I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är Botten nådd nu eller ska vi sjunka lägre?

Svensk Hiphop - Allmänt

2006-06-19 16:10
Och alla som gör hardcorehiphop och vägrar sälja sig får nog stå ut med att inte tjäna så myycket pengar, vi är trots allt ett land med 9 miljoner invånare.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-19 16:12
I en perfekt värld skulle alla jobba med det dom vill, detta är knappast en perfekt värld, så sluta bitcha om det. Anpassa er efter massan om ni inte säljer, säljer ni inte då heller, ja då kanske inte rapp är något som ni ska satsa på som ett jobb. Om ni inte anpassar er efter vad folk vill höra, så sluta bitcha om att ingen lyssnar på er.

Jag tycker inte ens att det här handlar om nerladdning, jag skulle inte köpa en artist som jag inte tycker oms platta även om jag inte kunde ladda ner den. Jag skulle inte köpa mixtapes av LME, jag skulle köpa de skivor jag verkligen ville ha, för det är vad jag har råd med. I år skulle jag köpt Snooks skiva, sen skulle jag vänta på Promoes också. Sen finns det X antal skivor från Amerikanska artister jag skulle köpt också, men det är en annan sak.
Det är klart att om alla skulle köpa mixtapes och skivor skulle musikindustrin må mycket bättre, men även om nerladdning inte fanns skulle folk inte köpa nog. Jag kanske skulle köpa en eller två fler skivor om året än vad jag gör idag, högst. Kanske inte ens någon mer än vad jag gör nu.

Profet
Okej, jag har insett att jag haft fel hela tiden!
Tack till alla er som förklarat hur det ska vara!

SJÄLVKLART måste artister, breakare, DJ:s och andra finna sig i att fansen inte ska betala för sig!

Ehm, ja? Vill du tjäna pengar (nej inte miljonbelopp) så hitta något som du säkert kan göra det på. Ens passion är inte alltid det man kan livnära sig på, som sagt det handlar inte om nerladdning det handlar om vad folk vill ha. Varför tror du Timbuk, Snook, Petter etc tjänar så bra? Dom gör musik folk vill ha, folk tankar deras album också, men dom tjänar iaf lite på plattorna, och mycket på koncerterna! Ingen av dom bitchar på nerladdningen. Timbuk tycker till och med att det är bra hur nerladdningen utvecklats. Kom ihåg att Timbuk ligger på ett Indiebolag, Petter ligger på ett Indiebolag, Snook ligger på ett Indiebolag...
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Groupie

2006-06-19 16:27
Belixen Hmmm ok, men det beror ju som du säger på att allt handlar om pengar för skivbolagen. Jo men som sagt, jag tror också nedladdningen påverkar, och eftersom jag inte har insyn kan jag inte uttala mig om hur mycket, men jag tror det är betydligt mindre än vad bolagen påstår.

Men det handlar ju inte bara om svensk hiphop längre då, jag tror inte skivbolagen i grunden är mer kritiska till hiphop/rap i sverige, utan de är överhuvudtaget de blivit mer kritiska.

Det här med singlar är rättså passé, det kan gå om man slänger in extramaterial på den. Men överlag så är det inte många som köper singlar nej. Men jag förstår dem, vanligtvis kostar en singel runt 40-50 kr i dagsläget och inte fan vill man punga ut så mkt för 1-2 låtar, det är minst 1 tredjedel av priset för hela albumet.

Det är inget man kan förhindra, man måste helt enkelt anpassa sig, antingen släpper man låtarna genom någon nedladdningstjänst som tar betalt ex ITunes,CDON eller Klicktrack. Eller så släpper man låten gratis på sin hemsida och gör kanske en video för att få ut den på TV också, för om folk då ser videon så vill dom förmodligen ha låten också.

Om då folk går in på hemsidan, kanske de stannar och kollar upp fler släpp och gillar dom vad dom hör kanske det ev leder till ett köp, annars har de iaf fått upp ögonen för artisten. Då kan man även se om många laddar hem den vilket kan ge en fingervisning om vad marknaden tycker.

Det är ingen idé att sträva bakåt och sitta och titta på hur det var förr, man måste blicka framåt och se möjligheterna, inte problemen med den nya tekniken.

Jo, som jag sa tidigare i tråden håller jag och en kompis på att bolla lite idéer angående en minifestival, men eftersom det är ett stort arbete så kommer det dröja ett tag innan den blir av. Men jag tror också att man skall varva, dock inte för mkt.

Det sista håller jag verkligen med om, folk måste få lite självdistans och inte börja snacka om att släppa album (a.k.a en hemmabränd CD) när dom kanske gjort 3-4 låtar i hela sitt liv.

2006-06-19 16:40
mp3 dj:s ha ha, lite kunskap måste man lära sig och det gör man genom att handla musiken
u ain´t real

"sittin here in my cell with my heart full of hate" -royalist
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-06-19 16:42
Ännu en gång...varför ska man supporta något man tycker är wack? Hiphoppubliken i sig är ganska liten i Sverige.. Alla kan inte gilla alla rappare och köpa alla skivor som kommer ut. Många hiphopartister är för smala för mainstreampubliken också. Så på det viset kommer ni aldrig tjäna några cash, det gör heller ej de som är underground rockare eller synthare eller reggaeartister.

Enda sätter man tjänar pengar på sin musik är om man slår stort. Det gör ni inte för er musik attraherar inte en tillräckligt stor skala folk.

Det är så överallt, även i USA eller Frankrike. För att tjäna pengar, eller ens gå runt på sin musik måste man slå stort. Och så länge du inte gör musik som inte atraherar, då kommer du inte tjäna pengar.

Jag tänker fan inte köpa skivor ifrån Profet eller Same Blood eller Glacius bara för att supporta deras sak. Nej, är det bra musik så köper jag. Så tänker många fortfarande trots nedladdning, saken är bara att er musik inte är lika intressant längre.

2006-06-19 16:51
svensk hiphop har sällan den kvaliteten att den är värd att lägga pengar på ändåså. ser du inte hellre att jag tankar din skiva profet istället för att jag inte köper eller hör din musik överhuvudtaget? jag, och jag tror den största delen av dom som någonsin hört dig rappa har fått nys om dig via mp3s på olika sidor. dont bite the hand that feeds you man!
jag tankar svensk hiphop för jag VET med mig att den inte är värd pengarna. alla artister som jag tycker har levererat kvalitet har fått cash av mig ändå, antingen i handen på stan eller att jag gått på spelningar eller solidaritetsköpt deras CD.
ta dig t ex profet, jag tycker varken du är bra eller dålig, men om jag har valet att tanka din skiva så gör jag det - men jag skulle aldrig köpa din skiva. jag får ju inte får valuta för pengarna. svensk hiphop idag är knappt värd att lägga pengar på, och säg inte att det är för att svenska rappare är fattiga som gör att det inte levereras ngn kvalitet för så är fan inte fallet.
http://www.kalvinhiphop.com

2006-06-19 17:26
nej, vilken musik som helst kan bli stor och major, kolla bara vilken skit musik som styr världen, allt handlar om pengar, skulle man ha pengar så skulle jag kunna göra vilken nolla som helst till en star, glöm ej detta, pengar och makt

sen är sverige dock ej usa, england eller frankrike, men där är releativt hård hip hop och bra rap normen och rätt stor, ingen mes skit som här

men som sagt var, sverige har ingen hip hop kultur på det sättet
vi jobbar på det
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-06-19 18:00
Musik som inte kan anpassa sig till tiderna dör ut, och ibland dör genrer och stilar ut bara därför att shit happens oavsett graden av anpassning. Profet gnäller över något som han inte förstår sig på.

Minskad skivförsäljning, färre jams, nerlagda tidningar och hemsidor - reflekterar bara att denna typ av musik är på väg att dö ut.

Hiphopen (musiken) fyllde ett tomrum, på samma sätt som t ex jazzen eller punken fyllde ett tomrum. Den tiden är förbi och nu är nya genrer och stilar på väg in.

För min egen del så har jag alltid köpt skivor och kommer förmodligen göra det, men jag dömer inte andra för att de t ex laddar hem skivor.

Profet borde skaffa sig ett jobb, en utbildning etc för att hans förmodligen grandiosa drömmar om att bli en ny Petter kommer troligtvis aldrig att uppfyllas.

Thats my word.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2006-06-19 21:38
Belixen Jag förstår vad du menar, men du vill ha betalt för alla timmar du lagt ner i studion, suttit och skrivit texter etc. Det kan jag absolut förstå! Det är ju tungt att göra en skiva, helt klart! Men jag har ju givetvis inget intresse att betala din lön. Jag har heller inget intresse att betala lön åt en bilreparatör. Däremot om jag lämnar in bilen betalar jag ju, efter att ha kollat priser på olika ställen och hört mig för om det är ett bra ställe. Samma med din skiva. Om den är riktigt bra kommer jag köpa den, men jag köper den för att jag vill ha musiken. Hur många timmar eller hur mycket arbete du lagt ner på den ligger inte i mitt intresse. Absolut inget mot dig. Ska hålla ögonen på ert släpp!
Stora variga K.

2006-06-19 21:46
Seriöst när ska folk förstå cd börjar bli föråldrat, nätet är ett nytt medium som varken skiv- eller filmindustrin verkar förstå. Istället för att sitta och gråta över att ingen köper era skivor som ni(artister) knappt tjänar något på så får ni väll göra något åt det? Är väll knappast konsumenternas fel att ni inte hänger med i utvecklingen?
Lär er distrubera er musik på nätet för en billig peng utan skivbolag som tar 90% av pengarna och tryck upp få exemplar av skivorna som skivsamlare etc kan köpa via er site.

Var länge sen jag köpte en skiva men och andra sidan är jag ofta på konserter där artister jag lyssnar på spelar (och det är ju där pengarna för artister ligger).

inte pallat läsa alla poster så vet inte ifall någon tagit upp det innan.

2006-06-19 22:07
det blir 600kr *besserwisser* =)
Stora variga K.
Groupie

2006-06-19 22:09
IllicitMuzikGBG var det där riktat till mig?

Belixen Det var länge sen jag såg en singel för under 29, men jag antar att priserna ligger lite olika. Personligen tycker jag att CD-singlar är en onödig kostnad, ska man släppa singlar tror jag det är Vinyl som gäller.

Å andra sidan är det kvalité folk betalar för, något som verkligen är genomarbetat och genomtänkt.

Som jag säger, självklart vill ingen jobba utan lön, men om det är i början får man nog räkna med att det dröjer ett tag innan man kan få in pengar.

Det låter som en bra idé, och jag önskar er lycka till med både musiken och era andra planer.
Poet

2006-06-19 22:10
Hip hop började på gatan .

Även i Sverige (fråga vilken hip hop-veteran som helst), i många städer, stora som små. Så hängde folk i parkerna, gatan eller diverse andra samlingsplatser. Kungsan är som bekant en av de mest kända platserna i Sverige där hip hopen blomstrade. Där man b-boyade, rap-battlade varandra och i vissa fall så kopplade någon DJ in sina turntables i närmaste lyckstolpe. Och kickade musik för människor. Människor i sin tur är ett flockdjur . Flockdjur, trivs som bäst med sina artfränder, i människans fall, andra människor. Men i Sverige, så är vi till naturen en aningen kalla , socialt. Vi visar inte känslor lika mycket som andra folkslag. Vi umgås inte lika mycket med varandra som andra folkslag. Det finns inte alltid spontana mötesplatser. Istället har vi i Sverige, 3G-telefoner och internet , som grad för grad ersätter det fysiska sociala livet.

Hip hop började där det kan utvecklas som bäst. På gatan . På jams . På diverse andra tillställningar där det faktiskt krävs ens fysiska närvaro för att berika det hela. Hur kan man kalla en internet rap-battle för battle när man har ibland upp till flera dagar på sig att skriva ett gensvar? Vart finns spontaniteten i det? Hur blir som man bäst på basket eller piano eller vilken annan sport/aktivitet? Blir man som bäst genom att läsa en bok om basketens alla regler, spelare, hur stor bollen är osv. Eller blir man som bäst om man får utöva sporten?

Hip hop betyder spontanitet och påhittighet. Det utvecklas inte i en miljö där folk klankar ner på en om man står och rap-battlar varandra på gatan och anklagar en för att vara en wannabe. Eller att en grupp b-boys tränar sina moves på en matta utomhus och folk tycker att de gör det bara för att show-off.

Internet har sin fördel på ett plan , att vara en informationskälla och ett kontaktnät. Jag anser att hip hop aldrig kommer att utvecklas till något bra, så länge det har sitt säte i en cybervärld.

För att hip hop i Sverige främst, ska kunna utvecklas och bli en miljon industri även här, så måste detta göras...

At the gates of Eternity...
Poet

2006-06-19 22:10
Alla wannabe-rappare, lägg ner micen . Bara för att ni kan svenska språket betyder det inte att är bra på att rappa. Vem som helst kan lära sig att cykla, men det krävs att en engagerad, tålmodig och ambitiös person för att kunna cykla Tour de France. Rappare idag har för bråttom. Ni bestämmer er för att rappa en dag, två dagar senare har ni hookat med några internet-polare och bildat ett "crew". Någon månad senare, bombar ni sönder audioforumet med era Soundclick filer och efter ett halvårs tid har ni släppt en skiva som kommer köpas av max 50 personer. Varav ni känner 40 av de här personerna. Om ni, likt många "rappare" idag, redan släppt fyra album, men fortfarande inte fått erat "genombrott". Lägg ner musiken! Ägna er åt att stödja istället för att göra er själva till konkurrenter för artister som brinner för det. Man är inte mindre hip hopare bara för att man inte är aktiv inom något element.

Och det som också kan göras , är att vi som är hip hopare, borde representera och introducera fler människor för denna underbara subkultur. Men det kan många idag inte, eftersom de flesta är så jävla kasst "utbildade". Dagens hip hop-generation kan ingeting om det de själva utövar. Och de är inte särskilt glada för att bli tillrättavisade heller. Tupac var inte först med att rappa, och Latin Kings var inte de första att börja rappa i Sverige heller.

Och det sista, vi måste använda internet som ett medel att knyta nya kontakter och ha som informationkälla. Inte att sprida musik olagligt, inte att ägna sig åt skitsnack och "battla" varandra. Ni som säger att internet är det bästa som hänt hip hop, nej. Det finns inte mycket gott för hip hop och internet. Nu kommer alla komma med bullshitet "aa men hur ska man då som okänd artist sprida sin musik?". Hur faan spred sig musik överhuvudtaget innan internet? Är du engagerad nog och ambitiös, så kommer din musik att spridas, jag lovar. Och desto ambitiösare du desto mer kvalitet kommer det vara på det du gör.

Ta tillbaks internet där det hör hemma, på gatan...
Poet

2006-06-19 22:11
kvasidiskutionen om att artister inte får betalt, och profets argument om att man bara får betalt för en av tio skivor för att de andra nio är nedladdningar är fel spår att gå. Jag vill först säga att jag köper den mesta musiken jag gillar, jag har en ganska robust skivsamling med strax över 1500 skivor i katalogen... men nedladningen är inget som på något sätt hotar artisterna. Nedladdningen fungerar som en hyfsad reklam för artister såsom radion har fungerat länge... men vad som skulle vara en väg att gå är ju om man inför någon form av stimpengar på mp3-spelare, feta hårddiskar, och bredbansuppkopplingar... då kommer man förbi tänket med att "man bara får betalt för en liten del av sitt arbete".

När det sen gäller hur vi behandlar kulturen, Så är det många som varit inne på det. Det är sällan någon som snackar om att målarna ska ha sitt, eller att brejkarna måste kunna slippa ha vanliga jobb för att kunna hålla på med sitt brejkande. Det är få förunnat att kunna ha sin hobby och sin passion som arbete, det gäller inte bara inom hip hop.

Om man snackar Jantelag, så är ju frågan om vad det är för något man snackar när man vill unna alla som gör en kulturyttring att slippa gå till något arbete bara för att de gör en kulturyttring. Så fungerar det inte. Man måste för att det ska kunna komma några pengar alls i kulturen först och främst ha kulturintresserade som drar in pengar på ett eller annat sätt. Det är en av anledningarna till att det inte strömmar så mycket pengar in i hip hop. Eftersom det är hyfsat ung publik så har de relativt dåligt med pengar. Nu är det inte så för alla, men överlag så är ju väldigt få hip hoppare välbetalda advokater eller vd:ar... de flesta är ungdomar... men taskig ekonomi...

Men för att avsluta det här med en possitiv syn, så har hip hop alltid slagits i underläge, och alltid tilltalat en ekonomiskt svag bas... Hip hop har överlevt ändå, och kommer fortsätta göra det..

MVH
Marcus...
Garderobsrensning 3.0
Nu kör vi på flickr: http://www.flickr.com/photos/34666507@N05/sets/72157623544785735/

2006-06-19 22:23
killen P18

riktat mot dig, vad menar du?!

jag bara pratar allmänt

mvh IllicitMuzikGBG aka mayornas

tack alla som stödjer!!!
Lyricist

2006-06-19 22:29
Ere många som köper Gubb´s skiva ? (Förutom dom som vill vara lite snälla ?)
There shouldent be no war between humanity.
Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset
är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen

2006-06-19 22:47
jag har väl aldrig sagt att nån ska köpa all hiphop eller köpa Petters skiva om man tycker den är kass... ??
www.catapultsent.com
www.myspace.com/nekkidee

2006-06-20 13:33
Zadik P17

1000-tals

2006-06-20 14:08
Tycker det är dåligt av dig att generalisera profet. Även om jag förstår att du är arg. Lojaliteten som finns inom hiphop är faktiskt ganska stor, om man jämför med andra genrer.
Så fort jag ska beställa skivor, så frågar jag alla mina polare om dom ska ha några, så vi kan dela på frakt osv. Och dom enda som inte skrattar åt mig och säger att jag är dum som köper skivor, det är dom som lyssnar på hiphop.
Så än finns det hopp!

2006-06-20 14:10
Profet, jag sörjer SVU med dig. Vad man sen tycker om det andra du skriver så tror jag de flesta kan hålla med om att det är en förlust när en av de få bra svenska hiphop sidorna stängs ner.

Den svenska hiphop scenen är väldigt liten. Det finns väldigt få köpare/konsertbesökare/whatever. Det finns väldigt många fördommar om hiphop, och en massa folk som vägrar att lyssna på det för att de 'vet' att all hiphop är värdelös. De flesta som är intresserade av hiphop är själva involverade i scenen på något vis.
Det är tyvärr djävligt svårt att 'stå upp för sin kultur'. Hiphop är inte en subkultur som uppmuntrar till solidaritet: ett av de enklaste sätten att få respekt som rappare är just att dissa andra, och ju mer etablerad person man dissar desto bättre.

Vet fan inte vad som ska göras åt det, men jag tror lungt man kan säga att vi kommer sjunka djupare. Det kan alltid bli värre!
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2006-06-20 14:16
Sociopat
Nu har jag lyssnat igenom skivan igen. Och de gnäller inte i en endaste rad om nedladdning. De säger att de är fattiga and that´s that.
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2006-06-20 15:03
e väll lite så att sidor som denna både stödjer å skadar hiphopen, folk langar upp dåligt skit i forum, å nöjjer sig med att få propps från ett 10 tal personer.
har ingen egen prublik och har aldrig stått på scen. cafe 44 som man hängde på för jämnan typ varje fredag när man var ung har jag inte hört nått om på flera år... de suger
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2006-06-21 20:58
folk stödjer inte för att det finns inget speciellt o stödja så e det bara nästan allt som kommer ut e ju för fan medelmåttigt på svenska marknaden
Orokanaru otouto yo..... kono ore wo koroshitakuba, urame! nikume! soshite minikuku ikinobiru ga ii.....
nigete... nigete... sei ni shigamitsuku ga ii.
Producent

2006-06-22 00:08
Jag har aldrig hört talas om Kungsbacka. Vilka är det som spelar där?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2006-06-22 00:23
Kaka : Du vet att det är skillnad på ett jam och en konsert?

2006-06-22 00:40
Producent

2006-06-22 11:14
kaka Men var ligger Kungsbacka någonstans?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-06-22 11:46
ta lite knart å va lungna gubbs dte fixar sig!!!fett me brassss!

2006-06-22 15:24
distb, pengar och ett större intresse behövs
sverige är ett pop land med bönder som tycker hip hop är fånigt
fix up

2006-06-22 15:38
men fattar ni inte?? Sverige ligger ca 40 år efter i utvecklingen... folk förstår inte heller hiphop..ty majoriteten har inte sett den utvecklas som i exempelvis USA... så de känner den inte. Eftersom hiphop Börjar gro nu i Sverige (fler generationer diggar den) så tror jag att den i framtiden kommer bli mer accepterad. ´Kanske eller nåt....YO!

heheh

2006-06-22 16:14
Alltså folk som glider in här och kör den gamla klassikern. "Jag köper om det är bra" ni är ju bara för goa. Jag har mycket bra skivor på datorn som jag verkligen borde köpa, svenskt som amerikanskt.. Att säga att skivan inte är tillräckligt bra för 150 spänn är bara ett sätt att få er att må bättre för att ha den i winamp. Ni vet själva att den bör stå i skivstället..

Jag säger inte att jag sitter och laddar ner allt. Jag köper album, på vax och/eller mixtapes. Jag är en snål jävel, jag gillar saker som är gratis, jag betalar sällan spårvagn, folköl och dylikt. Det är en mentalitet som jag vet att folk delar med mig. Att sitta och säga att svensk hiphop suger för att ni ska må bättre över att ni inte köper artistens skivor utan laddar ner dom är bara bull.

Jag tror svensk hiphop är på ingång. Låt oss vara ärliga, "första vågens" rappare från 95-99 börjar bli riktigt jävla bra, släppt nått riktigt bra album som publiken uppskattat. Publiken i genomsnitt är ju mellan 18-20. Dvs ingen köpstark målgrupp så förrän vi blivit en köpstark grupp så tror ajg inte att skivförsäljningen kommer att öka dramatiskt. För vi är fortfarande ungdomar på soc, alfakassa, studiebidrag eller lågavlönade jobb. Jag kan ju säga att efter att jag nu höjt min inkomst marginellt så köper jag själv mer skivor än innan..

Sen var SVU-Niklas inne på en intressant sak på det där med hur det inte bara är pengar artisterna förlorar på nerladdning. Utan även spotlight på listor över hur många lyssnare varje artist har.
Vet inte mycket om datorer och vilken teknik man kan använda men att trycka för en sida som bevakar nerladdningstraffiken och på så sätt ger artisterna en plats på en rejält viktig lista där arrangörer kan se hur många lyssnare en artist har på riktigt.

För jag som många med mig kan lätt glida in på en Ison&Fille,Fjärde Världen spelning och hänga med i varje låt. Jag hade betalat mer för det än att se Timbuk med liveband och folkkära visor.
Arrangörerna vet ju inte vilken fanbase artisterna som blev blåsta när de släppte sina album har.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-22 16:19
ModernDrunkard P20 hahaha

Alltså folk som glider in här och kör den gamla klassikern. "Jag köper om det är bra" ni är ju bara för goa.

Jag säger inte att jag sitter och laddar ner allt. Jag köper album, på vax och/eller mixtapes.

Hmmmmm vad gjorde du precis?? :D

Om du inte tror att vi köper det som är bra så får du väl tro det. Visst man kanske har en del nerladdade skivor som man borde köpa, men man prioriterar ju dom som man tycker är bäst. Har man inte råd att köpa skivor alls egentligen så går man ju inte och köper dom man tycker är helt ok liksom.

2006-06-22 16:25
Gogaku, alltså jag köper vax. Dels för att jag inte har en stereo med cd dels för att vax är skiten. Mixtapes kostar inte ett skit.

2006-06-22 16:25
helvete, mixtapes är billigt. jag bör se över hur jag skriver, helt ordblint.

2006-06-22 16:30
Jag köper också vax? men en del Cd-skivor också. Mixtapes har jag aldrig köpt för det har inte verkat vara så intressant. Får typ alltid mixtapes på klubbar ändå...

Men min poäng var att du verkade inte tror på dom som skrev att dom tankade musik men köpte det dom tyckte va bra, men sen skriver du att du gör exakt samma sak själv... de va bara lite hyckleri från din sida tyckte jag.

2006-06-22 16:34
Gogaku, läser du igenom det du skrev igen, så erkänner jag själv att jag laddar ner musik och poängterar att hela argumentet att "jagköperdetsomärbra" är skitsnack och en anledning att få bort skuldkänslorna. Jag skrev själv att jag hade väldigt mycket musik på datorn som jag egentligen borde ha i hyllan.

Jag skrev det om att jag köper album för att det är det jag gör. Jag har inte råd med 10 skivor i månaden, nåra plattor på vax blir det. För att skilja mig från dom som inte köper ett skit.

2006-06-22 17:03
Hehe klagar du på att hiphopscenen är liten i sverige?
Bli psychobillyrockare vet ja. DÄR har du en tunn subkultur hehe
Shooo bree

2006-06-22 17:40
det är tack vare att rappare (om profet nu ens rappar?) klagar som köparna slutar köpa. sluta klaga, gör bra musik och ser du att pubkliken sviker, well fuck a duck och skaffa dig ett jobb, vilket vi vanliga människor har och det är väl utav oss du vill ha pengar.
 i get more pussy then panty!

2006-06-22 17:50
Men vadå skuldkänslor, vem fan har skuldkänslor för att inte stödja det man inte tycker om? Jag köper dom skivor jag tycker om och därmed stödjer jag artisten, men fan bryr sig om det andra? Tycker jag nåt suger tänker jag fan inte stödja det oavsett vad det är. Visst jag kan tanka skivan och ge det en chans, men jag skulle aldrig köpa en skiva av en artist bara för att stödja den. Inga skuldkänslor alls.

2006-06-22 19:54
Gogaku, läser du ens? Att kalla Maskrosbarn(taget ur luften) för att den inte är lika bra som amerikansk hiphop för att motivera sitt avstånd från att köpa skivan.. Jag är helt med dig men du missar vad jag menar.
Rappare

2006-06-22 20:31
hm, jag läste ungefär halva tråden och insåg att tråden är dödfödd pga den konstiga mentaliteten folk har.

hm, jag tror jag läste någonstans att någon ville anordna jams, men hade inte råd.. eller liknande..
använd då den motivationen till detta:

Spelningar/Jams kan de som vill anordna , jag har anordnat en hel del själv, det handlar inte om att lägga ut egna pengar själv, vissa gör det, vissa inte. Det finns bidrag att söka. Och att få hjälp med hur man gör sådant kan kontaktnätet stå för.
tinosmash(som nämns långt upp i tråden är med där, likaså goldrush, kafe 44, dalacamp, och så extremt många flera föreningar och festivaler.

Så de som känner sig fyllda med motivation kan starta en förening med sina polare och börja boka band/grupper.

mayornas : Vi startar en movement, I'm in :)
http://www.innuce.nu

2006-06-22 20:57
ModernDrunkard P20 : Jag fattar precis vad du menar, men jag håller verkligen inte med. Att säga att man köper det man gillar innebär inte att man använder det som en orsak till att få bort skuldkänslor. Jag tror att de flesta stödjer den artist man tycker om och gör det av den anledningen, inte för att få bort några skuldkänslor.

2006-06-22 23:26
svensk hiphop är FUCKED UP!! Låt bara scenen dö så är det lungt sen.. Det är fan sorgligt när man läser här i forumet på whoa, ken är typ den ända svenska rapparen som är "real", som snackar om gatan. Och det dissar dom flesta. Fortsätt att lyssna på er jävla (vem ska sitta längst fram i taxin) så försvinner vår patetiska scen snart..
och då får man tillgodose sitt musikbehov med grym hiphop från USA..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2006-06-22 23:30
Sorry om jag låter jävligt pessemistisk men det jag säger är sant.. jag blir så jävla less på den svenska scenens utveckling

från as grymma plattor som:
Ken - vägen tillbaka, petter - sjätte sinnet, rusiack - magic villa och många fler är det nu istället, snook och fronda typ..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2006-06-23 01:24
95 procent i sverige ar ren skit, DARFOR stodjer jag det inte.

sen finns det eldsjalar som sitter i sina hem och gor hiphop som ar fetare an allt som finns har pa whoa, pa internet och tv.. och som faktiskt nojer sig med det, tills nat hander. de klagar inte, utan de gor det for intressets skull.

ebl, drums, blockbusta... knacker alla er

2006-06-23 01:33
sveningmar och MadSniper : true stories!!!

2006-06-23 02:29
Det kommer aldrig att bli stort för att:

3. Internet! gatan är tomt! alla sitter bakom sina datorer och spelar hiphop.

men vad är det här med "gatan"?! hur fan stödjer jag en musikgenre genom att sitta på någon smutsig jävla asfalt o lyssa på musik? ok att basketplanen i humlan är jävligt nice men jag tror inte profet får mer stålar av jag sitter där...

2006-06-23 07:16
Det kommer bli bättre.

Hur mycket man än hatar Fronda, Petter och Snook, så gör de något djävligt viktigt: de skapar en marknad. Det är inte ekonomiskt möjligt att leva på en ren undergroundrörelse: ingan skivbolag satsar på rappare, det finns väldigt få klubbar som inriktar sig på hiphop (och bland de som gör det är nästan uteslutande amerikansk hiphop- tvivlar på att de spelar särskilt mycket svensk underground), och det blir väldigt få nya lyssnare.

Men om nån skivbolagssnubbe tror att han hittat den 'nya Timbuktu' så ska du se att han är villig att signa en okej deal, de flesta komersiella uteställen har någon form utav alternativ/underground klubb ibland (och har de inte det så är det lättare att organisera en om du håller den på ett ställe som folk känner till), och många som börjar lyssna på hippop kommer gå vidare till 'bättre' artister. Att Fronda och Snook säljer är inte den svenska hiphopens sista andetag, det är början på en, förhoppningsvis, mer framgångsrik hiphop scen.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2006-06-23 12:27
Skillnaden mellan USA och Sverige är enkel. 50 Cent sålde mixtapes och hustlade sej upp, Profet sitter och gnäller på internet.. Gör nånting kreatvivt och ansträng er istället för att sitta här och gnälla så har ni iallafall hedern i behåll om det går åt helvete.