Nästan hela Mellersta östern var kristen före Muhammad och sina och hans efterföljares kortåg. Källa på att "nästan" hela Mellanöstern var kristen innan Islams tillkomst?
ozsvensk P0 ja, men det e sant :P sanningen kan vara mycket underhållande, lät som taget från "Team America" "I'll put a Jihad on you!" ^^
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.
Oszvensk Nej, varken du eller jag kan bevisa någonting. När jag pratar om Biblens historia och tillkomst(spec. med en Kristen) så använder jag Kristna forskare och teologers synpunkter. Jag har själv varit Kristen, men jag fann Islam alhamdulillah. Detta var ett stort steg, men samtidigt så litet. Jag kan även min Bibel väldigt bra, bättre än Quran t.o.m måste jag erkänna. Jag studerar komparativa religioner, speciellt Kristendom och Islam. Jag anser inte att man kan vara "överkänslig" eftersom det trots allt handlar om Allah subhana wa ta'la's ord. Jag är inte i en position att jag kan deklarera Jihad och jag tror inte ens att du förstår ordets innebörd utan det är något du hört talas om på TV, rätta mig gärna om jag har fel. En av Shaykherna som jag visar väldigt stor respekt till är Yusuf al-Qaradawi, och han anser t.o.m att Jihad inte bara är för Muslimerna, men även för de som bekänner Kristen och Judisk tro. Jag har Kristna vänner, och en Kristen är det närmaste du kommer en Muslim. Nej debatten handlade inte om detta från början, men jag ansåg det berättigat att tillrättavisa dig. Ja, stora delar av Araberna blev Muslimer, det har du rätt i. Ja, Kalifatet spred Islam över Mellanöstern, och inom c.a 100 år hade Islam spridit sig ända från Spanien till Indien. En del av Mellanöstern var Kristet innan Muhammad(SAW) kom, men där fanns även Zoroastrier med mera. Vad får dig att kalla spridningen av Islam för ett "korståg"? Islam spreds inte med svärdet, detta är en västerländsk fördom, och lögn för att smutskasta Muhammedanera(som vi kallas). Lika lögn som att Muslimer tror at