Amar, om man inte härstammar från israels tolv stammar var man ju inte israel, enligt vad jag läst i tråden. Således är aldrig en arab israel, även om han är född i irsael.. sen kan man väl vara fler saker än israel och arab fast man bor i israel =) men ja.. att man kan vara judisk arab vet.. och även judisk kristen.. och israelisk muslim osv.. men inte israelisk arab då araberna inte härstammar från de tolv stammarna.. nu hoppas jag att jag hajjat detta.. annars skiter jag ärligt talat i det.. finns viktigare saker att bry sig om.. vilda katters överlevnad i naturen tex :p
cry me a river! --> thcrew
Israel måste även ha en av de kaxigaste flaggorna.. flaggan symboliserar deras land, och landet är allt mellan de två floderna.. nilen och jordan :)
joda. läs noga nu så ska jag förklara. landet Israel hyser mer än bara judar. nu pratar jag inte Palestina utan den självständiga staten Israel. som vi vet finns det massor av palestinier som lever utanför, men det finns även de araber som bor INNAFÖR israels gränser. dessa är arabiska israeler. ingen konstigt alls så israel betyder = den som kommer från Israel precis som jag som halvkurd halvpers har nationaliteten Iranier, eftersom mamma är kurd FRÅN Iran, och pappa är pers (från Iran) en nationalitet är något man kan BYTA. om jag hade bott kvar i Iran hade jag inte varit av SVENSK natinalitet vilket står i mitt pass: Nationality: Swedish/Suedoise jag har även ett irqnskt pass: Nationality: Iranian flyttar jag till Tyskland kanske jag får ett pass där de står: Natipnality Deutch you get the picture. att vara israelit dock betyder att man är ättling till de tolv judiska stammarna, alltså att man är jude. israelit = jude vi säger att du är arab och muslim men bor innanför israel, då är då israel ändå. en arabisk muslimsk israel. Israel är bara en nationalitet. att vara israelit är FOLKTILLHÖRIGHET
Femme fatale
jod FOLK HAR FEL! jag vet vad jag pratar om. vissa kan inte skilja på begrepp. det är skillnad PÅ ATT VARA ISRAELIT OCH ISRAEL!!!!!
Femme fatale
joda. SÄG TILL OM NÅGOT ÄR OKLART!!! är ju jude från sverige är du inte isarel lika lite som du är ryss. du är där emot israelit
Femme fatale
Amar, jag vet väl att det bor fler än judar i israel, tro det eller ej men jag har gått i skolan.. sen finns det ju mer än araber och judar i israel, men de som inte tillhör dessa är väl antagligen försvinnande få.. aah.. missade skillnaden mellan israelier o israelit dock.. vilket jag knappt märkte nu heller.. känns som tentan stjäl för mkt uppmärksamhet :/ när det gäller israelit=jude så får vi väl anta oss nöja oss med det svaret också, med tanke på att de tolv stammarna inte verkar vara särskilt aktuella i dagsläget för den judiska populationen så vitt vi vet :)
Jamen jude är både religion och ursprung.. har du inte hajjat det än? =) Jesus var Jude, han härstammade från Juda stam, de kallades judar. Anhängare av Judendomen är också judar.. inte mitt fel att samma ord används för att beskriva båda attributen..
"således är aldrig en arab israelit" skulle det självfallet stå tidigare.. att en arab vore ett land känns lite väl far fetched ;) och "fler saker än israelit" fan va trött jag verkar vara
joda . när det gäller israelit=jude så får vi väl anta oss nöja oss med det svaret också, med tanke på att de tolv stammarna inte verkar vara särskilt aktuella i dagsläget för den judiska populationen så vitt vi vet :) alla judar idag kanske inte är av blodsband judar, efetrsom det idasg sker konverteringar osv til judendomen, men vi kan iaf vara helt säkra på att israeliter är judar. sn kanske alal judar inte är israeliter rent släktskapsmässigt. först¨r du vad jag menar. thank god att du äntligen läste skillnaden på israel och isarelit. :D gör inte narr av migg "tror du inte jag gått i skolan" när du missat poängen typ 5 inlägg irad :D howdy partner ;) och nej, isarels flagga är inte säskilt tuff eller orginell, de flesta länder har flaggor som representerar sitt folk
Femme fatale
Israelit/Israeliter, personer som härstammar från Israels tolv stammar. Israel/Israeler, personer som är Israeliska medborgare.
MEN JODA KOM IGEN!!!! har skerivit tusen gånger att IDAG KONVERTERAR DE ÄVENFOL KTILL JUDENDOMEN UTAN JUDISKT BLOD I SIG. eller hur man nu ska beskriva sl¨äktskap..blod kanske låter lite extremt
Femme fatale
alltså du måste verkligen lära dig läsa, jag tycker personligen att jag skriver hur tydligt som helst vad jag menar. om du undrar något så snälla fråga, anta inte saker som är tvärtemot det jag skriver!
Israelit/Israeliter, personer som härstammar från Israels tolv stammar. Israel/Israeler, personer som är Israeliska medborgare. exakt!
Femme fatale
Amar, ja självfallet så härstammar ju inte alla judar från israels tolv stammar, det har jag väl aldrig antytt heller.. men alla irsaeliter är judar i den bemärkelsen att de tillhör det judiska folket, då alla 12 stammar tydligen benämns som Judar numer. Dock behöver man som Jude och israelit, vara israel eller överhuvudtaget aldrig varit i israel. Man behöver inte heller som troende Jude, vara varken israel eller istraelit, då man även som medlem av religionen kallas Jude.
Jag läser bra, frågan är om du överhuvudtaget gör det eller om du ägnar all tid åt att trycka på CAPSLOCK.. läs igenom det jag just skrev så ska du nog förstå att det är du som läser dåligt, och inte tvärtom.
Angående "jag har gått i skolan" så gällde det inte huruvida jag märkte skillnaden mellan israelit/israelisk utan att det bor andra än judar i israel.. ;)
joda. snart vet jag inte vart jag tar vägenAmar, ja självfallet så härstammar ju inte alla judar från israels tolv stammar, det har jag väl aldrig antytt heller.. jag gråter snart. jag slev det för att tydliggöra vad JAG vet så du inte missförstår. jag skrive ri tusen år någotr som du missförstår för att du inte uppm'rksammade att jag gjode skilnad på isarel och israelit och nu när du fatat galoppen så vill du lära mig tillbaka? ahahha du är en sån person jag bara måste få prata religion med närmare, msn, chatt vad som helst, whoa är för segt
Femme fatale
joda. okej, om vi säger såhär, var har jag fel någonstans? lär mig? kan vi diksutera det? vad fan är det vi diskuterar?
Femme fatale
Amar när det gällde, Israelit = jude så var det faktiskt du som läste slarvigt. Det jag ville med den raden var helt enkelt att förklara att folket från alla de tolv stammarna idag kallas Judar och inte bara folk ur Juda stam. alla Judar härstammar inte ur dessa stammar, då även de som tillhör judendomen kallas judar(Re). Alla Judar(Is) är inte heller judar, då det finns Judiska kristna osv. Ville bara klargöra det jag skrev ovan för att undvika fortsatta missförstånd.
jag vill inte lära tillbaka, men du behöver inte skriva självklarheter som jag förövrigt redan påpekat :)
haha jag som läste slavrigt? vem var det som ville klargöra skillnaden mellan isarelit och israel? det var ursäkta mig du som sa först att man kan inte vara israelisk arab. jag vet att du fatta ditt skrivfel sen men det roliga är att du tror jag inte fattar vad isrelit är fastän det är jag som upplyser dig.Det jag ville med den raden var helt enkelt att förklara att folket från alla de tolv stammarna idag kallas Judar och inte bara folk ur Juda stam. jag skrev också att israelit är de som härstammar från de 12 judiska stammarna. försöker du bara skriva om tillbaka? vi har inga missförstånd dude, jag fattar bara itne varför du skriver om allt jag skriver och postar det tillbaka till mig som om jag inte fattar någonting.
Femme fatale
Känns inte som att vi diskuterar något särskilt för övrigt.. Men det känns dock som att du har läst igenom vissa av mina inlägg lite väl slarvigt för att därefter slita ditt hår i förtvivlan ;) det var länge sen jag märkte skillnaden mellan israelit och israel.. likväl känns det som att du ältar det hela fortfarande. Alla delar av mina tidigare inlägg som inte rörde den frågan utan snarare tog upp problematiken med dubbel innebörd av ordet Jude förändras ju föga av den missen, och således borde vi väl kunnat släppa den biten för ett bra tag sen?=)
shit, sen vill du kalla det att jag frösöker pracka på dig "självklarheter" förlåt då, men om någon säger man kan inte vara isarelisk arab så är jag inte så säker på om du kan det här så bra men det kan du ju tydligen nu är jag på hugget rejält.
Femme fatale
Alla delar av mina tidigare inlägg som inte rörde den frågan utan snarare tog upp problematiken med dubbel innebörd av ordet Jude förändras ju föga av den missen, och således borde vi väl kunnat släppa den biten för ett bra tag sen?=) det är ett annat ämne du tog in mitt i allt missfrstånd som bara gjorde saken värre. men okje. vi börjar om, vill du diksutera den judiska identitetens dubbla innebörd? det är komplicerad diksussion såväl som subjektiv så den kräver full uppmärksamhet utan störningar från andra diksussioner
Femme fatale
nej.. jag skrev israel arab.. av någon märklig anledning ;) men det skulle vara en israelitisk arab :P om det nu kallas så? märkligt ord.. väljer denna ist. Judisk(Is) Arab. tillskillnad från Judisk(Re) Arab. känns som jag måste skriva dit Is och Re, mest för min egen skull för att jag inte ska skriva fel själv :) att du fattar vad israelit är har jag väl aldrig påstått.. dock verkar du ju av dina kommentarer kring mina inlägg att döma, inte ha förstått att en Jude inte alltid är en Jude.. men om jag missförstod det så ber jag om ursäkt.. förövrigt skriver jag inte endast till dig, utan vissa saker skriver jag ju för att visa att jag förstått.. eller missförstått.. du borde lära dig att inte ta allt som kritik riktat din väg.. om du förklarar något, och jag ska verifiera att jag förstått (eller inte förstått) det hela över detta medium som vi använder oss av, hur tycker du då jag ska gå tillväga?
Amar, nej definitionen av Jude tog jag väl upp långt innan jag ställde frågan om vad nationaliteten i israel var?
joda.om du förklarar något, och jag ska verifiera att jag förstått (eller inte förstått) det hela över detta medium som vi använder oss av, hur tycker du då jag ska gå tillväga? du har svarat på frågan själv. skriver du ett inlägg till mig , eller riktat till mig, försök att inte blanda in att du riktar dig till andra också. det förvirrar mig eftersom vi har en intern debatt och då kan du helt plötsligt säga en sak som får mig förvirrad om du hänger med i vår diskussion. självkalrt ska man skriva så alla förstår men det var lite svårt för mig att fatta vad du vill klargöra för tydlighetens skull för folk som läser vad du och jag skriver och vad du riktar till mig. du vill svara alla på samma gång. gör nytt stycke som visar att du riktar dig till allmänheten.väljer denna ist. Judisk(Is) Arab. tillskillnad från Judisk(Re) Arab. känns som jag måste skriva dit Is och Re, mest för min egen skull för att jag inte ska skriva fel själv :) vad betyder Is och Re? religion jude och Is(?) jude? sen skrev du att en jude inte alltid är en jude. det lät jätteskumt. utveckla
Femme fatale
joda Skicka meddelande Gästbok Daterat
06-10-18 22:11
Jude i den bemärkelsen att han tillhörde det folket.. inte jude i den bemärkelsen att han är troende Jude.. men jo det e han väl också egentligen.. svårt att fråga honom :)
------------------------------------------
cry me a river! joda Skicka meddelande Gästbok Daterat 06-10-21 01:46israelit är man väl om man bor i israel? :o eller e jag ute och cyklar.. en israelit flera israeler.. en svensk flera svenskar? ------------------------------------------cry me a river! --> thcrew hehe.. 3 dagar skiljer dem åt ;)
tyckte det framgick av tidigare inlägg.. Re = Religion Is = Israelit någon närmare förklaring av Is och Re antar ajg inte att jag behöver ge att en Jude inte alltid är en Jude var lite utav en ordlek.. för att förtydliga en Jude(Is) är inte alltid en Jude(Re) och vice versa.. :)
vissa inlägg är som ovan nämnt angående din inledning en verifikation på att jag greppat, eller missförstått ditt tidigare inlägg och självklart inte en tillrättavisning av detsamma. isåfall skulle jag ju inte upprepa det hela :)
joda. haha I get you ;) jo fattar din ordlek nu :D
Femme fatale
Slutet gott allting gott ;)
joda. men om man nu är jude (Is) men ateist, är man då bara icketroende jude? tyker i muslimskt eller kristet fall att det är jätteklurigt med sån begrepp som icketroende muslim. om jag nu skulle vara ateist och starkt religionsfientlig men är född av muslimska föräldrar, varför ska jag kallas icketroende muslim? man är väl inte muslim om man inte tillkänna ge sig vara anhängare av islam? nu är det ju lite skilnad för judar eftersom det har blivit som ett folk, pga att man faktiskt (förr) blev jude enbart genom att ha en judisk mor, på så sätt så var ju alla härstammade från varandra, vilket skulle vara ett folkslag. men nu undrar jag en sak, om man konverterar till judendom, du behåller man väl sin tidigare etnicitet efetrsom den ändå är orubblig? typ bosnisk jude.. men om man säger svensk jude, menar man du svensk som i natinalitet svensk, eller etnicitet svensk konverterad till jude? puh
Femme fatale
Japp. Om man nu inte tillhör en annan nationalitet.. Då är man en Svensk Jude.. vilket blir lite problematiskt då en Svenk Jude likagärna kan vara en troende Jude.. en svensk jude kan vara Jude(re) & Jude(is) Jude(re) Jude(is) så för att undvika undantag när det gäller icke-troende bör man väl lägga till det i beskrivningen.. En Svensk icke-troende Jude tex kan endast vara Jude(Is) För att särskilt peka på Svensk Jude(Re) som inte är Jude(Is) blir det väl lite knepigare kanske.. men frågan är om det är så viktigt att påpeka.. isf kan man väl helt enkelt nämna härkomsten.. En svensk jude av rysk härkomst tex antar det skulle lösa problemet..
haha blir helt yr. jo jag förstår som jag när jag är utomlands: Were are you from? I'm from Sweden You don't look swedish? no I know, I am born an raised in Sweden but of kurdish and persian origin so you are halfiranian? no iranian is my nationality but krudish and persian is etnic..bbabalbalbabala
Femme fatale
Och jag skulle inte kalla en icketroende muslim för muslim mer än jag skulle kalla en icketroende kristen för kristen.. då kristen samt muslim inte beskriver något annat än den religiösa tillhörigheten så vitt jag vet :) och självklar behåller man sin etnicitet.. dock blir det ju lite problematiskt gällande etnicitet osv i samband med andra nationaliteter.. speciellt i situationer som denna.. tex, en Ryssfödd icke-troende av Judisk(Is) härkomst flyttar till sverige och blir svensk medborgare.. Då blir det ju en typ Svensk ryssfödd icketroende Jude :D
haha exakt, huvudvärk för alla. :D usch.
Femme fatale
Ett skämt skämt ploppade upp i mitt huvud som jag ska bespara oss alla.. antar att folk bara genom att jag nämde det förstod dess innebörd..
Amar: Haha, vilken diskussion du satte igång. Själv gillar jag inte ordet israelit därför att jag upplever att folk förknippar det så mycket med religionen och landet Israel. Vare sig det är rätt eller inte, som du redan förklarat och påpekat. Det verkar väcka uppfattningen hos andra att man är just troende jude och tar sin historia på väldigt stort allvar. Och den bilden är så långt från mig man kan komma. Det är ungefär som att man kan vara för jämställdhet men inte vilja kalla sig feminist osv. "Jude" är mindre laddat, för mig personligen, än vad "israelit" är.
Jag tror att Jesus var en väldigt lärd Rabbin som hade många revolutionerande idéer och var väldigt mycket före sin tid. Han var självklart gift och hade många barn, davidsätten finns säkert kvar idag. Skulle inte förvåna mig ett dugg. Han var en vanlig profet, han uppfyller inte messiaskraven. Han utförde säkert många bra saker för sina medmänniskor som sedan förvanskades till "under" och vid konciliet i nicaea (eller va det heter) så gick allt åt helvete.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
diffused, att davids ätt finns kvar i dag betyder väl inte att jesus hade barn?.. du tror väl endå inte att alla som härstammar från david endast fick ett barn som i sin tur fick ett barn osv.. Maja, vad skulle annars israelit förknippas med om inte landet israel, då israeliterna härstammar från israels tolvstammar.. och vart kom dessa ifrån.. jo Israel =)