0,999.. = 1
Huruvida 0,999.. = 1 är något som ofta (nåväl, minst en gång om året) har diskuterats på whoa. "Genomsnittsmänniskan" verkar inte riktigt greppa att 0,999.. = 1, vilket har lett till att många virtuella pajer kastats kors och tvärs över whoas filosofifora genom åren. Därför blev jag på gott humör när jag upptäckte att denna artikel är "Today's featured article" på wikipedia . Läs och begrunda! Tyvärr lyckades jag inte gräva fram någon gammal tråd.. men till alla som känner sig träffade låter jag hälsa detta
mensvärk är livets krydda.
det jag tänkte hälsa var alltså inte att "hotlinking is disabled"..
nytt försök
skojar du eller?
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?
om man avrundar 0,999 så blir det 1 ;)
klart att inte 0,999.. är detsamma som ett.. men om det står som det står i artikeln, att decimalerna i 0,999... är oändligt många så blir det ju såklart en väldigt liten skillnad mellan talet och ett. Däremot så tycker jag är att man borde kunna skriva 0,999.. som ett bråk, eftersom decimalerna ganska uppenbart upprepar sig, då borde man kunna se att det inte är detsamma som ett. Men jag pallar inte greja med sånt nu.. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Graffare
2006-10-25 09:42
0,999=1 -falsk 0,999>1 -falsk 0,999<1 -sant
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
Wikipedia och susning är inte säkra källor när det gäller något.
3,33333333333333333333333333333333333333333 är ju också en klassiker
Vadå inte säkra källor när det gäller något? Dom ger ju ett bevis förfan! Om ni inte visste det så är en stor del av integral-analysen uppbyggd med liknande resonemang. Man säger att om en rektangelarea är mindre än epsilon för alla epsilon större än 0 så är rektangelarean LIKA MED 0. Ps: Bli inte jobbigt filosofiska nu och hävda att man aldrig kan vara säker på något osv. Det kommer inte ge någonting.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
tassel vem som helst kan skriva vad som helst på wikipedia, det är inte bevis eller fakta för det
du är kär i mig.
Svensson Tack jag vet vad wiki är för något. Du vet uppenbarligen inte vad ett matematiskt bevis är. Det kvittar vem som skriver. Håller det så håller det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
om x=0,999... så är 10x=9,999... 10x-x=9,999... - 0,999... <=> 9x = 9 --> x=1 Så fick jag lära mig en gång i tiden. Kanske stod i nån länk däruppe förresten.
Som tassel säger så behöver ett bevis inte vara skrivet av Prof Plommonstop för att vara giltigt. Det som Alex2001 skrev här ovan duger alldeles utmärkt. Jag har full respekt för folks intuitiva känslor inom matematiken, men tycker ni inte det är lite löjligt när ni förkastar ett enkelt och tydligt bevis svart på vitt?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Sen är det ju uppenbart att många här har svårt att skilja på 0,999 och 0,999... Självklart är inte 0,999 = 1, det vore ju väldigt konstigt med tanke på att 1 - 0,999 = 0,001.
1=1 0.999=0.999 0.999~1 men 0.999 = 1 nätack!
För att fortsätta monologen: det verkar väldigt på modet att dissa Wikipedia. Jag tycker det är ett utmärkt uppslagsverk, och för den skeptiske går det ju utmärkt att stämma av med andra källor. Det verkar dock mindre populärt?
mike: läs inlägget ovanför ditt.
Men da blir det ju: om x=0,999... så är 10x=9,999... 10x-x=9,999... - 0,999... <=> 9x = 9,000...1 --> x=0,999...
PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS
snise: 9x = 9,000...1 Där blev det fel, finns ingen sista siffra i en oändlig serie. 9,999... och 0,999... är lika långa serier (oändliga), subtraherar man dem blir det därför exakt 9.mike: Tja, din inställning är ju rätt representativ för tråden iaf.
Men da maste man acceptera oändlighet som nagot man vill arbeta med? Det är je knappast nat som man arbetar med pa riktigt...
PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS PARIS
snise: Om man ska analysera uttrycket 0,999... måste man acceptera oändligheten ja, annars blir det ju något poänglöst.
Jo, men använder man det i praktiken? Eller är det bara ett pastaende som man använder för att testa folks förstaende för oändligheten?
För er som inte gillar det algebraiska beviset kan ni ju titta på bråkbeviset: 1/3 = 0,333... 0,333... * 3 = 0,999... 1/3 * 3 = 1 alltså 0,999... = 1
snise: Inte i praktiken som typ när man mäter upp brädor till ett husbygge eller liknande, nej. Matematik är ju teoretiskt baserad, men går ju ofta att applicera på verkligheten ändå. T ex matematiska modeller kring relativitetsteori används ju inte heller "i verkligheten", men är ändå intressanta och relevanta.
Man behöver ju inte ens acceptera oändlighet i sig. det räcker med att acceptera att en oändlighet minus en annan oändlighet blir noll oändligheter, för att kunna acceptera och förstå beviset av Alex ovan. Fattar inte var snise fick sin sista etta ifrån...
www.twentyfoursevenrecords.com , myspace.com/twentyfourseven L L L L L L L L L L L L L L L L L L L L Nästa släpp: Abstract Rude - No Longer A King 7" Pic Disc
För att fortsätta monologen: det verkar väldigt på modet att dissa Wikipedia. Jag tycker det är ett utmärkt uppslagsverk, och för den skeptiske går det ju utmärkt att stämma av med andra källor. Det verkar dock mindre populärt? Det är nästan lika populärt som att dissa kvällstidningar utan diskretion.
0.999... (dvs en oändlig serie av 9:or) betraktar jag (liksom alla andra oändliga serier) att den
går mot 1 (snarare än att det är 1), dvs. att det är ett
gränsvärde .
Refused P26 Även om beviset stämmer så går nog många i fällan och slår det på en miniräknare (som givetvis har ett ändlig minne), och då får du ett felaktigt svar. 1/3 = 0.333...n vilket
inte stämmer.
Men just det faktum att det inte är 1... det är sa nära 1 man nagansin kan komma men det är ju fortfarande decimaler och inte ett heltal. Min 9,000...1 är ju saklart inte seriös utan mer ett sätt att säga att, enligt min uppfattning, so kan man inte riktigt substrahera decimaler fran ett heltal och fa ett annat heltal.
Bobby_Dollars P25 Du är tyvärr helt ute och cycklar. Oändligheten - Oändligheten är deffinitivt inte 0 utan ett obestämt gränsvärde. Jag hänvisar åter igen till:
gränsvärde
bollen är i rullning.. :)
Jaaa det kanske var klumpigt uttryckt. Det var mer ett försök till lekmannaförklaring från min sida att berätta att det där beviset inte kräver så mkt förståelse för att acceptera
www.twentyfoursevenrecords.com , myspace.com/twentyfourseven L L L L L L L L L L L L L L L L L L L L Nästa släpp: Abstract Rude - No Longer A King 7" Pic Disc
Apati: Haha JAJA... men de är ju onda ;) Dessutom brukar de faktiskt sällan ange kontrollerbara källor, vilket Wikipedia är rätt bra på (vad jag sett iaf).Seth: Vad jag förstått så är detta inte ett gränsvärde eftersom alla decimaler finns där "från början". Gränsvärden är när man har ett x som går mot oändligheten och därmed y (funktionsvärdet) konvergerar mott ett visst värde.seth: så är det nog ja.snise: Men just det faktum att det inte är 1... Alltså, faktumet är ju att det visst är det =) Hur såg du på bråkbeviset?
x behöver naturligtvis inte gå mot oändligheten för att det ska vara ett gränsvärde, fel av mig. Men hursomhelst måste det vara ett funktionsuttryck, 0,999... är alltså inte ett gränsvärde.
Refused, Brakbeviset funkar ju, men matematiken är begränsad i det hänseendet (stavning?) Det gar inte att dela 1 med 3 utan att fa obegransade decimaler. 1/3 = 0,333... 0,333... * 3 = 0,999... 1/3 * 3 = 1 alltså 0,999... = 1 Men ända har jag svart att acceptera... 1/3 = 0,333... Javisst 0,333... * 3 = 0,999... Absolut 1/3 * 3 = 1 Självklart Men 0,999... = 1 Njaaee.... Även om det är ren logik Sa vill min hjärna inte acceptera det.
snise: Även om det är ren logik Sa vill min hjärna inte acceptera det. That's the tricky part ;)
Hur kan man se det som ett funktionsuttryck och inte som ett gränsvärde? För i brakbeviset sa är ju 0,999... pa väg mot 1. Alltsa ett gränsvärde.
Nej, i bråkbeviset är 0,999... exakt lika med 1 (som synes i sista ledet av beviset).
Det står om allt detta i ursprungsartikeln.
Students of mathematics often reject the equality of 0.999… and 1 for reasons ranging from their disparate appearance to deep misgivings over the limit concept and disagreements over the nature of infinitesimals . There are many common contributing factors to the confusion:
Students are often "mentally committed to the notion that a number can be represented in one and only one way by a decimal." Seeing two manifestly different decimals representing the same number appears to be a paradox , which is amplified by the appearance of the seemingly well-understood number 1. Some students interpret "0.999…" (or similar notation) as a large but finite string of 9s, possibly with a variable, unspecified length. If they accept an infinite string of nines, they may still expect a last 9 "at infinity." Intuition and ambiguous teaching lead students to think of the limit of a sequence as a kind of infinite process rather than a fixed value, since the sequence never reaches its limit. Those who accept the difference between a sequence of numbers and its limit might read "0.999…" as meaning the former rather than the latter.
Ska bara försöka driva på diskussionen lite 1. Beviset: x=0,999... så är 10x=9,999... 10x-x=9,999... - 0,999... <=> 9x = 9 --> x=1 är värdelöst eftersom det man ska bevisa är att 1=0,999... dvs 1-0,999... = 0 dvs 0,000... och inte 0,000...1 eftersom en oändlig talserie inte har någon sista siffra I beviset ingår att ansätter man att 10*0,999...=0,999... och inte 0,999...0 pga av att en oändlig talserie inte har någon sista siffra => Man ansätter det man ska bevisa. Ett cirkelbevis som bara är framtaget för att förvilla. (Notera att jag här inte ifrågasätter att en oändlig talserie inte har någon sista siffra utan kritiserar bara att faktumet används för att bevisa sig självt) 2. Vad är det som säger att en oändligt lång talserie inte skulle kunna ha en slutsiffra men att siffrorna mellan den och kommatecknet skulle vara oändligt många? Totalt sätt blir talserien oändligt lång. Ta exemplet igen 1-0,999... (oändligt många nior) skulle kunna lika gärna vara epsilon eftersom detta tal skulle kunna defineras som en etta med oändligt många nollor mellan sig och kommatecknet. Det jag vill säga är att många av bevisen känns som de när man väl bryter ner det faktiskt innehåller definitioner och konventioner som är satta av människan och inte är universiella sanningar. En del matimatiker (eller iaf min första examinator på chalmers) såg inte alls att 1/3=0,333.... utan att 1/3=1/3 och kan inte uttryckas som reellt tal. Skit samma om han hade rätt eller inte, men mycket av "sanningarna" är faktiskt bara definitioner.
Sesam öppna och stäng dig
Vad är det som säger att en oändligt lång talserie inte skulle kunna ha en slutsiffra men att siffrorna mellan den och kommatecknet skulle vara oändligt många? Tyvärr, men det där resonemanget håller inte. Det finns ingen sista siffra i en oändlig talserie eftersom efter den siffran finns yttligare en oändlig serie siffror. En del matimatiker (eller iaf min första examinator på chalmers) såg inte alls att 1/3=0,333.... utan att 1/3=1/3 och kan inte uttryckas som reellt tal. Skit samma om han hade rätt eller inte, men mycket av "sanningarna" är faktiskt bara definitioner. Det där kan jag hålla med om! 1/3 är egentligen bara 1/3, eftersom det är irrationellt.
Seth Men vad är då en talserie med oändligt många siffror mellan sista siffran och kommatecknet?
Sesam öppna och stäng dig
Jag förstår hur du resonerar, men själva grejen är att en oändlighet har endast en början, ingen mitt och inget slut. :)
Bill_visar_vägen För det första använder du ordet talserie fel. 0,999... är ett tal. Att oändligheten inte har något "slut" kan du ta som definition. Om du med denna fakta tycker beviset är självklart vilket det verkar som, eftersom du skrev det man ska bevisa är att 1=0,999... dvs 1-0,999... = 0 dvs 0,000... och inte 0,000...1 då är du ju redan övertygad. Det jag vill säga är att många av bevisen känns som de när man väl bryter ner det faktiskt innehåller definitioner och konventioner som är satta av människan och inte är universiella sanningar. JÖSSES! Vilken upptäckt! Hoppas hjärtat klarade sig. För övrigt verkar din examinator vara lite borta. 1/3 är ju per definition ett rationellt tal och de rationella talen är en delmängd av de reella talen. Seth 1/3 är inte irrationellt.
nu har jag visst inte orkat läsa alla inlägg, men visst borde man kunna skriva 0,999... som ett bråk eftersom decimalerna upprepar sig? isf borde man kunna skilja det från 1.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
PlayerJoe 1/1=1 WOHOO =D fieldsmedaljen!
Bill_visar_vägen P24 Beviset: x=0,999... så är 10x=9,999... 10x-x=9,999... - 0,999... <=> 9x = 9 --> x=1 är värdelöst eftersom... Varför är det värdelöst? Jag tror det handlar om att få ett grepp om hur stort oändligheten är. Det är så helvetes stort. Tex är oändligheten + oändligheten inte lika med två oändligheter utan är också det oändligheten. Oändligheten minus ett är också oändligheten. Jag tror man ska fundera lite på detta när man tittar på beviset som du skrev är värdelöst. Fridens
Xunzi: Ja, på det viset kan man ju jämföra. Jag menar mer exemlet 0,99... där man ska försöka inse hur många nior där verkligen är efter nollan vilket är oändligt många. Att lägga till en siffra där gör liksom ingen skillnad. Det är fortfarande oändligt många. Ditt exempel där är det väl inga tvivel om hoppas jag. Alltså, jag vet inte om jag fattat vad oändligheten är, rätt mycket filosofi i det, men man måste nog tänka rätt mycket på det för att förstå att 0,99... = 1. A, fan va jag svamlar. Hur gör du detta tecknet förresten: ∞
Måste undra en grej här. Om man utgår ifrån det Xunzi skrev, att man kan utöka basen till oändligheten och jämföra oändligheter. Borde det inte isåfall vara en oändlighet mellan 0,999... och 1? Dvs: 1 - 0,999... = 0,∞∞∞... am i right?
Finns det oändligt många decimaler är skillnaden mellan 0,999... och 1 oändligt liten, snarare.
Ja nu blev det konstigt.... för 0,∞∞∞... borde ju vara 1. jag snurrar bara