivlande så tror man ju någonstans.. för vad finns det annars att tvivla på.. det är en sak att inte förstå Gud, och en annan att förneka Guds existens..
Min pappa har förövrigt skrivit en kort liten bok om det hela ;D
Kärnan heter den.. kan va värd att läsa om du kommer över den någon gång.. den tar just upp denna fråga..
Det är självklart inte alltid lätt att tro, då även jesus hade sina tvivel.. men någonstans så måste man endå bestämma sig för om gud finns eller inte.. Tror man inte på gud så gör man inte det.. thats it.. man kan inte stå mitt emellan, för då tror man ju inte =)
(suck, cirkelargumentation i oändlighet, nästa fråga)
Självklart kan man tro på en Gud men inte finna sin gud i någon av de stora religionerna, men då tror man likväl på Gud.
Sen kan man självklart också leva sitt liv på det sätt som religionen föreskriver utan att själv vara troende.. men då är man inte heller religiös enligt min mening..
Hoppas du förstår vad jag ville ha sagt..
Självklart behöver man inte alltid ha trott på Gud..
Det är nog ingen som föds troende.. utan det är ett val man väljer att göra och en insikt man kommer till här i livet..
Men det är skillnad på att tro på och finna Gud och finna tillhörigheten i en religion.. Gud kan existera utan religionerna.. religionerna kan inte existera utan gud :)
cry me a river! --> thcrew
SÅ JÄVLA LESS PÅ RADJÄVKLARNA
joda. nej men du har missförstått agnostiker.antingen finns gud eller så finns han inte.. det finns inget mellanting i hans existens.. agnostiker menar att de inte VET. gud kan finnas eller ej. det är just det det handlar om, att det inte finns ett mellanting. dock är deras trohalt ett mellanting. de låter alla dörrar vara öppna tills något bevisats . föstår du skillnaden? det är de de menar, antingen finns gud, eller så finns han inte. väntar på bevis,. typ så. okej men om du är överrens om att han föräldrar inte satt där, vas säger att hans fru inte var med hanas föräldrar? om han nu hade en fru.
Femme fatale
man kan säga att agnostiker både tror och inte tror genom att de inte VET, det är som att säga, tror du det finns utomjordingar? jag vet inte, de kan finnas, de kanske inte finns. då tänker man p åtron som vetenskaplig. inte som i tron jag "känner" av Gud. osv.
Femme fatale
Dom vet inte om gud finns eller inte, således tror dom inte på gud. dom stänger bara inte dörren helt.. man kan inte tro på gud och endå vara agnostiker med den deinitionen :) Någon som tror på gud vet att han existerar :)
måste fan reppa farsan lite.. låta han tjäna feta stålar ;)
T. Arvidsson, Vad är kärnan? En liten bok om kristen tro.15 sid. <br><br>
T. Arvidsson, Någon att följa! En liten bok om kristet liv. 15 sid. EFS-förlaget, Sthlm 1982. 5 kr/st. <br><br>
Det finns ett behov av små och enkla böcker om kristen tro och kristet liv. Framställningen i dessa böcker är enkel och rättfram och EFS-förlagets layout är utmärkt.I boken »Vad är kärnan?» klargörs på ett förtjänstfullt sätt att kärnan i kristendomen inte är lagen utan evangelium om Jesus Kristus. Men hur skall jag då komma till tro på Kristus och bli en rätt lärjunge? Det svar som ges är: genom att välja Jesus, du måste göra ett val och du har frihet att välja, att just nu säga ditt ja. »Om du vill, så kan du bli det (en kristen) nu. Där du just nu är kan du säga ditt 'ja' till Herren Jesus.» <br><br>
Dessa svar stämmer inte med Bibelns lära om den oomvända människan. Hon är andligt blind och andligt död och en fiende till Gud. Lagen måste få avslöja hennes hopplösa belägenhet, hennes svåra andliga sjukdom. Men lagen kan inte bota henne. Endast evangelium är Guds kraft som frälsar var och en som tror. Evangelium i Ordet och dopet har makt att föda på nytt, att öppna den blindes ögon, att uppväcka den döde och föra honom in i Guds rike, av nåd allena, tack vare Kristi ställföreträdande gottgörelse allena. Om vi inte blir födda av vatten och Anden, kan vi inte komma in i Guds rike, säger Jesus. Han säger också: Ni har inte utvalt mig utan jag har utvalt eder.
La_latina nej muslimer tror inte att jesus är messias!!!! För islam och muslimer är jesus bara en profet. rätt ska va rätt
nu funkade inte ens <br> längre.. tack tack joippi! fast då kanske vanliga rader funkar?
yaay! allt är frid och fröjd, förlåt för två onödiga inlägg!
Han lär ju inte va jude längre iaf. Skulle ju kännas lite fel.
shems . du har lite fel faktiskt. Man tror att inom islam att Jesus också kommer komma ner och förkunna att det är domedag.
Femme fatale
Jude i den bemärkelsen att han tillhörde det folket.. inte jude i den bemärkelsen att han är troende Jude.. men jo det e han väl också egentligen.. svårt att fråga honom :)
shems "Han svarade : "Jag är förvisso Guds tjänare, Han har givit mig skriften och gjort mig till profet. Han har ock gjort mig välsignad, var jag än må vara, och ålaggt mig bönen och allmosan, så länge jag lever. Så ock att vara öm emot min mor, och Han har icke gjort mig tyrannisk och usel. Frid över mig den dag jag föddes, den dag jag dör och den dag jag blir uppväckt till liv ! " Detta är Jesus, son till Maria, Sanningens ord, han som de tvivlar på. Det tillkommer inte Gud att skaffa sig något barn. Honom allena all ära ! När Han beslutar en sak, säger Han blott "Varde" till den, och så varder det. Detta är en rätt väg". (Koranen, kapitel 19, verser 30-36).1) Masaha betyder gnida, frottera med händerna ; smörja
I passiv form (masîh ) är Jesus Messias :
- Därför att han blev smord genom välsignelser och heder (se Koranen, 19, 32).
I aktiv form (mâsih ) är Jesus Messias :
- Därför att han smorde de blindas ögon för att hela dem (Koranen, 3, 49). Om den allmänna Domedagen, säger Gud i Koranen : "Och på uppståndelsens dag skall han (Jesus) vittna mot dem" (Kapitel 4, vers 159). saxat från nätet. Jesus kommer infinna sig på domedagen. han kommer dock inte vara domare
Femme fatale
shems När uppenbaras Jesus ? Det blir inte före att Antekristen har kommit för att försöka vilseleda mänskligheten. Antekristen, själv, skall uppenbaras mellan Irak och Syrien (en annan hadith säger från Ispahan, en stad i Iran).
Först kommer han att påstå att han är "profet" sedan när hans makt har vuxit då hävdar han att han är "Gud". Han sprider ofärd på jorden under 40 dagar, den första dagen är som ett år, den andra som en månad, den tredje som en vecka och resten som vanliga dagar. Antekristen kommer att tränga in sig i alla städer utom tre som är skyddade från honom : Mekkah, Medinah och Moskén i Jerusalem.
När 'Îsâ ben Mariam (Jesus) återvänder, flyr Antekristen Även i Bibeln säger Jesus att det kommer komma många som kommer utge sig från att vara honom, och att de har ont uppsåt. antikrist
Femme fatale
shems . om du kan arabiska, kurdiska, eller persiska så vet du att kristna kallas messihi.
Wikipedia styrker detta med, läs sista raden.
Jesus i Islam
Jesus, eller Isa som han heter på arabiska , intar en framträdande plats inom Islam och erkänns som profet, jämställd med Muhammed . Alla profeter likställs inom islam, dock anses Muhammed vara sänd till dagens folk, medan Moses , Abraham , Jesus och andra sändes till sina medmänniskor. Muhammed säger till och med i Koranen, att Jesus är en större profet än han. I Koranen finns många berättelser som liknar dem i Evangelierna. Man tror på bebådelsen , jungfrufödelsen och himmelsfärden. Man tror dock inte att han korsfästes. Det var någon som liknade Jesus som korsfästes i hans ställe. Gud förblindade soldaternas ögon och ryckte upp Jesus till himmelen. Man tror också på himmelsfärden och på Jesu återkomst därifrån. Messias betyder den smorde. om du läser koranverserna jag gav dig innan ser du att jesus kallas den smorde.
Femme fatale
joda . Jude i den bemärkelsen att han tillhörde det folket.. inte jude i den bemärkelsen att han är troende Jude.. men jo det e han väl också egentligen.. svårt att fråga honom :) han var ju visst troende jude. Jesus var en religiös man, en profet, av kunga Davids ätt. av judisk mor och av judisk börd-. detta är helt klart
Femme fatale
Amar frågan är ju om han kunde anses vara troende jude eller inte, då hans tro skilde sig tillräckligt mkt från prästernas för att dom skulle döda honom :) alltså.. ursprunget var ju judiskt.. men om hans religion var judendomen så att säga.. det är en knepigare fråga :) men av judisk härkomst var han ju såklart
joda . jag tycker ändå att hans läror inte är så extremt frånvarande judiska. sure han tyckte man skulle avskaffa arbetsförbudet på sabatten och den strikta mathygienen, han såg mer till att folk var goda inre,han var emot religiös exploatering av den sort att den blev skrytsam, han var emot materialisktiskt älskande osv. alltså det extremaste är ju att han sa sig vara messias. hade judarna trott på honom hade det varit en fortsatt judendom. alltså är inte jesus i sig särksilt icke-judisk, han var ju bara en judisk rebell. Tror du han gick runt och kallade sig kristen? jag tycker inte det är väsentligt vad för etikett, han såg sig själv som jude, han var av judisk börd, han levde ett judiskt liv. det enda var att han var revolutionär, rebell, och reformist på samma gång. ibland var han tom strängare.
Femme fatale
prästernas och jesus tro är inte där det skär. det skär när prästerna överträder tom sin egen tro genom att försöka uppnå världslig respekt och sätta materiella önskningar före religiösa värderingar. bland vanliga judar och jesus..det är så man ska kolla, inte mellan makthavare och rebell. det skär sig alltid så. Eftersom Jesus förkunnade att Moses stentavlors 10budord fortfarande gällde omän att han tog det steget längre vittnar om att han trodde på den judiska läran. han utvecklade den bara och reformera den
Femme fatale
han sa till fartiséerna en gång att :det största budet är att det finns ingen Gud utom Gud, och att man ska älska sin nästa som sig själv. På detta vilar resten av lagarna på. så ska han ha sagt vid ett tillfälle.
Femme fatale
Amar, nja det kan man ju diskutera.. men likväl känns det knepigt att säga att jesus med dagens syn på judendomen var jude i den bemärkelsen, även om han självklart inte såg sig själv som något annat..
(huruvida jesus läror skiljer sig mycket från de trad. judiska)
för det va jesus, böpudududu, krossade på break! för det va jesus böpudududu, ingen jävla fake. han battlade ut alla ehack mc's, graffare o dj,s. för det va jesus böpudududu. IN YOUR FUCKING FACE! där ska den va!
Wordlife no doubt baby
Ang princess uppmaning om att skilja på etnicitet och religion när det gäller judar... Jag är själv jude och skulle ta fett illa upp om någon kallade mig israelit. Jag har ingenting med varken det landet, eller judendomen som religion, att göra. Det ändrar dock inte det faktum att jag och mina förfäder är judar. Räcker det inte med att säga "troende jude" och "icke troende jude"?
maja. nyfiken bara men varför tar du illa upp om någon skulle kalla dig israelit? så vitt jag vet betyder just israelit juar, tillskilnad från ordet israel.
Femme fatale
israelit är man väl om man bor i israel? :o eller e jag ute och cyklar.. en israelit flera israeler.. en svensk flera svenskar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Israeliter
vilken stam tillhörde då jesus johanone? :)
joda. nope, isarelit är benämningen på ättlingar av israels tolv stammar. alltså kan man idag på i polen och vara israelit, det handlar om släktband, och nu menar jag mamma jude-köret. Idag konverterar dock människor till judendom ändå även om de inte har en judisk mor, men när man menar israelit menar man ättlingar till de tolv judiska stammarna en israel kan vara en arab eller muslim, israel är en nationalitet, dvs de araber som bor i Israel är israelelr de med
Femme fatale
oj såg att någon länka
Femme fatale
joda. jesus tillhörde davids ätt, sen vet jag inte under vilken av de 12..
Femme fatale
Härkomst - Jungfru Maria , Josef
Jesu mor var en kvinna vid namn Maria . Hon var från Nasaret i Galileen , i nuvarande Israel . Hon var av Israels folk, och kan ha varit av prästerlig släkt, av Levi stam (Luk. 1:5, 36). Det berättas att Maria födde Jesus utan mans medverkan (Luk. 1:26-38; Matt. 1:18-25). Maria kallas därför av de kristna Jungfru Maria .
Maria var vid Jesu födelse trolovad med en byggnadsarbetare vid namn Josef . Han fungerade under Jesu barndom som hans fosterfar eller styvfar. Josef nämns inte längre när Jesus är vuxen, utan har troligen då dött. Josef var också av Israels folk, men av Juda stam (jude ) och av kunglig börd, släkt med den judiske kungen David , som regerade omkring år 1000 f.Kr. (Matt. 1:1-16; Luk. 3:23-38). Nya Testamentet menar att också Jesus genom sin relation till Josef har del i detta släktskap (Matt. 1:16; Luk. 3:23). Ett sådant släktskap är viktigt, för att Jesus skulle kunna vara Messias (2 Sam. 7:12-16; Jer 23:5-6). Enligt judisk uppfattning var inte Jesus Messias vilket bland annat kan tänkas bero på att han inte var av Davids ätt i och med att han var styvson till Josef och därmed saknade blodsband med David. Inte heller enligt muslimsk uppfattning var Jesus Messias utan bara en profet bland andra profeter wikipedia..
Femme fatale
mer intyressant är ju det faktum att jesus torde vara gift då han får tala i templaet och således borde vara rabin och en rabin ska tydligen enligt klassik skolning vara gift innan dennes utbildning anses komplett.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Som vissa sa, Jesus är född jude. Davids son. David som räknas som jude och Jesus har ingen skillnad i sin tro. Jesus kom inte till jorden för att sprida en ny lära, han påminde oss om buden mode tidigare gett israeliterna men denna gång förkunnade han det även för "folket i nationera" alltså alla på jorden. Det finns många teorier om varför och vad som händer när jesus dog och återuppstod, många uppfattar det som att han dog som "straff" för att vi syndade så är det inte. En teori är den att han genom att dö kommer till gehenna och eftersom han är guds son och gud väcker han till liv igen på något sätt så löser han oss fria från hades så att vi även kan göra detsamma när dagen kommer. Enligt mig så är bara de olika religonerna (judendom, kristendom & islam) världsliga saker som är skapade av människor för att kontrolera andra. Eftersom det krigas mycket mellan dessa 3 religoner samtidigt som alla 3 förbjuder våld/mord. Det är alltså inte religonsenligt att mörda och därför, bara människor som lurar andra. Inte för att deras religon säger så. Jag kan tyvärr inte uttala mig mkt om islam då jag inte läst hela koranen, däremot hela bibeln flera gånger.
Nu blev allt lite flummigt, det jag ville komma fram till är att egentligen är allt samma sak, bara människor som vrider & vänder på det för att kontrollera människor. Jag är själv troende (kristenkan man väl säga) men jag tillhör ingen församling, vare sig kyrkan eller något frikyrkligt.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Mode=Mose
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Gadamn Amar :) tänker inte säga ngt om att du har fel.. men jag vet också vad jag har läst och vem jag pratat med!
njhaaahha där hade jag helt fel : / kool up för amar
kollade upp saker och ting vettu!
Jesus tillhörde Juda stam.. såg inte om det var skrivet nånstans..
ibland ere tur att man har pappa i närheten ;P
jochman får och får.. när han talade i templet första gången var han ju bara ett barn.. och han var ju knappast gift redan då... förövrigt talade han väl inte i templet på det sättet du menar.. på tempelgården försegick ju både det ena och det andra.. så det var knappast förbjudet att tala där? förstår inte riktigt vad du menar..
vad e man om man vägrar kalla sig jude men bor i israel då? vilken är nationaliteten då? jude likförbannat? =)
what? jude står mer för religonen och Israel nationalitet.. om det va de du undrade över!??
Han var jude! Var på ett Dop idag, Prästen uttalade det! Stäng tråden för gott nu snälla någon.
stallion, jag skrev det ju för ett litet tag sen.. jesus tillhörde Juda stam. således var han jude =)
joda .- vad är det du inte kopplar? är man ickejude från israel så är man arabisk israel. vad är problemet? israel = nationalitet israelit = jude
Femme fatale
joda , sen kan man vara arab plus jude, och om man bor i israel så är man ju en judisk israelisk arab identitetskris like whoa haha :D tycker man ska komma ihåg att man inte är i olika läger, finns kristna araber, judiska araber, muslimska araber. Man kan vara en kristen isarel, judisk iasrael ,arabisk israel, ateistisk israel
Femme fatale
Amar, nyss var man ju inte arabisk israel.. eller var jag så trött när jag läste? tyckte just dom skrev att israel var något annat än nationaliteten.. my bad isf..