Jesus var jude?
Hur kan han vara jude när judarna tror att han ännu inte har kommit till jorden?
Judarna tror inte att messias inte kommit till jorden, enligt kristna var Jesus messias, men inte enligt judar (eller muslimer för den delen)
Redaktionen
2006-06-15 13:43
Är det bara jag som fattat det som att han var en jude, men gjorde en helt egen cool religion..? Jag kanske har helt fel. Men det är också coolt.
namaste
Tror att han var jude, men han höll ju inte med om det systemet som fanns då och han gillade inte att prästerna hade så mycket makt och profiterade på kyrkan
killen muslimer tror visst han ar messias. men de tror ej som kristna generellt tror att han var GUDS SON. Imperialisten Hur Jesus kan vara Jude om Judarna nu ej tror messias har kommit annu? Samma sak som att man kan vara svensk utan att vara kristen. faktiskt!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
La_Latina Hmmm aha ok, mina religionskunskaper är inte på topp, men nu vet jag. Tackar
Tror muslimer att Jesus är messias? Låter ju helt tokigt...
Intressepenisen hårdnar!
En profet kanske, men inte messias? Förklara sig, jag har ingen aning.
Intressepenisen hårdnar!
Killen: Du fick nog med ett inte för mycket i första inlägget :)
I'm back!
Doggland hahaha whoops, my bad, jag menade självklart att judarna inte tror att messias kommit till jorden
ÅderpåleOne Kristendomen skapades sisådär 200 år efter han mulat har ja för mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
wasteapa och LaLatina: muslimer tror att jesus var en PROFET , precis som muhammed:)
alltså, davincikoden är ju rätt rolig på ett sätt när dom snakkar om jesus, och hans fru osv.. :) tror mer på det än på vad som sägs av religioner =)
((MAAD))
princess, harry potter har inte en gnutta verklighet i sig? däremot kan man lika gärna tro på harry potter som att tro på religioner.. lika verkligehetsbaserat typ. davinci koden har mer verklighet i sig än vad någon religion har, men du verkar vara religiös å då går det inte att disskutera, hjärntvättad människa är inte som vanliga... dom är snäppet dummare..
((MAAD))
inte har jag svalt davincikoden med hull å hår, men jag vet att kristendomen och andra religioner är bara massa olika uppfattningar, och sen bestämma en relgion p.g.a etnicitet eller att man läst just den bibeln är ju bara idioti? om man nu ska va religiös borde man ju ivf skaffa sig en egen tro om saken, och sen finns det inga belägg på något sätt att en gud skulle finnas, känns så jävla medeltida att tro på gudar. sen så finns det mer bevis i davincikoden att det ska va sant än det finns bevis i barnboken att det finns magiska skolor osv, med tanke påatt det inte existerar ett bevis på att det finns... hur vet du vad jag har gjort för efterforskningar om olika religioner? hur vet du att jag svalde hela davicikoden sådär? jag tror på vetenskap, vetenskap är något man kan bevisa med konkreta bevis, inget som går att göra med någon religion på något sätt... religioner är världens största myt, visst ligger viss sanning i den, men lååååååångt ifrån verklighet är den, du vet väll att koranen, bibeln osv är lika mkt romaner som davincikoden?
((MAAD))
princess, hur kan du fortfarande säga att jag har skrämmande övertro till davincikoden? det är en FILM men det baseras på viss fakta, och den faktan är intressant, om man forskar vidare själv.. och den filmen är mer sann än koranen, jag säger inget om judar eller dylikt. det jag menar är att om jag är född i sverige blir jag kristen för att mina föräldrar är det osv osv... hur många konverterar från sin ursprungsreligion? jag har läst lite om koranen, och detsamma om andra religioner, jag har tyvärr ej sträkkläst någon.. men att tro blint på davincikoden är lika smart som att tro blint på koranen, eller dylika bökker, det är scifi, jag är inte davincitroende, jag säger det igen jag är INTE davincitroende och har det som nån sorts religion..
((MAAD))
princess Hur kan du benämna de som inte trodde på dessa profeter som "hycklare och dåliga människor"
davve_d eh davincikoden skrevs väl först av science-fiction författaren dan brown?
davve_d jag blev bara förvirrad när den benämdes som film (jo jag vet att det gjorts en film också), jag tänkte om jag missat ngt i denna tråden. Well jag ursäktar min dumma frågeställning
davve_d P20 Chill, dude... du är ju precis lika störig med ditt religionshat som en del nykonverterade t.ex, som klappar dig på axeln och tycker synd om dig eftersom de vet att du hamnar i helvetet när du dör. och sen finns det inga belägg på något sätt att en gud skulle finnas, känns så jävla medeltida att tro på gudar Det beror väl helt på hur man väljer att tolka sin omgivning, eller hur? jag tror på vetenskap, vetenskap är något man kan bevisa med konkreta bevis, inget som går att göra med någon religion på något sätt... Kanske inte, men det är å andra sidan inte heller syftet med religion. Har du inte fattat den fundamentala skillnaden borde du inte ens yttra dig om andra människors övertygelser. Och återigen, vetenskap och religion behöver inte vara varandras motsatser, något som många verkar ha svårt för att förstå.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
jae lee, vetenskap utesluter faktiskt många religioner, sen finns det ju faktiskt inget konkret belägg att en gud skulle skapat detta, eller överhuvudtaget finnas? jag har faktiskt konfirmerat mig osv så vet en jävla massa om kristendomen ivf, och kan men övertygelse säga att det är skitsnakk det mesta. jag vet vad religioner är faktiskt. sen ge mig ett konkret bevis på att gud existerar ? ge mig lite belägg om att gud finns så kanske jag viker mig å respekterar folks religioner osv, men innan dess så står jag på vetenskapens sida och anser att kristna/judar/muslimer osv är hjärntvättade..
((MAAD))
davve_d P20 Du verkar ha missat poängen och hakat upp dig på särskilda texter i bibeln och andra skrifter. Att tro på en högre ordning/tanke/kraft innebär inte att man automatiskt förkastar vetenskapen. Vetenskapen hjälper oss att förstå vår värld, men det betyder ju inte att det inte kan finnas en djupare mening bakom själva händelseförloppet. Som jag skrev, allt beror på hur du tolkar dig själv och din omgivning. Att solsystemet fungerar som det gör ser vissa som bevis för att det finns en bakomliggande orsak. Men det här är inte själva poängen. Religionen behöver inte visa upp konkreta bevis för sin trosuppfattning (se "tro") eftersom dess syfte inte är att förklara hur världen fungerar - det har vi ju vetenskapen till. Religion är snarare något som ska hjälpa oss att finna balans - hur vi ska bete oss mot oss själva och mot varandra för att kunna leva tillsammans. Därför anser jag att religion och vetenskap kompletterar varandra ganska bra. Om du suddar bort bilden av en gubbe som sitter på ett moln och bestämmer över människorna kanske du inser att tro är något som alla behöver. Sen VAD du tror på är ju upp till dig - alla gör sina val. Vad säger att din grannes val är mer eller mindre trovärdigt än ditt eget?
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
soulwall, tror mer på davincikoden än på bibeln/koranen osv har jag sagt... jag måste inte tro på allt i davincikoden, men dom säger mkt som kan mkt väl stämma med annat jag läst om osv, och det går som emot hela kristendomen som religion. jaelee, som jag sa tidigare så är det helt klart mkt smartare att skaffa sig en egen uppfattning men att gå efter biblar osv som målar upp gud som en allsmäktig grej osv, sen att jag tror att jorden är framställd av slumpen osv, och att vi evulutionerat oss hit gör åxå att massor med religionsshiz går i kras, men visst har alla rätt till sin egen tro, men jag förkastar bibeln t.ex totalt... om min granne hade vart kristen troende osv hade jag sett ner på honom... ja, men om han hade t.ex vart nån slags kille som hade skaffat en egen teori, går efter en egen "bibel" osv så är det helt klart något jag respekterar mera... alla måste tänka själv och inte bli tänkt åt.. det funkar inte så, vi ser ju vars vi står just nu i världen, hur religioner förstör å dödar, och allt rättfärdigas i guds namn. men att tro att gud finns, att man kommer återfödas, komma till paradiset/helvetet eller dylikt när man dör osv är ju bara idiotiskt enligt mig... men men, lev dygdigt efter bibelns regler och förvräng verkligheten, men räkna inte med att få respekt...
((MAAD))
davve_d: det är skönt att se att även ateister, så som du, kan vara kränkande och trångsynta. jag ska tänka på det när jag hjärntvättar någon stackare i min familj; då känner jag mig inte lika dålig.
princess Man säger judar både som en etnicitet och en religion. Skilj på begreppen, och använd "israeliter" eller ngt för beteckningen av etniciteten , och använd "judar" som beteckning för religionen. Jag har också tänkt på det men väljer att judendomen som en slags religiös kultur som ändå blir någon form av etnicitet.. många föds ju till judar men behöver inte utöva sin religion men kan ändå få medborgarskap i Israel... öh, det blev snurrigt jag vet men jag hoppas du förstår vad jag menar.
hamdo, det är inte islamister som är dom stora tänkarna som fört vetenskapen framåt. enligt islamen (som du själv säger) så fanns ängeln gabriel..... jag orkar inte ens föra detta längre, givetvis är jag inte nazist mot religiösa med tanke på att jag tänker att dom är hjärntvättade och inte vet bättre. men jag ser ju inte upp till dom. fredroz? vad menar du? kränkande? jag säger ju bara hur jag tänker å ser på religion osv, inte så att jag går å slår präster och bränner kyrker.. och varför ska du hjärntvätta familjen? vad säger du? jag förstod som inte poängen med det... att du ska tänka på att jag är emot religion för att känna dig bättre när du hjärntvättar? eller svara inte ens, jag lämnar detta... ska sova, men hoppas ni har era uppenbarelser med era gudar och att ni kommer till erat paradis, PSYKOS ÅT FOLKET!
((MAAD))
davve_d P20 sen att jag tror att jorden är framställd av slumpen osv, och att vi evulutionerat oss hit gör åxå att massor med religionsshiz går i kras Visst, det är ditt resonemang. Ersätt då slumpen med en medveten kraft och vips har du en skapelseberättelse. Att vi utvecklats till den punkt vi befinner oss idag tycker många är bevis nog på någon form av gudomlig närvaro. Själv är jag varken kristen, muslim eller jude men för mig låter det här minst lika rimligt som din syn på saken. om min granne hade vart kristen troende osv hade jag sett ner på honom... ja, men om han hade t.ex vart nån slags kille som hade skaffat en egen teori, går efter en egen "bibel" osv så är det helt klart något jag respekterar mera... alla måste tänka själv och inte bli tänkt åt.. Bara för att han inte delar din uppfattning är han alltså mindre värd i dina ögon? Du ser ner på honom för att han tror på något annat än vad du själv gör. Ditt tankesätt är ju inte långt ifrån vissa religiösa fanatikers syn på världen, har du tänkt på det? Och om du ser på bibeln som en slags lagbok som man måste följa slaviskt har du nog inte förstått vad det handlar om. Alla har sin egen tolkning av bibeln/koranen/tora osv. Skrifterna ger oss endast särskilda riktlinjer att leva efter, en idé att sträva efter. Hur vi sedan applicerar dessa riktlinjer i våra egna liv är ju upp till oss själva. Alla gör sitt eget val. Hur tror du förresten att ett samhälle skulle fungera om det inte fanns vissa riktlinjer att leva efter? Dessa riktlinjer finner du bl.a. i de religiösa skrifterna - var inte taskig mot de du gillar, tjafsa inte om småsaker, respektera andras åsikter osv. vi ser ju vars vi står just nu i världen, hur religioner förstör å dödar, och allt rättfärdigas i guds namn. men att tro att gud finns, att man kommer återfödas, komma till paradiset/helvetet eller dylikt när man dör osv är ju bara idiotiskt enligt mig... men men, lev dygdigt efter bibelns regler och förvräng verkligheten, men räkna inte med att få respekt... Du måste vara otroligt naiv om du tror att de otaliga konflikter som existerar idag inte skulle äga rum om man tog bort den teologiska faktorn. När man läser vad du skriver om himmel/helvete verkar det fortfarande som om du fastnat i någon dammig uppfattning av vad religionen har att erbjuda. Kanske är paradiset inget mer än en tanke om en bättre tillvaro här och nu? Frigör ditt tänkande lite och mal inte på en massa gammal skåpmat. Du får garanterat mer respekt på det sättet än genom att idiotförklara någon bara för att han/hon inte delar din åsikt. Du är inte ett dugg bättre än de som pissar på andra i Guds namn.
att se ner på människor, oavsett hur trevliga och generösa de är, enbart på grund av trosuppfattning - samt att du kallar troende för idioter - ser jag som relativt kränkande.
läs er bibel. klart jesus var jude. han är A. född av en judisk kvinna B. Utbilad rabbin då han håller i predikningar i templet lite nu och då och det är insan ingenting som vilken dussin-snickarson med tvivelaktigt fadenskap gör. det är redan för så länge sedan en udbilad sklara rabiner (stavas det så) som gör det. för att bli färdiga rabin månste man dessutom enligt så gamla traditioner vara gift. Så Jesus var gift.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
princess Aha ok, då förstår jag, jag tolkade det som att du ansåg att alla (rent generellt och inte ur ett religiöst perspektiv) som inte är troende är hycklare.
rätt svar var mormonerna
Nej jesus vad människa som alla andra, sluta katigorisera allt och alla vad fan spelar det för roll om man är jude eller kristen.. skärp er!! och det här ska vara ett hiphopforum
princess: Hebréer eller israeliter används för att beteckna folkgruppen, israeler är människor med israeliskt medborgarskap.
"Khadaffi sitt imperium på livets tre goda – kommunism, islam och kvinnlig värnplikt"
Vad var det Hitler skanderade natten mot den 30 november 1944 i ämnet? "Jesus was most certainly not a Jew. The Jews would never have handed one of their own people to the Roman courts; they would have condemned Him themselves. It is quite probable that a large number of the descendants of the Roman legionaries, mostly Gauls, were living in Galilee, and Jesus was probably one of them. His mother may well have been a Jewess. Jesus fought against the materialism of His age, and, therefore, against the Jews. Paul of Tarsus, who was originally one of the most stubborn enemies of the Christians, suddenly realised the immense possibilities of using, intelligently and for other ends, an idea which was exercising such great powers of fascination. He realised that the judicious exploitation of this idea among non-Jews would give him far greater power in the world than would the promise of material profit to the Jews themselves. It was then that the future St. Paul distorted with diabolical cunning the Christian idea. out of this idea, which was a declaration of war on the golden calf, on the egotism and the materialism of the Jews, he created a rallying point for slaves of all kinds against the elite, the masters and those in dominant authority. The religion fabricated by Paul of Tarsus, which was later called Christianity, is nothing but the Communism of to-day"
Athnagzo Jag ar tillsammans med en muslimsk kille. Jag vet hur det kanns att bli varderad högre an allt annat. alskad och respekterad och omhandertagen. Det ar det jamlikaste förhallande jag nansin varit med om. sa dina ord tyder bara pa okunskap och fördom. Koranen ar ett verk som du kan tolka as you like. men de troende muslimerna jag kanner ar alla de mest alskvarda manniskor man kan traffa och givmildare "folkgrupp" an sa ar svart att finna. Har du ej nagot men behöver det. sa ser de till att fixa det till dig ifall de kan. Exempel Kvinnan och mannen inom Islam Mannen ser till att kvinnan har det bra pa alla plan. Och sjalvklart gör kvinnan lika för mannen. Det ar förbjudet att vara med andra an den man valt att tillbringa livet med. (otrohet ar hemskt!) och det ar förbjudet att pa nagot satt nedvardera och sla sin alskade. (star sa i Koranen och ar manskligt förnuft) Om mannen misstycker kvinnans kladsel saklart kommer han att poangtera det till henne. Likasa bör/och skall kvinnan göra det samma (om min kille ej vill att jag gar med urringat sa sager jag till honom. lite urringat far du acceptera för jag kanner mig nöjd i dessa klader) Nemas problemas. det ar sa det funkar i alla relationer. Komunikationen maste fungera. Familjerelationer Familj och vanner varderas högt sa man man maste vara pa det klara att det troligen varje dag kommer ett antal manniskor hem till er och skall ata och umgas. Muslimer ser det sa mi casa su casa. mitt hem ar ditt hem. allt detta ar den röda traden genom hela koranen. darför sa skall alla som kan ge till mindre lyckligt lottade efter varje ramadan. yeah go ahead an throw shit now. (btw. min pojkvans namn ar faktiskt Jihad som förövrigt betyder Stravan .. if ya did'nt know)
Jo, men vi männsikor syndar varje dag och natt, tom profeten Mohammed saas, insaanon adhim, den högsta människan , bad om Allahs förlåtelse 80 ggr om dagen, pga hans synder... Mohammed ar ju inte den högsta manniskan. Alla profeter ar jamlika inför Gud. Alla manniskor ar jamlika inför Gud. Glöm inte att människor följer Islam än idag, och det fanns okunniga även för 50 år sen. Det har alltid funnits bra muslimer och dåliga muslimer, och så är det... Med daliga muslimer menar du da de som ej ber eller menar du da de som ej tror? De som ej tror kommer en dag inse sanningen. skramsel propaganda tillhör sekter ej den muslimska laran (i grunden) EN daliga manniska(muslim) ar nan som t.e.x Osama eller Bush. Lögner och föraderi osv sadant ar Haram. Haowa skapades ur Adams revben, MEN båda skapades för att dyrka Allah. Vi människor är skapade för att dyrka Allah, och så har en man en kvinna och en kvinna har en man att gå hem till och kan man säga bilda familj tillsammans mm. Haowa och Adam skapades ur lera. Eva skapades av Adams revben. har jag missat nagot?
Princess en sak har jag märkt i dina argument och det är att du nästan alltid skriver "Islam säger" tex. Saken är den att för tex ateister eller andra icke-troende/icke-muslimer så är inte detta alltid så intressant. Ta nu inte detta på fel sätt, men det känns ibland som om du "predikar" eller försöker "kalla in" folk till Islam, vilket är fel för att Islam är ingen missionär religion. Ta inte detta fel som sagt. jag påpekar bara att det är så du skriver vilket kan vara jobbigt för en som inte ens bryr sig. Jag själv tror ju på Gud och så, så det är inte mig jag menar, utan rent allmänt. ta detta som något bra. sabah el kheir btw!
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
princess du behöver inte skriva "ISLAM". jag är inte blind. tråden handlar egentligen om Jesus och om hur vidare han var jude eller inte. Det är trådens syfte från början. du skriver "Islam säger" osv i nästan alla trådar. Du tar det som om allt Islam säge är din åsikt, men det är det inte. det är din tro . Dessutom om det där med predikan. Du är väl medveten om att inom Islam så får inte en kvinna predika inför en "public" innehållande män, va? så din s.k "predikan" håller inte. om vi nu ska sitta och diskutera detta. och det Islam säger är att man inte ska "predika" och "kalla in", utan man ska informera!
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Jesus var jude, men det var Paulus som utforma den nya religionen till Kristendomen istället för en ny gren inom judendomen.
HAHA whoa'n e så jövla rockad baaaoooooooouuuuuöööögggg!!!!!!
Athnzago jag jobbade 13 timmar igar. var tjurig :P haha. (throw shit grejen) min pojkvan ar fran Libanon har bott i sverige i ett och ett halvt ar. (han bor nu igen i Libanon) grejen ar att han ar knappast svensk i sitt tankande. han ar grymt paverkad av den libanesiska livsstilen. men sedan kan man ej saga alla muslimer ar sa och sa eller liknande just darför jag poangterade de jag traffat. (jag menar det kan vara stor skillnade mellan nan fran Libanon och nan fran Iran t.e.x) Sager ej att alla maste vara troende för att vara bra manniskor. sadana som Princess anser jag vara fanatiska! Oavsett Hawwa som du skriver (jag kan ej stavningen just darför jag skrev som henne för det var till henne det inlagget) skapades ur leran (samma som Adam=jamlikt) I bibeln sager denna skapelseberattelse att Eva skapades av Adams revben. Princess "Allah vet bäst vem som är bra och vem som är dålig, och därför har du inte sett mig nämna några namn, eller hur? Vad man däremot kan säga om t ex Bush är att han sprider oordning på jorden och står bakom mord på oskyldiga civila, och att han därför bör få dödsstraff ." och om du nu ocksa sager att det ar fel att mörda nan. De som gör sa, den borde fa straffet döden. da sa ar det samma sak som att saga att mord ar okej pa daliga manniskor. men vem ar vi att dömma folk? vem ar vi att göra Guds val? Dödsstraff ar HARAM. DU skrev: Haowa skapades ur Adams revben, Da skrev JAG: Hawwa och Adam skapades ur lera. Eva skapades av Adams revben. Men du skrev ju bara det som ajg skrev! Haowa är Eva på arabiska! Jag VET att det ar det arabiska namnet. men oavsett sa skrev du ju ej som jag skrev. du skrev den bibliska versionen med Evas arabiska namn. hello? inte samma sak.
princess Så var Jesus då jude? Eller israelit?
Hamdo så du påstår helt ärligt nu att om en kvinna hade satt sig framme i mosken och predikat så hade det varit helt ok? för både män och kvinnor? det hade blivit upplopp. Princess du kanske bör lära dig att använda en bättre ton i dina texter om du vill tas på allvar. en ton som är aggressiv i såna diskussioner som denna är långt ifrån bra. jag har inte skrivit nånstans att du har sagt till någong att denne "ska/bör/måste bli muslim", utan ditt sätt att "informera" i varenda tråd som du får chansen att skriva i uppfattas ibland som värre än Jehovas vittnes. Vill folk ha information så söker dom efter den. För en tex ateist så betyder Koranen ingenting och denne personen bryr sig därför inte om vad du skriver om att Islam eller Koranen säger i en diskussion. tona ner lite och ta ett djupt andetag varje gång du skriver färdigt en mening.
Princess ang. Hawwa skapades av Adams revben. "och:,, vi har skapat människan av gammal formbar lera " sa islam guiden ar ej korrekt? okej... bra att veta. dödsstraff ar ej humant och visste ej att koranen stödjer sant. maste tala med min pojkvan som förövrigt lart mig det mesta om koranen. btw. ar du shia eller sunnamuslim? men nu ar vi waaaaaay offtopic
läs på, scam.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
I bibeln står det skrivet att Jesus var ättling till David och därmed äkta riktig legitim jude. Egentligen var det Josef som härstammade från David men eftersom Maria var gift med Josef räknas Jesus ändå som ättling till David enligt Judiskt tankesätt. Enligt tidigare profeter skulle Messias vara en ättling till David, på detta sätt går profetiorna i uppfyllelse och för fan hur kommer det sig att alla frågor som rör religion alltid slutar med en diskussion om Islam, även om det är en helt annan religion som behandlas? Rensa! skapa ett islamforum, det verkar vara ett tillräckligt populärt samtalsämne
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
stalle_balle: Nja idag går det väl bra att konvertera till judendomen, även om judar inte direkt är kända för sin missionsverksamhet. På bibelns tid var judarna "guds folk" (enligt dem själva) om någon valde att tro på Israels gud fast han inte var jude så blev han inte jude för det men han var blev ändå uppskattad för sin "rätta tro".
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
satlle_balle: Nej, alla judar är inte ättling till David. David var kung och det betyder inte att han utrotade alla judar som inte var hans släktingar. Prefetiorna sade dock att MESSIAS skulle vara jude OCH ättling till David. För att bevisa detta betonas Jesus släktskap och det faktum att han var jude mycket i NT
stalle_balle: Öppna NT och läs det allra allra första som står i Matteus istället, exakt det jag skrivit står där bla a. Nej judendomen startade inte med David men Messias skall vara ättling till Jesus i NEDSTIGANDE LED. Du går för långt i din definition av släkt, om man går ännu längre så kan man säga att alla människor är släkt, därför är även jag släkt med David och kan vara judarnas Messias.
ättling till DAVID skall det stå. det pratas mycket om "en son av Davids hus"